Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 7295
Ordre de la consellera d’Afers Socials i Esports de dia 10 d’agost de 2020 per la qual s’estableixen les bases reguladores i la convocatòria extraordinària d'ajuts a la conciliació destinats a pal·liar els efectes de la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La irrupció de la COVID-19 ha provocat una situació extraordinària i sense precedents a les Illes Balears que ha afectat de forma generalitzada i transversal a tots els sectors de la nostra societat. Les famílies, i especialment la infància, han patit de forma molt important aquesta situació, particularment pel que fa ais seus drets d'educació i socialització, i han vist privades les seves activitats habituals i rutines durant un període molt important de temps.

La suspensió de les classes presencials ha posat damunt la taula i de manera urgent una qüestió que no es nova però que ara es fa mes urgent que mai i que les administracions publiques han d'afrontar de manera integral: la conciliació de la vida laboral i familiar.

Malgrat que les Illes Balears ja es troben en fase de nova normalitat des del dia 21 de juny 2020, i que poc a poc s'han anat relaxant les mesures de restricció derivades de la COVID-19, el cert és que les famílies afronten aquest estiu amb problemes addicionals per a la conciliació. S'han imposat restriccions de nombre de participants a les activitats d'estiu que duen a pensar que hi pot haver una reducció de l'oferta en un context en què la demanda es preveu creixent o fins i tot un increment de preus inassumible per a les famílies.

A això se li ha d'afegir l'impacte que ha tengut en infants i joves els mesos de confinament obligat. La pandèmia COVID-19 i el tancament de la població infantil i juvenil ha suposat molt més que l'absència de classes. Parlam d'un període de desvinculació escolar i social en un context que, en molt de casos, ha estat crític per a les famílies.

Finalment, però no menys important, s'ha de tenir en compte l'impacte econòmic que ha tengut la crisi en el sector del lleure, format majoritàriament per petites empreses i entitats sense ànim de lucre. És necessari, per tant, donar suport a un sector que duu a terme una tasca essencial per a l'educació integral d'infants i joves i acompanyar-lo en el compliment de les mesures previstes en les normatives autonòmica i estatal per al desenvolupament d'aquestes activitats amb totes les garanties sanitàries.

En aquest context, el Consell de Govern va aprovar en la sessió de dia 5 de juny de 2020 un programa per a la conciliació de la vida laboral i familiar que recull un seguit de mesures urgents per posar en marxa durant l'estiu de 2020, amb l'objectiu de donar resposta a les necessitats laborals de les mares i els pares, les necessitats de socialització i educació deis infants, i tenint en compte la difícil situació econòmica de bona part de la ciutadania.

El programa esmentat està valorat en 6,8 milions d'euros i es concreta en vuit mesures impulsades en els àmbits de l'educació i els afers socials, principalment, i en col·laboració amb els consells insulars i els ajuntaments, d'acord amb l'Annex de l'Acord esmentat.

Entre les mesures previstes s'inclouen la 1 (ajudes per a escoles d'estiu de promoció pública), la 2 (contractació directa per tenir cura de menors amb discapacitat), la 7 (ajuda directa a les famílies per a activitats de lleure impulsades per la entitats privades) i la 8 (ajuda per a la contractació de persones per tenir cura dels infants a casa), amb un valor total de cinc milions d'euros, que ha de desenvolupar la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

L'objectiu d'aquesta Ordre i convocatòria és, per tant, canalitzar aquests mesures a través de quatre línies de subvenció diferents, amb una triple finalitat.

D'una banda, es vol facilitar la conciliació familiar i laboral dels pares i mares de menors d'edat, posant al seu abast escoles d'estiu als preus habituals i subvencionant la contractació de personal cuidador per al cas que els infants o joves hagin de romandre en el domicili. Així mateix, es preveuen ajuts per a les famílies que apuntin infants i joves a activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil impulsades per la iniciativa privada, en l'àmbit de Mallorca, ja que a la resta d'illes aquestes subvencions seran gestionades pels consells insulars, mitjançant convenis de col·laboració amb la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

De l'altra, es pretén ajudar el sector subvencionant part dels costs de les activitats i establint una línia específica per contractar personal monitor de suport per a participants amb necessitat de suport generalitzat o amb grau de discapacitat reconegut superior al 75%.

Finalment, es vol garantir el dret del lleure d'infants i joves, tot donant-los l'oportunitat de viure un oci educatiu el més normalitzat possible, en aplicació de l'article 44 de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears.

La línia que s'aprova amb aquestes bases i convocatòria s'ha inclòs en l'objectiu IV, línia 3 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018, segons les modificacions aprovades per Resolució de la Consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de dia 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 117, de 2 de juliol) i de dia 27 de juliol de 2020 (BOIB núm. 137, de 6 d'agost).

L'elaboració d'aquestes bases i convocatòria s'ha formulat d'acord amb el règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes, previst al capítol IV del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

Tot i l'excepcionalitat d'aquest règim, no s'ha d'oblidar que l'Ordre està subjecta als principis de bona regulació recollits en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears per a l'elaboració de disposicions generals, el compliment dels quals ha de quedar reflectit en el preàmbul de la norma. Així, la necessitat d'aprovar aquesta norma sorgeix de la inexistència d'unes bases reguladores en matèria de conciliació i de lleure que responguin a l'objecte i a les especificitats que preveu aquesta convocatòria. L'eficàcia es justifica en la posada en marxa d'ajuts que responen a les necessitats de famílies i entitats organitzadores d'activitats de temps lliure en un context inèdit ocasionat per la pandèmia. L'elecció de la norma com a instrument per convocar aquests ajuts és proporcional, atès que tota convocatòria exigeix l'existència d'una ordre de bases reguladores prèvia; i es dona seguretat jurídica, ja que es compleix amb els requisits bàsics del Text refós de la Llei de Subvencions i amb el procediment especial del Decret llei 8/2020. En virtut d'allò previst en aquest Decret llei, s'ha actuat amb transparència en posar a l'abast de la ciutadania el projecte d'ordre mitjançant un tràmit d'informació pública, el qual ha servit per millorar el text de manera important gràcies als suggeriments aportats. S'ha tengut en compte, també, el principi d'eficiència, en sol·licitar només aquells documents que no poden ser consultats per l'administració. En compliment del principi de qualitat, s'han tengut en compte les Directrius sobre la forma i l'estructura dels avantprojectes de llei, aprovades pel Consell de Govern el dia 29 de desembre de 2004, així com les recomanacions de redacció i estructura del Llibre d'estil del Govern de les Illes Balears. Finalment, per atendre el principi de simplificació s'ha decidit introduir les quatre línies de subvencions en una única ordre i convocatòria, per facilitar la seva consulta i posar a l'abast de la ciutadania els ajuts al més aviat possible.

El procediment de concessió de les ajudes referides en aquesta Ordre es tramitarà d'acord amb el que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, si bé en les especialitzacions indicades en el Decret Llei 8/2020, de 13 de maig.

El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria d'Afers Socials i Esports, a través de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, les competències següents: promoció i informació de les activitats juvenils; programes de mobilitat juvenil; participació i associacions juvenils; promoció dels joves artistes; instal·lacions juvenils; i anàlisi i estudi de la realitat dels joves; polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència; i protecció de les famílies.

En virtut de tot l'exposat, i d'acord amb les competències atribuïdes a la Conselleria de d'Afers Socials i Esports pel Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost) , vists els informes favorables dels Serveis Jurídics i de la Intervenció General, i l'autorització del Consell de Govern de dia 17 de juliol de 2020, dict la següent:

ORDRE

Article 1

Objecte

1. L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores i aprovar la convocatòria extraordinària d'ajuts a la conciliació familiar destinats a pal·liar els efectes de la COVID-19 durant l'estiu 2020, tot garantint el dret al lleure previst en l'article 44 de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears.

2. L'Ordre inclou les línies de subvenció següents:

a) LÍNIA A: ajuts a entitats integrants de l'Administració local i a entitats sense ànim de lucre per desenvolupar escoles d'estiu i campus esportius.

b) LÍNIA B: ajuts a les famílies per a la contractació de persones treballadores per a la cura de fills o de filles menors de 14 anys en el domicili.

c) LÍNIA C: ajuts a autònoms, persones jurídiques públiques o privades, amb ànim de lucre o sense, per a la contractació de personal monitor de suport a les escoles d'estiu i campus esportius per a participants amb necessitat de suport generalitzat o amb grau de discapacitat reconegut superior al 75%.

d) LÍNIA D: ajuts a famílies que inscriguin en els seus fills i filles en activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil de Mallorca promogudes per la iniciativa privada.

3. Aquests ajuts es regeixen per aquesta Ordre i convocatòria i, en tot allò que no hi estigui regulat, pel Text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; i pel Decret Llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

Article 2

Àmbit territorial i temporal d'aplicació

L'actuació o les activitats subvencionables s'han de dur a terme entre els dies 1 de juliol i 31 d'agost de 2020, ambdós inclosos, en l'àmbit territorial de les Illes Balears.

Article 3

Persones i entitats beneficiàries i requisits

1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones següents:

a) LÍNIA A

Entitats integrants de l'Administració local i els seus ens instrumentals dependents i entitats sense ànim de lucre que organitzin escoles d'estiu o campus esportius, d'acord amb les definicions establertes als apartats c) i e), respectivament, de l'article 37.4 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut. Les activitats esmentades han de complir els requisits prevists en aquesta norma i en la resta de normativa aplicable i estar comunicades al consell insular respectiu mitjançant declaració responsable.

b) LÍNIA B:

Persones físiques que contractin persones donades d'alta en el sistema especial per a treballadors i treballadores de la Llar establert en el Règim General de la Seguretat Social (Reial Decret 1620/2011, de 14 de novembre) per a la cura a domicili de fills o filles menors de fins a 14 anys.

c) LÍNIA C:

Autònoms, persones jurídiques públiques o privades, amb ànim de lucre o sense, que organitzin escoles d'estiu i campus esportius, d'acord amb les definicions establertes als apartats c) i e), respectivament, de l'article 37.4 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, que contractin personal monitor per atendre participants amb necessitat de suport generalitzat o amb grau de discapacitat reconegut superior al 75%. Les activitats esmentades han de complir els requisits del Decret 23/2018, de 6 de juliol, i la resta de normativa aplicable i estar comunicades al consell insular respectiu mitjançant declaració responsable.

d) LÍNIA D:

Persones físiques que inscriguin en els seus filles i filles d'entre 3 i 14 anys en activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil de Mallorca, d'acord amb les definicions establertes a l'article 37.4 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut promoguts per entitats diferents a les previstes a la Línia A. Les activitats esmentades han de complir els requisits prevists en aquesta norma i en la resta de normativa aplicable i estar comunicades al consell insular respectiu mitjançant declaració responsable.

2. Amb caràcter general, i per a totes les línies, les persones beneficiàries hauran de complir els requisits següents:

a) En el cas de persones físiques, ser residents a les Illes Balears.

b) En el cas de les persones jurídiques, estar radicades a les Illes Balears.

c) No estar sotmesa a cap de les prohibicions per ser persona beneficiària d'ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

 

3. Amb caràcter específic, i per a cada línia, les persones beneficiàries hauran de complir els requisits i les condicions següents:

a) LÍNIA A

Les entitats han d'utilitzar l'ajut establert en aquesta Ordre i convocatòria per pal·liar l'impacte econòmic de les mesures derivades de la COVID-19. En cap cas es poden pujar els preus de les activitats ni obtenir cap guany, de manera que la subvenció ha de revertir en un manteniment o millora dels preus per a les famílies.

En la inscripció s'ha de donar prioritat als fills i filles de famílies amb majors dificultats per a la conciliació, en situació de vulnerabilitat econòmica o social, nombroses i monoparentals.

b) LÍNIA B

a) Només por demanar l'ajut un dels dos progenitors del fill o fills causants.

b) La persona beneficiària ha de figurar com a titular de la llar familiar en el document de cotització a la Seguretat Social de la persona treballadora de la llar.

c) La persona beneficiària ha de residir de manera efectiva i figurar empadronada en el mateix domicili que el fill o la filla per la cura es contracta al cuidador o la cuidadora durant la durada de l'actuació subvencionable.

d) Els dos progenitors integrants de la unitat familiar, o l'únic, en el cas de famílies monoparentals, han d'exercir una activitat retribuïda per compte d'altri o propi, o tenir una incapacitat permanent absoluta per treballar, durant el temps que es rebi l'ajuda.

e) La contractació d'una persona com a empleada de llar haurà d'haver tingut una durada mínima de 15 dies naturals.

f) La retribució del personal contractat no pot ser inferior a l'establerta en el Reial Decret 1620/2011, de 14 de novembre, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial el servei de la llar familiar.

g) Aquest ajut és incompatible amb l'assistència dels fills o filles causants en activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil en durant el període per al qual es se sol·licita la subvenció.

c) LÍNIA C

a) Es poden sol·licitar tants ajuts com personal monitor addicional hagi contractat l'entitat.

b) La persona beneficiària, o aquella en qui aquesta subcontracti l'activitat, ha de figurar com a empresària en el contracte laboral i en el document de cotització i com a organitzadora de l'activitat.

c) Els ajuts d'aquesta línia són compatibles i independents amb els establerts a la Línia A.

d) LÍNIA D

a) Només es pot demanar l'ajut una vegada per cada fill causant.

b) Els dos progenitors integrants de la unitat familiar, o l'únic, en el cas de famílies monoparentals, han d'exercir una activitat retribuïda per compte d'altri o propi, o tenir una incapacitat permanent absoluta per treballar, durant el temps que es rebi l'ajuda.

 

Article 4

Crèdit assignat a la convocatòria

1. Es destina a aquesta convocatòria la quantitat global de 4.778.883,02 €, distribuïda inicialment de la forma següent:

a) LÍNIA A

3.750.000,00 €, amb càrrec a les partides següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2020:

— 1.875.000,00 amb càrrec a la partida 17201 413G01 48000 00 (famílies i institucions sense ànim de lucre)

— 468.750,00 € amb càrrec a la partida 17201 413G01 46001 00 (ajuntaments)

— 468.750.00 € amb càrrec a la partida 17201 413G01 46101 00 (consells insulars)

— 468.750,00 € amb càrrec a la partida 17201 413G01 46401 00 (empreses públiques i altres ens públics de corporacions locals)

— 468.750,00 € amb càrrec a la partida 17201 413G01 46901 00 (altres ens territorials)

b) LÍNIA B

200.000,00 €, amb càrrec a la partida 17201 413G01 48000 00 (famílies i institucions sense ànim de lucre) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2020.

 

​​​​​​​c) LÍNIA C

50.000,00 €, amb càrrec a les partides següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2020.

— 5.000,00 € amb càrrec a la partida 17201 413G01 48000 00 (famílies i institucions sense ànim de lucre)

— 5.000,00 € amb càrrec a la partida 17201 413G01 46001 00 (ajuntaments)

— 5.000,00 € amb càrrec a la partida 17201 413G01 46101 00 (consells insulars)

— 5.000,00 € amb càrrec a la partida 17201 413G01 46401 00 (empreses públiques i altres ens públics de corporacions locals)

— 5.000,00 € amb càrrec a la partida 17201 413G01 46901 00 (altres ens territorials)

— 25.000,00 € amb càrrec a la partida 17201 413G01 47000 00 (empreses)

d) LÍNIA D

778.883,02 €, amb càrrec a la partida 17201 413G01 48000 00 (famílies i institucions sense ànim de lucre) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2020.

2. Els fons prevists inicialment per a les línies A, B i C d'aquesta convocatòria per import de 4.000.000,00 € es distribuiran en quatre grups, un per a cada illa, en aplicació de les variables de població menor de 50 anys (pondera el 70%) i població menor de 14 anys (pondera el 30%), de forma que el percentatge aplicable a cada illa queda com s'indica:

— Mallorca, el 77,89%

— Menorca, el 7,82%

— Eivissa, el 13,23%

— Formentera, el 1,06%

Per tant, l'import de les línies A, B i C de la convocatòria per cadascuna de les illes és el següent:

- Mallorca, import de 3.115.532,08 €

- Menorca, import de 312.963,16 €

- Eivissa, import de 529.219,32 €

- Formentera, import de 42.285,44 €

4. Aquesta distribució inicial per a cadascuna de les línies és orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties estan vinculades, de manera que si no s'exhaureix el crèdit d'una pot passar a una altra. La redistribució pressupostària dels imports prevists en les línies no exigeix la modificació de les bases ni la convocatòria.

5. En el cas que es vulgui augmentar la dotació de la partida pressupostària, s'ha de fer mitjançant resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports, seguint els mateixos criteris de distribució territorial, sense que això impliqui necessàriament un nou termini de presentació de sol·licituds.

6. En cas que no s'exhaureixi el crèdit per a l'illa assignada, els fons es destinaran a les altres, per aquest ordre: Formentera, Menorca, Eivissa i Mallorca.

7. En el cas que s'exhaureixi la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria amb anterioritat al 8 d'octubre de 2020, s'ha de suspendre la concessió dels ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports.

Article 5

Quantia dels ajuts

L'import dels ajuts serà el següent:

a) LÍNIA A

Es concedirà una quantitat fixa de 800,00 € per a cada grup deu participants de 3 a 14 anys en l'activitat, per cada 30 dies o la part proporcional.

 

​​​​​​​b) LÍNIA B

Es concedirà un ajut de 150,00 € per infant, per cada 30 dies o part proporcional. Tendran preferència en la concessió les famílies que acreditin ser nombroses o monoparentals. En cas que la despesa realitzada sigui inferior a la de la subvenció, aquesta s'ha de minorar proporcionalment.

c) LÍNIA C

Es concedirà un ajut de 1.275,00 € per cada persona contractada, per cada 30 dies o part proporcional. Aquest ajut és compatible i independent del de la línia A. En cas que la despesa realitzada sigui inferior a la de la subvenció, aquesta s'ha de minorar proporcionalment.

d) LÍNIA D

Es concedirà un ajut de 100,00 € per infant d'entre 3 i 14 anys inscrit en activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil de Mallorca, per cada 30 dies o part proporcional. En cas que la despesa realitzada sigui inferior a la de la subvenció, aquesta s'ha de minorar proporcionalment.

Article 6

Presentació de les sol·licituds

1. Les persones interessades podran presentar les sol·licituds, d'acord amb els models disponibles a la seu electrònica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, en qualsevol de les formes establertes a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques entre l'1 de setembre i fins al 8 d'octubre de 2020. Se n'exceptuen les sol·licituds per a la Línia C en les quals es demana bestreta, que es podran presentar a partir de l'endemà de la publicació del BOIB i fins al 8 d'octubre de 2020.

2. Per a la presentació electrònica podran realitzar la sol·licitud mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), i han d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament.

3. També podran presentar les sol·licituds de manera presencial a qualsevol de les oficines d'assistència en matèria de registres de l'Administració autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local.

No obstant això, els subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques, de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, únicament podran presentar les sol·licituds en la forma esmentada mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC).

En cas que algun d'aquests subjectes presenti la sol·licitud de manera presencial, l'Administració el requerirà perquè la realitzi de manera electrònica, de conformitat amb allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015.

4. La sol·licitud ha d'incloure una declaració responsable de:

— No estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

— De compliment de les obligacions previstes en l'article 11 del Text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; i en l'article 3 d'aquesta Ordre.

— D'estar al corrent amb les obligacions tributàries amb la hisenda de l'Estat i de la Comunitat Autònoma i amb la Seguretat Social.

— En el cas de les entitats organitzadores d'activitats, no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, i que l'entitat compleix amb els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones.

— En el cas de les entitats organitzadores d'activitats, declaració responsable relativa al fet que el personal que realitza el projecte i que participa en les seves activitats, inclòs el personal voluntari, no està inscrit en el Registre central de delinqüents sexuals, d'acord amb l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor i l'article 8.4 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat.

— Declaració de veracitat de dades bancàries, a l'efecte de l'ingrès derivat del procediment.

— Declaració sobre altres ajuts sol·licitats o atorgats per al mateixa finalitat.

 

​​​​​​​5. Pel que fa al nombre de sol·licituds que es poden presentar, s'estableixen les regles següents:

a) LÍNIA A

Es poden presentar per persona tantes sol·licituds com activitats realitzades i acabades. Se n'exceptuen les entitats integrants de l'Administració local i les seves entitats instrumentals, que hauran de presentar una única sol·licitud amb la relació de totes les activitats realitzades, una vegada acabades.

b) LÍNIA B

Es pot presentar una única sol·licitud per família del fill o filla causants, per a tot el període subvencionable.

c) LÍNIA C

Es poden presentar tantes sol·licituds com persones contractades, una vegada realitzada i acabada l'activitat. Se n'exceptuen les persones jurídiques públiques, que hauran de presentar una única sol·licitud amb tot el personal contractat en les activitats realitzades i acabades.

Les entitats sense ànim de lucre poden presentar la sol·licitud abans que acabi l'activitat si reben la sol·licitud de participació en l'activitat de persones amb necessitat de suport generalitzat o amb grau de discapacitat reconegut superior al 75%. En aquests casos, es podrà fer una bestreta del 50% sobre l'import de la subvenció concedida.

d) LÍNIA D

Es pot presentar una única sol·licitud per a tots els fills o filles causants.

Article 7

Documentació

1. Amb caràcter general, i per a totes les línies, les persones interessades hauran de presentar la documentació següent:

— Formulari de la sol·licitud corresponent a cada una de les línies, degudament emplenat. Els formularis i la resta de models de la convocatòria estaran disponibles a la seu electrònica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

La presentació de la sol·licitud implica que s'autoritza a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè pugui consultar les dades d'identitat del sol·licitant, de residència i de la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. En el cas la persona interessada s'oposi a aquesta autorització, amb la sol·licitud haurà d'aportar la documentació corresponent.

En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies en el termini de quinze dies comptadors des de què es produeixi la nova situació.

2. Amb caràcter específic, per a cada línia en concret, les persones interessades hauran de presentar la documentació següent:

a) LÍNIA A

— NIF de la persona sol·licitant, o indicació de l'expedient on es troba aquesta documentació.

— Còpia autèntica del document que acrediti que la persona física en nom de la qual es presenta la sol·licitud és la representant legal de l'entitat, o indicació de l'expedient on es troba aquesta documentació. En el cas de les entitats integrants de l'Administració local i els seus ens instrumentals dependents, s'ha d'aportar un certificat del secretari que acrediti la representació de la persona sol·licitant.

— Còpia autèntica dels documents que acreditin que l'entitat està vàlidament constituïda, d'acord amb la normativa vigent, i que està inscrita en el registre corresponent, o indicació de l'expedient on es troba aquesta documentació.

— En el cas de les entitats integrants de l'Administració local i els seus ens instrumentals dependents,

a) Memòria d'actuació justificativa de l'acompliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació dels aspectes següents: relació de les activitats realitzades, nombre de participants de cadascuna i preus d'inscripció.

b) certificat emès pel titular de l'òrgan gestor de la subvenció que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció.

c) Informe emès per la intervenció o òrgan de control equivalent de l'entitat subvencionada que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció, d'acord amb allò previst a la disposició addicional tercera del Text refós de la Llei de Subvencions.

— En el cas d'entitats sense ànim de lucre,

a) Memòria d'actuació justificativa de l'acompliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació dels aspectes següents: relació de les activitats realitzades, nombre de participants de cadascuna i preus d'inscripció.

b) En relació amb totes les persones integrants de l'equip dirigent de cada activitat:

- Contracte laboral, registrat en el Servei d'Ocupació de les Illes Balears, amb indicació de la jornada laboral.

- Nòmines corresponents al període subvencionat.

- Justificants bancaris, referents a el període subvencionat, dels salaris abonats per l'entitat a la persona treballadora.

- Documents de cotització a la Seguretat Social TC 1 i TC 2 del període subvencionat, així com els corresponents justificants de pagament.

— En el cas de subcontractació d'activitats, memòria explicativa dels motius pel qual s'ha de recórrer a la subcontractació i còpia del contracte mitjançant el qual es formalitza per escrit aquesta subcontractació.

b) LÍNIA B

— Còpia autèntica del llibre de família, o indicació de l'expedient on es troba aquesta documentació.

— Còpia autèntica que acrediti la situació de família nombrosa o de família monoparental, o indicació de l'expedient on es troba aquesta documentació.

— Còpia autèntica del document que acrediti que la persona beneficiària resideix de manera efectiva i figura empadronada en el mateix domicili que el fill o la filla per la cura es contracta al cuidador o la cuidadora durant la durada de l'actuació subvencionable, o indicació de l'expedient on es troba aquesta documentació.

— Declaració responsable sobre el compliment dels requisits de treball prevists a l'article 3.3 b), apartat d).

— En relació amb la persona cuidadora contractada:

a) Contracte laboral, amb indicació de la jornada laboral, registrat en el Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

b) Nòmines corresponents al període subvencionat.

c) Justificants bancaris, referents a el període subvencionat, dels salaris abonats a la persona treballadora.

d) Documents de cotització a la Seguretat Social TC 1 i TC 2 de el període subvencionat, així com els corresponents justificants de pagament.

c) LÍNIA C

— NIF de la persona sol·licitant, o indicació de l'expedient on es troba aquesta documentació.

— Còpia autèntica del document que acrediti que la persona física en nom de la qual es presenta la sol·licitud és la representant legal de l'entitat, o indicació de l'expedient on es troba aquesta documentació.

— Còpia autèntica dels documents que acreditin que l'entitat està vàlidament constituïda, d'acord amb la normativa vigent, i que està inscrita en el registre corresponent; o que la persona beneficiària es troba d'alta en el Règim especial de treballadors i treballadors autònoms de la Seguretat Social, o indicació de l'expedient on es troba aquesta documentació.

— En el cas de les entitats integrants de l'Administració local i els seus ens instrumentals dependents,

a) Memòria d'actuació justificativa de l'acompliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació dels aspectes següents: relació de les activitats realitzades i número d'expedient assignat en el consell insular respectiu, nombre de participants amb necessitat de suport generalitzat o amb grau de discapacitat reconegut superior al 75% i personal monitor addicional que s'ha hagut de contractar.

b) certificat emès pel titular de l'òrgan gestor de la subvenció que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció.

c) Informe emès per la intervenció o òrgan de control equivalent de l'entitat subvencionada que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció, d'acord amb allò previst a la disposició addicional tercera del Text refós de la Llei de Subvencions.

— En el cas d'autònoms, altres persones jurídiques públiques i entitats privades, amb ànim de lucre o sense:

a) Document acreditatiu de la inscripció en l'activitat de la persona participant amb necessitat de suport generalitzat o amb grau de discapacitat reconegut superior al 75% i documentació que n'acrediti la situació de discapacitat.

b) En relació amb el personal contractat:

- Contracte laboral del monitor o monitora, amb indicació de la jornada laboral i el registre en el servei d'ocupació corresponent, en relació amb cada activitat realitzada i acabada.

- Acreditació que la persona contractada compleix els requisits de titulació prevists a l'article 48.9 del Decret 23/2018, de 6 de juliol.

- Nòmines corresponents al període subvencionat, tret que es sol·liciti bestreta, cas en què s'hauran d'aportar amb posterioritat.

- Justificants bancaris, referents a el període subvencionat, dels salaris abonats per l'entitat a la persona treballadora objecte de la subvenció, tret que es sol·liciti bestreta, cas en què s'hauran d'aportar amb posterioritat.

- Documents de cotització a la Seguretat Social TC 1 i TC 2 de el període subvencionat, així com els corresponents justificants de pagament, tret que es sol·liciti bestreta, cas en què s'hauran d'aportar amb posterioritat.

— En el cas de subcontractació d'activitats, memòria explicativa dels motius pel qual s'ha de recórrer a la subcontractació i còpia del contracte mitjançant es formalitza per escrit aquesta subcontractació.

d) LÍNIA D

— Còpia autèntica del llibre de família, o indicació de l'expedient on es troba aquesta documentació.

— Còpia autèntica que acrediti la situació de família nombrosa o de família monoparental, o indicació de l'expedient on es troba aquesta documentació.

— Document que acrediti la inscripció del o de la menor en l'activitat i comprovant de pagament de l'activitat.

— Declaració responsable sobre el compliment dels requisits de treball prevists a l'article 3.3 d), apartat b), per ser persona beneficiària.

3. D'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta ordre, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de 10 dies, esmeni l'error o presenti els documents necessaris, amb indicació que si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que es dictarà en els termes que preveu l'article 21 de la mateixa Llei. A aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi estat realitzada l'esmena.

Article 8

Procediment. Instrucció i resolució

1. El procediment de concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut de la urgència i del que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. Les sol·licituds de subvenció s'aniran resolent per ordre d'entrada de dia i hora dels expedients complets, en base als requisits establerts en aquesta Ordre sempre que hi hagi crèdit suficient. A aquests efectes, es tendrà en compte el registre d'entrada a la Conselleria d'Afers Socials i Esports (Codi DIR A04026929).

No obstant l'anterior, tendran preferència les sol·licituds de les famílies nombroses i de famílies monoparentals presentades el mateix dia.

3. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general d'Infància, Joventut i Famílies, a qui correspon fer d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades de cada sol·licitud.

4. La directora general d'Infància, Joventut i Famílies ha d'emetre les propostes de resolució de concessió o denegació de l'ajuda, les quals han de contenir la relació dels sol·licitants proposats com a beneficiaris de l'ajuda, com també la relació de les sol·licituds denegades amb el motiu de la denegació.

5. Les propostes de resolució de concessió o denegació de l'ajuda s'han de publicar a la seu electrònica del Govern a fi que les persones i entitats interessades puguin formular-hi al·legacions en el termini de deu dies hàbils comptadors des de la publicació de la proposta de resolució en la pàgina web esmentada, la qual cosa s'ha de fer constar mitjançant una diligència de l'òrgan instructor.

Com a avís, i sense efectes de notificació, la Direcció General ha d'informar a través de l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, de quin dia i en quin enllaç s'ha publicat la proposta de resolució de concessió o denegació. Si, transcorregut aquest termini, la persona interessada no ha presentat al·legacions a la proposta de resolució de concessió o denegació, s'ha de considerar que hi està conforme i s'ha de continuar amb el procediment.

6. Una vegada publicades les propostes de resolució, les persones i entitats beneficiàries han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació de la proposta de resolució per mitjà d'un correu electrònic que s'ha de remetre a joventut@caib.es.

En qualsevol cas, l'acceptació s'ha d'entendre produïda automàticament si en el termini de vuit dies naturals comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en la pàgina web, no es fa constar el contrari.

7. En cas de renúncia, s'ha de comunicar mitjançant el model normalitzat disponible a la seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de las Illes Balears.

8. L'òrgan competent per resoldre la concessió de subvencions en el marc d'aquesta convocatòria és la consellera d'Afers Socials i Esports.

9. La resolució de concessió o denegació ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de l'ajut concedit. Així mateix, ha d'especificar els punts següents: persona beneficiària, descripció, import de les despeses sobre les quals es concedeix l'ajut i recursos administratius pertinents.

10. Es preveu la possibilitat de dictar resolucions parcials i successives de concessió o denegació, a mesura que l'òrgan instructor formuli les propostes corresponents.

11. El termini per dictar i notificar la resolució de concessió o denegació és de tres mesos comptadors des de l'endemà de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

12. La resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

13. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Es podrà reprendre la concessió de les subvencions si s'incrementa el crèdit corresponent.

Article 9

Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones i entitats beneficiàries, a més de les que s'especifiquen en aquesta Ordre i convocatòria, les que s'estableixen amb caràcter general a l'article 11 del Text refós de la Llei de Subvencions.

Article 10

Subcontractació de les activitats

La persona o l'entitat beneficiària pot subcontractar fins a un 100% de

l'execució de l'activitat subvencionada en les línies A i C, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat i d'acord amb els límits i les condicions que estableix l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions. En tot cas, las subcontractació s'ha de formalitzar mitjançant contracte.

Article 11

Concurrència i compatibilitat de subvencions

1. Les subvencions que regula aquesta Ordre són compatibles amb altres ajudes que la persona beneficiària pugui obtenir de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d'altres entitats públiques o privades.

2. L'import de la subvenció obtinguda no pot ser en cap cas d'una quantia que de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes superi el cost de l'activitat subvencionada.

3. En els casos en què es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l'activitat com a conseqüència de l'atorgament d'altres subvencions per part d'entitats públiques, s'ha d'aplicar el que estableix l'article 34 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; o bé minorar directament l'ajut concedit, si aquest no s'ha abonat.

Article 12

Justificació i pagament

1. La justificació de la subvenció es realitzarà de la forma següent:

a) LÍNIA A

Amb la presentació de la sol·licitud i de la documentació establerta en l'article 7 d'aquestes bases i convocatòria, s'entendran les ajudes per justificades. Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament mitjançant transferència bancària.

L'òrgan gestor pot contrastar d'ofici les dades de participants aportades per les entitats amb una consulta a les que disposen dels consells insulars. A aquest efecte, les entitats han d'informar cada setmana al consell insular respectiu de les variacions en el nombre de participants que registrin i l'acumulat des de l'inici de l'activitat, així com de las variacions de personal monitor que suposin aquests canvis.

b) LÍNIA B

Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a l'article 7, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament mitjançant transferència bancària.

c) LÍNIA C

Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a l'article 7, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament mitjançant transferència bancària.

No obstant això, es podrà fer una bestreta del 50% de l'import de la subvenció a entitats sense ànim de lucre, quan acreditin la participació de persones amb participants amb necessitat de suport generalitzat o amb grau de discapacitat reconegut superior al 75%, vista l'autorització de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de dia 24 de juliol de 2020. En aquests casos, la documentació prevista a l'article 7 s'ha de presentar, com a molt tard, el dia 8 d'octubre de 2020.

d) LÍNIA D

Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a l'article 7, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament mitjançant transferència bancària.

2. Sens perjudici de l'anterior, l'òrgan gestor podrà realitzar totes les tasques de comprovació necessàries per garantir l'ús dels fons per a la finalitat concedida.

Article 13

Revocació i reintegrament

1. La revocació i el reintegrament del ajuts, si s'escau, s'han de regir per allò previst en els articles 43, 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2. En cas d'incompliment, s'han d'aplicar els criteris de gradació següents pel que fa a la revocació i al reintegrament:

Possibles incompliments

Percentatge a revocar i a reintegrar

Obtenció de la subvenció falsejant o ocultant condicions

100% de l'import de la subvenció

Incompliment total dels fins o activitats per als quals es va presentar la sol·licitud

100% de l'import de la subvenció

Incompliment parcial dels fins o activitats per als quals es va presentar la sol·licitud

Minoració de la subvenció de manera proporcional als objectius no complerts

Incompliment de les mesures de difusió

Minoració del 5% de l'import de la subvenció

Incompliment de l'obligació de justificació

100% de l'import de la subvenció

Justificació insuficient

Minoració de la subvenció de manera proporcional a la part no justificada adequadament

Justificació després del termini exigit a la convocatòria

Minoració del 10% de l'import de la subvenció, acumulable a allò establert per a la justificació insuficient

Incompliment parcial d'altres condicions imposades com a beneficiari

Minoració de la subvenció de manera proporcional a les condicions no complertes.

3. En el cas que la persona beneficiària vulgui dur a terme la devolució voluntària de part o de la totalitat de la subvenció percebuda, ho ha de comunicar per escrit a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats així com dels interessos derivats dels mateixos.

Article 14

Règim d'infraccions i sancions

Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions, quan hi intervingui dol, culpa o simple negligència, les accions o omissions de les persones beneficiàries previstes en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005, essent d'aplicació el títol V d'aquesta norma.

Disposició final primera

Caràcter de convocatòria de diferents apartats

1. Tenen caràcter de Resolució de convocatòria, a efectes de les eventuals modificacions que es puguin realitzar i de la interposició dels recursos que correspongui, els apartats següents:

— L'àmbit temporal de la convocatòria establerta a l'article 2.

— El crèdit que es destina a la convocatòria i la seva distribució, prevista a l'article 4.

— La quantia dels ajuts de l'article 5.

— L'apartat 2 de l'article 7.

— El lloc de publicació de l'article 8.

— El termini màxim per presentar la justificació dels ajuts de la línia C, abonats mitjançant bestreta, previst a l'article 12.

2. Contra els aspectes esmentats es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que l'ha dictada en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, també es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 10 d'agost de 2020

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez