Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 440440
Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 24 de setembre de 2021 per la qual s’estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d’inversions en matèria de canvi climàtic

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El canvi climàtic és un dels principals reptes als quals s'enfronten les societats arreu del món, atesos els impactes negatius principalment en el medi ambient, els recursos naturals, l'economia i la salut.

Les Illes Balears, pel fet insular, són especialment vulnerables al canvi climàtic. En bona part ho són perquè es preveu que l'increment mitjà de temperatura a l'arxipèlag serà superior a la mitjana global, segons l'Agència Espanyola de Meteorologia. En els últims 40 anys s'ha experimentat un increment de 0,3ºC per dècada en la temperatura mitjana, mentre que per als propers anys es preveu un increment d'entre dos i cinc graus.

Quant als impactes concrets, un estudi de la vulnerabilitat dels diferents sectors de les Illes Balears als efectes del canvi climàtic encarregat pel Govern de les Illes Balears en el 2015 va concloure que els principals factors climàtics que es preveu que afectin l'arxipèlag són: l'increment de la temperatura mitjana, la disminució de la precipitació mitjana i l'augment d'esdeveniments extrems, com onades de calor o pluges intenses. Aquests factors creen un nivell de risc davant del canvi climàtic alt per als sectors de l'aigua, el territori, el turisme i la salut, així com un risc significatiu per al medi natural, l'energia i el sector primari.

Entre els impactes concrets prevists, destaquen una exposició significativa al perill de sequera meteorològica i hidrològica, risc d'inundacions i impactes sobre les diferents infraestructures, la pèrdua d'atractiu turístic per les condicions adverses, la pèrdua de cultius per esdeveniments extrems o l'acceleració de processos de desertització o pèrdua d'ecosistemes costaners.

Per combatre els impactes dels canvis en el clima es requereix una transformació profunda del model energètic i productiu, a fi d'eliminar la seva dependència dels combustibles fòssils. També són necessàries la prevenció i l'adaptació a les transformacions que ja s'han iniciat. La lluita contra els efectes d'aquest fenomen és necessàriament una política transversal, atès que tots els àmbits de la societat i l'economia tenen incidència en les emissions indicades i es veuran afectats pels seus impactes.

En el context exposat, el Govern de les Illes Balears, primer, i després el Parlament, s'han convertit en impulsors de les transformacions normatives necessàries per afrontar en aquesta Comunitat Autònoma el desafiament del canvi climàtic i per avançar amb pas decidit cap al millor compliment dels compromisos que en aquesta matèria han assumit els estats membres de la Unió Europea.

Mitjançant l'Acord de 15 de setembre de 2017, el Consell de Govern va acordar adherir-se als objectius i les línies d'actuació de l'Acord de París de la Convenció de les Nacions Unides, així com fomentar les polítiques autonòmiques necessàries per a l'adaptació del territori i dels sectors econòmics de les Illes Balears als impactes del canvi climàtic.

En aquest context s'aprova la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica (en endavant, Llei 10/2019), adreçada a facilitar el compliment dels objectius internacionals de lluita contra el canvi climàtic assumits pel Govern d'Espanya, així com la instauració en la comunitat autònoma d'un nou model autonòmic sostenible i baix en carboni, estructurat en accions cap a la mitigació i adaptació al canvi climàtic a les Illes Balears.

La Llei 10/2019 estableix uns objectius que s'han d'assolir tant en la reducció d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle com en la millora de l'eficiència energètica, així com en la penetració d'energies renovables:

Objectius de reducció d'emissions (prenent com a any base 1990):

  • El 40 % per a l'any 2030.
  • El 90 % per a l'any 2050.

Objectius d'eficiència energètica (prenent com a any base 2005):

  • El 26 % per a l'any 2030.
  • El 40 % per a l'any 2050.

Objectius de penetració d'energies renovables:

  • El 35 % per a l'any 2030.
  • El 100 % per a l'any 2050.

A més, la llei té entre les seves finalitats la planificació i la promoció de la resiliència i l'adaptació de la ciutadania, dels sectors productius i dels ecosistemes als efectes del canvi climàtic.

En aquest sentit s'estableix en l'article 11 el marc estratègic d'adaptació com el conjunt de principis bàsics d'actuació en matèria d'adaptació al canvi climàtic.

El 8 de novembre de 2019, el Consell de Govern va aprovar la Declaració d'Emergència Climàtica a les Illes Balears i es va comprometre a prioritzar la lluita contra l'escalfament global de manera clara i transversal. La Comissió Interdepartamental de Canvi Climàtic serà l'òrgan encarregat de coordinar tots els àmbits de treball en el si del Govern de les Illes Balears per fer transversal l'acció pel clima.

La Declaració d'Emergència Climàtica sorgeix de la necessitat d'establir polítiques reals i eficaces capaços de minimitzar el canvi climàtic basant-se en l'Acord de París esmentat, el qual estableix, entre altres objectius, limitar l'augment de la temperatura mitjana del planeta en 1,5ºC i haver descarbonitzat l'economia a mitjan el segle XXI.

Per tot això, resulta convenient dirigir esforços cap a la població més vulnerable i treballar de forma coordinada amb totes les administracions i en especial en l'àmbit local, amb la col·laboració de la Comunitat Autònoma.

Actualment la concessió d'ajuts o subvencions és l'activitat de foment principal o més important que duen a terme totes les administracions públiques. En aquest context, el 2002 la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va elaborar una regulació sistemàtica del règim jurídic de les subvencions, inexistent fins aleshores. Posteriorment, l'entrada en vigor de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, va determinar la necessitat de modificar-la amb la finalitat d'adequar-la a les exigències de caràcter bàsic i d'incloure, també, tots els aspectes que podien millorar-la. Aquesta modificació es va complir mitjançant la Llei 6/2004, de 23 de desembre, de modificació de la Llei 5/2002, la qual, al seu torn, va donar lloc al vigent Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà de Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que representa un marc normatiu de rang legal que ofereix una visió unitària, integral i homogènia de l'activitat subvencionable de la Comunitat Autònoma.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o la consellera competent hagi establert prèviament les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre. Aquest mateix precepte legal atribueix als consellers, en ús de la potestat reglamentària, l'aprovació de les bases normatives que han de regir la concessió de subvencions dintre de l'àmbit sectorial de cada conselleria.

Aquestes subvencions s'emmarcaran dins dels objectius definits en els Plans Estratègics de Subvencions.

El procediment de concessió d'aquestes subvencions es tramitarà seguint el procediment de concurrència competitiva i d'acord amb els principis de publicitat, objectivitat, transparència, igualtat i no discriminació.

El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, a través de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, desenvoluparà, entre altres, les competències relacionades amb el canvi climàtic, les pròpies, i coordinarà les actuacions relacionades amb aquesta matèria.

En l'elaboració d'aquesta Ordre s'han seguit els principis de bona regulació a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques. En aquest sentit, aquesta Ordre respon al principi de necessitat, atès que d'acord amb l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o la consellera competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores. En relació amb el principi d'eficàcia, hi ha raons d'interès general necessàries per afrontar en aquesta comunitat autònoma el desafiament del canvi climàtic i per avançar amb pas decidit cap al millor compliment dels compromisos que en aquesta matèria han assumit els estats membres de la Unió Europea, i aquesta ordre és un instrument adequat per aconseguir els fins perseguits. També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat exposada i garanteix el principi de seguretat jurídica dels seus destinataris, en la mesura que l'ordre és coherent amb el marc normatiu general en matèria de subvencions. Així mateix, compleix amb el principi de transparència, atès que s'han efectuat els tràmits d'audiència i informació pública i se n'ha identificat clarament el propòsit. Finalment, la norma projectada és també conforme al principi d'eficiència, ja que no imposa càrregues administratives.

Per tot això, en virtut de l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb els articles 41.c), 46.2 i 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

ORDRE

Article únic

Aprovació de les bases reguladores

S'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades al desenvolupament d'actuacions de mitigació i d'adaptació al canvi climàtic, les quals consten en l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 24 de setembre de 2021

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica Juan Pedro Yllanes Suárez

 

 

ANNEX Bases reguladores

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquestes bases és establir i regular el règim d'ajuts que tenguin com a objecte fomentar el desenvolupament d'actuacions de mitigació de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, d'absorció de carboni i d'adaptació al canvi climàtic.

Article 2

Actuacions subvencionables

1. Poden ser objecte de les subvencions regulades en aquestes bases les accions, les actuacions i els projectes que tenguin per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o d'interès social o de promoció d'una finalitat pública, dins el territori o el mar territorial de les Illes Balears, encaminats a:

a. Mesures genèriques d'adaptació i mitigació.

  • Planificació territorial i urbana per mitigar i adaptar-se als efectes del canvi climàtic.
  • Planificació sectorial per mitigar el canvi climàtic i adaptar-se als seus efectes (com la planificació hídrica, forestal, etc.)
  • Projectes d'embornals de carboni: canvi d'usos del sòl; gestió forestal; canvi de cultius; protecció de fanerògames marines (com la Posidonia oceanica); agricultura que fixi carboni; etc.

b. Accions d'adaptació al canvi climàtic.

1r. Estudis d'impacte del canvi climàtic, exposició, sensibilitat, vulnerabilitat, capacitat adaptativa i/o riscs.

2n. Elaboració de plans d'adaptació al canvi climàtic territorials o sectorials, o a la part de plans més amplis que incorporin l'adaptació al canvi climàtic, així com el monitoratge i seguiment dels indicadors corresponents.

3r. Accions contingudes en els plans d'acció per a l'energia i el clima, que incorporin l'adaptació (territorial i/o urbana) al canvi climàtic.

4t. Aplicació de solucions basades en la naturalesa, orientades a la prevenció de riscs associats al canvi climàtic (riscs per altes temperatures, risc d'incendis a l'espai urbà forestal, inundacions, fenòmens costaners, sequeres, etc.).

5è. Millora de la infraestructura blava per reduir riscs d'inundació:

  • Drenatge sostenible.
  • Zones d'atenuació d'avingudes de torrents.
  • Reconversió de trams inundables per cursos d'aigua (torrents) i costa.
  • Reconversió o desplaçament d'estructures afectades o que afecten.

6è. Intervencions en espais públics orientades a atenuar l'efecte illa de calor urbana:

  • Increment de la biodiversitat i millora dels hàbitats per a la vida silvestre en l'espai urbà (potenciació de zones verdes a façanes i cobertes d'edificis; naturalització d'infraestructures, d'espais urbans entre edificis de solars abandonats; increment de zones verdes als carrers, parcs i jardins; horts urbans, corredors verds, etc.).
  • Projectes de «microclimes amb aigua» (xarxes de fonts i zones humides a l'espai urbà).
  • Ombrejat estacional (pèrgoles i tendals a carrers, places, escoles, etc.).
  • Obertura de «refugis climàtics», equipaments que mantenen temperatures apropiades, oberts a l'ús públic en períodes de calor excessiva.

7è. Disminució d'altres riscs per a la salut:

  • Accions per reduir riscs associats a plagues i malalties.
  • Disseny i implantació de zones de baixes emissions.

8è. Projectes a escala de barri que incideixin sobre el metabolisme urbà, més resilient i més proper als processos naturals, aprofitant l'espai públic, espais urbans infrautilitzats i equipaments en desús per integrar components d'adaptació i mitigació del canvi climàtic.

9è. Actuacions d'adaptació i reducció de la vulnerabilitat davant els impactes del canvi climàtic en l'àmbit dels recursos hídrics (reducció de pèrdues en infraestructures d'abastiment d'aigua, reducció de la demanda d'aigua, emmagatzemament d'aigua de pluja i reutilització, etc.), el sector primari (agricultura, silvicultura, ramaderia, pesca i aqüicultura) i els ecosistemes.

10è. Implantació de sistemes d'alerta primerenca i protocols d'actuació amb perspectiva climàtica.

 

Article 3

Compatibilitat amb altres subvencions

1. Aquests ajuts són compatibles amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, sempre que es compleixi l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. En cas que es produeixi un excés de finançament sobre el cost d'una activitat com a conseqüència d'altres subvencions d'altres entitats públiques o privades, s'ha de reintegrar l'import total que excedeix el cost fins al límit de la subvenció atorgada.

Article 4

Persones o entitats beneficiàries

1. Poden ser persones o entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tant persones físiques com jurídiques, de naturalesa pública o privada, com a entitats i associacions sense ànim de lucre de caràcter privat, amb personalitat jurídica, que duguin a terme la seva activitat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Quan es tracti de persones jurídiques, també poden ser-ne persones beneficiàries les que en formin part com a membres que es comprometin a dur a terme la totalitat o una part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte del primer, si així es preveu en la convocatòria.

Així mateix, quan es prevegi expressament en la convocatòria, també poden accedir a la condició de beneficiàries les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, les activitats o els comportaments o estiguin en la situació que motiva la concessió de la subvenció, en els termes prevists en l'article 9.3 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. No poden ser persones o entitats beneficiàries d'aquestes subvencions les persones ni les entitats en les quals es produeixi qualsevol de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions o en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions d'acord amb la normativa que ho estableixi.

4. Les persones o entitats beneficiàries han de complir els requisits addicionals següents:

a. Les persones físiques, que no siguin titulars d'empreses, han de residir a les Illes Balears.

b. Les persones jurídiques privades han d'estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent.

5. Les persones o les entitats beneficiàries han de complir les obligacions que preveuen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, així com l'article 12 d'aquesta ordre.

6. Per obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, les persones sol·licitants han de complir els requisits següents:

a. Declarar sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa actuació, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

b. Complir la normativa sobre propietat intel·lectual.

c. En el cas d'entitat jurídica que disposi d'una plantilla igual o superior a 25 persones, cal indicar els mitjans, amb l'acord dels agents socials, per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i intervenir en els centres de treball.

d. Complir la normativa vigent d'integració de persones discapacitades en matèria de processos de selecció de personal.

e. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè hagin exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

 

Article 5

Regles generals sobre l'import de les subvencions

1. Cada convocatòria fixa la posició pressupostària a què s'han d'imputar les subvencions i determina la quantia màxima per a aquesta línia.

2. L'import de cadascuna de les subvencions concretes es determina en la convocatòria corresponent i, en cap cas, pot superar el cost total de l'actuació per a la qual es concedeix.

3. La convocatòria fixa la despesa mínima, realitzada i justificada, de l'actuació subvencionada, exigible per poder considerar complert l'objecte i la finalitat de la subvenció, que ha de permetre, en el cas que el cost final efectiu de l'actuació subvencionada sigui inferior al cost inicialment pressupostat, la reducció, en la mateixa proporció, de la quantia de la subvenció atorgada. En cas contrari, l'incompliment de la despesa mínima establerta comporta la revocació de la subvenció atorgada.

Article 6

Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables les que de manera inequívoca responguin a la naturalesa de l'actuació subvencionada, resultin estrictament necessàries per a aquesta, i es realitzin en el termini i les condicions que determinen aquestes bases reguladores i convocatòria corresponent. En cap cas, el cost dels béns o serveis subvencionats no pot superar el seu valor de mercat. Es considera despesa realitzada la que hagi estat efectivament pagada amb anterioritat a la finalització del període de justificació determinat en la convocatòria.

2. Poden ser subvencionables les despeses financeres, les despeses d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, i les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si estan directament relacionades amb l'activitat subvencionada i són indispensables per a l'adequada preparació o execució d'aquesta, i sempre que així ho estableixi la convocatòria.

3. Són subvencionables els tributs quan la persona o l'entitat beneficiària de la subvenció els abona de manera efectiva. En cap cas es consideren com a subvencionables les despeses següents:

a. Els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, o els impostos personals sobre la renda.

b. Les despeses que no estiguin definides o que no tinguin com a finalitat l'objecte de la subvenció, així com les despeses no imputables directament a les actuacions.

4. Si així ho estableix la convocatòria, la persona o l'entitat beneficiària podrà subcontractar l'activitat objecte de la subvenció en els termes prevists en l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.

Article 7

Convocatòria

1. Les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquestes bases s'han d'aprovar per una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic. El text de la convocatòria s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), amb la resta de la informació que es requereixi, i també s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels recursos que poden interposar les persones o entitats interessades.

2. Les convocatòries han de contenir, com a mínim, els aspectes que indica l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. En les convocatòries s'ha d'assenyalar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima per atendre les sol·licituds de subvenció, les quals poden incloure finançament de la Unió Europea i de l'Administració central amb la indicació de la partida o les partides pressupostàries a les quals s'ha d'imputar la despesa i, si s'escau, de les anualitats i dels imports corresponents en el cas que es tramitin subvencions plurianuals, tenint en compte les regles particulars següents:

a. La consignació de l'import màxim destinat a les subvencions no implica que s'hagi de distribuir necessàriament de manera total entre totes les sol·licituds presentades.

b. L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi el contrari, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

c. Quan la quantia total màxima de les subvencions convocades es distribueixi entre diferents crèdits pressupostaris, s'entén que la distribució té caràcter estimatiu i que l'alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sense perjudici de la tramitació de procediment pressupostari i comptable, en el seu cas.

4. Cada convocatòria ha d'establir les actuacions que són objecte de subvenció i les condicions i els requisits específics per concórrer.

Article 8

Regles generals sobre terminis i pròrrogues

1. Les convocatòries han de fixar els terminis següents:

a. El termini per presentar les sol·licituds.

b. Deu dies per esmenar la sol·licitud o adjuntar els documents preceptius en els termes que preveu l'article 10 d'aquesta ordre.

c. Entre deu i quinze dies per al tràmit d'audiència, si pertoca, de conformitat amb l'article 82 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

d. Fins a sis mesos per dictar i notificar la resolució expressa, comptadors, segons estableixi la convocatòria, des del dia següent d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció de procediment, o des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.

e. Entre tres i set dies per comunicar el començament de l'activitat objecte de subvenció, en el cas que l'activitat s'hagi de fer amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud i la convocatòria estableixi l'obligació de comunicació.

f. El termini màxim de justificació de la subvenció, que pot consistir en una data certa o en una data determinable comptadora des del termini de finalització de l'activitat que, si s'escau, fixi la convocatòria.

g. Quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si s'escau, apreciï l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a la persona o l'entitat beneficiària a aquest efecte.

h. El termini mínim d'afectació de l'activitat subvencionada a la finalitat concreta per a la qual s'ha atorgat la subvenció. En tot cas, quan es tracti de béns o altres drets reals, aquest termini ha de ser de cinc anys per als béns susceptibles d'inscripció en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns.

2. El venciment del termini màxim sense que es dicti i es notifiqui la resolució expressa faculta la persona o l'entitat interessada, en tots el casos, perquè entengui desestimada la sol·licitud.

3. Així mateix, d'ofici o a instància de part, quan la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot ampliar el termini màxim de finalització de l'activitat o de justificació per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones, d'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. El termini per a la interposició de recurs de reposició és d'un mes, si l'acte és exprés. Un cop transcorregut aquest termini, únicament es pot interposar un recurs contenciós administratiu, sens perjudici, si s'escau, de la procedència del recurs extraordinari de revisió. Si l'acte no és exprés, el sol·licitant i altres possibles interessats poden interposar un recurs de reposició en qualsevol moment a partir de l'endemà del dia, que, d'acord amb la normativa específica, es produeixi l'acte presumpte.

Article 9

Presentació de les sol·licituds

1. Les persones interessades, quan siguin persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, han de presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta, segons els models establerts en cada convocatòria, per mitjans electrònics, a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Les persones interessades, quan siguin persones físiques, poden presentar individualment les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta segons els models establerts en cada convocatòria, presencialment o per mitjans electrònics, a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o bé a qualsevol dels registres esmentats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. La signatura i presentació de la sol·licitud comporta l'acceptació plena d'aquestes bases reguladores i du implícita l'autorització a l'òrgan gestor per poder comprovar, d'ofici, totes les dades que s'hi contenen.

Article 10

Documentació que cal presentar amb la sol·licitud

1. Sens perjudici de la documentació addicional que determini cada convocatòria, i tenint en compte els punts següents, la documentació que s'ha d'aportar amb la sol·licitud és la següent:

a. En el cas de persones jurídiques, agrupacions de persones o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l'entitat o l'agrupació i, si escau, els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o el certificat d'inscripció registral dels documents esmentats, com també l'acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

b. Memòria explicativa de l'actuació per a la qual se sol·licita subvenció segons les pautes del model, incloent el termini d'execució previst, el lloc de realització de l'actuació i, si escau, la quantitat evitada d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle o la quantitat d'aigua estalviada i/o el grau de disminució de la vulnerabilitat o de risc.

c. Pressupost complet i detallat de l'actuació, en el qual figurin totes les despeses i els ingressos previstos, la quantia de l'ajut que se sol·licita i el detall de les fonts de finançament, segons les pautes del model. El pressupost s'ha de desglossar per actuacions i per conceptes de despesa, i, si escau, amb l'IVA desglossat.

d. Certificat o acreditació que la persona o l'entitat beneficiària de la subvenció és titular del compte bancari facilitat.

e. Calendari amb la temporalització de les actuacions.

f. La documentació que estableixi amb caràcter específic cada convocatòria.

g. Una declaració responsable de no incórrer en cap causa d'incompatibilitat legal per rebre aquestes subvencions.

h. Una declaració expressa de la persona interessada de no haver rebut o no haver sol·licitat altres subvencions per a les activitats proposades en el projecte o, si escau, un certificat de la quantia de les subvencions rebudes o sol·licitades, que indiqui l'organisme convocant i l'objecte de les subvencions.

i. En el cas que la persona sol·licitant s'oposi a l'obtenció de dades a què es refereix l'apartat 2 d'aquest article, haurà d'aportar la documentació acreditativa de la seva identitat i els certificats acreditatius d'estar al corrent amb les seves obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

j. En el cas que la subvenció no cobreixi el 100 % dels costs, s'ha de presentar un certificat que acrediti la disponibilitat de crèdit adequat i suficient del beneficiari per costejar la part no subvencionable de la inversió total necessària per executar el projecte o l'actuació.

2. D'acord amb els articles 28 i 53.1.d) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les persones sol·licitants no estan obligades a presentar els documents de què ja disposi l'Administració o hagin estat elaborats per aquesta. En aquest sentit, la presentació de la sol·licitud suposa, llevat d'oposició expressa, l'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè pugui consultar les dades d'identitat de la persona sol·licitant i del seu representant, si escau. La presentació de la sol·licitud també suposa l'autorització perquè l'òrgan instructor obtengui de manera directa l'acreditació que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Administració de l'Estat i davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. En cas que la documentació no compleixi els requisits legals o els que exigeixen aquesta Ordre i la convocatòria corresponent, o no s'hagi aportat la documentació esmentada en els paràgrafs anteriors, s'ha de requerir la persona o l'entitat interessada perquè, en un termini de deu dies, esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, i se l'ha d'advertir que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. En cas que el procediment de selecció de les persones o entitats beneficiàries sigui un concurs el termini es pot ampliar prudencialment, fins a cinc dies, a petició de la persona o l'entitat interessada o a iniciativa de l'òrgan, quan l'aportació dels documents requerits presenti dificultats especials.

5. L'òrgan instructor de procediment pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

6. Les persones o les entitats sol·licitants s'han de comunicar immediatament a l'òrgan competent per resoldre qualsevol variació de les condicions o circumstàncies que s'estableixen en els apartats anteriors, amb les conseqüències que en cada cas corresponguin, sense perjudici que també es puguin incorporar de ofici a l'expedient.

Article 11

Principis i criteris generals per a l'atorgament de les subvencions

1. Les subvencions regulades en aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència, publicitat i concurrència, i, com a regla general, el sistema de selecció de les persones o les entitats beneficiàries ha de ser el concurs, per mitjà de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licitud presentades, de conformitat amb els criteris genèrics que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.

2. D'acord amb això, i sense perjudici dels criteris específics corresponents a cada línia de subvencions que estableixi la convocatòria, l'avaluació de les sol·licituds ha de tenir en compte els criteris genèrics següents:

o Qualitat de la memòria explicativa i grau de coherència general de l'actuació.

o Actuacions basades en la natura.

o Quantitat d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle evitades en cas de projectes de mitigació que disposin d'una metodologia de càlcul.

o Descens del risc o la vulnerabilitat en cas de projectes d'adaptació al canvi climàtic que disposin d'una metodologia de càlcul.

o Caràcter innovador i/o de demostració. Motivació de la necessitat d'implantació de l'actuació.

o Que l'actuació se situï en el Pla d'acció per a l'energia sostenible i el clima municipal (segons la metodologia del Pacte de Batlies-Covenant of Mayors).

o Que l'actuació se situï en algun altre instrument de planificació que pugui tenir relació amb el canvi climàtic com:

  • Agenda Urbana 2030 (objectius de desenvolupament sostenible).
  • Pla específic d'adaptació als efectes del canvi climàtic.
  • Pla específic de mitigació de gasos amb efecte d'hivernacle.
  • Pla de mobilitat urbana sostenible.
  • Pla de millora de qualitat de l'aire.
  • Altres plans que justifiquin la seva relació amb la mitigació de gasos amb efecte d'hivernacle o que incloguin mesures d'adaptació als efectes del canvi climàtic (com ara, els plans de gestió d'espais naturals, plans d'emergència en situació de sequera, plans de gestió sostenible de l'aigua, etc.).

o Coherència per part de la persona o l'entitat beneficiària amb les seves polítiques històriques (es valorarà que la persona o entitat beneficiària tengui una trajectòria activa en la lluita contra el canvi climàtic i en les seves polítiques d'adaptació als efectes del canvi climàtic).

o Estar registrat en el sistema de gestió i auditoria ambiental EMAS, d'acord amb el Reglament (CE) núm. 1221/2009 del Parlament Europeu i de Consell.

o Actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les entitats sol·licitants, llevat dels casos en què, per la naturalesa de la subvenció o dels sol·licitants, estigui justificat no incorporar-la-hi (d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones).

o Els criteris específics de cada convocatòria.

3. No obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

Així mateix, quan les característiques de la subvenció ho permetin i així ho prevegin les convocatòries, es pot distribuir o prorratejar l'import global màxim destinat a la convocatòria entre les persones o entitats sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiàries.

4. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 12

Obligacions de la persona o l'entitat beneficiària

1. Les persones o les entitats beneficiàries han de complir les obligacions que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aquestes bases i les que fixi la convocatòria corresponent.

2. En tot cas, són obligacions de la persona o l'entitat beneficiària:

a. Adquirir el compromís de finançar la part del pressupost que no cobreixi la subvenció sol·licitada.

b. Presentar una declaració d'estar legalment constituït i una declaració de compromís de sol·licitar les llicències necessàries per al projecte objecte de subvenció.

c. Fer constar la imatge corporativa de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic i el fet que l'activitat està subvencionada per la conselleria en les publicacions i en els elements de difusió, informació i publicitat, si així ho requereix la convocatòria.

d. Facilitar la inspecció i les comprovacions necessàries pel que fa a la destinació i l'aplicació dels ajuts concedits, tant a càrrec dels serveis de la direcció general competent per a la gestió de la subvenció com a càrrec dels òrgans de control intern o extern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. En el cas d'adquisició, construcció, rehabilitació o millora de béns inventariables, la persona o l'entitat beneficiària ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual s'hagi concedit la subvenció durant un termini de cinc anys en el cas dels béns inscriptibles en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns.

4. En el supòsit que l'objecte de la subvenció inclogui el tractament de dades de caràcter personal, les persones o entitats beneficiàries han de complir amb la normativa corresponent, tot adoptant i implementant les mesures de seguretat previstes per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Article 13

Òrgans competents

1. La persona titular de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic és l'òrgan competent per iniciar el procediment mitjançant la convocatòria a què es refereix l'article 7 d'aquesta ordre.

2. La persona titular de la direcció general competent en matèria de canvi climàtic és l'òrgan competent per a la instrucció i la tramitació del procediment, i ha de fer, d'ofici, totes les actuacions que consideri necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades que hagin de servir de base a la resolució.

3. La persona titular de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció, així com, si s'escau, les resolucions de modificació i revocació a què es refereixen els articles 17 i 22 d'aquesta ordre.

Article 14

Comissió avaluadora

1. Únicament és obligatòria la constitució d'una comissió avaluadora en els supòsits que indica l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions. No obstant això, les convocatòries corresponents poden establir la seva intervenció en tots els procediments el sistema de selecció dels quals sigui el de concurs.

2. La comissió avaluadora està integrada per un president o presidenta, un secretari o secretària i un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de la convocatòria d'acord amb criteris de competència professional i d'experiència. La comissió avaluadora ha de tenir una composició paritària, d'acord amb l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

3. La comissió avaluadora ha d'ajustar el seu funcionament al que estableix la legislació autonòmica i estatal sobre els òrgans col·legiats.

Article 15

Instrucció

1. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució corresponent.

2. A l'efecte de determinar les persones o entitats participants admeses en la convocatòria de subvenció corresponent, l'òrgan instructor, si escau, ha de requerir a les persones o entitats sol·licitants l'esmena de les sol·licituds en els termes que assenyala l'article 10.3 d'aquesta ordre.

3. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de la persona sol·licitant, la qual s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini d'entre deu i quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona sol·licitant en el seu escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

4. Sens perjudici del que preveu l'apartat anterior, la persona o l'entitat sol·licitant pot modificar la sol·licitud en els casos i sota les condicions que indica l'article 16.3 del Text refós de la Llei de subvencions.

5. Les propostes de resolució s'han de notificar a les persones interessades. Les convocatòries de les subvencions poden preveure que aquesta notificació es faci mitjançant una publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en els termes prevists en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 16

Resolució i notificació

1. La resolució de concessió de subvencions s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 del Text refós de la Llei de subvencions i ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents:

a. La identificació de la persona o l'entitat beneficiària i la descripció de l'activitat que s'ha de subvencionar.

b. El pressupost total de l'activitat subvencionada.

c. L'import de la subvenció concedida, amb l'exclusió, si escau, de l'IVA suportat.

d. Les obligacions de la persona o l'entitat beneficiària i les garanties que la persona o l'entitat beneficiària ofereix o l'exempció d'aquestes garanties.

e. La forma de pagament.

f. La forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts.

La resolució ha d'indicar que en contra es pot interposar un recurs de reposició davant la persona titular de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic, d'acord amb l'article 123 i els següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de la concessió ha de determinar, així mateix, el nombre d'exercicis a què s'aplica la despesa i la quantia màxima que s'ha d'aplicar a cada exercici, dins dels límits que fixen el Text refós de la Llei de finances i les lleis generals de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte de les despeses pluriennals. En tot cas, pel que fa a les anualitats posteriors a l'exercici corrent, s'entén que l'eficàcia de la resolució de concessió resta sotmesa a l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de cada exercici, com també a la previsió expressa de la línia de subvenció en el pla estratègic de subvencions de l'any corresponent.

3. A més, la resolució de concessió pot incloure una llista ordenada de totes les sol·licituds que no s'hagin estimat perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna d'acord amb els criteris de valoració.

En aquest cas, si alguna de les persones o entitats beneficiàries renuncia a la subvenció o incompleix les obligacions, amb la pèrdua consegüent del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l'òrgan competent ha de resoldre, sense necessitat de dictar una nova convocatòria i amb l'elaboració prèvia d'un informe d'avaluació de la subvenció, la concessió de la subvenció als sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia o l'incompliment s'hagi alliberat prou crèdit per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds denegades. L'òrgan competent per resoldre ha de donar tràmit d'audiència a les persones o a les entitats interessades, per tal que aportin la documentació que falta i acceptin la subvenció proposada. Una vegada que acceptin la subvenció, s'ha de dictar i notificar l'acte de concessió.

4. Les resolucions que posen fi al procediment de concessió de les subvencions s'han de notificar a les persones interessades. Les convocatòries de les subvencions poden preveure que aquesta notificació es faci mitjançant una publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en els termes prevists en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. No obstant això, la resolució de la concessió es pot substituir per l'acabament convencional en els termes que assenyala l'article 23 del Text refós de la Llei de subvencions, com també complementar-se mitjançant els convenis instrumentals a què es refereix l'article 21.2 de la mateixa norma.

Article 17

Modificació de la resolució de concessió

Per a la modificació de la resolució de la concessió de subvencions cal atendre l'article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.

Article 18

Pagament de les subvencions

1. El pagament de les subvencions s'ha de fer efectiu, amb caràcter general, un cop s'hagi acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i s'hagi justificat que s'ha dut a terme l'activitat subvencionada en els termes que estableixen aquestes bases.

2. Excepcionalment, si es fa constar expressament en la convocatòria, es poden efectuar bestretes de l'import de la subvenció concedida, amb l'exigència, si escau, de les garanties adequades, en els supòsits que assenyala l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. Així mateix, les convocatòries poden preveure la possibilitat de pagaments parcials o fraccionats, amb la justificació prèvia de l'activitat feta parcialment, en els termes que la mateixa convocatòria estableixi.

Article 19

Justificació de la subvenció

1. Les persones o entitats beneficiàries tenen l'obligació de justificar davant l'òrgan que concedeix la subvenció l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, independentment de les regles sobre determinació de l'import dels ajuts que estableix l'article 5.2 d'aquesta ordre. Amb caràcter general, i sense perjudici de l'aplicació de les normes contingudes en l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, no s'entendrà del tot justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que va servir de base a la concessió de la subvenció.

2. Amb caràcter general, les persones i entitats beneficiàries hauran d'acreditar la realització de la despesa mitjançant un compte justificatiu, que inclourà el contingut següent:

a. Una memòria d'actuació justificativa de l'acompliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

b. Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha de contenir:

1r. Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i el document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'indicaran les desviacions esdevingudes.

2n. Si és el cas, els criteris de repartiment dels costos generals o indirectes incorporats a la relació classificada de les despeses abans esmentada.

3r. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i de la procedència.

4t. Els tres pressuposts que, si escau i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, hagi sol·licitat la persona o l'entitat beneficiària.

5è. La documentació addicional que, si escau, estableixi la convocatòria. Les convocatòries podran establir continguts específics del compte i, si escau, models homogenis per presentar la documentació.

c. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades a la relació a què fa referència la lletra b) d'aquest apartat i, si escau, la documentació acreditativa del pagament, llevat que la convocatòria disposi una altra cosa, d'acord amb l'apartat següent. En el cas que la convocatòria permeti presentar còpies de les factures o dels documents equivalents esmentats abans, la persona o l'entitat beneficiària ha de presentar l'original a l'efecte de conformar i segellar per tal de controlar la concurrència de subvencions.

3. Quan les entitats beneficiàries siguin entitats locals o els seus organismes autònoms, la convocatòria pot substituir el contingut del compte justificatiu regulat en l'apartat anterior per un certificat de les despeses i dels ingressos imputables a la subvenció que ha d'emetre l'òrgan interventor o l'òrgan intern equivalent de l'administració beneficiària, sense perjudici de la documentació complementària que, si escau, estableixi la convocatòria.

4. Així mateix, quan les característiques de la subvenció ho aconsellin, i en el marc de la normativa de desenvolupament que, si s'escau, aprovi el Govern de les Illes Balears, la convocatòria pot preveure que, juntament amb el compte justificatiu o en substitució d'aquesta, la justificació de la subvenció es faci mitjançant l'aplicació de determinats mòduls, segons la naturalesa econòmica de cada tipus de despesa, que hagi de formular la persona o l'entitat beneficiària i que permetin obtenir una evidència suficient sobre l'aplicació adequada de la subvenció, tenint en compte les normes particulars contingudes en els articles 20 i 21d'aquesta Ordre.

5. La convocatòria pot acceptar la imputació a la subvenció de costos generals o indirectes, degudament justificats.

6. Excepcionalment, per als ajuts que objectivament ho requereixin i així es determini en la convocatòria, per justificar l'activitat subvencionada serà suficient complir els requisits establerts per a la seva concessió.

Article 20

Àmbit d'aplicació dels mòduls

1. La concessió i la justificació de la subvenció per mitjà de mòduls requeriran, en tot cas, el compliment de les condicions següents:

a. Que l'activitat subvencionable o els recursos necessaris per realitzar-la siguin mesurables en unitats físiques i que constin d'indicadors quantitatius per mesurar el grau de compliment, impacte i reproductibilitat.

b. Que hi hagi una evidència o referència del valor de mercat de l'activitat subvencionable o, si escau, dels recursos que s'han d'utilitzar.

c. Que l'import unitari dels mòduls, que pot contenir una part fixa i una altra variable d'acord amb el nivell d'activitat, es determini sobre la base d'un informe tècnic motivat, en el qual es preveuran les variables tècniques, econòmiques i financeres que s'hagin tingut en compte per a la determinació de la lliçó, sobre la base de valors mitjans de mercat estimats per a la realització de l'activitat o del servei objecte de la subvenció.

2. La concreció dels mòduls i l'elaboració de l'informe tècnic es podran fer de manera diferenciada per a cada convocatòria.

3. Quan les convocatòries estableixin valors específics per mòduls i la quantia es projecti al llarg de més d'un exercici pressupostari, s'ha d'indicar la forma d'actualització i s'ha de justificar en l'informe tècnic abans esmentat.

4. Quan per circumstàncies sobrevingudes es modifiquin les condicions econòmiques, financeres o tècniques que s'hagin tingut en compte per establir i actualitzar els mòduls, l'òrgan competent aprovarà la revisió de l'import, de forma motivada a través de l'informe tècnic pertinent.

Article 21

Justificació a través de mòduls

1. Quan la convocatòria hagi previst el règim de justificació per mòduls, la justificació de la subvenció es realitzarà mitjançant la presentació de la documentació següent:

a. Una memòria d'actuació justificativa de l'acompliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

b. Una memòria econòmica justificativa que ha de contenir els punts següents:

1r. Acreditació o, si no, declaració de la persona o l'entitat beneficiària sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul.

2n. Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades a la memòria d'actuació i els mòduls previstos a la convocatòria.

3r. Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

2. Les persones i entitats beneficiàries estaran dispensades de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sens perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.

Article 22

Revocació i criteris de gradació

1. Correspon la revocació, total o parcial, de la subvenció si, posteriorment a la resolució d'una concessió vàlida i ajustada a dret, la persona o l'entitat beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció, tot això sense perjudici del règim sancionador que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions, en els casos que l'incompliment constitueixi una infracció administrativa en matèria de subvencions.

2. La subvenció s'ha de revocar per mitjà d'una resolució de l'òrgan concedent que ha d'especificar la causa de revocació, el grau d'incompliment i l'import que, si s'escau, ha de percebre finalment la persona o l'entitat beneficiària. S'entén com a resolució de revocació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d'execució pressupostària, la qual, en aquest cas, ha de contenir tots els requisits que fixa aquest punt.

3. A efectes de la revocació, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i la resta de criteris de gradació següents:

a. En el cas d'execució parcial de l'activitat objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s'ha de tenir en compte l'existència de mòduls, fases o unitats individualitzades que siguin susceptibles de dur a terme de manera independent.

b. En el cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa diferent, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb altres, llevat que la resolució de concessió estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.

c. En el cas de manca de presentació de la documentació justificativa de la subvenció dins el termini establert o la pròrroga que s'estableixi, i sense perjudici del règim sancionador que, si s'escau, sigui aplicable, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l'òrgan competent per a la comprovació de la subvenció requereixi per escrit a la persona o l'entitat beneficiària que presenti la documentació en el termini màxim de quinze dies i que la persona o l'entitat beneficiària no l'aporti dins aquest termini addicional.

d. En el cas d'incompliment de l'obligació de difusió publicitària a què es refereix l'article 12.2.c), s'han d'aplicar les regles especials següents:

1r. Si encara és possible complir els termes prevists inicialment, l'òrgan concedent ha de requerir la persona o l'entitat beneficiària perquè adopti les mesures de difusió corresponents en un termini de quinze dies com a màxim, i advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció si no les adopta.

2n. Si no és possible complir els termes prevists perquè les activitats ja s'han dut a terme, l'òrgan concedent pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el que es preveia inicialment.

En el requeriment que s'adreci a aquest efecte a la persona o l'entitat beneficiària s'ha de fixar un termini de quinze dies com a màxim perquè s'adoptin les mesures, i advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció si no les adopta.

3r. Sense perjudici del règim sancionador que, si s'escau, sigui aplicable, la revocació de la subvenció exigeix que la persona o l'entitat beneficiària no compleixi el requeriment a què es refereixen els apartats 1r i 2n anteriors.

e. Els criteris específics que, si s'escau, fixi la convocatòria.

Article 23

Informació i coordinació amb la Base de dades nacional de subvencions

1. L'òrgan instructor dels procediments de concessió de subvencions ha de trametre periòdicament a la Intervenció General la informació i la documentació detallades en el títol III del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, en la normativa reglamentària de desplegament, pel que fa a les subvencions que regula aquesta ordre, a l'efecte de subministrar les dades a la Base de dades nacional de subvencions.

2. D'acord amb la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, s'ha de publicar i mantenir actualitzada a la pàgina web de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic la relació de les línies d'ajuts que s'hagin de convocar en cada exercici pressupostari i la resta de dades i d'informació que es detallen en l'article 22 d'aquesta Llei.

Article 24

Reintegrament de les subvencions

Les causes i l'import de reintegrament, total o parcial, de la subvenció, i també el procediment per exigir-lo, es regeixen per l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària que el desplega, tenint en compte les regles particulars i els criteris de gradació que estableix l'article 22.3 d'aquesta ordre.

Article 25

Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i les sancions que puguin derivar de l'atorgament de les subvencions que recull aquesta ordre es regeixen pel títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.