Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 11197
Ordre del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es modifica l’Ordre del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de dia 10 de juliol de 2020 per la qual s’ aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària d’ajuts per reiniciar o continuar l’activitat per compte propi i consolidar el projecte d’autoocupació, de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19
Antecedents
1.L' 11 de juliol de 2020 es va publicar al BOIB 122 l'Ordre del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de dia 10 de juliol de 2020 per la qual s' aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària d'ajuts per reiniciar o continuar l' activitat per compte propi i consolidar el projecte d'autoocupació, de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19 .
2. El 18 de juliol de 2020 al BOIB 128 es va publicar la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de correcció d'errades materials observats en l'Ordre del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de dia 10 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària d'ajuts per reiniciar o continuar l'activitat per compte propi i consolidar el projecte d'autoocupació, de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19.
3.El 26 d'octubre de 2020, el Director General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular va emetre informe justificatiu sobre la necessitat de modificar l'Ordre del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 10 de juliol de 2020 per la qual s' aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària d'ajuts per reiniciar o continuar l' activitat per compte propi i consolidar el projecte d'autoocupació, de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19 .
4.El 26 d'octubre de 2020, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball va dictar resolució d'inici per la modificació de l'Ordre del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 10 de juliol de 2020 per la qual s' aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària d'ajuts per reiniciar o continuar l' activitat per compte propi i consolidar el projecte d'autoocupació, de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19 .
6.L'Ordre de bases no preveu la possibilitat d'obrir de nou el termini per presentar sol·licituds si amb el número de sol·licituds presentades no s'esgota el crèdit assignat a un determinat municipi o Consell Insular.
7.Durant la gestió de la convocatòria s'ha verificat hi ha municipis o Consells Insulars els quals pel nombre de sol·licituds presentades en el seu territori, disposaran d'un romanent que atès el seu origen no pot augmentar el crèdit d'altres territoris diferents i que per tant si no s'obre de nou el termini per presentar sol·licituds en aquests municipis s'haurien de retornar als ajuntaments o consells insulars que varen aportar el finançament sense beneficiar a tots els autònoms afectats per la pandèmia. S'ha de tenir en compte que el número de sol·licituds que l'ordre establia com número màxim atès el crèdit de la convocatòria, es varen exhaurir als 40 minuts d'obertura del termini per sol·licitar torn, i que per tant molts autònoms afectats no varen poder demanar l'ajuda. Per tant una nova apertura del termini per presentar sol·licituds a aquells territori en els quals el crèdit no s'hagi esgotat donaria la possibilitat de beneficiar a autònoms afectats que donat el màxim admès, de 10.000 sol·licituds, no varen poder demanar l'ajuda encara que complien amb els requisits.
8. Atès l'elevat nombre de sol·licituds presentades, l'origen dels fons prevists pel finançament d'aquesta convocatòria, i els insuficients mitjans personals per la tramitació, es considera adient modificar l'ordre de prelació dels fons per l'assignació de crèdits.
9. Per tal d'agilitzar la concessió dels ajuts, atès l'agreujament de la situació econòmica, provocat per l'agreujament de la situació pandèmica i la nova declaració de l'estat d'alarma, es considera necessari modificar l'ordre de bases per tal de substituir la comprovació prèvia del compliment dels requisits de l'ajuda per part dels autònoms sol·licitants per una declaració responsable de compliment d'aquests requisits.
Fonaments de dret
1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu reglament (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
2. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB número 196, de 31 de desembre).
3. Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre).
5. Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID- 19.
6. Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID- 19.
7. Real Decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara el estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Primer. Modificar la Ordre del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de dia 10 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària d'ajuts per reiniciar o continuar l'activitat per compte propi i consolidar el projecte d'autoocupació, de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19 quant a l'article 5 apartat 2:
On diu:
2.Quan s'arribin a les 10.000 sol·licituds del tràmit un, se suspendrà la sol·licitud d'aquest tràmit, que es podrà reprendre una vegada resolts els expedients corresponents si hi ha fons disponibles i es publicarà al lloc web de la Direcció General de Promoció Econòmica,Emprenedoria i Economia Social i Circular i al Butlletí Oficial de les Illes Balears tant la suspensió com l'aixecament de la suspensió.
Ha de dir:
2.Quan s'arribin a les 10.000 sol·licituds del tràmit un, se suspendrà la sol·licitud d'aquest tràmit, que es podrà reprendre una vegada resolts els expedients corresponents si hi ha fons disponibles i també en el cas de que pel número de sol·licituds presentades no s'exhaureixi el crèdit disponible per un municipi o consell insular. Es publicarà al lloc web de la Direcció General de Promoció Econòmica,Emprenedoria i Economia Social i Circular i al Butlletí Oficial de les Illes Balears tant la suspensió com l'aixecament de la suspensió.
Segon. Afegir un nou paràgraf 4 a l'article 6 que diu:
6.4 Per tal d'agilitzar la gestió de la convocatòria la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular pot demanar als sol·licitants, en qualsevol moment del procediment, la presentació d'una declaració responsable (Annex 2) sobre el compliment dels requisits establerts en aquesta Ordre de Bases, sense perjudici de quedar sotmesos a les actuacions de control pertinents per comprovar el compliment de les declaracions realitzades.
El requeriment de presentació de la declaració responsable establert en aquesta Ordre com annex 2, s'haurà de publicar al BOIB i s'atorgarà un termini mínim de 5 dies naturals per la seva presentació mitjançant tràmit telemàtic.
La falsedat en les situacions declarades pot determinar l'inici d'un procediment de reintegrament i responsabilitats civils i penals.
Tercer. Modificar l'article 7. 4 de l'Ordre de Bases que quedarà redactat de la següent manera:
On diu:
L'assignació dels crèdits es farà en base al moment en què s'incorporin els fons a la convocatòria, en relació als expedients que hi hagi a partir d'aquell moment pendents d'assignar saldo atès que l'efectivitat de les quanties addicionals té efectes retroactius al moment de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la convocatòria que conté aquesta Ordre, i seguint aquesta prelació, primer els fons dels ajuntaments, després els dels consells insulars i finalment els de la Comunitat Autònoma. Per a la determinació de l'origen dels romanents també es tendrà en compte aquesta prelació.
Ha de dir:
L'assignació dels crèdits es farà en base al moment en què s'incorporin els fons a la convocatòria, en relació als expedients que hi hagi a partir d'aquell moment pendents d'assignar saldo atès que l'efectivitat de les quanties addicionals té efectes retroactius al moment de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la convocatòria que conté aquesta Ordre.
Quart. S'afegeix un nou punt 10 a l'article 7 de l'ordre de bases, en els termes següents:
10. Si el número de sol·licituds presentades pels autònoms amb domicili fiscal a algun municipi, no exhaurís el crèdit assignat a aquest municipi, es podrá tornar a obrir el termini per presentar sol·licituds pels autònoms amb domicili fiscal al municipi. L'obertura del termini per presentar sol·licituds es realitzarà mitjançant resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball que es publicarà en el BOIB i al lloc web de la Direcció General de Promoció Econòmica, i que determinarà per quins municipis s'obre de nou el període de sol·licitud. En cas de reobertura del termini per presentar sol·licituds la presentació de la documentació establerta a l'article 6.1 d'aquesta ordre de bases serà substituïda per una declaració responsable del sol·licitant d'acord amb el model normalitzat establert com annex 2 .
Cinquè. S'afegeix un nou Annex II:
ANNEX II
Declaració responsable pels ajuts per reiniciar o continuar l' activitat per compte propi i consolidar el projecte d'autoocupació, de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19 |
|
1. En el cas de persones físiques autònoms amb activitat durant tot l'any: |
( ) Declar que m'he mantingut d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional, ininterrompudament, des d'un any abans de la publicació de la declaració de l'estat d'alarma, el 14 de març de 2020. |
2.En el cas de persones físiques autònoms temporals: |
( ) Declar que m'he mantingut d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional, amb 4 mesos d'activitat com a mínim, acumulats que poden ser no consecutius, des d'un any abans de la publicació de la declaració de l'estat d'alarma, el 14 de març de 2020. |
3.Declar que complesc amb els següents requisits: |
( ) a. Desenvolupar la seva activitat econòmica empresarial a títol lucratiu, personal i directe a les Illes Balears.
( ) b. Tenir domicili fiscal a les Illes Balears, al municipi al qual es fa referència a la meva sol·licitud.
( ) c. No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
( ) d. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social i de las obligacions tributàries amb l'entitat local del domicili fiscal del beneficiari.
( ) e. Constar d'alta en el Cens sobre el impost d'Activitats Econòmiques de l'Agència Tributaria com a treballador autònom.
( ) f. No estic sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
( ) g. En els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
( ) h. Declarar estar al corrent d'obligacions tributàries amb l'entitat local del domicili fiscal.
( ) i. Declar que la quantia sol·licitada s'adequa al número de treballadors indicat a la sol·licitud, que es correspon al número de treballadors contractats i que estan donats d'alta correctament a la seguretat social en els termes especificats a la sol·licitud i amb compliment de les normes legals aplicables.
4.Declar que em trob inclòs en alguna de les següents situacions (només s'ha de marcar una opció): |
( ) a. Haver rebut la prestació corresponent al cessament forçós de l'activitat o reducció de la facturació de com a mínim el 75%, com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per a la gestió de la crisis ocasionada pel COVID-19.
( ) b. La realització d'un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO), per força major o per causes econòmiques i productives.
( ) c. Persones físiques autònoms de temporada no inclosos en cap dels dos apartats anteriors que s'han vist afectats directa o indirectament pel Reial Decret 463/2020.
( ) d. En el casos de persones físiques autònoms que des de la declaració de l'estat fins a la presentació de la sol·licitud, no estan en les circumstàncies dels apartats anteriors, si s'han vist afectats per la COVID-19.
Entenem que s'han vist afectats per la COVID-19 si han reduït la seva facturació de com a mínim un 75% en relació amb la facturació durant el mateix període de l'any anterior. Aquest període serà l'equivalent a la duració de l'estat d'alarma.
5.Declar que no estic sotmès a cap de les següents exclusions: (en cas de trobar-se en un d'aquests supòsits no pot demanar la subvenció ) |
( ) a. Exercir funcions de direcció i gerència com a conseller o administrador, o presten altres serveis per a una societat de capital, a títol lucratiu i de forma habitual, personal i directa, sempre que posseeixin el control efectiu, directe o indirecte, d'aquella.
( ) b. Ser soci industrial de societats regulars col·lectives i de societats comanditàries.
( ) c. Ser comuner de les comunitats de béns o soci de societats civils irregulars, llevat que la seva activitat es limiti a la mera administració dels béns posats en comú.
( ) d. Ser soci treballador de les societats laborals quan la seva participació en el capital social juntament amb la del seu cònjuge i parents per consanguinitat, afinitat o adopció fins al segon grau amb els quals convisquin abast, almenys, el 50 %, llevat que acrediten que l'exercici del control efectiu de la societat requereix el concurs de persones alienes a les relacions familiars.
6. Declar responsablement que: |
( ) a. En cas realització d'un ERTO per força major o per causes econòmiques i productives, declar que dispòs d'una resolució favorable de concurrència de força major o de reconeixement de l'ERTO per causes econòmiques i productives.
( ) b. En cas de no haver reiniciat l'activitat, que no la he pogut reiniciar com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per a la gestió de la crisis ocasionada per la COVID-19.
( ) c. En cas de no haver reiniciat l'activitat essent autònom de tot l'any, declar que em donaré d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent, en el mes següent a la notificació de la Resolució de concessió de la subvenció.
7.Declaracions responsables d'altres ajuts rebuts |
Que he rebut altres ajuts sotmesos al Marc Nacional Temporal des de l'1 de gener de 2020:
( ) a. Si es una activitat del sector de la pesca i acuicultura, NO supera 120.000€.
( ) b. Si es una activitat del sector primari, NO supera els 100.000€.
( ) c. Si es una activitat de la resta d'activitat, NO supera el 800.000€.
( ) Declar que no he rebut altres ajudes pel mateix objecte, per un import global superior a 3.000€ inclosa aquesta subvenció.
Signatura electrònica
Cinquè. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears,d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2105, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 13 de novembre de 2020
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez