Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE
Núm. 447730
Ordre del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria de les ajudes de l'any 2021 per al lloguer d'habitatges, en el marc del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021
El 10 de març de 2018 es va publicar en el BOE núm. 61 el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021. Els programes que preveu aquest Pla consisteixen, entre d'altres, en atorgar ajudes per al lloguer d'habitatges.
El 2 d'agost de 2018, el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen signar el conveni de col·laboració per executar el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021. La clàusula cinquena d'aquest conveni de col·laboració. relativa al finançament dels programes del Pla per desenvolupar en les Illes Balears, estableix que el finançament dels programes s'ha de fer d'acord amb la distribució d'imports i anualitats que s'expressen en la clàusula esmentada i, entre d'altres, el Programa 2, relatiu a l'ajuda per al lloguer d'habitatges amb finançament estatal.
Mitjançant l'Acord de la Comissió Bilateral de 16 d'abril de 2021, el finançament estatal per a aquest exercici és de 8.928.000,00 €, destinats íntegrament al programa d'ajudes per al lloguer d'habitatges 2021.
D'acord amb l'article 10 del Reial decret 106/2018, l'objecte del Programa 2, relatiu a l'ajuda per al lloguer d'habitatges, és facilitar el gaudi d'un habitatge en règim de lloguer a sectors de població amb escassos recursos econòmics, mitjançant l'atorgament d'ajudes als inquilins.
Atesa la realitat social i econòmica del moment i a fi de donar resposta a aquesta necessitat real dels ciutadans, es posa en marxa el sistema d'ajudes estatals i autonòmiques de l'any 2021 per fomentar el lloguer d'habitatges dirigit a persones que realment ho necessiten, tenint en compte factors com la renda de la unitat de convivència, la limitació de la quantia dels lloguers i el finançament d'una proporció d'aquesta renda.
Amb caràcter general, la quantia de la renda màxima per accedir a aquestes ajudes és de 600 euros mensuals. El Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen signar el 2 d'agost de 2018 un Acord de la Comissió Bilateral de Seguiment, mitjançant el qual excepcionalment es pot incrementar la renda màxima mensual fins a 900 €, per als àmbits dels municipis de les Illes Balears que s'indiquen en aquest Acord. Per tant, per als habitatges situats en municipis no inclosos en l'Acord de 2 d'agost de 2018, les ajudes per al lloguer són amb càrrec als fons autonòmics.
El 9 de març de 2018, el Consell de Govern de les Illes Balears va adoptar, entre uns altres, l'Acord d'aprovació del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), en què es preveuen les línies d'ajuda per al lloguer d'habitatges. L'annex d'aquest Acord s'ha modificat mitjançant la Resolució de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 20 de febrer de 2019 (BOIB núm. 27, de 2 de març de 2019) i l'Acord de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 28 d'abril de 2020 (BOIB núm. 77, de 9 de maig de 2020).
Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 25 de de gener de 2021 es va prorrogar la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 , fins que s'aprovi i desenvolupi efectes un nou pla estratègic de subvencions.
Davant la greu situació causada per la pandèmia de la COVID-19 i per pal·liar els efectes en les famílies vulnerables, s'han aprovat diferents mesures estatals i autonòmiques en matèria d'habitatge, entre les quals es troben les de flexibilització dels procediments per concedir les ajudes.
El Decret llei 4/2021, de 3 de maig, per impulsar i agilitzar la tramitació d'ajudes i altres actuacions en matèria d'habitatge, té per objecte establir un règim especial de concessió de subvencions en matèria d'habitatge, que permet establir un procediment molt més àgil i simplificat, que possibiliti la reducció de terminis perquè les ajudes arribin amb la màxima urgència als beneficiaris. Aquesta norma possibilita que l'elaboració, l'aprovació i la publicació oficial de les bases reguladores inclogui la de la convocatòria corresponent.
El Consell de Govern, en la sessió de 26 de juliol de 2021, va atorgar l'autorització prèvia al conseller de Mobilitat i Habitatge per exercir les competències en matèria d'autorització i de disposició de la despesa derivada de l'expedient d'aquesta convocatòria.
Aquesta Ordre de bases i convocatòria d'ajudes es dicta a l'empara de la competència exclusiva que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té en matèria d'habitatge, d'acord amb l'article 30.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer.
El Decret 8/2021, de 13 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, de modificació del Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.
L'article 2.11.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura, que depèn de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, exerceix les seves competències en els àmbits de la coordinació i gestió de les ajudes públiques en matèria d'habitatge, entre d'altres.
Por tot això, i publicat el text d'aquesta Ordre en el BOIB núm. 88, de 3 de juliol de 2021, a l'efecte d'informació pública per un termini de set dies, amb l'informe favorable emès pels serveis jurídics, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General i l'autorització del Consell de Govern de 26 de juliol de 2021, dict la següent
Ordre
Capítol I Disposicions generals
Article 1
Objecte
1. L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores i aprovar la convocatòria de les ajudes estatals i autonòmiques de l'any 2021 per als lloguers d'habitatges que es reportin a partir de l'1 de gener de 2021 i fins al 31 de desembre de 2021.
2. Aquestes ajudes estatals i autonòmiques tenen per objecte facilitar el gaudi d'un habitatge destinat a domicili habitual i permanent en règim de lloguer, a sectors de població amb escassos recursos econòmics, mitjançant l'atorgament d'ajudes als inquilins que consisteixen en el finançament d'una part de la renda que el llogater ha de satisfer per l'habitatge llogat.
Article 2
Règim jurídic aplicable
1. La sol·licitud, la tramitació i la resolució de les ajudes per al lloguer d'habitatges que preveu aquesta Ordre es regeixen per les bases i la convocatòria que s'hi contenen i per la normativa següent:
— La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
— El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
— El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
— El Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021.
— El Decret llei 4/2021, de 3 de maig, per impulsar i agilitzar la tramitació d'ajudes i altres actuacions en matèria d'habitatge.
— El Conveni de col·laboració de 2 d'agost de 2018 entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per a l'execució del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021.
— L'Acord de la Comissió Bilateral de Seguiment de 2 d'agost de 2018, pel qual excepcionalment es pot incrementar la renda màxima mensual fins a 900 €, per als àmbits dels municipis de les Illes Balears que s'assenyalen en l'apartat primer de l'article 3 d'aquesta Ordre.
— L'Acord de la Comissió Bilateral de 16 d'abril de 2021, relatiu a la distribució del finançament per anualitats i programes.
— Les disposicions que es dictin en desplegament d'aquesta normativa.
2. El Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge de 2018-2021, és, en tot cas, supletori de la normativa autonòmica aplicable d'acord amb l'incís final de l'apartat 3 de l'article 149 de la Constitució espanyola de 29 de desembre de 1978 per concedir les ajudes que es financen amb fons de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
3. Amb caràcter general, és supletòria la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvenciones, i el Decret legislatiu 2/2005.
Article 3
Acord de la Comissió Bilateral de Seguiment
1. En la Comissió Bilateral de Seguiment de 2 d'agost de 2018 es va acordar, en aplicació dels articles 12 i 58 del Reial decret 106/2018 i de conformitat amb el conveni subscrit per executar el Pla Estatal d'Habitatge, que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pot incrementar el límit de la renda mensual de l'habitatge objecte d'arrendament que permet l'accés a les ajudes per al lloguer d'habitatge i del programa d'ajuda per als joves en els municipis que s'indiquen en aquest Acord. L'import màxim d'aquesta renda mensual en cada municipi és el corresponent al valor mitjà recollit en l'estudi acreditatiu presentat per la Comunitat Autònoma i amb el límit màxim, en tot cas, de 900 €.
Relació de municipis de les Illes Balears amb els imports màxims de la renda mensual aprovats per l'Estat per a cada municipi:
— Municipis de Mallorca:
Alaró (650 €), Alcúdia (900 €), Algaida (900 €), Andratx (900 €), Ariany (707 €), Artà (900 €), Banyalbufar (900 €), Binissalem (813 €), Búger (766 €), Bunyola (900 €), Calvià (900 €), Campanet (900 €), Campos (839 €), Capdepera (900 €), Consell (821 €), Costitx (780 €), Deià (900 €), Escorca (900 €), Esporles (900 €), Estellencs (900 €), Felanitx (900 €), Fornalutx (900 €), Inca (760 €), Lloret de Vistalegre (697 €), Lloseta (630 €), Llubí (709 €), Llucmajor (900 €), Manacor (672 €), Mancor de la Vall (839 €), Maria de la Salut (814 €), Marratxí (900 €), Montuïri (900 €), Muro (626 €), Palma (900 €), Petra (835 €), sa Pobla (680 €), Pollença (900 €), Porreres (900 €), Puigpunyent (900 €), ses Salines (900 €), Sant Joan (803 €), Sant Llorenç des Cardassar (900 €), Santa Eugènia (900 €), Santa Margalida (677 €), Santa Maria del Camí (900 €), Santanyí (900 €), Selva (900 €), Sencelles (768 €), Sineu (816 €), Sóller (900 €), Son Servera (900 €), Valldemossa (900 €) i Vilafranca de Bonany (783 €).
— Municipis de Menorca:
Alaior (900 €), es Castell (900 €), Ciutadella de Menorca (900 €), Ferreries (900 €), Maó (900 €), es Mercadal (900 €), es Migjorn Gran (900 €) i Sant Lluís (900 €).
— Municipis d'Eivissa:
Eivissa (900 €), Sant Antoni de Portmany (900 €), Sant Joan de Labritja (900 €), Sant Josep de sa Talaia (900 €) i Santa Eulària des Riu (900 €).
— Municipis de Formentera:
Formentera (900 €).
Les quanties de les ajudes per al lloguer corresponents als contractes de lloguer d'habitatges situats en els municipis esmentats, sempre que no superin l'import màxim mensual recollit per a cada municipi, van a càrrec del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (partida pressupostària 25501 431B01 48000 00 FF 18030).
2. Les ajudes per al lloguer corresponents als contractes de lloguer d'habitatges situats en tots els municipis en què l'import de la renda mensual del lloguer sigui superior a l'import màxim mensual establert per a cada municipi en el punt anterior fins al límit de 900 €, són a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (partida pressupostària 25501 431B01 48000 00).
Article 4
Finançament de les actuacions
1. D'acord amb el Reial decret 106/2018, el Conveni de col·laboració de 2 d'agost de 2018 i els acords de la Comissió Bilateral de Seguiment de 2 d'agost de 2018 i 16 d'abril de 2021, les ajudes estatals regulades en aquesta Ordre s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima i anualitat que s'indiquen a continuació:
Partida pressupostària 25501 431B01 48000 00 (FF 18030) Import 8.928.000,00 € Anualitat 2021
2. Les ajudes autonòmiques regulades en aquesta convocatòria s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima i anualitat que s'indiquen a continuació:
Partida pressupostària 25501 431B01 48000 00 Import 100.000,00 € Anualitat 2021
3. La concessió de les ajudes que regula aquesta Ordre està limitada pel crèdit pressupostari que s'hi inclou. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Article 5
Òrgans competents
1. El conseller de Mobilitat i Habitatge és l'òrgan competent per iniciar el procediment, mitjançant aquesta Ordre que aprova les bases i la convocatòria de la subvenció, en els termes que estableixen l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 1 a 3 del Decret llei 4/2021, de 3 de maig, per impulsar i agilitar la tramitació d'ajudes i altres actuacions en matèria d'habitatge.
2. Igualment, el conseller de Mobilitat i Habitatge és l'òrgan competent per dictar les resolucions de concessió o de denegació, d'inadmissió a tràmit o de desistiment de la sol·licitud, de modificació de la resolució de concessió, i de revocació i reintegrament.
3. El director general d'Habitatge i Arquitectura és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, en els termes que estableixen l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i aquesta Ordre, així com també per comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida de conformitat amb el que disposa l'article 42 del Text refós esmentat.
Article 6
Entitat col·laboradora
1. D'acord amb els articles 26 a 28 del Decret legislatiu 2/2005, les funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o gestió de les ajudes regulades en aquesta Ordre es poden dur a terme mitjançant la col·laboració de l'entitat pública empresarial Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI) que, a aquests efectes, té la condició d'entitat col·laboradora de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.
2. Aquesta col·laboració no implica el lliurament de fons de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge a l'IBAVI, ni tampoc comporta la cessió de la titularitat de la competència de la Conselleria a aquesta entitat col·laboradora, de manera que ha de proposar i dictar els actes administratius l'òrgan competent de la Conselleria, d'acord amb l'informe emès per l'IBAVI.
Capítol II Convocatòria
Article 7
Règim de concurrència no competitiva, criteris de valoració i selecció de les persones beneficiàries
1. El procediment de concessió de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria es tramita pel sistema de concurrència no competitiva, ja que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment, d'acord amb el que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005.
2. Les sol·licituds de subvenció es tramiten i resolen per ordre de presentació, segons la data i l'hora d'entrada, en funció del compliment dels requisits que s'hi estableixen, sempre que la sol·licitud i la documentació que s'hagi d'aportar sigui completa, i fins que s'exhaureixi el crèdit disponible.
3. Les sol·licituds s'han resoldre individualment o per blocs, a mesura que tenguin entrada en el registre de l'òrgan competent, encara que no s'hagi exhaurit el termini de presentació de les sol·licituds, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.
Article 8
Quantia de l'ajuda
1. Amb caràcter general, la quantia de l'ajuda és del 40 % de la renda màxima mensual, si aquesta és igual o inferior a 900 €. En tot cas, la quantia de l'ajuda no pot superar el límit màxim per habitatge de 3.000 € anuals.
2. En el cas de joves de menys de 35 anys o de persones majors de 65 anys, la quantia de l'ajuda és del 50 % en el tram comprès entre 1 i 600 € mensuals de la renda màxima mensual i, si escau, del 30 % en el tram comprès entre 601 i 900 € mensuals d'aquesta renda. En tot cas, la quantia de l'ajuda no pot superar el límit màxim per habitatge de 3.000 € anuals.
3. En el cas que en el contracte de lloguer figurin diversos llogaters i no especifiquin, en la sol·licitud o en el contracte, quina és la part de la renda que satisfà cadascun d'ells, s'ha d'entendre que la paguen a parts iguals. No obstant això, els llogaters poden manifestar la voluntat que la totalitat de l'ajuda es satisfaci a un d'ells.
4. L'ajuda per al lloguer d'habitatges es calcula prenent com a referència l'import del rebut del lloguer que correspon a la mensualitat vençuda del mes de gener de 2021 o, si escau, a la primera mensualitat vençuda del contracte de lloguer si aquest és de data posterior; aquest import és invariable durant el període concedit, tret que es produeixi una disminució de la renda de lloguer.
Article 9
Àmbit temporal
1. L'ajuda per al lloguer d'habitatges s'atorga amb efectes a partir de l'1 de gener de 2021 o, si escau, a partir del primer mes del contracte de lloguer si la data d'aquest és posterior. En cas de contractes subscrits amb anterioritat a l'1 de gener de 2021, l'ajuda es reconeix a partir de l'1 de gener de 2021, sempre que es compleixi la resta de requisits exigits.
2. L'ajuda per al lloguer d'habitatges es concedeix per un termini màxim de dotze mesos i, en tot cas, fins al 31 de desembre de 2021, com a màxim.
Article 10
Incompatibilitat i compatibilitat amb altres subvencions
1. Les ajudes que regula aquesta convocatòria són incompatibles amb percepcions de la renda bàsica d'emancipació (RBE), amb reduccions del lloguer corresponents al programa de renda adequada de l'IBAVI o amb altres ajudes per al lloguer del 2021 a sectors de població amb recursos econòmics escassos; i amb qualsevol altra ajuda que, per al lloguer d'habitatges, concedeixi l'Administració de la Comunitat Autònoma, mitjançant fons estatals del Pla Estatal d'Habitatge de 2018-2021 o mitjançant fons propis, o que concedeixi qualsevol altra Administració pública, entitat o organisme públic o privat, nacional o internacional.
En concret, l'ajuda per al lloguer d'habitatges finançada amb fons de l'Administració de la Comunitat Autònoma és incompatible amb les ajudes per al lloguer d'habitatges finançades amb fons de l'Administració General de l'Estat que, en els dos casos, regula aquesta Ordre.
2. No es consideren afectats per aquesta incompatibilitat els supòsits excepcionals en què els serveis socials de la Comunitat Autònoma aportin un complement per al pagament del lloguer a beneficiaris en situacions d'especial vulnerabilitat. Tampoc no es consideren afectats per aquesta incompatibilitat els perceptors de prestacions no contributives de la seguretat social.
Capítol III Beneficiaris
Article 11
Requisits dels beneficiaris i contractes
Poden sol·licitar les ajudes per al lloguer d'habitatges que preveu aquesta convocatòria les persones físiques majors d'edat o emancipades, residents en les Illes Balears, que compleixin els requisits generals i específics següents:
a) Que siguin titulars en qualitat d'arrendataris d'un contracte de lloguer d'habitatge d'una durada mínima d'un any. El contracte s'ha d'haver formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. La condició d'arrendatari o arrendatària s'ha d'acreditar mitjançant l'aportació d'aquest contracte.
b) Que l'habitatge arrendat constitueixi la residència habitual i permanent de l'arrendatari o arrendatària, la qual cosa ha d'acreditar-se mitjançant un certificat històric de convivència en el qual han de constar, en la data de la sol·licitud, les persones que tenen el domicili habitual en l'habitatge objecte del contracte d'arrendament. L'habitatge ha de constituir el domicili habitual i permanent durant tot el període per al qual es concedeix l'ajuda.
c) Que estiguin al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer, en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
Únicament per acreditar aquest requisit, s'admeten els rebuts lliurats en mà mitjançant un escrit signat per la persona arrendadora. No obstant això, aquests rebuts no s'admeten a l'efecte de la justificació per pagar l'ajuda, d'acord amb l'article 26 d'aquesta Ordre.
d) Que la habitatge objecte de lloguer estigui situat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
e) Que els titulars del contracte d'arrendament amb domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat tenguin la nacionalitat espanyola. En el cas que els titulars del contracte siguin estrangers, han de tenir la residència legal a Espanya.
f) Que l'habitatge objecte del contracte de lloguer tengui una renda màxima mensual que sigui igual o inferior a 900 € mensuals (segons municipi). No són objecte de subvenció aquelles sol·licituds en les quals els contractes tenen rendes mensuals que superen el límit anterior.
g) Que els ingressos de les persones que tenguin el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, siguin o no titulars del contracte de lloguer, compleixin el requisit d'ingressos màxims que estableix l'article 12 d'aquesta Ordre.
Article 12
Requisit d'ingressos màxims i regles per determinar els ingressos
1. Les persones que tenen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat, siguin o no titulars del contracte de lloguer, han d'haver obtingut durant l'exercici fiscal de 2020 uns ingressos màxims que, conjuntament, han de ser:
a) Iguals o inferiors a tres vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), en tot cas.
b) Iguals o inferiors a quatre vegades l'IPREM, si es tracta d'una família nombrosa de categoria general o de persones amb discapacitat.
c) Iguals o inferiors a cinc vegades l'IPREM, si es tracta de famílies nombroses de categoria especial o de persones amb discapacitat d'algun dels següents tipus: i) Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %; o ii) Persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %.
2. Per obtenir l'ajuda per al lloguer d'habitatges, a l'efecte de determinar els ingressos dels llogaters sol·licitants i dels integrants de la unitat de convivència, se segueixen els criteris següents:
— Es parteix de la suma de les caselles 435 i 460 del model 100 de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) de 2020, que són les quanties de la base imposable general i de l'estalvi regulades respectivament en els articles 48 i 49 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels impost sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni, corresponents a la declaració o les declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cadascun dels membres de la unitat de convivència.
Aquests ingressos s'han d'acreditar amb les dades que consten en l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.
En tot cas, la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura pot sol·licitar altres informacions a qualsevol organisme públic i, fins i tot, una declaració responsable del sol·licitant de l'ajuda, a l'efecte de determinar els seus ingressos reals i els dels membres que integren la unitat de convivència i resideixin en l'habitatge objecte de lloguer.
— La quantia resultant s'ha de convertir en un nombre de vegades l'IPREM que, referit a catorze pagues, estigui en vigor durant el període al qual es refereixen els ingressos avaluats.
Article 13
Prohibicions per ser beneficiari de les ajudes
1. No pot ser beneficiària d'aquestes ajudes per al lloguer d'habitatges aquella persona física que incorri en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003 i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions; ni aquella persona física que hagi estat subjecte d'una revocació, per causes imputables al sol·licitant, d'alguna de les ajudes previstes en el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 o els anteriors plans estatals o autonòmics d'habitatge.
2. No es poden concedir les ajudes per al lloguer d'habitatges quan la persona arrendatària sol·licitant, o qui tengui la residència habitual i permanent en l'habitatge objecte del contracte de lloguer, es trobi en alguna de les situacions que s'indiquen a continuació:
a) Que sigui propietària o usufructuària d'algun habitatge a Espanya. A aquest efecte es considera que una persona no és propietària o usufructuària d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota de l'habitatge i aquest s'ha obtingut per herència.
S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones físiques que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que no en disposen de l'ús i gaudi per alguna de les causes següents:
— Separació o divorci.
— Trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili no estigui situat en l'àmbit territorial insular on se situa l'habitatge arrendat.
— Víctimes de violència de gènere
— Qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat, acreditada degudament.
— Quan l'habitatge no sigui accessible per raó de discapacitat del llogater o llogatera que en sigui titular o d'algun membre de la unitat de convivència.
b) Que tengui parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora de l'habitatge.
c) Que sigui sòcia o partícip de la persona física o jurídica que actua com a arrendadora de l'habitatge.
Article 14
Obligacions de la persona beneficiària
1. Sens perjudici de les obligacions generals que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i el Decret llei 4/2021, els beneficiaris de l'ajuda estatal o autonòmica per al lloguer d'habitatges han de complir els requisits següents:
a) Presentar els justificants de pagament de la renda de lloguer de l'habitatge, que s'ha d'haver fet per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit des de l'1 de gener de 2021, en cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta i, com a màxim, fins al 31 de desembre de 2021.
En aquest justificant bancari ha de constar la informació següent:
— La identificació del llogater o llogatera que efectua el pagament de la renda.
— La identificació de la persona i compte bancari de la persona arrendadora o autoritzada que la rep.
— El concepte de renda que especifiqui a quin mes correspon.
— L'import de la renda.
— La data del pagament.
No s'accepten justificants bancaris que no incloguin totes les dades referides anteriorment, ni rebuts pagats en efectiu signats per la persona arrendadora.
b) Estar al corrent de les obligacions tributàries estatals i autonòmiques, i de les obligacions amb la seguretat social. En tot cas, l'acreditació d'aquesta obligació pot substituir-se per una declaració responsable de la persona sol·licitant, segons l'annex 3.
c) Destinar obligatòriament l'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatges al pagament de la renda de l'habitatge habitual i permanent de la persona beneficiària i dels membres de la unitat de convivència.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i aportar tota la informació i documentació que se'ls requereixi.
e) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la subvenció.
f) Comunicar a l'òrgan instructor, mitjançant la declaració responsable (annex 1), si s'ha sol·licitat alguna altra ajuda per al mateix concepte davant qualsevol altra Administració.
g) Acreditar, mitjançant la declaració responsable (annex 3), que no perceben la renda bàsica d'emancipació (RBE), ni tenen reduccions del lloguer corresponents al programa de renda adequada de l'IBAVI, ni altres ajudes per al lloguer dirigides a sectors de població amb recursos econòmics escassos.
2. En el cas que es produeixi alguna modificació, fins i tot durant la tramitació de l'ajuda, de les condicions que motivin o hagin motivat el reconeixement de l'ajuda i que, si escau, determinin la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda ja reconeguda, els sol·licitants o beneficiaris ho han de comunicar a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura immediatament. No comunicar qualsevol modificació és causa suficient per iniciar un procediment de reintegrament de les quantitats que, si escau, s'hagin cobrat indegudament.
Article 15
Modificacions de l'import de la renda
1. Quan les parts que hagin subscrit el contracte de lloguer acordin una disminució de l'import de la renda, els beneficiaris no decauen en el seu dret a la subvenció si el nou lloguer compleix els requisits i les condicions que estableix el Reial decret 106/2018 i en aquesta Ordre. La disminució de l'import de la renda s'ha de comunicar a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura i la quantia de l'ajuda per a les mensualitats afectades per aquesta modificació s'ha d'ajustar a la del nou lloguer.
2. Un increment de l'import de la renda no permet, en cap cas, una modificació per augmentar l'ajuda concedida.
Article 16
Canvi de domicili de la persona beneficiària
1. Quan la persona beneficiària subscrigui un nou contracte de lloguer i canviï el domicili per un altre de situat a les Illes Balears, està obligada a comunicar a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura aquest canvi en el termini màxim de quinze dies des de la signatura del nou contracte de lloguer.
2. La persona beneficiària no decau en el seu dret a l'ajuda pel canvi de domicili sempre que amb el nou arrendament d'habitatge es compleixin tots els requisits, límits i condicions establerts en el Reial decret 106/2018 i en aquesta Ordre, i que el nou contracte d'arrendament es formalitzi sense interrupció temporal amb el contracte anterior. En aquest cas, la quantia de l'ajuda per a les mensualitats afectades s'ha d'ajustar a la del nou contracte de lloguer que, en tot cas, ha de ser igual o inferior a l'ajuda reconeguda que percebia.
Capítol IV Procediment de concessió de les ajudes
Article 17
Sol·licitud d'ajuda, documentació i lloc de presentació
1. Las sol·licituds de l'ajuda per al lloguer d'habitatges s'han de presentar preferentment per via telemàtica a través de la pàgina web del Govern de les Illes Balears http://habitatge.caib.es. També es pot fer de manera presencial, segons el model que figura en l'annex 1, en les oficines de la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura, en qualsevol de les oficines de l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI), a la seu de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, o en qualsevol dels llocs que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015. S'ha d'adjuntar a les sol·licituds la documentació necessària que s'indica en l'article 19 d'aquesta Ordre.
2. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions que estableixen el Reial decret 106/2018, la resta de normativa aplicable, aquesta Ordre de bases i convocatòria, el conveni de col·laboració i l'Acord de la Comissió Bilateral de Seguiment que s'esmenten en l'article 2 d'aquesta Ordre, i que accepta la subvenció que se li pugui concedir.
3. Durant les fases d'instrucció, esmena i millora, i de comprovació posterior del procediment, tant els escrits d'al·legacions o recursos administratius com els documents i les justificacions que siguin preceptius també s'han de fer o aportar preferentment a través de la pàgina web del Govern de les Illes Balears http://habitatge.caib.es, o bé de manera presencial, a les oficines de la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura, en qualsevol de les oficines de l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI), a la seu de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, o en qualsevol dels llocs que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015.
Article 18
Termini de presentació
1. El termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda comença el dia 1 d'octubre de 2021 i finalitza el 15 de novembre de 2021, ambdós inclosos.
2. Quant a les sol·licituds que es presentin fora de termini, s'ha de dictar una resolució d'inadmissió, que s'ha de notificar a la persona interessada, d'acord amb el que disposa l'article 21.1 de la Llei 39/2015.
Article 19
Documentació necessària per a la sol·licitud
1. Juntament amb la sol·licitud d'ajuda per al lloguer d'habitatges s'ha de presentar la documentació necessària següent:
a) La còpia del document nacional d'identitat de cadascuna de les persones físiques titulars del contracte de lloguer o document acreditatiu de la residència legal a Espanya.
b) La copia del document acreditatiu de les facultats de representació del representant de la persona física sol·licitant, si s'escau.
c) L'autorització expressa, en tot cas, de la persona física sol·licitant i de la resta de membres de la unitat de convivència perquè, segons el model que figura en l'annex 2, l'òrgan instructor i/o l'entitat col·laboradora pugui obtenir, de manera directa, la informació que acrediti les dades d'identitat o de caràcter personal de la persona sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social de les persones titulars del contracte de lloguer, els ingressos dels membres de la unitat de convivència majors d'edat, i qualsevol altra informació tributària o econòmica que figuri en l'Agència Tributària Estatal, l'Agència Tributària de les Illes Balears i la Tresoreria General de la Seguretat Social.
d) El certificat d'índexs de qualsevol Registre de la Propietat acreditatiu del fet que, quant al llogater o llogaters que figuren en el contracte de lloguer, no apareixen titularitats registrals vigents a favor seu en tot el territori nacional, com a propietaris, usufructuaris o titulars registrals de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge situat en territori espanyol. En cas de ser-ho, cal acreditar la no disponibilitat de l'ús i gaudi de l'habitatge per alguna de les causes que estableix l'article 13.2.a) d'aquesta Ordre.
e) La còpia completa del contracte de lloguer en vigor, amb inclusió expressa del mitjà i la forma de pagament a la persona arrendadora. Si la renda inclou aparcament, annexos o imposts, ha de desglossar-se l'import del lloguer que correspon a l'habitatge.
f) El certificat històric de convivència (en què han de constar, en la data de la sol·licitud, totes les persones que tenen el domicili habitual i permanent en l'habitatge i amb indicació de la data d'alta en aquest domicili), a l'efecte de determinar que l'habitatge llogat és el domicili habitual i permanent dels arrendataris, durant tot el període del contracte per al qual es concedeix l'ajuda.
g) Els justificants acreditatius del pagament de les rendes mensuals del contracte de lloguer fins a la data de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
Només són subvencionables els justificants de pagament del lloguer fets per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, a través d'una entitat financera o de crèdit des de l'1 de gener de 2021, en el cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta, i en tots dos casos fins a la darrera mensualitat vençuda i que compleixin els requisits que s'expressen en l'apartat 1.a) de l'article 14 d'aquesta Ordre a l'efecte de la justificació per al pagament de l'ajuda.
h) El títol de família nombrosa expedit per l'Administració competent.
En el cas que aquest títol no s'hagi sol·licitat o estigui pendent d'atorgament, s'ha d'aportar el llibre de família, juntament amb la còpia amb registre d'entrada de la sol·licitud per a la concessió d'aquest títol, el qual s'ha de presentar immediatament que s'obtengui.
i) La declaració administrativa sobre el tipus i el grau de discapacitat reconegut per l'òrgan competent, en el cas de persones amb discapacitat.
j) Les declaracions responsables dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer que figuren en l'annex 3:
— Que no incorren en cap de les circumstàncies de prohibició per ser beneficiaris de l'ajuda que preveuen l'article 13 de la Llei 38/2003 i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.
— Que no han estat subjectes d'una revocació, per causes imputables a la persona sol·licitant, de cap de les ajudes previstes en el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 o els anteriors plans estatals o autonòmics d'habitatge.
— Que es troben al corrent de les obligacions tributàries estatals i autonòmiques i amb la seguretat social.
— Que han de justificar l'aplicació dels fons percebuts en el termini establert i en la forma que correspongui.
— Que han de justificar el compliment dels requisits i de les condicions que varen determinar la concessió de la subvenció.
— Que han de destinar l'import íntegre de la subvenció al pagament de la renda de l'habitatge habitual i permanent de la persona beneficiària i dels membres de la unitat de convivència.
— Que han de comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la subvenció.
— Que s'han de sotmetre a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents.
— Que han d'aportar tota la informació i documentació que els requereixi l'òrgan instructor.
k) La declaració responsable dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer, segons el model que figura en l'annex 3, segons la qual declaren que, tant ells com la resta de membres de la unitat de convivència:
— No són propietaris o usufructuaris de cap habitatge a Espanya; o, si en són titulars, no disposen d'aquest a causa de separació o divorci, o per qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat, o resulta inaccessible per raó de discapacitat, acreditada degudament, o per trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili estigui situat fora de les Illes Balears.
— No tenen relació de parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora.
— No són socis o partícips de la persona física o jurídica que actua com a arrendadora.
— Es comprometen a complir les condicions i els requisits que estableixen aquesta Ordre de bases i convocatòria, que coneixen i accepten íntegrament.
— Saben que, en cas de falsedat en les dades o la documentació aportada o d'ocultació d'informació, de les quals es pugui deduir intenció d'engany en benefici propi o aliè, se'ls pot excloure d'aquest procediment i poden ser objecte de sanció; així mateix, si escau, els fets s'han de posar en coneixement del ministeri fiscal per si poden ser constitutius d'il·lícit penal.
l) La declaració responsable dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura en l'annex 1.4.
2. La presentació de la sol·licitud implica l'autorització a l'òrgan instructor i a l'entitat col·laboradora, si s'escau, per obtenir informació d'altres administracions públiques respecte de les dades d'identitat o de caràcter personal, tributàries o econòmiques i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessàries per resoldre el procediment.
3. En el cas que s'hagi estat beneficiari d'una ajuda de lloguer d'habitatge de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge en anys anteriors i els documents relacionats en els apartats a), e), h) i i) d'aquest article no hagin estat objecte de cap modificació, es poden substituir per una declaració responsable (annex 1.5) que manifesti que el contingut d'aquesta documentació no ha variat respecte de la concessió de l'ajuda de lloguer de referència.
Article 20
Esmena de la sol·licitud
Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura o l'entitat col·laboradora, si s'escau, ha de requerir les persones interessades que, en el termini de deu dies, esmenin el defecte o aportin els documents preceptius, i se'ls ha d'advertir que, en cas que no ho facin, s'entén que desisteixen de la sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent, d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015.
Els requeriments d'esmena i la resta de comunicacions i notificacions dels actes de tràmit que l'òrgan gestor faci a les persones sol·licitants són objecte de publicació en la pàgina web de la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura i, si escau, en la web de l'IBAVI.
Els requeriments també es poden fer telemàticament a l'adreça electrònica facilitada per la persona sol·licitant o per qualsevol altre mitjà de comunicació disponible, i s'admet com a documentació acreditativa la declaració responsable de la persona sol·licitant que formuli sota la seva responsabilitat.
Article 21
Protecció de dades
La sol·licitud d'ajuda de lloguer implica que la persona interessada autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma i, si escau, l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI) per tractar les dades de caràcter personal per gestionar les ajudes, de conformitat amb el que disposen la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les normes que la despleguen.
Article 22
Instrucció del procediment
1. La Direcció General d'Habitatge i Arquitectura és l'òrgan instructor del procediment de concessió de les ajudes que preveu aquesta Ordre, amb la possible col·laboració de l IBAVI quant a les funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o la gestió d'aquestes ajudes, d'acord amb l'article 23 d'aquesta Ordre.
2. Correspon a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura, o l'òrgan de col·laboració, si s'escau, dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució. A aquest efecte, sens perjudici del que, quant a la instrucció del procediment, disposen l'article 24 de la Llei 38/2003 i l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, pot:
a) Requerir la persona interessada que aporti la documentació necessària que permeti acreditar el compliment dels requisits.
b) Dur a terme les verificacions i els controls que siguin necessaris.
3. Una vegada transcorregut el termini per presentar les sol·licituds, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es consideren necessàries, els serveis competents de la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura, o de l'òrgan col·laborador, si s'escau, han de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris i el procediment establert, i es podran emetre informes parcials sobre blocs d'expedients a mesura que s'obtengui informació i es completi la tramitació d'aquests.
En aquests informes s'han d'indicar els expedients sobre els quals s'ha emès un informe favorable perquè es concedeixi l'ajuda, amb indicació dels beneficiaris i l'import d'aquesta; aquells sobre els quals s'ha emès un informe desfavorable perquè es denegui l'ajut, amb indicació de les causes que els motiven; i els que no s'han admès a tràmit; tots ells amb indicació dels beneficiaris.
Aquests informes dels serveis competents han de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.
Article 23
Propostes de resolució de concessió
1. El director general d'Habitatge i Arquitectura pot formular propostes de resolució successives de concessió o denegació de les ajudes per al lloguer d'habitatges de 2021 finançades amb fons de l'Administració General de l'Estat o, si s'escau, amb fons de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquestes propostes de resolució, respectivament, han d'incloure:
— La identificació de tots els sol·licitants als quals s'ha concedit o, si s'escau, s'ha denegat l'ajuda.
— L'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatge.
— Les partides pressupostàries i l'anualitat a què s'ha d'imputar la despesa.
— Les condicions a què se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajuda.
— Les altres obligacions de què respon la persona beneficiària.
— El reconeixement de l'obligació amb la proposta de pagament, que ha d'incloure la relació de les persones beneficiàries de l'ajuda i l'import reconegut, si s'escau.
2. En ambdós casos, les propostes de resolució de concessió de les ajudes per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2021 s'han d'elevar al conseller de Mobilitat i Habitatge perquè dicti la resolució que pertoqui, sense concedir el tràmit d'audiència i sens perjudici de la possibilitat que tenen les persones interessades per al·legar i presentar els documents i les justificacions que estimin pertinents en el recurs que es pot interposar contra la resolució.
Article 24
Resolució
1. El conseller de Mobilitat i Habitatge ha de dictar les resolucions de concessió o de denegació de les ajudes, individuals o per blocs d'expedients, a mesura que l'òrgan instructor formuli les propostes corresponents. Aquestes resolucions, a més, poden reconèixer l'obligació i proposar el pagament parcial o total d'uns determinats beneficiaris inclosos en la concessió esmentada.
2. S'han de concedir totes les ajudes respecte de les quals no s'hagi detectat cap obstacle que n'impedeixi de forma definitiva el pagament. S'ha de denegar motivadament l'ajuda en cas de detectar-se l'incompliment dels requisits per ser beneficiari conforme a la convocatòria publicada.
3. La resolució de concessió de les subvencions ha de contenir les dades següents:
— La identificació de tots els sol·licitants als quals s'ha concedit l'ajuda.
— L'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatge.
— Les partides pressupostàries i l'anualitat a què s'ha d'imputar la despesa.
— Les condicions a què se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajuda.
— Les altres obligacions de què respon la persona beneficiària.
— El reconeixement de l'obligació amb la proposta de pagament, que ha d'incloure la relació de les persones beneficiàries de l'ajuda i l'import reconegut.
Article 25
Termini per resoldre i publicació
1. El termini màxim per dictar i notificar les resolucions de concessió de les ajudes per al lloguer d'habitatges, així com també les resolucions de denegació de les ajudes i les de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, és de sis mesos comptadors des de la data en què acabi el termini per presentar les sol·licituds.
El venciment d'aquest termini màxim sense que s'hagi publicat la resolució expressa legitima la persona interessada que ha presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.
2. La resolució que pertoqui s'ha de comunicar a les persones interessades mitjançant la publicació en la pàgina web de la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Capítol V Gestió, avaluació i control de les ajudes
Article 26
Justificació i pagament
1. Els justificants de pagament de les rendes mensuals de l'any 2021 han de complir els requisits que s'expressen en l'apartat 1.a) de l'article 14 d'aquesta Ordre. S'han de presentar preferentment de manera telemàtica, en la forma i llocs indicats en l'article 17 d'aquesta Ordre en els terminis únics següents:
a) Els justificants del pagament de les rendes mensuals vençudes amb anterioritat a la sol·licitud de l'ajuda s'han d'aportar en el moment de la sol·licitud de l'ajuda.
En el cas que la sol·licitud es presenti sense tots els justificants acreditatius d'estar al corrent de pagament de totes les rendes vençudes, s'ha de practicar el requeriment d'esmena que preveu l'article 21 d'aquesta Ordre. Una vegada passat el termini de deu dies sense que consti l'aportació de la documentació requerida, s'entén que es desisteix de la sol·licitud de l'ajuda i s'ha d'arxivar el procediment en la forma prevista en el precepte indicat.
b) Tots els justificants de pagament de les rendes mensuals vençudes amb posterioritat a la sol·licitud de l'ajuda s'han d'aportar en el període comprès entre les 08.00 h del 10 de desembre de 2021 i les 23.59 h del 14 de gener de 2022.
No s'admet la presentació de cap justificació de pagament abans del 10 de desembre de 2021 ni després del 14 de gener de 2022, atès que l'incompliment de l'aportació d'aquesta documentació en el termini previst no és esmenable.
Si els justificants de pagament per transferència, domiciliació o ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit, no es presenten en els terminis assenyalats en aquest apartat, la persona beneficiària perd el dret a cobrar l'ajuda de la mensualitat no justificada.
2. Únicament es paguen les ajudes de les mensualitats el pagament de les quals s'hagi justificat parcialment, en el supòsit que hi hagi un acord entre la part arrendadora i la part arrendatària que temporalment disminueixi l'import de la renda per satisfer. En aquest cas, s'ha de justificar documentalment l'acord aconseguit amb el propietari o propietària i la quantia de l'ajuda s'ha de calcular aplicant el percentatge corresponent a la renda pagada efectivament, que ha d'acreditar l'arrendatari o arrendatària en els terminis i en la forma indicats en l'apartat 1 d'aquest article.
3. Es poden dictar resolucions de pagament parcials de l'import de l'ajuda concedida.
Article 27
Mesures de comprovació i control
1. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pot adoptar en qualsevol moment les mesures de comprovació i control que consideri oportunes sobre l'activitat subvencionable, perquè la persona interessada o l'entitat col·laboradora compleixi el que estableix el Text refós de la Llei de subvencions i aquesta Ordre.
2. Els beneficiaris estan obligats a presentar la documentació i la informació que a aquest efecte els requereixi l'òrgan competent, en el termini improrrogable de deu dies hàbils des que es notifiqui el requeriment.
Article 28
Revocació i reintegrament
L'incompliment de les obligacions que estableixen aquesta Ordre, l'article 37 de la Llei 38/2003 i l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005 dona lloc a la revocació de l'ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes indegudament pels beneficiaris.
Article 29
Règim d'infraccions i sancions
Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003 i en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor a partir del dia 1 d'octubre de 2021.
Palma, 29 de setembre de 2021
El conseller de Mobilitat i Habitatge Josep Marí i Ribas