Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 239199
Ordre conjunta de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de modificació de l’Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, per la qual s’aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d’ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 70, de 29 de maig de 2021, es va publicar al l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.

Mitjançant aquesta Ordre es varen aprovar les bases i la convocatòria que han de regir la concessió dels ajuts directes a autònoms i empreses, amb la finalitat de donar suport a la solvència del sector privat mitjançant la provisió a les empreses i autònoms d'ajuts directes de caràcter finalista que permetin el pagament a proveïdors, la reducció dels deutes derivats de l'activitat econòmica i, en cas de quedar romanent, els deutes amb creditors bancaris, i també el pagament de costs fixos (com ara, per exemple, els relatius al subministrament d'energia i als canvis en les pautes de consum i ajuts directes a autònoms i empreses, que persegueix donar suport a la solvència del sector privat mitjançant la provisió a les empreses i autònoms d'ajuts directes de caràcter finalista que permetin el pagament a proveïdors, la reducció dels deutes derivats de l'activitat econòmica i, en cas de quedar romanent, els deutes amb creditors bancaris, i també el pagament de costs fixos (com ara, per exemple, els relatius al subministrament d'energia i als canvis en les pautes de consum i de potència demandada).

Amb la finalitat de facilitar la comprensió i aclarir de determinades qüestions que preveu l'Orde esmentada, es considera necessari modificar alguns dels seus preceptes.

Per una banda, es modifica l'article 2 relatiu als beneficiaris del ajuts, els requisits exigibles i les obligacions que assumeixen.

Concretament, pel que fa als beneficiaris, es modifica l'article 2.A.b.6) per ampliar els supòsits en què s'excepciona l'exigència de haver obtingut en la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponent a 2019 un resultat net positiu per les activitats econòmiques en les quals s'hagi aplicat el mètode d'estimació directa per a la seva determinació o haver resultat positiva, en aquest exercici, la base imposable de l'impost de societats o de l'impost de la renda de no residents, abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i compensació de bases imposables negatives.

Aquesta ampliació respon a la necessitat de contemplar que el resultat negatiu de 2019 en el cas d'inversions no es pot produir, únicament, per un increment de les despeses fiscals produïts per un augment entre 2018 i 2019 de les amortitzacions d'inversions materials o intangibles, sinó també per una caiguda dels ingressos en aquells casos que les inversions materials siguin estructurals i provoquin la impossibilitat de poder produir durant un número significatiu de dies, de manera que, davant l'absència de producció, es produeix una caiguda d'ingressos en comparació a 2018 i, conseqüentment, es produeix l'esmentat resultat negatiu en 2019.

La modificació dels articles 2.B.1.a) i 2.B.2.a) aclareix, en relació al compliment de requisits per ser beneficiari de l'ajut, que, als empresaris o professionals que s'hagin donat d'alta entre l'1 de gener de 2019 i el 31 de març de 2020, i als empresaris o professionals que hagin estat d'alta durant un període inferior a un any per als exercicis 2019 o 2020 de la Línia 1, el requisit d'estar d'alta en alguna de les activitat econòmiques corresponent als codis de la de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques –CNAE 09– de l'Annex I s'entén acomplit si s'ha realitzat una de les activitats previstes entre els codis CNAE de l'annex I durant qualque moment dels anys 2019 i 2020.

Així mateix, es preveu que en el cas dels empresaris o professionals de la Línia 2 que s'hagin donat d'alta entre l'1 de gener de 2019 i el 31 de març de 2020 no és exigible el requisit relatiu a haver tingut en la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponent a 2019 un resultat net positiu per les activitats econòmiques en les quals s'hagi aplicat el mètode d'estimació directa per a la seva determinació o que hagi resultat positiva en aquest exercici la base imposable de l'impost de  societats o de l'impost de la renda de no residents, abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i compensació de bases imposables negatives.

La modificació de l'article 2.C) suposa una simplificació el compliment de l'obligació de mantenir l'activitat corresponent als ajuts fins al dia 30 de juny de 2022. Amb aquest canvi  es considera que els beneficiaris han mantingut l'activitat si el 30 de juny de 2022 es troben d'alta en algun dels codis de les activitat que figuren en l'annex I de l'Ordre de 28 de maig de 2021, malgrat que sigui diferent del codi al qual eren d'alta en el moment de la presentació de la sol·licitud d'aquests ajuts.

Per altra banda, es modifica l'article 4 per aclarir que els costos fixos no coberts considerats com a despesa elegible han d'estar pendents de pagament i l'article 8, relatiu a la compatibilitat de l'ajut, amb la finalitat de fer més comprensible la seva redacció.

I, finalment, s'afegeix un nou apartat a l'article 14 relatiu al règim jurídic aplicable amb la finalitat d'evitar els efectes que produeixen els límits a les amortitzacions parcials mínimes (d'un 20%) que preveuen les convocatòries CAIB-ISBA en el marc del Decret 122/2000, d'1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les Conselleries del Govern de les Illes Balears i del Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, d'acord amb el que estableix l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent:

ORDRE

Article únic

Modificació de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 28 de maig de 2021, per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19

1. Es modifica l'article 2.A.b.6) de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:

«b.6) S'entenen inclosos sense necessitat de compliment del requisit estipulat en l'article 2.B.2.a), els empresaris o professionals, entitats i grups consolidats que es trobin en una o varies de les situacions següents i que puguin atribuir la situació d'un resultat net negatiu en la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques o de l'impost sobre la renda de no residents o la base imposable negativa de l'impost sobre societats corresponent a 2019 que:

b.6.1) Hagin estat afectats per la fallida de Thomas Cook. S'ha d'entendre que han estat afectats per la fallida sempre que el resultat negatiu en l'impost sobre la renda de les persones físiques o la base imposable negativa abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i de base imposable negatives en l'impost sobre societats derivi exclusivament de la comptabilització de l'impagament i la consideració com a despesa deduïble en aquests imposts en l'exercici 2019, i s'hagi sol·licitat la devolució de l'impost sobre el valor afegit meritat en aquestes operacions a l'AEAT o, si pertoca, se'n presenti informe d'auditor en el moment de justificar el pagament de les despeses subvencionables amb l'ajut rebut.

b.6.2) Hagin realitzat inversions en 2019 sense les quals no haurien tengut el resultat negatiu en l'impost sobre la renda de les persones físiques o la base imposable negativa abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i de base imposable negatives en l'impost sobre societats que derivi, exclusivament, d'algun dels dos supòsits següents:

1) De l'augment en les despeses d'amortització d'immobilitzat material o immobilitzat intangible fiscalment deduïbles produïts en l'exercici 2019 respecte a l'exercici 2018.

2) De què, com a resultat d'aquestes inversions materials estructurals, els sol·licitants s'hagin vist impossibilitats de poder disposar en 2019 d'un 10%, com a mínim, dels dies efectivament treballats en 2018 i, en conseqüència, hagin tingut una reducció dels ingressos que justifiqui el resultat negatiu en 2019.

A aquests efectes, es consideren inversions materials estructurals les que es qualifiquin com rehabilitació d'acord amb el que preveu el article 20.1.22, de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, i es tracti de béns ubicats a les Illes Balears.

En ambdós casos la concurrència d'aquests supòsits s'ha de justificar mitjançant un  informe d'auditor que s'haurà de presentar en el moment de justificar el pagament de les despeses subvencionables.

Pel que fa al supòsit d'increment de despesa fiscalment deduïble per amortització d'immobilitzat material o immobilitzat intangible, aquest no serà aplicable en el cas d'altes d'inici d'activitat posteriors a l'1 de gener de 2019.»  

2. Es modifica l'article 2.B.1.a) de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:

«a) Acreditar haver realitzat durant algun moment dels anys 2019 i 2020 almenys una de les activitats previstes entre els codis CNAE de l'annex I d'aquesta Ordre. En el cas d'empresaris o professionals que s'hagin donat d'alta o empreses creades entre l'1 de gener de 2019 i el 31 de març de 2020, hauran d'acreditar la seva adscripció als codis CNAE des de l'any de creació o d'alta.»

3. Es modifica l'article 2.B.2.a) de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:

«a) En el cas de beneficiaris de la Línia 2, haver obtengut en la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponent a 2019 un resultat net positiu per les activitats econòmiques en les quals s'hagi aplicat el mètode d'estimació directa per a la seva determinació o haver resultat positiva en aquest exercici la base imposable de l'impost de societats o de l'impost de la renda de no residents, abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i compensació de bases imposables negatives. Aquest requisit no serà exigible als empresaris i professionals que s'hagin donat d'alta entre l'1 de gener de 2019 i el 31 de març de 2020 ni tampoc als empresaris, professionals, entitats o grups consolidats que es trobin en alguna de les situacions a què fa referència la lletra b.6) de l'apartat 2.A.1 d'aquesta Ordre.»

4. Es modifica l'apartat b) de l'article 2.C de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:

«b) Mantenir l'activitat corresponent als ajuts fins al dia 30 de juny de 2022. S'entendrà que els beneficiaris dels ajuts compleixen aquest requisit si el codi CNAE al qual estan donats d'alta a la data esmentada és algun dels codis que figuren en l'annex I d'aquesta Ordre, malgrat que sigui diferent del codi al qual eren d'alta en el moment de la presentació de la sol·licitud d'aquests ajuts.»

5. Es modifica l'article 4.1 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:

«1. Els ajuts tindran caràcter finalista i s'hauran de destinar al pagament de deutes amb proveïdors i altres creditors, financers i no financers, així com a satisfer els costs fixos pendents de pagament vinculats amb l'empresa, sempre que s'hagin meritat entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021 malgrat que s'hagin facturat amb posterioritat, i procedeixin de contractes anteriors al dia 13 de març de 2021.

D'acord amb el que disposa el paràgraf anterior, els ajuts directes s'hauran de destinar, entre d'altres, al pagament de deutes provinents de prestacions de serveis o de subministrament, així com de tributs, excepte els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació i els imposts personals sobre la renda, que no són subvencionables, als salaris, arrendaments o reducció del deute financer, inclosos els deutes amb un soci o administrador i, en general, a qualsevol altre deute amb un creditor, d'acord amb el criteri de meritació fitxat en el paràgraf anterior.

No obstant això, en el cas de grups de societats, els ajuts no es poden destinar al pagament dels deutes entre les societats que formen part del grup.»

6.  Es modifica l'article 8.4 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:

«4. En relació amb el compliment de la normativa d'ajuts d'Estat, aquest ajut es configura d'acord amb el Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuts a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de Covid-19 aprovat per la Comissió Europea en la seva Decisió SA.56851 (2020/N), de 2 d'abril.

Amb caràcter general, l'empresa o beneficiari no podrà rebre ajuts o subvencions que, acumulativament, superin 1,8 milions d'euros des de l'inici de la vigència del Marc Nacional Temporal esmentat el 2 de abril de 2020. En aquells supòsits en què no se superi aquesta quantia, caldrà que l'empresa o autònom potencialment beneficiari realitzi una declaració responsable indicant que el conjunt d'ajuts públics rebuts fins a la data des de l'inici de la vigència del Marc Nacional Temporal no supera l'import d'1,8 milions d'euros. En aquells casos en què els ajuts totals acumulats per empresa superin els 1,8 milions d'euros, l'empresa no podrà ser beneficiària, llevat que justifiqui els costs fixos no coberts i la resta de requisits exigits per la normativa d'ajuts d'estat de la Unió Europea.

Es consideraran costs fixos no coberts els costs suportats per les empreses que es generin amb independència del nivell de producció durant el període subvencionable (entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021) que no estiguin coberts per la contribució als beneficis (és a dir, els ingressos menys els costs variables) durant el mateix període i que no estiguin coberts per altres fons, com ara assegurances o mesures d'ajuts temporals. A aquests efectes, les pèrdues de les empreses en els seus comptes de pèrdues i guanys (excloses les pèrdues per deteriorament del valor puntuals) durant l'esmentat període subvencionable es consideraran costs fixos no coberts.»

7. S'afegeix un nou apartat a l'article 14 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, amb la següent redacció:

«4. Quan els ajuts objecte d'aquesta Ordre es destinin totalment o parcialment al pagament de deutes financers no s'han d'aplicar les limitacions a la quantia mínima de les amortitzacions parcials anticipades establertes en les convocatòries ordinàries i extraordinàries fetes per les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma en el marc de l'article 4 del Decret 122/2000, de 1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les conselleries del Govern de les Illes Balears, i, en tot cas, en les convocatòries fetes entre els anys 2014 i 2021 en el marc del Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears.»

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre produeix efectes, una vegada publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, des de l'entrada en vigor de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el Títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19.

 

Palma, 11 de juny de 2021

La consellera de secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez