Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS

Núm. 331054
Ordre 16/2022 de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors de modificació de l’Ordre de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l’estructura organitzativa i funcional de l’Agència Tributària de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

D'acord amb l'article 133 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, mitjançant la Llei 3/2008, de 14 d'abril, es va crear l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB).

En relació amb l'aspecte organitzatiu i funcional, l'article 12.2 de la Llei 3/2008 disposa que, mitjançant una ordre del conseller competent en matèria d'hisenda, s'ha de desplegar l'estructura orgànica de l'Agència Tributària i s'han de delimitar les funcions dels òrgans i les unitats administratives corresponents, en el marc del que estableix l'apartat 1 d'aquest mateix article, en virtut del qual l'Agència s'estructura en departaments i àrees funcionals, per raó de la matèria, i en serveis centrals i territorials, per raó del territori, i s'hi adscriuen les recaptacions de zona.

Així doncs, en compliment d'aquest precepte legal, que cal relacionar amb l'article 8.d) de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'organització de l'ATIB es troba regulada en l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 163/2016, de 29 de desembre).

Aquesta Ordre va dotar de més autonomia la inspecció tributària amb la creació del Departament d'Inspecció Tributària, el qual, sota la dependència directa del director de l'Agència Tributària, podia exercir àmpliament les funcions administratives que preveu l'article 141 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

L'activitat d'aquest nou Departament d'Inspecció Tributària s'orientava a la consecució de dos objectius bàsics: corregir els incompliments tributaris i prevenir els que es poguessin produir en el futur. L'experiència adquirida aquests anys ha deixat palès que cal més coordinació i interacció entre les àrees de gestió i inspecció, atès que, en relació amb els tributs gestionats actualment per l'ATIB, el control d'incompliments realitzat per l'Àrea de Gestió a través del procediment de comprovació limitada i el control d'aquests tributs realitzat per l'Àrea d'Inspecció a través dels procediments d'inspecció recauen sobre els mateixos supòsits i tenen bàsicament el mateix abast, amb l'excepció de la revisió d'empreses de gran importància i de la comprovació de comptabilitats, que exigeixen un òrgan especialitzat, com ara el de la inspecció. Això aconsella integrar l'Àrea d'Inspecció i l'Àrea de Gestió sota un mateix departament en nom d'una consecució més eficient i eficaç dels objectius d'aquestes àrees i de l'ATIB en conjunt.

En el mateix sentit, la necessitat de facilitar l'adopció de mesures com ara les retencions, els embargaments preventius i la suspensió de devolucions o pagaments, propis dels procediments de recaptació, en els supòsits de contribuents objecte de regularització fiscal per part de l'Àrea d'Inspecció, a l'efecte d'assegurar el crèdit tributari, exigeix més coordinació amb l'Àrea de Recaptació, la qual cosa aconsella també integrar aquestes àrees dins un mateix departament.

Tot això no fa sinó justificar la necessitat i l'oportunitat de modificar l'Ordre vigent, de 22 de desembre de 2016, per tal d'integrar aquestes tres àrees sota un mateix departament.

Concretament, els canvis introduïts es dirigeixen, quant als serveis centrals, a reestructurar-los, amb la supressió del Departament d'Inspecció Tributària i la integració de l'Àrea d'Inspecció dins el nou Departament Tributari, als efectes de coordinar i planificar las actuacions de les tres àrees.

D'altra banda, i atesa la progressiva importància que ha anat adquirint des de la creació de l'ATIB la prestació de diferents serveis a altres administracions, s'inclou una setena àrea —l'Àrea de Control d'Ingressos— dins el Departament Administratiu i Econòmic. Concretament, el servei de recaptació es presta actualment a 53 municipis, dos consells insulars, dues mancomunitats, sis ens dels sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la mateixa Comunitat Autònoma, la qual cosa fa necessari desenvolupar i dotar de més entitat aquesta Àrea de Control d'Ingressos, la qual passa a assumir alguna de les funcions que fins ara tenia atribuïda l'Àrea Economicofinancera i, fins i tot, una funció coincident en ambdues àrees, com és la d'elaborar els estudis i els informes econòmics de les propostes de convenis amb entitats locals i altres administracions públiques que deleguin o encarreguin funcions a la Comunitat Autònoma en matèria de gestió, liquidació, inspecció, recaptació o revisió de tributs i altres ingressos de dret públic. Amb aquesta duplicitat aparent el que es pretén és dotar de més garanties els convenis que se subscriuen, amb la visió d'ambdues àrees.

Finalment, es modifica la denominació del Departament de Gestió i Recaptació Tributària, que passa a anomenar-se Departament Tributari, amb l'objectiu d'ajustar-lo a les funcions encomanades com a conseqüència de la reestructuració de l'Agència.

Pel que fa als principis de bona regulació de l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, aquesta Ordre es justifica per raons d'eficiència de l'organització de la mateixa Agència Tributària, d'acord amb els principis de necessitat i eficàcia, en els termes exposats al llarg d'aquest preàmbul. En virtut del principi de proporcionalitat, es preveu la modificació dels preceptes imprescindibles per assegurar l'eficiència de l'organització de l'ATIB, preceptes que afecten únicament el capítol III de l'Ordre. D'acord amb el principi de seguretat jurídica, l'Ordre respecta la normativa autonòmica, estatal i de la Unió Europea, i s'hi integra, com no pot ser d'una altra manera. Així mateix, en compliment del principi de transparència, s'han definit amb claredat els objectius de la norma. I, pel que fa al principi d'eficiència, no s'ha previst cap càrrega administrativa innecessària.

D'acord amb tot això, i atès que, segons la nova estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears establerta en el Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 8/2021, de 13 de febrer, i en el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les competències en matèria d'hisenda corresponen a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, dict la següent

ORDRE

Article primer

Modificació de l'article 4 de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears

L'apartat 1 de l'article 4 de l'Ordre esmentada queda redactat de la manera següent:

1. Els serveis centrals de l'Agència s'estructuren en els departaments i les àrees següents:

a) Departament Tributari:

1r. Àrea de Gestió Tributària

2n. Àrea de Recaptació

3r. Àrea d'Inspecció

b) Departament Administratiu i Econòmic:

1r. Àrea de Serveis Generals

2n. Àrea d'Auditoria

3r. Àrea de Sistemes i Comunicacions

4t. Àrea Jurídica

5è. Àrea Economicofinancera

6è. Àrea de Recursos Humans

7è. Àrea de Control d'Ingressos

 

Article segon

Modificació de l'article 5 de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016

1. L'epígraf de l'article 5 de l'Ordre esmentada queda modificat de la manera següent:

Departament tributari

2. Les lletres c), g) i k) de l'apartat 2 de l'article 5 de l'Ordre esmentada queden modificades de la manera següent:

c) Elaborar estudis i informes comparatius sobre els procediments d'aplicació dels tributs, i desenvolupar i executar els plans d'actuació conjunta amb altres administracions tributàries. Específicament, coordinar les valoracions immobiliàries i fer-ne el seguiment, dirigir els estudis tècnics en matèria de valoració immobiliària i impulsar l'obtenció d'informació dels béns immobles necessària per a les valoracions.

g) Col·laborar amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària en relació amb l'obtenció d'informació econòmica i estadística relativa als tributs gestionats i recaptats a les Illes Balears.

k) Dissenyar les línies estratègiques de l'Agència en matèria tributària.

 

Article tercer

Modificació de l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016

L'article 8 de l'Ordre esmentada queda modificat de la manera següent:

Article 8

Àrea d'Inspecció

1. Correspon a l'Àrea d'Inspecció exercir, en l'àmbit dels tributs propis i cedits, el conjunt de les funcions relatives a les actuacions d'inspecció tributària que preveuen l'article 141 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària; el títol V del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, i la resta de disposicions que, en aquesta matèria, hi siguin aplicables.

2. En particular, correspon a les unitats administratives que s'integren en aquesta Àrea qualsevol altra funció que se'ls atribueixi en la resolució del director per la qual s'assignin funcions als llocs de treball de l'Agència.

Article quart

Supressió d'articles de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016

Es deixen sense contingut els articles 9 i 10 de l'Ordre esmentada.

Article cinquè

Modificació de l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016

L'apartat 2 de l'article 16 de l'Ordre esmentada queda modificat de la manera següent:

2. En particular, corresponen a les unitats administratives que s'integren en aquesta Àrea les funcions següents:

a)Dur a terme, en coordinació amb la Intervenció General i la Tresoreria General de la Comunitat Autònoma, la gestió pressupostària, comptable i de tresoreria de l'Agència i, concretament, gestionar i tramitar les despeses i els ingressos propis de l'Agència, elaborar i tramitar els documents comptables pertinents, preparar la liquidació comptable i els comptes anuals de l'entitat i col·laborar en l'elaboració dels comptes de recaptació.

b) Tramitar i gestionar els expedients de contractació administrativa menor.

c) Tramitar i gestionar els expedients de subvencions.

d) Tramitar, en coordinació amb la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, els expedients en matèria patrimonial, i gestionar l'inventari dels béns propis i adscrits a l'Agència, i també l'adquisició i la distribució de material no inventariable.

e) Controlar els comptes d'arqueig, i autoritzar i supervisar les operacions bancàries amb les entitats col·laboradores.

f) Elaborar els estudis i els informes econòmics de les propostes de convenis amb entitats locals i altres administracions públiques que deleguin o encarreguin funcions a la Comunitat Autònoma en matèria de gestió, liquidació, inspecció, recaptació o revisió de tributs i altres ingressos de dret públic.

g) Tramitar el pagament dels honoraris i les compensacions que hagin de percebre els titulars de les recaptacions de zona i de les oficines liquidadores de districte hipotecari per raó del compliment de les funcions encarregades.

h) Dur a terme qualsevol altra funció que s'atribueixi a les unitats administratives que s'integren en aquesta Àrea mitjançant la resolució del director per la qual s'assignin funcions als llocs de treball de l'Agència.

 

Article sisè

Addició d'un nou article a l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016

S'afegeix un nou article, l'article 17 bis, a l'Ordre esmentada, amb la redacció següent:

Article 17 bis

Àrea de Control d'Ingressos

1. A tots els efectes, i sens perjudici de les funcions que, de conformitat amb el que disposa aquesta Ordre, s'hagin d'entendre atribuïdes a altres òrgans, unitats o serveis, correspon a l'Àrea de Control d'Ingressos exercir les funcions de control d'ingressos.

2. En particular, corresponen a les unitats administratives que s'integren en aquesta Àrea les funcions següents:

a) Controlar els comptes de recaptació i autoritzar, supervisar i controlar el règim de funcionament dels ingressos de les entitats col·laboradores i de les entitats que, si s'escau, prestin el servei de caixa.

b) Centralitzar la informació rebuda de les entitats col·laboradores respecte dels ingressos tributaris i supervisar la tasca de les entitats de dipòsit que, si s'escau, prestin el servei de caixa de l'Agència.

c) Elaborar els estudis i els informes econòmics de les propostes de convenis amb entitats locals i altres administracions públiques que deleguin o encarreguin funcions a la Comunitat Autònoma en matèria de gestió, liquidació, inspecció, recaptació o revisió de tributs i altres ingressos de dret públic.

d) Retre comptes a les administracions públiques que hagin delegat o encarregat a la Comunitat Autònoma la gestió recaptadora del seus recursos i proposar les liquidacions que corresponguin.

e) Tramitar les bestretes a compte a les entitats locals que hagin delegat la recaptació dels seus tributs i altres ingressos de dret públic en els termes que estableixi l'instrument jurídic o el conveni corresponent.

f) Determinar l'import dels honoraris que hagin de percebre els titulars de les recaptacions de zona.

g) Gestionar les provisions de constrenyiment de la Comunitat Autònoma i altres ens públics autonòmics que hagin delegat, encomanat o encarregat la gestió recaptadora executiva dels seus recursos i el càrrec posterior als òrgans recaptadors, com també proposar la declaració de fallida de deutors, les derivacions de responsabilitat i la incobrabilitat de crèdits.

h) Dur a terme qualsevol altra funció que s'atribueixi a les unitats administratives que s'integren en aquesta Àrea mitjançant la resolució del director per la qual s'assignin funcions als llocs de treball de l'Agència.

 

Disposició addicional única

Denominacions

1. Totes les referències que en la normativa i els actes administratius es facin al Departament de Gestió i Recaptació Tributària s'han d'entendre efectuades al Departament Tributari.

2. Així mateix, totes les referències que es facin al Departament d'Inspecció Tributària s'han d'entendre efectuades a l'Àrea d'Inspecció.

Disposició transitòria única

Relació de llocs de treball de l'Agència

1. D'acord amb el que estableix l'article 14.5 de la Llei 3/2008, el Consell General ha d'aprovar una modificació de la relació de llocs de treball de l'Agència, que ha d'incloure els canvis estructurals derivats de l'aprovació d'aquesta Ordre.

2. Fins que no s'aprovi la modificació de la relació de llocs de treball a què es refereix l'apartat anterior i es dugui a terme l'assignació de funcions corresponent, el personal de l'Agència ha de continuar exercint les funcions que estableixen l'acord del Consell General corresponent i l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que estableix aquesta Ordre.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura (10 de juny de 2022)

La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors

Rosario Sánchez Grau