Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM
Núm. 3181
Ordre de la consellera de Salut i Consum de 10 de març de 2020 de modificació de l’Ordre del conseller de Salut de 12 de juny de 2014 per la qual s’aprova el Reglament d’organització i funcionament del Casal Ernest Lluch
PREÀMBUL
L'Ajuntament de Palma va cedir a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'edifici situat al carrer de la Rosa, 3, de Palma, per un període de 99 anys, mitjançant un conveni subscrit el 15 de maig de 1995, amb l'aprovació prèvia del Consell de Govern en la sessió de 4 de maig de 1995.
L'edifici anomenat Casal Ernest Lluch està adscrit a la Conselleria de Salut i Consum i es destina a acollir institucions o entitats de caràcter social (que poden incloure entitats que tenen relació amb la promoció i protecció de la salut) o cultural.
Atès el nombre d'entitats acollides en el Casal Ernest Lluch i per tal de garantir un ús adequat i ordenat dels despatxos, així com de les instal·lacions comunes i del seu equipament, es va considerar necessari dotar-lo d'un reglament d'organització i funcionament.
Per tot això, el 24 de juny de 2014 es va publicar en el BOIB l'Ordre del conseller de Salut de 12 de juny de 2014 per la qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament del Casal Ernest Lluch.
Després de gestionar el Casal durant diversos anys, s'ha posat de manifest la incongruència que suposa que un 48 % dels despatxos estiguin cedits a entitats que no tenen res a veure amb les competències de la Conselleria de Salut i Consum. Cal dir, a més a més, que hi ha una llista d'espera de sis entitats, algunes de les quals sí que estan directament relacionades amb les competències de la Conselleria que gestiona el Casal i que, en conseqüència, aporta els mitjans materials i personals necessaris per a la gestió correcta d'aquestes dependències.
Amb la redacció actual dels articles 2 i 3 del Reglament d'organització i funcionament del Casal Ernest Lluch pot tenir cabuda en el Casal qualsevol entitat sense ànim de lucre sempre que els seus fins, d'acord amb els estatuts, siguin socials o culturals. Aquesta circumstància ha motivat que en aquests moments la Conselleria de Salut i Consum hagi de destinar recursos a donar cobertura a les despeses derivades del manteniment d'un recinte que en quasi un 50 % està destinat a entitats no vinculades amb la salut o el consum, en detriment d'entitats que sí hi estan vinculades.
Aquesta disfunció només es pot esmenar mitjançant una modificació del Reglament que suposi la limitació de la cessió a entitats sense ànim de lucre sempre que els seus fins, d'acord amb els seus estatuts, siguin socials o culturals però sempre directament vinculats amb les competències de la Conselleria de Salut i Consum.
No obstant això, atès que en aquests moments hi ha entitats que ocupen espais del Casal Ernest Lluch que no tenen fins socials o culturals directament relacionats amb les competències de la Conselleria de Salut i Consum, s'estableix un règim transitori pel qual aquestes entitats poden continuar gaudint de l'espai que ocupen fins a la data de finalització de la cessió.
Aquesta Ordre s'adequa als principis de bona regulació que conté l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 49.1 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, està justificada per raons d'interès general, atesa la finalitat que persegueix, conté la regulació imprescindible per atendre les necessitats que pretén satisfer, és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, i no estableix tràmits addicionals o diferents dels que preveu l'Ordre del conseller de Salut de 12 de juny de 2014 per la qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament del Casal Ernest Lluch.
Per tot això, i en virtut de les competències que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 6/2001, d'11 d'abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
ORDRE
Article primer
Modificació de la disposició transitòria única de l'Ordre del conseller de Salut de 12 de juny de 2014 per la qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament del Casal Ernest Lluch
La disposició transitòria única de l'Ordre del conseller de Salut de 12 de juny de 2014 per la qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament del Casal Ernest Lluch queda modificada de la manera següent:
Disposició transitòria única
Règim transitori
Les entitats que no tenen fins socials o culturals directament relacionats amb les competències de la Conselleria de Salut i Consum que ocupin espais en el Casal poden continuar gaudint de l'espai que ocupen fins a la data de finalització de la cessió.
Article segon
Modificació de l'annex de l'Ordre del conseller de Salut de 12 de juny de 2014 per la qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament del Casal Ernest Lluch
Es modifica l'annex de l'Ordre del conseller de Salut de 12 de juny de 2014 per la qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament del Casal Ernest Lluch en els termes següents:
1. Es modifica l'article 2 de l'annex, que queda redactat de la manera següent:
Article 2
Casal Ernest Lluch
El Casal Ernest Lluch (en endavant el Casal) és un edifici que es posa al servei d'entitats sense ànim de lucre sempre que els seus fins, d'acord amb els estatuts, siguin socials o culturals directament relacionats amb les competències de la Conselleria de Salut i Consum, per tal de facilitar-los l'acompliment de les seves funcions i tasques.
2. Es modifica l'article 3 de l'annex, que queda redactat de la manera següent:
Article 3
Entitats usuàries
Poden ser usuàries del Casal les entitats sense ànim de lucre les finalitats de les quals, d'acord amb els seus estatuts, siguin socials o culturals directament relacionades amb les competències de la Conselleria de Salut i Consum, i que desenvolupin la seva activitat principalment en el territori de les Illes Balears. Les entitats usuàries del Casal poden ser de dos tipus: residents o no residents.
Les entitats socials residents són les que compleixen els requisits de l'article 4.1 d'aquest Reglament, i, per tant, poden utilitzar de manera privativa un espai o despatx dels que hi ha en el Casal, a més dels serveis i les instal·lacions comunes de què disposa.
Les entitats socials no residents són les que no disposen de local en el Casal, bé perquè, tot i que volen obtenir la condició d'entitats socials residents, estan en la llista d'espera ja que en el Casal no hi ha disponibilitat d'espai o local, o bé perquè disposen de local social fora del Casal però necessiten un espai més gran per dur a terme alguna activitat o reunió en els espais comuns del Casal.
Disposició derogatòria única
Normes que es deroguen
Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior que s'oposin a aquesta Ordre, la contradiguin o siguin incompatible amb el que disposa.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 10 de març de 2020
La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez Picard