Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 261976
Ordre conjunta de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, per la qual s’aprova la segona modificació de l’Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, per la qual s’aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d’ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19
Antecedents
1.- En data 29 de maig de 2021 es va publicar al BOIB número 70 l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
Mitjançant aquesta Ordre es varen aprovar les bases i la convocatòria de subvencions que han de regir la concessió dels ajuts directes a autònoms i empreses, amb la finalitat de donar suport a la solvència del sector privat mitjançant la provisió a les empreses i autònoms d'ajuts directes de caràcter finalista que permetin el pagament a proveïdors, la reducció dels deutes derivats de l'activitat econòmica i, en cas de quedar romanent, els deutes amb creditors bancaris, i també el pagament de costs fixos (com ara, per exemple, els relatius al subministrament d'energia i als canvis en les pautes de consum i de potència demandada).
2.- En data 12 de juny de 2021 es va publicar al BOIB número 78 la primera modificació de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 28 de maig de 2021, per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
Aquesta modificació es va dur a terme, entre altres motius, amb la finalitat de facilitar la comprensió de determinats requisits així com per a permetre que determinats sol·licitants que no haguessin obtingut un resultat net positiu per les activitats econòmiques en les quals s'hagi aplicat el mètode d'estimació directa per a la seva determinació o haver resultat positiva la base imposable de l'impost de societats o de l'impost de la renda de no residents, abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i compensació de bases imposables negatives, es pugessin beneficiar de la excepció de la obligatorietat del compliment d'aquest requisit.
3.- Malgrat això es considerat adient donar una nova redacció a l'apartat 6.b.1) de l'article 2.A.1 de l'Ordre de bases i convocatòria de 28 de maig de 2021 per tal de clarificar els supòsits en què es pot interpretar que els empresaris o professionals, entitats i grups consolidats han resultat afectats per la fallida de Thomas Cook i, en conseqüència, aclarir la forma en què cal justificar la concurrència d'aquesta situació.
Així mateix es modifiquen els apartats 2 i 7 de l'article 5 de l'Ordre de bases i convocatòria de 28 de maig de 2021 per llevar la referència a “NOTIB” per evitar possibles confusions en la mesura que aquesta nomenclatura es correspon pròpiament a una eina interna de l'Administració autonòmica per permetre fer notificacions electròniques.
4.- Per una altra banda, també es considera necessari modificar l'Ordre en base al que disposa la modificació de l'article 3 del Reial decret llei 5/2021, per part del Reial decret llei 6/2021, de 20 d'abril, per el qual s'adopten mesures complementàries de suport a empreses i autònoms afectats per la pandèmia Covid-19, que habilita a les comunitats autònomes per a què puguin tenir un cert marge de flexibilitat en la concessió dels ajuts, de manera que, sempre dins de l'assignació total establerta per a cadascuna d'aquestes, puguin afegir al llistat de sectors elegibles per rebre ajuts amb càrrec a la Línia Covid establert en l'Annex I del citat Reial decret llei altres sectors addicionals que s'hagin vist particularment afectats en l'àmbit del seu territori.
Fent ús d'aquesta habilitació, a l'Ordre publicada inicialment es va considerar adient tenir en compte, a més de les activitats econòmiques elegibles relacionades en l'Annex I del Reial decret llei 5/2021, altres sectors econòmics o productius que també s'han vist afectats en l'àmbit de les Illes Balears per la situació generada per la Covid-19. Així, en la sessió de 30 d'abril la Comissió del Pacte per la Reactivació i transformació econòmica i social de les Illes Balears acordà ampliar els sectors econòmics coberts per aquests fons sota la base de quatre grans principis: (a) subsectors amb una caiguda molt rellevant de l'activitat i que pel seu difícil encaix dins la classificació dels CNAE necessitava d'una inclusió particular, (b) sectors estratègics de l'economia balear d'acord a la llei 4/2017, de 12 de juliol, d'Indústria de les Illes Balears i que, ateses les seves particularitats, cal protegir, (c) sectors que conformen la cadena de valor de l'activitat turística i que, malgrat això, atès que el Govern d'Espanya realitzà els seus càlculs per al conjunt d'Espanya i malgrat sí incloure aquest al sector turístic finalista, quedaren exclosos (aquests sectors s'evidencien essencialment perquè hagueren de sol·licitar ERTOS per cadena de valor) i (d) sectors econòmics que s'han vist subjectes a decisions del GOIB per reduir la seva activitat al llarg dels mesos posteriors a juny de 2020 per poder controlar l'evolució de la pandèmia.
No obstant això, l'anàlisi de les sol·licituds presentades així com l'evidència que les condicions d'accés establertes pel Reial decret llei 5/2021 són certament restrictives en contrast amb el crèdit disponible fan necessari utilitzar aquesta habilitació per a ampliar el destí dels ajuts a tots els sectors econòmics que operen a les nostres illes (llevat de les empreses financeres i les altres esmentades en aquesta modificació de la convocatòria). Tanmateix, aquesta ampliació de sectors econòmics no fa si no donar cobertura a sectors econòmics que estan interrelacionats amb el sector turístic de manera directa o indirecta i, per tant, atesa l'enorme dependència i especialització de l'economia balear, s'han vist afectats d'una manera rellevant per la pandèmia. Per tant, amb aquesta ampliació i atesa l'important disponibilitat del crèdit es permetrà a gairebé tots els sectors econòmics optar a sol·licitar aquests ajuts.
Les dades publicades per la Direcció General de Model Econòmic i Ocupació assenyalen que el PIB balear caigué en 2020 un 23,7% interanual. Sectorialment, si bé hi va haver divergències, en tots els casos s'observaren caigudes molt sobtades i intenses (serveis, -25,2 %: indústria, -19,4%; construcció, -12,3%; activitats agropesqueres, -8,2 %).
En la relació de CNAES inclosa en la publicació de l'ordre de 29 de maig es va optar per fer una aproximació sectorial, on es decidí incloure aquells sectors que incloïen un gruix important d'empreses amb una caiguda alta del volum de facturació en 2020 respecte de 2019. Per tant, amb la informació disponible es decidí, per acord de la Mesa de Seguiment del Pacte de Reactivació, posar l'esment en els sectors globalment més afectats. Com s'ha indicat abans, l'evidència actualment disponible aconsella complementar aquesta estratègia amb una decisió de permetre que aquelles empreses també fortament afectades per la pandèmia que actuen en sectors globalment menys afectats, també puguin optar als ajuts. D'aquesta manera, s'aconsegueix, així, una aproximació més global de manera que l'accent es posa en les empreses i no tant en els sectors econòmics.
Així es considera necessari ampliar la possibilitat de sol·licitar aquests ajuts a qualsevol empresa que compleixi els requisits de la mateixa, eliminant l'Annex I de la convocatòria inicial i la limitació als codis CNAE que es van incloure al mateix, així com adaptar la convocatòria a aquesta nova modificació.
Per tal que puguin concórrer a la convocatòria els empresaris, professionals, empreses o entitats no inclosos inicialment també s'ha de modificar l'article referent al termini de presentació de sol·licituds per tal d'ampliar el mateix.
Finalment, amb l'objectiu d'adequar l'ampliació dels CNAEs a les exigències establertes a l'apartat 4.4 del Marc Nacional Temporal per als sectors de la pesca i l'aqüicultura en la producció primària de productes agrícoles es modifica la redacció de l'article 8.4 de l'Ordre de bases.
Per tot això, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, d'acord amb el que estableix l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent:
ORDRE
Article únic
Modificació de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 28 de maig de 2021, per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
1. Es modifica l'article 2.A.1.b.6.1) de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«b.6.1) Hagin estat afectats per la fallida de Thomas Cook. S'ha d'entendre que han estat afectats per la fallida sempre que el resultat negatiu en l'impost sobre la renda de les persones físiques, o de l'impost sobre la renda dels no residents o la base imposable negativa abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i de base imposable negatives en l'impost sobre societats derivi, exclusivament, d'algun dels dos supòsits següents:
1) De la comptabilització de l'impagament i la consideració com a despesa deduïble en aquests imposts en l'exercici 2019, i de que s'hagi sol·licitat la devolució de l'impost sobre el valor afegit meritat en aquestes operacions a l'AEAT.
2) Del menor import dels ingressos pels serveis previstos a realitzar i no facturats des del 23 de setembre a 31 de desembre de 2019 o fins a la data de finalització de l'activitat en aquest exercici, si fos anterior.
A efectes de determinar l'import dels ingressos previstos i no facturats es prendrà l'import derivat de la facturació corresponent a serveis prestats efectivament en aquest mateix període durant l'exercici 2018.
Per a dur a terme la justificació de la concurrència d'aquests supòsits cal presentar un informe d'auditor juntament amb la documentació justificativa de les despeses subvencionables a què fa referència l'article 9 d'aquesta Ordre.»
2. Es modifica el darrer paràgraf de l'article 2.A.2 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«En el cas dels grups, als efectes de considerar acreditada una activitat que es classifiqui en alguns dels codis de la Classificació nacional d'activitats econòmiques (CNAE 09) o bé l'entitat dominant o bé qualsevol de les entitats dominades haurà d'haver realitzat i continuar desenvolupant en el moment de la sol·licitud, almenys una de les activitats classificades i no excloses a l'article 2.B.1.a) d'aquesta Ordre com a activitat principal. No obstant això, l'aplicació dels restants paràmetres establerts en l'article 3 del Reial decret llei 5/2021, es realitzarà parant esment al conjunt d'activitats dutes a terme per la persona física o entitat sol·licitant de l'ajut»
3. Es modifica l'article 2.A.7 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«7. En el cas de les activitats econòmiques previstes en els codis de la CNAE, als efectes del tipus de rendiment previst en l'impost sobre la renda de les persones físiques, es considerarà que es tracta d'una activitat econòmica si es donen els requisits que estableix l'article 27 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques.»
4. Es modifica l'apartat a) de l'article 2.B.1 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«a) Acreditar haver realitzat durant algun moment dels anys 2019 i 2020 almenys una de les activitats previstes als codis de la CNAE llevat de:
- Secció K: Activitats financeres i d'assegurances.
- Subsector 9700 de la Secció T (Activitats de les llars com ocupadors i productors de béns is serveis per ús propi : Activitats de les llars com a ocupadors de personal domèstic.
- Secció U: Activitats d'organitzacions i organismes extraterritorials.
En el cas d'empresaris o professionals que s'hagin donat d'alta o empreses creades entre l'1 de gener de 2019 i el 31 de març de 2020, hauran d'acreditar la seva adscripció als codis de la CNAE des de l'any de creació o d'alta.»
5. S'afegeix un nou apartat l'article 2.B.1 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«l) Les empreses no podran ser societats mercantils públiques o altres participades en el seu capital o en els seus òrgans de govern majoritàriament per Administracions Públiques o entitats dependents d'aquestes.»
6. Es modifica l'apartat b) de l'article 2.C de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«b) Mantenir l'activitat corresponent als ajuts fins al dia 30 de juny de 2022. S'entendrà que els beneficiaris dels ajuts compleixen aquest requisit si a la data esmentada estan donats d'alta en algun codi de la CNAE en les condicions expressades en l'article 2.B.1.a), malgrat sigui diferent del codi al qual eren d'alta en el moment de la presentació de la sol·licitud d'aquests ajuts»
7. Es modifica l'article 5.2 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«2. La presentació de la sol·licitud implica que totes les notificacions que es facin per l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balear seran per via telemàtica. Així mateix, implica l'adhesió al sistema de notificacions electròniques de l'Agència Tributaria de les Illes Balears als efectes del que preveu el Decret 14/2019, de 15 de març, de notificació i comunicacions electròniques en l'àmbit de l'Agència Tributaria de les Illes Balears.»
8. Es modifica l'article 5.6 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«6. El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà el dia 14 de juny de 2021, a les 8.00 h, i finalitzarà el dia 12 de juliol de 2021, a les 15.00 hores.»
9. Es modifica l'article 5.7 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«7. El sol·licitant podrà modificar les dades introduïdes en la seva sol·licitud amb anterioritat a la finalització del termini de presentació corresponent a què es refereix l'apartat 6 d'aquest article.
Atès que el criteri per a tramitar les sol·licituds presentades a càrrec de la Línia 1 és l'ordre d'entrada de dia i hora en cas que, abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, es presenti una modificació de les dades d'una sol·licitud presentada a càrrec d'aquesta Línia, es prendrà de referència per a determinar l'ordre de prelació el dia i hora en què es va presentar la modificació.
Malgrat això, d'acord amb l'article 23.5 de la Llei 38/2003, si la sol·licitud no compleix els requisits exigits en aquesta Ordre, s'ha de requerir la persona interessada per a què, en el termini de 10 dies, esmeni l'error o presenti els documents necessaris, amb indicació que si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que es dictarà en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.
Les notificacions que, en seu cas, s'hagin de realitzar per part de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears es duran a terme per via telemàtica.»
10. Es modifica l'article 8.4 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
“4. En relació amb el compliment de la normativa d'ajuts d'Estat, aquest ajut es configura d'acord amb el Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuts a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de Covid-19 aprovat per la Comissió Europea en la seva Decisió SA.56851 (2020/N), de 2 d'abril.
Amb caràcter general, l'empresa o beneficiari no podrà rebre ajuts o subvencions que, acumulativament, superin 1,8 milions d'euros (270.000 euros en els sectors de la pesca i l'aqüicultura i 225.000 euros en la producció primària de productes agrícoles) des de l'inici de la vigència del Marc Nacional Temporal esmentat el 2 de abril de 2020. En aquells supòsits en què no se superi aquesta quantia, caldrà que l'empresa o autònom potencialment beneficiari realitzi una declaració responsable indicant que el conjunt d'ajuts públics rebuts fins a la data des de l'inici de la vigència del Marc Nacional Temporal no supera l'import d'1,8 milions d'euros (270.000 euros en els sectors de la pesca i l'aqüicultura i 225.000 euros en la producció primària de productes agrícoles). En aquells casos en què els ajuts totals acumulats per empresa superin els 1,8 milions d'euros (270.000 euros en els sectors de la pesca i l'aqüicultura i 225.000 euros en la producció primària de productes agrícoles), l'empresa no podrà ser beneficiària, llevat que justifiqui els costs fixos no coberts i la resta de requisits exigits per la normativa d'ajuts d'estat de la Unió Europea.
Es consideraran costs fixos no coberts els costs suportats per les empreses que es generin amb independència del nivell de producció durant el període subvencionable (entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021) que no estiguin coberts per la contribució als beneficis (és a dir, els ingressos menys els costs variables) durant el mateix període i que no estiguin coberts per altres fons, com ara assegurances o mesures d'ajuts temporals. A aquests efectes, les pèrdues de les empreses en els seus comptes de pèrdues i guanys (excloses les pèrdues per deteriorament del valor puntuals) durant l'esmentat període subvencionable es consideraran costs fixos no coberts.»
11. S'elimina l'Annex I referent a la Relació dels codis de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre produeix efectes, una vegada publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, des de l'entrada en vigor de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el Títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
Palma, 26 de juny de 2021
La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat i secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez (art. 47.3 Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears)