Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM

Núm. 765943
Ordre 36/2022, de la consellera de Salut i Consum, per la qual s’estableixen les bases reguladores per concedir subvencions en matèria de recerca i innovació en salut

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, juntament amb el Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, constitueix la normativa bàsica de l'Estat en aquesta matèria i estableix el règim jurídic general de les subvencions que atorguen les administracions públiques.

En l'àmbit de la nostra comunitat autònoma es va aprovar el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, que regula el règim jurídic de les subvencions l'establiment o gestió de les quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.

Una de les formes típiques de l'actuació administrativa en l'estat social i democràtic de dret és el foment, que es du a terme, entre altres formes d'actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, concurrència i objectivitat.

L'article 12 d'aquest Text refós disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions si el conseller o consellera competent no n'ha establert abans per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases corresponents, llevat dels supòsits que aquesta mateixa Llei estableix.

La recerca i la innovació en salut són instruments clau per millorar la qualitat de vida i la salut dels ciutadans, així com per augmentar-ne el benestar. Aquests instruments generen, transfereixen i avaluen nous coneixements sobre aspectes preventius, diagnòstics i rehabilitadors de les malalties, i així, en definitiva, contribueixen directament en la promoció de la salut, i en els reptes i l'evolució del sistema sanitari públic de les Illes Balears.

La Llei 14/2007, de 3 de Juliol, de recerca biomèdica, estableix les bases jurídiques per tal d'impulsar la recerca biomèdica en qualitat i competitivitat en l'entorn europeu, i determina el marc per aconseguir el desenvolupament de l'activitat científica amb la seguretat, i amb les garanties ètiques pertinents.

L'article 30 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, recull com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la promoció de la salut en tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat. D'altra banda, l'article 31 de l'Estatut d'autonomia atribueix a la Comunitat Autònoma, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, el desplegament legislatiu i l'execució en matèria de salut i sanitat.

Així mateix, l'article 27 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que el sistema sanitari públic de les Illes Balears, a través de les administracions públiques competents, desenvolupa, entre d'altres, actuacions en matèria de recerca. Així, pel que fa a les actuacions de recerca, l'article 33 del mateix text legal disposa que l'administració sanitària ha de promoure la investigació científica per tal d'aportar coneixements que permetin la millora de la salut de la població.

D'acord amb el que estableix el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria de Salut i Consum, a través de la Direcció General de Recerca en Salut, Formació i Acreditació, exerceix les competències, entre d'altres, en matèria de promoció, planificació, coordinació i avaluació de polítiques d'investigació i d'innovació sanitàries, així com les polítiques de gestió del coneixement en matèria de les seves competències, i en ordenació i coordinació de les estructures de recerca i innovació sanitària.

La Direcció General de Recerca en Salut, Formació i Acreditació, a través del Servei d'Investigació Sanitària, du a terme tota la programació i actuacions necessàries per tal de desenvolupar les competències esmentades. Els avanços científics i tecnològics basats en la convergència de tecnologies de la informació i de la comunicació, la biotecnologia, la medicina personalitzada, la micronanotecnologia, la intel•ligència artificial, la robòtica i l'enginyeria en general obrin noves possibilitats, però també poden suposar nous reptes i barreres de diferents tipus.

La Direcció General treballa així per configurar la política estratègica de la recerca i innovació biomèdica de les Illes Balears, impulsant iniciatives que contribueixin a maximitzar l'impacte social i econòmic del seu ecosistema d'innovació. Les Illes Balears posseeixen les capacitats, el potencial i l'oportunitat de convertir-se en una de les comunitats autònomes més competitives en recerca i desenvolupament de negoci basat en la biomedicina i en les eines tecnològiques, i és en aquest sentit que es treballa.

L'Ordre de la consellera de Salut i Consum de 5 de maig de 2017 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions i dels premis per dur a terme activitats relacionades amb la salut i el consum no preveu com a susceptibles de subvencions activitats en matèria de recerca i innovació en salut, llevat de la possibilitat de concessió de premis en matèria d'investigació i innovació en salut que pot concedir la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears.

Així doncs, atès l'interès de fomentar la recerca i innovació en salut de les Illes Balears, i atesa la manca de bases reguladores en la matèria, cal aprovar una ordre que estableixi les bases reguladores de la concessió de subvencions en matèria de recerca i innovació en salut. Per qüestions d'eficiència i eficàcia, aquesta ordre de bases recull també la concessió de premis en aquesta matèria, per la qual cosa deroga els articles de l'Ordre de 5 de maig de 2017 relatius als premis en matèria de recerca i innovació en salut, els quals s'han de regir pel que disposa aquesta Ordre. 

En l'elaboració d'aquesta Ordre s'han seguit els principis de bona regulació a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, aquesta Ordre respon al principi de necessitat, atès que d'acord amb l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores. En relació amb el principi d'eficàcia, hi ha raons d'interès general adreçades al foment de la recerca i innovació en salut i aquesta Ordre és l'instrument més adequat per aconseguir els fins perseguits. També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat exposada i garanteix el principi de seguretat jurídica dels seus destinataris, en la mesura que l'Ordre és coherent amb el marc normatiu general en matèria de subvencions. Així mateix, compleix el principi de transparència, atès que s'han efectuat els tràmits d'audiència i informació pública i se n'ha identificat clarament el propòsit. Finalment, la norma projectada és també conforme al principi d'eficiència, ja que no imposa càrregues administratives.

També s'atenen els principis de qualitat i simplificació que preveu l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

Per això, en ús de les facultats que m'atribueix l'article 46.2 de la Llei 1/2019, en relació amb l'article 12.1 del Text refós de la Llei de subvencions, dict la següent

ORDRE

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases que han de regir la concessió de subvencions, premis o beques en matèria de recerca i innovació en salut que convoqui la Conselleria de Salut i Consum o, si s'escau, els ens del sector públic instrumental adscrits a aquesta Conselleria.

Article 2

Activitats susceptibles d'ajut

1. Són susceptibles de subvenció les activitats o els projectes d'interès públic en matèria de recerca i innovació en salut que tenguin per finalitat contribuir a la millora de la salut de les persones, el desenvolupament del sistema sanitari, així com contribuir al desenvolupament socioeconòmic mitjançant el desenvolupament de productes, serveis i processos que millorin l'assistència sanitària i la qualitat de vida del pacient, que es detallen a continuació:

a) La potenciació dels recursos humans i l'impuls de la captació de talent investigador, tecnòleg i de gestió dedicat a la recerca i la innovació en salut, en particular:

- El suport a actuacions de formació, tant per a la realització de tesis, com per a l'especialització de personal en el procés de translació, transferència i avaluació del coneixement.

- El suport a estades en centres d'investigació per al personal investigador en salut.

- La contractació de personal predoctoral i postdoctoral a entitats del sistema d'innovació en salut de les Illes Balears, i en especial en empreses, centres d'investigació o assimilats, centres hospitalaris, etc.

- La contractació de personal altament especialitzat, personal de gestió i personal tècnic, per a l'acceleració de les activitats d'R+D+i, així com el reforçament del sistema d'innovació en salut.

- La intensificació del personal assistencial en els hospitals i el suport per a l'augment de la participació del personal assistencial en l'activitat investigadora.

b) El reforçament de la base científica, l'impuls de l'excel•lència, l'augment de la competitivitat i la potenciació de la translació del coneixement generat a la investigació clínica i a l'àmbit sanitari, en particular:

- Els projectes de recerca transformadors i d'impacte en l'àmbit de l'R+D+i en salut, per al foment de l'excel•lència científica del sistema.

- Els projectes de recerca col•laboratius, cooperats i coordinats, i el foment de la participació en els projectes internacionals.

- Els projectes de desenvolupament tecnològic en salut: proves concepte i projectes de validació tecnològica de prototipus.

- El suport als grups de recerca i entitats de recerca en salut.

- El registre i la protecció de la propietat de la producció científica i innovadora en salut en l'àmbit estatal i internacional.

- Les actuacions de suport, difusió i explotació dels resultats en salut.

c) L'adquisició d'equipament i potenciació d'infraestructures cientificotècniques en salut:

- El suport a noves infraestructures que enforteixin l'R+D+i en salut.

- El suport a centres d'excel•lència.

- El suport per a l'adquisició d'equipament.

d) L'impuls a l'R+D+i empresarial i industrial en salut.

- El suport a la creació d'empreses de base tecnològica en salut.

- El suport a actuacions del sector biotecnològic i empreses d'aquest sector.

- El suport a programes de transferència en innovació tecnològica en salut.

e) El foment de la cultura científica en l'àmbit sanitari, i de l'interès social per a la ciència, la tecnologia i la innovació en salut.

f) La interrelació entre els agents de ciència, tecnologia i innovació del sistema d'innovació en salut.

g) L'organització de formacions especialitzades en l'àmbit de la recerca i la innovació sanitàries, així com l'assistència a cursos i congressos d'R+D+i en salut.

h) L'organització d'actuacions de divulgació científica, premis i concursos relacionats amb la recerca i la innovació en salut.

2. Els projectes i les activitats susceptibles de subvenció s'han d'executar dins l'àmbit territorial de les Illes Balears.

3. De conformitat amb el que preveu l'article 2.1.b) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre,  són susceptibles de subvenció les activitats, els projectes o els comportaments esmentats en els apartats anteriors que s'hagin duit a terme amb anterioritat a la data de la convocatòria o de la concessió de la subvenció, sempre que la convocatòria ho prevegi expressament i fixi la data límit d'execució de les activitats, projectes o comportaments susceptibles de ser subvencionats, la qual, en tot cas, ha de ser posterior a la d'entrada en vigor d'aquesta Ordre.

4. Així mateix, i de conformitat amb l'article 4.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'ajuda pot consistir en la cessió de béns o drets o en la prestació de serveis, l'adquisició o la contractació dels quals es faci amb la finalitat exclusiva de lliurar-los o prestar-los a terceres persones.

Article 3

Compatibilitat

1. Com a regla general, les subvencions que es concedeixin d'acord amb aquesta Ordre són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos, independentment de la naturalesa i de l'entitat que els concedeixi, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost total de l'activitat objecte de subvenció. En cas d'incompatibilitat amb altres ajudes que la persona o entitat beneficiària pugui obtenir, aquest aspecte s'ha de fer constar expressament en la convocatòria.

2. En els casos en què es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l'activitat com a conseqüència de l'atorgament d'altres subvencions per part d'entitats públiques o privades, o per l'obtenció de qualsevol tipus d'ingressos, s'ha de reintegrar l'import total de l'excés fins al límit de la subvenció atorgada, en els termes que estableix l'article 34 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

3. Les subvencions concedides mitjançant mòduls o costs simplificats són incompatibles amb altres subvencions i ajuts públics, tret que es pugui acreditar que no cobreixen els costs de l'activitat, així com amb el finançament procedent del règim de concertació o de contractació pública.

4. Amb caràcter general, i llevat que la convocatòria estableixi el contrari, els premis són compatibles amb altres ajudes que la persona beneficiària pugui obtenir de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d'altres entitats públiques o privades, amb independència de la quantia.

 

Article 4

Persones i entitats beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que s'estableixin en les convocatòries dictades a l'empara d'aquesta Ordre qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, com també les agrupacions de persones físiques o jurídiques i les entitats sense personalitat jurídica que, a més de dur a terme l'activitat o objecte que fonamenti la concessió de la subvenció, compleixin els requisits que estableixen aquestes bases i els específics que assenyalin les convocatòries corresponents. Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s'han de fer constar de manera explícita, tant en la sol•licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, com també l'import de la subvenció que hi ha d'aplicar cadascun d'ells, els quals també tenen la consideració de beneficiaris. En tot cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'ha d'entendre dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció establerts en l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Les persones beneficiàries han de complir els requisits addicionals següents:

a) Les persones físiques han de residir a les Illes Balears, sens perjudici que cada línia pugui preveure la participació de persones que no resideixin en aquesta comunitat autònoma, quan la naturalesa de la subvenció ho faci aconsellable.

b) Les persones jurídiques han d'estar constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre o registres corresponents, si escau; han de disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció, i en el cas que la convocatòria ho exigeixi han de tenir entre els objectius, directament o indirectament, la realització de les activitats o els fins relacionats amb l'objecte d'aquestes bases.

3. D'acord amb el que preveu l'article 9.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, quan el beneficiari sigui una persona jurídica, també tenen la consideració de beneficiàries les persones que en formin part com a membres que es comprometin a dur a terme la totalitat o una part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte del primer.

4. Els requisits esmentats en l'apartat 2 d'aquest article, així com els que estableixi la convocatòria corresponent, s'han d'acreditar aportant la documentació, adjunta a la sol•licitud de subvenció, que disposen l'article 10 d'aquesta Ordre i la convocatòria corresponent.

5. No poden ser beneficiàries de les subvencions les persones, entitats o agrupacions que incorrin en alguna de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions o l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni les que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció d'acord amb la normativa que ho estableixi.

Article 5

Convocatòria

1. Les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquestes bases s'han d'aprovar per resolució de la consellera de Salut i Consum o, si escau, per l'òrgan del sector públic instrumental adscrit a la Conselleria de Salut i Consum que tingui atribuïda aquesta funció d'acord amb els seus estatuts, o persona en qui deleguin. El text de la convocatòria s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), amb la resta de la informació que es requereixi, i també s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels recursos que hi poden interposar les persones o entitats interessades.

2. L'acte de la convocatòria ha de contenir, com a mínim, els aspectes que assenyala l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, així com els terminis i les pròrrogues a què es refereix l'article 15 d'aquesta Ordre i la resta d'aspectes que s'hi regulen.

3. En les convocatòries s'ha d'indicar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima de què es disposa per atendre les sol•licituds de subvenció (amb possibilitat de finançament de la Unió Europea o de l'Administració de l'Estat), amb indicació de la partida o les partides pressupostàries a les quals s'ha d'imputar la despesa i, si escau, de les anualitats i dels imports corresponents en el supòsit que es tramitin subvencions pluriennals, tenint en compte les regles particulars següents:

a) La consignació de l'import màxim destinat a les subvencions no implica que s'hagi de distribuir necessàriament tot entre totes les sol•licituds presentades.

b) L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015. Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol•licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol•licituds presentades i no resoltes expressament. Es pot ampliar el crèdit d'una convocatòria i obrir un nou termini per presentar sol•licituds sempre que es garanteixin els principis de publicitat i concurrència.

c) Quan la quantia total màxima de les subvencions convocades es distribueixi entre diferents crèdits pressupostaris, s'entén que la distribució té caràcter estimatiu, i l'alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, pertoqui.

4. Els fons es poden distribuir entre les persones o entitats sol•licitants que s'acullin a cada convocatòria específica, d'acord amb els criteris generals de l'article 6 d'aquesta Ordre i els objectius i la preferència de caràcter específic que fixi cada convocatòria.

5. Quan les característiques de la subvenció ho permetin, les convocatòries poden preveure la realització de diversos procediments de selecció successius al llarg d'un o més exercicis pressupostaris i per a una mateixa línia de subvenció, i n'han d'indicar els aspectes següents:

a) El nombre de procediments i de resolucions successives que s'han de dictar.

b) L'import màxim que s'ha d'atorgar en cada període i anualitat, tenint en compte la durada i el volum de sol•licituds previstes. No obstant això, en els casos en què, una vegada finalitzat qualsevol dels períodes, no s'hagi esgotat l'import màxim previst inicialment per a cada un d'aquests períodes, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l'òrgan competent per concedir les subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

c) El termini en què es poden presentar les sol•licituds per a cada un dels períodes.

d) El termini màxim de resolució de cadascun dels procediments.

6. En les convocatòries a què es refereix l'apartat anterior, cada resolució s'ha de pronunciar sobre les sol•licituds presentades en el període de temps corresponent i acordar l'atorgament de les subvencions d'acord amb els criteris generals que han de regir la resolució, sense superar la quantia que s'hagi establert en la convocatòria per a cada període i anualitat, o en la modificació prevista en l'apartat 5.b) d'aquest article.

7. Les convocatòries de premis o beques s'han de dictar d'acord amb l'apartat 1 d'aquest article i han de seguir les regles particulars següents:

a) El premi s'ha d'atorgar a una o diverses de les persones que s'acullin a la convocatòria d'acord amb els criteris generals que estableix aquesta Ordre i els específics que fixi cada convocatòria.

b) La convocatòria ha d'indicar la quantia pressupostària màxima de la qual es disposa i l'import individual de cadascun dels premis.

c) S'ha d'aplicar l'article 15.2 del Text refós de la Llei de subvencions en la mesura que s'adapti a la naturalesa del premi.

 

Article 6

Principis i criteris generals per atorgar les subvencions

1. Llevat de les excepcions que estableix l'article 7.1 del Text refós de la Llei de subvencions, les subvencions que regula aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat concedent i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

2. Com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el concurs, mitjançant la comparació en un únic procediment de totes les sol•licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius establerts en aquestes bases i els específics que es fixin en les convocatòries. D'acord amb aquest procediment de selecció i una vegada valorats i comparats els projectes, programes o activitats, segons els criteris de valoració fixats en aquestes bases reguladores i en la convocatòria corresponent, s'han d'atribuir els imports dels ajuts sol•licitats, d'acord amb l'ordre de prelació establert segons la puntuació obtinguda, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria. En aplicació del que disposa l'apartat 9 d'aquest article, la resta de sol•licituds han de quedar excloses per manca de disponibilitat pressupostària. D'acord amb això, i sens perjudici dels criteris específics corresponents a cada línia de subvencions establerts en la convocatòria corresponent, l'avaluació de les sol•licituds pot tenir en compte els criteris genèrics següents:

a) La qualitat cientificotècnica del projecte o de les activitats proposades.

b) L'adequació de l'activitat que s'ha de desenvolupar a les finalitats i als objectius que estableix la convocatòria, com també la viabilitat tècnica i econòmica de l'activitat objecte de subvenció.

c) La capacitat tècnica i financera i l'experiència de la persona o entitat sol•licitant per dur a terme l'activitat objecte de la convocatòria.

d) La repercussió social de l'activitat que s'ha de subvencionar.

e) La perspectiva de gènere i el desenvolupament d'investigacions específiques sobre les desigualtats del gènere en salut.

3. D'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, les convocatòries de subvencions que es derivin d'aquestes bases han d'introduir criteris que valorin les actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les entitats sol•licitants, llevat dels casos en què, per la naturalesa de la subvenció o de les persones o entitats sol•licitants, estigui justificat no incorporar-n'hi.

4. D'acord amb el que preveu l'article 25.3 del Decret 49/2018, de 21 de desembre, sobre l'ús de les llengües oficials en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les convocatòries de subvencions que es derivin d'aquestes bases han d'incloure, sempre que ho permeti la seva naturalesa i sigui possible, clàusules lingüístiques com ara l'ús preferent del català o la previsió d'emprar-lo en l'elaboració de materials, difusió de les actuacions, edicions o publicacions, etc.

5. Les convocatòries poden establir que, en el cas que el crèdit global màxim destinat a la convocatòria sigui suficient per atendre totes les sol•licituds presentades, es pugui finançar la totalitat de l'import sol•licitat per cada entitat que compleixi els requisits per ser-ne beneficiària, sense aplicar els criteris de valoració.

6. Les convocatòries poden fixar que les activitats, els projectes o els comportaments, per ser subvencionables, han d'obtenir una qualificació mínima o una puntuació determinada en l'avaluació tècnica.

7. No obstant el que disposa l'apartat 2 d'aquest article, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no siguin el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol•licituds entre si. En aquests casos, les sol•licituds de subvenció es poden resoldre de la manera següent:

a) Individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació de les sol•licituds, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tot d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

b) Amb el repartiment de l'import total previst en la convocatòria entre totes les sol•licituds que s'hagin presentat en el termini màxim establert i que compleixin els requisits de la convocatòria.

8. Així mateix, quan la naturalesa de l'ajut ho faci possible i així ho prevegi la convocatòria, es poden seleccionar les persones beneficiàries per sorteig entre les que s'hagin presentat i compleixin els requisits.

9. El conjunt de subvencions atorgades en cada convocatòria no pot superar l'import total màxim previst.

Article 7

Regles generals sobre l'import de la subvenció

1. L'import de la subvenció s'ha de fixar segons la disponibilitat pressupostària, el pressupost aprovat, l'import sol•licitat, la documentació que aporti el sol•licitant i, si escau, la puntuació obtinguda.

2. El pressupost total del projecte ha d'estar integrat pel conjunt de partides subvencionables i pels recursos propis de la persona o l'entitat, o per altres recursos. L'òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l'acta de la comissió avaluadora, en la proposta de resolució i en la resolució.

3. Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats, la comissió avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.

4.  En el cas que no es produeixi cap modificació, el projecte aprovat ha de ser el que s'hagi presentat com a pressupost total del projecte. En el cas que es produeixin els fets esmentats en els apartats 2 i 3 d'aquest article, el projecte aprovat ha de ser el que determini la resolució de concessió.

5. La convocatòria ha de determinar l'import de l'ajut, tenint en compte les característiques peculiars de l'activitat subvencionada i l'interès públic objecte de foment en cada cas, el qual pot consistir en el següent:

a) L'import sol•licitat, d'acord amb els criteris que estableixi la convocatòria, o bé un percentatge de l'import sol•licitat.

b) Un barem estàndard de costs unitaris, que pot ser una quantia fixa o a preu fet pel conjunt del programa, o bé en forma de mòdul de servei.

c) Una quantia en proporció a la puntuació que la comissió avaluadora hagi atribuït al projecte, programa o activitat sol•licitat.

d) Una quantia d'acord amb la puntuació assignada al projecte, programa o activitat presentat i les escales d'imports que determini la convocatòria per a cada tram de punts.

e) En la quantia total de l'ajut sol•licitat en el cas de projectes que obtinguin la puntuació màxima. Una vegada satisfetes les ajudes que corresponguin als projectes que han obtingut una puntuació superior, la resta de projectes, fins que s'exhaureixi el crèdit disponible, han de rebre la suma directament proporcional a la puntuació assolida en relació amb la puntuació màxima que podria obtenir el projecte.

Aquests sistemes es poden combinar segons els conceptes i els tipus de despesa per subvencionar.

6. Amb independència de les regles de determinació de l'import que disposa aquest article, la convocatòria pot establir imports màxims en les subvencions.

7. Quan, en aplicació de les regles de repartiment i de determinació previstes en les lletres c) i d) de l'apartat 5 d'aquest article, la suma dels imports dels ajuts corresponents a les persones o entitats sol•licitants que compleixen els requisits per ser-ne beneficiàries sigui superior a la quantia global màxima fixada en la convocatòria, l'import que correspongui a cadascun s'ha de reduir proporcionalment.

8. En el cas que es puntuïn els projectes, si es produeix un empat en la valoració de les persones o entitats sol•licitants i el crèdit romanent és insuficient per cobrir la subvenció que els correspondria a totes, la distribució d'aquest romanent s'ha d'establir d'acord amb els criteris que estableixi la convocatòria. En tot cas, el criteri final de desempat és l'ordre d'entrada de les sol•licituds com a criteri residual o si no s'han fixat altres criteris de desempat en la convocatòria.

9. En tot cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, ajuts o ingressos, superi el cost de l'activitat objecte de subvenció o l'import de l'ajut sol•licitat.

10. Quan les característiques de la subvenció ho permetin i la convocatòria ho estableixi, l'òrgan competent pot prorratejar l'import màxim destinat a la convocatòria entre les persones o entitats sol•licitants que compleixin els requisits per ser persones o entitats beneficiàries, de manera que es pot augmentar la quantitat inicialment atribuïda a cada sol•licitant. En tot cas, com a conseqüència de l'aplicació d'aquesta regla de prorrateig, no es pot atribuir a la persona o entitat sol•licitant una subvenció per un import superior al que s'ha sol•licitat.

11. En el cas dels premis, la quantia ha de ser sempre una quantitat fixa determinada per la convocatòria.

Article 8

Despeses subvencionables

1. D'acord amb l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, es consideren despeses subvencionables les que respoguin, de manera indubtable, a la naturalesa de l'activitat objecte de subvenció, que s'efectuïn en el termini establert en la convocatòria per dur a terme les accions subvencionables i que no superin el valor de mercat. S'hi poden imputar les despeses que s'hagin fet al llarg del període d'activitat fixat en la convocatòria.

2. Amb caràcter general, es considera despesa efectuada la que s'hagi pagat de manera efectiva abans que acabi el període de justificació. No obstant això, si ho estableix la convocatòria, es poden justificar totes les despeses que, d'acord amb el dret, s'hagin meritat fins a la data límit per dur a terme les activitats subvencionades o per justificar l'activitat, amb independència que s'hagin abonat o no als creditors corresponents.

3. Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les notarials i registrals o les pericials per dur a terme el projecte subvencionat, i també les d'administracions específiques i d'auditories externes de l'entitat, són subvencionables sempre que siguin indispensables per executar el projecte de manera adequada i estiguin relacionades directament amb l'activitat subvencionada.

4. En el cas d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, la persona o entitat beneficiària ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual s'hagi concedit la subvenció pel temps que estableixi la convocatòria, el qual, d'acord amb l'article 40.4 del Text refós de la Llei de subvencions, no pot ser inferior a cinc anys en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta de béns.

5. A més del que pugui establir cada convocatòria en concret, no són despeses subvencionables les següents:

a) Els interessos deutors de comptes bancaris.

b) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals o els interessos d'aplicació a la mora dels pagaments.

c) Les despeses de procediments judicials derivats de l'activitat o projecte subvencionat o que hi estiguin relacionats.

d) Els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, com tampoc els imposts personals sobre la renda.

e) Les despeses d'indemnització per acomiadaments (incloses les pactades) ni les bestretes al personal.

6. D'acord amb el que estableix l'article 40.9 del Text refós de la Llei de subvencions, el beneficiari ha d'imputar els costs indirectes a l'activitat subvencionada en la part que raonablement correspongui d'acord amb els principis i les normes de comptabilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mesura que aquests costs corresponguin al període en què efectivament es du a terme l'activitat. La convocatòria pot preveure un percentatge màxim d'imputació de costs indirectes en relació amb el cost total del projecte.

Article 9

Òrgans competents

1. La directora general de Recerca en Salut, Formació i Acreditació, així com els òrgans del sector públic instrumental adscrits a la Conselleria de Salut i Consum que tinguin atribuïda aquesta funció d'acord amb els seus estatuts, són els òrgans competents per instruir i tramitar els procediments, d'acord amb l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 12 d'aquesta Ordre.

2. La consellera de Salut i Consum, així com els òrgans del sector públic instrumental adscrits a la Conselleria de Salut i Consum que tinguin atribuïda aquesta funció d'acord amb els seus estatuts, són els òrgans competents per iniciar el procediment mitjançant la resolució de convocatòria de subvencions a què es refereixen l'article 5 d'aquesta Ordre i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, per dictar la resolució de concessió o denegació de subvencions o, si escau, d'inadmissió o de desistiment de la sol•licitud, com també, si escau, les resolucions de modificació, de revocació i de reintegrament a què es refereixen els articles 27, 28 i 29 d'aquesta Ordre, com també per comprovar la justificació de l'aplicació efectiva de la subvenció concedida de conformitat amb el que disposen l'article 42 del Text refós esmentat i l'article 24 d'aquesta Ordre.

Article 10

Presentació de sol•licituds

1. Les persones interessades, quan siguin persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, han de presentar les sol•licituds de subvenció i la documentació adjunta, segons els models establerts en cada convocatòria, per mitjans electrònics, a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. D'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes esmentats presenta la sol•licitud presencialment, l'òrgan instructor ha d'advertir la persona interessada que aquesta presentació no és vàlida a fi que, si escau, pugui aportar la sol•licitud de forma electrònica.

2. Les persones interessades, quan siguin persones físiques, poden presentar individualment les sol•licituds de subvenció i la documentació adjunta, segons els models establerts en cada convocatòria, presencialment o per mitjans electrònics, a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o bé en qualsevol dels registres esmentats en l'article 16 de la Llei 39/2015 i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Sens perjudici de la documentació addicional que determini cada convocatòria i tenint en compte els punts següents, la documentació que s‘ha d'aportar amb la sol•licitud és la següent:

a) En el cas d'una persona física, i sempre i quan aquesta formuli oposició expressa que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears obtengui de manera directa l'acreditació de la identitat i les dades d'empadronament, còpia del document d'identitat (DNI, NIF o NIE) de la persona sol•licitant o, si escau, dels seus representants legals o voluntaris, i, si escau, certificat d'empadronament.

b) La documentació següent segons els supòsits:  

 

1r En el cas d'administracions territorials, un certificat emès per l'òrgan competent de l'entitat que acrediti la representació amb què actua la persona signant de la sol•licitud.

2n En el cas d'entitats públiques no territorials, incloent-hi les universitats, una còpia de la publicació en el butlletí oficial corresponent de la creació o el reconeixement de l'entitat, com també l'acreditació de la representació amb què actua la persona signant de la sol•licitud.

3r En cas de persones jurídiques no incloses en els paràgrafs anteriors, agrupacions de persones o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l'entitat o l'agrupació i, si escau, els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o el certificat d'inscripció registral dels documents esmentats, com també l'acreditació de la representació amb què actua la persona signant de la sol•licitud.

 

c) Si escau, un informe explicatiu de l'activitat o projecte que s'ha de dur a terme, en el qual s'indiquin els antecedents, objectius i recursos humans i materials necessaris per executar-la, el pressupost, amb detall dels ingressos i de les despeses o les inversions previstes i, si escau, amb l'IVA desglossat.

d) Una o més declaracions responsables, d'acord amb el model normalitzat que consti en cada convocatòria, en relació amb el compliment de les obligacions següents:

 

1a. De complir les obligacions que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 16 d'aquesta Ordre, com també les que s'estableixin en la convocatòria corresponent.

2a. De no incórrer en cap causa d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.

3a. De la no concurrència de cap de les prohibicions que estableixen l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, ni de cap de les circumstàncies que preveu l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones, així com de la no concurrència de la resta de prohibicions que pugui establir la normativa aplicable.

 

e) Una declaració responsable en la qual es faci constar que la persona o l'entitat sol•licitant no ha sol•licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol•licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol•licitada o concedida.

f) En el cas que la persona sol•licitant s'oposi a l'obtenció de dades a què es refereix l'apartat 4 d'aquest article, un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Tributària de les Illes Balears que indiqui que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Administració de la Comunitat Autónoma de les Illes Balears. I, en cas que la persona sol•licitant no atorgui consentiment exprés perquè l'òrgan instructor del procediment obtengui de manera directa l'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, un certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que indiqui que està al corrent del compliment de les obligacions tributàries. No obstant això, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 euros i de subvencions a favor d'administracions públiques, així com d'organismes, entitats públiques i fundacions del sector públic dependents, aquests certificats es poden substituir per una declaració responsable de la persona sol•licitant que indiqui que està al corrent en les obligacions corresponents.

g) En el cas que la persona o entitat interessada no sigui perceptora de la Comunitat Autònoma, una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tal com disposa el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, o un document bancari que acrediti la titularitat del compte, d'acord amb el model normalitzat disponible a la seu de la direcció general competent, o si escau, de les entitats del sector públic instrumental adscrites a la Conselleria de Salut i Consum.

h) En el cas dels premis a la recerca i innovació en salut, el document acreditatiu del projecte, la publicació o activitat susceptible de ser premiat.

4. La presentació de la sol•licitud implica l'acceptació, per part de la persona o entitat interessada, de les prescripcions que contenen el Text refós de la Llei de subvencions, aquesta Ordre i la convocatòria corresponent, i suposa, llevat d'oposició expressa, l'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de manera directa l'acreditació que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com l'autorització per obtenir de manera directa l'acreditació de la identitat i, si escau, l'acreditació de les dades d'empadronament.

5. L'òrgan instructor, directament o a través de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Salut i Consum, ha de comprovar d'ofici que la persona o entitat interessada està al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, d'acord amb l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l'expedient.

6. Quan l'Administració pugui comprovar la informació facilitada per la persona interessada per tècniques telemàtiques, la comprovació s'ha de fer d'acord amb el que disposa el capítol IV del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, i no s'ha d'exigir a la persona interessada l'aportació de documents.

7. S'ha de garantir el compliment del que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015 quant a l'exigència de presentar documentació que ja s'ha aportat anteriorment o que està en poder de l'Administració.

8. En les convocatòries dictades d'acord amb aquesta Ordre, es pot limitar i establir el nombre màxim de sol•licituds que pot presentar una persona o entitat, o per a cada modalitat de projecte subvencionable. En cas que una mateixa persona o entitat presenti un nombre de projectes superior al màxim previst en la convocatòria corresponent per a cada modalitat de projecte subvencionable, es tindrà en compte l'ordre segons la data i el número de registre d'entrada a l'hora de determinar els projectes que s'admeten o no.

9. Si la sol•licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, s'ha de requerir la persona o entitat sol•licitant perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva en el termini de deu dies, amb l'advertiment que, si no ho fa en aquest termini, s'entendrà que desisteix de la sol•licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015. Aquest requeriment es pot fer en qualsevol moment del procediment administratiu i sempre abans de la proposta de resolució.

10. Si ho estableix la convocatòria, es pot dictar un sol requeriment per a totes les sol•licituds presentades, amb indicació de la deficiència detectada en cada cas, el qual s'ha de publicar a la Seu Electrònica. En aquests casos, la resolució que determini el desistiment de les sol•licituds que no s'hagin esmenat, la qual també s'ha de publicar a la Seu Electrònica, substitueix la que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015.

11. L'òrgan instructor del procediment pot sol•licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol•licitud.

Article 11

Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col•legiat al qual correspon examinar les sol•licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.

2. D'acord amb l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, la comissió avaluadora s'ha de constituir preceptivament en els procediments de concurs sempre que l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior a 50.000,00 euros o l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000,00 euros.

3. La comissió avaluadora ha d'estar integrada per un president o presidenta, un secretari o secretària i un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de convocatòria, d'acord amb criteris de competència professional i d'experiència.

4. Les convocatòries corresponents poden fixar una avaluació tècnica prèvia de les activitats, projectes o comportaments objecte de les sol•licituds de subvenció, basada en criteris cientificotècnics i econòmics. Per a això, es pot constituir una comissió tècnica, en els termes que preveu l'article 14.6 d'aquestes bases, amb les funcions següents:

a) Avaluar les sol•licituds presentades d'acord amb els criteris d'avaluació que estableix la convocatòria.

b) Emetre l'informe tècnic que ha de servir de base a la comissió avaluadora per emetre l'informe que ha de fonamentar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor.

5. En el cas dels premis, les persones integrants del jurat de selecció han de ser designades per la consellera de Salut i Consum o, si escau, per l'òrgan del sector públic instrumental adscrit a la Conselleria de Salut i Consum que tinguin atribuïda aquesta funció d'acord amb els seus estatuts, bé entre personal de la Conselleria o de l'entitat corresponent, o bé entre persones de prestigi o experiència reconeguda en la matèria. En aquest cas, la constitució del jurat és preceptiva. L'han d'integrar un president o presidenta, un secretari o secretària i almenys tres vocals.

6. Quant a la valoració dels projectes d'acord amb els criteris que estableixi la convocatòria, en cap cas no es valoraran els projectes que no s'adaptin a l'objecte de la convocatòria o que hagin presentat entitats que no compleixin els requisits per ser beneficiàries de les subvencions.

7. En la composició de la comissió avaluadora i del jurat s'ha de procurar un equilibri adequat entre homes i dones.

Article 12

Instrucció del procediment

1. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'hagi de pronunciar la resolució i, en concret, les que detalla l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. A l'efecte de determinar les persones i entitats participants admeses en la convocatòria de subvencions corresponent, l'òrgan instructor, si escau, ha de requerir a les persones i entitats sol•licitants l'esmena de les sol•licituds d'acord amb l'article 10.9 d'aquesta Ordre. Així mateix, en els supòsits en què, posteriorment, el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a la persona o entitat sol•licitant de la subvenció, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, transcorregut el termini que s'indica a aquest efecte, se'n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i la persona o entitat sol•licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar a l'òrgan competent per resoldre el procediment l'arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, l'ha de notificar a la persona interessada.

3. En tot cas, abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot donar audiència a les entitats interessades durant un termini de deu dies a l'efecte de proposar la millora de la sol•licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol•licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. S'entén que la persona o entitat interessada accepta la proposta formulada per l'òrgan instructor si s'hi expliciten clarament les modificacions corresponents i la persona o entitat sol•licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini indicat. En qualsevol altre cas, la sol•licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol•licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

4. Sens perjudici del que preveu l'apartat anterior, quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'actuacions que hagi de fer el sol•licitant i l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol•licitat, l'instructor pot instar el sol•licitant a modificar-ne la sol•licitud, en el termini corresponent al tràmit d'audiència, a fi d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. Aquesta modificació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol•licituds.

5. A aquests efectes, cada convocatòria pot establir si s'admeten o no les modificacions a què fan referència els dos apartats anteriors, així com les condicions, els límits i els percentatges aplicables.

6. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i, si escau, de l'informe de la comissió avaluadora, ha de formular la proposta de resolució, la qual s'ha de pronunciar sobre tots els aspectes que estableix l'article següent, relatiu a la resolució, i, si escau, sobre les modificacions indicades en els apartats anteriors.

7. La proposta de resolució s'ha de notificar a les persones interessades individualment o mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a la pàgina web de la direcció general competent o, si escau, de l'entitat del sector públic instrumental adscrita a la Conselleria de Salut i Consum, d'acord amb el que estableixi la convocatòria.

8. Si escau, en els casos i els termes que estableixi la convocatòria, les persones interessades proposades com a beneficiàries de les subvencions han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o la renúncia de la subvenció proposada en el termini indicat en l'article 15 d'aquesta Ordre. En tot cas, es considera que la persona beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta la renúncia dins el termini atorgat.

9. En el cas que una entitat renunciï a l'import de la subvenció proposada, únicament s'ha de repartir aquest import entre la resta de sol•licituds si la convocatòria preveu expressament aquesta possibilitat i tenint en compte els criteris de repartiment que s'estableixin per a això, els quals, en tot cas, han de respectar els principis d'atorgament de subvencions que disposa l'article 6 d'aquestes bases.

10. Es pot prescindir del tràmit que preveu l'apartat anterior quan l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol•licitat.

11. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

Article 13

Resolució i notificació

1. La resolució de concessió de les subvencions ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents: la identificació de la persona o entitat beneficiària, la descripció de l'activitat que s'ha de subvencionar, incloent-hi el període d'execució, el pressupost total de l'activitat subvencionada, l'import de la subvenció concedida, la inclusió o l'exclusió, si pertoca, de l'IVA suportat, les obligacions de la persona o entitat beneficiària, les garanties que ofereix la persona o entitat beneficiària o l'exempció d'aquestes garanties, la forma de pagament i la forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts.

2. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar, així mateix, el nombre d'exercicis a què s'aplica la despesa i la quantia màxima que s'ha d'aplicar en cada exercici, amb els límits que estableixen el Text refós de la Llei de finances i les lleis generals de pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears respecte de les despeses pluriennals. En tot cas, i pel que fa a les anualitats posteriors a l'exercici corrent, s'entén que l'eficàcia de la resolució de concessió resta sotmesa a l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de cada exercici.

3. D'acord amb l'article 6.2 d'aquestes bases, si alguna de les persones o entitats beneficiàries renuncia a la subvenció o incompleix les seves obligacions, amb la pèrdua consegüent del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l'òrgan concedent, sense necessitat de fer una nova convocatòria, ha de concedir la subvenció a la persona o entitat sol•licitant o a les persones o entitats sol•licitants següents, per ordre de puntuació, sempre que s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre com a mínim una de les sol•licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comunicar aquesta opció als interessats perquè acceptin la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada les persones o entitats sol•licitants hagin acceptat la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de notificar.

4. Correspon a l'òrgan instructor la notificació individual o mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, si escau, a la pàgina web de la direcció general competent, o si escau, de l'entitat del sector públic instrumental adscrita a la Conselleria de Salut i Consum, de les resolucions que finalitzen el procediment de concessió de subvencions, segons pertoqui, de conformitat amb el que estableixi la convocatòria i d'acord amb el que disposa l'article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions.

5. En tot cas, la resolució de concessió es pot substituir per l'acabament convencional d'acord amb el que preveu l'article 23 del Text refós de la Llei de subvencions, per acord entre l'òrgan concedent i totes les persones o entitats beneficiàries en relació amb la quantia de la subvenció concedida, sempre que hi hagi crèdit suficient i es respectin l'objecte, les condicions, la finalitat i els criteris de valoració establerts en la convocatòria, amb la conformitat prèvia de l'òrgan instructor o, si escau, de la comissió avaluadora. Les resolucions de concessió també es poden complementar mitjançant els convenis instrumentals a què es refereix l'article 21.2 del mateix Text refós per concretar els compromisos que assumeixen les parts.

6. El venciment del termini màxim establert per resoldre el procediment sense que s'hagi dictat i notificat la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol•licitud.

7. En el cas dels premis, la resolució ha de ser motivada i ha de contenir les dades de la persona premiada, la descripció de l'activitat premiada, les obligacions de la persona premiada, si escau, la quantia individual del premi concedit i la forma de pagament.

8. La resolució de concessió dels premis es pot notificar mitjançant la publicació en el web de l'òrgan instructor d'acord amb el que estableixen l'article 40 i els següents de la Llei 39/2015, o en un acte públic, sens perjudici de la notificació individual posterior o de la publicació en el web indicat en la convocatòria.

 

​​​​​​​Article 14

Entitats col•laboradores

1. Les convocatòries que es dictin en aplicació d'aquesta Ordre poden preveure la col•laboració de les entitats que, a aquest efecte, assenyala l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions, quant al lliurament dels fons públics a les persones o entitats beneficiàries de les subvencions o a la realització d'altres funcions de gestió.

2. El règim de col•laboració d'aquestes entitats s'ha de subjectar a les normes que estableixen els articles 26 a 28 del Text refós de la Llei de subvencions i als termes que, si escau, s'estableixen en la convocatòria i en el conveni o contracte corresponent.

3. A més de les entitats assenyalades en les lletres a), b), c), d) i e) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el que disposa l'article 26.1.f), poden ser designades entitats col•laboradores les persones jurídiques que compleixin els requisits següents:

a) Que el seu objecte social o activitat tengui relació amb el sector al qual s'adrecen els ajuts i les subvencions.

b) Que es tracti d'entitats amb ànim de lucre o sense d'acord amb el que estableixi la convocatòria.

c) Que disposin dels mitjans materials i personals suficients per dur a terme les activitats de lliurament, distribució i comprovació exigibles dels ajuts i les subvencions.

4. Les entitats col•laboradores esmentades en els apartats a), b), c), d) i e) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions estan exemptes de justificar la seva solvència i eficàcia.

5. Les entitats col•laboradores a què es refereix la lletra f) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions han d'acreditar les condicions de solvència i eficàcia que s'estableixen a continuació i les que, si escau, estableixin les convocatòries concretes:

— Informe d'institucions financeres o, si escau, justificant de l'existència d'una assegurança d'indemnització per riscs professionals.

— Declaració responsable del material, de les instal•lacions i de l'equip tècnic de què disposa l'entitat per executar la col•laboració, i també, quan sigui procedent, de les titulacions acadèmiques i professionals del personal que hagi de dur a terme l'activitat.

6. Les convocatòries corresponents poden fixar una avaluació tècnica de les activitats, projectes o comportaments objecte de les sol•licituds de subvenció, basada en criteris cientificotècnics i econòmics, que s'ha de regir per les regles generals següents:

a) L'avaluació tècnica, la pot fer una entitat de l'Administració del Govern de les Illes Balears (AQUIB o similars) o una entitat aliena a l'Administració del Govern de les Illes Balears de prestigi reconegut (AGAUR, AVAP, AEI o similars), com a entitat col•laboradora, i l'encàrrec s'ha de formalitzar per mitjà del conveni o del contracte que correspongui en cada cas, en els termes de l'article 27 del Text refós de la Llei de subvencions.

b) Els paràmetres per a l'avaluació tècnica s'han de fixar en la convocatòria, en el marc dels criteris que estableix l'article 6.1 i 2 d'aquesta Ordre.

 

Article 15

Regles generals sobre terminis i pròrrogues

1. Les convocatòries han de fixar els terminis següents:

a) Entre deu dies i cinc mesos per presentar les sol•licituds de subvenció. Quan les característiques de la subvenció ho facin recomanable, les convocatòries corresponents poden preveure un termini superior, tenint en compte el que disposa la lletra f) següent.

b) Deu dies per esmenar la sol•licitud o la documentació presentada juntament amb la sol•licitud a què es refereixen els articles 10.9 i 12.2 d'aquesta Ordre.

c) Entre quinze dies i tres mesos per dur a terme l'actuació que permeti reprendre la tramitació del procediment a què es refereix l'article 12.2 d'aquesta Ordre.

d) Entre deu i quinze dies per al tràmit d'audiència, si pertoca, de conformitat amb el que disposa l'article 82.2 de la Llei 39/2015.

e) Si escau, entre tres i deu dies per acceptar la proposta de resolució o renunciar-hi, comptadors a partir de l'endemà que s'hagi comunicat.

f) Fins a sis mesos per dictar i notificar la resolució expressa, comptadors, d'acord amb el que s'estableixi en la convocatòria, a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, des de la data d'entrada de la sol•licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment, o des de la data d'acabament del termini de presentació de sol•licituds.

g) Entre tres i set dies per comunicar el començament de l'activitat objecte de subvenció en el cas que l'activitat s'hagi de fer amb posterioritat a la presentació de la sol•licitud i la convocatòria estableix la comunicació de l'inici de l'activitat com a requisit específic per concedir la subvenció.

h) El termini màxim de justificació de la subvenció que, tenint en compte la naturalesa de l'activitat subvencionada, pot consistir en una data certa o en una data determinable, comptador des del termini d'acabament de l'activitat que, si escau, es prevegi en la convocatòria. En el cas que la convocatòria no estableixi res respecte d'això, la justificació s'ha de presentar en el termini màxim de tres mesos des de la data d'acabament de l'execució del projecte.

i) Entre deu i quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent per comprovar la justificació de la subvenció, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a la persona o entitat beneficiària.

j) El termini mínim d'afectació de l'activitat subvencionada a la finalitat per a la qual s'hagi atorgat la subvenció, si escau. En tot cas, quan es tracti de béns o d'altres drets reals, aquest termini ha de ser de cinc anys per als béns susceptibles d'inscripció en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns.

k) Tres dies hàbils per comunicar la sol•licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquest termini s'ha de computar des de la sol•licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

l) Entre quinze i vint dies hàbils per comunicar les variacions a què es refereix l'apartat c) de l'article 16 d'aquesta Ordre.

En la resta de supòsits no establerts en les lletres anteriors s'han d'observar els terminis que estableixi la convocatòria.

2. Quan el nombre de sol•licituds formulades o qualsevol altra causa justificada impedeixi raonablement el compliment del termini màxim per resoldre el procediment, l'òrgan competent per resoldre el procediment pot ampliar aquest termini, d'acord amb l'article 23 de la Llei 39/2015. Així mateix, d'ofici o a instància de part, es pot ampliar el termini de presentació de sol•licituds i de la justificació de la subvenció, amb els límits i les condicions que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment. També es pot ampliar el termini d'execució de les actuacions subvencionades d'acord amb el que estableixi la convocatòria i sempre que no es perjudiquin drets de terceres persones.

3. La consellera de Salut i Consum o, si escau, l'òrgan del sector públic instrumental adscrit a la Conselleria de Salut i Consum que tingui atribuïda aquesta funció d'acord amb els seus estatuts, pot dictar, motivadament i en casos excepcionals, mesures d'ampliació excepcionals dels terminis d'execució i de justificació de les subvencions més enllà dels supòsits que preveuen els apartats anteriors, sempre que no es perjudiquin drets de terceres persones i hi concorrin raons d'interès públic degudament justificades.

Article 16

Obligacions de la persona o entitat beneficiària

1. Les persones o entitats beneficiàries han de complir, a més de les obligacions que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i de les específiques que es puguin establir a la convocatòria, les obligacions següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia, sempre que la convocatòria ho estableixi expressament. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, una vegada transcorregut el termini que determini la convocatòria, no es fa constar el contrari.

b) Acreditar davant la Conselleria de Salut i Consum o, si escau, davant l'ens del sector públic instrumental adscrit a aquesta Conselleria, que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts.

c) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

d) Adoptar, d'acord amb la convocatòria corresponent, les mesures de difusió consistents a fer constar de manera destacada en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, activitats, publicacions, documents o actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, el cofinançament amb fons de la Unió Europea, i més concretament la imatge corporativa de la Conselleria de Salut i Consum o, si escau, de l'entitat del sector públic instrumental adscrit a la Conselleria de Salut i Consum i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea.

e) Trametre a la Conselleria de Salut i Consum o, si escau, a l'ens del sector públic instrumental adscrit a aquesta Conselleria, una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

f) Complir les obligacions que, amb caràcter específic, estableixi la convocatòria.

2. Per als premis són aplicables les obligacions a què es refereix la lletra a) de l'apartat 1 d'aquest article, a més de les obligacions que, amb caràcter específic, estableixi la convocatòria corresponent, tenint en compte les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions que siguin compatibles amb la mateixa naturalesa del premi.

Article 17

Pagament de les subvencions

1. Amb caràcter general, el pagament de les subvencions s'ha de fer efectiu una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'hagi atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada, d'acord amb aquestes bases i en les condicions i els terminis concrets que estableixi cada convocatòria.

2. Així mateix, es poden fer pagaments parcials o fraccionats, amb la justificació prèvia de l'activitat feta parcialment, d'acord amb el que estableixi la mateixa convocatòria.

3. La convocatòria també pot preveure bestretes de pagament de fins al 100 % de la subvenció concedida, d'acord amb el que preveu l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, amb les garanties que, si escau, s'estableixin d'acord amb la normativa aplicable.

4. El pagament dels premis s'ha de fer efectiu en un sol pagament.

Article 18

Normes sobre la justificació de la subvenció

1. Les persones o entitats beneficiàries tenen l'obligació de justificar davant l'òrgan que concedeix la subvenció l'aplicació dels fons percebuts a l'objecte que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, tenint en compte les regles per determinar-ne l'import a què es refereix l'article 7 d'aquesta Ordre.

2. Les persones o entitats beneficiàries i, si escau, les entitats col•laboradores, han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa d'acord amb la modalitat de justificació i en el termini que concreti cada convocatòria tenint en compte el que estableix l'article 15.1.h) d'aquesta Ordre.

3. Una vegada transcorregut el termini de justificació que estableixi la convocatòria sense que l'entitat beneficiària hagi presentat la documentació justificativa de l'aplicació dels fons, s'ha de requerir la persona beneficiària perquè la presenti en el termini improrrogable de quinze dies a l'efecte de poder justificar la subvenció. La manca de presentació de la justificació en el termini establert en la convocatòria comportarà l'exigència del reintegrament i la resta de responsabilitats que estableix el Text refós de la Llei de subvencions.

La presentació de la justificació en el termini establert en aquest apartat no eximeix la persona beneficiària de les sancions que, de conformitat amb el Text refós de la Llei de subvencions, corresponguin.

4. Cada convocatòria ha d'establir la forma de documentar la justificació de la subvenció, d'acord amb les modalitats següents:

a) Compte justificatiu

i. Compte justificatiu amb aportació de justificants de despesa i pagament.

ii. Compte justificatiu simplificat.

iii. Compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditoria.

b) Acreditació per mòduls

c) Presentació d'estats comptables

5. Per als ajuts que es concedeixin tenint en compte una determinada situació en la persona o entitat beneficiària i així ho determini la convocatòria, no s'ha de requerir cap altra justificació que l'acreditació de la situació referida prèviament a la concessió i el compliment dels requisits.

6. D'acord amb la disposició addicional tercera del Text refós de la Llei de subvencions, quan les entitats beneficiàries siguin els consells insulars i les entitats locals, així com les seves entitats instrumentals, la convocatòria pot establir que la justificació de les subvencions concedides es faci mitjançant un certificat emès pel titular de l'òrgan gestor de la subvenció que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció, i també un informe emès per la Intervenció o òrgan de control equivalent de l'entitat subvencionada que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció, sens perjudici de la documentació complementària que, si escau, estableixi la convocatòria. A aquest efecte, el certificat ha de contenir, com a mínim, les dades identificatives del beneficiari i del projecte subvencionat, així com del signant de l'informe de justificació, una manifestació expressa acreditativa de la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa i, finalment, una relació detallada identificativa dels documents justificants, així com de la data de pagament.

7. Tenint en compte la naturalesa de les entitats beneficiàries i per garantir el control de la concurrència de subvencions, cada convocatòria pot establir expressament la possibilitat de comprovar la concurrència de subvencions mitjançant una declaració responsable signada pel representant de l'entitat beneficiària en la qual constin el nombre, la data i l'import de les factures imputades a diferents projectes, les entitats o administració, els projectes als quals s'ha imputat la factura i l'import imputat a cada entitat. Les convocatòries poden establir altres formes de controlar la concurrència de subvencions, tenint en compte l'ús progressiu de mitjans electrònics en les relacions entre les administracions públiques i les persones interessades.

8. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada però s'hagi complit parcialment la finalitat per a la qual fou concedida, s'ha de revisar la quantia i s'ha de minorar proporcionalment a la part no justificada.

9. Els premis queden justificats amb anterioritat al pagament mitjançant la concessió del premi, sens perjudici que la convocatòria estableixi alguna condició addicional.

Article 19

Compte justificatiu amb aportació de justificants de despesa i pagament

1. Amb caràcter general, les persones o entitats beneficiàries han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa mitjançant un compte justificatiu, signat per la persona o entitat beneficiària o el seu representant, que ha d'incloure el següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats duites a terme, que ha de contenir:

1r. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han de indicar les desviacions esdevingudes.

2n. La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentades.

3r. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

4t. Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol•licitat la persona o entitat beneficiària.

5è. Una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que l'entitat sol•licitant no ha sol•licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol•licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.

6è. La documentació addicional que, si pertoca, estableixi la convocatòria.

Les convocatòries poden establir continguts específics del compte i, si escau, models per presentar la documentació.

c) Les factures o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades a la relació a què fa referència la lletra b) anterior, i, si escau, la documentació acreditativa del pagament.

A aquests efectes, s'ha d'entendre per documents de valor probatori equivalent, entre d'altres, els certificats expedits per altres administracions en els quals s'acrediti la presentació correcta d'una relació de factures amb els justificants de pagament per a la justificació del mateix projecte.

En el supòsit que la persona beneficiària justifiqui parcialment la subvenció mitjançant aquests documents, el termini de presentació dels justificants es pot ampliar amb la sol•licitud prèvia per part de la persona beneficiària i per un termini convenientment justificat, per tal de donar temps perquè l'administració que expedeixi el certificat pugui revisar aquests justificants.

L'acreditació de les despeses també es pot efectuar mitjançant factures electròniques, sempre que compleixin els requisits exigits per acceptar-les en l'àmbit tributari i així ho prevegi la convocatòria corresponent.

2. En aquest sentit, s'entenen justificades totes les despeses que, d'acord amb el dret, s'hagin pagat efectivament en la data màxima de justificació de l'activitat.

3. La convocatòria pot acceptar la imputació a la subvenció de costs generals o indirectes, degudament justificats.

Article 20

Compte justificatiu simplificat

1. Per a subvencions concedides per un import inferior a 60.000 euros, les convocatòries de subvencions poden establir que la forma de justificació sigui un compte justificatiu simplificat. En aquest cas, el compte justificatiu ha de tenir el caràcter de document amb validesa jurídica de justificació de la subvenció.

2. El compte justificatiu ha de contenir la informació següent:

a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, activitat o projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor, el número de la factura o document de valor probatori equivalent en el tràfic mercantil, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament.

En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'ha de presentar una liquidació en què s'indiquin i, si escau, es motivin les desviacions respecte del pressupost inicial.

c) Una relació detallada dels altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència. Quan els justificants de les despeses s'imputin parcialment a altres subvencions, cal indicar la quantia exacta o el percentatge imputat a cadascuna, amb identificació dels òrgans concedents.

d) Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol•licitat la persona o entitat beneficiària.

e) Si escau, una carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats, així com dels interessos que se'n derivin.

3. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comprovar, mitjançant les tècniques de mostreig que s'estableixin en la convocatòria, els justificants que consideri oportuns i que permetin obtenir evidència raonable sobre l'aplicació adequada de la subvenció, per a la qual cosa ha de requerir a la persona o entitat beneficiària la remissió dels justificants de despesa seleccionats.

Article 21

Compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditoria

1. Les convocatòries de subvencions poden establir que la forma de justificació sigui un compte justificatiu amb aportació d'un informe d'auditoria. En aquest cas, el compte justificatiu ha de contenir la informació següent:

a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, activitat o projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.

c) Un informe de revisió del compte justificatiu, que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre oficial d'auditors de comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha duit a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.

2. L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, prevists en l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions, i amb subjecció a les normes d'actuació i de supervisió que, si escau, proposin la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Conselleria de Salut i Consum.

3. Aquesta modalitat es pot establir amb caràcter voluntari o obligatori, i el cost derivat de l'auditoria es pot subvencionar en les condicions i amb els límits que estableixi cada convocatòria.

Article 22

Àmbit d'aplicació dels mòduls

1. La concessió o la justificació de la subvenció per mitjà de mòduls requereix, en tot cas, el compliment de les condicions següents:

a) Que l'activitat subvencionable o els recursos necessaris per dur-la a terme siguin mesurables en unitats físiques.

b) Que hi hagi una evidència o referència del valor de mercat de l'activitat subvencionable o, si escau, dels recursos que s'han d'utilitzar.

c) Que l'import unitari dels mòduls, que pot contenir una part fixa i una altra de variable segons el grau d'activitat, es determini sobre la base d'un informe tècnic motivat, el qual ha d'incloure les variables tècniques, econòmiques i financeres que s'han tingut en compte per determinar el mòdul, a partir de valors mitjans de mercat estimats per dur a terme l'activitat o el servei objecte de la subvenció.

2. La concreció dels mòduls i l'elaboració de l'informe tècnic es pot fer de manera diferenciada per a cada convocatòria.

3. Quan les convocatòries estableixin valors específics per als mòduls la quantia dels quals es projecti al llarg de més d'un exercici pressupostari, se n'ha d'indicar la forma d'actualització i s'ha de justificar en l'informe tècnic esmentat.

4. Quan per circumstàncies sobrevingudes es produeixi una modificació de les condicions econòmiques, financeres o tècniques que s'han tingut en compte per establir i actualitzar els mòduls, l'òrgan competent ha d'aprovar la revisió de l'import, motivada mitjançant l'informe tècnic pertinent.

5. Quan concorrin les circumstàncies que estableix l'apartat 1 d'aquest article i la convocatòria hagi fixat el règim de justificació per mòduls, la justificació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant la presentació de la documentació següent:

a) Un informe d'actuació justificatiu del compliment de les condicions imposades per a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b) Un informe econòmic justificatiu que ha de contenir els punts següents:

1r. Acreditació o, si no, declaració de la persona o entitat beneficiària sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul.

2n. Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en l'informe d'actuació i els mòduls prevists en la convocatòria.

3r. Detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

6. Les persones o entitats beneficiàries estan dispensades de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sens perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.

Article 23

Supòsit de justificació mitjançant estats comptables

1. Les convocatòries poden establir que la subvenció es justifiqui mitjançant la presentació d'estats comptables en els supòsits següents:

a) Quan la informació necessària per determinar la quantia de la subvenció es pugui deduir directament dels estats pressupostaris o financers incorporats en la informació comptable que ha de preparar obligatòriament la persona o entitat beneficiària.

b) Quan la informació comptable hagi estat auditada o sotmesa a control financer d'acord amb el sistema previst en l'ordenament jurídic al qual estigui sotmesa la persona o entitat beneficiària.

2. A més de la informació descrita en l'apartat 1 d'aquest article, s'ha de lliurar un informe complementari elaborat per l'auditor de comptes o, en el cas d'entitats públiques, per l'òrgan de control intern corresponent, als efectes d'identificar i quantificar les despeses susceptibles de subvenció.

Article 24

Comprovació de la justificació adequada de la subvenció

1. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de dur a terme, d'acord amb la normativa aplicable, la comprovació de la justificació documental de la subvenció, per la qual cosa ha de revisar la documentació que obligatòriament ha d'aportar la persona o entitat beneficiària o, si escau, l'entitat col•laboradora.

2. En els casos en què el pagament de la subvenció es faci amb l'aportació prèvia de la documentació prevista en cadascuna de les modalitats de justificació d'acord amb el que estableix aquesta Ordre, la comprovació formal per liquidar la subvenció pot comprendre exclusivament els documents prevists per a cadascuna de les modalitats de justificació. En tots aquests casos, la revisió de les factures o els documents de valor probatori anàleg que, si escau, formin part del compte justificatiu, ha de ser objecte de comprovació en els quatre anys següents sobre la base d'una mostra representativa, d'acord amb els criteris que fixi la convocatòria.

3. Una vegada comprovada la justificació de la subvenció, s'ha de dictar i notificar la liquidació de la subvenció, d'acord amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions, i amb caràcter previ al pagament total o parcial de la subvenció o a l'inici, si escau, dels procediments de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció.

Article 25

Subcontractació de les activitats

1. La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat i així s'estableixi en la convocatòria, d'acord amb els límits i les condicions que disposa l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Quan la subcontractació no superi el 50 %, la persona o entitat sol•licitant de la subvenció ha de presentar un informe explicatiu dels motius pels quals s'ha de recórrer a la contractació d'activitats amb tercers.

3. Si l'activitat concertada amb tercers excedeix el 20 % de l'import de la subvenció i l'import és superior a 60.000,00 euros o superior al 50 %, independentment de la quantia, a més de la prescripció esmentada en l'apartat anterior, la subcontractació està sotmesa al compliment dels requisits següents:

a) Que el contracte se subscrigui per escrit.

b) Que l'òrgan competent per concedir la subvenció autoritzi prèviament la formalització d'aquest contracte.

Les despeses d'assessoria jurídica i notarials que pertoquin, derivades de la formalització del contracte subscrit per a la subcontractació, tenen la consideració de despesa subvencionable.

4. Els subcontractistes han de subscriure i lliurar a la persona o entitat beneficiària, a més de les factures o els documents equivalents, un estat amb el detall dels costs per naturalesa econòmica i, si escau, del benefici derivat de la realització de l'activitat subcontractada, que s'ha de mantenir a disposició dels òrgans competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.

Article 26

Mesures addicionals de comprovació i control

1. En qualsevol moment, els òrgans administratius que gestionen subvencions poden sol•licitar la col•laboració de les entitats beneficiàries o col•laboradores en la gestió de subvencions, així com de terceres persones relacionades amb l'objecte o la justificació de la subvenció, per presentar documentació o subministrar informació a l'efecte de comprovar la justificació adequada de la subvenció, l'execució correcta del projecte, el compliment de les obligacions per part de les entitats beneficiàries o col•laboradores, i altres actuacions relacionades amb la gestió de les subvencions.

2. Les convocatòries concretes poden establir mesures de comprovació i control adequades a la naturalesa de les actuacions subvencionades.

Article 27

Modificació de la resolució de concessió

1. Amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució de l'activitat, la persona o entitat beneficiària pot sol•licitar la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada.

2. En aquests casos, l'òrgan que concedeix la subvenció pot autoritzar la modificació, sempre que no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment i no perjudiqui terceres persones, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas, tenint en compte, si escau, els criteris de gradació a què es refereix l'article següent.

3. A l'efecte de l'autorització a què fa referencia l'apartat anterior, en relació amb l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, sempre que es respectin les condicions fixades en l'article esmentat i així ho determini la convocatòria, no es consideren modificacions substancials les variacions entre les partides del pressupost del projecte que, sense alterar la quantia total de l'ajut i del valor del programa, no superin el 10 % respecte del pressupost aprovat, per la qual cosa, en aquest cas, no s'ha de sol•licitar l'autorització.

4. Quan el beneficiari posi de manifest en la justificació de la subvenció que s'han produït alteracions en la manera d'executar l'activitat subvencionada que no alteren substancialment la naturalesa o finalitat de la subvenció i que haguessin pogut ser objecte de la modificació de les condicions d'execució a què es refereix el paràgraf anterior, es pot acceptar la justificació, sense exigir la revocació o el reintegrament de la subvenció, sens perjudici de les sancions que puguin correspondre.

Article 28

Revocació i criteris de gradació

1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent.

3. A aquests efectes, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació següents:

a) En cas d'execució parcial de l'activitat objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s'ha de tenir en compte l'existència de mòduls, de fases o d'unitats individualitzades que siguin susceptibles de realització independent.

b) En cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència d'aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa distinta, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb altres, llevat que la resolució estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.

c) En cas de manca de presentació de la documentació justificativa de la subvenció en el termini establert o la pròrroga a què es refereix l'article 15.2 d'aquesta Ordre, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l'òrgan competent per a la comprovació de la subvenció requereixi per escrit a la persona o entitat beneficiària que presenti la documentació en el termini màxim de quinze dies i que, efectivament, no s'aporti la documentació en aquest termini addicional.

d) En cas d'incompliment de l'obligació de difusió publicitària a què es refereix l'article 16 d'aquesta Ordre, s'han d'aplicar les regles especials següents:

 

1a. Si encara és possible el compliment de l'obligació en els termes prevists inicialment, l'òrgan que concedeix la subvenció ha de requerir a la persona o entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini no superior a quinze dies, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

2a. Si, perquè ja s'han duit a terme les activitats afectades per aquestes mesures, no és possible el compliment de l'obligació en els termes prevists, l'òrgan que concedeix la subvenció pot establir mesures alternatives sempre que permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el previst inicialment. En el requeriment que s'adreci a aquest efecte a la persona o entitat beneficiària s'ha de fixar un termini no superior a quinze dies perquè s'adoptin les mesures, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrar la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

3a. Sens perjudici del règim sancionador que, si escau, sigui aplicable, la revocació de la subvenció exigeix que la persona o entitat beneficiària no compleixi el requeriment a què es refereixen les regles 1a o 2a anteriors.

e) Els criteris específics que, si escau, fixi la convocatòria.

Article 29

Reintegrament de la subvenció

1. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article anterior.

2. En el cas que la causa del reintegrament derivi de la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta resolució s'ha de revisar prèviament d'acord amb l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de disposicions aplicables.

Article 30

Garanties

Amb independència del que estableixi la convocatòria, l'Administració pot adoptar en qualsevol moment les mesures de comprovació i de control que consideri oportunes sobre l'activitat subvencionable perquè la persona interessada i, si escau, l'entitat col•laboradora, compleixin el que estableixen el Text refós de la Llei de subvencions, aquestes bases i les convocatòries corresponents.

A aquest efecte, s'ha d'emetre un informe en el qual es detallin expressament els aspectes constatats, el qual s'ha d'integrar en l'expedient.

Article 31

Base de dades i publicitat de les subvencions

1. Els instructors dels procediments de concessió de subvencions han de trametre periòdicament a la Intervenció General la informació i la documentació detallades en el títol III del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, en la normativa reglamentària de desplegament, pel que fa a les subvencions que regula aquesta Ordre, a l'efecte de subministrar les dades a la Base de dades nacional de subvencions.

2. D'acord amb la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, s'han de publicar i mantenir actualitzades a la pàgina web de la Conselleria de Salut i Consum la relació de les línies d'ajuts que s'hagin de convocar en cada exercici pressupostari i la resta de dades i d'informació que es detallen en l'article 22 d'aquesta Llei.

 

Disposició transitòria única

Règim transitori en la tramitació dels procediments

Els procediments administratius de concessió i justificació de premis en matèria de recerca i innovació en salut ja iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquesta Ordre s'han de regir per la normativa vigent en el moment de l'inici del procediment.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queda derogat l'apartat 4 de l'article 2 de l'Ordre de la consellera de Salut de 5 de maig de 2017 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions i dels premis per dur a terme activitats relacionades amb la salut i el consum, referent a la concessió de premis en matèria d'investigació i innovació en salut, així com tots els articles relatius a premis en matèria d'investigació i innovació en salut que recull l'Ordre esmentada i, en concret, els següents: l'apartat 3 de l'article 4, l'apartat 10 de l'article 5, el subapartat f) de l'apartat 4 de l'article 6, l'apartat 5 de l'article 6, l'apartat 2 de l'article 7, l'apartat 5 de l'article 9, l'apartat 12 de l'article 10, l'apartat 4 de l'article 12, l'apartat 4 de l'article 13, l'apartat 3 de l'article 15, l'apartat 8 de l'article 16, l'apartat 3 de l'article 19, l'apartat 6 de l'article 20, l'apartat 3 de l'article 22, l'apartat 2 de l'article 25 i l'article 27. 

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 20 de desembre de 2022

La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez Picard