Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 273895
Ordre conjunta de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, per la qual s’aprova la tercera modificació de l’Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, per la qual s’aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d’ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19
Antecedents
1.- En data 29 de maig de 2021 es va publicar al BOIB número 70 l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
Mitjançant aquesta Ordre es varen aprovar les bases i la convocatòria de subvencions que han de regir la concessió dels ajuts directes a autònoms i empreses, amb la finalitat de donar suport a la solvència del sector privat mitjançant la provisió a les empreses i autònoms d'ajuts directes de caràcter finalista que permetin el pagament a proveïdors, la reducció dels deutes derivats de l'activitat econòmica i, en cas de quedar romanent, els deutes amb creditors bancaris, i també el pagament de costs fixos (com ara, per exemple, els relatius al subministrament d'energia i als canvis en les pautes de consum i de potència demandada).
2.- En data 12 de juny de 2021 es va publicar al BOIB número 78 la modificació de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 28 de maig de 2021, per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
Aquesta modificació es va dur a terme, entre altres motius, amb la finalitat de facilitar la comprensió de determinats requisits així com per a permetre que determinats sol·licitants que no haguessin obtengut un resultat net positiu per les activitats econòmiques en les quals s'hagi aplicat el mètode d'estimació directa per a la seva determinació o haver resultat positiva la base imposable de l'impost de societats o de l'impost de la renda de no residents, abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i compensació de bases imposables negatives, es poguessin beneficiar de la excepció de la obligatorietat del compliment d'aquest requisit.
3.- En data 26 de juny de 2021 es va publicar al BOIB número 84 la segona modificació de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 28 de maig de 2021, per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
Aquesta modificació es va dur a terme, entre altres motius, amb la finalitat de clarificar els supòsits en què es pot interpretar que els empresaris o professionals, entitats i grups consolidats han resultat afectats per la fallida de Thomas Cook i, en conseqüència, aclarir la forma en què cal justificar la concurrència d'aquesta situació.
També es va eliminar el llistat de codis CNAEs que contenia l'Annex I amb la finalitat d'ampliar les activitats en què poden estar d'alta els sol·licitants de la subvenció; es va modificar la redacció de certs articles per a donar coherència al text de l'ordre amb l'eliminació de l'esmentat Annex; es va modificar el termini de presentació de sol·licituds i, finalment, es va modificar l'article 8.4 de l'Ordre de bases amb l'objectiu d'adequar l'ampliació dels CNAEs a les exigències establertes a l'apartat 4.4 del Marc Nacional Temporal per als sectors de la pesca i l'aqüicultura en la producció primària de productes agrícoles.
4.- Malgrat això, a dia d'avui es fa necessari tramitar una tercera modificació puntual de l'Ordre de 28 de maig de 2021, per tal de preveure expressament la possibilitat de què els ajuts esmentats es puguin aplicar a la satisfacció o compensació de pèrdues, enteses aquestes pèrdues com els costs fixos a què es refereixen els apartats 1 i 3 de l'article 1 o els costs fixos no coberts a què fan referència la disposició addicional cinquena del Reial decret llei 5/2021 i el Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuts a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de Covid-19 autoritzat per la Comissió Europea en la seva Decisió SA.56851 (2020/N), de 2 d'abril.
D'aquesta manera, doncs, es tracta de deixar clar que la finalitat dels ajuts no es limita a la satisfacció de deutes i pagaments, sinó també, com indiquen els apartats 1 i 3 de l'article 1 del Reial decret llei 5/2021, a la satisfacció (és a dir, a l'aplicació o la imputabilitat) de costs fixos (incloses per tant les pèrdues computables); sempre que, és clar, aquesta aplicació o imputació no impliqui una duplicitat en el cost o la despesa objecte de subvenció, això és, sempre que no es tracti de costs o despeses que ja s'hagin aplicat al mateix ajut en concepte de satisfacció de deutes o pagaments.
5.- La crisi econòmica provocada per la crisi sanitària ha suposat una situació molt crítica per a les empreses de Balears, no sols per la caiguda de facturació habitual en qualsevol crisi econòmica, sinó pel fet singular de l'aturada total en no pocs sectors econòmics durant un període perllongat de temps. Això s'ha traduït en problemes financers molt greus que en moltes ocasions ha obligat a les empreses a cercar fórmules d'absorció, fusions, vendes, etc. de part dels seus actius empresarials per sobreviure.
Com a conseqüència, des de l'inici de la pandèmia s'han produït molts canvis de propietat, amb creació de noves empreses i processos d'adquisició. Davant d'aquesta situació cal, per una banda, redactar d'una manera més nítida tot allò que a l'Ordre de bases afecta als supòsits de modificacions societàries estructurals dels grups consolidats amb l'objectiu de facilitar el seu enteniment i, per una altra, amb la finalitat de no perjudicar l'accés als ajuts d'aquelles empreses o grups que canviaren de grup en 2021 fruit de canvis estructurals on l'empresa dominant en 2021 no existia abans, es modifica la redacció per permetre que les existents en 2020 es presentin individualment en la Línia 2.
Per tot això, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, d'acord amb el que estableix l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent:
ORDRE
Article únic
1. Es modifica l'article 1.1 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«Article 1
Objecte
1. L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores i aprovar la convocatòria per a la tramitació dels ajuts directes de la Línia Covid, creada pel Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19, que consisteix en la concessió d'ajuts directes a autònoms (empresaris i professionals) i empreses per al suport a la solvència i la reducció de l'endeutament del sector privat de les Illes Balears.
Aquests ajuts tenen caràcter finalista i s'han d'utilitzar per satisfer deute i fer pagaments a proveïdors i altres creditors, financers i no financers, i també per cobrir els costs fixos que siguin elegibles, tot això d'acord amb l'article 4 d'aquesta Ordre.»
2.- Es modifica l'article 2.A.1.b.6.2 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«b.6.2) Hagin realitzat inversions en 2019 sense les quals no haurien tengut el resultat negatiu en l'impost sobre la renda de les persones físiques o la base imposable negativa abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i de base imposable negatives en l'impost sobre societats que derivi, exclusivament, d'algun dels dos supòsits següents:
1) De l'augment en les despeses d'amortització d'immobilitzat material o immobilitzat intangible fiscalment deduïbles produïts en l'exercici 2019 respecte a l'exercici 2018.
2) De què, com a resultat d'aquestes inversions materials estructurals, els sol·licitants s'hagin vist impossibilitats de poder disposar en 2019 d'un 10%, com a mínim, dels dies efectivament treballats en 2018 i, en conseqüència, hagin tingut una reducció dels ingressos que justifiqui el resultat negatiu en 2019.
A aquests efectes, es consideren inversions materials estructurals les que es qualifiquin com rehabilitació d'acord amb el que preveu el article 20.1.22, de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, i es tracti de béns ubicats a les Illes Balears.
En ambdós casos la concurrència d'aquests supòsits s'ha de justificar mitjançant un informe d'auditor que s'haurà de presentar en el moment de justificar les despeses i els costs subvencionables.
Pel que fa al supòsit d'increment de despesa fiscalment deduïble per amortització d'immobilitzat material o immobilitzat intangible, aquest no serà aplicable en el cas d'altes d'inici d'activitat posteriors a l'1 de gener de 2019.»
3.- Es modifica l'article 2.A.2 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«2. Per al cas de grups consolidats que tributin en l'impost sobre societats en el règim de tributació consolidada, són d'aplicació les regles següents per a determinar el beneficiari de l'ajut:
a) S'ha d'entendre com a beneficiari, a l'efecte del compliment dels requisits d'elegibilitat i transferències, l'esmentat grup com un contribuent únic i no cadascuna de les entitats que l'integren, per la qual cosa el volum d'operacions que s'han de considerar per determinar la caiguda de l'activitat ha de ser el resultat de sumar tots els volums d'operacions de les entitats que conformen el grup.
Aquesta regla s'ha d'aplicar només amb relació a les entitats que van formar part del mateix grup, tant en l'any 2019 com en l'any 2020. En aquest cas, la sol·licitud ha de presentar-se per la societat representant del grup i hi ha d'incloure totes les entitats que hagin format part del grup en l'any 2020.
Malgrat això, en el cas que l'empresa sol·licitant hagi deixat de forma part d'un grup durant l'any 2021, podrà presentar sol·licitud de forma individualitzada. En el cas de que es tracti d'una societat dominant d'un grup existent en els exercicis 2019 i 2020 haurà d'indicar el número del grup assignat durant els esmentats exercicis a efectes tributaris.
b) Les entitats que hagin format part d'un grup en l'any 2019, però no en el 2020, han de ser considerades com a independents i podran sol·licitar els ajuts sempre que compleixin els requisits de forma individualitzada i que en la data de sol·licitud no formin part d'un grup.
En el cas que en la data per presentar la sol·licitud formin part d'un grup, la sol·licitud, l'ha de fer la societat dominant o, si escau, la representant.
c) En aquells supòsits de societats que no varen formar part d'un grup en l'exercici 2019 però si ho varen fer l'any 2020 i segueixen formant-ne part en el moment de la presentació de la sol·licitud, serà el grup el que haurà de complir amb els requisits d'aquesta Ordre i no la societat de forma individual.
Aquest mateix criteri també s'aplicarà en el cas en què la societat formi part del grup en la data de presentació de la sol·licitud i que també n'hagi format part el 2019 i el 2020.
d) En el cas que una empresa, en la data de presentació de la sol·licitud, no formi part d'un grup però que sí que hi va formar part en els exercicis 2019 o 2020, haurà de presentar la declaració de forma individualitzada i, si escau, comunicar les dades relatives al seu volum d'operacions dels exercicis 2019 i 2020.
e) En el cas de societats que van formar part d'un grup en l'exercici 2020, independentment que formessin part d'un altre grup en el 2019, i que no formin part del mateix en l'exercici 2021 i no s'hagin integrat en un grup existent en virtut d'una operació de modificació estructural, els requisits s'exigiran en relació al grup existent en l'exercici 2020. Per tant, serà la societat dominant del grup existent en l'exercici 2020 qui podrà presentar la corresponent sol·licitud, sense perjudici que en l'exercici 2021 formés part d'un altre grup fiscal i que la societat dominant sigui una altra societat diferent de l'anterior.
f) Els grups podran presentar sol·licituds d'ajuts als diferents territoris en els quals operin, d'acord amb el que es disposa en l'article 3.4 del Reial decret llei 5/2021, modificat pel Reial decret llei 6/2021.
g) Als efectes de considerar acreditada una activitat que es classifiqui en alguns dels codis de la Classificació nacional d'activitats econòmiques (CNAE 09) o bé l'entitat dominant o bé qualsevol de les entitats dominades haurà d'haver realitzat i continuar desenvolupant en el moment de la sol·licitud, almenys una de les activitats classificades i no excloses a l'article 2.B.1.a) d'aquesta Ordre com a activitat principal. No obstant això, l'aplicació dels restants paràmetres establerts en l'article 3 del Reial decret llei 5/2021, es realitzarà parant esment al conjunt d'activitats dutes a terme per la persona física o entitat sol·licitant de l'ajut.
h) En el cas de societats que hagin iniciat les seves activitats amb anterioritat a l'1 de gener de 2019 i que s'hagin integrat en un grup durant l'exercici 2021, la dominant de la qual sigui una societat de nova creació que inicii la seva activitat en l'esmentat exercici; seran les societats que s'integren en el grup les que puguin sol·licitar l'ajuda i que hagin de complir els requisits prevists de forma individualitzada.»
4.- S'elimina l'article 2.A.5 de l'Ordre conjunta, de 28 de juny de 2021.
5.- Es modifica l'article 2.A.6 de l'Ordre conjunta, de 28 de juny de 2021, que queda amb la redacció següent:
«5. Les entitats en règim d'atribució de rendes en l'impost sobre la renda de les persones físiques podran sol·licitar els ajuts quan compleixin les condicions per ser beneficiari. La beneficiària directa de l'ajut serà l'entitat sol·licitant i no els seus socis, comuners, hereus o partícips. En els casos de la Línia 2 dels ajuts, les magnituds per considerar en la determinació de l'ajut es calcularan com a entitat.»
6.- Es modifica l'article 2.A.7 de l'Ordre conjunta, de 28 de juny de 2021, que queda amb la redacció següent:
“6. En el cas de les activitats econòmiques previstes en els codis de la CNAE, als efectes del tipus de rendiment previst en l'impost sobre la renda de les persones físiques, es considerarà que es tracta d'una activitat econòmica si es donen els requisits que estableix l'article 27 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques.»
7.- Es modifica l'article 2.B.1.j) de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«j) No disposar de cap tipus de cobertura, per qualsevol tipus d'assegurança o mesura d'ajut temporal, de les despeses i els costs subvencionables per a la satisfacció dels quals se sol·liciten aquests ajuts.»
8.- Es modifica l'article 4 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«Article 4
Despeses i costs subvencionables
1. Els ajuts tindran caràcter finalista i s'hauran de destinar a satisfer el deute i els pagaments amb proveïdors i altres creditors, financers i no financers, i també els costs fixos vinculats amb l'empresa, sempre que s'hagin meritat entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021, malgrat que s'hagin facturat amb posterioritat, i procedeixin de contractes anteriors al dia 13 de març de 2021.
D'acord amb el que disposa el paràgraf anterior, els ajuts directes s'han de destinar, entre d'altres, al pagament de deutes provinents de prestacions de serveis o de subministraments, així com de tributs, excepte els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació i els imposts personals sobre la renda, que no són subvencionables, de salaris i d'arrendaments, o a la reducció del deute financer, inclosos els deutes amb un soci o administrador i, en general, a qualsevol altre deute amb un creditor, d'acord amb el criteri de meritació fixat en el paràgraf anterior.
No obstant això, en el cas de grups de societats, els ajuts no es poden destinar al pagament dels deutes entre les societats que formen part del grup.
Així mateix, els ajuts es poden imputar a la satisfacció o recuperació de costs fixos vinculats amb l'empresa, determinants de pèrdues comptables pròpies de l'explotació o activitat empresarial, sempre que es verifiquin els requisits a què es refereix el darrer paràgraf de l'apartat 4 de l'article 8 d'aquesta Ordre i sempre que no es tracti de costs o despeses determinants de deutes o pagaments que ja s'hagin imputat a l'ajut d'acord amb els paràgrafs anteriors.
2. En aplicació d'allò que preveu l'article 1.3 del Reial decret llei 5/2021 s'han
de satisfer o imputar a l'ajut, en primer lloc, els pagaments a proveïdors, per ordre d'antiguitat; en segon lloc, la reducció del nominal del deute bancari, donant prioritat a la reducció del nominal del deute amb aval públic, i, finalment, la cobertura dels costs fixos a què es refereix el darrer paràgraf de l'apartat anterior, si n'hi ha.»
9.- Es modifica l'article 9.3 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«3. El pagament de les despeses subvencionables s'haurà de realitzar en el període comprès entre la data d'inici de presentació de sol·licituds fins als dos mesos posteriors a comptar des del dia en què es va fer efectiu el pagament de l'ajut concedit, excepte pel que fa al pagament dels tributs locals de cobrament periòdic que es fa d'acord amb el calendari fiscal aprovat per l'ajuntament corresponent. En aquest supòsit concret s'acceptaran els pagaments fets pels beneficiaris dels tributs esmentats sempre que estiguin fets abans del dia 31 de desembre de 2021.
Tot això, sens perjudici del règim específic aplicable a l'elegibilitat dels costs fixos a què es refereixen l'article 4 i l'apartat 4 de l'article 8 d'aquesta Ordre.»
10.- S'afegeix el quart apartat l'article 9.5 de l'Ordre conjunta, de 28 de juny de 2021, el qual queda redactat de la manera següent:
«5.4. Amb independència de la quantia de la subvenció a què es refereixen els punts 5.1, 5.2 i 5.3 anteriors i de la documentació que s'hagi de presentar d'acord amb els punts esmentats, els sol·licitants que pretenguin imputar a la subvenció els costs fixos a què fan referència l'article 4 i el darrer paràgraf de l'apartat 4 de l'article 8 d'aquesta Ordre hauran de presentar un informe emès per un auditor de comptes que acrediti la imputabilitat de l'ajut, en tot o en part, a la satisfacció o cobertura d'aquests costs fixos. En aquest sentit, l'informe de l'auditor haurà d'acreditar els següents extrems en relació amb els costs fixos no coberts, o pèrdues equivalents:
Que s'han meritat entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021.
Que procedeixen de contractes anteriors al dia 13 de març de 2021.
Que compleixen amb l'ordre de prelació establert a l'apartat 2 de l'article 4,
Que no inclouen costs o despeses determinants de deutes o pagaments subvencionables que ja s'hagin imputat a l'ajut.
Que no inclouen pèrdues per deteriorament de valor puntuals.
En el cas de que les pèrdues incloguin dotacions a provisions diferents de les causades per deteriorament de valor puntuals, l'informe s'haurà de manifestar sobre la correcció d'aquestes d'acord amb la normativa comptable d'aplicació.
A aquest efecte, són aplicables les mateixes regles establertes en el punt 5.3 anterior respecte de l'emissió de l'informe i la designació de l'auditor de comptes.»
11.- Es modifica l'article 9.6 de l'Ordre conjunta, de 28 de juny de 2021, el qual queda redactat de la manera següent:
«6. La justificació de la subvenció s'entendrà complerta quan s'hagi justificat l'import de la subvenció concedida. Per a justificar aquest import s'acceptaran els pagaments de les despeses subvencionables que varen motivar la concessió de la subvenció fets a partir del moment de la presentació de la sol·licitud de la subvenció, sens perjudici del règim específic aplicable als costs fixos.»
12.- S'elimina l'article 9.8 de l'Ordre conjunta, de 28 de juny de 2021.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre produeix efectes, una vegada publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, des de l'entrada en vigor de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el Títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
Palma, 1 de juliol de 2021
La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat i secretària del Consell de Govern
Mercedes Garrido Rodríguez
(art. 47.3 Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears)