Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 331833
Ordre del conseller de Mobilitat i Habitatge de 29 de juliol de 2021 per la qual s’aproven les bases reguladores de les subvencions en matèria de transport públic per carretera de viatgers i mercaderies

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, constitueixen la normativa estatal bàsica en matèria de subvencions i estableixen el règim jurídic general de les subvencions atorgades per les administracions públiques.

En l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.

Una de les formes típiques d'actuació administrativa en l'estat social i democràtic de dret és el foment, que es du a terme, entre altres maneres d'actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, concurrència i objectivitat.

El procediment de concessió d'ajudes referides en aquesta Ordre es tramitarà d'acord amb que s'estableix en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Atesa la gran importància del transport terrestre en aquesta Comunitat Autònoma, i el seu impacte social, econòmic i mediambiental, es considera necessari tenir regulada la possibilitat d'atorgar subvencions a aquest sector, per afavorir la mobilitat en transport públic i contribuir a la millora del medi ambient.

De conformitat amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, aquesta Ordre s'ajusta als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació.

En virtut de tot l'exposat, i d'acord amb les competències atribuïdes al conseller de Mobilitat i Habitatge pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25 /2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, dict la següent

Ordre

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases que han de regir la concessió de les subvencions per a les persones físiques o jurídiques que siguin titulars d'autoritzacions de transport públic de viatgers o de mercaderies residenciades a les Illes Balears, a través de les convocatòries corresponents aprovades pel conseller de Mobilitat i Habitatge.

Article 2

Actuacions subvencionables

Són susceptibles de subvenció les activitats o projectes d'interès públic que es detallen a continuació:

-Inversions en digitalització de les empreses.

-Inversions que millorin i afavoreixin la mobilitat en transport públic i la mobilitat en mitjans no contaminants.

- Adquisició de vehicles menys contaminants.

- Inversions en infraestructures per a vehicles menys contaminants.

- Ajudes a persones físiques i jurídiques per pal·liar la crisi sanitària, per al manteniment de l'activitat de transports.

 

 

Article 3

Compatibilitat o incompatibilitat amb altres ajudes

En cada convocatòria s'ha d'indicar la compatibilitat o incompatibilitat de la subvenció amb altres ajudes que el beneficiari pugui obtenir d'aquesta mateixa Administració o d'altres entitats públiques o privades. En cas de compatibilitat s'ha d'ajustar als límits assenyalats en l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

L'import de les subvencions regulades en aquesta Ordre no pot ser, en cap cas, de tal quantia que de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes superi el cost de l'activitat subvencionada.

En el cas de subvencions cofinançades per dues o més administracions públiques, la convocatòria podrà establir un sistema simplificat de justificació de la quantia total de la subvenció amb la finalitat que la persona beneficiària hagi de presentar el compte justificatiu només a una de les administracions.

Article 4

Persones beneficiàries

Poden ser persones beneficiàries d'aquestes subvencions les persones físiques i jurídiques que siguin titulars d'autorització de transport públic de viatgers o de mercaderies residenciades en l'àmbit territorial de les Illes Balears i realitzin l'activitat o objecte que fonamenta l'atorgament de la subvenció; que no estiguin incloses en les prohibicions que estableix l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005; compleixin les obligacions assenyalades en l'article 11 del mateix text legal sobre els requisits indicats en aquestes bases, així com les que s'estableixin en les convocatòries corresponents; i que hagin estat seleccionades d'acord amb el que disposa l'article 5 d'aquesta Ordre de bases.

Article 5

Selecció de beneficiaris

1. El concurs constitueix la via ordinària de selecció de les persones beneficiàries.

2. La selecció de les persones beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són de concurs, quan no siguin necessàries la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre si que reuneixen els requisits pertinents. En aquests casos, les sol·licituds es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que aquestes entrin en el registre de l'òrgan competent. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 17 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

En qualsevol cas, en cada convocatòria s'ha de desenvolupar el procediment elegit per seleccionar les persones beneficiàries, ateses les característiques de cada subvenció.

Article 6

Criteris objectius de caràcter general i ponderació

1. Les convocatòries s'han de subjectar, ateses la matèria i les característiques de la subvenció, a les regles següents:

a) S'han d'adoptar les mesures necessàries perquè les convocatòries siguin conegudes pel major nombre de persones interessades, a més de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Tant en la fixació dels criteris com en l'aplicació per a la concessió de les subvencions, aquests no poden produir greuges, indefensions i discriminacions de cap tipus, i s'ha de procurar en tot moment aplicar els principis d'objectivitat, transparència i eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o l'entitat que concedeix i eficiència en l'assignació dels recursos públics, amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb indicació de les partides a què s'han d'imputar les despeses corresponents, que han d'estar supeditades a l'existència de crèdit adequat i suficient.

c) Els criteris s'han de redactar amb una terminologia clara, concisa i simple per evitar, en la mesura possible, que per part de la persona interessada hi pugui haver equivocacions, errors o interpretacions indegudes que ocasionin l'exclusió en el procés de concessió de la subvenció.

2. En la convocatòria pertinent, a més, es poden assenyalar altres criteris de caràcter objectiu, ateses les característiques específiques de cada tipus de subvenció, que han de respectar sempre els principis indicats en l'article 6.2 del Decret legislatiu 2/2005:

a) Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.

b) Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat concedent.

c) Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

3. La ponderació dels criteris reguladors s'ha d'establir en la convocatòria corresponent atesa l'adequació de l'activitat projectada amb la consecució de la finalitat de la subvenció.

4. Les convocatòries poden preveure activitats de durada superior a l'exercici pressupostari, cas en què s'haurà de fer la tramitació com a despesa pluriennal.

Article 7

Determinació de l'import de la subvenció i despeses susceptibles de subvenció

1. A cada convocatòria s'han d'establir les regles per determinar l'import de la subvenció, ateses les característiques d'aquesta, la realització, completa o parcial de l'activitat pública, l'interès social o la consecució de la finalitat pública subvencionada, i aquestes regles s'han de subjectar als principis de publicitat, concurrència i objectivitat.

Quan les característiques de la subvenció ho permetin, l'òrgan competent pot prorratejar l'import global màxim destinat a la convocatòria entre les persones sol·licitants que acompleixen els requisits per ser-ne beneficiàries. Depenent de cada tipus de subvenció, l'òrgan convocant podrà determinar l'exigència de finançament propi per cobrir l'activitat subvencionada, amb els requisits corresponents.

2. A cada convocatòria s'han d'establir les despeses susceptibles de subvenció. En cas que aquestes no es determinin, s'ha d'ajustar a allò que assenyala l'article 40 del Decret legislatiu 2/2005.

Article 8

Òrgan competent per iniciar, instruir i resoldre el procediment

1. L'inici del procediment, mitjançant la resolució de convocatòria de la subvenció, correspon al conseller de Mobilitat i Habitatge, sens perjudici de les delegacions i desconcentracions que d'acord amb la legislació vigent puguin fer-se en altres òrgans administratius.

2. La instrucció del procediment correspon al director general de Mobilitat i Transport Terrestre. Per als supòsits de les entitats públiques que depenen d'aquesta Conselleria, correspon a l'òrgan de direcció previst a la normativa reguladora. La instrucció del procediment s'ha de subjectar a allò que estableix l'article 16 del Decret legislatiu 2/2005.

3. Abans de redactar-se la proposta de resolució, s'ha de donar el tràmit d'audiència a les persones interessades en els termes que estableix l'article 82 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En el cas del supòsit que preveu l'article 16.3 del Decret legislatiu 2/2005, és a dir, quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ que serveix de base per redactar la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol·licitat, s'ha d'instar la persona beneficiària que en el termini fixat a la convocatòria accepti la subvenció o modifiqui la sol·licitud inicial per tal d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament, que en qualsevol cas ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció; si transcorre el termini fixat concedit a l'efecte i la persona interessada no fa ús del dret de tràmit d'audiència, s'entendrà que aquest tràmit ja s'ha realitzat.

El resultat que es derivi del tràmit d'audiència s'ha d'incorporar a l'expedient. Una vegada que hagi conclòs el tràmit d'audiència, s'ha d'efectuar la proposta de resolució que, atesa la naturalesa de la subvenció, correspondrà al director general de Mobilitat i Transport Terrestre o al secretari general de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge. La proposta de resolució esmentada ha de fer referència al que estableix l'article 16.4 del Decret legislatiu 2/2005 i ha d'expressar, com a mínim, la persona beneficiària o la llista ordenada de persones beneficiàries per als quals es proposa atorgar la subvenció i la quantia d'aquesta. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària que es proposi, davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

4. En les convocatòries corresponents es poden fixar els supòsits i termes en què la persona beneficiària està obligada a comunicar l'acceptació de la proposta de resolució. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini concedit a l'efecte, no es fa constar el contrari.

5. La competència per resoldre correspon al conseller de Mobilitat i Habitatge; pel que fa a les entitats públiques, correspon a l'òrgan de direcció previst a la normativa reguladora.

La resolució s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció atorgada. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de la subvenció és el que s'indica en la convocatòria corresponent. El venciment del termini màxim sense que es dicti i notifiqui la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per determinar la valoració tècnica i la subvenció que s'ha de concedir i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, la qual implica la pèrdua del dret de cobrament total o parcial de la subvenció i, si escau, el reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

La resolució s'ha de notificar individualment o mitjançant publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa la convocatòria. En els supòsits exempts de publicitat i concurrència que preveu la lletra c de l'article 7.1del Decret legislatiu 2/2005, la resolució ha d'expressar les condicions de la subvenció, sens perjudici de la formalització dels convenis en els termes que indica l'article 21.2 d'aquesta norma.

6. Quan es donin les circumstàncies establertes en l'article 23 del Decret legislatiu 2/2005, es pot acabar el procediment mitjançant un acord entre l'Administració i les persones interessades, i amb els requisits establerts en aquest precepte.

Article 9

Comissions avaluadores

1. S'ha de constituir comissió avaluadora en els procediments de concurs, sempre que l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior a 50.000 euros, o l'import individual màxim de les subvencions sigui superior a 7.000 euros. Les comissions avaluadora tendran les funcions i composició que s'estableix en l'article 19 del Decret legislatiu 2/2005.

2. En la resta de supòsits, en les convocatòries es pot prescindir de comissió avaluadora o designar que les funcions que té atribuïdes les faci un òrgan de caràcter unipersonal.

Article 10

Entitats col·laboradores

1. Quan l'Administració, a través de les convocatòries pertinents, decideixi fer ús d'entitats col·laboradores, s'haurà de formalitzar un conveni en el qual s'han de concretar els termes de la col·laboració amb el contingut mínim establert en l'article 26 del Decret legislatiu 2/2005, que s'ha de subjectar, a més, a allò que estableixen els articles 27 i 28 del mateix text legal.

2. Les entitats col·laboradores esmentades en els apartats a), b), c), d) i e) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions estan exemptes de justificar la seva solvència i eficàcia.

3. Les entitats col·laboradores a què es refereix la lletra f) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions han d'acreditar les condicions de solvència i eficàcia que s'estableixen a continuació i les que, si escau, estableixin les convocatòries concretes:

a) Informe d'institucions financeres o, si escau, justificant de l'existència d'una assegurança d'indemnització per riscs professionals.

b) Declaració responsable del material, de les instal·lacions i de l'equip tècnic de què disposa l'entitat per executar la col·laboració, i també, quan sigui procedent, de les titulacions acadèmiques i professionals del personal que hagi de dur a terme l'activitat.

 

Article 11

Terminis, pròrrogues i deure de comunicació

1. Les persones interessades s'han de subjectar als terminis i les pròrrogues que estableixen les convocatòries, les quals poden establir que el termini màxim per resoldre el procediment de concessió i per notificar la resolució es computi a partir d'una data posterior a la publicació de la convocatòria. Les modificacions dels terminis establerts a la convocatòria s'han de regir pel que disposen els articles 32 i 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. La convocatòria ha d'indicar la forma i les condicions en què la persona beneficiària ha de comunicar a l'Administració l'inici de l'activitat subvencionable. Una vegada realitzada la comunicació d'inici, l'Administració ha d'indicar el moment en què l'activitat pot començar, en el cas que la convocatòria no indiqui res sobre aquest extrem.

Article 12

Obligacions de les persones beneficiàries i de les entitats col·laboradores

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent l'acceptació de la proposta de resolució en els casos i en els termes que, si escau, s'estableixin.

b) Dur a terme l'activitat o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

c) Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que duguin a terme els òrgans competents.

e) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si s'escau, a l'entitat col·laboradora, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

f) Acreditar, en la forma que s'estableixi a la convocatòria i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que està al corrent de les obligacions tributàries i de la seguretat social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

g) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur la persona beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.

h) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

i) Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament, quan així s'exigeixi a la convocatòria.

j) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del vigent Decret legislatiu 2/2005.

k) Totes les que puguin fixar-se en les convocatòries específiques.

2. En el cas d'adquisició, construcció, rehabilitació o millora de béns inventariables, la persona beneficiària ha de destinar els béns al fi concret per al qual s'hagi concedit la subvenció durant un termini mínim de cinc anys en el cas dels béns inscriptibles en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns.

3. Són obligacions de les entitats col·laboradores, les establertes en l'article 28 del Decret legislatiu 2/2005, així com aquelles altres determinades en el conveni que es formalitzi amb l'Administració.

4. El règim aplicable per incomplir les obligacions assenyalades és el previst en el Decret legislatiu 2/2005 i a la normativa vigent aplicable en la matèria.

Article 13

Pagament de la subvenció

1. El pagament de les subvencions s'ha de fer efectiu, amb caràcter general, una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i s'ha justificat l'execució de l'activitat subvencionada en els termes que s'estableixen en aquestes bases i en la convocatòria.

2. Excepcionalment, d'acord amb l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions i els apartats 2 i 3 de l'article 25 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es poden efectuar bestretes o pagaments anticipats sobre l'import de la subvenció concedida sense l'exigència prèvia al creditor de cap garantia, si concorren raons d'interès públic, a instància motivada de l'òrgan competent per atorgar la subvenció, i amb autorització prèvia del conseller competent en matèria d'hisenda, la qual cosa s'ha de fer constar expressament en la convocatòria corresponent.

Article 14

Pagament fraccionat

Sens perjudici d'allò que estableix el darrer paràgraf de l'article anterior i de l'article 39 del Decret legislatiu 2/2005, es pot preveure a la convocatòria pertinent la possibilitat del pagament fraccionat, mitjançant justificacions parcials, i amb els requisits i les condicions que s'assenyalin en aquesta.

Article 15

Justificació de l'aplicació dels fons

La persona beneficiària i, si s'escau, l'entitat col·laboradora, han de justificar el compliment de l'activitat subvencionable en la forma i amb els requisits que s'assenyalen en la convocatòria pertinent i en l'article 39 del Decret legislatiu 2/2005.

Article 16

Modificació de la resolució de concessió

La persona o l'entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i abans d'acabar el termini màxim d'execució, modificar el contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada.

En aquests casos, l'òrgan que concedeix la subvenció pot autoritzar-ne l'alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni suposi cap perjudici a terceres persones, ni afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas, tot tenint en compte, si escau, els criteris de gradació a què es refereix l'article següent.

 

​​​​​​​Article 17

Revocació i criteris de gradació

1. Llevat dels supòsits que es regulen en l'article anterior, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de revocació total o parcial de la resolució de concessió que ha d'especificar la causa, així com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o l'entitat beneficiària.

3. Als efectes d'aquesta resolució, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també els criteris de gradació següents:

a) En el cas d'execució parcial de l'activitat objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas; en particular, s'ha de tenir en compte l'existència de mòduls, de fases o d'unitats individualitzades susceptibles d'execució independent.

b) En el cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència d'aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció; en particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa distinta, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb d'altres, llevat que la resolució estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.

c) En cas de manca de presentació de la documentació justificativa de la subvenció en el termini màxim que especifiqui la convocatòria, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l'òrgan competent per comprovar la subvenció requereixi per escrit a la persona interessada o entitat beneficiària que la presentin en el termini màxim de quinze dies, sense que, efectivament, s'aporti la documentació en aquest termini addicional.

d) En cas d'incompliment de l'obligació de difusió publicitària a què es refereix l'article 12.1.i) d'aquesta Ordre, s'han d'aplicar les regles especials següents:

1a. Si encara en resulta possible el compliment en els termes prevists inicialment, l'òrgan que concedeix ha de requerir a la persona o entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini no superior a quinze dies, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

2a. Si, perquè s'han desenvolupat ja les activitats afectades per aquestes mesures, no en resulta possible el compliment en els termes prevists, l'òrgan que concedeix pot establir mesures alternatives, sempre que permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que es preveia inicialment.

En el requeriment que s'adreci a aquest efecte a la persona o l'entitat beneficiària s'ha de fixar un termini no superior a quinze dies perquè s'adoptin les mesures, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

3a. Sens perjudici del règim sancionador que hi sigui aplicable, la revocació de la subvenció ha d'exigir que la persona o l'entitat beneficiària no compleixi el requeriment a què es refereixen les regles 1 o 2 anteriors.

e) Els criteris específics que, si escau, fixi la convocatòria.

4. En els casos en què, a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o l'entitat beneficiària n'hagin de reintegrar la totalitat o una part, s'ha d'iniciar d'ofici, resoldre i notificar la resolució del procediment de reintegrament corresponent.

Article 18

Reintegrament de la subvenció

Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tot tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 17 d'aquesta Ordre.

Article 19

Mesures de garantia

1. Amb independència del que estableixi la convocatòria, l'Administració pot adoptar en qualsevol moment les mesures de comprovació i de control que consideri oportunes sobre l'activitat subvencionable, per tal que la persona interessada o l'entitat col·laboradora compleixin el que estableixen el Text refós de la Llei de subvencions, aquestes bases i les convocatòries corresponents. A aquest efecte, s'ha d'emetre un informe en el qual s'han de detallar expressament els aspectes constatats i que ha d'integrar-se en l'expedient.

2. Les convocatòries concretes poden establir mesures de comprovació i control adequades a la naturalesa de les actuacions subvencionades.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre produirà efectes a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.