Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FONS EUROPEUS, UNIVERSITAT I CULTURA
Núm. 455221
Ordre 20/2022 del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura per la qual s’estableixen les bases reguladores i s’aprova la convocatòria de subvencions per a la execució de diverses actuacions de millora de les infraestructures de telecomunicacions en edificis, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (Next Generation EU)
L'aprovació del Reial decret llei 1/1998, de 27 de febrer, sobre infraestructures comunes en els edificis per a l'accés als serveis de telecomunicació, va establir un nou règim jurídic que, des de la perspectiva de la lliure competència, ha permès dotar els edificis d'instal·lacions suficients per atendre els serveis de televisió, telefonia i telecomunicacions per cable, la qual cosa ha possibilitat la planificació d'aquestes infraestructures de manera que facilitin la seva adaptació als serveis d'implantació futura, sent un dels elements que explica l'èxit diferencial del cas espanyol en el ràpid desplegament de xarxes d'accés de nova generació (NGA).
No obstant això, aquest avantatge no desplega tots els seus efectes en els edificis on la construcció ja estava en fase avançada o conclosa abans de l'entrada en vigor del primer reglament tècnic aprovat pel Reial decret 279/1999, de 22 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament regulador de les infraestructures comunes de telecomunicacions per a l'accés als serveis de telecomunicació a l'interior dels edificis i de l'activitat d'instal·lació d'equips i sistemes de telecomunicacions (edificis conclosos abans de l'1 de gener de 2000) o pot diluir-se en el cas que aquestes infraestructures es mantinguin de forma inadequada.
La magnitud de la crisi econòmica, social i sanitària provocada per la pandèmia COVID-19 ha exigit una resposta comuna a escala europea que s'ha materialitzat amb la posada en marxa del nou Fons de Recuperació Next Generation EU, l'objecte del qual és contribuir al procés de recuperació de les economies de la Unió Europea a partir de 2021. Dins d'aquest Fons, el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, permetrà a Espanya mobilitzar un volum d'inversió sense precedents.
Per tal de canalitzar aquestes inversions, i contribuir a una recuperació sòlida i sostenible de l'economia espanyola, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (d'ara endavant PRTR), informat favorablement per la Comissió Europea el 16 de juny de 2021 i aprovat pel Consell Europeu el 6 de juliol de 2021, traça l'agenda per a la modernització de l'economia espanyola fent ús dels recursos econòmics que provindran d'aquest Fons.
El PRTR s'estructura en quatre eixos transversals: la transició ecològica, la transformació digital, la igualtat de gènere i la cohesió social i territorial, els quals es projecten en deu polítiques palanca, que a la vegada, es concreten en trenta components. Una de les trenta línies d'acció que s'identifiquen és el component 15 (connectivitat digital, impuls a la ciberseguretat i desplegament del 5G), que té entre els seus objectius l'impuls a la transformació digital, i que aposta perquè el 100 % de la població disposi d'una connectivitat adequada, fet que promou la desaparició de la bretxa digital entre zones rurals i urbanes.
Dins d'aquest component 15 del PRTR (Programa UNICO Edificios) es preveu la inversió C15.I4 "Renovació i sostenibilitat d'infraestructures. Millora de l'equipament que permet allotjar les infraestructures de telecomunicacions situades als edificis per optimitzar el desplegament de xarxes i aconseguir un menor consum d'energia".
El Pla Estratègic Autonòmic- Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 aprovat per Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021 (BOIB núm.137, de 7 d'octubre) inclou aquest projecte amb la identificació següent:
Número: 37
Projecte estratègic: Accions de reforç de la connectivitat 5G.
Eix: 3 competitivitat.
Estratègia: E11 el Marketplace Illes Balears i digitalització del teixit productiu.
Promotor: GOIB. Conselleria de Fons Europeus Universitat i Cultura.
Descripció: Programa d'ajudes per a l'adaptació d'infraestructures per a telecomunicacions en edificis.
Import: 1.696.200 euros
El Reial decret 990/2021, de 16 de novembre de 2021, pel qual s'aprova la concessió directa d'ajudes a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla per a l'execució de diverses actuacions de millora de les infraestructures de telecomunicacions en edificis, en el marc del PRTR, regula les subvencions a atorgar en execució del Programa UNICO-Edificis del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, que permetrà millorar les instal·lacions de telecomunicacions en els edificis construïts abans del 2000. Aquest programa, que compta amb un pressupost de 80 milions d'euros, està inclòs en la inversió C15.I4 del PRTR.
El Reial decret 990/2021 estableix un model de concessió d'aquests ajuts basat en mecanismes de cooperació i col·laboració amb les comunitats autònomes, en virtut del qual es distribueix pel sistema de concessió directa i, d'acord amb els criteris consensuats a la Conferència Sectorial per a la Transformació Digital celebrada el 6 d'octubre de 2021, l'import de l'ajut que cada comunitat autònoma ha de gestionar, durant el període 2021-2023, mitjançant l'aprovació d'una convocatòria pública de subvencions, que s'ha de regir per les disposicions que estableix el mateix Reial decret.
Segons l'annex I del Reial decret 990/2021, a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears li correspon un import d'ajut de 1.696.200 €.
Amb la finalitat d'executar aquest fons, i complint amb les disposicions del capítol III del Reial decret 990/2021, s'aprova aquesta Ordre que estableix les bases reguladores i aprova la convocatòria corresponent per a la concessió de subvencions destinades a les comunitats de propietaris subjectes al règim de propietat horitzontal, amb l'objectiu de compensar les despeses per les actuacions de millora de les instal·lacions de telecomunicacions en edificacions que no disposin d'una infraestructura comuna de telecomunicacions (ICT) instal·lada a l'empara del Reial decret llei 1/1998 abans esmentat.
El Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprova un marc general bàsic que incorpora un conjunt d'especialitats en matèria de gestió administrativa dirigit a simplificar i facilitar l'execució dels fons europeus, que afecta, entre altres àmbits de l'ordenament jurídic, a les subvencions.
A nivell autonòmic, la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb els fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, ha desplegat les disposicions estatals bàsiques del Reial decret llei 36/2020. L'article 15.2 d'aquesta Llei estableix que les bases reguladores de les subvencions que, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i del Pla Estratègic Autonòmic a què fa referència l'article 4 d'aquesta Llei, s'hagin de finançar amb fons europeus poden incorporar la convocatòria. I l'article 15.4 de la Llei 4/2021 disposa que el Pla Estratègic Autonòmic, respecte dels projectes integrants d'aquest Pla, l'execució dels quals s'hagi de vehicular totalment o parcialment per la via de subvencions o ajudes, té la consideració de pla estratègic de subvencions als efectes de l'article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Aquesta Ordre s'ha tramitat pel procediment d'urgència en virtut de l'article 7 de la Llei 4/2021, que declara que a totes les actuacions i els procediments administratius que comportin expedients de despesa que s'hagin de finançar amb els fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència se'ls ha d'aplicar la tramitació d'urgència i el despatx prioritari en els termes que preveuen, respectivament, els articles 33 i 71 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Aquesta Ordre s'ha elaborat d'acord amb els principis de bona regulació de l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears. Compleix per tant, amb els principis de necessitat i eficàcia, en el sentit indicat en els paràgrafs anteriors. És conforme també amb el principi de proporcionalitat atès que tota convocatòria exigeix l'existència d'una ordre de bases reguladora prèvia i amb el principi de seguretat jurídica, ja que l'Ordre s'ha tramitat seguint les especialitats de la normativa reguladora dels fons provinents del PRTR i les disposicions d'aplicació del Reial decret 990/2021. S'adequa també al principi de transparència, en la mesura que aquest programa d'ajudes finançades amb el PRTR, està inclòs dins el Pla Estratègic Autonòmic- Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 i els objectius estan clarament definits. Per últim, és conforme amb el principi d'eficiència, perquè no imposa càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitza, en la seva aplicació, la gestió dels recursos públics.
En l'elaboració i tramitació d'aquesta Ordre, s'han tengut en compte els criteris de caire transversal del Pla de Recuperació i Transformació i Resiliència següents:
1. Garantir el ple compliment del principi de «no causar dany significatiu al medi ambient» (do not significant harm, DNSH), d'acord amb el que preveuen el PRTR; la Decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya (Council Implementing Decision, CID) de 13 de juliol de 2021, i el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, així com la normativa que el desplega, en totes les fases del disseny i l'execució dels projectes i de manera individual per a cada actuació.
2. Garantir el compliment de les obligacions d'etiquetatge climàtic i digital, amb un percentatge del 0 per cent i del 100 per cent respectivament, d'acord amb allò que preveu el PRTR i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021. Per tant, no cal esperar cap contribució específica a la transició verda i sí una contribució íntegra a la transició digital.
3. Criteris de gènere i creació neta d'ocupació: aquests criteris són de caire horitzontal i estan previstos per a totes les actuacions que desenvolupa el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital en el marc del PRTR. No obstant això, concretament per a aquest Programa (ÚNIC-Edificis), i atesa la naturalesa dels beneficiaris últims (comunitats de propietaris) i que el procediment de concessió és el de concessió directa fins a l'esgotament dels fons, no són aplicables.
4. Atesa l'atomització existent al mercat de les empreses instal·ladores de telecomunicació, les ajudes regulades en el Reial decret 990/2021 no estan sotmeses a la normativa europea en matèria d'ajudes d'Estat. Addicionalment, la Comissió Europea ha assenyalat la Decisió SA.51079 (2018/N) quant a la naturalesa de les comunitats de propietaris, que les comunitats de propietaris d'edificis multifamiliars no poden considerar-se com a empreses que realitzen una activitat econòmica compresa al àmbit d'aplicació de l'article 107, apartat 1, del TFUE, ja que simplement representen els propietaris i no ofereixen serveis ni mercaderies als seus membres ni a ningú més (considerant 35).
Aquesta Ordre que aprova les bases reguladores i la convocatòria de subvencions s'ha de publicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) d'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2013, de 17 de novembre, general de subvencions.
L'article 2.8 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears atribueix a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, a través de la Direcció General de Modernització i Administració Digital, la competència, entre d'altres, de planificació i ordenació dels sectors de les telecomunicacions.
En virtut de tot això, en compliment de Reial decret 990/2021, d'acord amb l'article 15 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del PRTR i d'acord amb les competències atribuïdes a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura pel Decret 11/2021, atesos els informes favorables dels Serveis Jurídics i de la Intervenció General, dict la següent:
ORDRE
Capítol I Bases reguladores
Article 1
Objecte i finalitat
1. L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores i aprovar la convocatòria per a la concessió de subvencions per a la execució de diverses actuacions de millora de les infraestructures de telecomunicacions en edificis, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
2. Aquestes subvencions tenen per finalitat executar la inversió C15.I4 «Renovació i sostenibilitat d'infraestructures, millora de l'equipament que permeti allotjar les infraestructures de telecomunicacions situades en els edificis per optimitzar el desplegament de xarxes i aconseguir un menor consum d'energia» de la component 15 del PRTR (Programa ÚNIC-Edificis).
Article 2
Beneficiaris
1. Podran sol·licitar i, si escau, obtenir la condició de beneficiaris de les ajudes les comunitats de propietaris, d'un edifici o conjunt d'edificacions, subjectes al règim de propietat horitzontal, que estableix l'article 396 de el Codi Civil, així com, en els correlatius de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal, i que necessitin adaptar les seves instal·lacions de telecomunicacions a l'interior de l'edifici o conjunt d'edificacions.
Per a cadascuna de les tres actuacions esmentades a l'article 4, s'estableix una data de construcció de l'edifici anterior a l'any 2000 que es justificarà mitjançant consulta descriptiva i gràfica de la informació cadastral dels béns immobles.
2. La condició de beneficiari de l'ajuda s'obté a l'estar en la situació que fonamenta la concessió de la subvenció o en concórrer les circumstàncies determinades en aquestes bases i convocatòria.
3. No podran resultar destinataris últims de les ajudes les comunitats de propietaris en què concorri alguna de les prohibicions de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altre aplicable.
Article 3
Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris de les subvencions regulades per aquesta Ordre tindran amb caràcter general les obligacions establertes a l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i les derivades d'aquestes bases reguladores, així com les instruccions específiques que, si escau, dicti el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital en matèria d'execució, seguiment, pagament de les ajudes, informació i publicitat, justificació i control de la despesa. En concret, són obligacions dels beneficiaris:
a) Acomplir l'objectiu, executar el projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenti la concessió de la subvenció.
b) Justificar davant l'òrgan concedent, el compliment dels requisits i condicions, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió de la subvenció.
c) Els beneficiaris destinaran l'import íntegre de la subvenció que rebin al pagament de les corresponents actuacions subvencionables. L'incompliment d'aquesta obligació podrà ser causa de la pèrdua de dret al cobrament o del reintegrament de la subvenció concedida segons la fase procedimental en què es trobi la tramitació de l'expedient.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l'òrgan concedent, així com les de les administracions autonòmica, estatal i comunitària; la Sindicatura de Comptes, o altres òrgans de control extern, i també facilitar-los tota la informació que requereixin en relació amb les ajudes concedides.
e) Comunicar a la Direcció General de Modernització i Administració Digital l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o recursos per part de qualsevol altra administració, ens públic o privat, nacional o internacional que hagi contribuït també a finançar les mateixes despeses. Aquesta comunicació s'haurà de fer tan aviat com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
f) Mantenir un sistema de comptabilitat separada, o un codi comptable diferenciat que reculli adequadament totes les transaccions. Així mateix, han de disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents en els termes exigits per la legislació aplicable a la persona beneficiària, així com les factures i altres justificants de despesa de valor probatori equivalent i els corresponents justificants de pagament. Aquest conjunt de documents constitueix el suport justificatiu de l'ajut concedit, en garanteix l'adequat reflex en la comptabilitat dels beneficiaris i s'ha de conservar durant un termini mínim de deu anys. L'incompliment d'aquesta obligació podrà ser causa de la pèrdua de dret al cobrament o del reintegrament de l'ajut concedit segons la fase procedimental en què es trobi la tramitació de l'expedient.
g) Conservar els documents justificatius originals de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control, durant un termini de 10 anys comptadors des de la finalització de l'operació.
h) Donar difusió i visibilitat sobre l'origen del finançament a les actuacions objecte de la subvenció, en la forma que indica l'article 17 de l'Ordre, així com les que siguin d'aplicació per la normativa estatal i comunitària.
i) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos a l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions.
j) Aportar les dades que siguin necessàries per a l'elaboració d'indicadors i les que estiguin relacionades amb l'activitat subvencionada a efectes estadístics.
k) Assegurar-se que en les despeses no hi ha doble finançament amb altres ajudes comunitàries o nacionals.
l) Facilitar les comprovacions encaminades a garantir la correcta execució de l'operació. A aquest efecte s'ha d'aportar qualsevol documentació que li sigui requerida en el procediment de verificació tant administrativa com sobre el terreny. En concret, com a beneficiaris d'aquesta línia de subvencions el beneficiari es compromet a concedir els drets i els accessos necessaris per garantir que la Comissió Europea, l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals competents exerceixin les seves competències.
m) Col·laborar en l'aplicació de mesures antifrau eficaces i proporcionades en el seu àmbit de gestió, evitar doble finançament, falsificacions de documents, etc., així com proporcionar informació per a la detecció de possibles riscos.
n) Assegurar que les infraestructures i els equips que siguin objecte d'ajuda romanguin afectes al fi concret del projecte durant un període mínim de cinc anys, comptadors a partir de la finalització d'aquest, o fins al final de la seva vida útil si aquesta és menor de 5 anys.
o) Respectar els principis d'economia circular i evitar impactes negatius significatius al medi ambient (DNSH, per les sigles en anglès do no significant harm) i preveure els mecanismes que assegurin el compliment en totes les fases del disseny i execució del projecte de les condicions específiques que es troben a la pàgina web d'ajudes de la Direcció General de Modernització i Administració Digital.
p) No tenir pendent obligacions de reintegrament de subvencions o ajudes o, si escau, el seu compliment.
q) Comunicar immediatament a la Direcció General de Modernització i Administració Digital qualsevol variació de les condicions o circumstàncies assenyalades a la sol·licitud i/o a la resolució de concessió, amb les conseqüències que en cada cas corresponguin, sense perjudici que també es puguin incorporar d'ofici a l'expedient.
Article 4
Línies d'actuació subvencionables
1. Les línies subvencionables objecte d'aquesta Ordre, amb respecte al principi de neutralitat tecnològica, són les següents:
a) Infraestructura de telecomunicacions adaptada per a Radiodifusió Sonora, Televisió Digital i Banda Ampla Ultraràpida (instal·lació completa):
b) Infraestructura de telecomunicacions adaptada per a Radiodifusió Sonora, Televisió Digital i Banda Ampla Ultraràpida. En aquest cas es tracta d'una instal·lació parcial, atès que, per a Radiodifusió Sonora i Televisió Digital, no inclou els elements de captació (antenes) ni d'adaptació (equipament de capçalera).
c) Infraestructura de telecomunicacions adaptada, exclusivament, per a Banda Ampla Ultraràpida
2. La convocatòria ha d'especificar les actuacions que, d'acord amb l'article 12 del Reial decret 990/2021, han d'estar compreses dins cada una de les línies subvencionables.
3. El termini màxim per a l'execució de les actuacions subvencionables és el 31 de desembre del 2023.
Article 5
Requisits i procediments tècnics aplicables a les actuacions subvencionables
1. Els requisits i procediments tècnics aplicables a les actuacions subvencionables són els que estableix l'article 14 del Reial decret 990/2021.
2. Així mateix, l'execució de les actuacions han de complir amb les instruccions de 8 de febrer de 2022 del Secretari d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures digitals sobre condicions específiques per a l'execució de la inversió C15.I4 del PRTR en virtut del Reial decret 990/2021.
3. Els requisits i condicions específiques d'execució s'establiran a la corresponent convocatòria.
Article 6
Despeses subvencionables
1. Són despeses subvencionables, d'acord amb l'article 40 del TRLS, les que estiguin directament relacionades i siguin necessàries per a la realització dels projectes, i que es materialitzin en el període comptador des de la presentació de la sol·licitud fins la data de finalització del projecte.
2. En tot cas, són despeses subvencionables, a més de les que estableixi la convocatòria, les següents:
a) Els treballs vinculats a l'activitat del titulat o titulada competent en matèria de telecomunicacions: elaboració del corresponent projecte tècnic, direcció d'obra i certificació final, així com els informes tècnics de renovació i memòries que siguin necessaris i, si escau, la consulta als operadors de telecomunicacions i la verificació voluntària del projecte i del certificat.
b) Els treballs vinculats a l'activitat de l'empresa instal·ladora: elaboració del pressupost d'obra, execucions materials (equipament de tot tipus que es necessiti, la realització de les mesures de comprovació i la corresponent mà d'obra), realització del butlletí d'instal·lació de telecomunicacions i del protocol de proves associat i, si escau, dels costos de la desinstal·lació i la retirada dels equips i sistemes de telecomunicacions externs en desús, un cop realitzades les actuacions subvencionables, i de la correcta gestió mediambiental en compliment de la normativa vigent i aplicable als residus generats, sempre que no es tracti de sistemes o equips per als quals s'hagi regulat el règim de responsabilitat ampliada del productor del producte.
3. La convocatòria pot establir, com a despeses subvencionables, els impostos indirectes aplicables quan no siguin susceptibles de recuperació o compensació pel beneficiari. Això no obstant, s'exclou expressament de les despeses subvencionables l'impost sobre el valor afegit (IVA).
4. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables podrà ser superior al valor de mercat. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per al contracte menor, el beneficiari haurà de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació de servei o el lliurament del bé, llevat que per les seves especials característiques no existeixi en el mercat suficient nombre d'entitats que els realitzin, prestin o subministrin.
5. En aplicació del que disposa l'article 40.4.a) del TRLS, les infraestructures i equips que siguin objecte de la subvenció hauran de romandre afectes a la fi concreta del projecte durant un període mínim de cinc anys, comptadors a partir de la finalització d'aquesta, o fins al final de la seva vida útil si aquesta és menor de 5 anys.
Article 7
Intensitat i quantia màxima de les ajudes
1. S'entén per intensitat d'ajuda l'import brut de l'ajut expressat en percentatge dels costos subvencionables del projecte.
2. La intensitat màxima de l'ajut que prevegi la convocatòria no podrà ser inferior al 50 per cent ni superior al 70 per cent dels costos subvencionables que consten en les factures, amb els límits que s'assenyalen per a cada tipus d'actuació de la convocatòria.
3. L'ajut màxim que es podrà sol·licitar per projecte no podrà superar ni la intensitat màxima de l'ajut ni les dotacions assignades per a cada tipus d'actuació ni les quanties màximes que es fixen a la corresponent convocatòria. La quantitat restant fins al cost total de l'actuació serà assumida per les comunitats de propietaris beneficiàries dels ajuts.
4. L'import de les subvencions en cap cas pot superar, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, el cost de l'activitat subvencionada.
Article 8
Sol·licituds, documentació i terminis
1. Les sol·licituds, així com la documentació annexa o informació requerida durant la tramitació de l'expedient, es presentarà per mitjans electrònics i en la forma que determini la convocatòria.
2. Les sol·licituds s'han de presentar amb un model normalitzat juntament amb la documentació que especifiqui la convocatòria.
3. El termini per presentar les sol·licituds serà el que estableixi la convocatòria, fins el possible exhauriment de la quantia econòmica assignada.
La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta Ordre i de la convocatòria corresponent.
4. A la sol·licitud, s'autoritzarà la Direcció General de Modernització i Administració Digital a consultar la informació de l'Administració tributària estatal i a la Seguretat Social en relació amb el compliment de les obligacions corresponents. Respecte de la informació tributària autonòmica, la Direcció General de Modernització i Administració Digital (d'ara endavant DGMAD) realitzarà la consulta, llevat d'oposició expressa de l'interessat. Així mateix, es subscriurà una declaració responsable que acrediti no tenir pendent obligacions de reintegrament de subvencions o ajudes o, si escau, el seu compliment.
5. Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en el model normalitzat o no va acompanyada de la documentació exigida a la convocatòria, s'ha de requerir l'interessat perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució, que es dictarà en els termes indicats en l'article 21.1 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 9
Òrgans competents
1. El conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura és l'òrgan competent per iniciar el procediment, mitjançant aquesta Ordre que aprova les bases i la convocatòria de la subvenció, en els termes que estableix l'article 15 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
2. Igualment el conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura és l'òrgan competent per dictar les resolucions de concessió o de denegació, d'inadmissió a tràmit o de desistiment de la sol·licitud, de modificació de la resolució de concessió, de revocació i reintegrament.
3. El director general de Modernització i Administració Digital és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, en els termes que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions així com la comprovació que les sol·licituds compleixen degudament els requisits exigits.
Article 10
Procediment de concessió
1. Les subvencions que regula aquesta Ordre s'han de concedir a través d'un procediment de concurrència no competitiva, atès que es destinen a finançar actuacions o situacions concretes que no requereixen valoració comparativa amb altres propostes, d'acord amb l'article 62.1 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
2. Les sol·licituds seran ateses per rigorós ordre de presentació fins esgotar el crèdit pressupostari assignat a la convocatòria.
3. El pressupost es considera esgotat quan s'efectuï el registre de l'última sol·licitud d'ajuda que totalitzi l'import assignat. En cas que s'esgoti el pressupost assignat, i sempre que no hagi expirat la vigència del programa, si la convocatòria ho preveu, es podran continuar registrant sol·licituds a la llista de reserva provisional que seran ateses per rigorós ordre d'entrada, qüestió que haurà de ser notificada al destinatari últim afectat perquè en prengui coneixement. Aquestes sol·licituds estaran supeditades al fet que es produeixin desestimacions o revocacions de les sol·licituds d'ajuda prèvies que puguin alliberar pressupost, o bé s'incorpori nou pressupost a la convocatòria. En cap cas la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional generarà cap dret per al sol·licitant fins que no es validi la sol·licitud.
4. Si s'exhaureix el crèdit destinat assignat en la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura.
5. Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre per ordre de presentació de sol·licituds, una vegada realitzades les comprovacions de concurrència de la situació o actuació subvencionable i el compliment de la resta de requisits exigits, fins a l'esgotament del crèdit pressupostari assignat a la convocatòria.
6. La resolució definitiva del procediment de concessió de l'ajut, així com el lliurament al beneficiari, es farà una vegada comprovat el compliment íntegre de les condicions i requisits establerts i de la documentació aportada.
7. El termini màxim per resoldre i notificar o publicar la resolució, segons determini la convocatòria, serà de sis mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud. El venciment d'aquest termini sense que s'hagi dictat i notificat o publicat una resolució expressa legitima els interessats per entendre desestimada la sol·licitud d'ajuda, d'acord amb l'article 22.2 del TRLS. La resolució de concessió es pot recórrer en la forma establerta en la convocatòria.
Article 11
Justificació de les despeses
1. Els beneficiaris de les subvencions han de justificar a la Direcció General de Modernització i Administració Digital la realització de la inversió requerida per dur a terme l'actuació objecte de la subvenció, mitjançant la presentació de la documentació que preveu aquesta Ordre.
2. El termini màxim de justificació de la subvenció l'ha d'establir la convocatòria i la resolució de concessió i, en tot cas, aquest ha de ser de tres mesos tenint en compte la data límit de 31 de desembre de 2023.
Transcorregut el termini que s'assenyala al paràgraf anterior, sense haver-se presentat l'esmentada justificació, s'ha de requerir al beneficiari perquè en un termini improrrogable de quinze dies la presenti, en aplicació del que preveu l'article 70.3 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Per a cada actuació finalitzada s'aportarà, la documentació justificativa següent:
a) Relació certificada i còpia de les factures i dels seus justificants bancaris de pagament, corresponents a l'actuació realitzada i que responguin als pressupostos acceptats per la destinatària última i presentats en la sol·licitud d'ajuda.
b) Còpia del Projecte tècnic subscrit pel titulat o titulada competent en matèria d'infraestructures comunes de telecomunicacions (ICT). L'estructura i el contingut s'adaptaran, per a cada tipologia d'actuació, als que es publiquin a la pàgina web de la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals, pels quals es regiran les actuacions realitzades per l'empresa instal·ladora de telecomunicacions registrada encarregada de l'execució de l'actuació.
c) Còpia del butlletí d'instal·lació emès per l'empresa instal·ladora de telecomunicació que va executar les actuacions. Aquest butlletí s'ha d'ajustar al model normalitzat inclòs com a annex III a l'Ordre ITC/1142/2010, de 29 d'abril, per la qual es desenvolupa el Reglament regulador de l'activitat d'instal·lació i manteniment d'equips i sistemes de telecomunicació, aprovat pel Reial decret 244/2010, de 5 de març, identificant en l'apartat de «descripció de la instal·lació o intervenció» el detall dels treballs realitzats ; aquest contingut s'ajustarà per a cada tipologia d'actuació, als models que es publiquin a la pàgina web de la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals.
d) Còpia del Protocol de Proves d'ICT, exclusivament emplenat en els apartats que corresponguin al tipus d'actuació realitzada, emès per l'empresa instal·ladora de telecomunicació que hagi executat les actuacions. La seva estructura i contingut s'adaptaran, per a cada tipologia d'actuació, als que es publiquin com a documents normalitzats a la pàgina web de la Direcció General de Modernització i Administració Digital.
e) Còpia del Certificat de final d'obra subscrit pel titulat o titulada competent en matèria d'ICT. La seva estructura i contingut s'adaptaran, per a cada tipologia d'actuació, als que es publiquin a la pàgina web de la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals.
f) Còpia de la certificació atorgada per la presentació i tramitació telemàtica realitzada dels documents corresponents, en compliment del que preveu l'Ordre ITC/1644/2011, de 10 de juny, per la qual es desenvolupa el Reglament regulador de les infraestructures comunes de telecomunicacions per a l'accés als serveis de telecomunicació a l'interior de les edificacions, aprovat pel Reial Decret 346/2011, d'11 de març; que inclogui el número d'expedient assignat, de conformitat amb el procediment de presentació telemàtica habilitat, amb aquesta finalitat, a la Seu Electrònica de la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals.
g) En els casos en què es realitzi la desinstal·lació i retirada dels equips i sistemes de telecomunicacions externs en desús, com ara, aparellatge, cables, antenes, inclosos els elèctrics o electrònics que tinguin associats, es disposarà dels mitjans necessaris per a la correcta gestió d'aquests, així com dels certificats corresponents del seu correcte tractament a les plantes autoritzades de gestió de residus.
Aquesta gestió s'ha de fer, en tot cas, en compliment del que preveu la normativa aplicable als residus generats, en particular el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics per a la seva gestió ambiental.
Per garantir la correcta gestió i facilitar el compliment de la normativa vigent, les empreses instal·ladores de telecomunicacions encarregades dels treballs de desinstal·lació i retirada podran arribar a acords amb els Sistemes Col·lectius de Responsabilitat Ampliada del Productor (SCRAP) autoritzats, per a les diferents tipologies de residus , que els hauran d'aportar l'oportú justificant del seu lliurament.
L'empresa instal·ladora facilitarà a la destinatària última de les ajudes una còpia d'aquest justificant per ser aportat en la tramitació de la justificació final de la sol·licitud.
h) Reportatge fotogràfic de les actuacions realitzades, que inclogui fotografies de la situació de l'edifici o conjunt d'edificis abans i després de les actuacions i, si s'escau, dels equips i instal·lacions principals finals objecte de l'ajut, i en el qual es mostri el cartell publicitari de l'actuació col·locat a l'immoble; el disseny i distribució serà realitzat a través de la pàgina web de la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals.
Les fotografies de la situació de l'edifici abans de les actuacions s'associaran al Projecte Tècnic i les corresponents al resultat final de les actuacions en el Certificat de final d'obra.
Article 12
Pagament
1. El pagament de la subvenció es farà efectiu, amb caràcter general, una vegada s'hagi acreditat el compliment de la finalitat per a la qual va ser atorgada; s'hagi justificat dins termini la realització de l'activitat subvencionada i, després de realitzar les actuacions de comprovació i control corresponent, tenint en compte la data límit de 31 de desembre de 2023.
2. La resolució de pagament ha de fer referència a la procedència dels fons, al Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, així com el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i al Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
Article 13
Revocació i reintegrament
1. L'incompliment dels requisits que estableix aquesta ordre i altres normes aplicables, així com de les condicions que, si s'escau, s'hagin establert en la corresponent resolució de concessió, donarà lloc, prèvia tramitació del procediment corresponent, a la pèrdua del dret a cobrament de l'ajuda i, si escau, a l'obligació de tornar la totalitat o part de les ajudes percebudes i els interessos de demora corresponents.
2. També dona lloc a la revocació i/o reintegrament l'obtenció de subvencions incompatibles, ja siguin prèvies o posteriors a la resolució de concessió.
3. Criteris de graduació d'incompliments:
a) L'incompliment total i manifest de l'objectiu per al qual es va concedir l'ajut, o qualsevol altra irregularitat que presenti caràcter sistèmic o afecti elements essencials del projecte finançat, serà causa de reintegrament total de l'ajut i, si escau, de la pèrdua del dret al cobrament de les quantitats pendents de percebre.
b) L'incompliment parcial de l'objectiu o que afecti activitats concretes, o qualsevol altra irregularitat que únicament afecti elements no essencials del projecte, comportarà la devolució d'aquella part de l'ajut destinat als mateixos i, si escau, de la pèrdua del dret al cobrament de les quantitats pendents de percebre.
4. L'incompliment del principi DNSH, d'acord amb el que estableix el Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència i la normativa nacional que s'hi hagi dictat, és causa de revocació o, si escau, de reintegrament de les quanties percebudes pels destinataris.
Article 14
Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions a què es refereix aquesta Ordre és el que preveu el títol V del Decret Legislatiu 2/2005 (articles 50 a 63).
Article 15
Procediment sancionador
1. La tramitació del procediment sancionador es regirà pel reglament per a l'exercici de la potestat sancionadora de l'Administració de la Comunitat Autònoma, i per les especialitats que en matèria sancionadora preveu la Llei 39/2015.
2. Els òrgans competents per a la resolució del procediment sancionador són els que estableix l'article 62.2 del Decret legislatiu 2/2005
Article 16
Actuacions de comprovació i control
1 . Totes les actuacions estaran sotmeses al control econòmic i financer que exerceix la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.
2. Així mateix, estan sotmeses al seguiment i control que s'estableixi pel PRTR, així com les obligacions específiques relatives a la informació i publicitat, control, verificació, seguiment i altres obligacions imposades per la normativa interna i de la Unió Europea que per al Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la Unió Europea s'estableixin i l'aplicació sigui d'obligat compliment.
3. D'acord amb el que preveuen els apartats anteriors, els beneficiaris de les subvencions estaran obligats a facilitar les comprovacions de l'òrgan encarregat del seguiment de les ajudes encaminades a comprovar la realització de les activitats objecte de l'ajuda, d'acord amb el que estableix la resolució de concessió d'aquesta. Així mateix, estaran sotmesos a control financer de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, al control fiscalitzador del Tribunal de Comptes i als controls que puguin realitzar els òrgans de control i fiscalització de la Comissió Europea, d'acord amb el que estableix la normativa aplicable a la gestió de les ajudes finançades amb fons europeus.
4. La Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals pot fer totes les inspeccions que siguin necessàries per comprovar i verificar el compliment de les condicions, els requisits i els objectius a què estan sotmesos els ajuts que regula el Decret 990/2021.
5. A l'efecte de donar compliment al que preveu l'article 22.2.d) del Reglament 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, l'Administració i tots els òrgans que es preveuen a l'article 22 de l'esmentat Reglament podran accedir a la informació continguda en el Registre de Titularitats Reals (disposició addicional tercera de la Llei 10/2010, de 28 d'abril, de prevenció del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme), o l'accés a altres bases de dades de l'Administració que puguin subministrar les dades esmentades sobre els titulars reals. També serà possible la cessió d'informació entre aquests sistemes i el Sistema de Fons Europeus, segons les previsions contingudes a la normativa europea i nacional aplicable.
Article 17
Publicitat
1. Qualsevol referència a l'actuació objecte de les ajudes regulades per aquesta Ordre, en publicacions, material inventariable, activitats de difusió, pàgines web i altres resultats, i en general, en qualsevol mitjà de difusió, ha de complir els requisits que figurin al Manual de Marca del PRTR, de maig de 2021, de la Secretaria d'Estat de Comunicació, del Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Memòria Democràtica, que estarà disponible a la web de la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals, en què figuraran el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital com a entitat finançadora, i el logotip del present Programa UNICO- Edificios, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, tot això de conformitat amb el que s'estableixi sobre aquest tema, i en els termes previstos en l'article 18.4 de la Llei 38/2003, i en l'article 31 del seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
A més, les instal·lacions objecte d'ajudes hauran d'estar senyalitzades d'acord amb allò que s'indiqui al Manual a què fa referència aquest apartat.
D'acord amb això, i de conformitat amb allò que preveu l'article 9 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR, s'haurà d'exhibir de manera correcta i destacada l'emblema de la UE amb una declaració de finançament adequada que digui «finançat per la Unió Europea – Next Generation EU», juntament amb el logotip del PRTR, disponible a l'enllaç https://planderecuperacion.gob.es/identidad-visual
2. Així mateix, tant en la convocatòria com en la resolució que es notifiqui als beneficiaris, s'ha d'esmentar el Programa UNICO-Edificios, el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència. En particular, totes les convocatòries del programa hauran de contenir, tant a l'encapçalament com al cos de desenvolupament, la referència següent «Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència —finançat per la Unió Europea— Next Generation EU».
3. En el context dels dos apartats anteriors, els receptors de finançament de la Unió Europea han d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir-ne la visibilitat, en particular, quan promoguin les actuacions subvencionables i els seus resultats, facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada adreçada a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic. Així mateix, serà també aplicable el que disposa la normativa associada als fons Next Generation UE.
Article 18
Normativa aplicable
1. El règim jurídic, de les subvencions objecte d'aquesta Ordre serà el que estableix el Reial decret 990/2021, així com el Decret llei 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i el seu Reglament de desenvolupament, aprovat pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol. En defecte del que preveu aquesta normativa s'aplicaran les normes de dret administratiu.
2. Aquestes subvencions estan sotmeses al Reglament (UE) número 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, així com a la normativa interna aplicable a la gestió, seguiment i control que s'estableixi per al PRTR d'Espanya, en particular: el Reial decret llei 36/2020, l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configuren el sistema de gestió del PRTR i l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre per la qual s'estableixen el procediment i el format de la informació a proporcionar per les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del PRTR, i sense perjudici de l'aplicació de qualssevol altres disposicions tant del dret nacional com de la Unió Europea que puguin ser aplicables, particularment les que s'aprovin en l'àmbit de l'execució i gestió dels fons provinents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament (UE) 2021/241 de el Parlament Europeu i de Consell, de 12 de febrer de 2021, i el PRTR.
Article 19
Compatibilitat de les subvencions
Les subvencions atorgades en l'àmbit d'aquesta Ordre, seran compatibles amb qualsevol altre ajut d'altres programes o instruments de qualsevol administració pública o organismes o ens públics, nacionals o internacionals, particularment de la Unió Europea, mentre que aquest ajut no cobreixi els mateixos costos, d'acord amb el principi de no duplicitat en el finançament previst a l'article 9 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, de conformitat amb allò que disposa el Reglament Financer.
Article 20
Tramitació telemàtica
La participació en el procediment de concessió de la subvenció, com també en les actuacions de justificació i de comprovació, s'ha de fer exclusivament de manera telemàtica d'acord amb l'article 15.3.a) de la Llei 4/2021.
Capítol II Convocatòria
Article 21
Objecte
1. La convocatòria té per objecte concedir subvencions destinades a actuacions de millora de les instal·lacions de telecomunicacions en edificacions subjectes al règim de propietat horitzontal dins l'àmbit territorial de les Illes Balears, en els termes que estableix el capítol I d'aquesta Ordre.
2. Aquesta convocatòria té per finalitat l'execució la inversió C15.I4 «Renovació i sostenibilitat d'infraestructures. Millora de l'equipament que permet allotjar les infraestructures de telecomunicacions situades als edificis per optimitzar el desplegament de xarxes i aconseguir un consum d'energia més baix» del component 15 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (Programa UNICO - Edificis).
Article 22
Beneficiaris
Poden ser beneficiaris d'aquestes subvencions les comunitats de propietaris, en els termes prevists a l'article 2 del capítol I.
Article 23
Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris les que estableix l'article 3 del capítol I.
Article 24
Termini per presentar les sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds és des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins el 31 d'octubre de 2022 o fins el possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.
2. En cas que s'exhaureixi el pressupost assignat, i sempre que no hagi expirat la vigència del programa, podran continuar registrant-se sol·licituds a la llista de reserva provisional que seran ateses per rigorós ordre d'entrada, qüestió que haurà de ser notificada al destinatari últim afectat perquè en prengui coneixement, i estaran supeditades al fet que es produeixin desestimacions o revocacions de les sol·licituds d'ajut prèvies que puguin alliberar pressupost, o bé s'incorpori nou pressupost a la convocatòria. En cap cas, la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional generarà cap dret per al sol·licitant fins que no es validi la sol·licitud.
Article 25
Import i crèdit pressupostari
1. D'acord amb l'annex I del Reial decret 990/2021, l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 1.696.200 euros, que s'han d'abonar amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a la anualitat, partida pressupostària i quantia màxima que s'indiquen a continuació:
2. L'import d'aquesta convocatòria es podrà incrementar d'acord amb l'apartat anterior. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015. Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar les sol·licituds s'ampliï, ni afecta a la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Aquestes ajudes s'han de finançar amb fons europeus (Next Generation EU) mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Article 26
Línies d'actuació subvencionables
1. Les línies subvencionables, objecte d'aquesta Ordre, amb respecte al principi de neutralitat tecnològica, són les següents:
a) Infraestructura de telecomunicacions adaptada per a Radiodifusió Sonora, Televisió Digital i Banda Ampla Ultraràpida (instal·lació completa):
Actuació, en els edificis conclosos abans de l'1 de gener de 2000, per a l'adaptació completa dels equips i sistemes de radiodifusió sonora, televisió digital i de Banda Ampla ultraràpida fins a la ubicació equivalent al Punt d'Accés a l'Usuari, (PAU), de l' que es disposi o es degui instal·lar, amb els seus corresponents canalitzacions en cas necessari.
Es renovaran amb aquesta línia del programa:
1r. Els elements de captació, adaptació, distribució, dispersió, amb el cablejat imprescindible, per assegurar la correcta captació, distribució i lliurament, almenys, dels serveis de radiodifusió. A aquest efecte, s'han de prendre com a referència les característiques tècniques previstes a l'annex I del reglament aprovat pel Reial decret 346/2011. Així mateix, prèvia consulta als operadors de comunicacions electròniques, es desplegarà en l'edificació una xarxa de Banda Ampla ultraràpida des d'un punt d'interconnexió que s'haurà d'instal·lar a l'immoble i fins a cada PAU. A aquest efecte, s'han de prendre com a referència les característiques tècniques previstes en l'annex II del reglament aprovat pel Reial decret 346/201.
2n. I, si s'escau, es desinstal·laran i retiraran els equips i sistemes de telecomunicacions externs en desús, un cop realitzades les actuacions anteriors; com ara: aparellatge, cables, antenes, inclosos els elèctrics o electrònics que tinguin associats i es procedirà a la seva correcta gestió mediambiental en compliment de la normativa vigent i aplicable als residus generats.
b) Infraestructura de telecomunicacions adaptada per a Radiodifusió Sonora, Televisió Digital i Banda Ampla ultraràpida. En aquest cas es tracta d'una instal·lació parcial, atès que, per a Radiodifusió Sonora i Televisió Digital, no inclou els elements de captació (antenes) ni d'adaptació (equipament de capçalera). :
Actuació, en els edificis conclosos abans de l'1 de gener de 2000, per a l'adaptació dels equips i sistemes de radiodifusió sonora, televisió digital i de Banda Ampla ultraràpida fins a la ubicació equivalent al Punt d'Accés a l'Usuari (PAU) de què es disposi o s'hagi de instal·lar, amb les corresponents canalitzacions en cas necessari.
Es renovarà amb aquesta línia del programa:
1r. Els elements de distribució i dispersió, amb el cablejat imprescindible, per assegurar la correcta distribució i lliurament, almenys, dels serveis de radiodifusió. A aquest efecte, s'han de prendre com a referència les característiques tècniques previstes a l'annex I del Reglament aprovat pel Reial Decret 346/2011. Així mateix, prèvia consulta als operadors de comunicacions electròniques, es desplegarà en l'edificació una xarxa de Banda Ampla ultraràpida des d'un punt d'interconnexió que s'haurà d'instal·lar a l'immoble i fins a cada PAU, en els termes abans esmentats. A aquest efecte, s'han de prendre com a referència les característiques tècniques previstes en l'annex II del reglament aprovat pel Reial decret 346/2011.
2n. I, si s'escau, es desinstal·laran i retiraran els equips i sistemes de telecomunicacions externs en desús, un cop realitzades les actuacions anteriors; com ara: aparellatge, cables, antenes, inclosos els elèctrics o electrònics que tinguin associats i es procedirà a la seva correcta gestió mediambiental en compliment de la normativa vigent i aplicable als residus generats.
c) Infraestructura de telecomunicacions adaptada, exclusivament, per a Banda Ampla Ultraràpida.
Actuació, en els edificis conclosos abans de l'1 de gener de 2000 per a la adaptació dels equips i sistemes de Banda Ampla ultraràpida fins a la ubicació equivalent al Punt d'Accés a l'Usuari (PAU) de què es disposi o s'hagi d'instal·lar, amb les corresponents canalitzacions en cas necessari.
Es renovaran amb aquesta línia del programa:
1r. Prèvia consulta als operadors de comunicacions electròniques es desplegarà en l'edificació una xarxa de Banda Ampla ultraràpida des d'un punt d'interconnexió que s'haurà d'instal·lar a l'immoble i fins a cada PAU, en els termes abans esmentats. A aquest efecte, s'han de prendre com a referència les característiques tècniques previstes en l'annex II del reglament aprovat pel Reial decret 346/2011.
2n. I, si s'escau, es desinstal·laran i retiraran els equips i sistemes de telecomunicacions externs en desús, un cop realitzades les actuacions anteriors; com ara: aparellatge, cables, inclosos els elèctrics o electrònics que tinguin associats i es procedirà a la seva correcta gestió mediambiental en compliment de la normativa vigent i aplicable als residus generats.
2. Les línies subvencionables del punt anterior són excloents entre si a efectes de sol·licitar la subvenció.
Article 27
Requisits i procediments tècnics aplicables a les actuacions subvencionables
Per poder obtenir la subvenció, les actuacions anteriors han de complir les condicions específiques següents:
1. Realitzar-se per empreses instal·ladores inscrites en el Registre d'empreses instal·ladores de telecomunicació a què es refereix l'article 3 del Reglament regulador de l'activitat d'instal·lació i manteniment d'equips i sistemes de telecomunicació, aprovat pel Reial decret 244/2010, de 5 de març . En concret, pel tipus d'activitat «F», segons el que estableix l'Ordre ITC / 1142/2010, de 29 d'abril, per la qual es desenvolupa el Reglament regulador de l'activitat d'instal·lació i manteniment d'equips i sistemes de telecomunicació .
2. Comptar amb el corresponent projecte tècnic subscrit pel titulat o per la titulada competent en matèria d'infraestructures comunes de telecomunicacions (ICT).
3. Les actuacions objecte d'ajut hauran de complir la normativa vigent que els sigui d'aplicació, així com comptar amb les preceptives llicències i autoritzacions administratives en el cas que aquestes ho requereixin.
4. A l'efecte de l'execució de les actuacions descrites a l'article 26 que incloguin el desplegament d'una infraestructura de Banda Ampla ultraràpida en els edificis o conjunt d'edificacions, els operadors interessats a ser consultats sobre el tipus de portadors a utilitzar, habilitaran un punt de informació on podran dirigir-se els projectistes, i informaran dels corresponents enllaços d'Internet a la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals, perquè els publiqui a la seva pàgina web.
5. Si no existís resposta de cap operador en un termini màxim de 15 dies hàbils des de la data de la consulta realitzada, o en absència d'operadors interessats a ser consultats, el projecte tècnic incorporarà, únicament com a portador, el cablejat de fibra òptica. La Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals pot habilitar, si cal, un procediment de consulta i intercanvi d'informació alternatiu al que descriu aquest article.
6. A més, per a cadascuna de les tres actuacions esmentades a l'article 4, el projecte tècnic, butlletí d'instal·lació de telecomunicacions, protocol de proves específic i certificació final d'obra i, si escau, acta de replanteig, es presentaran i tramitaran complint el procediment previst en l'Ordre ITC/1644/2011, de 10 de juny, per la qual es desenvolupa el Reglament regulador de les infraestructures comunes de telecomunicacions per a l'accés als serveis de telecomunicació a l'interior de les edificacions, aprovat pel Reial decret 346/2011.
7. La Direcció General de Modernització i Administració Digital publicarà a la web https://intranet.caib.es/sites/ajudestelecomunicacions/ca/ els models de documents abans esmentats i que s'adaptin a cadascuna de les actuacions recollides a l'article 26, això amb la finalitat de normalitzar els continguts i aspectes tècnics a emplenar en cada cas; igualment, es publicarà el model d'Informe Tècnic de Renovació que subscriurà el projectista seleccionat per la propietat i el model de Pressupost desglossat que lliurarà a la propietat l'empresa instal·ladora registrada encarregada per aquesta de la realització dels treballs.
8. Així mateix s'ha de complir amb les instruccions de 8 de febrer de 2022 del secretari d'estat de Telecomunicacions i Infraestructures digitals sobre condicions específiques per a l'execució de la inversió C15.I4 del PRTR en virtut del Reial decret 990/2021, següents:
a) Per a la instal·lació de les infraestructures IT, en allò que sigui d'aplicació, es tindran en compte les recomanacions i millors pràctiques contingudes a la versió més recent del Codi de conducta europeu sobre consum energètic d'equips de banda ampla, i/o el projecte tècnic demostra que s'han realitzat els majors esforços per implementar pràctiques rellevants sobre eficiència energètica als equips i instal·lacions.
b) En relació amb les instal·lacions d'infraestructures comunes de telecomunicacions en edificis per projectes de desplegament de banda ampla ultraràpida i, si s'escau, d'infraestructures de telecomunicacions adaptades a radiodifusió sonora i televisió digital, s'ha identificat com a risc climàtic físic que podria ser pertinent per a aquesta mesura el risc d'inundacions (pluvials i, si escau, fluvials o costaneres).
Per a aquest risc climàtic, s'hi incorporaran, en el moment del disseny i la construcció, les solucions d'adaptació que redueixin aquest risc i s'aplicaran abans de l'inici de les operacions.
c) Els equips no contindran les substàncies restringides enumerades a l'annex II de la Directiva 2011/65/UE, excepte quan els valors de concentració en pes d'aquestes substàncies en materials homogenis no superin els límits màxims enumerats a l'esmentat annex.
Per a actuacions que incloguin la retirada dels equips i sistemes de telecomunicacions externs en desús, inclosos els elèctrics i electrònics associats, serà requisit per a la concessió de la subvenció la inclusió en el projecte tècnic preceptiu d'un capítol de gestió de residus que garanteixi el màxim reciclatge, al final del la vida útil, dels equips elèctrics i electrònics. Precisament serà al final de la seva vida útil quan l'equip se sotmetrà a una preparació per operacions de reutilització, recuperació o reciclatge, o un tractament adequat, inclosa l'eliminació de tots els fluids i un tractament selectiu d'acord amb l'annex VII de la Directiva 2012/19/UE.
Els agents encarregats de la construcció de les infraestructures IT, seguiran el principi de jerarquia dels residus, donant prioritat a la prevenció, preparació per a la reutilització, reciclatge, valorització energètica i finalment eliminació, sempre que sigui possible des del punt de vista mediambiental.
d) S'adoptaran mesures per reduir el renou, la pols i les emissions contaminants durant la fase d'obra i s'executaran les actuacions associades a aquesta mesura sempre complint la normativa d'aplicació vigent quant a la possible contaminació de sòls i aigua.
Article 28
Despeses subvencionables
1. Les ajudes es destinaran a finançar inversions i despeses que estiguin directament relacionades i siguin necessàries per a la realització dels projectes, en els termes previstos a l'article 40 del TRLS, i que es materialitzi en el període comptador des de la presentació de la sol·licitud fins la data de finalització del projecte.
2. Es consideren despeses les que estableix l'article 6.2 lletres a) i b) del capítol I.
3. Dins de les despeses subvencionables, d'acord l'article 40.8 del TRLS, s'admetran els impostos indirectes aplicables quan no siguin susceptibles de recuperació o compensació pel beneficiari. Això no obstant, s'exclou expressament de les despeses subvencionables l'impost sobre el valor afegit (IVA).
4. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables podrà ser superior al valor de mercat. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017 per al contracte menor, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació de servei o el lliurament del bé, llevat que per les seves especials característiques no existeixi en el mercat suficient nombre d'entitats que els realitzin, prestin o subministrin.
5. En aplicació del que disposa l'article 40.4 del TRLS, les infraestructures i equips que siguin objecte d'ajuda hauran de romandre afectes a la fi concreta del projecte durant un període mínim de cinc anys, comptadors a partir de la finalització d'aquesta, o fins al final de la seva vida útil si aquesta fos menor de 5 anys.
Article 29
Intensitat i quantia màxima de les ajudes
1. La intensitat de l'ajuda serà com a màxim del 70 % dels costos subvencionables i la quantia màxima de la subvenció per a cadascun dels supòsits d'ajut previstos a l'article 4 i per a cada destinatari últim, amb un màxim subvencionable de fins a 35 habitatges, entesos com a unitats immobiliàries de l'edifici o conjunt d'edificacions, és la següent:
a) Infraestructura de telecomunicacions adaptada per a Radiodifusió Sonora, Televisió Digital i Banda Ampla ultraràpida (instal·lació completa):
1r. Import màxim de l'ajut 16.660 €.
2n. La fórmula de càlcul aplicable és: (680 € de cost unitari * 35 habitatges) * 70 % d'intensitat de l'ajut.
b) Infraestructura de telecomunicacions adaptada per a Radiodifusió Sonora, Televisió Digital i Banda Ampla ultraràpida. En aquest cas es tracta d'una instal·lació parcial, atès que, per a Radiodifusió Sonora i Televisió Digital, no inclou els elements de captació (antenes) ni d'adaptació (equipament de capçalera):
1r. Import màxim de l'ajut 14.700 €.
2n. La fórmula de càlcul aplicable és: (600 € de cost unitari * 35 habitatges) * 70 % d'intensitat de l'ajut.
c) Infraestructura de telecomunicacions adaptada, exclusivament, per a Banda Ampla ultraràpida:
1r. Import màxim de l'ajut 11.882,50 €.
2n. La fórmula de càlcul aplicable és: (485 € de cost unitari * 35 habitatges) * 70 % d'intensitat de l'ajuda.
Per tant, l'ajuda màxima que es podrà sol·licitar per projecte no podrà superar ni la intensitat màxima de l'ajut ni les dotacions assignades per a cada tipus d'actuació ni les quanties màximes abans esmentades. La quantitat restant fins al cost total de l'actuació serà assumida per les comunitats de propietaris beneficiàries dels ajuts.
2. L'import de les subvencions en cap cas pot superar, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, el cost de l'activitat subvencionada.
Article 30
Sol·licituds i documentació
1. Les sol·licituds amb la documentació que l'acompanya s'han de presentar telemàticament, de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015 sens perjudici del que estableix l'apartat 1 del mateix article. El formulari per a la presentació de la subvenció es troba a la Seu Electrònica de la CAIB. Només s'admetrà una sol·licitud per beneficiari i línia d'actuació.
2. Amb la sol·licitud s'ha de presentar: un certificat de l'acord de la junta de propietaris de l'immoble, emès i signat pel secretari o secretari-administrador de la comunitat amb el vistiplau del president o, si s'escau, de la representació legal de la societat cooperativa en què, de forma expressa:
a) S'adjunti una còpia del document d'identificació fiscal de la comunitat de propietaris (NIF).
b) Es faculti un representant legal o voluntari per realitzar les gestions de tramitació i justificació de l'ajut.
c) S'aporti l'acord adoptat vàlidament en què s'aprovi la realització de l'actuació objecte de la petició d'ajuda.
d) S'adjunti l'Informe Tècnic de Renovació, segons el model normalitzat que es troba a la Seu Electrònica i a la pàgina web d'ajudes de la Direcció General de Modernització i Administració Digital, subscrit pel titulat o titulada competent en matèria d'infraestructures comunes de telecomunicacions (ICT), en el qual s'indicarà la tipologia de actuació en la qual s'enquadra l'ajut sol·licitat, descripció de l'actuació subvencionable, i quantia màxima de l'ajut sol·licitat, així com el pressupost aprovat dels seus honoraris professionals.
e) S'inclogui el Pressupost desglossat, segons el model normalitzat que es troba a la Seu Electrònica i a la pàgina web d'ajudes de la Direcció General de Modernització i Administració Digital, aprovat per la propietat a l'empresa instal·ladora de telecomunicacions registrada per a l'execució de l'actuació acordada; pressupost que serà realitzat sobre la base d'allò que preveu l'Informe Tècnic de Renovació, abans esmentat.
f) S'aportin les declaracions responsables, signades pel representant legal de la comunitat de propietaris, següents:
f1) No es troben en cap de les situacions que preveu l'article 10 del TRLS, i han de fer menció expressa respecte a la inexistència o al fidel compliment de les seves obligacions de reintegrament d'altres subvencions o ajudes, d'acord amb els termes que estableix l'article 21 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
f2) De trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions amb l'administració tributària i amb la Seguretat Social. Així mateix s'autoritzarà a la Direcció General de Modernització i Administració Digital la consulta de la informació de l'Administració tributària estatal i a la Seguretat Social en relació amb el compliment de les obligacions corresponents. Respecte de la informació tributària autonòmica, la DGMAD realitzarà la consulta, llevat d'oposició expressa de l'interessat.
f3) No han sol·licitat o rebut altres ajuts per a la mateixa actuació o finalitat.
f4) No tenir pendent obligacions de reintegrament de subvencions o, en si s'escau, del compliment d'aquestes.
f5) Garantir el ple compliment del principi de «no causar dany significatiu al medi ambient» (do not significant harm, DNSH), d'acord amb el que preveuen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; la Decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya (Council implementing Decision, CID) de 13 de juliol de 2021, i el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, així com la normativa que el desplega, en totes les fases del disseny i l'execució dels projectes i de manera individual per a cada actuació.
f6) Acceptar la cessió de dades entre les administracions públiques implicades per donar compliment al que preveu la normativa europea que és aplicable i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
g) S'ha d'aportar la consulta descriptiva i gràfica de dades cadastrals de l'immoble en el qual es duran a terme les actuacions, que acrediti l'ús i el seu any de conclusió que ha de ser anterior a l'1 de gener de l'any 2000, a cada una de les tres actuacions previstes a l'article 25, en la data en ells identificada.
h) Aportar una còpia del document que acrediti la titularitat del compte bancari en el qual es realitzarà l'abonament de la subvenció.
Article 31
Òrgans competents
Pel que fa als òrgans competents per iniciar, instruir i resoldre el procediment cal atenir-se a allò que disposa l'article 9 del capítol I.
Article 32
Procediment de concessió, instrucció i resolució del procediment
1. D'acord amb el que preveu l'article 62.1 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, i tenint en compte que les ajudes previstes en el Reial decret 990/2021 es destinen a finançar actuacions o situacions concretes que no requereixen valoració comparativa amb altres propostes, s'han de dictar les resolucions de concessió corresponents per ordre de presentació de sol·licituds una vegada realitzades les comprovacions de concurrència de la situació o actuació subvencionable i el compliment de la resta de requisits exigits, fins a l'esgotament del crèdit pressupostari assignat a les convocatòries.
2. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.
3. Una vegada que els tècnics de la DGMAD hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta convocatòria, el director general de Modernització i Administració Digital ha d'emetre les propostes de concessió o denegació dels ajuts, les quals han de contenir la llista dels beneficiaris i també els exclosos amb indicació del motiu d'exclusió perquè, en el termini màxim de deu dies hàbils, hi puguin al·legar el que considerin oportú.
D'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015, les actuacions a què es refereix el paràgraf anterior s'han de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en el BOIB, i a la pàgina web de la Direcció General de Modernització i Administració Digital.
4. La resolució del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura finalitza el procediment de concessió de la subvenció. La resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Modernització i Administració Digital dins el termini de sis mesos des de la presentació de la sol·licitud. El venciment del termini esmentat sense que s'hagi dictat i notificat o publicat una resolució expressa legitima els interessats per entendre desestimada la sol·licitud d'ajuda, d'acord amb el que estableix l'article 22.2 del TRLS.
5. La resolució, que posa fi a la via administrativa, s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que es subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut, terminis per presentar els justificants i referència al finançament del PRTR.
Article 33
Justificació
1. Els beneficiaris de les ajudes hauran de justificar la realització de la inversió requerida per dur a terme l'actuació objecte d'ajut en el termini d'un mes des de l'acabament de les actuacions objecte de subvenció i, com a màxim, el 31 d'agost de 2023.
2. Per a cada actuació finalitzada s'aportarà la documentació justificativa següent:
a) Relació certificada i còpia de les factures i dels justificants bancaris de pagament, corresponents a l'actuació realitzada i que responguin als pressupostos acceptats per la destinatària última i presentats en la sol·licitud d'ajuda.
b) Còpia del Projecte tècnic subscrit pel titulat o titulada competent en matèria d'infraestructures comunes de telecomunicacions (ICT); l'estructura i contingut s'adaptaran, per a cada tipologia d'actuació, als que es publiquin a la pàgina web de la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals, pels quals es regiran les actuacions realitzades per l'empresa instal·ladora de telecomunicacions registrada encarregada l'execució de l'actuació.
c) Còpia del butlletí d'instal·lació emès per l'empresa instal·ladora de telecomunicació que va executar les actuacions. Aquest butlletí s'ha d'ajustar al model normalitzat inclòs com a annex III a l'Ordre ITC/1142/2010, de 29 d'abril, per la qual es desenvolupa el Reglament regulador de l'activitat d'instal·lació i manteniment d'equips i sistemes de telecomunicació, aprovat pel Reial decret 244/2010, de 5 de març, identificant en l'apartat de «Descripció de la instal·lació o intervenció» el detall dels treballs realitzats; aquest contingut s'ajustarà per a cada tipologia d'actuació, als models que es publiquin a la pàgina web de la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals.
d) Còpia del Protocol de Proves d'ICT, exclusivament emplenat en els apartats que corresponguin al tipus d'actuació realitzada, emès per l'empresa instal·ladora de telecomunicació que hagi executat les actuacions. La seva estructura i contingut s'adaptaran, per a cada tipologia d'actuació, als que es publiquin com a documents normalitzats a la Seu Electrònica de la CAIB.
e) Còpia del Certificat de final d'obra subscrit pel titulat o titulada competent en matèria d'ICT. La seva estructura i contingut s'adaptaran, per a cada tipologia d'actuació, als que es publiquin a la pàgina web de la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals.
f) Còpia de la certificació atorgada per la presentació i tramitació telemàtica realitzada dels documents corresponents, en compliment del que preveu l'Ordre ITC/1644/2011, de 10 de juny, per la qual es desenvolupa el Reglament regulador de les infraestructures comunes de telecomunicacions per a l'accés als serveis de telecomunicació a l'interior de les edificacions, aprovat pel Reial decret 346/2011, d'11 de març; que inclogui el núm. d'expedient assignat, de conformitat amb el procediment de presentació telemàtica habilitat, amb aquesta finalitat, a la Seu Electrònica de la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals.
g) En els casos en què es realitzi la desinstal·lació i retirada dels equips i sistemes de telecomunicacions externs en desús, com ara, aparellatge, cables, antenes, inclosos els elèctrics o electrònics que tinguin associats, es disposarà dels mitjans necessaris per a la correcta gestió d'aquests, disposant dels certificats corresponents del seu correcte tractament a les plantes autoritzades de gestió de residus.
Aquesta gestió s'ha de fer, en tot cas, en compliment del que preveu la normativa aplicable als residus generats, en particular el Reial decret 110/2015.
Per garantir la correcta gestió i facilitar el compliment de la normativa vigent, les empreses instal·ladores de telecomunicacions encarregades dels treballs de desinstal·lació i retirada podran arribar a acords amb els Sistemes Col·lectius de Responsabilitat Ampliada del Productor (SCRAP) autoritzats, per a les diferents tipologies de residus, que hauran d'aportar l'oportú justificant del lliurament.
L'empresa instal·ladora facilitarà a la destinatària última de les ajudes una còpia d'aquest justificant per ser aportat en la tramitació de la justificació final de la sol·licitud.
h) Reportatge fotogràfic de les actuacions realitzades, que inclogui fotografies de la situació de l'edifici o conjunt d'edificis abans i després de les actuacions i, si s'escau, dels equips i instal·lacions principals finals objecte de l'ajut, i en el qual es mostri el cartell publicitari de l'actuació col·locat a l'immoble. El disseny i distribució serà realitzat a través de la pàgina web de la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals.
Les fotografies de la situació de l'edifici abans de les actuacions s'associaran al Projecte Tècnic i les corresponents al resultat final de les actuacions en el Certificat de final d'obra.
3. En cas que l'expedient no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, es requerirà al beneficiari perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni els defectes o aporti la documentació.
4. En cas que el destinatari final de l'ajuda no compleixi amb l'obligació de justificació, o només amb una part d'ella, es determinarà la revocació, total o parcial, de la subvenció, sense perjudici de la imposició, si escau, de la sanció corresponent.
Article 34
Pagament
El pagament de la subvenció es farà per transferència bancària una vegada que s'hagi dictat la resolució corresponent, s'hagi justificat de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada i s'hagi acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció.
Article 35
Revocació i reintegrament
1. Pel que fa a la revocació i/o reintegrament cal atenir-se al que disposa l'article 13 del capítol I.
2. També dona lloc a la revocació i/o reintegrament l'obtenció de subvencions incompatibles, ja siguin prèvies o posteriors a la resolució de concessió.
Article 36
Actuacions de comprovació i control
Pel que fa a les actuacions de comprovació i control cal atenir-se al que disposa l'article 16 del capítol I.
Article 37
Publicitat
Pel que fa a la publicitat cal atenir-se al que disposa l'article 17 del capítol I.
Article 38
Tramitació telemàtica
1. La participació en el procediment de concessió de la subvenció, com també en els actuacions de justificació i de comprovació, s'ha de fer exclusivament de manera telemàtica d'acord amb l'article 15.3.a) de la Llei 4/2021, a través del tràmit específic per a subvencions de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears https://www.caib.es/seucaib/ca/201/empreses/.
No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.
Article 39
Models normalitzats
Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General de Modernització i Administració Digital, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada i els corresponents annexos als procediments de la Seu Electrònica i a https://intranet.caib.es/sites/ajudestelecomunicacions/ca/ que correspon a la pàgina web d'ajudes de la Direcció General de Modernització i Administració Digital.
Disposició addicional primera
Recursos
1. Les disposicions incloses dins el capítol II de l'Ordre tenen caràcter d'acte administratiu, a efectes de les eventuals modificacions que es puguin realitzar i de la interposició dels recursos que correspongui.
2. Així mateix, contra aquest capítol II es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que l'ha dictat en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
D'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, també es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació.
Disposició final
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 5 d'agost de 2022)
El conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura Miquel Company Pons