Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 34526
Ordre de la consellera d’Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

I

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, constitueixen la normativa estatal bàsica en matèria de subvencions i estableixen el règim jurídic general de les subvencions atorgades per les administracions públiques.

En l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.

Una de les formes típiques d'actuació administrativa en l'estat social i democràtic de dret és el foment, que es du a terme, entre altres maneres d'actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, concurrència i objectivitat. L'article 90 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, disposa que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials.

L'article 8 de la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, disposa que correspon a l'Administració autonòmica, entre altres competències, promoure, desenvolupar, gestionar i coordinar les diferents accions dirigides al jovent des de tots els àmbits de l'Administració autonòmica, en matèria d'habitatge, ocupació, cultura, educació, salut, lleure i temps lliure, informació juvenil, turisme juvenil, formació en el temps lliure, promoció dels joves artistes de les Illes Balears, associacionisme o qualsevol altra que tengui el jovent de les Illes Balears com a destinatari, i també coordinar les polítiques juvenils de les Illes Balears i aquestes polítiques amb les d'altres àmbits territorials.

D'altra banda, segons l'article 12 de la Llei 10/2006, l'Institut Balear de la Joventut (en endavant, IBJOVE) té com a funció genèrica coordinar i executar la política autonòmica en matèria de joventut i lleure. Des de fa dècades, l'IBJOVE du a terme diverses convocatòries de subvencions, com ara els premis dels certàmens Art Jove.

La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector de les Illes Balears, regula específicament la xarxa d'entitats del tercer sector, que avui en dia juga un paper fonamental en la societat de les Illes Balears, quant a la promoció de la inclusió sociolaboral i l'exercici efectiu dels drets de les persones, famílies, grups, col·lectius o comunitats que atenen situacions de vulnerabilitat o exclusió, desprotecció, discapacitat o dependència, donen suport o realitzen les activitats necessàries en els àmbits dels serveis socials, laborals, educatiu, sanitari, o qualsevol altre transversal que afecta als col·lectius esmentats.

L'article 3 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, estableix que les polítiques familiars han de tenir, entre altres objectius, el de millorar el benestar i la qualitat de vida de les famílies i de les persones que en formen part.

Finalment, la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, en l'article 7 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les competències respectives, han de fomentar les iniciatives socials que contribueixin a la divulgació i l'extensió dels drets de les persones menors d'edat, tant entre la població adulta com entre els infants i els adolescents. Així mateix, poden concedir subvencions o establir convenis amb entitats privades amb l'objecte de promocionar i fomentar accions que es considerin d'interès per al desenvolupament dels drets de les persones menors d'edat.

II

L'article 30 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, recull com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social; les polítiques de protecció i de suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials; les polítiques d'atenció a les persones dependents; les polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social; el disseny i l'aplicació de polítiques, plans i programes destinats a la joventut; la protecció social de la família i dels menors, i la integració social i econòmica de l'immigrant.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre. Aquest mateix precepte legal atribueix als consellers, en ús de la seva potestat reglamentària, l'aprovació de les bases normatives que han de regir la concessió de subvencions en l'àmbit sectorial de cada conselleria.

D'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria d'Afers Socials i Esports exerceix les competències, entre d'altres, en matèria d'equipaments i formació; planificació de la política de serveis socials; foment de la construcció d'equipaments de serveis socials; foment de les inversions en serveis socials; promoció i informació de les activitats juvenils; programes de mobilitat juvenil; participació i associacions juvenils; promoció dels joves artistes; instal·lacions juvenils; anàlisi i estudi de la realitat del jovent; polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència, i protecció de les famílies.

L'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència i Esports (BOIB núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març), regulava fins ara les subvencions atorgades en matèria de joventut tant per la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies com per l'IBJOVE.

L'Ordre de la consellera de Benestar Social de 26 de març de 2003 per la qual s'estableixen les bases reguladores dels certàmens i premis en matèria de benestar social (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març), regulava fins ara els premis que es podien atorgar en matèria de joventut i serveis socials.

Finalment, mitjançant l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig), es regulaven les subvencions atorgades en matèria de serveis socials.

Atès el temps transcorregut i arran dels darrers canvis normatius que afecten, entre altres qüestions, la reducció de càrregues administratives de les persones interessades i la tramitació electrònica dels procediments, es considera necessari aprovar una nova ordre que estableixi les bases reguladores de la concessió de subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, en substitució de les anteriors, tenint en compte els aspectes mínims que exigeix l'article 13 del Text refós de la Llei de subvencions.

III

Aquesta Ordre s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació, de conformitat amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

Per això, en ús de les facultats que m'atribueix l'article 46.2 de la Llei 1/2019, en relació amb l'article 12.1 del Text refós de la llei de subvencions, dict la següent

ORDRE

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases que han de regir la concessió de subvencions, premis o beques en matèria de serveis socials i de joventut que convoqui la conselleria competent de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'Institut Balear de la joventut, o, si escau, els ens del sector públic instrumental adscrits a aquesta conselleria.

Article 2

Activitats susceptibles d'ajut

1. Són susceptibles de subvenció les activitats o els projectes d'interès públic que es detallen a continuació:

a) En matèria de serveis socials:

- Adquisició, construcció, reforma, manteniment i equipament d'infraestructures públiques o privades de serveis socials.

- Suport a la participació social mitjançant el finançament del funcionament ordinari de federacions, confederacions i altres unions d'entitats sense ànim de lucre i de caire privat que duguin a terme actuacions en matèria de serveis socials.

- Promoció de l'establiment i el manteniment de programes d'integració o inclusió social, prevenció, informació, atenció, assistència, rehabilitació, formació, alternatives de lleure i residència, en matèria de serveis socials i de menors i família.

- Promoció de l'establiment i el manteniment de projectes en matèria de serveis d'atenció, prevenció i promoció de l'autonomia personal dirigits a la integració social de col·lectius especialment vulnerables.

- Suport a l'execució de programes dirigits a la lluita contra la pobresa, de suport a la inserció social de població en situació de risc, a la detecció i l'atenció de les situacions de manca de recursos, les necessitats socials bàsiques i la urgència social i humanitària.

- Adquisició i adaptació de vehicles de transport especial que complementin l'activitat dels serveis de serveis socials.

- Cursos, seminaris, jornades, divulgació, estudis i formació en matèria de serveis socials i de menors i família.

- Atenció, assistència, suport, integració social i acolliment de persones en situació de vulnerabilitat.

- Ajuts als programes d'emancipació social de joves que han estat sota tutela administrativa o amb un expedient de mesures judicials.

- Foment d'iniciatives de suport a la família, entre les quals es poden incloure programes d'educació familiar i atenció de famílies desfavorides i en situació de risc i de famílies monoparentals; programes d'orientació o mediació familiar i punts de trobada familiar, i prevenció de la violència familiar.

- Realització de programes i serveis d'atenció a la primera infància.

- Altres activitats que tenguin a veure amb les finalitats i les àrees d'actuació dels subjectes que estableix l'article 1.

b) En matèria de joventut:

- Impuls a l'elaboració de polítiques de joventut i de plans de joventut.

- Foment de projectes d'estudi i anàlisi que tenguin per finalitat contribuir al coneixement de la realitat actual en matèria de joventut a les Illes Balears.

- Suport a iniciatives destinades a fer efectius els drets de les persones joves i a promoure'n els interessos.

- Foment d'actuacions vinculades a la promoció entre el jovent dels valors que es desprenen de les polítiques de joventut del Govern de les Illes Balears i de l'Estratègia de la Unió Europea per a la Joventut,

- Foment d'iniciatives destinades a promoure l'aprenentatge, el coneixement, la capacitació i la professionalització dels joves en distints àmbits.

- Impuls a mesures destinades a fer efectiva la igualtat d'oportunitats entre les persones joves, especialment les pertanyents a col·lectius vulnerables o amb necessitats de protecció especial.

- Suport a la creació i el manteniment d'estructures destinades a l'atenció, la informació, l'assessorament i l'emancipació dels joves, tant públiques com privades.

- Suport a l'associacionisme juvenil, a la dinamització social en relació amb els compromisos cívics i a les entitats que treballen en l'àmbit de la joventut, així com a la creació i el manteniment de consells de la joventut insulars, locals o supramunicipals.

- Foment dels intercanvis juvenils o de participació de joves en projectes de diferent naturalesa, tant a les Illes Balears com a escala nacional i internacional.

- Foment de la cultura i la lectura entre el col·lectiu jove.

- Promoció de programes que promoguin la creació artística de les persones joves i la difonguin, tant a les Illes Balears com a escala estatal i internacional.

- Suport a activitats de foment del voluntariat de les persones joves.

- Altres activitats que tenguin a veure amb les finalitats i les àrees d'actuació dels subjectes que estableix l'article 1.

2. Així mateix, es poden concedir premis en matèria de serveis socials i joventut destinats a les activitats que contribueixin al desenvolupament en els àmbits esmentats.

3. Els projectes i les activitats susceptibles de subvenció s'han d'executar dins l'àmbit territorial de les Illes Balears o bé desplegar els seus efectes principalment en aquest territori, sens perjudici que determinades accions o activitats tenguin efecte també a altres territoris de l'Estat o d'altres països.

4. També són susceptibles de subvenció les activitats, els projectes o els comportaments esmentats en els apartats anteriors que s'hagin duit a terme amb anterioritat a la data de la convocatòria o de la concessió de la subvenció, sempre que la convocatòria ho prevegi expressament i fixi la data límit d'execució de les activitats, els projectes o els comportaments susceptibles de ser subvencionats, la qual, en tot cas, ha de ser posterior a la d'entrada en vigor d'aquesta Ordre.

5. Així mateix, i de conformitat amb l'article 4.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'ajuda pot consistir en la cessió de béns o drets o en la prestació de serveis, l'adquisició o la contractació dels quals es faci amb la finalitat exclusiva de lliurar-los o prestar-los a terceres persones.

 

Article 3

Compatibilitat

1. Com a regla general, les subvencions que es concedeixin d'acord amb aquesta Ordre són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos, independentment de la seva naturalesa i de l'entitat que els concedeixi, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost total de l'activitat objecte de subvenció. En cas d'incompatibilitat amb altres ajudes que la persona o entitat beneficiària pugui obtenir, aquest aspecte s'ha de fer constar expressament en la convocatòria.

2. En els casos en què es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l'activitat com a conseqüència de l'atorgament d'altres subvencions per part d'entitats públiques o privades, o per l'obtenció de qualsevol tipus d'ingressos, s'ha de reintegrar l'import total de l'excés fins al límit de la subvenció atorgada. A aquest efecte, l'entitat pública o privada que hagi sobrefinançat l'activitat subvencionada ha d'iniciar el procediment de reintegrament d'ofici o a instància de les altres entitats concedents.

3. Les subvencions concedides mitjançant mòduls o costs simplificats són incompatibles amb altres subvencions i ajuts públics, tret que es pugui acreditar que no cobreixen els costs de l'activitat, així com amb el finançament procedent del règim de concertació o de contractació pública.

 4. Amb caràcter general, i llevat que la convocatòria estableixi el contrari, els premis són compatibles amb altres ajudes que la persona beneficiària pugui obtenir de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d'altres entitats públiques o privades, amb independència de la quantia.

Article 4

Persones i entitats beneficiàries

1. Amb caràcter general, pot ser beneficiària de les subvencions que s'estableixin en les convocatòries dictades a l'empara d'aquesta Ordre qualsevol persona física o jurídica, pública o privada. En particular, poden ser beneficiàries de les subvencions les organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears, d'acord amb la definició i les característiques que preveu la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social de les Illes Balears.

2. També poden ser beneficiàries de les subvencions que es convoquin d'acord amb aquesta Ordre, les agrupacions de persones físiques o jurídiques i les entitats sense personalitat jurídica, que hauran de fer constar de manera explícita, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, com també l'import de la subvenció que hi ha d'aplicar cada un d'ells, que també tenen la consideració de persones o entitats beneficiàries. En tot cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'ha d'entendre dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció establerts en l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. Les entitats a què es refereixen els dos punts anteriors, a més de dur a terme l'activitat o l'objecte que fonamenti la concessió de la subvenció, hauran de complir els requisits que estableixen aquestes bases i els específics que assenyalin les convocatòries corresponents.

4. Les persones beneficiàries han de complir els requisits addicionals següents:

a) Les persones físiques han de residir a les Illes Balears, sens perjudici que cada línia pugui preveure la participació de persones que no resideixin en aquesta comunitat autònoma, quan la naturalesa de la subvenció ho faci aconsellable.

b) Les persones jurídiques han d'estar constituïdes de conformitat amb la normativa vigent, i inscrites en el registre o registres corresponents, si escau; han de disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció, i, en el cas que la convocatòria ho exigeixi, han de tenir entre els objectius, directament o indirectament, la realització de les activitats o els fins relacionats amb l'objecte d'aquestes bases.

c) Les entitats de serveis socials han d'estar inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears.

d) Les organitzacions del tercer sector de les Illes Balears han d'estar inscrites en el Cens d'organitzacions del Tercer Sector Social de les Illes Balears.

e) Les entitats juvenils a què fa referència l'article 93 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, han d'estar inscrites en el Cens d'entitats juvenils i d'entitats prestadores de serveis a la joventut de les Illes Balears.

5. Els requisits esmentats en l'apartat anterior, així com els que estableixi la convocatòria corresponent, s'han d'acreditar aportant la documentació, adjunta a la sol·licitud de subvenció, assenyalada en l'article 10 d'aquesta Ordre i en la convocatòria corresponent.

6. No poden ser beneficiàries de les subvencions les persones, entitats o agrupacions que incorrin en alguna de les prohibicions que s'estableixen en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions o en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció d'acord amb la normativa que ho estableixi.

7. Es podran dictar convocatòries de subvencions adreçades únicament a les organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears, d'acord amb la definició i les característiques que preveu la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social de les Illes Balears.

8. Sempre que la convocatòria ho reculli expressament, les persones menors d'edat poden ser beneficiàries d'ajuts, d'acord amb el que indiqui la convocatòria corresponent, o bé directament, en virtut de l'article 3, apartat b), de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé a través dels seus representants legals.

Article 5

Convocatòria

1. Les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquestes bases s'han d'aprovar per resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports o de la presidenta de l'Institut Balear de la Joventut o, si escau, per l'òrgan del sector públic instrumental adscrit a la Conselleria d'Afers Socials i Esports que tingui atribuïda aquesta funció d'acord amb els seus estatuts, o persona en qui deleguin. El text de la convocatòria s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), amb la resta de la informació que es requereixi, i també s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels recursos que hi poden interposar les persones o entitats interessades.

2. L'acte de la convocatòria ha de contenir, com a mínim, els aspectes que assenyala l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, així com els terminis i les pròrrogues a què es refereix l'article 15 d'aquesta Ordre i la resta d'aspectes que s'hi regulen.

3. En les convocatòries s'ha d'indicar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima de què es disposa per atendre les sol·licituds de subvenció (amb possibilitat de finançament de la Unió Europea o de l'Administració de l'Estat), amb indicació de la partida o les partides pressupostàries a les quals s'ha d'imputar la despesa i, si escau, de les anualitats i dels imports corresponents en el supòsit que es tramitin subvencions pluriennals, tenint en compte les regles particulars següents:

a) La consignació de l'import màxim destinat a les subvencions no implica que s'hagi de distribuir necessàriament tot entre totes les sol·licituds presentades.

b) L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015. Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament. Es pot ampliar el crèdit d'una convocatòria i obrir un nou termini per presentar sol·licituds sempre que es garanteixin els principis de publicitat i concurrència.

c) Quan la quantia total màxima de les subvencions convocades es distribueixi entre diferents crèdits pressupostaris, s'entén que la distribució té caràcter estimatiu, i l'eventual alteració no exigeix la modificació de la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, pertoqui.

4. Els fons es poden distribuir entre les persones o entitats sol·licitants que s'acullin a cada convocatòria específica, d'acord amb els criteris generals de l'article 6 d'aquesta Ordre i els objectius i la preferència de caràcter específic que fixi cada convocatòria.

5. Quan les característiques de la subvenció ho permetin, les convocatòries poden preveure la realització de diversos procediments de selecció successius al llarg d'un o més exercicis pressupostaris i per a una mateixa línia de subvenció, tot indicant-ne els aspectes següents:

a) El nombre de procediments i de resolucions successives que s'han de dictar.

b) L'import màxim que s'ha d'atorgar en cada període i anualitat, tenint en compte la durada i el volum de sol·licituds previstes. No obstant això, en els casos en què, una vegada finalitzat qualsevol dels períodes, no s'hagi esgotat l'import màxim previst inicialment per a cada un d'aquests períodes, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent, mitjançant una resolució de l'òrgan competent per concedir les subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

c) El termini en què es poden presentar les sol·licituds per a cada un dels períodes.

d) El termini màxim de resolució de cadascun dels procediments.

6. En les convocatòries a què es refereix l'apartat anterior, cada resolució s'ha de pronunciar sobre les sol·licituds presentades en el període de temps corresponent i acordar l'atorgament de les subvencions d'acord amb els criteris generals que han de regir la resolució, sense superar la quantia que s'hagi establert en la convocatòria per a cada període i anualitat, o en la modificació prevista en l'apartat 5.b) d'aquest article.

7. Les convocatòries de premis o beques s'han de dictar d'acord amb l'apartat 1 d'aquest article i han de seguir les regles particulars següents:

a) El premi s'ha d'atorgar a una o diverses de les persones que s'acullin a la convocatòria d'acord amb els criteris generals que estableix aquesta Ordre i els específics que fixi cada convocatòria.

b) La convocatòria ha d'indicar la quantia pressupostària màxima de la qual es disposa i l'import individual de cadascun dels premis.

c) S'ha d'aplicar l'article 15.2 del Text refós de la Llei de subvencions en la mesura que s'adapti a la naturalesa del premi.

 

Article 6

Principis i criteris generals per atorgar les subvencions

1. Llevat de les excepcions que estableix l'article 7.1 del Text refós de la Llei de subvencions, les subvencions que regula aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat concedent i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

2. Com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el concurs, mitjançant la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius establerts en aquestes bases i els específics que es fixin en les convocatòries. D'acord amb aquest procediment de selecció i una vegada valorats i comparats els projectes, programes o activitats, segons els criteris de valoració fixats en aquestes bases reguladores i en la convocatòria corresponent, s'han d'atribuir els imports dels ajuts sol·licitats, d'acord amb l'ordre de prelació establert segons la puntuació obtinguda, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria. En aplicació del que disposa l'apartat 10 d'aquest article, la resta de sol·licituds han de quedar excloses per falta de disponibilitat pressupostària. D'acord amb això, i sens perjudici dels criteris específics corresponents a cada línia de subvencions establerts en la convocatòria corresponent, l'avaluació de les sol·licituds pot tenir en compte els criteris genèrics següents:

a) L'adequació de l'activitat que s'ha de desenvolupar a les finalitats i als objectius que estableix la convocatòria, com també la viabilitat tècnica i econòmica de l'activitat objecte de subvenció.

b) La capacitat tècnica i financera i l'experiència de la persona o entitat sol·licitant per dur a terme l'activitat objecte de la convocatòria.

c) La situació econòmica i el grau de necessitat de la població destinatària de les activitats.

d) La qualitat tècnica del projecte o de les activitats proposades.

e) L'aplicació d'alguna o algunes mesures de caràcter social, com ara la integració social i laboral de les persones amb discapacitat, la garantia de l'accessibilitat, la sostenibilitat ambiental, el comerç ètic i responsable, la transparència i la responsabilitat fiscal, entre d'altres, llevat dels casos en què, per la naturalesa de la subvenció o de les persones o entitats sol·licitants, estigui justificat no incorporar-ne cap.

f) El tipus de col·lectiu potencialment afectat.

g) L'àmbit territorial del projecte.

h) L'assoliment o la millora de determinades condicions laborals del personal que executa el projecte.

3. D'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, les convocatòries de subvencions que es derivin d'aquestes bases han d'introduir criteris que valorin les actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les entitats sol·licitants, llevat dels casos en què, per la naturalesa de la subvenció o de les persones o entitats sol·licitants, estigui justificat no incorporar-n'hi.

4. D'acord amb el que preveu l'article 25.3 del Decret 49/2018, de 21 de desembre, sobre l'ús de les llengües oficials en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les convocatòries de subvencions que es derivin d'aquestes bases han d'incloure, sempre que ho permeti la seva naturalesa i sigui possible,  clàusules lingüístiques com ara l'ús preferent del català o la previsió d'emprar-lo en l'elaboració de materials, difusió de les actuacions, edicions o publicacions, etc.

5. Sens perjudici del que estableix el primer paràgraf de l'apartat 2 d'aquest article, quan el crèdit assignat a la convocatòria sigui insuficient, les característiques de la subvenció ho permetin i així ho prevegi la convocatòria corresponent, es pot distribuir o prorratejar l'import global màxim destinat a la convocatòria entre les persones o entitats sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiàries.

6. Les convocatòries poden establir que, en el cas que el crèdit global màxim destinat a la convocatòria sigui suficient per atendre totes les sol·licituds presentades, es pugui finançar la totalitat de l'import sol·licitat per cada entitat que compleixi els requisits per ser-ne beneficiària, sense aplicar els criteris de valoració.

7. Les convocatòries poden fixar que les activitats, els projectes o els comportaments, per ser subvencionables, han d'obtenir una qualificació mínima o una puntuació determinada en l'avaluació tècnica.

8. No obstant el que disposa l'apartat 2 d'aquest article, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no siguin el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre de la manera següent:

a) Individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació de les sol·licituds, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tot d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

b) Amb el repartiment de l'import total previst en la convocatòria entre totes les sol·licituds que s'hagin presentat en el termini màxim establert i que compleixin els requisits de la convocatòria.

9. Així mateix, quan la naturalesa de l'ajut ho faci possible, i així ho prevegi la convocatòria, es poden seleccionar les persones beneficiàries per sorteig entre les que s'hagin presentat i compleixin els requisits.

10. El conjunt de subvencions atorgades en cada convocatòria no pot superar l'import total màxim previst.

Article 7

Regles generals sobre l'import de la subvenció

1. L'import de la subvenció s'ha de fixar segons la disponibilitat pressupostària, el pressupost aprovat, l'import sol·licitat, la documentació que aporti el sol·licitant i, si escau, la puntuació obtinguda.

2. El pressupost total del projecte ha d'estar compost pel conjunt de partides subvencionables i pels recursos propis de la persona o l'entitat, o per altres recursos. L'òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l'acta de la comissió avaluadora, en la proposta de resolució i en la resolució.

3. Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats, la comissió avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.

4. En el cas que no es produeixi cap modificació, el projecte aprovat serà el que s'hagi presentat com a pressupost total del projecte. En el cas que es produeixin els fets esmentats en els apartats 2 i 3 d'aquest article, el projecte aprovat serà el que determini la resolució de concessió.

5. La convocatòria ha de determinar l'import de l'ajut, tenint en compte les característiques peculiars de l'activitat subvencionada i l'interès públic objecte de foment en cada cas, el qual pot consistir en:

a) L'import sol·licitat, d'acord amb els criteris que estableixi la convocatòria, o bé un percentatge de l'import sol·licitat.

b) Un barem estàndard de costs unitaris, que pot ser una quantia fixa o a preu fet pel conjunt del programa, o bé en forma de mòdul de servei.

c) Una quantia en proporció a la puntuació que la comissió avaluadora hagi atribuït al projecte, programa o activitat sol·licitat.

d) Una quantia d'acord amb la puntuació assignada al projecte, programa o activitat presentat i les escales d'imports que determini la convocatòria per a cada tram de punts.

Aquests sistemes es poden combinar segons els conceptes i els tipus de despesa per subvencionar.

6. Amb independència de les regles de determinació de l'import que disposa aquest article, la convocatòria pot establir imports màxims i imports mínims en les subvencions.

7. Quan, en aplicació de les regles de repartiment i de determinació previstes en les lletres c) i d) de l'apartat 5 d'aquest article, la suma dels imports dels ajuts corresponents a les persones o entitats sol·licitants que compleixen els requisits per ser-ne beneficiàries sigui superior a la quantia global màxima fixada en la convocatòria, l'import que els correspongui a cadascun s'ha de reduir proporcionalment.

8. En el cas que es puntuïn els projectes, si es produeix un empat en la valoració de les persones o entitats sol·licitants i el crèdit romanent és insuficient per cobrir la subvenció que els correspondria a totes, la distribució d'aquest romanent s'ha d'establir d'acord amb els criteris que estableixi la convocatòria. En tot cas, el criteri final de desempat serà l'ordre d'entrada de les sol·licituds, com a criteri residual o si no s'han fixat altres criteris de desempat en la convocatòria.

9. En tot cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, ajuts o ingressos,  superi el cost de l'activitat objecte de subvenció o l'import de l'ajut sol·licitat.

10. En el cas dels premis, la quantia serà sempre una quantitat fixa determinada per la convocatòria.

Article 8

Despeses subvencionables

1. D'acord amb l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, es consideren despeses subvencionables aquelles que, de manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat objecte de subvenció, que s'efectuïn en el termini establert en la convocatòria per dur a terme les accions subvencionables i que no superin el valor de mercat. S'hi poden imputar les despeses que s'hagin fet al llarg del període d'activitat fixat en la convocatòria.

2. Amb caràcter general, es considera despesa efectuada la que s'hagi pagat de manera efectiva abans que acabi el període de justificació. No obstant això, si ho estableix la convocatòria, es poden justificar totes les despeses que, conforme a dret, s'hagin meritat fins a la data límit per dur a terme les activitats subvencionades o per justificar l'activitat, amb independència que s'hagin abonat o no als creditors corresponents.

3. Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les notarials i registrals o les pericials, per dur a terme el projecte subvencionat, i també les d'administracions específiques i d'auditories externes de l'entitat, són subvencionables sempre que siguin indispensables per executar el projecte de manera adequada i estiguin relacionades directament amb l'activitat subvencionada.

4. En el cas d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, la persona o entitat beneficiària ha de destinar els béns al fi concret per al qual s'hagi concedit la subvenció pel temps que estableixi la convocatòria, el qual, d'acord amb l'article 40.4 del Text refós de la Llei de subvencions, no pot ser inferior a cinc anys en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta de béns.

5. Si la convocatòria ho estableix expressament, es poden finançar projectes en els quals una part l'hagi duit a terme personal voluntari, sempre que es respectin les condicions que estableix la Llei 11/2019, de 8 de març, del voluntariat de les Illes Balears. Les despeses corresponents a la participació de voluntariat (dietes i transport, pòlisses d'assegurança, etc.) es podran subvencionar sempre que siguin despeses directes relacionades amb l'execució del projecte subvencionat. Quan ho prevegi la convocatòria, i en les condiciones i amb els límits que s'estableixin, el treball voluntari pot constituir una aportació en espècie a l'efecte de justificar la despesa.

6. A més del que pugui establir cada convocatòria en concret, no són despeses subvencionables les següents:

a) Els interessos deutors de comptes bancaris.

b) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals o els interessos d'aplicació a la mora dels pagaments.

c) Les despeses de procediments judicials derivats de l'activitat o projecte subvencionat o que hi estiguin relacionats.

d) Els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, com tampoc els imposts personals sobre la renda.

e) Les despeses d'indemnització per acomiadaments (incloses les pactades) ni les bestretes al personal.

 

Article 9

Òrgans competents

1. El director general d'Atenció a la Dependència, la directora general de Serveis Socials, el director general de Planificació, Equipaments i Formació, la directora general d'Infància, Joventut i Famílies, el director de l'Institut Balear de la Joventut, així com els òrgans del sector públic instrumental adscrits a la Conselleria d'Afers Socials i Esports que tinguin atribuïda aquesta funció d'acord amb els seus estatuts, són els òrgans competents per instruir i tramitar els procediments, d'acord amb l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 12 d'aquesta Ordre.

2. La consellera d'Afers Socials i Esports, la presidenta de l'Institut Balear de la Joventut, o els òrgans en qui deleguin, així com els òrgans del sector públic instrumental adscrits a la Conselleria d'Afers Socials i Esports que tinguin atribuïda aquesta funció d'acord amb els seus estatuts, són els òrgans competents per iniciar el procediment, mitjançant la resolució de convocatòria de subvencions a què es refereix l'article 5 d'aquesta Ordre i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions; per dictar la resolució de concessió o denegació de subvencions o, si escau, d'inadmissió de la sol·licitud, com també, si escau, les resolucions de modificació, de revocació i de reintegrament a què es refereixen els articles 27, 28 i 29 d'aquesta Ordre, com també per comprovar la justificació de l'aplicació efectiva de la subvenció concedida de conformitat amb el que disposen l'article 42 del Text refós esmentat i l'article 24 d'aquesta Ordre.

Article 10

Presentació de sol·licituds

1. Les persones interessades, quan siguin persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, han de presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta, segons els models establerts en cada convocatòria, per mitjans electrònics, a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La resolució de cada convocatòria s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. D'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes esmentats presenta la sol·licitud presencialment, l'òrgan instructor ha d'advertir a la persona interessada que aquesta presentació no és vàlida a efectes que, si escau, pugui aportar la sol·licitud de forma electrònica.

2. Les persones interessades, quan siguin persones físiques, poden presentar individualment les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta segons els models establerts en cada convocatòria, presencialment o per mitjans electrònics, a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o bé a qualsevol dels registres esmentats en l'article 16 de la Llei 39/2015 i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Sens perjudici de la documentació addicional que determini cada convocatòria i tenint en compte els punts següents, la documentació que s'ha d'aportar amb la sol·licitud és la següent:

a) Còpia del document d'identitat (DNI, NIF o NIE) de la persona sol·licitant o, segons el cas, dels seus representants legals o voluntaris, i, si escau, certificat d'empadronament, quan la presentació de les sol·licituds per mitjans electrònics no sigui obligatòria.

b) En cas de persones jurídiques, agrupacions de persones o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l'entitat o l'agrupació i, si escau, els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o el certificat d'inscripció registral dels documents esmentats, com també l'acreditació de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.

c) Si escau, un informe explicatiu de l'activitat que s'ha de dur a terme, en el qual s'indiquin els antecedents, els objectius i els recursos humans i materials necessaris per executar-la, el pressupost, amb detall dels ingressos i de les despeses o les inversions previstes i, si escau, amb l'IVA desglossat.

d) Una o més declaracions responsables, d'acord amb el model normalitzat que consti en cada convocatòria, en relació amb el compliment de les obligacions següents:

1a. De complir les obligacions que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 16 d'aquesta Ordre, com també les que s'estableixin en la convocatòria corresponent.

2a. De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.

3a. De no haver estat sancionada o condemnada en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma.

e) Una declaració responsable en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

f) En el cas que la persona sol·licitant s'oposi a l'obtenció de dades a què es refereix l'apartat 4 d'aquest article, un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que indiqui que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Administració de l'Estat. No obstant això, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 euros, aquests certificats s'han de substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant que indiqui que està al corrent en les obligacions corresponents.

g) En el cas que la persona o entitat interessada no sigui perceptora de la Comunitat Autònoma, una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tal com disposa el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, o un document bancari que acrediti la titularitat del compte, d'acord amb el model normalitzat disponible a la seu de la direcció general competent o de l'Institut Balear de la Joventut, o si escau, de les entitats del sector públic instrumental adscrites a la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

4. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació, per part de la persona o entitat interessada, de les prescripcions contingudes en el Text refós de la Llei de subvencions, aquesta Ordre i la convocatòria corresponent, i suposa, llevat d'oposició expressa, l'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de manera directa l'acreditació que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Administració de l'Estat i davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. L'òrgan instructor, directament o a través de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, ha de comprovar d'ofici que la persona o entitat interessada està al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, d'acord amb l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l'expedient.

6. Quan l'Administració pugui comprovar la informació facilitada per la persona interessada per tècniques telemàtiques, la comprovació s'ha de fer d'acord amb el que disposa el capítol IV del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, i no s'ha d'exigir a la persona interessada l'aportació de documents.

7. S'ha de garantir el compliment del que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015 quant a l'exigència de presentar documentació que ja s'ha aportat anteriorment o que està en poder de l'Administració.

8. En les convocatòries dictades d'acord amb aquesta Ordre, es pot limitar i establir el nombre màxim de sol·licituds que pot presentar una persona o entitat o per a cada modalitat de projecte subvencionable. En cas que una mateixa persona o entitat presenti un nombre de projectes superior al màxim previst en la convocatòria corresponent per a cada modalitat de projecte subvencionable, es tindrà en compte l'ordre segons la data i el número de registre d'entrada a l'hora de determinar els projectes que s'admeten o no.

9. Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, s'ha de requerir la persona o entitat sol·licitant perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva en el termini de deu dies, amb l'advertiment que, si no ho fa en aquest termini, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015. Aquest requeriment es pot fer en qualsevol moment del procediment administratiu i sempre abans de la proposta de resolució.

10. Si ho estableix la convocatòria, es pot dictar un únic requeriment per a totes les sol·licituds presentades, amb indicació de la deficiència detectada en cada cas, el qual s'ha de publicar a la Seu Electrònica. En aquests casos, la resolució que determini el desistiment de les sol·licituds que no s'hagin esmenat, la qual també s'ha de publicar a la Seu Electrònica, substitueix la prevista en l'article 68 de la Llei 39/2015.

11. L'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

12. En la modalitat de subvencions per atorgar premis de dotació individual inferiors a 1.000,00 € (imposts inclosos) canalitzades a través d'Internet o de xarxes socials, d'acord amb la convocatòria, la presentació de la sol·licitud es pot substituir per una acció inequívoca de la voluntat de participar-hi. En aquest cas, la forma de participar serà mitjançant la publicació a una o diverses xarxes socials dels requisits establerts en la convocatòria. A més, la convocatòria ha de recollir detalladament els requisits de les persones o entitats participants, i l'òrgan convocant comprovarà el compliment d'aquests requisits amb posterioritat a l'atorgament provisional del premi. En aquest sentit, las bases de la convocatòria poden establir guanyadors suplents, que esdevindran guanyadors en el cas que les persones a qui s'hagi atorgat provisionalment el premi no compleixin els requisits de la convocatòria.

Article 11

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.

2. Segons l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, la Comissió Avaluadora s'ha de constituir preceptivament en els procediments de concurs, sempre que l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior a 50.000,00 euros o l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000,00 euros.

3. La Comissió Avaluadora ha d'estar integrada per un president o presidenta, un secretari o secretària i un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de convocatòria, d'acord amb criteris de competència professional i d'experiència. Els membres d'aquest òrgan col·legiat han de ser personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o ens adscrits.

4. Les convocatòries corresponents poden fixar una avaluació tècnica prèvia de les activitats, els projectes o els comportaments objecte de les sol·licituds de subvenció, basada en criteris socials, tècnics i econòmics. Per a això, es pot constituir una comissió tècnica amb les funcions següents:

a) Avaluar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris d'avaluació que estableix la convocatòria.

b) Emetre l'informe tècnic que ha de servir de base a la Comissió Avaluadora per emetre l'informe que ha de fonamentar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor.

5. En el cas dels premis, les persones integrants del jurat de selecció han de ser designades per la consellera d'Afers Socials i Esports, per la presidenta de l'Institut Balear de la Joventut, o si escau, per l'òrgan del sector públic instrumental adscrit a la Conselleria d'Afers Socials i Esports que tinguin atribuïda aquesta funció d'acord amb els seus estatuts, bé entre personal de la Conselleria, de l'Institut o de l'entitat corresponent, o bé entre persones de prestigi o experiència reconeguda en la matèria. En aquest cas, la constitució del jurat és preceptiva. L'han d'integrar un president o presidenta, un secretari o secretària i almenys tres vocals.

6. Quant a la valoració dels projectes d'acord amb els criteris que estableixi la convocatòria, en cap cas no es valoraran els projectes que no s'adaptin a l'objecte de la convocatòria o que hagin presentat entitats que no compleixin els requisits per resultar beneficiàries de les subvencions.

7. En la composició de la Comissió Avaluadora i del jurat s'ha de procurar un equilibri adequat entre homes i dones.

Article 12

Instrucció del procediment

1. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'hagi de pronunciar la resolució i, en concret, les que detalla l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. A l'efecte de determinar les persones i entitats participants admeses en la convocatòria de subvencions corresponent, l'òrgan instructor, si escau, ha de requerir a les persones i les entitats sol·licitants l'esmena de les sol·licituds d'acord amb l'article 10.9 d'aquesta Ordre. Així mateix, en els supòsits en què, posteriorment, el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a la persona o entitat sol·licitant de la subvenció, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, transcorregut el termini que s'indica a aquest efecte, se'n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i la persona o entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar a l'òrgan competent per resoldre el procediment l'arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, l'ha de notificar a la persona interessada.

3. En tot cas, abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot donar audiència a les entitats interessades durant un termini de deu dies a l'efecte de proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. S'entendrà que la persona o entitat interessada accepta la proposta formulada per l'òrgan instructor si s'hi expliciten clarament les modificacions corresponents i la persona o entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini indicat. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

4. Sens perjudici del que preveu l'apartat anterior, quan la subvenció tengui per objecte el finançament d'actuacions que hagi de fer el sol·licitant i l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol·licitat, l'instructor pot instar el sol·licitant a modificar-ne la sol·licitud, en el termini corresponent al tràmit d'audiència, a fi d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. Aquesta modificació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.

5. A aquests efectes, cada convocatòria pot establir si s'admeten o no les modificacions a què fan referència els dos apartats anteriors, així com les condicions, els límits i els percentatges aplicables.

6. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i, si escau, de l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució, la qual s'ha de pronunciar sobre tots els aspectes que estableix l'article següent, relatiu a la resolució, i, si escau, sobre les modificacions indicades en els apartats anteriors.

7. La proposta de resolució s'ha de notificar a les persones interessades individualment o mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a la pàgina web de la direcció general competent, de l'Institut Balear de la Joventut,o si escau, de l'entitat del sector públic instrumental adscrita la Conselleria d'Afers Socials i Esports, d'acord amb el que estableixi la convocatòria.

8. Si escau, en els casos i els termes que estableixi la convocatòria, les persones interessades proposades com a beneficiàries de les subvencions han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o la renúncia de la subvenció proposada en el termini indicat en l'article 15 d'aquesta Ordre. En tot cas, es considera que la persona beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta la renúncia dins el termini atorgat.

9. En el cas que una entitat renunciï a l'import de la subvenció proposada, únicament es repartirà aquest import entre la resta de sol·licituds si la convocatòria preveu expressament aquesta possibilitat i tenint en compte els criteris de repartiment que s'estableixin per a això, els quals, en tot cas, han de respectar els principis d'atorgament de subvencions que disposa l'article 6 d'aquestes bases.

10. Es pot prescindir del tràmit previst en l'apartat anterior quan l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat.

11. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

Article 13

Resolució i notificació

1. La resolució de concessió de les subvencions ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents: la identificació de la persona o entitat beneficiària, la descripció de l'activitat que s'ha de subvencionar, inclòs el període d'execució, el pressupost total de l'activitat subvencionada, l'import de la subvenció concedida, la inclusió o l'exclusió, si pertoca, de l'IVA suportat, les obligacions de la persona o entitat beneficiària, les garanties que ofereix la persona o entitat beneficiària o l'exempció d'aquestes garanties, la forma de pagament i la forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts.

2. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar, així mateix, el nombre d'exercicis a què s'aplica la despesa i la quantia màxima que s'ha d'aplicar en cada exercici, en els límits que estableixen el Text refós de la Llei de finances i les lleis generals de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte de les despeses pluriennals. En tot cas, i pel que fa a les anualitats posteriors a l'exercici corrent, s'entén que l'eficàcia de la resolució de concessió resta sotmesa a l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de cada exercici.

3. D'acord amb l'article 6.2 d'aquestes bases, si alguna de les persones o entitats beneficiàries renuncia a la subvenció o incompleix les seves obligacions, amb la consegüent pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l'òrgan concedent, sense necessitat de fer una nova convocatòria, ha de concedir la subvenció a la persona o entitat sol·licitant o a les persones o entitats sol·licitants següents, per ordre de puntuació, sempre que s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comunicar aquesta opció als interessats, perquè acceptin la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada les persones o entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de notificar.

4. Correspon a l'òrgan instructor la notificació individual o mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, si escau, a la pàgina web de la direcció general competent, de l'Institut Balear de la Joventut, o si escau, de l'entitat del sector públic instrumental adscrita a la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de les resolucions que finalitzen el procediment de concessió de subvencions, segons el cas, de conformitat amb el que estableixi la convocatòria i d'acord amb el que disposa l'article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions.

5. En tot cas, la resolució de concessió es pot substituir per l'acabament convencional d'acord amb el que preveu l'article 23 del Text refós de la Llei de subvencions, per acord entre l'òrgan concedent i totes les persones o entitats beneficiàries en relació amb la quantia de la subvenció concedida, sempre que hi hagi crèdit suficient i es respectin l'objecte, les condicions, la finalitat i els criteris de valoració establerts en la convocatòria, amb la conformitat prèvia de l'òrgan instructor o, si escau, de la Comissió Avaluadora. Les resolucions de concessió també es poden complementar mitjançant els convenis instrumentals a què es refereix l'article 21.2 del mateix Text refós per concretar els compromisos assumits per les parts.

6. El venciment del termini màxim establert per resoldre el procediment sense que s'hagi dictat i notificat la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.

7. En el cas dels premis, la resolució ha de ser motivada i ha de contenir les dades de la persona premiada, la descripció de l'activitat premiada, les obligacions de la persona premiada, si escau, la quantia individual del premi concedit i la forma de pagament.

8. La resolució de concessió dels premis es pot notificar mitjançant la publicació al web de l'òrgan instructor d'acord amb el que estableixen l'article 40 i els següents de la Llei 39/2015, o en un acte públic, sens perjudici de la posterior notificació individual o de la publicació al web indicat en la convocatòria.

Article 14

Entitats col·laboradores

1. Les convocatòries que es dictin en aplicació d'aquesta Ordre poden preveure la col·laboració de les entitats que, a aquest efecte, assenyala l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions, quant al lliurament dels fons públics a les persones o entitats beneficiàries de les subvencions o a la realització d'altres funcions de gestió.

2. El règim de col·laboració d'aquestes entitats s'ha de subjectar a les normes que estableixen els articles 26 a 28 del Text refós de la Llei de subvencions i als termes que, si escau, s'estableixen en la convocatòria i en el conveni o contracte corresponent.

3. A més de les entitats assenyalades en les lletres a), b), c), d) i e) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el que disposa l'article 26.1.f), poden ser designades entitats col·laboradores les persones jurídiques que compleixin els requisits següents:

a) Que el seu objecte social o activitat tengui relació amb el sector al qual s'adrecen els ajuts i les subvencions.

b) Que es tracti d'entitats amb ànim de lucre o sense d'acord amb el que assenyali la convocatòria.

c) Que disposin dels mitjans materials i personals suficients per desenvolupar les activitats de lliurament, distribució i comprovació exigibles dels ajuts i les subvencions.

4. Les entitats col·laboradores esmentades en els apartats a), b), c), d) i e) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions estan exemptes de justificar la seva solvència i eficàcia.

5. Les entitats col·laboradores a què es refereix la lletra f) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions han d'acreditar les condicions de solvència i eficàcia que s'estableixen a continuació i les que, si escau, estableixin les convocatòries concretes:

a) Quant a les entitats sense ànim de lucre, la inscripció en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, en el cas d'entitats de serveis socials.

b) Quant a les entitats amb ànim de lucre, o entitats sense ànim de lucre que no estiguin incloses en l'àmbit dels serveis socials:

- Informe d'institucions financeres o, si escau, justificant de l'existència d'una assegurança d'indemnització per riscs professionals.

- Declaració responsable del material, de les instal·lacions i de l'equip tècnic de què disposa l'entitat per executar la col·laboració, i també, quan sigui procedent, de les titulacions acadèmiques i professionals del personal que hagi de dur a terme l'activitat.

6. Les convocatòries corresponents poden fixar una avaluació tècnica de les activitats, els projectes o els comportaments objecte de les sol·licituds de subvenció, basada en criteris socials, tècnics i econòmics, que s'ha de regir per les regles generals següents:

a) L'avaluació tècnica, la pot fer una entitat aliena a l'Administració del Govern de les Illes Balears, com a entitat col·laboradora, i l'encàrrec s'ha de formalitzar per mitjà del conveni o del contracte que correspongui en cada cas, en els termes de l'article 27 del Text refós de la Llei de subvencions.

b) Els paràmetres per a l'avaluació tècnica s'han de fixar en la convocatòria, en el marc dels criteris que s'estableixen en l'article 6, apartats 1 i 2, d'aquesta Ordre.

 

Article 15

Regles generals sobre terminis i pròrrogues

1. Les convocatòries han de fixar els terminis següents:

a) Entre deu dies i cinc mesos per presentar les sol·licituds de subvenció. Quan les característiques de la subvenció ho facin recomanable, les convocatòries corresponents poden preveure un termini superior, tenint en compte el que disposa la lletra f) següent.

b) Deu dies per esmenar la sol·licitud o la documentació presentada juntament amb la sol·licitud a què es refereixen els articles 10.9 i 12.2 d'aquesta Ordre.

c) Entre quinze dies i tres mesos per dur a terme l'actuació que permeti reprendre la tramitació del procediment a què es refereix l'article 12.2 d'aquesta Ordre.

d) Entre deu i quinze dies per al tràmit d'audiència, si pertoca, de conformitat amb el que disposa l'article 82.2 de la Llei 39/2015.

e) Si escau, entre tres i deu dies per acceptar la proposta de resolució o renunciar-hi, comptadors des de l'endemà que s'hagi comunicat.

f) Fins a sis mesos per dictar i notificar la resolució expressa, comptadors, segons s'estableixi en la convocatòria, des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, des de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment, o des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

g) Entre tres i set dies per comunicar el començament de l'activitat objecte de subvenció, en el cas que l'activitat s'hagi de fer amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud i la convocatòria estableix la comunicació de l'inici de l'activitat com a requisit específic per concedir la subvenció.

h) El termini màxim de justificació de la subvenció que, en consideració a la naturalesa de l'activitat subvencionada, pot consistir en una data certa o en una data determinable, comptador des del termini d'acabament de l'activitat que, si escau, es prevegi en la convocatòria. En el cas que la convocatòria no estableixi res respecte d'això, la justificació s'ha de presentar en el termini màxim de tres mesos des de la data d'acabament de l'execució del projecte.

i) Quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent per comprovar la justificació de la subvenció, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a la persona o entitat beneficiària.

j) El termini mínim d'afectació de l'activitat subvencionada a la finalitat per a la qual s'hagi atorgat la subvenció, si escau. En tot cas, quan es tracti de béns o d'altres drets reals, aquest termini ha de ser de cinc anys per als béns susceptibles d'inscripció en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns.

k) Tres dies hàbils per comunicar la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquest termini es computarà des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

l) Entre quinze i vint dies hàbils per comunicar les variacions a què es refereix l'apartat c) de l'article 16 d'aquesta Ordre.

En la resta de supòsits no establerts en les lletres anteriors s'han d'observar els terminis que estableixi la convocatòria.

2. Quan el nombre de sol·licituds formulades o qualsevol altra causa justificada impedeixi raonablement el compliment del termini màxim per resoldre el procediment, l'òrgan competent per resoldre el procediment pot ampliar aquest termini, d'acord amb l'article 23 de la Llei 39/2015. Així mateix, d'ofici o a instància de part, es pot ampliar el termini de presentació de la justificació de la subvenció, amb els límits i les condicions que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment. També es pot ampliar el termini d'execució de les actuacions subvencionades d'acord amb el que estableixi la convocatòria i sempre que no es perjudiquin drets de terceres persones.

3. La consellera d'Afers Socials i Esports, la presidenta de l'Institut Balear de la Joventut , o si escau, l'òrgan del sector públic instrumental adscrit a la Conselleria d'Afers Socials i Esports que tingui atribuïda aquesta funció d'acord amb els seus estatuts, poden dictar, motivadament i en casos excepcionals, mesures d'ampliació excepcionals dels terminis d'execució i de justificació de les subvencions més enllà dels supòsits prevists en els apartats anteriors, sempre que no es perjudiquin drets de terceres persones i hi concorrin raons d'interès públic degudament justificades.

Article 16

Obligacions de la persona o entitat beneficiària

1. Les persones o entitats beneficiàries han de complir, a més de les obligacions que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia, sempre que la convocatòria ho estableixi expressament. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, una vegada transcorregut el termini que determini la convocatòria, no es fa constar el contrari.

b) Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports o, si escau, davant l'ens del sector públic instrumental adscrit a aquesta Conselleria, que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts.

c) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts,

d) Adoptar, d'acord amb la convocatòria corresponent, les mesures de difusió consistents a fer constar de forma destacada en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, el cofinançament amb fons de la Unió Europea, i més concretament la imatge corporativa de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de l'Institut Balear de la Joventut, o si escau, per l'entitat del sector públic instrumental adscrit a la Conselleria d'Afers Socials i Esports i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea.

e) Trametre a la Conselleria d'Afers Socials i Esports o, si escau, a l'ens del sector públic instrumental adscrit a aquesta Conselleria, una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

f) Complir les obligacions que, amb caràcter específic, estableixi la convocatòria.

2. Per als premis, són aplicables les obligacions a què es refereix la lletra a), de l'apartat 1 d'aquest article a més de les obligacions que, amb caràcter específic, estableixi la convocatòria corresponent, tenint en compte les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions que siguin compatibles amb la mateixa naturalesa del premi.

Article 17

Pagament de les subvencions

1. Amb caràcter general, el pagament de les subvencions s'ha de fer efectiu una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'hagi atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada, d'acord amb aquestes bases i en les condicions i els terminis concrets que estableixi cada convocatòria.

2. Així mateix, es poden fer pagaments parcials o fraccionats, amb la justificació prèvia de l'activitat feta parcialment, d'acord amb el que estableixi la mateixa convocatòria.

3. La convocatòria també pot preveure bestretes de pagament de fins al 100 % de la subvenció concedida, d'acord amb el que preveu l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, amb les garanties que, si escau, s'estableixin d'acord amb la normativa aplicable.

4. El pagament dels premis s'ha de fer efectiu en un sol pagament.

Article 18

Normes sobre la justificació de la subvenció

1. Les persones o entitats beneficiàries tenen l'obligació de justificar davant l'òrgan que concedeix la subvenció l'aplicació dels fons percebuts a l'objecte que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, tenint en compte les regles per determinar-ne l'import a què es refereix l'article 7 d'aquesta Ordre .

2. Les persones o entitats beneficiàries i, si escau, les entitats col·laboradores, han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa d'acord amb la modalitat de justificació i en el termini que concreti cada convocatòria tenint en compte el que estableix l'article 15.1.h) d'aquesta Ordre.

3. Una vegada transcorregut el termini de justificació que estableixi la convocatòria sense que l'entitat beneficiària hagi presentat la documentació justificativa de l'aplicació dels fons, es requerirà la persona beneficiària perquè la presenti en el termini improrrogable de quinze dies a l'efecte de poder justificar la subvenció.

4. Cada convocatòria ha d'establir la forma de documentar la justificació de la subvenció, d'acord amb les modalitats següents:

a) Compte justificatiu

i. Compte justificatiu amb aportació de justificants de despesa i pagament

ii. Compte justificatiu simplificat

iii. Compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditoria

b) Acreditació per mòduls

c) Presentació d'estats comptables

5. Per als ajuts que es concedeixin en consideració a una determinada situació en la persona o entitat beneficiària i així ho determini la convocatòria, no s'ha de requerir cap altra justificació que l'acreditació de la situació referida prèviament a la concessió i el compliment dels requisits.

6. D'acord amb la disposició addicional tercera del Text refós de la Llei de subvencions, quan les entitats beneficiàries siguin els consells insulars i les entitats locals, així com les seves entitats instrumentals, la convocatòria pot establir que la justificació de les subvencions concedides es faci mitjançant un certificat emès pel titular de l'òrgan gestor de la subvenció que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció, i també un informe emès per la Intervenció o òrgan de control equivalent de l'entitat subvencionada que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció, sens perjudici de la documentació complementària que, si escau, estableixi la convocatòria. A aquest efecte, el certificat ha de contenir, com a mínim, les dades identificatives del beneficiari i del projecte subvencionat, així com del signant de l'informe de justificació, una manifestació expressa acreditativa de la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa i, finalment, una relació detallada identificativa dels documents justificants, així com de la data de pagament.

7. Tenint en compte la naturalesa de les entitats beneficiàries, i per garantir el control de la concurrència de subvencions, cada convocatòria pot establir expressament la possibilitat de comprovar la concurrència de subvencions mitjançant una declaració responsable signada pel representant de l'entitat beneficiària en la qual consti el número, la data i l'import de les factures imputades a diferents projectes, les entitats o administració, els projectes als quals s'ha imputat la factura i l'import imputat a cada entitat. Les convocatòries poden establir altres formes de controlar la concurrència de subvencions, tenint en compte l'ús progressiu de mitjans electrònics en les relacions entre les administracions públiques i les persones interessades.

8. La consellera d'Afers Socials i Esports i la presidenta de l'Institut Balear de la Joventut o, si escau, l'òrgan del sector públic públic instrumental adscrit a la Conselleria d'Afers Socials i Esports a qui correspongui, poden dictar, motivadament, en casos excepcionals i en els termes que s'estableixin en la normativa vigent en la matèria, mesures excepcionals en relació amb els terminis i el contingut de la justificació de les subvencions concedides, o respecte de l'execució del projecte, de manera que aquestes situacions no es considerin incompliment, als efectes de reintegrament o pèrdua del dret a la subvenció, sempre que no es perjudiquin drets de terceres persones i hi concorrin raons d'interès públic degudament justificades.

9. Els premis queden justificats amb anterioritat al pagament mitjançant la concessió del premi, sens perjudici que la convocatòria estableixi alguna condició addicional.

10. En el casos de subvencions en espècie, la justificació es pot entendre feta amb l'evidència que la persona o entitat beneficiària hagi accedit al bé o servei. L'Administració pot comprovar d'ofici aquesta circumstància o bé exigir a la persona beneficiària que presenti la documentació que acrediti l'aplicació dels béns o serveis percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, sens perjudici que la convocatòria pugui establir altres formes de justificació.

Article 19

Compte justificatiu amb aportació de justificants de despesa i pagament

1. Amb caràcter general, les persones o entitats beneficiàries han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa mitjançant un compte justificatiu, signat per la persona o entitat beneficiària o el seu representant, que ha d'incloure:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats duites a terme, que ha de contenir:

1r. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han de indicar les desviacions esdevingudes.

2n. La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentada.

3r. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

4t. Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.

5è. Una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.

6è. La documentació addicional que, si pertoca, estableixi la convocatòria.

Les convocatòries poden establir continguts específics del compte i, si escau, models per presentar la documentació.

c) Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades a la relació a què fa referència la lletra b) anterior, i, si escau, la documentació acreditativa del pagament.

2. En aquest sentit, s'entenen justificades totes les despeses que, conforme a dret, s'hagin pagat efectivament en la data màxima de justificació de l'activitat.

3. La convocatòria pot acceptar la imputació a la subvenció de costs generals o indirectes, degudament justificats.

Article 20

Compte justificatiu simplificat

1. Per a subvencions concedides per un import inferior a 60.000 euros, les convocatòries de subvencions poden establir que la forma de justificació sigui un compte justificatiu simplificat. En aquest cas, el compte justificatiu ha de tenir el caràcter de document amb validesa jurídica de justificació de la subvenció.

2. El compte justificatiu ha de contenir la informació següent:

a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor, el número de la factura o document de valor probatori equivalent en el tràfic mercantil, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament.

En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'ha de presentar una liquidació en què s'indiquin i, si escau, es motivin les desviacions respecte al pressupost inicial.

A l'efecte de la consideració com a subvencionable, la despesa es considera efectivament pagada amb la cessió del dret de cobrament de la subvenció a favor dels creditors per raó de la despesa realitzada o amb el lliurament a aquests creditors d'un efecte mercantil, garantit per una entitat financera o companyia d'assegurances.

c) Una relació detallada dels altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència. Quan els justificants de les despeses s'imputin parcialment a altres subvencions, cal indicar la quantia exacta o el percentatge imputat a cadascuna, amb identificació dels òrgans concedents.

d) Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.

e) Si escau, una carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats, així com dels interessos que se'n derivin.

3. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comprovar, mitjançant les tècniques de mostreig que s'estableixin en la convocatòria, els justificants que consideri oportuns i que permetin obtenir evidència raonable sobre l'aplicació adequada de la subvenció, per a la qual cosa ha de requerir a la persona o entitat beneficiària la remissió dels justificants de despesa seleccionats.

Article 21

Compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditoria

Les convocatòries de subvencions poden establir que la forma de justificació sigui un compte justificatiu amb aportació d'un informe d'auditoria. En aquest cas, el compte justificatiu ha de contenir la informació següent:

a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.

c) Un informe de revisió del compte justificatiu, que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre oficial d'auditors de comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha duit a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.

2. L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, en relació amb l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions i amb subjecció a les normes d'actuació i de supervisió que, si escau, proposin la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

3. Aquesta modalitat es pot establir amb caràcter voluntari o obligatori, i el cost derivat de l'auditoria es pot subvencionar en les condicions i amb els límits que estableixi cada convocatòria.

Article 22

Àmbit d'aplicació dels mòduls o sistemes de despeses simplificats

1. La concessió o la justificació de la subvenció per mitjà de mòduls o sistemes de despeses simplificats requereix, en tot cas, el compliment de les condicions següents:

a) Que l'activitat subvencionable o els recursos necessaris per dur-la a terme siguin mesurables en unitats físiques.

b) Que hi hagi una evidència o referència del valor de mercat de l'activitat subvencionable o, si escau, dels recursos que s'han d'utilitzar.

c) Que l'import unitari dels mòduls, que pot contenir una part fixa i una altra de variable segons el grau d'activitat, es determini sobre la base d'un informe tècnic motivat, el qual ha d'incloure les variables tècniques, econòmiques i financeres que s'han tingut en compte per determinar el mòdul, a partir de valors mitjans de mercat estimats per dur a terme l'activitat o el servei objecte de la subvenció.

2. La concreció dels mòduls i l'elaboració de l'informe tècnic es pot fer de manera diferenciada per a cada convocatòria.

3. Quan les convocatòries estableixin valors específics per als mòduls la quantia dels quals es projecti al llarg de més d'un exercici pressupostari, se n'ha d'indicar la forma d'actualització i s'ha de justificar en l'informe tècnic esmentat.

4. Quan per circumstàncies sobrevingudes es produeixi una modificació de les condicions econòmiques, financeres o tècniques que s'han tingut en compte per establir i actualitzar els mòduls, l'òrgan competent ha d'aprovar la revisió de l'import, motivada mitjançant l'informe tècnic pertinent.

5. Quan concorrin les circumstàncies que estableix l'apartat 1 d'aquest article i la convocatòria hagi fixat el règim de justificació per mòduls, la justificació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant la presentació de la documentació següent:

a) Un informe d'actuació justificatiu del compliment de les condicions imposades per a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b) Un informe econòmic justificatiu que ha de contenir els punts següents:

1r. Acreditació o, si no, declaració de la persona o entitat beneficiària sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul.

2n. Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en l'informe d'actuació i els mòduls prevists en la convocatòria.

3r. Detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

6. A l'efecte de calcular el mòdul, les convocatòries poden aplicar imports de barems estàndards de costs unitaris mitjançant un informe i d'acord amb les regles que es detallen a continuació.

a) Els principis que han de regir aquest sistema són els següents:

- Un mètode de càlcul just, equitatiu i verificable, basat en:

- dades estadístiques o altra informació objectiva; o

- les dades històriques verificades de persones o entitats beneficiàries concretes; o

- l'aplicació de les pràctiques habituals de comptabilitat de costs de les distintes persones o entitats beneficiàries.

- Les modalitats d'aplicació dels barems de costs unitaris, imports a preu fet i tipus fixos corresponents, aplicables a una categoria similar de programa i beneficiari en altres polítiques de l'Administració autonòmica, estatal o de fons europeus.

- Els percentatges establerts per la normativa específica que reguli els fons finalistes.

- Altres mètodes específics per determinar els imports establerts d'acord amb les normes específiques dels fons finalistes.

b) Quan l'activitat subvencionada generi costs indirectes, es poden calcular a un tipus fix aplicant els criteris següents:

- A un tipus fix de fins al 25% dels costs directes subvencionables, sempre que es calculi mitjançant un mètode just, equitatiu i verificable o un mètode aplicat a una categoria similar de programa i beneficiari en altres polítiques de l'Administració autonòmica, estatal o de fons europeus;

- A un tipus fix de fins al 15% dels costs directes de personal subvencionables sense l'obligació d'efectuar cap càlcul per determinar el tipus aplicable.

- A un tipus fix aplicat als costs directes subvencionables basat en mètodes existents amb els tipus corresponents en altres polítiques de l'Administració autonòmica, estatal o de fons europeus per a a una categoria similar de programa i beneficiari.

c) A l'efecte de determinar els costs de personal en relació amb l'execució del programa, s'ha de tenir en compte, com a mínim, el conveni col·lectiu aplicable al sector d'activitat.

7. Les persones o entitats beneficiàries estan dispensades de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sens perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.

Article 23

Supòsit de justificació mitjançant estats comptables

1. Les convocatòries poden establir que la subvenció es justifiqui mitjançant la presentació d'estats comptables en els supòsits següents:

a) Quan la informació necessària per determinar la quantia de la subvenció es pugui deduir directament dels estats pressupostaris o financers incorporats en la informació comptable que ha de preparar obligatòriament la persona o entitat beneficiària.

b) Quan la informació comptable hagi estat auditada o sotmesa a control financer d'acord amb el sistema previst en l'ordenament jurídic al qual estigui sotmesa la persona o entitat beneficiària.

2. A més de la informació descrita en l'apartat 1 d'aquest article, s'ha de lliurar un informe complementari elaborat per l'auditor de comptes o, en el cas d'entitats públiques, per l'òrgan de control intern corresponent, als efectes d'identificar i quantificar les despeses susceptibles de subvenció.

Article 24

Comprovació de la justificació adequada de la subvenció

1. L'òrgan a què es refereix l'article 9.2 d'aquesta Ordre ha de dur a terme, d'acord amb la normativa aplicable, la comprovació de la justificació documental de la subvenció, per la qual cosa ha de revisar la documentació que obligatòriament ha d'aportar la persona o entitat beneficiària o, si escau, l'entitat col·laboradora.

2. En els casos en què el pagament de la subvenció es faci amb l'aportació prèvia de la documentació prevista en cadascuna de les modalitats de justificació, d'acord amb el que estableix aquesta Ordre, la comprovació formal per liquidar la subvenció pot comprendre exclusivament els documents prevists per a cadascuna de les modalitats de justificació. En tots aquests casos, la revisió de les factures o els documents de valor probatori anàleg que, si escau, formin part del compte justificatiu, ha de ser objecte de comprovació en els quatre anys següents sobre la base d'una mostra representativa, d'acord amb els criteris que fixi la convocatòria

3. Una vegada comprovada la justificació de la subvenció, s'ha de dictar i notificar la liquidació de la subvenció, d'acord amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions i amb caràcter previ al pagament total o parcial de la subvenció o a l'inici, si escau, dels procediments de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció.

Article 25

Subcontractació de les activitats

1. La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat i així s'estableixi en la convocatòria, d'acord amb els límits i les condicions que disposa l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Quan la subcontractació no superi el 50 %, la persona o entitat sol·licitant de la subvenció ha de presentar un informe explicatiu dels motius pels quals s'ha de recórrer a la contractació d'activitats amb tercers.

3. Si l'activitat concertada amb tercers excedeix el 20 % de l'import de la subvenció i l'import és superior a 60.000,00 euros o superior al 50 %, independentment de la quantia, a més de la prescripció esmentada en l'apartat anterior, la subcontractació està sotmesa al compliment del requisits següents:

a) Que el contracte se subscrigui per escrit.

b) Que l'òrgan competent per concedir la subvenció autoritzi prèviament la formalització d'aquest contracte.

Les despeses d'assessoria jurídica i notarials que pertoquin, derivades de la formalització del contracte subscrit per a la subcontractació, tenen la consideració de despesa subvencionable.

4. Els subcontractistes han de subscriure i lliurar a la persona o entitat beneficiària, a més de les factures o els documents equivalents, un estat amb el detall dels costs per naturalesa econòmica i, si escau, del benefici derivat de la realització de l'activitat subcontractada, que s'ha de mantenir a disposició dels òrgans competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.

 

Article 26

Mesures addicionals de comprovació i control

1. En qualsevol moment, els òrgans administratius que gestionen subvencions poden sol·licitar la col·laboració de les entitats beneficiàries o col·laboradores en la gestió de subvencions, així com de terceres persones relacionades amb l'objecte o la justificació de la subvenció, per presentar documentació o subministrar informació a l'efecte de comprovar la justificació adequada de la subvenció, l'execució correcta del projecte, el compliment de les obligacions per part de les entitats beneficiàries o col·laboradores, i altres actuacions relacionades amb la gestió de les subvencions.

2. Les convocatòries concretes poden establir mesures de comprovació i control adequades a la naturalesa de les actuacions subvencionades.

Article 27

Modificació de la resolució de concessió

1. Amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució de l'activitat, la persona o entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada.

2. En aquests casos, l'òrgan que concedeix la subvenció pot autoritzar la modificació sempre que no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment i no perjudiqui terceres persones, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas, tenint en compte, si escau, els criteris de gradació a què es refereix l'article següent.

3. A l'efecte de l'autorització a què fa referencia l'apartat anterior, en relació amb l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, sempre que es respectin les condicions fixades en l'article esmentat i així ho determini la convocatòria, no es consideren modificacions substancials les variacions entre les partides del pressupost del projecte que, sense alterar la quantia total de l'ajut i del valor del programa, no superin el 10 % respecte del pressupost aprovat, per la qual cosa, en aquest cas, no s'ha de sol·licitar l'autorització.

4. Quan el beneficiari posi de manifest en la justificació de la subvenció que s'han produït alteracions en la manera d'executar l'activitat subvencionada que no alteren substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció i que haguessin pogut ser objecte de la modificació de les condicions d'execució a què es refereix el paràgraf anterior, es pot acceptar la justificació, sense exigir la revocació o el reintegrament de la subvenció, sens perjudici de les sancions que puguin correspondre.

Article 28

Revocació i criteris de gradació

1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén com a resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent.

3. A aquests efectes, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació següents:

a) En cas d'execució parcial de l'activitat objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s'ha de tenir en compte l'existència de mòduls, de fases o d'unitats individualitzades que siguin susceptibles de realització independent.

b) En cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència d'aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa distinta, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb d'altres, llevat que la resolució estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.

c) En cas de manca de presentació de la documentació justificativa de la subvenció en el termini establert, o la pròrroga a què es refereix l'article 15.2 d'aquesta Ordre, el fet que la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l'òrgan competent per a la comprovació de la subvenció requereixi per escrit a la persona o entitat beneficiària que presenti la documentació en el termini màxim de quinze dies, i que, efectivament, no s'aporti la documentació en aquest termini addicional.

d) En cas d'incompliment de l'obligació de difusió publicitària a què es refereix l'article 16 d'aquesta Ordre, s'han d'aplicar les regles especials següents:

1a. Si encara resulta possible el compliment de l'obligació en els termes prevists inicialment, l'òrgan que concedeix la subvenció ha de requerir a la persona o entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini no superior a quinze dies, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

2a. Si, perquè ja s'han desenvolupat les activitats afectades per aquestes mesures, no resulta possible el compliment de l'obligació en els termes prevists, l'òrgan que concedeix la subvenció pot establir mesures alternatives, sempre que permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el previst inicialment. En el requeriment que s'adreci a aquest efecte a la persona o entitat beneficiària, s'ha de fixar un termini no superior a quinze dies perquè s'adoptin les mesures, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

3a. Sens perjudici del règim sancionador que, si escau, resulti aplicable, la revocació de la subvenció exigeix que la persona o entitat beneficiària no compleixi el requeriment a què es refereixen les regles 1a o 2a anteriors.

e) Els criteris específics que, si n'és el cas, fixi la convocatòria.

 

Article 29

Reintegrament de la subvenció

1. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article anterior.

2. En el cas que la causa del reintegrament derivi de la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta resolució s'ha de revisar prèviament d'acord amb l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de disposicions aplicables.

Article 30

Garanties

Amb independència del que estableixi la convocatòria, l'Administració pot adoptar en qualsevol moment les mesures de comprovació i de control que consideri oportunes sobre l'activitat subvencionable, perquè la persona interessada i, si escau, l'entitat col·laboradora, compleixin el que estableixen el Text refós de la Llei de subvencions, aquestes bases i les convocatòries corresponents. A aquest efecte, s'ha d'emetre un informe en el qual es detallin expressament els aspectes constatats, el qual s'ha d'integrar en l'expedient.

Article 31

Base de dades i publicitat de les subvencions

1. Els instructors dels procediments de concessió de subvencions han de trametre periòdicament a la Intervenció General la informació i la documentació detallades en el títol III del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, en la normativa reglamentària de desplegament, pel que fa a les subvencions que regula aquesta Ordre, a l'efecte de subministrar les dades a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

2. D'acord amb la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, s'han de publicar i mantenir actualitzades a la pàgina web de la Conselleria d'Afers Socials i Esports la relació de les línies d'ajuts que s'hagin de convocar en cada exercici pressupostari i la resta de dades i d'informació que es detallen en l'article 22 d'aquesta Llei.

Disposició transitòria única

Règim transitori en la tramitació dels procediments

Els procediments administratius de concessió i justificació de subvencions ja iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquesta Ordre s'han de regir per la normativa vigent en el moment de l'inici del procediment.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta Ordre, la contradiguin o hi siguin incompatibles i, expressament, les següents:

a) L'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència i Esports, en tot el que fa referència a serveis socials i joventut.

b) L' Ordre de la consellera de Benestar Social de 26 de març de 2003 per la qual s'estableixen les bases reguladores dels certàmens i premis en matèria de benestar social, en tot el que fa referència a serveis socials i joventut.

c) L'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 5 de març de 2021

La consellera d'Afers Socials i Esports

Fina Santiago Rodríguez