Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 6087
Ordre del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de dia 10 de juliol de 2020 per la qual s’aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària d’ajuts per reiniciar o continuar l’activitat per compte propi i consolidar el projecte d’autoocupació, de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

Com a conseqüència de l'emergència de salut pública, ocasionada per la COVID-19, el Govern d'Espanya, mitjançant el Real Decret 463/2020, de 14 de març de 2020 (BOE núm. 67) ha declarat l'estat d'alarma a tot el territori nacional.

La crisi sanitària provocada per la COVID-19 ha suposat l'aturada obligada de bona part de l'economia de totes i cadascuna de les nostres illes. D'acord amb les estimacions del Govern de les Illes Balears, l'efecte econòmic d'aquesta aturada obligada, juntament amb les restriccions al transport, nacional i internacional, pot implicar una caiguda del PIB i l'ocupació de Balears superior al 30% en 2020.

A les Illes Balears tenim una estructura productiva clarament marcada pel sector serveis, el qual conforma més del 25,8% del producte interior brut. Aquest sector serveis està relacionat amb l'activitat turística de les Illes Balears. A causa de la declaració de l'estat d'alarma per la situació de crisi sanitària, el conseqüent tancament d'establiments i la reducció de la lliure circulació de persones, les persones físiques autònoms, que majoritàriament realitzen una activitat relacionada directa o indirectament amb el sector turístic a Balears, es troben en una situació de cessament total de l'activitat o baixades en la facturació de més del 75%, fet que pot implicar dificultats en l'economia balear.

S'ha de tenir en compte que a Balears el percentatge de treballadors persones físiques autònoms és molt més alt que a la resta d'Espanya, el 20,5% envers el 17% i a més, que una part molt rellevant dels assalariats, 5% del total, estan contractats per persones físiques autònoms. Amb aquestes dades, l'efecte de la COVID-19 sobre les persones físiques autònoms té, en realitat, un efecte immediat sobre el 25% dels llocs de feina de la nostra comunitat.

Més del 37,5% de les 89.911 persones físiques autònoms d'alta al mes d'abril de 2020 a Balears han demanat el cessament d'activitat per causa major, s'enfronten a problemes de liquiditat i han de fer front a despeses de lloguer, llum, etc., generades mentre estaven tancats i sense generar ingressos. A més, la desescalada i el reinici o continuació de l'activitat obliga a les persones físiques autònoms a fer front a noves despeses derivades de l'adaptació a la nova realitat de convivència amb la COVID-19. De la mateixa manera, la situació en els propers mesos ve marcada per la incertesa econòmica, en el context d'una economia greument afectada per la caiguda d'activitat i pel nivell de represa turística.

A més, les persones físiques autònoms que han hagut de suspendre l'activitat a conseqüència de les mesures que disposa el Reial decret 463/2020, de 14 de març o, en el cas de mantindre l'activitat, actualment tenen problemes de liquiditat per fer front a les despeses corrents de la pròpia activitat. Per això, aquest ajut, intenta a pal·liar aquesta situació de manca de liquiditat i que aquesta no es desenvolupi amb problemes de solvència financera per les persones físiques autònoms i per l'economia Balears.

Ateses aquestes circumstàncies, es fa imprescindible ajudar a aquest col·lectiu amb l'objectiu de protegir el nostre teixit productiu i la nostra economia, aportant liquiditat a les persones físiques autònoms que hagin de reiniciar o continuar la seva activitat una vegada endegat el procés de desescalada i, col·laborant al seu manteniment en els propers mesos.

La Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del Treballador autònom, defineix el treball autònom i es contempla els drets i obligacions dels treballadors autònoms, el seu nivell de protecció social, les relacions laborals i la política de foment de l'ocupació autònoma, així com la figura del treballador autònom econòmicament dependent.

El Reial Decret Legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Ocupació, estableix que els recursos econòmics per a la realització de les polítiques actives seran gestionats pels serveis públics d'ocupació, que podran desenvolupar els serveis i programes que considerin necessaris, segons l'article 36.3, i gestionar-los mitjançant la concessió de subvencions públiques, contractació administrativa, subscripció de convenis, gestió directa o qualsevol altra forma jurídica ajustada a dret.

Dins aquestes polítiques actives d'ocupació, l'article 36 de l'esmentat Reial Decret Legislatiu, fa referència al manteniment de l'ocupació.

Atenent a aquesta capacitat d'autogestió i a l'existència de la necessitat inajornable d'atendre la situació de crisi econòmica provocada a les persones físiques autònoms de les Balears per la COVID 19, aquestes bases reguladores i convocatòria extraordinària es finança amb càrrec a Fons Finalistes del Ministeri de Treball i Economia Social, i està inclosa en el PAPE2020 ( Pla Anual de Política d'ocupació) que resta pendent de publicació. Els primers 8 milions d'euros procedeixen del PAPE, i les ampliacions que pugin tramitar-se en el futur, procediran dels convenis que es firmin amb el Consells Insular i Ajuntaments, o d'altres fons de la comunitat autònoma.

Aquestes ajudes es troben emmarcades dintre de l'Agenda Balear 2030, concretament dins l'ODS 8, Treball digne i creixement econòmic.

La convocatòria que s'aprova amb aquestes bases d'ajuts s'ha inclòs en l'objectiu II, línia II.1.13, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31 de dia 10), segons la modificació aprovada el 21 de maig de 2020, per Resolució de la Consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors (BOIB núm. 94 de dia 27).

El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, publicat en el BOIB núm. 84 de 15 de maig de 2020, estableix en el seu capítol IV un règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes.

D'acord amb l'anterior, i en virtut del que es disposa en l'article 25 de l'esmentat Decret Llei 8/2020, mitjançant aquesta Ordre s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria de les ajudes destinades a reiniciar o continuar l'activitat per compte propi i consolidar el projecte d'autoocupació, de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19, així com contribuir a pal·liar els efectes econòmics de caràcter negatiu produït pel mateix.

El procediment de concessió de les ajudes referides en aquesta Ordre es tramitarà d'acord amb el que s'estableix en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, si bé en les especialitzacions indicades en el Decret Llei 8/2020 i la resta de normes que li siguin d'aplicació.

De conformitat amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, de Govern de les Illes Balears, aquesta ordre s'ajusta als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació.

El Reial decret llei 18/2020, de 12 de maig, de mesures socials en defensa de l'ocupació introdueix modificacions al Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 en matèria de salvaguarda de l'ocupació, que afecten a aquesta convocatòria en quant a l'incompliment de l'obligació de manteniment dels treballadors contractats.

En virtut de tot l'exposat, i d'acord amb les competències atribuïdes a la Conselleria de Model, Econòmic, Turisme i Treball pel Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost) dict la següent:

ORDRE

Article 1. Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores i aprovar la convocatòria de subvencions al treball autònom amb la finalitat d'ajudar a les persones físiques autònoms que hagin de reiniciar o continuar la seva activitat una vegada endegat el procés de desescalada del confinament provocat per la COVID-19, i mantenir l'activitat per compte propi i consolidar el seu projecte d'autoocupació a les Illes Balears.

Article 2. Persones beneficiàries i requisits

A. Beneficiaris

1. En el cas de persones físiques autònoms amb activitat durant tot l'any:

Poden ser beneficiàries les persones físiques que s'hagin mantingut d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional, ininterrompudament, des d'un any abans de la publicació de la declaració de l'estat d'alarma, el 14 de març de 2020.

2. En el cas de persones físiques autònoms temporals:

Poden ser beneficiàries les persones físiques que s'hagin mantingut d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional, amb 4 mesos d'activitat com a mínim, acumulats que poden ser no consecutius, des d'un any abans de la publicació de la declaració de l'estat d'alarma, el 14 de març de 2020.

B. Requisits generals

Les persones sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:

a) Desenvolupar la seva activitat econòmica empresarial a títol lucratiu, personal i directe a les Illes Balears.

b) Tenir domicili fiscal a les Illes Balears.

 

c) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

d) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social i de las obligacions tributàries amb l'entitat local del domicili fiscal del beneficiari.

e) Constar d'alta en el Cens sobre el impost d'Activitats Econòmiques de l'Agència Tributaria com a treballador autònom.

C. Requisits específics

Els sol·licitants s'han de trobar inclosos en alguna de les següents situacions:

a) El cessament forçós de l'activitat o reducció de la facturació de com a mínim el 75%, com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per a la gestió de la crisis ocasionada pel COVID-19.

Entenem per reducció de la facturació de com a mínim un 75%, la reducció de la facturació durant l'estat d'alarma almenys en un 75% en relació amb la facturació durant el mateix període de l'any anterior. Aquest període serà l'equivalent a la duració de l'estat d'alarma.

b) La realització d'un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO), per força major o per causes econòmiques i productives.

c) Persones físiques autònoms de temporada no inclosos en cap dels dos apartats anteriors que s'han vist afectats directa o indirectament pel Reial Decret 463/2020.

d) En el casos de persones físiques autònoms que des de la declaració de l'estat fins a la presentació de la sol·licitud, no estan en les circumstàncies dels apartats anteriors, si s'han vist afectats per la COVID-19.

Entenem que s'han vist afectats per la COVID-19 si es compleixen els requisits de l'apartat 2.C.a.

D. Exclusions

Queden excloses:

a) Els qui exerceixen les funcions de direcció i gerència que comporta l'acompliment del càrrec de conseller o administrador, o presten altres serveis per a una societat de capital, a títol lucratiu i de forma habitual, personal i directa, sempre que posseeixin el control efectiu, directe o indirecte, d'aquella. S'entendrà, en tot cas, que es produeix tal circumstància, quan les accions o participacions de la persona treballadora suposen, almenys, la meitat del capital social.

Es presumirà, excepte prova en contrari, que la persona treballadora posseeix el control efectiu de la societat quan concorri alguna de les següents circumstàncies:

1r Que, almenys, la meitat del capital de la societat per a la qual preste els seus serveis estigui distribuït entre les persones sòcies amb les quals convisqui i als qui es trobi unit per vincle conjugal o de parentiu per consanguinitat, afinitat o adopció, fins al segon grau.

2n Que la seva participació en el capital social sigui igual o superior a la tercera part d'aquest.

3r Que la seva participació en el capital social sigui igual o superior a la quarta part d'aquest, si té atribuïdes funcions de direcció i gerència de la societat.

b) Les persones sòcies industrials de societats regulars col·lectives i de societats comanditàries a les quals es refereix l'article 1.2.a de la Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treball autònom.

c) Les persones comuneres de les comunitats de béns i les persones sòcies de societats civils irregulars, llevat que la seva activitat es limiti a la mera administració dels béns posats en comú, als quals es refereix l'article 1.2.b de la Llei 20/2007, d'11 de juliol.

d) Les persones sòcies treballadores de les societats laborals quan la seva participació en el capital social juntament amb la del seu cònjuge i parents per consanguinitat, afinitat o adopció fins al segon grau amb els quals convisquin abast, almenys, el 50 %, llevat que acrediten que l'exercici del control efectiu de la societat requereix el concurs de persones alienes a les relacions familiars.

Article 3. Crèdit assignat a la convocatòria

1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de vuit milions d'euros (8.000.000 €), amb càrrec a la partida pressupostària 12801 413G01 47000.00 20021 del pressupost vigent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquest crèdit és ampliable tal com estableix l'apartat 2 d'aquest mateix article.

Aquesta convocatòria es finança inicialment amb fons provinents de la conferència sectorial d'ocupació i assumptes laborals.

2. Fins al proper 31 de juliol de 2020 el Govern de les Illes Balears podrà subscriure convenis amb els consells insulars i ajuntaments de les Illes Balears, per tal d'incrementar el crèdit inicial assignat a aquesta convocatòria.

En els casos en què a més es firmin convenis entre consells insulars i ajuntaments, sense la participació del Govern de les Illes Balears, es tindrà en compte el repartiment territorial que especifiqui el conveni amb el Govern.

L'efectivitat d'aquestes quanties addicionals quedarà condicionada a la tramitació i aprovació d'una resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual s'aprovi l'aplicació a la convocatòria que conté aquesta Ordre, i amb efectes retroactius des de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de l'increment del crèdit assignat a la despesa, amb la fiscalització corresponent, si escau, de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La resolució esmentada només s'ha de publicar al lloc web de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

Igualment es podrà ampliar el crèdit amb fons de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 4. Actuacions subvencionables

El reinici o continuació de l'activitat de les persones físiques autònoms una vegada endegat el procés de desescalada del confinament provocat pel COVID-19, amb l'adaptació a les circumstàncies de la nova realitat.

Article 5. Presentació de les sol·licituds

1. D'acord amb l'establert a l'article 25.3a) del Decret Llei 8/2020, la sol·licitud es presentarà de manera telemàtica en la seu electrònica del Govern de les Illes Balears, a través del procediment habilitat a aquest efecte i denominat “Ajuts per reiniciar o continuar l'activitat de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19”. En la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular (http://dgpe.caib.es) estarà disponible la informació de la convocatòria i s'habilitarà l'accés a la seu electrònica per a formular la sol·licitud.

La presentació de les sol·licituds s'efectuarà realitzant dos tràmits:

Tràmit un: Sol·licitud de data i franja horària per a presentar la sol·licitud (no requereix signatura electrònica).

Per a sol·licitar l'assignació de data i franja horària per a presentar la sol·licitud, s'accedirà a https://reservatorn.caib.es.

En aquest tràmit només haurà d'introduir-se la identitat del treballador autònom que demana les ajudes (no del representant), municipi del domicili fiscal, si realitza la seva activitat durant tot l'any, o és un treballador temporal, i un correu electrònic.

El sistema informarà del termini assignat per a presentar la sol·licitud.

Aquest tràmit és obligatori per tal de poder accedir al Tràmit dos.

Tràmit dos: Presentació de la sol·licitud (requereix signatura electrònica).

Dins de la franja assignada, s'accedirà al procediment “Ajuts per reiniciar o continuar l'activitat de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19» de la seu electrònica de la CAIB, a través del qual es presentarà la sol·licitud i la documentació restant requerida.

Si el tràmit dos es realitza en la franja assignada, el sistema retrotraurà la data de presentació de la sol·licitud al moment en què es va completar el tràmit un. Si la sol·licitud es realitzés fora de la franja assignada, la data de presentació de la sol·licitud (data de criteri) serà aquella en què efectivament s'hagi presentat completa la sol·licitud. Si la sol·licitud no es presentés completa en el tràmit dos, l'Administració farà un requeriment per tal de què es pugui esmenar, llavors la data de presentació de la sol·licitud (data de criteri) serà aquella en què s'hagi contestat el requeriment.

Qualsevol sol·licitud presentada seguint un procediment diferent al descrit serà inadmesa.

Només s'admetrà una sol·licitud per persona.

2.Quan s'arribin a les 10.000 sol·licituds del tràmit un, se suspendrà la sol·licitud d'aquest tràmit, que es podrà reprendre una vegada resolts els expedients corresponents si hi ha fons disponibles i es publicarà al lloc web de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular i al Butlletí Oficial de les Illes Balears tant la suspensió com l'aixecament de la suspensió.

3. La sol·licitud telemàtica inclourà una declaració responsable de:

- No estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

- Tots els ajuts rebuts des de l'1 de gener de 2020 fins a la data de presentació de sol·licituds, així com els que s'han sol·licitat i estan pendents de resoldre.

- Declaració de dades bancàries, a l'efecte de l'ingrès derivat del procediment, segons el model inclòs en el tràmit telemàtic.

- En cas realització d'un ERTO per força major o per causes econòmiques i productives, haurà una declaració responsable que disposa d'una resolució favorable de concurrència de força major o de reconeixement de l'ERTO per causes econòmiques i productives .

- En els casos de persones físiques autònoms temporals que no han pogut iniciar l'activitat com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per a la gestió de la crisis ocasionada per la COVID-19, hauran de presentar una declaració responsable d'aquesta situació.

- En els casos de persones físiques autònoms que des de la declaració de l'estat d'alarma fins a la presentació de la sol·licitud, no estan en les circumstàncies dels apartats 2.C.a, b i c), si s'han vists afectats per la COVID-19, hauran de presentar una declaració responsable d'aquesta situació i, si escau, de què es donaran d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent, en el mes següent a la notificació de la Resolució de concessió de la subvenció.

-Declaració de que en els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

-Declaració d'estar al corrent d'obligacions tributàries amb l'entitat local del domicili fiscal.

4.El termini de presentació de sol·licituds comença a partir de l'onzè dia natural d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 31 de desembre de 2020 o quan el crèdit s'hagi exhaurit.

5. D'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta ordre, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de 10 dies, esmeni l'error o presenti els documents necessaris, amb indicació que si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que es dictarà en els termes que preveu l'article 21 de la mateixa Llei.

Article 6. Documentació

1. Les persones sol·licitants han d'adjuntar a la sol·licitud presentada de forma telemàtica la documentació següent:

a) En cas de cessament de l'activitat, tant per cessament forçós de l'activitat, com per reducció de la facturació del 75%, s'haurà d'adjuntar la resolució de reconeixent de la prestació de la seva mútua col·laborada amb la Seguretat Social pel cessament de l'activitat o la reducció de la facturació del 75%.

b) En cas de què l'autònom sol·licitant tingui treballadors, s'adjuntarà l'informe de vida laboral del codi de compte de cotització, des de l'1 de gener de 2019.

c) En el cas dels autònoms que estiguin d'alta en la mutualitat del col·legi professional corresponent, hauran d'aportar el certificat d'aquest òrgan on consti la data d'alta com a mutulista.

Excepcionalment, atès que la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir la documentació prevista en l'apartat b), es demana a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

2. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears consultarà les dades d'identitat del sol·licitant, la situació en el Cens sobre l'impost d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i vida laboral, tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquesta consulta, que l'haurà d'aportar.

3. En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini de quinze dies comptadors des de què es produeixi la nova situació.

Article 7. Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la directora general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

2. El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball és l'òrgan competent per dictar les resolucions de concessió o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (BOIB núm. 97, de 16 de juliol de 2019).

3. El procediment de concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut de la urgència i del que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

4. Les sol·licituds de subvenció es resoldran individualment, i s'aniran concedint en rigorós ordre d'entrada de dia i hora dels expedients complets, en base als requisits establerts en aquesta Ordre sempre que hi hagi crèdit suficient.

Distribució tipus d'autònoms: Les persones físiques autònoms de temporada tindran reservat, sempre que es pugui, un 30% dels fons de la convocatòria, incloses les ampliacions. En el casos dels municipis en els què no es pugui garantir aquest 30%, tant en el fons de la CAIB com en el fons dels Consells i ajuntaments, es tindrà en compte l'ordre d'entrada en la distribució del fons. A més, si no s'han esgotat els fons destinats a persones físiques autònoms de temporada per municipi, aquests podran finançar les subvencions de les persones físiques autònoms d'activitat durant tot l'any.

Distribució municipis/illa: A més de l'ordre d'entrada i la distribució per tipus d'autònoms, la concessió s'ajustarà als diferents orígens dels fons que regiran la convocatòria i es diferenciarà per municipis/illa.

Els fons prevists inicialment en aquesta convocatòria per import de 8.000.000 d'euros es distribuiran en quatre grups, un per a cada illa, amb un import mínim de 190.000€ per illa. El seu import es calcularà en base al pes relatiu del col·lectiu de persones físiques autònoms de cada illa sobre el total de Balears en el conjunt del 2019:

  1. Mallorca, el 76,884%

  2. Menorca, el 8,050%

  3. Eivissa, el 14,012%

  4. Formentera, el 1,054%

Tenint en compte aquest mínim de 190.000 € per illa, el repartiment de l'import de la convocatòria per cadascuna de les illes seria:

  1. Mallorca, import de 6.045.040€

  2. Menorca, import de 644.000€

  3. Eivissa, import de 1.120.960€

  4. Formentera, import de 190.000€

Dintre de cada illa, la distribució municipal també es calcularà en base al pes relatiu del col·lectiu de persones físiques autònoms de cada municipi sobre el total de l'illa corresponent en el conjunt del 2019. Aquesta distribució municipal s'adjunta com a Annex I. La font d'aquestes dades és l'Institut d'Estadística de les Illes Balears (IBESTAT), a partir de les dades de la Seguretat Social i de l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

Tal i com s'ha esmentat en paràgrafs anteriors, els fons resultants per a cada illa i municipi es concediran seguint l'ordre d'entrada amb la documentació completa.

Una vegada s'incorporin a aquesta convocatòria els fons aportats pels consells insulars, s'hi addicionaran els crèdits per illa i municipi provinents dels fons de la Comunitat Autònoma. El repartiment dels fons es farà amb la mateixa distribució illa/municipi en els territoris dels respectius consells insulars.

Una vegada s'incorporin a aquesta convocatòria els fons aportats pels ajuntaments, s'hi addicionaran els crèdits per illa i municipi provinents dels fons de la Comunitat Autònoma i dels consells insulars. Els fons dels ajuntaments aniran destinats al seus respectius territoris.

L'assignació dels crèdits es farà en base al moment en què s'incorporin els fons a la convocatòria, en relació als expedients que hi hagi a partir d'aquell moment pendents d'assignar saldo atès que l'efectivitat de les quanties addicionals té efectes retroactius al moment de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la convocatòria que conté aquesta Ordre, i seguint aquesta prelació, primer els fons dels ajuntaments, després els dels consells insulars i finalment els de la Comunitat Autònoma. Per a la determinació de l'origen dels romanents també es tendrà en compte aquesta prelació.

Si el número de sol·licituds en alguna illa o municipi no exhaurís el crèdit assignat a aquesta illa/es o municipi/s provinent del Consell Insular o de la Comunitat Autònoma, aleshores el crèdit restant es repartirà en el territori corresponent entre les sol·licituds per ordre d'entrada.

En cas que dins l'expedient no consti la documentació que s'exigeix en aquesta convocatòria o presenti deficiències, i una vegada s'hagi requerit, la data i l'hora de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre de prelació per atorgar la subvenció, si no s'ha exhaurit el crèdit previst.

5. Durant el tràmit telemàtic, que constituirà la proposta de resolució implícita sempre i quan el sol·licitant compleixi tots el requisits establerts en aquesta Ordre i hi hagi crèdit disponible per a l'expedient, el sol·licitant haurà d'acceptar la subvenció i el seu import.

6.L'òrgan instructor ha de realitzar d'ofici les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.

7. El termini màxi per dictar i notificar la resolució és de tres mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

8. La resolució motivada favorable del procediment s'ha de notificar als interessats mitjançant la publicació en el BOIB, tal com determinen l'art. 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les ajudes concedides s'han de publicar en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), d'acord amb l'article 34.1 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions, i en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, del programa i crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció.

9. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Es podrà reprendre la concessió de les subvencions si es produeixen les circumstàncies de l'apartat 3.2 i s'incrementa el crèdit corresponent.

Article 8. Quantia dels ajuts

L'import de l'ajut serà el següent:

1. Si l'autònom sol·licitant no té treballadors contractats, es subvenciona amb 2.000€.

2. Si l'autònom sol·licitant té contractats entre 1 i 2 treballadors, es subvenciona amb 2.500€.

3. Si l'autònom sol·licitant té contractats més de 2 treballadors, es subvenciona amb 3.000€.

Article 9. Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries dels ajuts:

a) Les obligacions establertes a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

b) En els cas de persones físiques autònoms amb activitat de tot l'any i que s'han vist afectats directa o indirectament pel Reial Decret 463/2020, hauran de donar-se d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent, en el mes següent a la notificació de la Resolució de concessió de la subvenció i hauran de mantenir l'activitat que fonamenta la concessió de l'ajut, l'alta en la Seguretat Social o equivalent i el manteniment dels treballadors contractats des de l'1 de febrer de 2020, si escau, durant com a mínim 6 mesos, des de la notificació de la Resolució de concessió.

c) En els cas de persones físiques autònoms de temporada i que s'han vist afectats directa o indirectament pel Reial Decret 463/2020, hauran donar-se d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent, des de la notificació de la Resolució de concessió hauran de mantenir l'activitat que fonamenta la concessió de l'ajut, l'alta en la Seguretat Social o equivalent i el manteniment de la mitjana dels treballadors contractats en el 2019 des de l'1 de febrer de 2020, si escau, durant com a mínim 4 mesos, fins al 31 de desembre de 2021.

2. En cas d'incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que falti per complir els períodes de 6 i 4 mesos esmentats en els paràgrafs anteriors, excepte en el cas que s'acreditin causes alienes a la seva voluntat (com ara les derivades de força major) i sempre que s'aproximi de manera significativa al compliment total i s'acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos.

Aquest compromís s'entendrà incomplit si es produeix l'acomiadament o l'extinció dels contractes de qualsevol de les persones afectades per aquests expedients.

No es considerarà incomplit aquest compromís quan el contracte de treball s'extingeixi per acomiadament disciplinari declarat com a procedent, dimissió, mort, jubilació o incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa de la persona treballadora, ni per la fi de la crida de les persones amb contracte fix discontinu, quan aquest no suposi un acomiadament sinó una interrupció d'aquest.

En particular, en el cas de contractes temporals el compromís de manteniment de l'ocupació no s'entendrà incomplit quan el contracte s'extingeixi per expiració del temps convingut o la realització de l'obra o servei que constitueix el seu objecte o quan no pugui realitzar-se de manera immediata l'activitat objecte de contractació.

No resultarà d'aplicació el compromís de manteniment de l'ocupació en aquelles empreses en les quals concorri un risc de concurs de creditors en els termes de l'article 5.2 de la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal.

3. La Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular farà les comprovacions corresponents per mitjà de l'informe de la vida laboral, excepte en el supòsit que la persona beneficiària s'hi hagi oposat, cas en què aquesta haurà de presentar, abans del dia 15 de gener de 2022, un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

4. La Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular podrà requerir la documentació necessària per dur a terme les actuacions de seguiment i de control necessàries per garantir compliment de les condicions i els requisits que varen donar lloc l'atorgament, així com de les obligacions establertes. Els beneficiaris de les ajudes resten obligats a facilitar tota la informació que els requereixin la Intervenció General de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents.

Article 10. Règim del Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a autònoms consistents en ajudes directes

1. Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de la Covid-19 aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56851 (2020/N))

2. Això implica, entre altres coses, que l'entitat beneficiària no pot percebre, en l'exercici fiscal en el qual es concedeix l'ajut (2020), ajuts públics o d'entitats privades finançades a càrrec de pressuposts públics per un import superior al que disposa la legislació d'aplicació, abans esmentada.

Als efectes de donar compliment a l'establert al paràgraf anterior, els sol·licitants hauran d'aportar una llista de les ajudes percebudes des de l'1 de gener de 2020 fins a la data de presentació de sol·licituds.

3. El sotmetiment al règim d'aquest Marc s'ha de fer constar expressament en la resolució de concessió de les subvencions.

4.Les ajudes regulades en aquest règim podran concedir-se a autònoms que no estiguin en crisi i/o a autònoms que no estessin en crisi (a tenor d'allò disposat a l'article 2, punt 18 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories) a 31 de desembre de 2019, però que sí ho estaven o començaren a estar-ho amb posterioritat a aquesta data a conseqüència del brot de COVID-19.

Article 11.Concurrència i compatibilitat de subvencions

Aquestes subvencions són incompatibles amb altres ajudes de qualsevol entitat pel mateix objecte i per un import global superior a 1.000 euros.

Article 12. Justificació i pagament

Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a l'apartat 6, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament.

Disposicions Finals

Disposició Final Única. Entrada en vigor

Aquesta Ordre produirà efectes a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 10 de juliol de 2020

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela i Vázquez

 

 

ANNEX I Taula del pes relatiu del col·lectiu de persones físiques autònoms de cada municipi

Font: l'Institut d'Estadística de les Illes Balears (IBESTAT), a partir de les dades de la Seguretat Social i de l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

Mitjana 2019

% Municipi / Illa

   MALLORCA

100,00 %

   07001 Alaró

0,72 %

   07003 Alcúdia

2,02 %

   07004 Algaida

0,82 %

   07005 Andratx

1,83 %

   07006 Artà

1,28 %

   07007 Banyalbufar

0,10 %

   07008 Binissalem

1,11 %

   07009 Búger

0,12 %

   07010 Bunyola

0,99 %

   07011 Calvià

7,36 %

   07012 Campanet

0,32 %

   07013 Campos

1,64 %

   07014 Capdepera

1,45 %

   07016 Consell

0,49 %

   07017 Costitx

0,19 %

   07018 Deià

0,13 %

   07019 Escorca

0,05 %

   07020 Esporles

0,75 %

   07021 Estellencs

0,06 %

   07022 Felanitx

2,36 %

   07025 Fornalutx

0,14 %

   07027 Inca

2,82 %

   07028 Lloret de Vistalegre

0,18 %

   07029 Lloseta

0,61 %

   07030 Llubí

0,29 %

   07031 Llucmajor

4,57 %

   07033 Manacor

5,06 %

   07034 Mancor de la Vall

0,20 %

   07035 Maria de la Salut

0,26 %

   07036 Marratxí

4,53 %

   07038 Montuïri

0,38 %

   07039 Muro

0,88 %

   07040 Palma

38,98 %

   07041 Petra

0,39 %

   07042 Pollença

2,20 %

   07043 Porreres

0,75 %

   07044 Pobla (Sa)

1,61 %

   07045 Puigpunyent

0,31 %

   07047 Sencelles

0,50 %

   07049 Sant Joan

0,27 %

   07051 Sant Llorenç des Cardassar

1,24 %

   07053 Santa Eugènia

0,21 %

   07055 Santa Margalida

1,33 %

   07056 Santa Maria del Camí

0,84 %

   07057 Santanyí

1,85 %

   07058 Selva

0,59 %

   07059 Salines (Ses)

0,64 %

   07060 Sineu

0,57 %

   07061 Sóller

2,00 %

   07062 Son Servera

1,15 %

   07063 Valldemossa

0,31 %

   07065 Vilafranca de Bonany

0,45 %

   07901 Ariany

0,11 %

   MENORCA

100,00 %

   07002 Alaior

10,42 %

   07015 Ciutadella de Menorca

34,37 %

   07023 Ferreries

5,53 %

   07032 Maó

27,45 %

   07037 Mercadal (Es)

5,73 %

   07052 Sant Lluís

7,49 %

   07064 Castell (Es)

7,40 %

   07902 Migjorn Gran (Es)

1,60 %

   EIVISSA

100,00 %

   07026 Eivissa

30,78 %

   07046 Sant Antoni de Portmany

15,39 %

   07048 Sant Josep de sa Talaia

19,93 %

   07050 Sant Joan de Labritja

5,15 %

   07054 Santa Eulària del Riu

28,74 %

   FORMENTERA

100,00 %

   07024 Formentera

100,00 %