Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TURISME, CULTURA I ESPORTS

Núm. 801815
Ordre 26/2023 del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s’estableixen les bases reguladores i s’aprova la convocatòria de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d’adaptació del territori de les Illes Balears en l’àmbit turístic, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

I

El dia 30 d'abril de 2021 es va publicar al BOE número 103 la Resolució de 29 d'abril de 2021 de la Subsecretaria per la qual es publica l'Acord del Consell de Ministres de 27 d'abril de 2021, pel qual s'aprova el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (d'ara endavant, PRTR). Aquest Pla va ser concebut com a un projecte de país que traça el full de ruta per a la modernització de l'economia espanyola, la recuperació del creixement econòmic i la creació d'ocupació, després de la crisi de la COVID-19, així com per preparar el país per fer front als reptes del futur.

El Govern d'Espanya va publicar, el 16 de juny de 2021, el document relatiu al Component 14, Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic. La línia d'inversió (C14.I3), estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars té l'objectiu de respondre als reptes específics als quals s'enfronta el sector turístic de les Illes Balears.

II

Aquesta aposta de la Unió Europea s'ha traduït en un paquet de mesures per impulsar la convergència, la resiliència i la transformació de la Unió Europea, que parteixen de les primeres conclusions adoptades pel Consell Europeu en la reunió extraordinària duita a terme entre els dies 17 i 21 de juliol de 2020; aquestes conclusions es van complementar posteriorment en la reunió de l'11 de desembre de 2020. Aquestes mesures s'articulen fonamentalment mitjançant dues vies: l'instrument europeu de recuperació, també anomenat Next Generation EU, amb una dotació de 750.000 milions d'euros, en el qual encaixa aquesta subvenció, i el marc financer pluriennal (MFP) per als exercicis 2021-2027.

L'instrument europeu de recuperació es fonamenta al seu torn en tres pilars, entre els quals cal destacar el mecanisme de recuperació i resiliència (MRR), destinat a donar suport als esforços dels estats membres per recuperar-se, a reparar els danys i a sortir reforçats de la crisi, amb un àmbit d'aplicació estructurat al voltant de sis grans blocs d'actuacions: la transició ecològica; la transformació digital; el creixement intel·ligent, sostenible i integrador, que inclou la cohesió econòmica, l'ocupació, la productivitat, la competitivitat, la recerca, el desenvolupament i la innovació, i un mercat interior que funcioni correctament amb petites i mitjanes empreses sòlides; la cohesió social i territorial; la salut, i la resiliència econòmica, social i institucional, amb l'objecte d'augmentar la preparació i la capacitat de reacció davant la crisi, i les polítiques per a la pròxima generació, la infància i la joventut.

Amb relació a l'anterior, es va dictar el Reial decret 1118/2021, de 21 de desembre, pel qual es regula la concessió directa de subvencions destinades al finançament de les estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Amb posterioritat, es va dictar el Reial decret 449/2022, de 14 de juny, pel qual es regula la concessió directa de subvencions destinades al finançament de les estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria turística.

Finalment, s'ha dictat el Reial decret 1011/2022, de 5 de desembre, pel qual es regula la concessió directa de subvencions destinades al finançament de les estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria turística.

En aquestes normes s'exposa que el sector turístic espanyol s'encara, a conseqüència de la crisi desencadenada per la pandèmia de la COVID-19, a la situació més delicada de la seva història, per la qual cosa són necessàries actuacions urgents per transformar-lo. Davant aquest impacte, és imprescindible implementar una estratègia de modernització i millora de la competitivitat que abordi els reptes del turisme a Espanya i prepari el sector per a les grans transformacions pendents.

En concret, la convocatòria s'orienta als supòsits prevists a les normes esmentades, i en concret als següents:

a. Les infraestructures públiques, amb especial atenció a la millora de l'atractiu dels espais públics per a promoure el turisme, la gestió mediambiental i el tractament de residus, la promoció de la mobilitat sostenible, així com a la requalificació d'infraestructura turística obsoleta.

b. El reforç dels serveis públics en zones d'especial influència turística, en particular, els serveis administratius, de seguretat i sanitaris.

c. La formació, posant l'accent principalment en la formació juvenil vinculada al sector turístic.

d. El desenvolupament de productes turístics alternatius i la modernització de l'oferta turística.

e. La creació d'incentius per a facilitar la connectivitat i perquè les empreses turístiques operin fora de la temporada alta.

f. La promoció com a destinacions turístiques d'interès històric i cultural.

g. Les promocions estratègiques adaptades a les diferents estacions de l'any, amb especial èmfasi en les estratègies de comercialització en línia, l'accessibilitat lingüística, la capacitat proactiva en eines multimèdia i la gestió de les relacions amb els clients institucionals.

Per a això, els esmentats reials decrets s'emmarquen en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència presentat pel Govern espanyol el passat 21 d'abril de 2021, aprovat per la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya —Council Implementing Decision (CID)—, de 13 de juliol de 2021. El component 14 del Pla de Recuperació, denominat específicament Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic, aborden els reptes del sector.

Els reials decrets esmentats s'emmarquen en la inversió 3, estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars. Aquesta inversió, que es destina a les Illes Balears, Canàries, Ceuta i Melilla, té per objecte respondre als reptes específics als quals s'encara el sector turístic en aquests territoris.

Per finançar la inversió de les estratègies de resiliència turística dels territoris extrapeninsulars es van concedir, a través d'aquells reials decrets, subvencions de concessió directa a les comunitats autònomes de les Illes Balears i de les Canàries, així com a les ciutats de Ceuta i Melilla, fonamentades en el caràcter excepcional d'aquestes i en raons d'interès públic.

En data 24 d'octubre de 2022 es va publicar al BOE núm. 255 el conveni subscrit entre la Secretaria d'Estat de Turisme i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució de l'estratègia de resiliència turística, en el marc del PRTR (Pla de Resiliència 2021).

En data 3 d'abril de 2023 es va publicar al BOE núm. 79 el conveni subscrit entre la Secretaria d'Estat de Turisme i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per a l'execució de l'estratègia de resiliència turística, en el marc del PRTR (Pla de Resiliència 2022).

L'addenda modificativa dels convenis per a l'execució de l'Estratègia de Resiliència Turística, signats entre la Secretaria d'Estat de Turisme i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència publicat al BOE el 10 de juliol de 2023, canalitza la subvenció de concessió directa prevista a favor de la comunitat autònoma de les Illes Balears en els reials decrets 1118/2021, 449/2022 i 1011/2022 per un import de 20.000.000, 50.000.000 i 30.000.000 d'euros, respectivament, de conformitat amb el que preveu l'article 28.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. L'objecte de subvenció derivada dels reials decrets que s'instrumenta mitjançant els convenis és la realització per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, beneficiària de la subvenció, dels projectes detallats en l'annex dels convenis, entre els quals es troba el de «Línies de subvencions destinades a les entitats locals i/o el seu sector públic institucional, i/o al sector privat per les finalitats establertes a l'estratègia de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars» i el de «Millora de zones d'excessos, zones saturades i madures mitjançant la compra d'establiments d'allotjament turístic; projectes de regeneració i renaturalització de zones turístiques. Incentius a la baixa de places turístiques d'allotjament».

L'import assignat a la convocatòria és de 60.488.033 euros, separat en els dos projectes esmentats, un de 44.500.000 i un altre de 15.988.033, que procedeixen, tots dos, dels reials decrets 1118/2021, 449/2022 i 1011/2022.

Atès que les resolucions de concessió de subvencions es preveuen dictar en l'exercici pressupostari de 2024, de conformitat amb el que disposa l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la concessió de la subvenció queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2024, per poder finançar les obligacions derivades de la subvenció esmentada.

III

Quant a l'àmbit competencial i d'acord amb el principi de seguretat jurídica, aquesta Ordre respecta la normativa autonòmica, en concret l'article 30.11 de l'Estatut d'autonomia, que atorga a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria de planificació turística.

D'altra banda, cal esmentar també l'article 24.1 de l'Estatut, que estableix que els poders públics de la Comunitat Autònoma han de reconèixer l'activitat turística com a element econòmic estratègic de les Illes Balears. El foment i l'ordenació de l'activitat turística s'han de dur a terme amb l'objectiu de fer-la compatible amb el respecte al medi ambient, el patrimoni cultural i el territori, i també han d'impulsar-se polítiques generals i sectorials de foment i ordenació econòmica que tenguin com a finalitat afavorir el creixement econòmic a mitjà i llarg termini.

IV

En el marc de la regulació de la competència, els articles 107 i següents del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE) s'ocupen de les anomenades ajudes d'estat. L'article 107, apartat 1, del TFUE prohibeix les ajudes estatals en els termes següents: «seran incompatibles amb el mercat interior, en la mesura que afectin els intercanvis comercials entre estats membres, les ajudes atorgades pels estats o mitjançant fons estatals, sota qualsevol forma, que falsegin o amenacin falsejar la competència, afavorint determinades empreses o produccions».

Per tant, per al bon funcionament del mercat interior, s'exigeix que s'apliquin rigorosament i eficaçment les normes de competència en matèria d'ajudes estatals.

La Instrucció 1/2021 del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura i de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, de 20 de desembre de 2021, per la qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes que estableixin, concedeixin o modifiquin ajudes públiques, fixa els paràmetres que s'han de revisar per determinar si el projecte que s'ha de gestionar és o no una ajuda d'estat. Una vegada duita a terme la corresponent anàlisi, resulta que la convocatòria d'ajudes no constitueix una ajuda d'estat, atès que els beneficiaris són entitats públiques locals que exerceixen poders propis de l'autoritat pública.

V

Quant al marc regulador general d'aquesta convocatòria, resulta d'aplicació la normativa estatal i autonòmica en matèria de subvencions, constituïda per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament d'aquesta, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com pel Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que fa als aspectes organitzatius.

En concret, aquesta subvenció s'ha de regir pel que disposen el Reial decret 1118/2021, el Reial decret 449/2022, el Reial decret 1011/2022 i els convenis que instrumentalitzen les subvencions directes d'aquests reials decrets.

Igualment, és aplicable el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del PRTR, i el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el mecanisme de recuperació i resiliència; l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR; l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i el format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del PRTR, i altra normativa tant europea com nacional que sigui aplicable a la gestió, seguiment, verificació, publicitat i control en el marc del PRTR; l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. En aquest sentit, cal esmentar que la convocatòria s'ajusta als principis transversals de l'MRR i als principis de gestió prevists en l'article 2 de l'esmentada Ordre HFP 1030/2021.

En aplicació del principi de no causar perjudici significatiu al medi ambient —principi do no significant harm (DNSH)—, d'acord amb el que es preveu en el PRTR i el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, s'ha de respectar la normativa mediambiental aplicable, inclòs el Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088, així com la Guia tècnica de la Comissió Europea (2021/C 58/01) sobre l'aplicació d'aquest principi DNSH. En tots els casos, s'han de respectar els procediments d'avaluació ambiental, quan siguin aplicables, conforme a la legislació vigent, així com altres avaluacions de repercussions que puguin resultar d'aplicació en virtut de la legislació mediambiental.

En l'àmbit autonòmic, resulta d'aplicació la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del PRTR, i, en conseqüència, la tramitació urgent, el despatx prioritari i les especialitats en matèria de gestió pressupostària i de les subvencions que s'hi estableixen. Aquesta Llei també determina que les bases reguladores de les subvencions que, en el marc del PRTR, s'hagin de finançar amb fons europeus, poden incorporar la convocatòria.

Igualment, en l'àmbit intern de l'Administració autonòmica, resulten d'aplicació la Instrucció conjunta 1/2022 de la directora general de Funció Pública, del director general de Pressuposts i del director de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques relativa a la tramitació dels projectes temporals prevists en l'article 20 de la Llei 4/2021, i el Pla d'Acció de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball derivat dels tests d'autoavaluació i risc de l'annex II de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR, aprovat per la Resolució del secretari general de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball de 14 de juliol de 2022, modificada per la Resolució del secretari general de 25 d'agost de 2022.

D'altra banda, aquesta convocatòria consta en l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 i modificat per la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 28 de novembre de 2023 (BOIB núm.163 de 30 de novembre de 2023). En concret, consta en l'apartat 3, relatiu a la modernització i innovació de la línia III.

Per tot això, d'acord amb l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, amb relació a l'article 15.1 de la Llei 4/2021, i l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, d'acord amb les competències atribuïdes pel Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

ORDRE

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre, d'acord amb l'article 15.1 de la Llei 4/2021, és:

a. Establir les bases reguladores per a la concessió de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU.

b. Aprovar la convocatòria de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU, que figura a l'annex d'aquesta Ordre.

 

Article 2

Finalitat

1. La finalitat de les ajudes previstes en aquestes bases és contribuir a la consecució dels objectius relacionats amb el component 14 del PRTR, denominat específicament Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic, que integra una inversió tercera —estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars—, amb l'objectiu de respondre als reptes específics als quals s'enfronta el sector turístic de les Illes Balears.

2. Concretament, mitjançant aquesta mesura, es preveu la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic per adaptar-se a l'evolució dels mercats internacionals.

Article 3

Procedència dels fons, determinació de l'import de la subvenció i criteris objectius

1. El 22 de desembre de 2021 es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat el Reial decret 1118/2021, de 21 de desembre, pel qual es regula la concessió directa de subvencions destinades al finançament de les estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars, en el marc del PRTR.

2. El 15 de juny de 2022 es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat el Reial decret 449/2022. Aquest Reial decret modifica, entre altres aspectes, la inclusió com a despeses subvencionables de certs imposts. Així, estableix que en cap cas són subvencionables els imposts indirectes, quan no siguin susceptibles de recuperació o compensació, ni els imposts personals sobre la renda.

3. El 6 de desembre de 2022 es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat el Reial decret 1011/2022, de 5 de desembre, pel qual es regula la concessió directa de subvencions destinades al finançament de les estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars, en el marc del PRTR, i pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria turística.

4. Els fons que nodreixen les subvencions que regula aquesta Ordre provenen dels tres reials decrets esmentats.

5. La subvenció s'ha de gestionar d'acord amb els principis següents:

a. Publicitat, transparència, objectivitat, concurrència, igualtat i no-discriminació.

b. Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat concedent.

c. Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

6. L'import de la subvenció s'ha de fixar segons la disponibilitat pressupostària, el pressupost aprovat, l'import sol·licitat i la documentació que aporti l'entitat sol·licitant.

7. La convocatòria pot establir imports màxims i imports mínims en les subvencions.

8. L'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, ajudes o ingressos, superi el cost de l'actuació objecte de subvenció o l'import de l'ajuda sol·licitada.

Article 4

Incompatibilitat amb altres subvencions i prevenció del doble finançament

Les ajudes atorgades en l'àmbit d'aquesta Ordre no poden acumular-se amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats finançats amb càrrec als pressuposts públics, amb l'objectiu de garantir l'absència del doble finançament.

Article 5

Entitats beneficiàries

Poden ser entitats beneficiàries els subjectes següents:

a. Pel que fa al programa 1, les entitats locals de les Illes Balears a què es fa referència en els articles 1 i 2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

b. Pel que fa al programa 2, les entitats locals de les Illes Balears esmentades al punt anterior i, que a la vegada, estiguin incloses dins les zones d'excessos, zones saturades i madures definides a la normativa turística vigent en el moment de la publicació de la convocatòria, i que són: Calvià, Llucmajor, Manacor, Palma, Sant Antoni de Portmany, Sant Llorenç des Cardassar i Son Servera.

 

Article 6

Prohibicions per ser entitat beneficiària

No poden obtenir la condició d'entitats beneficiàries d'aquestes ajudes:

a. Les que no compleixin alguna de les circumstàncies previstes en l'article 21 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, amb relació a trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.

b. Les que no es trobin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com de la resta d'obligacions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003 i en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, o bé es doni alguna de les prohibicions establertes en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

c. Les que no es trobin al corrent del pagament de les obligacions de reemborsament de qualsevol préstec o bestreta anteriorment concedits amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat.

 

Article 7

Obligació de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions generals que s'estableixen en l'article 14 de la Llei 38/2003 i les que s'estableixen en aquesta Ordre.

2. En tots els casos, són obligacions de les entitats beneficiàries, entre altres:

a. Justificar davant l'òrgan atorgant el compliment dels requisits i de les condicions, així com la realització del projecte i el compliment de la finalitat que determinin la concessió de la subvenció.

b. Dur a terme les actuacions d'informació i publicitat que s'estableixin en la convocatòria i en la normativa estatal i comunitària.

c. Comunicar immediatament a la Direcció General de Turisme qualsevol variació de les condicions o circumstàncies assenyalades en la sol·licitud o en la resolució de concessió, amb les conseqüències que en cada cas corresponguin, sense perjudici que també es puguin incorporar d'ofici a l'expedient.

d. Comunicar a la Direcció General de Turisme l'obtenció d'altres ajudes o subvencions que tenguin per objecte finançar la mateixa actuació.

e. Respectar el principi de no causar perjudici significatiu al medi ambient —do no significant harm (DNSH)—, així com la normativa comunitària i nacional, especialment el Reglament (UE) 2021/241; el Reglament (UE) 2020/852 (Reglament de taxonomia), i la Guia tècnica de la Comissió Europea 2021/C 58/01 sobre l'aplicació d'aquest principi.

f. Permetre l'accés per exercir les seves competències a la Comissió Europea, a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), al Tribunal de Comptes de la Unió Europea i, si escau, a la Fiscalia Europea, tal com preveuen l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 i l'article 129.1 del Reglament financer 2018/1046. Així mateix, es permet l'accés a les autoritats nacionals i autonòmiques competents.

g. Acceptar la cessió i el tractament de dades entre les administracions públiques implicades per donar compliment al que preveu la normativa europea d'aplicació, especialment per a tot el que fa referència a l'execució dels projectes del PRTR i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, d'acord amb el model de l'annex IV.B de l'Ordre HFP 1030/2021, que s'incorpora en el formulari de la sol·licitud.

h. Respectar les directives i els protocols que pugui establir la Direcció General de Turisme relatius al desenvolupament de les activitats, sense perjudici que les entitats beneficiàries utilitzin metodologies pròpies supervisades i aprovades per la Direcció General de Turisme.

i. Complir la normativa aplicable en matèria de residus per al tractament dels residus que es puguin generar.

j. Subscriure la declaració responsable relativa al compromís de compliment dels principis transversals establerts en el PRTR, d'acord amb el model de l'annex IV.C de l'Ordre HFP 1030/2021, que s'incorpora en el formulari de la sol·licitud.

k. Conservar els documents, de conformitat amb l'article 132 del Reglament financer 2018/1046. En concret, mantenir un registre i conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i altra documentació concernent al finançament, així com els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys a partir del pagament de la subvenció. Aquest període ha de ser de tres anys, si el finançament és d'import inferior o igual a 60.000 euros.

l. Complir la normativa europea i nacional que resulti d'aplicació, en particular, amb les obligacions que es deriven del compliment del Reglament de l'MRR, la normativa reguladora de les ajudes d'estat i, igualment, la resta de normativa europea i nacional aplicable, especialment les mesures relatives a evitar frau, corrupció, conflicte d'interessos o doble finançament, en protecció dels interessos financers de la Unió.

m. Complir les obligacions de control, verificació, seguiment i altres obligacions imposades per la normativa interna i de la Unió Europea.

3. Les entitats beneficiàries resten sotmeses a les mesures de seguiment, comprovació i control que han d'efectuar l'òrgan concedent, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Intervenció General de l'Administració General de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes, el Tribunal de Comptes Europeu, i també, quan escaigui, la Fiscalia Europea, en els termes prevists en la legislació aplicable. Ocultar qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o revocació de l'ajuda atorgada.

4. Presentar la justificació de la subvenció en les condicions establertes en aquesta Ordre i en la convocatòria.

Article 8

Actuacions subvencionables

1. Les actuacions subvencionables en funció dels diferents programes són les següents:

A. Programa 1:

a. Les infraestructures públiques, amb especial atenció a la millora de l'atractiu dels espais públics per a promoure el turisme, la gestió mediambiental i el tractament de residus, la promoció de la mobilitat sostenible, així com a la requalificació d'infraestructura turística obsoleta.

b. El reforç dels serveis públics en zones d'especial influència turística, en particular, els serveis administratius, de seguretat i sanitaris.

c. La creació d'incentius per a facilitar la connectivitat i perquè les empreses turístiques operin fora de la temporada alta.

d. El desenvolupament de productes turístics alternatius i la modernització de l'oferta turística.

e. La promoció com a destinacions turístiques d'interès històric i cultural.

f. La formació, posant l'accent principalment en la formació juvenil vinculada al sector turístic.

g. Les promocions estratègiques adaptades a les diferents estacions de l'any, amb especial èmfasi en les estratègies de comercialització en línia, l'accessibilitat lingüística, la capacitat proactiva en eines multimèdia i la gestió de les relacions amb els clients institucionals.

B. Programa 2:

a. Millora de zones d'excessos o zones saturades i madures mitjançant la compra d'establiments d'allotjament turístic.

b. Projectes de regeneració i renaturalització de zones turístiques.

c. Incentius a la baixa de places turístiques d'allotjament.

Les actuacions del programa 2 s'han d'executar necessàriament dins els límits de les zones d'excessos o zones saturades i madures definides a la normativa turística vigent en el moment d'aprovació de la convocatòria.

2. No seran subvencionables aquelles actuacions que no respectin plenament les normes i prioritats de la Unió Europea en matèria climàtica i mediambiental i el principi de «no causar un perjudici significatiu» en el sentit de l'article 17 del Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, conforme amb el que s'estableix en l'annex d'aquest reial decret.

Article 9

Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables totes aquelles que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l'actuació subvencionada. Addicionalment, es consideren despeses d'assistència tècnica subvencionables les necessàries per a la consecució de l'actuació subvencionable i fins a un màxim del 2% d'aquesta.

2. Pel que fa a les despeses d'assistència tècnica, s'inclouen aquelles que siguin contractades directament si estan directament relacionades i són essencials per al desenvolupament de les actuacions, sempre que estiguin ben justificades, i no impliquin una externalització de tasques governamentals essencials relacionades amb la consecució de les fites i objectius. En cap cas tendran la consideració de despeses d'assistència tècnica les despeses de constitució, funcionament o estructura permanent o habitual.

3. No es consideren despeses subvencionables els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació ni els imposts personals sobre la renda. No obstant l'anterior, l'IVA pot ser considerat despesa subvencionable, sempre que es compleixi la fita del CID i amb l'únic límit del que estableix l'article 31.8 de la Llei 38/2003, és a dir, quan el beneficiari de la subvenció els aboni efectivament.

4. Tenen la consideració de despeses subvencionables les que s'hagin efectuat amb data posterior al 30 de desembre de 2022, sempre que no comportin un incompliment manifest dels principis transversals recollits a la normativa nacional i europea, en el marc del PRTR, i fins a la finalització del termini d'execució que s'estableixi en la convocatòria.

Article 10

Intensitat de l'ajuda, límits i exclusió

1. La intensitat de l'ajuda és el 100 % de les despeses subvencionables del projecte.

2. Les entitats sol·licitants estan subjectes als límits següents:

A. Programa 1:

a. No s'estableix un nombre màxim de sol·licituds per entitat sol·licitant. En cada sol·licitud les actuacions per les quals se sol·licita l'ajut s'han d'enquadrar en només una de les lletres previstes en l'article 16.2.A d'aquesta Ordre.

b. S'estableix un límit global d'ajuts per un import de 10.000.000 d'euros per a cada entitat beneficiària, independentment del nombre de sol·licituds que hagi presentat.

B. Programa 2:

a. No s'estableix un nombre màxim de sol·licituds per entitat sol·licitant. En cada sol·licitud les actuacions per les quals se sol·licita l'ajut s'han d'enquadrar en només una de les lletres previstes en l'article 16.2.B d'aquesta Ordre.

b. No s'estableix cap límit global d'ajuts per a cada entitat beneficiària, independentment del nombre de sol·licituds que hagi presentat, més enllà de la limitació pressupostària prevista en la convocatòria.

3. De manera general i per als dos programes, l'import sol·licitat per l'entitat a cada sol·licitud no pot superar el cost de l'actuació objecte de subvenció.

4. Seran excloses, amb l'audiència prèvia dels sol·licitants, les sol·licituds en les quals, de la memòria explicativa de l'actuació a subvencionar, es desprengui de manera manifesta la impossibilitat de desenvolupar l'actuació en el termini d'execució previst en la convocatòria.

Article 11

Òrgans competents

1. Els òrgans competents, a l'efecte d'aquestes bases, són els que es detallen a continuació.

a. El conseller de Turisme, Cultura i Esports per a les funcions següents:

  • L'aprovació de les convocatòries de subvencions.
  • L'atorgament o denegació de les subvencions, la modificació, revocació o reintegrament.
  • La resolució dels procediments sancionadors per la comissió d'infraccions lleus i greus, però no per les molt greus, que correspon al Consell de Govern.
  • L'exercici de qualsevol altra competència no atribuïda expressament a un òrgan concret de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports.

b. La secretària general de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports per a l'adopció dels procediments i mecanismes oportuns per reduir els riscs de frau, corrupció i conflicte d'interessos. En tots els casos, ha de vetlar pel compliment del Pla de Mesures Antifrau aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022, pel qual es manifesta el compromís del Govern de les Illes Balears de lluita contra el frau i s'aprova el Pla de Mesures Antifrau, en l'àmbit d'execució dels fons del MRR, Next Generation EU, en el marc del PRTR.

c. El director general de Turisme per a la instrucció del procediment de concessió d'ajudes, en concret, tramitar les sol·licituds de subvencions, dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades que han de servir de base a la resolució i, en particular, les previstes en l'article 16.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, i elevar al conseller la proposta d'atorgament o denegació de les subvencions.

d. La comissió avaluadora per examinar i avaluar les sol·licituds presentades i les possibles al·legacions, els resultats de les quals s'han de reflectir a les corresponents actes.

2. És d'aplicació la Resolució del conseller de Turisme, Cultura i Esports de 27 de juliol de 2023 per la qual s'estableix la delegació de competències i de signatura en els òrgans directius de la Conselleria i se'n determina el règim de suplència (BOIB núm. 107, d'1 d'agost de 2023) que delega determinades competències del conseller en matèria de subvencions, així com, si n'és el cas, la resolució que la modifiqui o substitueixi.

3. Totes les persones intervinents en el procediment de concessió de subvenció han de manifestar, de forma expressa, l'absència de conflicte d'interessos, mitjançant una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI). En tots els casos, es considera que han de signar la declaració d'absència d'interessos els òrgans competents per iniciar, instruir, tramitar i resoldre el procediment de concessió de subvencions i els empleats públics amb poder de decisió que participin en la redacció de les bases i de les convocatòries, així com en la instrucció del procediment.

En el cas de conflicte d'interessos, la persona afectada ha d'indicar la sol·licitud o sol·licituds sobre les quals recau el conflicte esmentat i s'ha d'abstenir d'intervenir en tot el procediment.

Article 12

Inici del procediment

1. El procediment de concessió de subvencions s'ha d'iniciar d'ofici, mitjançant la publicació de l'oportuna convocatòria. Aquesta Ordre aprova la convocatòria que s'inclou en l'annex, d'acord amb l'article 15.1 de la Llei 4/2021.

2. Les successives convocatòries de subvencions que, si escau, s'aprovin a l'empara d'aquesta Ordre s'han d'ajustar al que preveu l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

Article 13

Sol·licituds i documentació

1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds, en el termini assenyalat en la convocatòria, de forma electrònica, mitjançant el tràmit electrònic específic que estarà disponible en el procediment publicat en la Seu Electrònica de la CAIB i en el web de la Direcció General de Turisme, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. No s'han de tenir per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via diferent de la del tràmit assenyalat en el punt anterior.

3. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació que s'estableixi en la convocatòria.

4. Una vegada hagi finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i la suma dels imports dels ajuts sol·licitats sigui menor que el crèdit previst en la convocatòria, mitjançant una resolució del conseller de Turisme, Cultura i Esports, es poden obrir nous terminis de presentació de sol·licituds. Les sol·licituds noves que es puguin presentar només seran valorades una vegada s'hagin resolt les sol·licituds presentades en l'anterior termini de presentació de sol·licituds.

Article 14

Esmena de deficiències

1. Si la sol·licitud presentada de forma electrònica, mitjançant el tràmit electrònic que estarà disponible en el procediment publicat en la Seu Electrònica de la CAIB i en la pàgina web de la Direcció General de Turisme, no compleix els requisits establerts en la convocatòria o no va acompanyada de la documentació exigida, l'òrgan instructor ha de requerir l'entitat sol·licitant perquè en un termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació del requeriment, esmeni les deficiències, amb indicació que, si no ho fa, s'entendrà que ha desistit de la sol·licitud, després de la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

2. Només es considera vàlida l'esmena de deficiències presentada a través del tràmit electrònic específic posat a disposició de les entitats interessades en el portal de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB.

Article 15

Instrucció

1. La instrucció del procediment de concessió de subvencions l'ha de dur a terme el director general de Turisme, que és l'òrgan competent per tramitar els procediments.

2. La persona instructora ha de dur a terme les actuacions previstes en l'article 16.2 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, sol·licitar tots els informes i realitzar tots els tràmits prevists legalment, i ha d'elevar la proposta de resolució que correspongui al conseller de Turisme, Cultura i Esports.

Article 16

Selecció de les entitats beneficiàries i crèdit pressupostari

1. La selecció de les entitats beneficiàries de les ajudes s'ha de dur a terme mitjançant el procediment de concurrència competitiva. Es valoraran totes les sol·licituds que compleixin els requisits d'aquesta Ordre i de la convocatòria. En conseqüència, l'avaluació de les sol·licituds donarà lloc a l'establiment d'una prelació entre aquestes, d'acord amb els criteris de valoració establerts en el punt següent. Se seleccionaran aquelles sol·licituds que hagin obtingut major puntuació fins a esgotar el límit del crèdit disponible en la convocatòria.

2. Les actuacions subvencionables descrites en l'article 8 d'aquesta Ordre es valoraran de la forma següent:

A. Programa 1:

a. Les infraestructures públiques, amb especial atenció a la millora de l'atractiu dels espais públics per a promoure el turisme, la gestió mediambiental i el tractament de residus, la promoció de la mobilitat sostenible, així com a la requalificació d'infraestructura turística obsoleta: 7 punts.

b. El reforç dels serveis públics en zones d'especial influència turística, en particular, els serveis administratius, de seguretat i sanitaris: 6 punts.

c. La creació d'incentius per a facilitar la connectivitat i perquè les empreses turístiques operin fora de la temporada alta: 5 punts.

d. El desenvolupament de productes turístics alternatius i la modernització de l'oferta turística: 4 punts.

e. La promoció com a destinacions turístiques d'interès històric i cultural: 3 punts.

f. La formació, posant l'accent principalment en la formació juvenil vinculada al sector turístic: 2 punts.

g. Les promocions estratègiques adaptades a les diferents estacions de l'any, amb especial èmfasi en les estratègies de comercialització en línia, l'accessibilitat lingüística, la capacitat proactiva en eines multimèdia i la gestió de les relacions amb els clients institucionals: 1 punt.

B. Programa 2:

a. Actuacions orientades en la millora de zones d'excessos o zones saturades i madures mitjançant la compra d'establiments d'allotjament turístic: 3 punts.

b. Projectes de regeneració i renaturalització de zones turístiques: 2 punts.

c. Incentius a la baixa de places turístiques d'allotjament: 1 punt.

3. En el cas que la valoració de diferents sol·licituds sigui la mateixa, el percentatge de despesa executada i pagada sobre el total del projecte serà el criteri de desempat. En concret, l'ordre de prelació entre els empatats serà el següent:

1. Projectes dels quals s'ha executat i pagat el 100 % del projecte presentat.

2. Projectes dels quals s'ha executat i pagat almenys el 75 % del projecte presentat.

3. Projectes dels quals s'ha executat i pagat almenys el 50 % del projecte presentat.

4. Projectes dels quals s'ha executat i pagat almenys el 25 % del projecte presentat.

5. Projectes dels quals s'ha executat i pagat menys del 25 % del projecte.

4. Si, tot i aplicar el criteri previst en el punt anterior, l'empat entre projectes persisteix, es valoraran els projectes empatats i se'ls atorgarà la puntuació que correspongui d'acord amb els criteris següents. Una vegada puntuats, la puntuació obtinguda determinarà l'ordre de prelació entre els projectes empatats:

a. Contribució a la protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí: 2 punts.

b. Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa: 1 punt.

c. Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural: 2 punts.

d. Impuls de la recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que contribueixin a la diversificació econòmica o la lluita contra el canvi climàtic: 1 punt.

e. Millora de la formació i la qualitat de l'ocupació. Foment de l'ocupació en temporada baixa: 1 punt.

5. Finalment, si així i tot persisteix un empat, el darrer criteri de desempat serà l'ordre d'entrada de les sol·licituds.

6. En el cas que el crèdit disponible no sigui suficient per atendre la sol·licitud que pertoqui segons l'ordre anterior, es proposarà a aquesta entitat si accepta l'import disponible.

Si l'entitat accepta l'import proposat, aquesta haurà d'assumir amb fons propis l'import no subvencionat per executar l'actuació presentada. En canvi, si l'entitat no l'accepta, es proposarà a l'entitat següent, i així fins que s'esgoti el crèdit o les sol·licituds presentades.

7. La quantia total màxima destinada a la concessió de les ajudes és la fixada inicialment en la convocatòria respectiva, que pot ser ampliada amb la modificació de la convocatòria mitjançant una resolució del conseller de Turisme, Cultura i Esports.

Article 17

Proposta de resolució i tràmit d'audiència

1. La persona instructora, a la vista de l'expedient i de les actes de la comissió avaluadora, ha de formular la proposta de resolució, motivada, de denegació o concessió de la subvenció i especificar-ne, en aquest cas, la quantia.

La persona instructora ha de verificar d'ofici que l'entitat sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

La proposta de resolució s'ha de notificar a l'entitat interessada i s'ha d'obrir un tràmit d'audiència de deu dies hàbils a fi que pugui formular les al·legacions que consideri oportunes a través del tràmit electrònic específic posat a disposició de les entitats interessades en el portal de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB. No es consideren vàlides i, per tant, es tendran per no presentades, les al·legacions fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

En el cas que en el termini concedit per al tràmit d'audiència no es formulin al·legacions a la proposta de resolució, s'entén que l'entitat sol·licitant accepta l'import de la subvenció. El resultat que es derivi del tràmit d'audiència anterior s'ha d'incorporar a l'expedient.

2. Les propostes de resolució no creen cap dret a favor de l'entitat beneficiària que es proposi, mentre no es dicti la resolució de concessió i aquesta es notifiqui.

Article 18

Resolució

1. El conseller de Turisme, Cultura i Esports, a la vista de la proposta de resolució i de l'anàlisi de les al·legacions que s'hagin pogut presentar, ha de dictar la resolució motivada per la qual s'atorga o es denega l'ajuda, per tal d'ajustar-se al que es preveu en l'article 21 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

2. La resolució s'ha de notificar individualment a cada entitat sol·licitant i ha d'indicar que contra la resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Turisme, Cultura i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També ha d'indicar que es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

3. En la resolució de concessió s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons fent esment del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, el Pla de Recuperació i el finançament de l'MRR.

 

Article 19

Termini per resoldre, notificació i silenci administratiu

1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptadors des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.

2. La manca de resolució expressa i notificació en el termini indicat té caràcter desestimatori, amb aplicació de la figura del silenci administratiu negatiu.

Article 20

Pagament anticipat de la subvenció

1. El pagament de la subvenció s'ha de fer de manera anticipada, en concepte de bestreta del 100 % de l'import de la subvenció, sense aportació de garantia, i s'ha de tramitar d'ofici amb la resolució de concessió de la subvenció.

2. L'entitat beneficiària d'aquesta bestreta ha de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003 i en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, entre les quals, trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Respecte d'això, l'entitat beneficiària, amb la presentació de la sol·licitud, autoritza l'òrgan instructor perquè pugui consultar directament aquesta informació amb les administracions tributàries i de la Seguretat Social. No obstant això, l'entitat sol·licitant pot denegar expressament el seu consentiment i ha d'aportar, en aquest cas, els certificats que corresponguin.

3. D'acord amb el que s'estableix en l'article 61.3 del Reial decret llei 36/2020, les entitats beneficiàries d'aquestes bestretes han d'acreditar que es troben al corrent del pagament de les obligacions de reemborsament de qualssevol altres bestretes concedides anteriorment amb càrrec als crèdits específicament consignats per a la gestió de fons europeus en els pressuposts generals de l'Estat.

4. Les bestretes s'han de destinar exclusivament a cobrir les despeses de l'actuació finançada i s'han de justificar adequadament.

Article 21

Justificació de les despeses

1. Les entitats beneficiàries han de justificar davant la Direcció General de Turisme les despeses en què han incorregut, així com el compliment de les obligacions establertes en el Text refós de la Llei de subvencions, en aquesta Ordre, en la convocatòria, en la resolució de concessió i en la resta de normativa aplicable.

2. La justificació de les despeses s'ha de dur a terme a través del tràmit electrònic específic que es posa a disposició de les persones interessades en la pàgina web de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB, mitjançant la presentació de la documentació prevista en la convocatòria.

3. El termini per a la justificació de la subvenció finalitza el 28 de febrer de 2025.

4. La justificació de l'ajuda consisteix en la presentació de la documentació següent:

a. Relació classificada dels documents justificatius de la despesa realitzada per a l'execució de l'actuació amb indicació de la descripció del tipus de despesa, número de factura, data d'emissió, creditor, import, data de pagament i percentatge d'imputació en aquesta subvenció.

b. Certificat de l'interventor o el secretari-interventor en què faci constar que les factures justificatives relacionades corresponen a les despeses efectuades i derivades de la finalitat per a la qual va ser concedida la subvenció i que no ha obtingut una altra subvenció, ajuda, ingrés o recurs per a la mateixa finalitat, procedent de qualssevol administracions o ens públics o privats finançats amb càrrec als pressuposts públics, per a l'execució de l'actuació corresponent.

La documentació justificativa original detallada en la relació de despeses ha de romandre en poder de l'entitat beneficiària fins que l'òrgan de control la sol·liciti, en el cas que sigui necessari, una vegada iniciat el procediment de revisió i control de la justificació de la subvenció.

En el cas que sigui necessari presentar-los, a cadascun dels documents justificatius aportats hi ha de constar la informació següent:

1. Nom de l'entitat subvencionada.

2. Indicació de la resolució de concessió de la subvenció.

3. Nom de l'actuació.

4. Percentatge d'imputació i import a càrrec d'aquesta subvenció.

5. Import amb càrrec als fons propis de l'entitat, si escau.

c. Una memòria d'actuació justificativa d'acord amb la memòria presentada amb la sol·licitud.

Conclòs el procediment de revisió de la justificació, la documentació aportada s'ha de retornar a l'entitat i han de romandre la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports les relacions de despeses, els certificats, els oficis i les resolucions pròpies de la tramitació del procediment de control.

5. Si l'òrgan administratiu competent per a la comprovació de la subvenció aprecia l'existència de defectes esmenables en la justificació presentada per la persona beneficiària, n'ha d'assabentar-la i ha de concedir-li un termini de deu dies hàbils per corregir-la.

6. En el cas que l'entitat beneficiària de les ajudes no compleixi l'obligació de justificació establerta, ha de reintegrar el 100 % de l'import de la bestreta que hagi percebut incrementat en l'interès de demora que correspongui.

Article 22

Modificació de la resolució de concessió

1. L'entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució i/o justificació de l'actuació, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada.

En aquests casos, l'òrgan concedent en pot autoritzar l'alteració, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tengui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, sempre que no es perjudiquin drets d'un tercer i sigui aprovada per la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, i la sol·licitud de modificació es presenti abans que s'acabi el termini d'execució.

2. Excepcionalment, en els casos en què es posi de manifest en la justificació que hi ha hagut alteracions de les condicions tengudes en compte per a la concessió que no alterin substancialment la naturalesa o l'objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, havent-se omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l'òrgan concedent pot acceptar la justificació presentada, sempre que acceptar-la no impliqui danys a tercers, tot tenint en compte, si escau, els criteris de gradació a què es refereix aquesta Ordre.

Article 23

Revocació i criteris de graduació

1. Correspon la revocació total o parcial de la subvenció si, posteriorment a la resolució d'una concessió vàlida i ajustada a dret, l'entitat beneficiària:

a. Incompleix l'objecte o la finalitat per la qual la subvenció va ser atorgada.

b. Incompleix totalment o parcial les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

c. No aconsegueix els objectius prevists o no es pot acreditar l'assoliment dels objectius prevists per la manca de fiabilitat dels indicadors aportats.

d. No justifica la realització del projecte mitjançant la presentació de tota la documentació exigida com a justificació en el termini establert i, si escau, després d'haver duit a terme les comprovacions corresponents.

2. La revocació de la subvenció està subjecta al procediment següent:

a. Iniciació d'ofici, mitjançant una resolució del conseller de Turisme, Cultura i Esports, que ha d'especificar la causa de la revocació, el grau d'incompliment i l'import que, si escau, ha de percebre finalment l'entitat beneficiària, així com, si és necessària, la mesura cautelar consistent en la retenció del pagament de les quantitats pendents d'abonar per l'entitat beneficiària, en els termes de l'article 44.5, paràgraf segon del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

b. Notificació de la resolució d'inici a l'entitat interessada, a fi que presenti les al·legacions i els documents que consideri adequats en el termini de deu dies hàbils.

c. Anàlisi de les al·legacions i informes addicionals, i obertura, si escau, del tràmit de prova.

d. Tràmit d'audiència, si se sol·liciten informes addicionals o es practica prova, amb notificació a l'entitat interessada.

Aquest tràmit pot no executar-se en el cas que les entitats interessades manifestin la seva decisió de no efectuar al·legacions ni aportar nous documents, o no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, al·legacions o proves de les ja declarades per l'entitat interessada.

e. Estudi d'al·legacions o d'informació addicional, si l'entitat interessada les formula durant el tràmit d'audiència.

f. Proposta de resolució del director general de Turisme.

g. Resolució del conseller de Turisme, Cultura i Esports, amb notificació a l'entitat interessada i a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.

3. A l'efecte de la revocació, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i la resta de criteris de graduació següents:

a. En el cas d'execució parcial del projecte objecte de subvenció, el grau de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas.

b. En el cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa diferent, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb altres, tret que la resolució de concessió estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.

c. En el cas d'incompliment de les obligacions de difusió publicitària a què es pugui referir la convocatòria, s'han d'aplicar les regles especials següents:

1. Si encara és possible complir els termes prevists inicialment, l'òrgan concedent ha de requerir a l'entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini de deu dies hàbils com a màxim i advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció, si no les adopta.

2. Si no és possible complir els termes prevists perquè les activitats ja s'han duit a terme, l'òrgan concedent pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el que es preveia inicialment. En el requeriment que es dirigeixi a aquest efecte a la persona o l'entitat beneficiària s'ha de fixar un termini de deu dies hàbils com a màxim perquè s'adoptin les mesures i cal advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció, si no les adopta.

4. La revocació de l'ajuda s'entén sense perjudici de l'aplicació del règim d'infraccions i sancions que s'estableixen en el títol V del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

Article 24

Reintegrament de la subvenció

1. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, dels fons transferits a l'entitat beneficiària i també el procediment per exigir-lo es regeixen per l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005 i l'article 37 de la Llei 38/2003, tenint en compte les regles particulars i els criteris de graduació que s'estableixen en aquesta Ordre.

2. Són causes específiques de reintegrament dels fons transferits a les entitats beneficiàries l'incompliment del principi DNSH i l'incompliment de l'absència de conflictes d'interessos de les entitats beneficiàries.

3. En el cas que s'incorri en la incompatibilitat prevista en l'article 4 d'aquesta Ordre, s'ha de reintegrar l'import total de la subvenció atorgada.

4. En el cas que la persona o entitat beneficiària vulgui dur a terme la devolució voluntària de part o de la totalitat de la subvenció percebuda, ha de comunicar-ho mitjançant el tràmit electrònic específic de la Direcció General de Turisme perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats, així com dels interessos derivats d'aquests.

Article 25

Entitats col·laboradores

1. Quan a través de les convocatòries pertinents es decideixi fer ús d'entitats col·laboradores, s'ha de formalitzar un conveni en el qual s'han de concretar els termes de la col·laboració amb el contingut mínim establert en l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, que s'ha de subjectar, a més, al que estableixen els articles 27 i 28 del mateix text legal.

2. Les entitats col·laboradores esmentades en els apartats a), b), c), d) i e) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions estan exemptes de justificar-ne la solvència i l'eficàcia.

3. Les entitats col·laboradores a què es refereix la lletra f) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions han d'acreditar les condicions de solvència i eficàcia que s'estableixen a continuació i les que, si escau, estableixin les convocatòries concretes:

a. Informe d'institucions financeres o, si escau, justificant de l'existència d'una assegurança d'indemnització per riscs professionals.

b. Declaració responsable del material, de les instal·lacions i de l'equip tècnic de què disposa l'entitat per executar la col·laboració, i també, quan sigui procedent, de les titulacions acadèmiques i professionals del personal que hagi de dur a terme l'activitat.

 

Article 26

Publicitat, informació i comunicació

1. L'Administració de la CAIB ha de complir les obligacions d'informació, comunicació i publicitat establertes en l'article 34 del Reglament (UE) 2021/241 i la normativa europea i nacional que el desenvolupi, que corresponguin al programa objecte d'aquesta Resolució, així com les que s'estableixin en la resolució de la transferència de crèdit i els acords de les comissions bilaterals que, si escau, se subscriguin.

2. Les convocatòries s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels recursos procedents, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005. L'extracte de la convocatòria es publicarà en el mateix butlletí.

3. L'Administració de la CAIB ha de trametre a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) la informació sobre les convocatòries i les resolucions de concessió derivades d'aquestes, de conformitat amb els articles 18 i 20 de la Llei 38/2003. Així mateix, l'Administració de la CAIB ha de registrar les dades de les entitats beneficiàries en la Base de Dades dels Beneficiaris de les Ajudes, de Contractistes i Subcontractistes, prevista en l'article 8 de l'Ordre HFP 1030/2021.

4. Les entitats perceptores de fons de la Unió han de fer menció de l'origen d'aquest finançament i vetlar per donar-li visibilitat, fins i tot, quan escaigui, mitjançant l'emblema de la Unió i una declaració de finançament adequat que indiqui «finançat per la Unió Europea – Next Generation EU», en particular, quan promoguin les accions i els resultats d'aquestes, i han de facilitar informació coherent, efectiva i proporcionada dirigida a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic, tal com estableix l'article 34.2 del Reglament (UE) 2021/241.

Article 27

Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions a què es refereix aquesta Ordre és el previst en el títol V del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

Article 28

Procediment sancionador i òrgans competents

1. El procediment sancionador és l'establert en la Llei 39/2015, amb les especialitats establertes en el Reglament del procediment que cal seguir en l'exercici de la potestat sancionadora, aprovat pel Decret 14/1994, de 10 de febrer.

2. Els òrgans competents per a la imposició de les sancions són els que estableix l'article 62.2 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

Article 29

Normativa aplicable

1. El marc jurídic d'aquesta Ordre és el que s'estableix en la normativa estatal i autonòmica en matèria de subvencions, constituïda per la Llei 38/2003 i el Reglament d'aquesta, aprovat pel Reial decret 887/2006, així com el Decret legislatiu 2/2005, en els aspectes organitzatius i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. També són aplicables els reials decrets 1118/2021, 449/2022 i 1011/2022.

3. Igualment, són aplicables el Reial decret llei 36/2020; el Reglament (UE) 2021/241; l'Ordre HFP/1030/2021; l'Ordre HFP/1031/2021; l'Ordre HFP/55/2023, i altra normativa tant europea com nacional que sigui aplicable en la gestió, el seguiment, la verificació, la publicitat i el control en el marc del PRTR.

4. En aplicació del principi DNSH, d'acord amb el que preveuen el PRTR i el Reglament (UE) 2021/241, s'ha de respectar la normativa mediambiental aplicable, inclòs el Reglament (UE) 2020/852, així com la Guia tècnica de la Comissió Europea (2021/C 58/01) sobre l'aplicació d'aquest principi. En tots els casos, s'han de respectar els procediments d'avaluació ambiental, quan siguin aplicables, conforme a la legislació vigent, així com altres avaluacions de repercussions que puguin resultar d'aplicació en virtut de la legislació mediambiental.

 

Disposició addicional primera

Utilització de mitjans telemàtics

Les sol·licituds de participació en el procediment de concessió de la subvenció i la justificació de les despeses, com també qualsevol altra comunicació amb l'Administració a què es refereix aquesta Ordre, s'han de dur a terme exclusivament amb la utilització de mitjans telemàtics, d'acord amb l'article 15.3.a) de la Llei 4/2021.

Les notificacions que hagi de practicar l'Administració i que no siguin objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears s'han d'efectuar per mitjans electrònics, de conformitat amb el que disposen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015.

Disposició addicional segona

Caràcter reglamentari

Aquesta Ordre té caràcter reglamentari, excepte l'annex, que té caràcter d'acte administratiu; tot això, a l'efecte d'interposició dels recursos oportuns.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 21 de desembre de 2023)

El conseller de Turisme, Cultura i Esports Jaume Bauzá Mayol

 

ANNEX Convocatòria de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU

1. Objecte

Aprovar la convocatòria de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU.

2. Bases reguladores

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria es regeixen per les bases reguladores aprovades per l'Ordre que regula aquesta convocatòria i per la normativa que s'hi indica.

3. Entitats beneficiàries

1. Poden ser entitats beneficiàries els subjectes següents:

a. Pel que fa al programa 1, les entitats locals de les Illes Balears a què es fa referència en els articles 1 i 2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

b. Pel que fa al programa 2, les entitats locals de les Illes Balears esmentades al punt anterior i que, a la vegada, estiguin incloses dins les zones d'excessos, zones saturades i madures definides a la normativa turística vigent en el moment de la publicació de la convocatòria, i que són: Calvià, Llucmajor, Manacor, Palma, Sant Antoni de Portmany, Sant Llorenç des Cardassar i Son Servera.

2. Les prohibicions i les obligacions de les entitats beneficiàries són les recollides en els articles 6 i 7 de l'Ordre que regula aquesta convocatòria.

 

4. Crèdit assignat a la convocatòria

1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de 60.488.033 euros, finançats amb els fons procedents del PRTR, amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, amb la distribució pressupostària següent:

  • Partida pressupostària: 12201 G/751C01/76101/00/MR071, o la que la substitueixi, per un import de 10.000.000 d'euros.
  • Partida pressupostària: 12201 G/751C01/76001/00/MR071, o la que la substitueixi, per un import de 50.488.033 euros.

2. L'import que es destina a cadascun dels programes subvencionables és el següent:

  • Programa 1: 44.500.000 euros.
  • 2. Programa 2: 15.988.033 euros.

En cas que quedi romanent a un programa, aquest es podrà incorporar a l'altre programa mitjançant una resolució de la modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, del que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. De conformitat amb el que disposa l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la concessió de la subvenció queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2024, per poder finançar les obligacions derivades de la subvenció esmentada. La convocatòria ha de seguir els tràmits del procediment anticipat de despesa.

4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, del que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015. La resolució de la modificació esmentada, tret que se n'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds.

5. Actuacions subvencionables

1. Les actuacions subvencionables en funció dels diferents programes són les següents:

A. Programa 1:

a. Les infraestructures públiques, amb especial atenció a la millora de l'atractiu dels espais públics per a promoure el turisme, la gestió mediambiental i el tractament de residus, la promoció de la mobilitat sostenible, així com a la requalificació d'infraestructura turística obsoleta.

b. El reforç dels serveis públics en zones d'especial influència turística, en particular, els serveis administratius, de seguretat i sanitaris.

c. La creació d'incentius per a facilitar la connectivitat i perquè les empreses turístiques operin fora de la temporada alta.

d. El desenvolupament de productes turístics alternatius i la modernització de l'oferta turística.

e. La promoció com a destinacions turístiques d'interès històric i cultural.

f. La formació, posant l'accent principalment en la formació juvenil vinculada al sector turístic.

g. Les promocions estratègiques adaptades a les diferents estacions de l'any, amb especial èmfasi en les estratègies de comercialització en línia, l'accessibilitat lingüística, la capacitat proactiva en eines multimèdia i la gestió de les relacions amb els clients institucionals.

B. Programa 2:

a. Millora de zones d'excessos o zones saturades i madures mitjançant la compra d'establiments d'allotjament turístic.

b. Projectes de regeneració i renaturalització de zones turístiques.

c. Incentius a la baixa de places turístiques d'allotjament.

Les actuacions del programa 2 s'han d'executar necessàriament dins els límits de les zones d'excessos o zones saturades i madures definides en la normativa turística vigent en el moment d'aprovació de la convocatòria.

2. No seran subvencionables aquelles actuacions que no respectin plenament les normes i prioritats de la Unió Europea en matèria climàtica i mediambiental i el principi de «no causar un perjudici significatiu» en el sentit de l'article 17 del Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020.

 

​​​​​​​6. Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables totes aquelles que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l'actuació subvencionada. Addicionalment, es consideren despeses d'assistència tècnica subvencionables les necessàries per a la consecució de l'actuació subvencionable i fins a un màxim del 2% d'aquesta.

2. Pel que fa a les despeses d'assistència tècnica, s'inclouen aquelles que siguin contractades directament si estan directament relacionades i són essencials per al desenvolupament de les actuacions, sempre que estiguin ben justificades, i no impliquin una externalització de tasques governamentals essencials relacionades amb la consecució de les fites i objectius. En cap cas tendran la consideració de despeses d'assistència tècnica les despeses de constitució, funcionament o estructura permanent o habitual.

3. No es consideren despeses subvencionables els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació ni els imposts personals sobre la renda. No obstant l'anterior, l'IVA pot ser considerat despesa subvencionable, sempre que es compleixi la fita del CID i amb l'únic límit que el que estableix l'article 31.8 de la Llei 38/2003, és a dir, quan el beneficiari de la subvenció els aboni efectivament.

4. Tenen la consideració de despeses subvencionables les que s'hagin efectuat amb data posterior al 30 de desembre de 2022, sempre que no comportin un incompliment manifest dels principis transversals recollits a la normativa nacional i europea, en el marc del PRTR, i fins a la finalització del termini d'execució que estableix l'apartat 13 d'aquesta convocatòria.

7. Intensitat de l'ajuda, límits i exclusió

1. La intensitat de l'ajuda és del 100 % de les despeses subvencionables del projecte.

2. Les entitats sol·licitants estan subjectes als límits següents:

A. Programa 1:

a. No s'estableix un nombre màxim de sol·licituds per entitat sol·licitant. En cada sol·licitud les actuacions per les quals se sol·licita l'ajut s'han d'enquadrar en només una de les lletres previstes en l'apartat 8.2.A d'aquesta convocatòria.

b. S'estableix un límit global d'ajuts per un import de 10.000.000 d'euros per a cada entitat beneficiària, independentment del nombre de sol·licituds que hagi presentat.

B. Programa 2:

a. No s'estableix un nombre màxim de sol·licituds per entitat sol·licitant. En cada sol·licitud les actuacions per les quals se sol·licita l'ajut s'han d'enquadrar en només una de les lletres previstes en l'apartat 8.2.B d'aquesta convocatòria.

b. No s'estableix cap límit global d'ajuts per a cada entitat beneficiària, independentment del nombre de sol·licituds que hagi presentat, més enllà de la limitació pressupostària prevista en la convocatòria.

3. De manera general i per als dos programes, l'import sol·licitat per l'entitat a cada sol·licitud no pot superar el cost de l'actuació objecte de subvenció.

4. Seran excloses, amb l'audiència prèvia dels sol·licitants, les sol·licituds en les quals, de la memòria explicativa de l'actuació a subvencionar, es desprengui de manera manifesta la impossibilitat de desenvolupar l'actuació en el termini d'execució previst en la convocatòria.

8. Selecció de les entitats beneficiàries

1. La selecció de les entitats beneficiàries de les ajudes s'ha de realitzar mitjançant el procediment de concurrència competitiva. Es valoraran totes les sol·licituds que compleixin els requisits de l'Ordre que regula aquesta convocatòria i d'aquesta convocatòria. En conseqüència, l'avaluació de les sol·licituds donarà lloc a l'establiment d'una prelació entre aquestes, d'acord amb els criteris de valoració establerts en el punt següent. Se seleccionaran aquelles sol·licituds que hagin obtingut major puntuació fins a esgotar el límit del crèdit disponible en la convocatòria.

2. Les actuacions subvencionables descrites en l'apartat 5 d'aquesta convocatòria es valoraran de la forma següent:

A. Programa 1:

a. Les infraestructures públiques, amb especial atenció a la millora de l'atractiu dels espais públics per a promoure el turisme, la gestió mediambiental i el tractament de residus, la promoció de la mobilitat sostenible, així com a la requalificació d'infraestructura turística obsoleta: 7 punts.

b. El reforç dels serveis públics en zones d'especial influència turística, en particular, els serveis administratius, de seguretat i sanitaris: 6 punts.

c. La creació d'incentius per a facilitar la connectivitat i perquè les empreses turístiques operin fora de la temporada alta: 5 punts.

d. El desenvolupament de productes turístics alternatius i la modernització de l'oferta turística: 4 punts.

e. La promoció com a destinacions turístiques d'interès històric i cultural: 3 punts.

f. La formació, posant l'accent principalment en la formació juvenil vinculada al sector turístic: 2 punts.

g. Les promocions estratègiques adaptades a les diferents estacions de l'any, amb especial èmfasi en les estratègies de comercialització en línia, l'accessibilitat lingüística, la capacitat proactiva en eines multimèdia i la gestió de les relacions amb els clients institucionals: 1 punt.

B. Programa 2:

a. Actuacions orientades en la millora de zones d'excessos o zones saturades i madures mitjançant la compra d'establiments d'allotjament turístic: 3 punts.

b. Projectes de regeneració i renaturalització de zones turístiques: 2 punts.

c. Incentius a la baixa de places turístiques d'allotjament: 1 punt.

3. En el cas que la valoració de diferents sol·licituds sigui la mateixa, el percentatge de despesa executada i pagada sobre el total del projecte serà el criteri de desempat. En concret, l'ordre de prelació entre els empatats serà el següent:

1r. Projectes dels quals s'ha executat i pagat el 100 % del projecte presentat.

2n. Projectes dels quals s'ha executat i pagat almenys el 75 % del projecte presentat.

3r. Projectes dels quals s'ha executat i pagat almenys el 50 % del projecte presentat.

4t. Projectes dels quals s'ha executat i pagat almenys el 25 % del projecte presentat.

5è. Projectes dels quals s'ha executat i pagat menys del 25 % del projecte.

4. Si, tot i aplicar el criteri previst en el punt anterior, l'empat entre projectes persisteix, es valoraran els projectes empatats i se'ls atorgarà la puntuació que correspongui d'acord amb els criteris següents. Una vegada puntuats, la puntuació obtinguda determinarà l'ordre de prelació entre els projectes empatats:

a) Contribució a la protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí: 2 punts.

b) Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa: 1 punt.

c) Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural: 2 punts.

d) Impuls de la recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que contribueixin a la diversificació econòmica o la lluita contra el canvi climàtic: 1 punt.

e) Millora de la formació i la qualitat de l'ocupació. Foment de l'ocupació en temporada baixa: 1 punt.

5. Finalment, si així i tot persisteix un empat, el darrer criteri de desempat serà l'ordre d'entrada de les sol·licituds.

6. En el cas que el crèdit disponible no sigui suficient per atendre la sol·licitud que pertoqui segons l'ordre anterior, es proposarà a aquesta entitat si accepta l'import disponible.

Si l'entitat accepta l'import proposat, aquesta haurà d'assumir amb fons propis l'import no subvencionat per executar l'actuació presentada. En canvi, si l'entitat no l'accepta, es proposarà a l'entitat següent, i així fins que s'esgoti el crèdit o les sol·licituds presentades.

9. Incompatibilitat amb altres subvencions i prevenció del doble finançament

Aquesta subvenció no és compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats finançats amb càrrec als pressuposts públics, amb l'objectiu de garantir l'absència del doble finançament.

10. Sol·licituds i documentació

1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds, en el termini assenyalat en l'apartat 11 d'aquesta convocatòria, de forma electrònica, mitjançant el tràmit electrònic específic que estarà disponible en el procediment publicat en la Seu Electrònica de la CAIB i en el web de la Direcció General de Turisme, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015.

2. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació que es relaciona en aquesta convocatòria, juntament amb les declaracions responsables del compliment de les obligacions establertes en l'Ordre HFP/1030/2021, que s'incorporen en el model de la sol·licitud.

3. No s'han de tenir per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via diferent de la del tràmit electrònic específic assenyalat en el punt anterior.

4. Les entitats sol·licitants han de presentar la documentació següent:

a. Model de sol·licitud, signat digitalment per qualsevol persona amb facultats de representació de l'entitat, utilitzant qualsevol dels sistemes prevists en l'article 10 de la Llei 39/2015, d'acord amb el model establert en el tràmit.

b. Declaració responsable, signada digitalment per qualsevol persona amb facultats de representació de l'entitat, utilitzant qualsevol dels sistemes prevists en l'article 10 de la Llei 39/2015, on consti detallat que l'entitat sol·licitant de l'actuació:

 

1. No es troba en cap de les situacions previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005 ni en l'article 13 de la Llei 38/2003, fent esment exprés respecte a la inexistència o fidel compliment de les seves obligacions de reintegrament d'altres subvencions o ajudes, conforme als termes establerts en l'article 21 del Reglament de la Llei de subvencions.

2. Es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries (AEAT i ATIB) i amb la Seguretat Social, i es considera que l'entitat sol·licitant, amb la presentació de la sol·licitud, autoritza l'òrgan instructor perquè pugui consultar directament aquesta informació.

3. No ha sol·licitat o rebut altres ajudes per a la mateixa actuació o finalitat prevista en aquesta convocatòria i es compromet a informar d'aquelles que pugui sol·licitar o obtenir durant la tramitació d'aquesta ajuda, atesa la incompatibilitat establerta en l'apartat 9 d'aquesta convocatòria.

4. Respecta el principi DNSH, així com la normativa comunitària i nacional, especialment el Reglament (UE) 2021/241; el Reglament (UE) 2020/852 (Reglament de taxonomia), i la Guia tècnica de la Comissió Europea 2021/C 58/01 sobre l'aplicació d'aquest principi.

5. No incorre en doble finançament de les actuacions que s'han d'executar i, si escau, no li consta risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajudes d'estat.

6. Manifesta el seu compromís amb els estàndards més exigents amb relació al compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals; adopta les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interessos, i comunica els incompliments observats, si escau, a les autoritats que procedeixin.

7. Coneix la normativa aplicable en matèria de cessió i tractament de dades, en particular l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241.

8. No ha estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències judicials condemnatòries fermes per haver exercit o tolerat pràctiques prohibides, d'acord amb la normativa següent: La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar la LGTBI-fòbia, i el títol IV de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no discriminació.

9. Manifesta que es troba al corrent del pagament de les obligacions de reemborsament de qualssevol altres bestretes concedides anteriorment amb càrrec als crèdits específicament consignats per a la gestió de fons europeus, si escau.

c. Declaració de les dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, amb indicació del número IBAN i la titularitat del compte bancari, que ha de coincidir amb l'entitat sol·licitant. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, una vegada realitzat l'ingrés en el número de compte indicat, queda eximida de responsabilitat per les actuacions que derivin d'errors en la informació indicada per l'entitat sol·licitant.

d. Acceptació de la cessió de dades entre les administracions públiques implicades per donar compliment al que preveu la normativa europea que és aplicable i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018.

e. Memòria explicativa de l'actuació a subvencionar, que inclogui, com a mínim:

- La descripció de l'actuació i la justificació del seu interès.

- La vinculació amb l'actuació subvencionable prevista en l'apartat 5 d'aquesta convocatòria.

- El procediment i el cronograma detallat per dur a terme l'actuació.

- El pressupost previst i detallat de l'actuació.

En el cas que l'actuació s'hagi iniciat amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud, aquesta memòria ha d'incloure les actuacions ja executades amb indicació del percentatge de despesa executada i pagada sobre el total del projecte fins al moment de presentar la sol·licitud i les que quedin pendents d'executar, amb el detall establert en aquest punt.

11. Termini de presentació de les sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds és d'un mes des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Una vegada hagi finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i la suma dels imports dels ajuts sol·licitats sigui menor que el crèdit previst en l'apartat 4 d'aquesta convocatòria, mitjançant una resolució del conseller de Turisme, Cultura i Esports es poden obrir nous terminis de presentació de sol·licituds. Les sol·licituds noves que es puguin presentar només seran valorades una vegada s'hagin resolt les sol·licituds presentades en l'anterior termini de presentació de sol·licituds.

12. Pagament anticipat de la subvenció

El règim aplicable al pagament anticipat de les ajudes és l'establert en l'article 20 de l'Ordre que regula aquesta convocatòria.

13. Execució de les actuacions

El termini per a l'execució de les actuacions subvencionables s'inicià el 30 de desembre de 2022 i finalitzarà el 31 de desembre de 2024.

Només mitjançant una resolució del conseller de Turisme, Cultura i Esports es pot autoritzar una ampliació del termini fixat per a l'execució de les actuacions quan aquest nou termini no impliqui un incompliment de la normativa nacional i europea, ni posi en risc el compliment de l'objectiu CID 224.

14. Justificació de l'ajuda

1. El termini per a la justificació de la subvenció finalitza el 28 de febrer de 2025.

2. La justificació de l'ajuda consisteix en la presentació de la documentació prevista en l'article 21 de l'Ordre que regula aquesta convocatòria i en les condicions establertes en aquell article.

3. No s'ha d'entendre del tot justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import total de l'actuació corresponent. En conseqüència, quan les activitats hagin estat finançades, a més de per la subvenció, amb fons propis, s'han d'acreditar en la justificació l'import, la procedència i l'aplicació d'aquests fons.

4. Una vegada duita a terme la presentació de la justificació, la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports ha de comprovar l'adequada justificació de la subvenció, així com la realització de l'activitat subvencionada i el compliment de la finalitat determinant de la concessió.

El resultat del procediment de comprovació determina si és procedent o no iniciar el procediment de reintegrament de subvencions.

5. Sense perjudici del que disposen els apartats anteriors, les entitats beneficiàries han de trametre a la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports qualsevol documentació addicional que se li requereixi per a la justificació tant de les actuacions subvencionades com del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció.

15. Comprovació i control de la subvenció

1. L'òrgan concedent, la Secretaria d'Estat de Turisme, la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i els òrgans estatals i europeus que tenguin encomanat el control i el seguiment dels fons de l'MRR, en particular la Comissió Europea, el Tribunal de Comptes Europeu, l'OLAF i la Fiscalia Europea, i tots aquells òrgans de control competents, inclosos els recollits en l'article 22.2.e) del Reglament (UE) 2021/241, de 12 de febrer de 2021, i l'article 129 del Reglament financer (Reglament UE, Euratom) 2018/1046, de 18 de juliol de 2018, poden realitzar tots aquells controls i inspeccions que considerin convenients a fi d'assegurar la bona finalitat de l'ajuda concedida.

2. Les entitats beneficiàries s'han de sotmetre a qualsevol actuació de control i inspecció, i també ha de prestar col·laboració i proporcionar qualsevol altra documentació i informació que els ens abans esmentats considerin necessàries per verificar el compliment de les condicions establertes a la concessió de la subvenció. Es considera que l'oposició a la realització d'aquestes comprovacions i inspeccions pot constituir causa de reintegrament de l'ajuda, sense perjudici de la tramitació del procediment sancionador corresponent.

3. Les entitats beneficiàries han de custodiar i conservar tota la documentació original justificativa de l'aplicació dels fons rebuts per facilitar les activitats de comprovació i control, per si mateix o mitjançant la imposició d'aquesta obligació a les terceres persones que hagin participat en l'execució de l'actuació, entenent com a tal els documents justificatius, les dades estadístiques i la resta de documentació concernent al finançament, així com els registres i documents, en format electrònic i per un període de cinc anys des que s'aboni el saldo de l'operació financera, en els termes prevists en l'article 132 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol.

16. Modificació, revocació, criteris de graduació i reintegrament

1. Correspon la modificació de la resolució en els termes que estableix l'article 22 de l'Ordre que regula aquesta convocatòria.

2. Correspon la revocació, total o parcial, de la subvenció si, posteriorment a la resolució d'una concessió vàlida i ajustada a dret, l'entitat beneficiària incorre en algun dels incompliments prevists en l'article 23 de l'Ordre que regula aquesta convocatòria, la qual s'ha de dur a terme tenint en compte el procediment i els criteris de graduació regulats en el mateix precepte.

3. El règim aplicable al reintegrament, total o parcial, dels fons transferits a l'entitat beneficiària és l'establert en l'article 24 de l'Ordre que regula aquesta convocatòria.

17. Publicitat

1. Tota referència a les ajudes objecte d'aquesta convocatòria en publicacions, activitats de difusió, pàgines web i en general en qualssevol mitjans de difusió ha de complir els requisits que figurin en el Manual d'imatge corporativa del PRTR i l'MRR; tot això, conforme al que s'estableixi sobre aquest tema i en els termes prevists en l'article 18.4 de la Llei 38/2003, l'article 31 del Reial decret 887/2006, i l'article 9 de l'Ordre HFP/1030/2021.

2. Les entitats receptores de finançament de la Unió Europea han d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir-ne la visibilitat, en particular quan promoguin les actuacions subvencionables i els resultats d'aquestes, facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada dirigida a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic.

L'entitat beneficiària de les ajudes ha d'informar el públic del suport obtingut dels fons europeus fent una breu descripció de l'operació en el seu lloc d'Internet, en cas que en tengui, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacant el suport financer de la Unió Europea.

En l'enllaç següent es poden consultar les obligacions de comunicació, publicitat i difusió de les entitats beneficiàries de l'MRR:

https://www.mitma.gob.es/ministerio/proyectos-singulares/prtr/transporte/publicidad-y-difusion-de-las-ayudas-del-mecanismo-de-recuperacion-y-resiliencia

Addicionalment, l'entitat beneficiària ha de col·locar cartells informatius i plaques en un lloc ben visible i d'accés al públic on s'informi del suport obtingut dels fons europeus. La resolució de concessió ha de concretar les característiques d'aquests cartells i plaques.

3. Si escau, a més, ha de complir el que disposa la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, respecte a les obligacions de publicitat de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria.

18. Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora és l'encarregada d'examinar les sol·licituds presentades, avaluar-les i analitzar les al·legacions que es puguin presentar. Així mateix, la Comissió Avaluadora és competent per interpretar les qüestions relatives a la convocatòria.

2. La Comissió Avaluadora s'ha de reunir quan la tramitació dels expedients ho requereixi, quan el president convoqui els seus membres o quan ho sol·liciti l'òrgan instructor de la convocatòria per resoldre qüestions que pugui plantejar relatives a la convocatòria. Els acords que adopti la Comissió Avaluadora s'han de reflectir a les corresponents actes.

3. La composició de la Comissió Avaluadora és la següent:

a. President: el cap del Departament de Coordinació i Ordenació Turística de la Direcció General de Turisme.

Suplent: el funcionari o la funcionària de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports a qui delegui les competències o que el pugui substituir.

b. Vocal 1: la cap del Departament de Coordinació i Planificació de la Secretaria General de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports.

Suplent: el funcionari o la funcionària de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports a qui delegui les competències o que la pugui substituir.

c. Vocal 2: el cap del Servei de Planificació i Ordenació Turística de la Direcció General de Turisme.

Suplent: el funcionari o la funcionària de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports a qui delegui les competències o que el pugui substituir.

d. Vocal 3: el cap del Servei de Coordinació i Ordenació Turística de la Direcció General de Turisme.

Suplent: el funcionari o la funcionària de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports a qui delegui les competències o que el pugui substituir.

e. Secretari: un funcionari o una funcionària del cos superior adscrit a la Direcció General de Turisme.

19. Entitat col·laboradora

Per raons d'optimització de la gestió administrativa, l'Agència d'Estratègica Turística de les Illes Balears (AETIB) pot donar suport a l'òrgan instructor en la gestió del procés de concessió de la subvenció mitjançant la comprovació de la documentació tècnica de les sol·licituds, del compliment i efectivitat de les condicions o requisits determinants perquè sigui atorgada, així com de la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual es concedeix l'ajuda. Per això, es va formalitzar, el 30 d'agost de 2022, un conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears i l'AETIB pel qual es regulen funcions assumides per aquesta entitat amb relació a la gestió per a la consecució de les fites i objectius prevists pel Component 14 dels fons Next Generation (NGEU).

20. Remissió directa a l'ordre que regula aquesta convocatòria

En virtut de la previsió continguda en l'article 15.1 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del PRTR, aquesta convocatòria s'aprova i s'incorpora com a annex de les bases reguladores.

En conseqüència, totes les previsions contingudes a l'article 23.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i que no constin en aquesta convocatòria però sí en l'Ordre que la regula, es remet a aquella.

21. Naturalesa jurídica de la convocatòria i impugnació

Aquesta convocatòria, d'acord amb el que estableix la disposició addicional segona d'aquesta Ordre, té la naturalesa jurídica d'un acte administratiu que exhaureix la via administrativa.

En conseqüència, contra la convocatòria es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Turisme, Cultura i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.