Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS

Núm. 301716
Ordre de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors de 14 de juliol de 2021 per la qual es dicten les normes per a l’elaboració dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Els pressuposts per a l'any 2022 hauran d'anar encaminats a reforçar el model de seguretat sanitària i protecció social, continuar impulsant la recuperació social i econòmica i engegar el procés de transformació estructural més ambiciós de la nostra història contemporània.

Davant l'amenaça comuna de la Covid-19, la societat balear ha mostrat gran capacitat de sacrifici i sentit de la responsabilitat en els moments de major gravetat de la pandèmia, la qual cosa demostra el potencial col·lectiu per abordar els grans reptes de transformació i progrés del futur. Això ens referma en la convicció que ens cal un sector públic robust, efectiu i eficient per poder respondre a les expectatives de benestar i progrés, en harmonia amb el nostre entorn. El civisme i generositat de les famílies, la consistència del sistema sanitari i educatiu, la cohesió del teixit institucional i empresarial de les illes, els mecanismes de protecció social extraordinaris i el procés de vacunació massiva, no són casuals i ens fan encara més conscients que el benestar individual i l'interès general són dues cares de la mateixa moneda.

Hem constatat que l'acció coordinada i la cohesió social són condicions bàsiques per afrontar grans reptes i amenaces. A mesura que anem superant la pandèmia, es faran més paleses les debilitats del sistema econòmic i la conveniència d'aplicar fórmules semblants per a mobilitzar els nostres actius socials. L'abordatge dels efectes de l'envelliment demogràfic, el canvi climàtic i de la pressió humana sobre el nostre territori, requeriran de grans dosis d'intel·ligència col·lectiva i un fort lideratge institucional. Amb mirada llarga, realisme i determinació, el conjunt de les polítiques públiques reflectides en els respectius pressuposts han d'abordar aquests processos, d'inexorable imminència, articulant estratègies i actuacions eficaces, duradores i compartides.

Encara immersos en plena gestió de l'emergència sanitària, i avançant en el procés de d'immunització col·lectiva, el pla d'actuació projectat en els pressuposts generals per a l'any 2021, han esdevingut una eina fonamental per atendre amb eficàcia els dos principals objectius marcats per fer front a la Covid-19: reforçar les polítiques de benestar social i impulsar la reactivació de l'activitat econòmica.

Durant la fase d'execució pressupostària de l'any en curs, s'han produït dos fets significatius que cal destacar per la seva transcendència: En primer lloc, la potenciació de l'estratègia de reactivació econòmica balear arrel de l'activació del major paquet financer de suport públic al teixit productiu que permetrà atorgar ajudes directes immediates per valor de 855M€ (un 2,6% del PIB balear) i que evitarà el deteriorament de la solvència empresarial i permetrà salvaguardar molts llocs de treball i economies familiars. En segon lloc, amb el desplegament de l'Instrument Europeu de Recuperació, fons Next Generation EU i del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència espanyol, s'han començat a assignar i transferir fons extraordinaris a nivell territorial i sectorial que permetran finançar múltiples actuacions de la Comunitat Autònoma, principalment en l'àmbit de la transició energètica, protecció social i dependència, desenvolupament del capital humà, la protecció del medi ambient i la resiliència del sistema sanitari i educatiu.

Amb l'evidència que estem superant l'envestida i engrescats per aprofitar les grans oportunitats que s'albiren, no oblidem que la lluita contra la Covid-19 és encara vigent i la seva afectació sobre les finances públiques serà significativa i s'estendrà més enllà del 2022. Serveixi de recordatori que, només en l'àmbit de la CAIB, l'impacte subjacent de la Covid-19 en el 2020 pot haver estat equivalent al 2,7% del PIB balear, considerant les despeses extraordinàries sobrevingudes i les estimacions del menyscapte d'ingressos tributaris produït en el 2020; així com, estimant la liquidació dels recursos del Sistema de Finançament Autonòmic aplicable en el 2022.

Les finances autonòmiques continuaran afectades de manera directa per la pandèmia en el 2022 encara que, probablement, amb intensitat decreixent. A mesura que avancin els mesos, s'aniran diluint els efectes directes de la Covid-19 més evidents sobre els comptes públics, i seran substituïts per l'emergència de circumstàncies d'arrel indirecta que requeriran del reforç i priorització de les polítiques públiques orientades a la plena recuperació econòmica i social, com ara l'augment de la pobresa i la desigualtat.

Afortunadament, les mesures de suport financer extraordinari implementades per l'Estat, a càrrec d'un major endeutament públic, han permès fins ara neutralitzar aquest impacte sobrevingut de la pandèmia, impedint el deteriorament de les bases estructurals de la sostenibilitat financera de la CAIB en el 2020. De tenir continuïtat en el 2021 i el 2022 (tal vegada, amb fórmules diferents a les aplicades fins el dia d'avui), el suport financer de l'Administració General de l'Estat determinarà que les administracions públiques autonòmiques puguin exercir un rol proactiu i eficaç en la sortida de la crisi, a diferència d'altres etapes recessives recents.

 

Atès que l'economia de la Unió Europea no recuperarà els nivells del 2019 fins ben avançat el 2022 o principis del 2023, la Comissió Europea ha proposat mantenir activada la clàusula general de salvaguarda del Pacte d'Estabilitat i Creixement en l'any 2022, posposant l'aplicació estricta de les regles fiscals dels països membres (límit de dèficit i deute públic) que, previsiblement, s'estendrà als diferents subsectors de les administracions públiques de l'Estat.

Pendents de la convocatòria del Consell de Política Fiscal i Financera que hagi de concretar les pautes fiscals aplicables al subsector autonòmic i de les previsions del Sistema de Finançament Autonòmic de cara a l'any 2022, el dèficit previst del subsector autonòmic serà del 1,7% segons l'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF) o d'un 0,6% del PIB segons les projeccions contingudes en l'Actualització del Programa d'Estabilitat presentat pel Govern d'Espanya, incorporant mesures compensatòries pendents de concreció.

A la CAIB, l'escenari pressupostari estarà condicionat per diversos factors variables. El restabliment del volum d'ingressos tributaris ordinaris vinculats als processos de recuperació de l'activitat econòmica i de l'ocupació, el control sobre el creixement de les despeses estructurals i l'abast de noves mesures de suport fiscal i financer per part del Govern Central, determinaran el grau d'afectació directa i permanent de la pandèmia sobre el saldo pressupostari i sobre el volum de deute viu de l'administració autonòmica assolit que determinarà la posició fiscal dels nostres comptes un cop superada la Covid-19.

A mig termini, un cop superada la fase de concentració dels esforços públics en l'abordatge de l'emergència sanitària i la mitigació dels efectes produïts per les restriccions a la interacció social i la mobilitat sobre l'activitat econòmica i sobre els col·lectius socials més vulnerables, és del tot previsible l'establiment d'un nou marc fiscal general orientat a la consecució del reequilibri dels comptes públics, és a dir, a la fixació de noves regles d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera de les administracions públiques dirigides al redreçament de la senda de consolidació fiscal, trastocada per la irrupció del SARS-CoV-2. És previsible, doncs, que en el període 2023-2025, les administracions públiques hagin de combinar dues orientacions contraposades de governança fiscal: d'una banda, perseverar amb les polítiques expansives de despesa que donin impuls a reformes estructurals i inversions estratègiques de transformació de l'actual model econòmic i, d'altra banda, avançar cap al reequilibri pressupostari estructural en ordre al principi de sostenibilitat financera, un cop restituït el marc de consolidació fiscal i l'establiment de regles limitadores.

Des de la confiança en les grans potencialitats del nostre capital social, el Govern de les Illes Balears assumirà el lideratge institucional i econòmic que li pertoca perquè l'any 2022 sigui la gènesi d'una època de gran dinamisme econòmic i social a les Illes Balears, aprofitant les oportunitats transformadores del nou escenari polític a nivell comunitari i estatal, bàsicament per a reorientar el nostre rumb col·lectiu i transitar decididament cap a una economia més sostenible, inclusiva i generadora de valor social. Més enllà de les fites macroeconòmiques, el principal repte públic consistirà en assegurar que la recuperació tingui efectes redistributius i s'estengui a tots el àmbits de la nostra societat, sobretot entre les persones més vulnerables, i que redueixi les greus desigualtats socials preexistents i sobrevingudes per la pandèmia, i desplegar decididament l'estratègia balear contra el canvi climàtic.

Amb l'aprovació del Pla Autonòmic Estratègic, el Govern de les Illes Balears establirà un full de ruta ambiciós, coherent i determinat que, a mig i llarg termini, ens ha de conduir a la consecució de les fites imprescindibles de sostenibilitat, diversificació econòmica, competitivitat i cohesió social. Així, aquest document esdevindrà la principal referència en els processos de formulació dels pressupostos per a l'any 2022 i següents perquè són eines fonamentals per fer efectius els processos de transformació, assignant els recursos en les actuacions millor alineades amb l'estratègia balear, sintetitzant els reptes estratègics continguts en altres documents de referència facilitant, en clau local, la implementació efectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides, el Pacte de reactivació de les Illes Balears, els eixos del H2030 del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, els diferents plans sectorials autonòmics (Mobilitat, Indústria, Ciència, Cultura, Innovació, Estratègia RIS3, etc.), entre d'altres.

L'article 8 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que l'òrgan competent per elaborar i sotmetre a l'acord del Consell de Govern l'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma és el conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts. Així mateix, l'article 36 estableix que aquest mateix òrgan ha de determinar l'estructura dels pressuposts tenint en compte l'organització del sector públic autonòmic.

Mitjançant aquesta Ordre es regulen l'elaboració de l'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, la seva estructura, la informació i la documentació que han de formalitzar tots els ens que hi intervenen, i també els terminis que s'han de complir per poder sotmetre l'avantprojecte a l'acord del Consell de Govern segons el que estableix la normativa vigent.

Ateses aquestes circumstàncies, les dotacions pressupostàries s'han d'ajustar a les directrius de creixement de la despesa que, oportunament i al llarg del procés d'elaboració, fixi la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, tot tenint en compte els compromisos adquirits en exercicis anteriors.

Cal que els responsables de les administracions i organismes públics, així com dels seus ens instrumentals, vetlin per la incorporació de la perspectiva de gènere en el disseny de les seves polítiques, i tenir-la en compte en els estudis i estadístiques, amb la finalitat de fer visible el treball i la presència de les dones en la nostra societat. D'altra banda, seguint la recomanació del Comitè dels Drets de l'Infant, la conselleria competent en matèria de menors ha de promoure una avaluació integral de totes les polítiques directament o indirectament relacionades amb la infància per tal de determinar el nivell de despesa assolit per aquesta comunitat autònoma; d'aquesta manera es pot fer una valoració de les necessitats pressupostàries relacionades amb la garantia dels drets dels menors i, si escau, dur a terme una millor redistribució dels recursos. Finalment, la Llei 12/2019, de 12 de març, de consultes populars i processos participatius, ha incorporat instruments de participació ciutadana en el procés d'elaboració pressupostària.

Per tot això i en ús de les atribucions que em confereixen les normes vigents, dict la següent

Ordre

Article 1

Àmbit d'aplicació

Els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes que en cada cas s'estableixen, estan integrats per:

a) Pressupost del Parlament de les Illes Balears, dels òrgans estatutaris regulats per l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció en las Illes Balears i també pel pressupost de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms.

b) Pressupost del Servei de Salut de les Illes Balears.

c) Pressupost de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

d) Pressuposts de les entitats públiques empresarials.

e) Pressuposts de les societats mercantils públiques.

f) Pressuposts de les fundacions del sector públic.

g) Pressuposts dels consorcis.

 

Article 2

Encaix en l'escenari pressupostari 2022-2025

El pressupost per al 2022 s'inscriu en el marc de l'escenari pressupostari 2022-2025; qualsevol nova proposta de despesa o d'ingrés ha de tenir en compte l'impacte en els exercicis futurs i el seu encaix dins dels límits de despesa no financera d'aquest escenari.

Article 3

Unitat monetària de pressupostació

El pressupost s'ha d'elaborar tenint com a unitat de compte l'euro, expressat en unitats, sense cèntims.

Article 4

Estructura dels pressuposts generals

1. Els estats d'ingressos i despeses dels pressuposts de les lletres a), b) i c) de l'article 1 anterior s'estructuren segons les classificacions següents

  1. Classificació orgànica dels ingressos i de les despeses: les dotacions econòmiques que es consignen en els diversos programes s'han de distribuir, seguint el criteri d'adscripció orgànica, en seccions, centres gestors i centres d'ingrés o de cost, segons pertoqui. Amb la finalitat d'aconseguir una consolidació directa, els organismes autònoms s'han d'incloure en l'estructura orgànica com a seccions separades i independents.
  2. Classificació funcional de les despeses: l'assignació de dotacions s'ha d'efectuar en una estructura de programes en funció dels objectius que es pretenen aconseguir i les activitats que es volen fer per assolir-los. Aquests programes s'han d'agregar en subfuncions, funcions i grups de funció que emmarquen les àrees en què es desenvolupa l'actuació de l'Administració. La Direcció General de Pressuposts pot autoritzar, a proposta dels centres gestors, canvis en la denominació i el contingut dels programes, i també en els codis corresponents, perquè la classificació funcional reflecteixi i prevegi les necessitats derivades d'una gestió pública racional, eficaç i transparent. Amb la finalitat d'aconseguir una major especificació dels objectius proposats i la identificació dels projectes concrets inclosos en cada programa, els programes s'han de desagregar en subprogrames. La desagregació té una finalitat informativa, de gestió i de seguiment d'objectius.
  3. Classificació econòmica de les despeses: els crèdits inclosos en els estats de despeses del pressupost s'han d'ordenar, segons la seva naturalesa econòmica, per capítols, articles, conceptes i subconceptes. L'estructura inicial pel que fa a concepte i subconcepte es declara oberta.
  4. Classificació econòmica dels ingressos: els recursos que es preveuen obtenir s'han de classificar d'acord amb la seva naturalesa econòmica en capítols, articles, conceptes i subconceptes.
     
  5. Classificació territorial de les despeses: els crèdits destinats a inversió s'han de territorialitzar per àmbits insulars segons l'illa on es prevegi fer la inversió. En el cas de les inversions territorialitzades a les illes de Mallorca i d'Eivissa s'han de diferenciar les que s'hagin de fer en els municipis que tenen reconegut un estatut especial de capitalitat. A aquest efecte, es fan servir els codis següents:

10 Mallorca, llevat del municipi de Palma

11 Municipi de Palma

20 Menorca

30 Eivissa, llevat del municipi d'Eivissa

31 Municipi d'Eivissa

40 Formentera

00 Sense territorialitat directa o de determinació impossible a priori

El codi de territorialització és, així mateix, obligatori per als crèdits prevists en els articles de la classificació econòmica 46 i 76, corresponents a transferències corrents i de capital a corporacions locals.

Les classificacions esmentades en els punts anteriors es publiquen actualitzades a la data d'entrada en vigor d'aquesta Ordre en el web de la Direcció General de Pressuposts, a l'adreça http://pressuposts.caib.es/elaboracio

Si en el procés d'elaboració de l'avantprojecte els centres gestors consideren necessari que s'habilitin codis no prevists en les classificacions publicades, poden sol·licitar-ho a la Direcció General de Pressuposts de manera justificada.

2. Estructures específiques

Els ens del sector públic empresarial, del fundacional i els consorcis (lletres d, e, f i g de l'article 1 anterior) han d'elaborar un pressupost d'explotació i de capital amb les previsions corresponents de les despeses i dels ingressos i les variacions d'actius i passius de l'exercici, d'acord amb els models, enviats electrònicament per la Direcció General de Pressuposts.

Article 5 ​​​​​​​Contingut

1. L'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de contenir el següent:

a) Els estats d'ingressos i de despeses del Parlament de les Illes Balears, de la Presidència del Govern, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, del Consell Audiovisual de les Illes Balears, del Consell Consultiu de les Illes Balears, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els seus organismes autònoms.

b) Els estats d'ingressos i de despeses del Servei de Salut de les Illes Balears.

c) Els estats d'ingressos i de despeses de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

d) Els pressuposts d'explotació i de capital de les entitats públiques empresarials.

e) Els pressuposts d'explotació i de capital de les societats mercantils públiques.

f) Els pressuposts d'explotació i de capital de les fundacions del sector públic.

g) Els pressuposts d'explotació i de capital dels consorcis.

2. Als estats d'ingressos i de despeses a què es refereixen les lletres a), b) i c) de l'apartat anterior, s'hi ha d'adjuntar la documentació complementària següent:

a) Una memòria general explicativa del contingut de l'avantprojecte i de les variacions principals respecte del pressupost vigent, tant de caràcter general com per a cada secció pressupostària. També s'hi han d'explicar els criteris aplicables a les subvencions corrents i de capital, i els aspectes pressupostaris de la funció pública.

A les memòries de les seccions i dels programes pressupostaris que formen part de l'avantprojecte, s'han de fer constar expressament els projectes susceptibles de ser finançats amb l'Instrument Europeu de Recuperació, fons Next Generation EU, bé mitjançant l'Ajuda a la Recuperació per a la Cohesió dels Territoris d'Europa, REACT-EU o bé mitjançant el Mecanisme Europeu per a la Recuperació i la Resiliència, MRR, segons correspongui.

Les memòries s'han de lliurar en català, prèviament han de ser revisades i corregides, si s'escau, pel servei d'assessorament lingüístic de la conselleria.

b) La plantilla orgànica de cada secció pressupostària i organisme autònom, i també de cadascuna de les unitats orgàniques en què s'estructuren el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

c) Un informe econòmic i financer.

d) Un avanç de l'estat d'execució dels pressuposts de l'any en curs.

 

​​​​​​​3. Als pressuposts d'explotació i de capital a què es refereixen les lletres d), e), f) i g) de l'apartat 1, s'hi ha d'adjuntar un estat de dotacions i de recursos i una memòria explicativa dels objectius que es volen aconseguir durant l'exercici que es pressuposta, de les activitats previstes per aconseguir-los i del detall de les despeses i dels ingressos que s'esperen generar per raó de la seva activitat o obtenir per qualsevol altra via, detallats segons l'estructura de l'estat de dotacions i de recursos abans esmentat.

La memòria s'ha d'ajustar al model tramès per la Direcció General de Pressuposts i ha de contenir, com a mínim, els apartats següents:

1r. Una introducció sobre l'ens, el seu objecte i les seves activitats.

2n. Una relació dels objectius de l'exercici.

3r. Una explicació detallada de l'import de cada capítol de despeses. Les inversions d'import significatiu i, en tot cas, les que superin el 10% del total d'aquest capítol, han de figurar detallades i valorades. Així mateix, el total de les inversions reals s'ha de territorialitzar per illes i, en el cas d'Eivissa i de Mallorca, distingint entre els municipis d'Eivissa i de Palma i la resta de municipis de l'illa.

4t. Una relació detallada i descriptiva dels projectes més rellevants. En cas que tots ells figurin ja detallats al capítol d'inversions reals i no incloguin despeses d'altres capítols, es farà aquesta indicació i no es repetiran els projectes.

5è . Una explicació detallada de l'import de cada capítol d'ingressos.

A la memòria s'han de fer constar diferenciadament els projectes susceptibles de ser finançats amb fons Next Generation EU (REACT-EU o Mecanisme de Recuperació i Resiliència segons correspongui).

Així mateix, s'ha de trametre a la Direcció General de Pressuposts el detall comparatiu entre l'exercici que es pressuposta i el corrent, de les plantilles de personal i la seva valoració econòmica, diferenciant l'estructura fixa de personal de la que tengui un caràcter eventual o de suport a l'activitat de l'empresa.

Article 6

Recollida d'informació prèvia a l'elaboració de l'avantprojecte

1. S'estableix un procés de recollida d'informació prèvia a l'elaboració de l'avantprojecte a què fa referència l'article següent que consta de dues fases:

1- Fase primera, finalitza dia 28 de juliol, s'haurà de remetre la següent informació:

a) Pel que fa a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els organismes autònoms (excepte el Servei de Salut de les Illes Balears), Consell Consultiu de les Illes Balears i el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, les unitats de gestió econòmica han d'introduir al mòdul d'elaboració de pressuposts del SICODE la informació relativa a totes les despeses no discrecionals (capítols 2 a 7), compromeses o no, en qualssevol fase de tramitació, inclús si en el moment d'introduir la informació al sistema no s'ha iniciat la tramitació de l'expedient corresponent, de totes les seccions pressupostàries que gestionin, d'acord amb les instruccions que, a l'efecte, haurà comunicat la Direcció General de Pressuposts. Així mateix, han d'introduir les previsions de tots els ingressos que prevegin recaptar, siguin afectats o no, que derivin de la gestió ordinària de la secció.

Han d'adjuntar també les següents fitxes referides únicament a la informació econòmica de les actuacions no discrecionals introduïdes al SICODE:

F-01 Propostes de variació de dotació pressupostària (per actuació i programa)

F-02 Annex d'inversions reals

F-03 Quadre de despeses amb finançament afectat/finalista

F-04 Quadre de despeses susceptibles de ser finançades amb fons Next Generation EU

Aquesta informació s'ha de trametre via unitat compartida uintcon a la carpeta que per a cada secció pressupostària s'ha habilitat a l'efecte dins la carpeta d'elaboració (I:\Secció XX\PRESSUPOSTS\ELABORACIO). Es comunicarà mitjançant el VALIB a l'adreça de correu tramitacio@dgpresup.caib.es, que s'ha dut a terme el lliurament

b) Pel que fa al sector públic instrumental i al Servei de Salut de les Illes Balears. S'han d'adjuntar les fitxes següents amb la informació de totes les actuacions (discrecionals i no discrecionals) que es prevegi executar en l'exercici 2022:

F-01 Propostes de variació de despeses (per actuació i programa)

F-02 Annex d'inversions reals

F-04 Quadre de despeses susceptibles de ser finançades amb fons Next Generation EU

La Secretaria General de la conselleria d'adscripció de l'ens corresponent han de trametre aquesta informació a la Direcció General de Pressuposts, a través de la unitat compartida uintcon a la carpeta que per a cada ens s'ha habilitat a l'efecte dins la carpeta d'elaboració (I:\Secció XX\PRESSUPOSTS\ELABORACIO. Es comunicarà mitjançant el VALIB a l'adreça de correu tramitacio@dgpresup.caib.es, que s'ha dut a terme el lliurament.

 

​​​​​​​Pel que fa al Servei de Salut de les Illes Balears, la Secretaria General ha de trametre  la informació a la Direcció General de Pressuposts via VALIB a l'adreça de correu tramitacio@dgpresup.caib.es

c) Tal com disposa la Disposició addicional tercera, Perspectiva de gènere, d'aquesta ordre, les conselleries competents en matèria de recursos humans de serveis generals de la Comunitat Autònoma, de personal docent, del Servei de Salut i dels ens del sector públic instrumental han d'adjuntar les dades de retribucions desagregades per sexe.

2- Fase segona, finalitza dia 7 de setembre, s'ha de remetre la següent informació:

Pel que fa a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els organismes autònoms (excepte el Servei de Salut de les Illes Balears), el Consell Consultiu de les Illes Balears i el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, les unitats de gestió econòmica han d'adjuntar la següent informació referida a les actuacions discrecionals que prevegin implementar en l'exercici 2022:

F-01 Propostes de variació de dotació pressupostària (per actuació i programa)

Així mateix han d'adjuntar la reformulació de les fitxes següents actualitzada amb la informació de les actuacions discrecionals:

F-02 Annex d'inversions reals

F-03 Quadre de despeses amb finançament afectat/finalista

F-04 Quadre de despeses susceptibles de ser finançades amb fons Next Generation EU

Aquesta informació s'ha de trametre via unitat compartida uintcon a la carpeta que per a cada secció pressupostària s'ha habilitat a l'efecte dins la carpeta d'elaboració (I:\Secció XX\PRESSUPOSTS\ELABORACIO)

Quan les secretaries generals publiquin la informació requerida a la uintcon, tant de les seccions que gestionen com dels ens del sector públic instrumental que tenguin adscrits, s'ha de comunicar que s'ha dut a terme el lliurament via VALIB a l'adreça de correu tramitacio@dgpresup.caib.es.

2. Una vegada revisada per la Direcció General de Pressuposts la informació tramesa pels centres gestors, s'ha de informar a cada Secretaria General dels ajustos a realitzar sobre la informació de l'apartat anterior als efectes d'elaborar el seu avantprojecte de pressuposts, tal com estableix l'apartat 2 de l'article següent.

Article 7

Documentació i terminis de presentació

1. El Parlament de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears han de trametre, abans de dia 23 de setembre, els seus estats d'ingressos i de despeses i la documentació no numèrica, a la Direcció General de Pressuposts, la qual els ha d'integrar en l'estructura pressupostària general de la Comunitat Autònoma.

2. La Presidència del Govern de les Illes Balears, el Consell Consultiu de les Illes Balears, el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i la resta de conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els organismes autònoms, el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears, han d'elaborar el seu avantprojecte de pressuposts en el mòdul d'elaboració de pressuposts del SICODE. Tota la informació hi ha d'estar introduïda dia 23 de setembre; en aquesta data, la Direcció General de Pressuposts blocarà l'accés a la introducció de dades al sistema.

A l'efecte que el projecte de pressuposts ofereixi una imatge fidel de les despeses que es preveu dur a terme, els centres gestors han de reflectir els crèdits pressupostaris adequats quantitativament a les previsions pressupostàries per a l'exercici 2022, desglossats d'acord amb els nivells de classificació orgànica, funcional i econòmica, de tal manera que permetin una anàlisi suficient de la informació que contenen; a aquest efecte la Direcció General de Pressuposts pot sol·licitar al centre gestor una concreció més acurada de les previsions contingudes.

3. Les entitats públiques empresarials, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis han de trametre per mitjans telemàtics, a través de la Secretaria General de la conselleria de la qual depenen o a la qual estan adscrits, tota la documentació que estableix l'article 4.2 d'aquesta Ordre. Pel que fa a les memòries s'han de lliurar en català, prèviament han de ser revisades i corregides, si s'escau, pel servei d'assessorament lingüístic de la conselleria.

La Secretaria General corresponent ha de trametre, abans de dia 23 de setembre, aquesta informació a la Direcció General de Pressuposts, a través de la unitat compartida uintcon a la carpeta que per a cada ens s'ha habilitat a l'efecte dins la carpeta d'elaboració (I:\Secció XX\PRESSUPOSTS\ELABORACIO) i comunicar via VALIB a l'adreça de correu tramitacio@dgpresup.caib.es , que s'ha dut a terme el lliurament de la informació.

4. La Universitat de les Illes Balears i els altres ens a què fa referència l'article 1.4 de la Llei de finances de les Illes Balears han de trametre, abans de dia 23 de setembre, la documentació següent:

a) Estats d'ingressos i de despeses a nivell de capítol de la classificació econòmica.

b) Una memòria general explicativa del contingut del projecte i de les variacions principals respecte del pressupost vigent.

 

​​​​​​​c) La plantilla orgànica, així com la informació relativa al cost de personal docent i no docent, sense incloure-hi els triennis ni els costs de seguretat social a càrrec de l'ocupador.

d) Un avanç de l'estat d'execució dels pressuposts de l'any en curs a nivell de capítol de la classificació econòmica.

e) Una relació de les principals inversions previstes en el projecte de pressuposts, l'estat d'execució si aquestes han començat amb anterioritat a l'exercici 2022 i les fonts de finançament previstes. S'ha de fer referència expressa als projectes que es financin amb fons Next Generation EU.

5. Els titulars de les seccions pressupostàries han de trametre a la Secretaria General de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors les propostes de text que considerin procedent incloure en l'articulat de l'avantprojecte de la llei de pressuposts generals abans de dia 23 de setembre.

Disposició addicional primera

Habilitacions d'òrgans directius

1. S'encarrega a la Secretaria General de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a les seccions pressupostàries 31 i 32, a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni la corresponent a la secció pressupostària 34, i a la Direcció General de Pressuposts la corresponent a la secció pressupostària 35.

2. S'encarrega a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 36.

3. S'encarrega a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 33.

4. S'encarrega a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 37.

Disposició addicional segona

Informació específica

La Direcció General de Model Econòmic i Ocupació conjuntament amb la Direcció General de Finançament proporcionaran a la Direcció General de Pressuposts l'informe economicofinancer, que, en aplicació de l'article 45.1.e) de la Llei 14/2014, s'ha d'adjuntar a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.

La conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura ha de validar el contingut de l'informe esmentat al paràgraf anterior pel que fa a la informació relativa als fons Next Generation EU

La Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques ha d'emetre un informe sobre l'encaix de l'avantprojecte de pressuposts per a l'exercici 2022 en el Pla Estratègic Autonòmic que aprovi el Govern de les Illes Balears.

La pressupostació dels projectes susceptibles de ser finançats amb fons Next Generation EU requereix el vistiplau de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura.

Disposició addicional tercera

Perspectiva de gènere

L'article 6 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes estableix, en el punt 2, que les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma han de ser un element actiu en la consecució de manera efectiva de l'objectiu de la igualtat entre dones i homes.

Per avançar en la consecució d'aquest objectiu i anar integrant de manera progressiva la perspectiva de gènere en el pressupost de la Comunitat Autònoma s'estableixen les actuacions següents:

a. Les seccions pressupostàries corresponents a conselleries han d'incorporar almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere i/o de lluita contra les violències masclistes i  les actuacions que s'implementaran per assolir-lo, en les memòries dels programes pressupostaris afectats prevists per realitzar en l'exercici pressupostari 2022 i que hauran de donar resposta a:

1.- Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes

2.- Acords de Governabilitat, els recollits als apartats 175 a 182

3.- Pacte de reactivació Illes Balears

 

​​​​​​​b. Els organismes autònoms, el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears,  també han d'incorporar a les memòries dels seus programes almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere i/o de lluita contra les violències masclistes i les actuacions que s'implementaran per aconseguir-lo i que hauran de donar resposta a:

1.- Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes

2.- Acords de Governabilitat, els recollits als apartats 175 a 182

3.- Pacte de reactivació Illes Balears

c. Pel que fa als pressuposts del sector públic instrumental, tots els ens han d'incloure en la seva memòria un apartat sobre perspectiva de gènere. Addicionalment, les entitats que s'enumeren a continuació, han d'incorporar a la memòria almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere i/o lluita contra les violències masclistes així com  les actuacions que s'implementaran per aconseguir-lo i que hauran de donar resposta a: 

1.- Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes

2.- Acords de Governabilitat, els recollits als apartats 175 a 182

3.- Pacte de reactivació Illes Balears

- Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears

- Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears

- Institut Balear de l'Habitatge

- Serveis de Millora Agrària i Pesquera

- Institut Balear de la Joventut

- Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal

- Fundació Institut Socioeducatiu s'Estel

- Fundació per a l'Esport Balear

- Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia

d. Pel que fa a l'impacte de gènere de les despeses de personal, les conselleries competents en matèria de recursos humans de Serveis Generals de la Comunitat Autònoma, de personal docent, del Servei de Salut i dels ens relacionats al punt anterior han de trametre a la Direcció General de Pressuposts les dades de retribucions desagregades per sexe, abans de dia 28 de juliol, com ja s'ha establert a l'article 6.c.

La plantilla P-01 Perspectiva de gènere s'ha de lliurar per la Secretaria General corresponent a la Direcció General de Pressuposts abans de dia 23 de setembre, a través de la unitat uintcon, juntament amb la informació que estableix l'article 7 d'aquesta Ordre.

Amb la informació proporcionada, l'Institut Balear de la Dona emetrà l'informe d'impacte de gènere a què fa referència l'article 6.3 de la Llei 11/2016.

Disposició addicional quarta

Pressuposts participatius i altres instruments de participació

La Llei 12/2019, de 12 de març, de consultes populars i processos participatius, estableix un procediment perquè la ciutadania decideixi els projectes que han de finançar-se amb recursos públics. Atès que en el moment de la redacció d'aquesta Ordre encara no s'han concretat i a l'efecte de poder donar compliment a allò que estableix la Llei, en l'elaboració dels avantprojectes de pressuposts, les diferents conselleries han de preveure almenys dins un dels programes de despesa que li són propis, una quantia i un subprograma, l'execució del quals ha de tenir en compte criteris de participació ciutadana.

La Direcció General de Pressuposts codificarà de forma separada els subprogrames que s'han de sotmetre a criteris participatius, als únics efectes de la seva identificació i seguiment posterior.

En la memòria del programa s'ha d'especificar expressament l'import concret del crèdit que s'ha de sotmetre a participació pública així com els objectius i activitats dins els quals s'han d'enquadrar les actuacions que s'han de desenvolupar.

La tramitació dels processos participatius corresponents serà a càrrec de cada conselleria d'acord amb allò que estableixen la Llei 12/2019 i les instruccions  que pugui dictar el director general competent en matèria de participació.

La plantilla P-02 Participació ciutadana s'ha de ser lliurar per la Secretaria General corresponent a la Direcció General de Pressuposts abans de dia 23 de setembre, a través de la unitat uintcon, juntament amb la informació que estableix l'article 7 d'aquesta Ordre

 

​​​​​​​Disposició addicional cinquena

Drets de la infància

A l'efecte que la conselleria competent en matèria de menors pugui dur a terme una avaluació integral de totes les polítiques directament o indirectament relacionades amb la infància, les seccions pressupostàries i ens del sector públic instrumental que tenguin competència en matèria de menors, serveis socials, educació, sanitat, polítiques de gènere, campanyes divulgatives o qualsevol altra que indirectament pugui tenir relació amb la garantia dels drets dels infants, han d'identificar en l'elaboració del pressupost corresponent a l'exercici 2022 els programes i actuacions que incideixen en la millora de la protecció dels menors.

La plantilla P-03 Drets de la Infància s'ha de ser lliurar per la Secretaria General corresponent a la Direcció General de Pressuposts abans de dia 23 de setembre, a través de la unitat uintcon, juntament amb la informació que estableix l'article 7 d'aquesta Ordre

Disposició addicional sisena

Fons amb finançament afectat

Les partides pressupostàries incloses en els estats d'ingressos i de despeses que tenguin el caràcter de finançament afectat han d'estar obligatòriament identificades amb el codi de fons corresponent.

Així mateix, i sens perjudici del règim general previst per a les despeses amb finançament afectat en l'article 42 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Pressuposts pot assignar un codi de fons Finalista quan es requereixi un seguiment pressupostari diferenciat d'aquells crèdits que, malgrat no tenir el caràcter de finançament afectat, la normativa que les regula exigeixi una pista d'auditoria o una traçabilitat diferenciada.

Disposició addicional setena

Subvencions nominatives

D'acord amb l'article 7.1.a) del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l'article 65.1 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, són subvencions previstes nominativament les que estiguin consignades en una partida pressupostària separada i expressa. A aquests efectes la partida ha de determinar el nom de la persona, física o jurídica, beneficiària (mitjançant subconcepte específic), l'import de la subvenció que serà la consignació inicial assignada a aquesta partida i el seu objecte que el determinarà la classificació funcional.

A més, la memòria que acompanyi el pressupost corresponent a la secció pressupostària i al programa econòmic concret al qual s'hagi d'imputar la despesa ha d'esmentar de manera expressa aquest caràcter, amb indicació de l'objecte concret de la subvenció, l'import a concedir i el beneficiari.

Atès el caràcter excepcional que han de tenir les subvencions previstes nominativament en el pressupost, la sol·licitud de la seva inclusió s'ha d'acompanyar d'un informe tècnic suficientment raonat que justifiqui l'adequació d'aquest procediment per tal que la Direcció General de Pressuposts pugui considerar la inclusió a l'avantprojecte de pressuposts.

Disposició addicional vuitena

Transferències nominatives

Perquè una transferència tengui la consideració de nominativa, la conselleria d'adscripció ha d'aplicar el que estableix el paràgraf primer de la disposició addicional setena.

Disposició addicional novena

Informació sobre despeses de personal

1. La Direcció General de Pressuposts ha d'elaborar l'avantprojecte de pressupost del capítol 1 de despeses de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. El punt de partida són les dades relatives a la relació de llocs de treball de l'Administració de la Comunitat Autònoma que figuren en el programa informàtic de recursos humans el dia 30 de setembre de l'exercici en curs. Per adequar aquestes dades a les previsions aplicables a l'exercici de 2022, les conselleries que hagin d'introduir-hi modificacions les han de comunicar a la Direcció General esmentada abans de dia 23 de setembre.

2. Quant al personal docent, la Direcció General de Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha de subministrar a la Direcció General de Pressuposts, abans de dia 23 de setembre, la informació necessària per elaborar l'avantprojecte de pressuposts del capítol 1 de despeses, i també la relació de llocs de treball, que s'ha d'incloure com a documentació annexa a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.

3. Així mateix, la Direcció de Gestió i Pressuposts del Servei de Salut de les Illes Balears i la Direcció de l'Agència Tributària de les Illes Balears han de trametre a la Direcció General de Pressuposts, abans de dia 23 de setembre, les seves relacions de llocs de treball, que s'han d'incloure com a documentació annexa a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.

Disposició addicional desena

Informatització de la informació

1. Per a la recepció i la validació dels avantprojectes de cada secció pressupostària és obligatori que tota la informació requerida en les transaccions del programa informàtic d'elaboració dels pressuposts estigui emplenada correctament.

2. Amb aquesta finalitat, la Direcció General de Pressuposts ha de dur a terme una anàlisi específica de la integritat i la coherència de la informació introduïda.

Disposició addicional onzena

Possibles canvis en les classificacions pressupostàries

S'autoritza el director general de Pressuposts per modificar les classificacions que s'estableixen d'acord amb l'establert a l'article 4 d'aquesta Ordre.

Disposició addicional dotzena

Pagament de sentències

Els drets reconeguts per sentència judicial ferma o per l'assentiment total o parcial en tot tipus de processos judicials autoritzats per Consell de Govern s'han d'imputar al subconcepte que correspongui d'acord amb la naturalesa econòmica que derivi de la resolució judicial.

Disposició addicional tretzena

Ajudes al lloguer d'habitatges

Els crèdits destinats a les ajudes per al lloguer d'habitatges, en el marc del Pla Estatal d'Habitatge, amb independència que tenguin caràcter de fons amb finançament afectat o no, s'han de pressupostar en el subconcepte que correspongui del capítol 4 de l'estat de despeses del pressupost.

Disposició addicional catorzena

Romanents de crèdit del projectes corresponents al Pla 2016 del fons per afavorir el turisme sostenible (16064)

Els imports pendents d'executar dels projectes finançats amb recursos del fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla 2016 (FF16064), hauran de ser pressupostats en origen per la secció corresponent amb càrrec al seu pressupost.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta Ordre.

Disposició final primera

Facultats d'execució i interpretació

S'autoritza el director general de Pressuposts per executar i aclarir aquesta Ordre, i per adequar-ne els documents pertinents, creant o substituint els que calguin d'acord amb les necessitats derivades del procés d'elaboració. A aquest efecte, pot dictar les instruccions o les circulars que consideri procedents, o enviar per mitjans telemàtics els models o plantilles que trobi convenients.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 14 de juliol de 2021

La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors ​​​​​​​Rosario Sánchez Grau