Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS

Núm. 6441
Ordre de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors de 16 de juliol de 2020 per la qual es dicten les normes per a l’elaboració dels pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 8 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, estableix que l'òrgan competent per elaborar i sotmetre a l'acord del Consell de Govern l'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma és el conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts. Així mateix, l'article 36 estableix que aquest mateix òrgan ha de determinar l'estructura dels pressuposts tenint en compte l'organització del sector públic autonòmic.

Mitjançant aquesta Ordre es regulen l'elaboració de l'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, la seva estructura, la informació i la documentació que han de formalitzar tots els ens que hi intervenen, i també els terminis que s'han de complir per poder sotmetre l'avantprojecte a l'acord del Consell de Govern segons el que estableix la normativa vigent.

El pressupost de 2021 s'elabora en un context de contenció del creixement de la despesa degut a la necessitat d'adequar-la a les possibilitats financeres que oferiria el cicle econòmic iniciat a finals de l'any 2018 d'alentiment de l'activitat econòmica. Aquest procés de reequilibri iniciat en la present legislatura s'ha vist alterat sobtadament per la crisi de la Covid-19, la qual tindrà efectes pressupostaris molt notables en el curt i mitjà termini.

La imminència, abast i volatilitat dels efectes de la pandèmia en l'àmbit sanitari, social i econòmic, dificulten la projecció d'escenaris socioeconòmics fiables o amb poc marge d'error. Tot apunta, emperò, que les Illes Balears serà una de les economies regionals europees més castigades pels efectes econòmics de la Covid-19, danyant la línia de flotació de famílies, empreses i administracions públiques. No obstant això, sobre la base comuna de la seguretat sanitària, la societat balear està demostrant una gran capacitat de sobreposar-se a les adversitats (resiliència), amb dinamisme i solidaritat, condició necessària per a la reconstrucció social i econòmica i per evitar que aquesta crisi temporal deixi rastre estructural.

En l'àmbit pressupostari, la Comunitat Autònoma s'enfronta a dos gran objectius en el 2021 i, previsiblement, en el 2022 amb major grau. D'una banda, reforçar les polítiques de benestar social: Sanitat, Educació i Protecció Social; i d'altra, prioritzar els processos i projectes que millor contribueixin a l'efectiva reactivació social i econòmica.

El repte rau en assolir aquests objectius en un context de disminució dels ingressos ordinaris, per mor dels efectes de la pandèmia sobre la recaptació tributària. El nivell d'aquesta caiguda d'ingressos vindrà determinada per la severitat de la recessió durant el 2020, la potència de la recuperació subsegüent i dels danys permanents sobre l'estructura social i econòmica preexistent. L'efecte combinat de majors transferències extraordinàries de l'Estat i de la Unió Europea, l'eventual reforma del sistema de finançament autonòmic o l'establiment de nous límits a l'endeutament a llarg termini, juntament amb altres mesures d'optimització fiscal, haurà de compensar el menyscapte recaptatori previsible.

En tot cas, el Projecte de Pressuposts assegurarà la suficiència dels recursos per dur a terme les polítiques nuclears de l'acció de govern, centrades en proveir serveis públics que garanteixin el desenvolupament social i humà en condicions d'equitat i eficiència (salut, educació i inclusió), així com les polítiques de foment mesures de protecció de les famílies i petites empreses, de dinamització del mercat de treball i de l'ocupació, d'impuls dels processos de diversificació del model productiu, de transició cap a un model energètic sostenible, o de modernització de la funció pública.

Des d'una perspectiva estratègica, el projecte de governabilitat per a la X Legislatura, contingut en el document programàtic “Acords de Bellver” signat a l'estiu del 2019, és plenament vigent i ha esdevingut imprescindible en l'actual conjuntura, juntament amb el compromís amb el desenvolupament de l'Agenda 2030 i de consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. No obstant això, especialment de cara a l'exercici 2021, esdevindrà prioritari el desplegament eficaç i urgent de les mesures contingudes en el “Pacte per a la reactivació i la diversificació econòmica i social de les Illes Balears” per a mitigar els efectes econòmics i socials de la pandèmia Covid-19.

Un any més, s'iniciarà el procés d'elaboració del pressupost amb la incertesa de la reforma pendent del sistema finançament autonòmic, que ens hauria de dotar de més recursos d'acord amb la seva capacitat fiscal subjacent o, en tot cas, en correspondència a l'esforç fiscal continuat que la nostra comunitat autònoma ha realitzat durant les darreres dècades en ares de la solidaritat interterritorial. A més, en l'àmbit bilateral, caldrà exigir al Govern central que iniciï el desplegament financer del règim especial de les Illes Balears. Aquestes dues circumstàncies han de permetre esmenar el dèficit històric d'inversions estatals a les Illes Balears i redreçar el tractament fiscal injust a la nostra comunitat autònoma.

Ateses aquestes circumstàncies, les dotacions pressupostàries s'han d'ajustar a les directrius de creixement o limitació de la despesa que, oportunament i al llarg del procés d'elaboració, fixarà la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors d'acord amb les previsions econòmiques i la disponibilitat de recursos, i en funció dels escenaris pressupostaris corresponents, tot tenint en compte els compromisos ja adquirits en exercicis anteriors.

Les administracions i organismes públics, així com els seus ens instrumentals, han d'incorporar novament la perspectiva de gènere en el disseny de les seves polítiques, i tenir-la en compte en els estudis i estadístiques, amb la finalitat de fer visible el treball i la presència de les dones en la nostra societat. D'altra banda, com ja es va fer en l'exercici anterior, seguint la recomanació del Comitè dels Drets de l'Infant, la conselleria competent en matèria de menors ha de promoure una avaluació integral de totes les polítiques directament o indirectament relacionades amb la infància per tal de determinar el nivell de despesa assolit per aquesta comunitat autònoma; d'aquesta manera es pot fer una valoració de les necessitats pressupostàries relacionades amb la garantia dels drets dels menors i, si escau, dur a terme una millor redistribució dels recursos. Finalment, la Llei 12/2019, de 12 de març, de consultes populars i processos participatius, ha incorporat instruments de participació ciutadana en el procés d'elaboració pressupostària.

Per tot això i en ús de les atribucions que em confereixen les normes vigents, dict la següent

Ordre

Article 1

Àmbit d'aplicació

Els pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en els termes que en cada cas s'estableixen, estan integrats per:

a) Pressupost del Parlament de les Illes Balears, dels òrgans estatutaris regulats per l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció en las Illes Balears i també pel pressupost de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms.

b) Pressupost del Servei de Salut de les Illes Balears.

c) Pressupost de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

d) Pressuposts de les entitats públiques empresarials.

e) Pressuposts de les societats mercantils públiques.

f) Pressuposts de les fundacions del sector públic.

g) Pressuposts dels consorcis.

 

Article 2

Unitat monetària de pressupostació

El pressupost s'ha d'elaborar tenint com a unitat de compte l'euro, expressat en unitats, sense cèntims.

Article 3

Estructura dels pressuposts generals

1. Els estats d'ingressos i despeses dels pressuposts de les lletres a), b) i c) de l'article 1 anterior s'estructuren segons les classificacions següents

  1. Classificació orgànica dels ingressos i de les despeses: les dotacions econòmiques que es consignen en els diversos programes s'han de distribuir, seguint el criteri d'adscripció orgànica, en seccions, centres gestors i centres de cost. Amb la finalitat d'aconseguir una consolidació directa, els organismes autònoms s'han d'incloure en l'estructura orgànica com a seccions separades i independents.

  2. Classificació funcional de les despeses: l'assignació de dotacions s'ha d'efectuar en una estructura de programes en funció dels objectius que es pretenen aconseguir i les activitats que es volen fer per assolir-los. Aquests programes s'han d'agregar en subfuncions, funcions i grups de funció que emmarquen les àrees en què es desenvolupa l'actuació de l'Administració.

La Direcció General de Pressuposts pot autoritzar, a proposta dels centres gestors, canvis en la denominació i el contingut dels programes, i també en els codis corresponents, perquè la classificació funcional reflecteixi i prevegi les necessitats derivades d'una gestió pública racional, eficaç i transparent. Amb la finalitat d'aconseguir una major especificació dels objectius proposats i la identificació dels projectes concrets inclosos en cada programa, els programes s'han de desagregar en subprogrames. La desagregació té una finalitat informativa, de gestió i de seguiment d'objectius.

  1. Classificació econòmica de les despeses: els crèdits inclosos en els estats de despeses del pressupost s'han d'ordenar, segons la seva naturalesa econòmica, per capítols, articles, conceptes i subconceptes. L'estructura inicial pel que fa a concepte i subconcepte es declara oberta.

  2. Classificació econòmica dels ingressos: els recursos que es preveuen obtenir s'han de classificar d'acord amb la seva naturalesa econòmica en capítols, articles, conceptes i subconceptes.

  3. Classificació territorial de les despeses: els crèdits destinats a inversió s'han de territorialitzar per àmbits insulars segons l'illa on es prevegi fer la inversió. En el cas de les inversions territorialitzades a les illes de Mallorca i d'Eivissa s'han de diferenciar les que s'hagin de fer en els municipis que tenen reconegut un estatut especial de capitalitat. A aquest efecte, es fan servir els codis següents:

10 Mallorca, llevat del municipi de Palma

11 Municipi de Palma

20 Menorca

30 Eivissa, llevat del municipi d'Eivissa

31 Municipi d'Eivissa

40 Formentera

00 Sense territorialitat directa o de determinació impossible a priori

El codi de territorialització és, així mateix, obligatori per als crèdits prevists en els articles de la classificació econòmica 46 i 76, corresponents a transferències corrents i de capital a corporacions locals.

Les classificacions esmentades en els punts anteriors es publiquen actualitzades a la data d'entrada en vigor d'aquesta Ordre en el web de la Direcció General de Pressuposts, a l'adreça http://pressuposts.caib.es/elaboracio

Si en el procés d'elaboració de l'avantprojecte els centres gestors consideren necessari que s'habilitin codis no prevists en les classificacions publicades, poden sol·licitar-ho a la Direcció General de Pressuposts de manera justificada.

2. Estructures específiques

Els ens del sector públic empresarial, del fundacional i els consorcis (lletres d, e, f i g de l'article 1 anterior) han d'elaborar un pressupost d'explotació i de capital amb les previsions corresponents de les despeses i dels ingressos i les variacions d'actius i passius de l'exercici, d'acord amb els models, enviats electrònicament per la Direcció General de Pressuposts.

Article 4

Contingut

1. L'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears ha de contenir el següent:

a) Els estats d'ingressos i de despeses del Parlament de les Illes Balears, de la Presidència del Govern, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, del Consell Audiovisual de les Illes Balears, del Consell Consultiu de les Illes Balears, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els seus organismes autònoms.

b) Els estats d'ingressos i de despeses del Servei de Salut de les Illes Balears.

c) Els estats d'ingressos i de despeses de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

d) Els pressuposts d'explotació i de capital de les entitats públiques empresarials.

e) Els pressuposts d'explotació i de capital de les societats mercantils públiques.

f) Els pressuposts d'explotació i de capital de les fundacions del sector públic.

g) Els pressuposts d'explotació i de capital dels consorcis.

2. Als estats d'ingressos i de despeses a què es refereixen les lletres a), b) i c) de l'apartat anterior, s'hi ha d'adjuntar la documentació complementària següent:

a) Una memòria general explicativa del contingut de l'avantprojecte i de les variacions principals respecte del pressupost vigent, tant de caràcter general com per a cada secció pressupostària. També s'hi han d'explicar els criteris aplicables a les subvencions corrents i de capital, i els aspectes pressupostaris de la funció pública.

b) La plantilla orgànica de cada secció pressupostària i organisme autònom, i també de cadascuna de les unitats orgàniques en què s'estructuren el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

c) Un informe econòmic i financer.

d) Un avanç de l'estat d'execució dels pressuposts de l'any en curs.

3. Als pressuposts d'explotació i de capital a què es refereixen les lletres d), e), f) i g) de l'apartat 1, s'hi ha d'adjuntar un estat de dotacions i de recursos i una memòria explicativa dels objectius que es volen aconseguir durant l'exercici que es pressuposta, de les activitats previstes per aconseguir-los i del detall de les despeses i dels ingressos que s'esperen generar per raó de la seva activitat o obtenir per qualsevol altra via, detallats segons l'estructura de l'estat de dotacions i de recursos abans esmentat.

La memòria s'ha d'ajustar a la plantilla facilitada per la Direcció General de Pressuposts i ha de contenir, com a mínim, els apartats següents:

1r. Una introducció sobre l'ens, el seu objecte i les seves activitats.

2n. Una relació dels objectius de l'exercici.

3r. Una explicació detallada de l'import de cada capítol de despeses, amb les inversions reals territorialitzades per illes i, en el cas d'Eivissa i de Mallorca, distingint entre els municipis d'Eivissa i de Palma i la resta de municipis de l'illa.

4t. Una relació detallada i descriptiva dels projectes més rellevants distints dels ja detallats al punt anterior.

5è . Una explicació detallada de l'import de cada capítol d'ingressos.

Així mateix, s'ha de trametre a la Direcció General de Pressuposts el detall comparatiu entre l'exercici que es pressuposta i el corrent, de les plantilles de personal i la seva valoració econòmica, diferenciant l'estructura fixa de personal de la que tengui un caràcter eventual o de suport a l'activitat de l'empresa.

Article 5

Recollida d'informació prèvia a l'elaboració de l'avantprojecte

1. S'estableix una procés de recollida d'informació prèvia a l'elaboració de l'avantprojecte a què fa referència l'article següent que consta de dues fases:

a) Abans del 10 d'agost, les unitats de gestió econòmica de les diferents seccions pressupostàries hauran d'introduir al mòdul d'elaboració de pressuposts del SICODE la informació relativa a totes les despeses compromeses o no discrecionals que correspon als crèdits sotmesos a compromisos plurianuals, despeses habituals i recurrents, i tota despesa la tramitació de la qual encara no s'ha iniciat en el moment d'introduir la informació, d'acord amb les instruccions que, a l'efecte, haurà comunicat la Direcció General de Pressuposts.

b) Posteriorment en una segona fase, abans del 10 de setembre, els centres gestors hauran de trametre la informació pressupostària de les propostes d'actuació que, amb caràcter discrecional, es considerin oportunes, justificant de manera detallada els seus termes, d'acord amb les pautes que determini el Director General de Pressuposts.

2. Una vegada revisades per la Direcció General de Pressuposts les dades introduïdes pels centres gestors, la Direcció General de Pressuposts informarà a cada secretaria general dels ajustos a realitzar sobre la informació de l'apartat anterior als efectes d'elaborar el seu avantprojecte de pressuposts, tal com estableix el punt 2 de l'article següent.

Article 6

Documentació i terminis de presentació

1. El Parlament de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears han de trametre, abans de dia 20 de setembre, els seus estats d'ingressos i de despeses i la documentació no numèrica, a la Direcció General de Pressuposts, la qual els ha d'integrar en l'estructura pressupostària general de la comunitat autònoma.

2. La Presidència del Govern de les Illes Balears, el Consell Consultiu de les Illes Balears, el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i la resta de conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els organismes autònoms, el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears, han d'elaborar el seu avantprojecte de pressuposts en el mòdul d'elaboració de pressuposts del SICODE. Tota la informació hi ha d'estar introduïda dia 20 de setembre; en aquesta data, la Direcció General de Pressuposts blocarà l'accés a la introducció de dades al sistema.

A l'efecte que el projecte de pressuposts ofereixi una imatge fidel de les despeses que es preveu dur a terme, els centres gestors han de reflectir els crèdits pressupostaris adequats quantitativament a les previsions pressupostàries per a l'exercici 2021, desglossats d'acord amb els nivells de classificació orgànica, funcional i econòmica, de tal manera que permetin una anàlisi suficient de la informació que contenen; a aquest efecte la Direcció General de Pressuposts pot sol·licitar al centre gestor una concreció més acurada de les previsions contingudes.

3. Les entitats públiques empresarials, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis han de trametre per mitjans telemàtics, abans de dia 20 de setembre, tota la documentació que estableix l'article 4.3 d'aquesta Ordre, mitjançant la secretaria general de la conselleria de la qual depenen o a la qual estan adscrits, a la Direcció General de Pressuposts.

4. La Universitat de les Illes Balears i els altres ens a què fa referència l'article 1.4 de la Llei de finances de les Illes Balears han de trametre, abans de dia 20 de setembre, la documentació següent:

a) Estats d'ingressos i de despeses a nivell de capítol de la classificació econòmica.

b) Una memòria general explicativa del contingut del projecte i de les variacions principals respecte del pressupost vigent.

c) La plantilla orgànica, així com la informació relativa al cost de personal docent i no docent, sense incloure-hi els triennis ni els costs de seguretat social a càrrec de l'ocupador.

d) Un avanç de l'estat d'execució dels pressuposts de l'any en curs a nivell de capítol de la classificació econòmica.

e) Una relació de les principals inversions previstes en el projecte de pressuposts, l'estat d'execució si aquestes han començat amb anterioritat a l'exercici 2021 i les fonts de finançament previstes.

5. Els titulars de les seccions pressupostàries han de trametre a la Secretaria General de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors les propostes de text que considerin procedent incloure en l'articulat de l'avantprojecte de la llei de pressuposts generals abans de dia 20 de setembre.

Disposició addicional primera

Habilitacions d'òrgans directius

1. S'encarrega a la Secretaria General de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a les seccions pressupostàries 31 i 32, a la Direcció General del Tresor i Patrimoni la corresponent a la secció pressupostària 34, i a la Direcció General de Pressuposts la corresponent a la secció pressupostària 35.

2. S'encarrega a la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a les seccions pressupostàries 33 i 36.

3. S'encarrega a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 37.

4. S'encarrega a les secretaries generals de cada secció pressupostària la presentació, dins del termini i en la forma escaient, i d'acord amb els formats normalitzats establerts per la Direcció General de Pressuposts, de la informació i la documentació corresponents a les entitats del sector públic instrumental que tenen adscrites. Per fer-ho, s'han d'utilitzar el mòdul d'elaboració de pressuposts del SICODE o qualsevol altra que oportunament determini la Direcció General esmentada.

Disposició addicional segona

Informació específica

La Direcció General de Model Econòmic i Ocupació conjuntament amb la Direcció General de Finançament proporcionaran a la Direcció General de Pressuposts l'informe economicofinancer, que, en aplicació de l'article 45.1.e) de la Llei 14/2014, s'ha d'adjuntar a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.

Disposició addicional tercera

Perspectiva de gènere

L'article 6 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes estableix, en el punt 2, que les lleis de pressuposts de la comunitat autònoma han de ser un element actiu en la consecució de manera efectiva de l'objectiu de la igualtat entre dones i homes.

Per avançar en la consecució d'aquest objectiu i anar integrant de manera progressiva la perspectiva de gènere en el pressupost de la comunitat autònoma s'estableixen les actuacions següents:

  1. Les seccions pressupostàries corresponents a conselleries han d'incorporar almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere i/o de lluita contra les violències masclistes i  les actuacions que s'implementaran per assolir-lo, en les memòries dels programes pressupostaris afectats prevists per realitzar en l'exercici pressupostari 2021 i que hauran de donar resposta a:

1.- Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes

2.- Acords de Governabilitat, els recollits als apartats 175 a 182

3.- Pacte de reactivació Illes Balears

  1. Els organismes autònoms, el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears,  també han d'incorporar a les memòries dels seus programes almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere i/o de lluita contra les violències masclistes i les actuacions que s'implementaran per aconseguir-lo i que hauran de donar resposta a:

1.- Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes

2.- Acords de Governabilitat, els recollits als apartats 175 a 182

3.- Pacte de reactivació Illes Balears

c. Pel que fa als pressuposts del sector públic instrumental, tots els ens han d'incloure en la seva memòria un apartat sobre perspectiva de gènere. Addicionalment, les entitats que s'enumeren a continuació, han d'incorporar a la memòria almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere i/o lluita contra les violències masclistes així com  les actuacions que s'implementaran per aconseguir-lo i que hauran de donar resposta a: 

1.- Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes

2.- Acords de Governabilitat, els recollits als apartats 175 a 182

3.- Pacte de reactivació Illes Balears

  •  Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears
  • Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears

  • Institut Balear de l'Habitatge

  • Serveis de Millora Agrària i Pesquera

  • Institut Balear de la Joventut

  • Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal

  • Fundació Institut Socioeducatiu s'Estel

  • Fundació per a l'Esport Balear

  • Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia

  1. Pel que fa a l'impacte de gènere de les despeses de personal, les conselleries competents en matèria de recursos humans de Serveis Generals de la Comunitat Autònoma, de personal docent, del Servei de Salut i dels ens relacionats al punt anterior han de trametre a la Direcció General de Pressuposts les dades de retribucions desagregades per sexe, abans de dia 31 d'agost.

Amb la informació proporcionada, l'Institut Balear de la Dona emetrà l'informe d'impacte de gènere a què fa referència l'article 6.3 de la Llei 11/2016.

Disposició addicional quarta

Pressuposts participatius i altres instruments de participació

La Llei 12/2019, de 12 de març, de consultes populars i processos participatius, estableix un procediment perquè la ciutadania decideixi els projectes que han de finançar-se amb recursos públics. Atès que en el moment de la redacció d'aquesta Ordre encara no s'han concretat i a l'efecte de poder donar compliment a allò que estableix la Llei, en l'elaboració dels avantprojectes de pressuposts, les diferents conselleries han de preveure almenys dins un dels programes de despesa que li són propis, una quantia i un subprograma, l'execució del quals ha de tenir en compte criteris de participació ciutadana.

La Direcció General de Pressuposts codificarà de forma separada els subprogrames que s'han de sotmetre a criteris participatius, als únics efectes de la seva identificació i seguiment posterior.

En la memòria del programa s'ha d'especificar expressament l'import concret del crèdit que es sotmetrà a participació pública així com els objectius i activitats dins els quals s'han d'enquadrar les actuacions que s'han de desenvolupar.

La tramitació dels processos participatius corresponents serà a càrrec de cada conselleria d'acord amb allò que estableixen la Llei 12/2019 i les instruccions  que pugui dictar el director general competent en matèria de participació.

Disposició addicional cinquena

Drets de la infància

A l'efecte que la conselleria competent en matèria de menors pugui dur a terme una avaluació integral de totes les polítiques directament o indirectament relacionades amb la infància, les seccions pressupostàries i ens del sector públic instrumental que tenguin competència en matèria de menors, serveis socials, educació, sanitat, polítiques de gènere, campanyes divulgatives o qualsevol altra que indirectament pugui tenir relació amb la garantia dels drets dels infants, han d'identificar en l'elaboració del pressupost corresponent a l'exercici 2021 els programes i actuacions que incideixen en la millora de la protecció dels menors.

Disposició addicional sisena

Fons amb finançament afectat

Les partides pressupostàries incloses en els estats de despeses i d'ingressos que tenguin el caràcter de fons amb finançament afectat han d'estar obligatòriament identificades amb el codi de fons corresponent.

Disposició addicional setena

Subvencions nominatives

D'acord amb l'article 7.1.a) del Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l'article 65.1 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, són subvencions previstes nominativament les que estiguin consignades en una partida pressupostària separada i expressa. A aquests efectes la partida ha de determinar el nom de la persona, física o jurídica, beneficiària (mitjançant subconcepte específic), l'import de la subvenció que serà la consignació inicial assignada a aquesta partida i el seu objecte que el determinarà la classificació funcional.

A més, la memòria que acompanyi el pressupost corresponent a la secció pressupostària i al programa econòmic concret al qual s'hagi d'imputar la despesa ha d'esmentar de manera expressa aquest caràcter, amb indicació de l'objecte concret de la subvenció, l'import a concedir i el beneficiari.

Atès el caràcter excepcional que han de tenir les subvencions previstes nominativament en el pressupost, la sol·licitud de la seva inclusió s'ha d'acompanyar d'un informe tècnic suficientment raonat que justifiqui l'adequació d'aquest procediment per tal que la Direcció General de Pressuposts pugui considerar la inclusió a l'avantprojecte de pressuposts.

Disposició addicional vuitena

Transferències nominatives

Perquè una transferència tengui la consideració de nominativa, la conselleria d'adscripció ha d'aplicar el que estableix el paràgraf primer de la disposició addicional setena.

Disposició addicional novena

Informació sobre despeses de personal

1. La Direcció General de Pressuposts ha d'elaborar l'avantprojecte de pressupost del capítol 1 de despeses de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. El punt de partida són les dades relatives a la relació de llocs de treball de l'Administració de la Comunitat Autònoma que figuren en el programa informàtic de recursos humans el dia 30 de setembre de l'exercici en curs. Per adequar aquestes dades a les previsions aplicables a l'exercici de 2021, les conselleries que hagin d'introduir-hi modificacions les han de comunicar a la Direcció General esmentada abans de dia 20 de setembre.

2. Quant al personal docent, la Direcció General de Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha de subministrar a la Direcció General de Pressuposts, abans de dia 20 de setembre, la informació necessària per elaborar l'avantprojecte de pressuposts del capítol 1 de despeses, i també la relació de llocs de treball, que s'ha d'incloure com a documentació annexa a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.

3. Així mateix, la Direcció de Gestió i Pressuposts del Servei de Salut de les Illes Balears i la Direcció de l'Agència Tributària de les Illes Balears han de trametre a la Direcció General de Pressuposts, abans de dia 20 de setembre, les seves relacions de llocs de treball, que s'han d'incloure com a documentació annexa a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.

Disposició addicional desena

Informatització de la informació

1. Per a la recepció i la validació dels avantprojectes de cada secció pressupostària és obligatori que tota la informació requerida en les transaccions del programa informàtic d'elaboració dels pressuposts estigui emplenada correctament.

2. Amb aquesta finalitat, la Direcció General de Pressuposts ha de dur a terme una anàlisi específica de la integritat i la coherència de la informació introduïda.

Disposició addicional onzena

Possibles canvis en les classificacions pressupostàries

S'autoritza el director general de Pressuposts per modificar les classificacions que s'estableixen d'acord amb l'establert a l'article 3 d'aquesta Ordre.

Disposició addicional dotzena

Pagament de sentències

Els drets reconeguts per sentència judicial ferma o per l'assentiment total o parcial en tot tipus de processos judicials autoritzats per Consell de Govern s'han d'imputar al subconcepte que correspongui d'acord amb la naturalesa econòmica que derivi de la resolució judicial.

Disposició addicional tretzena

Ajudes al lloguer d'habitatges

Els crèdits destinats a les ajudes per al lloguer d'habitatges, en el marc del Pla Estatal d'Habitatge, amb independència que tenguin caràcter de fons amb finançament afectat o no, s'han de pressupostar en el subconcepte que correspongui del capítol 4 de l'estat de despeses del pressupost.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta Ordre.

Disposició final primera

Facultats d'execució i interpretació

S'autoritza el director general de Pressuposts per executar i aclarir aquesta Ordre, i per adequar-ne els documents pertinents, creant o substituint els que calguin d'acord amb les necessitats derivades del procés d'elaboració. A aquest efecte, pot dictar les instruccions o les circulars que consideri procedents, o enviar per mitjans telemàtics els models o plantilles que trobi convenients.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 16 de juliol de 2020

La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors Rosario Sánchez Grau