Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ
Núm. 492115
Ordre 21/2023 del conseller d’Economia, Hisenda i Innovació per la qual es dicten les normes per a l’elaboració dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2024
L'article 8 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que l'òrgan competent per elaborar i sotmetre a l'acord del Consell de Govern l'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma és el conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts. Així mateix, l'article 36 estableix que aquest mateix òrgan ha de determinar l'estructura dels pressuposts tenint en compte l'organització del sector públic autonòmic.
Mitjançant aquesta Ordre es regula l'elaboració de l'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, la seva estructura, la informació i la documentació que han de formalitzar tots els ens que hi intervenen, i també els terminis que s'han de complir per poder sotmetre l'avantprojecte a l'acord del Consell de Govern segons el que estableix la normativa vigent.
Ateses aquestes circumstàncies, les dotacions pressupostàries s'han d'ajustar a les directrius de creixement de la despesa que, oportunament i al llarg del procés d'elaboració, fixi la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació , tot tenint en compte els compromisos adquirits en exercicis anteriors.
Els responsables de les administracions i organismes públics han de vetlar per la incorporació de la perspectiva de gènere en el disseny de les seves polítiques, i tenir-la en compte en els estudis i estadístiques, amb la finalitat de fer visible el treball i la presència de les dones en la nostra societat. D'altra banda, seguint la recomanació del Comitè dels Drets de l'Infant, la conselleria competent en matèria de menors ha de promoure una avaluació integral de totes les polítiques directament o indirectament relacionades amb la infància. La Llei 12/2019, de 12 de març, de consultes populars i processos participatius, va incorporar instruments de participació ciutadana en el procés d'elaboració pressupostària i la Llei 10/2023, de 5 d'abril, de benestar de les generacions presents i futures de les Illes Balears estableix que les conselleries de l'Administració de les Illes Balears i els ens del sector públic instrumental de la comunitat autònoma han d'incorporar, a les memòries dels programes pressupostaris que s'integren en els pressuposts, les actuacions per adequar la despesa a les necessitats específiques de les generacions futures amb la finalitat d'avançar en la garantia del seu benestar.
Per tot això i en ús de les atribucions que em confereixen les normes vigents, dict la següent
Ordre
Article 1
Àmbit d'aplicació
Els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes que en cada cas s'estableixen, estan integrats per:
a) Pressupost del Parlament de les Illes Balears, dels òrgans estatutaris regulats per l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció en las Illes Balears i també pel pressupost de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms.
b )Pressupost del Servei de Salut de les Illes Balears.
c) Pressupost de l'Agència Tributària de les Illes Balears.
d) Pressuposts de les entitats públiques empresarials.
e )Pressuposts de les societats mercantils públiques.
f) Pressuposts de les fundacions del sector públic.
g) Pressuposts dels consorcis.
Article 2
Encaix en l'escenari pressupostari 2024-2027
El pressupost per al 2024 s'inscriu en el marc de l'escenari pressupostari 2024-2027. Qualsevol nova proposta de despesa o d'ingrés ha de tenir en compte l'impacte en els exercicis futurs i el seu encaix dins dels límits de despesa no financera d'aquest escenari.
Article 3
Unitat monetària de pressupostació
El pressupost s'ha d'elaborar tenint com a unitat de compte l'euro, expressat en unitats, sense cèntims.
Article 4
Estructura dels pressuposts generals
1. Els estats d'ingressos i despeses dels pressuposts de les lletres a), b), c) de l'article 1 anterior s'estructuren segons les classificacions següents
a) Classificació orgànica dels ingressos i de les despeses: les dotacions econòmiques que es consignen en els diversos programes s'han de distribuir, seguint el criteri d'adscripció orgànica, en seccions, centres gestors i centres d'ingrés o de cost, segons pertoqui. Amb la finalitat d'aconseguir una consolidació directa, els organismes autònoms s'han d'incloure en l'estructura orgànica com a seccions separades i independents.
b) Classificació funcional de les despeses: l'assignació de dotacions s'ha d'efectuar en una estructura de programes en funció dels objectius que es pretenen aconseguir i les activitats que es volen fer per assolir-los. Aquests programes s'han d'agregar en subfuncions, funcions i grups de funció que emmarquen les àrees en què es desenvolupa l'actuació de l'Administració.
La Direcció General de Pressuposts i Finançament pot autoritzar, a proposta dels centres gestors, canvis en la denominació i el contingut dels programes, i també en els codis corresponents, perquè la classificació funcional reflecteixi i prevegi les necessitats derivades d'una gestió pública racional, eficaç i transparent. Amb la finalitat d'aconseguir una major especificació dels objectius proposats i la identificació dels projectes concrets inclosos en cada programa, els programes s'han de desagregar en subprogrames. La desagregació té una finalitat informativa, de gestió i de seguiment d'objectius.
c) Classificació econòmica de les despeses: els crèdits inclosos en els estats de despeses del pressupost s'han d'ordenar, segons la seva naturalesa econòmica, per capítols, articles, conceptes i subconceptes. L'estructura inicial pel que fa a concepte i subconcepte es declara oberta.
d) Classificació econòmica dels ingressos: els recursos que es preveuen obtenir s'han de classificar d'acord amb la seva naturalesa econòmica en capítols, articles, conceptes i subconceptes.
e) Classificació territorial de les despeses: els crèdits destinats a inversió s'han de territorialitzar per àmbits insulars segons l'illa on es prevegi fer la inversió. En el cas de les inversions territorialitzades a les illes de Mallorca i d'Eivissa s'han de diferenciar les que s'hagin de fer en els municipis que tenen reconegut un estatut especial de capitalitat. A aquest efecte, es fan servir els codis següents:
10 Mallorca, llevat del municipi de Palma
11 Municipi de Palma
20 Menorca
30 Eivissa, llevat del municipi d'Eivissa
31 Municipi d'Eivissa
40 Formentera
00 Sense territorialitat directa o de determinació impossible a priori
El codi de territorialització és, així mateix, obligatori per als crèdits prevists en els articles de la classificació econòmica 46 i 76, corresponents a transferències corrents i de capital a corporacions locals.
Les classificacions esmentades en els punts anteriors es publiquen actualitzades a la data d'entrada en vigor d'aquesta Ordre en el web de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, a l'adreça http://pressuposts.caib.es/elaboracio
Si en el procés d'elaboració de l'avantprojecte els centres gestors consideren necessari que s'habilitin codis no prevists en les classificacions publicades, poden sol·licitar-ho a la Direcció General de Pressuposts i Finançament de manera justificada.
2. Estructures específiques
Els ens del sector públic empresarial, del fundacional i els consorcis (lletres d), e), f) i g) de l'article 1) han d'elaborar un pressupost d'explotació i de capital amb les previsions corresponents de les despeses i dels ingressos i les variacions d'actius i passius de l'exercici, d'acord amb els models, enviats electrònicament per la Direcció General de Pressuposts i Finançament.
Article 5
Contingut
1. L'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de contenir el següent:
a) Els estats d'ingressos i de despeses del Parlament de les Illes Balears, de la Presidència del Govern, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, del Consell Audiovisual de les Illes Balears, del Consell Consultiu de les Illes Balears, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els seus organismes autònoms.
b) Els estats d'ingressos i de despeses del Servei de Salut de les Illes Balears.
c) Els estats d'ingressos i de despeses de l'Agència Tributària de les Illes Balears.
d) Els pressuposts d'explotació i de capital de les entitats públiques empresarials.
e) Els pressuposts d'explotació i de capital de les societats mercantils públiques.
f) Els pressuposts d'explotació i de capital de les fundacions del sector públic.
g) Els pressuposts d'explotació i de capital dels consorcis.
2. Als estats d'ingressos i de despeses a què es refereixen les lletres a), b) i c) de l'apartat anterior, s'hi ha d'adjuntar la documentació complementària següent:
a) Una memòria general explicativa del contingut de l'avantprojecte i de les variacions principals respecte del pressupost vigent, tant de caràcter general com per a cada secció pressupostària. També s'hi han d'explicar els criteris aplicables a les subvencions corrents i de capital, i els aspectes pressupostaris de la funció pública.
A les memòries de les seccions i dels programes pressupostaris que formen part de l'avantprojecte, s'han de fer constar expressament els projectes susceptibles de ser finançats amb el Mecanisme Europeu per a la Recuperació i la Resiliència (MRR); així com els projectes finançats pel factor d'insularitat, el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), el Fons Social Europeu (FSE), el Fons de transició justa o el Fons per a la lluita contra la privació material.
Les memòries s'han de lliurar en català, prèviament han de ser revisades i corregides, si s'escau, pel servei d'assessorament lingüístic de la Conselleria.
b) La plantilla orgànica de cada secció pressupostària i organisme autònom, i també de cadascuna de les unitats orgàniques en què s'estructuren el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears.
c) Un informe econòmic i financer.
d) Un avanç de l'estat d'execució dels pressuposts de l'any en curs.
3. Als pressuposts d'explotació i de capital a què es refereixen les lletres d), e), f) i g) de l'apartat 1, s'hi ha d'adjuntar un estat de dotacions i de recursos i una memòria explicativa dels objectius que es volen aconseguir durant l'exercici que es pressuposta, de les activitats previstes per aconseguir-los i del detall de les despeses i dels ingressos que s'esperen generar per raó de la seva activitat o obtenir per qualsevol altra via, detallats segons l'estructura de l'estat de dotacions i de recursos abans esmentat.
La memòria s'ha d'ajustar al model tramès per la Direcció General de Pressuposts i Finançament i ha de contenir, com a mínim, els apartats següents:
1r. Una introducció sobre l'ens, el seu objecte i les seves activitats.
2n. Una relació dels objectius de l'exercici.
3r. Una explicació detallada de l'import de cada capítol de despeses. Les inversions d'import significatiu i, en tot cas, les que superin el 10% del total d'aquest capítol, han de figurar detallades i valorades. Així mateix, el total de les inversions reals s'ha de territorialitzar per illes i, en el cas d'Eivissa i de Mallorca, distingint entre els municipis d'Eivissa i de Palma i la resta de municipis de l'illa.
4t. Una relació detallada i descriptiva dels projectes més rellevants. En cas que tots ells figurin ja detallats al capítol d'inversions reals i no incloguin despeses d'altres capítols, es farà aquesta indicació i no es repetiran els projectes.
5è. Una explicació detallada de l'import de cada capítol d'ingressos.
A la memòria s'han de fer constar diferenciadament els projectes susceptibles de ser finançats amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, el factor d'insularitat, el FEDER, el FSE, el Fons de transició justa o el Fons per a la lluita contra la privació material.
Així mateix, s'ha de trametre a la Direcció General de Pressuposts i Finançament el detall comparatiu entre l'exercici que es pressuposta i el corrent, de les plantilles de personal i la seva valoració econòmica, diferenciant l'estructura fixa de personal de la que tengui un caràcter eventual o de suport a l'activitat de l'empresa.
Article 6
Recollida d'informació prèvia a l'elaboració de l'avantprojecte
Les fitxes i plantilles a les quals es fa referència en aquesta Ordre es publiquen actualitzades a la data d'entrada en vigor d'aquesta Ordre en el web de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, a l'adreça http://pressuposts.caib.es/elaboracio
S'estableix un procés de recollida d'informació prèvia a l'elaboració de l'avantprojecte a què fa referència l'article següent.
Fins dia 6 de setembre, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els organismes autònoms (inclosos Servei de Salut i Agència Tributària), el Consell Consultiu de les Illes Balears, el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i el sector públic instrumental hauran d'adjuntar les fitxes següents:
Aquesta informació s'ha de trametre via unitat compartida uintcon a la carpeta que per a cada secció pressupostària s'ha habilitat a l'efecte dins la carpeta d'elaboració (I:\Secció XX\PRESSUPOSTS\ELABORACIO\2024). S'ha de comunicar mitjançant el VALIB a l'adreça de correu tramitacio@dgpresup.caib.es, que s'ha dut a terme el lliurament.
Article 7
Documentació i terminis de presentació
1. El Parlament de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears han de trametre, fins dia 6 de setembre, els seus avantprojectes de pressuposts a la Direcció General de Pressuposts i Finançament, d'acord amb l'article 44.1.a) de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la qual els ha d'integrar en l'estructura pressupostària general de la Comunitat Autònoma.
2. La Presidència del Govern de les Illes Balears, el Consell Consultiu de les Illes Balears, el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i la resta de conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els organismes autònoms (inclosos el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears) han d'elaborar el seu avantprojecte de pressuposts en el mòdul d'elaboració del SICODE. Tota la informació ha d'estar introduïda fins dia 22 de setembre.
A l'efecte que el projecte de pressuposts ofereixi una imatge fidel de les despeses que es preveu dur a terme, els centres gestors han de reflectir els crèdits pressupostaris adequats quantitativament a les previsions pressupostàries per a l'exercici 2024, desglossats d'acord amb els nivells de classificació orgànica, funcional, econòmica i territorial, de tal manera que permetin una anàlisi suficient de la informació que contenen. A aquest efecte la Direcció General de Pressuposts i Finançament pot sol·licitar al centre gestor una concreció més acurada de les previsions contingudes.
3. Les entitats públiques empresarials, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis han de trametre per mitjans telemàtics, a través de la Secretaria General de la conselleria de la qual depenen o a la qual estan adscrits, tota la documentació que estableix l'article 4.2 d'aquesta Ordre. Pel que fa a les memòries s'han de lliurar en català, prèviament han de ser revisades i corregides, si s'escau, pel servei d'assessorament lingüístic de la conselleria d'adscripció.
La Secretaria General corresponent ha de trametre, fins dia 22 de setembre, aquesta informació a la Direcció General de Pressuposts i Finançament, a través de la unitat compartida uintcon a la carpeta que per a cada ens s'ha habilitat a l'efecte dins la carpeta d'elaboració (I:\SeccióXX\PRESSUPOSTS\ELABORACIO\2024) i comunicar via VALIB a l'adreça de correu tramitacio@dgpresup.caib.es, que s'ha dut a terme el lliurament de la informació.
4. La Universitat de les Illes Balears i els seus ens dependents, d'acord amb l'article 45.2 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els altres ens a què fa referència l'article 1.4 de la Llei de finances de les Illes Balears han de trametre, fins dia 6 de setembre, la documentació següent:
a) Estats d'ingressos i de despeses a nivell de capítol de la classificació econòmica.
b) Una memòria general explicativa del contingut del projecte i de les variacions principals respecte del pressupost vigent.
c) La plantilla orgànica, així com la informació relativa al cost de personal docent i no docent, sense incloure-hi els triennis ni els costs de seguretat social a càrrec de l'ocupador.
d) Un avanç de l'estat d'execució dels pressuposts de l'any en curs a nivell de capítol de la classificació econòmica.
e) Una relació de les principals inversions previstes en el projecte de pressuposts, l'estat d'execució si aquestes han començat amb anterioritat a l'exercici 2024 i les fonts de finançament previstes. S'ha de fer referència expressa als projectes que es financin amb fons Next Generation EU, factor d'insularitat, FEDER o FSE.
5. Els titulars de les seccions pressupostàries han de trametre a la Secretaria General de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació les propostes de text que considerin procedent incloure en l'articulat de l'avantprojecte de la llei de pressuposts generals fins dia 6 de setembre.
Disposició addicional primera
Habilitacions d'òrgans directius
1. S'encarrega a la Secretaria General de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovavió l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a les seccions pressupostàries 31 i 32, a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni la corresponent a la secció pressupostària 34, i a la Direcció General de Pressuposts i Finançament la corresponent a la secció pressupostària 35.
2. S'encarrega a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 36.
3. S'encarrega a la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 37.
4. S'encarrega a la Conselleria de la Mar i del Cicle del Aigua l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 38
Disposició addicional segona
Informació específica
1. La Direcció General d'Economia i Estadística proporcionarà a la Direcció General de Pressuposts i Finançament l'informe economicofinancer, que, en aplicació de l'article 45.1.e) de la Llei 14/2014, s'ha d'adjuntar a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.
2. La Direcció General de Fons Europeus ha de validar el contingut de l'informe esmentat en l'apartat anterior pel que fa a la informació relativa als fons MRR.
3. La inclusió al pressupost dels projectes susceptibles de ser finançats amb fons MRR requereix el vistiplau de la Direcció General de Fons Europeus.
Disposició addicional tercera
Perspectiva de gènere
1. L'article 6 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes estableix, en el punt 2, que les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma han de ser un element actiu en la consecució de manera efectiva de l'objectiu de la igualtat entre dones i homes.
2. Per avançar en la consecució d'aquest objectiu i anar integrant de manera progressiva la perspectiva de gènere en el pressupost de la Comunitat Autònoma s'estableixen les actuacions següents:
a) Les seccions pressupostàries corresponents a conselleries han d'incorporar almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere i/o de lluita contra les violències masclistes i les actuacions que s'implementaran per assolir-lo, en les memòries dels programes pressupostaris afectats prevists per realitzar en l'exercici pressupostari 2024.
b) Els organismes autònoms, el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears, també han d'incorporar a les memòries dels seus programes almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere i/o de lluita contra les violències masclistes i les actuacions que s'implementaran per aconseguir-lo.
c) Pel que fa als pressuposts del sector públic instrumental, tots els ens han d'incloure en la seva memòria un apartat sobre perspectiva de gènere. Addicionalment, les entitats que s'enumeren a continuació, han d'incorporar a la memòria almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere i/o lluita contra les violències masclistes així com les actuacions que s'implementaran per aconseguir-lo:
- Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears
- Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears
- Institut Balear de l'Habitatge
- Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP)
- Institut Balear de la Joventut
- Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal
- Fundació Institut Socioeducatiu s'Estel
- Fundació per a l'Esport Balear
- Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia
d) Pel que fa a l'impacte de gènere de les despeses de personal, les conselleries competents en matèria de recursos humans de Serveis Generals de la Comunitat Autònoma, de personal docent, del Servei de Salut i dels ens relacionats al punt anterior han de trametre a la Direcció General de Pressuposts i Finançament les dades de retribucions de l'exercici 2022 desagregades per sexe, fins dia 6 de setembre.
3. La plantilla P-01 Perspectiva de gènere s'ha de lliurar per la Secretaria General corresponent a la Direcció General de Pressuposts i Finançament fins dia 6 de setembre, a través de la unitat uintcon, juntament amb la informació que estableix l'article 7 d'aquesta Ordre.
4. Amb la informació proporcionada, l'Institut Balear de la Dona emetrà l'informe d'impacte de gènere a què fa referència l'article 6.3 de la Llei 11/2016.
Disposició addicional quarta
Pressuposts participatius i altres instruments de participació
1. La Llei 12/2019, de 12 de març, de consultes populars i processos participatius, estableix un procediment perquè la ciutadania decideixi els projectes que han de finançar-se amb recursos públics. Atès que en el moment de la redacció d'aquesta Ordre encara no s'han concretat i a l'efecte de poder donar compliment a allò que estableix la Llei, en l'elaboració dels avantprojectes de pressuposts, les diferents conselleries han de preveure almenys dins un dels programes de despesa que li són propis, una quantia i un subprograma, l'execució del quals ha de tenir en compte criteris de participació ciutadana.
2. La Direcció General de Pressuposts i Finançament codificarà de forma separada els subprogrames que s'han de sotmetre a criteris participatius, als únics efectes de la seva identificació i seguiment posterior.
3. En la memòria del programa s'ha d'especificar expressament l'import concret del crèdit que s'ha de sotmetre a participació pública així com els objectius i activitats dins els quals s'han d'enquadrar les actuacions que s'han de desenvolupar.
4. La tramitació dels processos participatius corresponents serà a càrrec de cada conselleria d'acord amb allò que estableixen la Llei 12/2019 i les instruccions que pugui dictar el director general competent en matèria de participació.
5. La plantilla P-02 Participació ciutadana s'ha de ser lliurar per la Secretaria General corresponent a la Direcció General de Pressuposts i Finançament fins dia 6 de setembre, a través de la unitat uintcon, juntament amb la informació que estableix l'article 7 d'aquesta Ordre.
Disposició addicional cinquena
Drets de la infància
A l'efecte que la conselleria competent en matèria de menors pugui dur a terme una avaluació integral de totes les polítiques directament o indirectament relacionades amb la infància, les seccions pressupostàries i ens del sector públic instrumental que tenguin competència en matèria de menors, serveis socials, educació, sanitat, polítiques de gènere, campanyes divulgatives o qualsevol altra que indirectament pugui tenir relació amb la garantia dels drets dels infants, han d'identificar en l'elaboració del pressupost corresponent a l'exercici 2024 els programes i actuacions que incideixen en la millora de la protecció dels menors.
La plantilla P-03 Drets de la Infància s'ha de ser lliurar per la Secretaria General corresponent a la Direcció General de Pressuposts i Finançament fins dia 6 de setembre, a través de la unitat uintcon, juntament amb la informació que estableix l'article 7 d'aquesta Ordre.
Disposició addicional sisena
Benestar de les generacions presents i futures
L'article 7 de la Llei 10/2023, de 5 d'abril, de benestar per a les generacions futures de les Illes Balears, estableix que les conselleries i ens del sector públic instrumental han d'incorporar, a les memòries dels programes pressupostaris que s'integren en els pressuposts, les actuacions que es faran per adequar la despesa a les necessitats específiques de les generacions futures.
Disposició addicional setena
Fons amb finançament afectat
Les partides pressupostàries incloses en els estats d'ingressos i de despeses que tenguin el caràcter de finançament afectat han d'estar obligatòriament identificades amb el codi de fons corresponent.
Així mateix, i sens perjudici del règim general previst per a les despeses amb finançament afectat en l'article 42 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Pressuposts i Finançament pot assignar un codi de fons Finalista quan es requereixi un seguiment pressupostari diferenciat d'aquells crèdits que, malgrat no tenir el caràcter de finançament afectat, la normativa que els regula exigeixi una pista d'auditoria o una traçabilitat diferenciada.
Disposició addicional vuitena
Subvencions nominatives
1. D'acord amb l'article 7.1.a) del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l'article 65.1 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, són subvencions previstes nominativament les que estiguin consignades en una partida pressupostària separada i expressa. A aquests efectes la partida ha de determinar el nom de la persona, física o jurídica, beneficiària (mitjançant subconcepte específic), l'import de la subvenció que serà la consignació inicial assignada a aquesta partida i el seu objecte que el determinarà la classificació funcional.
2. A més, la memòria que acompanyi el pressupost corresponent a la secció pressupostària i al programa econòmic concret al qual s'hagi d'imputar la despesa ha d'esmentar de manera expressa aquest caràcter, amb indicació de l'objecte concret de la subvenció, l'import a concedir i el beneficiari.
3. Atès el caràcter excepcional que han de tenir les subvencions previstes nominativament en el pressupost, la sol·licitud per a la seva inclusió a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals s'ha d'acompanyar d'un informe tècnic suficientment raonat que justifiqui la impossibilitat de la concurrència, així com les raons d'interès públic i els criteris objectius que s'han tingut en compte tan per proposar la concessió de la subvenció com per a la quantificació de l'import a concedir. Les sol·licituds han de tenir entrada a la Direcció General de Pressuposts i Finançament fins dia 6 de setembre.
4. La Direcció General de Pressuposts i Finançament avaluarà les sol·licituds presentades i la seva justificació, i adoptarà una decisió sobre la seva inclusió a l'avantprojecte. La decisió de no incloure una proposta de subvenció nominativa per manca de justificació adequada o suficient es motivarà de forma succinta en un informe, que s'incorporarà a l'expedient.
5. En el cas que l'entitat promotora de la subvenció sigui un ens del sector públic instrumental no administratiu, la sol·licitud i l'informe tècnic hauran de ser formulats per la conselleria d'adscripció.
Disposició addicional novena
Transferències nominatives
Perquè una transferència tengui la consideració de nominativa, la conselleria d'adscripció ha d'aplicar el que estableix l'apartat 1 de la disposició addicional setena.
Disposició addicional desena
Informació sobre despeses de personal
1. La Direcció General de Pressuposts i Finançament ha d'elaborar l'avantprojecte de pressupost del capítol 1 de despeses de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. El punt de partida són les dades relatives a la relació de llocs de treball de l'Administració de la Comunitat Autònoma que figuren en el programa informàtic de recursos humans el dia 30 de setembre de l'exercici en curs. Per adequar aquestes dades a les previsions aplicables a l'exercici de 2024, les conselleries que hagin d'introduir-hi modificacions les han de comunicar a la Direcció General esmentada fins dia 22 de setembre.
2. Quant al personal docent, la Direcció General de Personal Docent de la Conselleria d'Educació i Universitats ha de subministrar a la Direcció General de Pressuposts i Finançament, fins dia 22 de setembre, la informació necessària per elaborar l'avantprojecte de pressuposts del capítol 1 de despeses, i també la relació de llocs de treball, que s'ha d'incloure com a documentació annexa a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.
3. Així mateix, la Direcció de Gestió i Pressuposts del Servei de Salut de les Illes Balears i la Direcció de l'Agència Tributària de les Illes Balears han de trametre a la Direcció General de Pressuposts i Finançament, fins dia 22 de setembre, les seves relacions de llocs de treball, que s'han d'incloure com a documentació annexa a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.
Disposició addicional onzena
Informatització de la informació
1. Per a la recepció i la validació dels avantprojectes de cada secció pressupostària és obligatori que tota la informació requerida en les transaccions del programa informàtic d'elaboració dels pressuposts estigui emplenada correctament.
2. Amb aquesta finalitat, la Direcció General de Pressuposts i Finançament ha de dur a terme una anàlisi específica de la integritat i la coherència de la informació introduïda.
Disposició addicional dotzena
Possibles canvis en les classificacions pressupostàries
S'autoritza el director general de Pressuposts i Finançament per modificar les classificacions que s'estableixen d'acord amb l'establert a l'article 4 d'aquesta Ordre.
Disposició addicional tretzena
Pagament de sentències
Els drets reconeguts per sentència judicial ferma o per l'assentiment total o parcial en tot tipus de processos judicials autoritzats per Consell de Govern s'han d'imputar al subconcepte que correspongui d'acord amb la naturalesa econòmica que derivi de la resolució judicial.
Disposició addicional catorzena
Romanents de crèdit del projectes corresponents al Pla 2016 del fons per afavorir el turisme sostenible (16064)
Els imports pendents d'executar dels projectes finançats amb recursos del fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla 2016 (FF16064), hauran de ser pressupostats en origen per la secció corresponent amb càrrec al seu pressupost.
Disposició derogatòria única
Normes que es deroguen
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta Ordre.
Disposició final primera
Facultats d'execució i interpretació
S'autoritza el director general de Pressuposts i Finançament per executar i aclarir aquesta Ordre, i per adequar-ne els documents pertinents, creant o substituint els que calguin d'acord amb les necessitats derivades del procés d'elaboració. A aquest efecte, pot dictar les instruccions o les circulars que consideri procedents, o enviar per mitjans telemàtics els models o plantilles que trobi convenients.
Disposició final segona
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en data de la signatura electrònica (27 de juliol de 2023)
El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació Antoni Costa Costa