Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA I SECTORS PRODUCTIUS

Núm. 5623
Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 per la qual es modifica l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 30.35 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria d'instal·lacions de producció, distribució i transport d'energia, quan el transport no surti de la comunitat i el seu aprofitament no afecti una altra comunitat autònoma, respectant el que estableix el número 25 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució. D'altra banda, l'article 31.15 de l'Estatut d'autonomia estableix que la Comunitat Autònoma té competència de desplegament legislatiu i execució en matèria de règim miner i energètic.

El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, exerceix les competències en matèria d'energies convencionals i alternatives; foment i planificació de l'eficiència energètica i utilització d'energies renovables; mobilitat elèctrica; ordenació energètica; instal·lacions elèctriques d'alta tensió; xarxes de transport i distribució d'electricitat i gas; seguretat industrial de les instal·lacions elèctriques d'alta tensió i d'instal·lacions de transport i distribució de gas i electricitat; coordinació d'actuacions en matèria de canvi climàtic; compliment dels compromisos de reducció d'emissió de gasos d'efecte hivernacle; control de la contaminació atmosfèrica; inventari d'emissions; qualitat de l'aire; laboratori de l'atmosfera; seguiment de l'evolució del clima; estadístiques energètiques i de canvi climàtic; coordinació i control de les polítiques energètiques de l'Administració de la Comunitat Autònoma i de les seves entitats instrumentals.

Les línies de subvencions que atorga la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic estan determinades per l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia (BOIB núm. 72, de 24 de maig). En aquesta Ordre, en l'article 2, s'estableixen les activitats susceptibles de ser subvencionades i, en l'article 14, s'estableixen les regles generals sobre terminis i pròrrogues. És necessari actualitzar els dos articles esmentats.

D'una banda, és necessari actualitzar les activitats susceptibles de ser subvencionades establertes en l'article 2 de l'Ordre esmentada, amb la incorporació de l'aprofitament de l'energia de la mar per generar energia elèctrica i la incorporació de sistemes de gestió energètica, com per exemple sistemes d'acumulació elèctrica, amb la finalitat de facilitar la integració de totes les tecnologies d'energies renovables en el sistema elèctric balear, i també incorporar el sistema de gestió energètica per facilitar la integració d'energies renovables en el sistema elèctric balear. L'article 37.2 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, estableix que es promourà l'aprofitament de l'energia de les ones i d'altres fonts renovables als ports de competència autonòmica.

D'altra banda, és necessari modificar l'article 14.1.a) de l'Ordre esmentada, en el qual s'estableix que el termini per presentar les sol·licituds de subvenció és entre un i tres mesos des de la publicació de la convocatòria. Aquesta acotació del termini per presentar sol·licituds és un inconvenient perquè no permet publicar convocatòries amb terminis de sol·licitud més amplis, cosa que perjudica els interessats, atès que la realització de les activitats subvencionables no respon a un patró temporal concret, i això produeix una acumulació de sol·licituds d'instal·lacions poc estudiades i que de vegades acaben en desistiments. A més a més, els ajuts d'estat han de tenir l'efecte d'incentivar, i per tant no es pot iniciar l'activitat abans de presentar la sol·licitud, i el fet de fixar terminis curts de presentació de sol·licituds ho dificulta.

D'acord amb el que s'ha exposat, es modifiquen l'article 2 i l'article 14.1.a) de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia.

Segons l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques han d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

L'Ordre de modificació s'adequa als principis esmentats. Així, els de necessitat i eficàcia estan justificats per l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions que disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent l'hagi establert prèviament per ordre. Així mateix, la norma s'adequa al principi de proporcionalitat, atès que la iniciativa que es proposa conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que ha de cobrir, i al principi de seguretat jurídica, perquè aquesta iniciativa normativa s'exerceix en coherència amb la resta de l'ordenament jurídic. Es compleix també el principi de transparència, perquè s'ha garantit la participació ciutadana abans i durant el procediment de la norma. Finalment, la norma s'adequa al principi d'eficiència perquè, per tal de racionalitzar la gestió dels recursos públics, l'Ordre no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius finals.

Per tot això, en virtut de l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, amb relació als articles 46.2.b) i 47.1 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

ORDRE

Article únic

Modificació de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia

1. L'article 2 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia queda modificat de la manera següent:

 Article 2

Activitats susceptibles de subvenció

1. Són susceptibles de subvenció les activitats d'interès públic que es detallen a continuació:

  1.  

a) Instal·lacions d'energia solar tèrmica.

b) Instal·lacions d'energia solar fotovoltaica.

c) Instal·lacions d'energia eòlica.

d) Instal·lacions mixtes eolicofotovoltaiques.

e) Instal·lacions d'aprofitament de les energies de la mar.

f) Foment dels combustibles ecològics i de la biomassa.

g) Actuacions d'eficiència i estalvi energètics en edificis, instal·lacions, enllumenat exterior i sobre la gestió de la demanda energètica.

h) Foment de l'adquisició d'aparells eficients.

i) Foment d'actuacions en transport eficient i en mobilitat sostenible.

j) Difusió i promoció de l'estalvi i l'eficiència energètica.

2. Els projectes i les activitats susceptibles de subvenció s'han d'executar dins l'àmbit territorial de les Illes Balears o n'han de desplegar en aquest territori els efectes principals.

2. La lletra a) de l'article 14.1 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia queda modificada de la manera següent:

a) El termini per presentar les sol·licituds de subvenció.

Disposició derogatòria única

Normes derogades

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang que aquesta Ordre o de rang inferior que s'hi oposin, la contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 18 de juny de 2020

El conseller de Transició Energètica i Sectors Productius,

Juan Pedro Yllanes Suárez