Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM
Núm. 378521
Ordre de la consellera de Salut i Consum de 16 d'agost de 2021 de creació de la Comissió Permanent de Sistemes d’Informació Sanitària de les Illes Balears
Preàmbul
L'article 31.4 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat i en els termes que estableixi, el desplegament legislatiu en matèria de salut i sanitat. Per la seva banda, l'article 30.48 li atribueix competències en matèria d'organització, funcionament i control dels centres sanitaris públics i dels serveis de salut, planificació dels recursos sanitaris, coordinació de la sanitat privada amb el sistema sanitari públic i promoció de la salut en tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat.
L'article 45 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que corresponen al Govern de les Illes Balears la direcció superior de la política de salut, l'exercici de la potestat reglamentària, la planificació bàsica en aquesta matèria i l'establiment de les directrius corresponents.
L'article 50 del mateix text legal disposa que en l'exercici de les seves competències l'administració sanitària ha d'establir els sistemes d'informació i les estadístiques necessàries per al coneixement de les diferents situacions de salut de les quals es puguin derivar accions d'intervenció. Aquests sistemes d'informació sanitària estan formats per un conjunt d'indicadors que proporcionen, de manera integrada i sistemàtica, informació fonamental per al sistema sanitari. Permeten mesurar l'efectivitat, l'eficiència i la capacitat de resposta del sistema de protecció de la salut ja que l'anàlisi d'una gran diversitat de dades proporciona un enfocament integral de la gestió sanitària.
El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, estableix que la Conselleria de Salut i Consum, a través de la Direcció General de Salut Pública i Participació, te atribuïdes les competències en matèria d'avaluació continuada i anàlisi de l'estat de salut, de les malalties i de l'impacte en salut de les polítiques públiques de la població general i de determinats col·lectius vulnerables.
D'altra banda, el Decret 39/2006, de 21 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts de l'ens públic Servei de Salut de les Illes Balears, estableix que, d'acord amb els criteris generals establerts en la planificació sanitària corresponent, el Servei de Salut du a terme, entre d'altres, les funcions següents: la gestió del conjunt de prestacions sanitàries a partir de les necessitats de salut de la població, la gestió i administració dels centres, serveis i establiments de promoció i protecció de la salut, i de prevenció i atenció sanitària i sociosanitària, integrats i adscrits orgànicament i funcionalment al Servei de Salut.
En aquest context, per assolir un funcionament harmònic i cohesionat dels sistemes d'informació sanitària s'ha de planificar una estratègia conjunta i s'han d'establir normes comunes per al tractament de les dades. Per això, es fa necessària la creació d'un òrgan col·legiat encarregat de la planificació i coordinació dels sistemes d'informació sanitària de les Illes Balears.
L'article 68 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, determina que la conselleria competent en matèria de sanitat orienta i coordina l'actuació del Servei de Salut establint plans, programes i directrius de caràcter vinculant. El mateix precepte preveu que les relacions ordinàries entre la conselleria i el Servei de Salut es duguin a terme per mitjà dels òrgans de coordinació i col·laboració que s'estableixin d'acord amb els Estatuts de l'entitat.
L'article 19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que la creació d'òrgans col·legiats requereix una norma específica en el cas que se li atribueixin funcions decisòries, de proposta, d'emissió d'informes preceptius, o de seguiment i control d'altres òrgans de l'Administració. En aquest cas, està previst que la Comissió Permanent de Sistemes d'Informació Sanitària de les Illes Balears exerceixi funcions decisòries, de proposta i de coordinació.
Aquesta Ordre compleix els principis de bona regulació que exigeixen l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. S'ha respectat el principi de necessitat, els principis d'eficàcia i proporcionalitat i el principi de seguretat jurídica, atès que es respecta la normativa reguladora dels òrgans col·legiats de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i s'ha seguit el procediment establert per a l'elaboració normativa de les disposicions reglamentàries de caràcter organitzatiu que preveu la Llei 1/2019 del Govern de les Illes Balears; el de transparència, doncs s'han seguit els mandats legals prevists per a la creació de la comissió, i el d'eficiència i simplificació, atès que es compleix la previsió normativa creant una comissió adequada a les finalitats previstes i adscrita a l'Administració de la Comunitat Autònoma sense que això suposi assignar recursos nous als ja existents.
Per tot això, dict la següent
ORDRE
Article 1
Creació
1. Es crea la Comissió Permanent de Sistemes d'Informació Sanitària de les Illes Balears.
2. L'objecte d'aquesta Comissió és la creació d'un sistema integrat d'informació sanitària que permeti l'elaboració d'informes, d'indicadors i l'analítica de les dades sanitàries.
3. La Comissió actua amb autonomia funcional i independència de criteri en l'exercici de les seves funcions. Els seus membres no poden rebre ordres o indicacions de cap autoritat en l'àmbit material que regula aquesta Ordre.
4. Les resolucions que dicti la Comissió han de ser motivades i s'han d'adoptar exclusivament d'acord amb l'ordenament jurídic. Contra les resolucions només és possible la impugnació en via contenciosa administrativa.
5. La Comissió s'adscriu, a l'efecte del suport administratiu i sense dependència jeràrquica, a la Conselleria de Salut i Consum, com a competent en matèria sanitària.
Article 2
Funcions
Són funcions de la Comissió Permanent de Sistemes d'Informació Sanitària de les Illes Balears les següents:
a) La redacció de plans de sistemes d'informació conjunts.
b) L'anàlisi de les necessitats de projectes de sistemes d' informació.
c) La implantació del sistema informacional de la Conselleria de Salut i Consum, tant per a la gestió interna com per a la ciutadania.
d) La coordinació dels projectes i de les integracions entre sistemes d'informació.
Aquestes funcions s'exerceixen d'acord amb el que estableix l'article 7 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, pel que fa als principis que s'han d'observar en l'elaboració d'estudis i estadístiques per tal d'integrar de manera efectiva la perspectiva de gènere.
Article 3
Composició
1. Són membres permanents d'aquesta Comissió les persones següents:
- La persona titular del Departament de Salut Pública.
- La persona titular del Servei d'Informàtica de la Conselleria de Salut i Consum.
- La persona titular del Departament d'Informàtica del Servei de Salut.
- La persona titular del Departament de Tecnologies de la Informació del Servei de Salut.
- La persona encarregada de la Coordinació del Gabinet Tècnic Assistencial del Servei de Salut.
- La persona encarregada de la coordinació de Sistemes d'Informació Clínica del Servei de Salut.
2. Els membres de la Comissió han d'elegir d'entre ells la persona que la presideix i la persona suplent en la primera sessió constitutiva.
3. Ha de prestar assistència a la Comissió, amb veu però sense vot, una secretària o un secretari designat per la consellera de Salut i Consum entre el personal funcionari i estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears, que acrediti la llicenciatura o el grau en Dret i pertanyi al grup A1.
Article 4
Funcionament
1. En tot allò que no preveu aquesta Ordre, el funcionament de la Comissió es regeix per les normes que regulen els òrgans col·legiats en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
2. La persona que presideix ha d'assignar els assumptes als membres de la Comissió per ordre estricte d'entrada en el registre de la Conselleria de Salut i Consum.
Article 5
Seu de la Comissió i suport administratiu
1. La seu de la Comissió és la de la Conselleria de Salut i Consum, com a competent en matèria sanitària.
2. Correspon a la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum donar suport administratiu a la Comissió.
Article 6
Defensa judicial
La defensa judicial dels actes de la Comissió correspon a l'Advocacia de la Comunitat Autònoma.
Article 7
Règim d'indemnitzacions
Els membres de la Comissió i la persona que exerceix les funcions de secretaria tenen dret a les indemnitzacions per assistència en els termes que estableix el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 16 d'agost de 2021
La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez Picard