Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 11566
Ordre del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 18 de novembre de 2019 per la qual es regula la composició, l’estructura i el funcionament del Consell de l’Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

L'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

En aquest moment es considera oportú regular la composició, l'estructura i el funcionament del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes a les Illes Balears, ja que així queda recollit a l'article 19 del títol IV de la Llei 4/2006, de 30 de març, d'educació i formació permanents de persones adultes de les Illes Balears.

La present Ordre s'ajusta als principis de bona regulació en l'exercici de la potestat reglamentària sota els quals han d'actuar les administracions públiques que recull l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, així com l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

També, aquesta Ordre s'ajusta al principi de necessitat, ja que resulta imprescindible regular les funcions del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes a les Illes Balears, que inclouen l'assessorament i la proposta de mesures, iniciatives i actuacions relatives als plans de formació de persones adultes a les administracions corresponents; la realització, el foment i la divulgació d'estudis sobre la situació de l'educació i la formació permanents de persones adultes a les Illes Balears; l'avaluació periòdica del programa general de l'educació i la formació permanents de persones adultes i l'emissió d'informes i recomanacions sobre els resultats d'aquestes avaluacions; ser informat de les disposicions normatives de caràcter general que desenvolupi la Llei d'adults; informar sobre les disposicions de caràcter general a què es refereix l'article 17 de la Llei 4/2006; l'aportació d'iniciatives per a l'elaboració dels plans de formació de les persones adultes, i qualssevol altres funcions que li siguin assignades en les disposicions que es desenvolupin a la Llei 4/2006.

Igualment, s'ajusta al principi d'eficàcia, atès que constitueix un desplegament de la mateixa Llei 4/2006, de 30 de març, d'educació i formació permanents de persones adultes de les Illes Balears.

Així mateix, s'ajusta al principi de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat de regular la composició, l'estructura i el funcionament del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes de les Illes Balears. Així, la regulació del Consell permetrà l'impuls de les actuacions coordinades de les administracions envers l'educació al llarg de la vida en fer incidència en el foment de les accions que permeten el retorn al sistema educatiu, la titulació bàsica i l'acolliment de les persones nouvingudes per integrar-les a la societat de les Illes Balears.

També s'ajusta al principi de seguretat jurídica, atesa la Recomanació 2006/962/CE del Parlament Europeu i del Consell d'Europa, de 18 de desembre de 2006, que insta els estats membres a contribuir al desenvolupament d'una educació i formació de qualitat, orientada al futur i adaptada a les necessitats de la societat europea, i a donar suport i completar les accions que emprenguin amb la finalitat de garantir que els seus sistemes d'educació i formació inicials posin a disposició de tots els joves els mitjans necessaris per desenvolupar les competències clau que els preparin per a la vida adulta i que constitueixi una base per a l'aprenentatge complementari i la vida laboral, així com que els adults puguin desenvolupar i actualitzar les seves competències clau a través d'una oferta coherent i completa d'aprenentatge permanent. A més a més, aquesta Ordre és una norma coherent amb la resta de l'ordenament jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Finalment, s'ajusta al principi de transparència, ja que en la tramitació d'aquesta Ordre s'ha possibilitat la participació dels centres d'educació de persones adultes, de l'associació de directors dels centres d'educació de persones adultes de les Illes Balears, així com del conjunt de la ciutadania en el període d'exposició pública.

L'article 19 de la Llei 4/2006, de 30 de març, d'educació i formació permanents de persones adultes de les Illes Balears crea el Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes de les Illes Balears com a òrgan assessor, consultiu, de participació i de cooperació entre les diferents administracions públiques i els agents econòmics i socials més representatius implicats en l'educació i la formació permanents de les persones adultes.

La disposició final primera de la Llei esmentada autoritza la conselleria competent en matèria d'educació a dictar les normes adequades per executar, aplicar i desenvolupar la Llei.

La disposició addicional tercera de la Llei 4/2006, de 30 de març, indica que la conselleria competent en matèria d'educació ha d'establir reglamentàriament la composició i les funcions de les comissions insulars del Consell de l'Educació i la Formació de les Persones Adultes.

Aquesta Ordre s'ha sotmès a la Mesa Sectorial d'Educació i compta amb l'informe preceptiu del Consell Escolar de les Illes Balears.

Per tot això, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, dict la següent

ORDRE

Article 1

Adscripció i seu

1. El Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes de les Illes Balears està adscrit a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i té la seu a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, que té les competències en matèria d'educació de persones adultes. Això no obstant, amb convocatòria prèvia es pot reunir al lloc que s'estimi més adient per al bon exercici de les funcions que té encomanades.

Article 2

Funcions

1. A més de les funcions establertes a l'article 19.5 de la Llei 4/2006, de 30 de març, el Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes de les Illes Balears pot elevar a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca propostes en relació amb els assumptes que figuren a l'article esmentat.

2. El Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes exerceix les seves funcions amb objectivitat i independència dels òrgans que hi estan representats. Els estudis i informes que elabori i les propostes que elevi no són vinculants, tot i que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha de motivar i justificar les seves decisions.

Article 3

Composició

1. El Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes està format pels membres següents:

a) President: el conseller d'Educació, Universitat i Recerca, o una persona de reconegut prestigi en l'àmbit de l'educació de persones adultes que nomeni el conseller per exercir aquest càrrec.

b)  Vicepresident: el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

c)  Vocals:

- La directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

- La directora general de Serveis Socials.

- La directora general de Política Lingüística.

- La directora de l'Institut Balear de la Dona.

- El president del Consell Escolar de les Illes Balears.

- Un director d'un centre d'educació de persones adultes per cadascuna de les illes.

- Un representant per cadascuna de les organitzacions sindicals amb representació a la Mesa Sectorial d'Educació de les Illes Balears.

- Un representant per cadascun dels sindicats més representatius a l'àmbit estatal i autonòmic.

- Dos representants de les organitzacions empresarials més representatives en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d'acord amb el que estableix la disposició addicional sisena del Reial decret legislatiu 2/2015, pel qual s'aprova el text refós de l'Estatut dels treballadors.

- Un representant de la Universitat de les Illes Balears.

- Un representant de cadascun dels consells insulars.

- Un representant de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears.

- Un representant de les associacions d'alumnes de centres d'educació de persones adultes més representatives a les Illes Balears, elegit per i entre els presidents d'aquestes.

- Un representant de les associacions de directors de centres d'educació de persones adultes, elegit per i entre els presidents d'aquestes.

- Un representant de les Cooperatives de Treball Associat a l'Economia Social de les Illes Balears.

- En tot cas, la representativitat de la comunitat educativa no pot ser inferior al 50 %.

d) Secretari: un funcionari designat a proposta del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, que té veu però no vot.

2. La designació dels membres del Consell s'ha de fer d'acord amb el que preveuen els apartats 3 i 6 de l'article 4 de la Llei 11/2016, d'igualtat de dones i homes.

3. Les persones que exerceixen els càrrecs de president, vicepresident, vocal o secretari del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes poden delegar en una altra persona l'assistència a les reunions que comporti l'exercici de les seves funcions, sense perjudici del que estableix l'article 19.3 de la Llei 40/2015.

Article 4

Nomenaments i cessaments

1. Els membres del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes que no en siguin membres per raó del càrrec que ocupen es nomenen i cessen en el càrrec mitjançant una resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, a proposta de les entitats i les organitzacions que representen.

2. El nomenament del president, del vicepresident i dels vocals del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes té una durada de quatre anys.

3. No obstant l'apartat anterior, els membres del Consell perden aquesta condició per:

a) Cessament en els càrrecs que ocupen en els òrgans que representen.

b) Acord de l'òrgan competent de l'organització o entitat que representen, que s'ha de notificar al secretari del Consell.

c) Renúncia expressa.

d) Impossibilitat sobrevinguda per exercir les seves funcions com a membres del Consell.

e) Altres causes que s'estableixin en el Reglament de funcionament intern.

4. La designació d'un altre funcionari com a secretari comporta automàticament el cessament com a secretari del funcionari designat amb anterioritat.

 

Article 5

Funcions del president, el vicepresident i el secretari

1. Són funcions del president del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes:

a) La representació del Consell.

b)  Convocar i presidir les sessions del Ple, de la Comissió Permanent i de qualssevol comissions de treball que es puguin constituir. No obstant això, el president pot delegar la presidència de les comissions que es creïn en el si del Consell en algun vocal per fer més operatives les sessions de treball.

c) Sol·licitar a les institucions i organismes integrants del Consell la proposta de designació dels seus representants.

d) Les que determini el Reglament de funcionament intern.

2. Correspon al vicepresident del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes suplir el president en cas d'absència.

3. Correspon al secretari del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes l'exercici de les funcions següents:

a) Assistir amb veu i sense vot a les sessions.

b) Vetlar per la legalitat formal i material de les actuacions de l'òrgan col·legiat.

c) Custodiar i donar fe de la documentació.

d) Preparar i trametre les convocatòries del Ple.

e) Garantir que els procediments i les regles de constitució i adopció d'acords siguin respectats.

f) Comunicar la petició de designació de representants als organismes i institucions a què es refereix l'article 3.c) d'aquesta Ordre.

g) Desenvolupar les funcions de caràcter administratiu i tècnic que calguin per al funcionament del Consell, així com aquelles altres que siguin determinades en el Reglament de funcionament intern.

 

Article 6

Estructura i funcionament

1. L'estructura del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes està formada pel Ple, la Comissió Permanent i les comissions de treball que es puguin constituir.

2. El Ple del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes l'integren la totalitat dels membres que determina l'article 3 d'aquesta Ordre. S'ha de reunir amb caràcter ordinari, almenys, una vegada cada any. A més, s'ha de reunir, quan s'estimi necessari, a convocatòria del president i sempre que ho sol·liciti una tercera part dels membres. Correspon al Ple:

a) Exercir les funcions que corresponen al Consell, si bé el Ple les pot delegar als altres òrgans del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes de les Illes Balears. Aquestes funcions estan establertes a l'article 19.5 de la Llei 4/2006, de 30 de març. El Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes de les Illes Balears pot elevar a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca propostes en relació amb els assumptes que figuren a l'article esmentat.

b) Proposar l'elaboració d'estudis i informes.

c) Aprovar el Reglament de funcionament intern.

3. Les sessions del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes poden celebrar-se a distància i serà d'aplicació el que estableix l'article 17.1 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.

4. La Comissió Permanent del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes la formen les persones que tenen els càrrecs de president, vicepresident i secretari i un nombre de membres que s'ha de determinar en el Reglament de funcionament intern, elegits pel Ple, amb la garantia de la representació proporcional de les entitats que representen. Correspon a la Comissió Permanent:

a) Designar les ponències que s'hi han de sotmetre a deliberació, a la de les comissions de treball i a la del Ple.

b) Distribuir les tasques entre les comissions de treball.

c) Informar sobre qualsevol qüestió que consideri oportú sotmetre al conseller d'Educació, Universitat i Recerca.

d) Elaborar la memòria sobre les actuacions fetes al llarg del curs escolar en relació amb les funcions que té encomanades.

El funcionament de la Comissió Permanent s'ha de regir pel que es determini en el Reglament de funcionament intern.

5. Les comissions de treball tenen com a objectiu l'estudi dels temes que els encomani la Comissió Permanent del Consell i l'elaboració dels informes i els estudis corresponents als temes tractats. El nombre d'integrants, la composició i el funcionament s'han de determinar en el Reglament de funcionament intern. Les comissions de treball, que poden tenir caràcter permanent o temporal, es constitueixen a partir de l'adscripció voluntària dels membres del Consell. S'han de regir segons el que es determini al Reglament de funcionament intern i poden ser assistides per persones externes amb veu i sense vot.

6. El funcionament del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes es regeix pel seu reglament i per les normes establertes per la legislació en matèria de procediment administratiu sobre òrgans col·legiats i, en concret, pel que s'estableix a la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; a la Llei 4/2006, de 30 de març, d'educació i formació permanents de persones adultes de les Illes Balears; en aquesta Ordre, i al reglament de funcionament intern que s'aprovi.

Article 7

Memòria

El Consell ha d'elaborar anualment una memòria sobre les actuacions fetes al llarg del curs escolar en relació amb les funcions que té encomanades. Aquesta memòria l'ha d'elaborar la Comissió Permanent d'aquest Consell.

Article 8

Compensacions econòmiques

El càrrec de membre de qualsevol dels òrgans del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes no és retribuït. No obstant això, els membres que pertanyin al personal al servei de la Comunitat Autònoma tenen dret a la percepció, si escau, d'indemnitzacions per despeses de desplaçament, estada i assistència a les sessions que es duguin a terme, en els termes que estableix el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.

 

Disposició final primera

Termini per constituir el Consell

1. El Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes de les Illes Balears s'ha de constituir en el termini màxim de tres mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Ordre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i queda vàlidament constituït quan s'hi hagin incorporat, almenys, dos terços dels seus components.

2. Les entitats, organismes i institucions a què es refereix l'article 3.c) d'aquesta Ordre han de comunicar els seus representants dins els quinze dies següents al de la notificació per part del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de la sol·licitud de designació.

3. La convocatòria de la sessió constitutiva del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes de les Illes Balears l'ha d'efectuar el conseller d'Educació, Universitat i Recerca.

Disposició final segona

Reglament de funcionament intern

1. En el termini de sis mesos, comptadors des de l'endemà de la sessió constitutiva, el Ple del Consell de l'Educació i la Formació Permanents de Persones Adultes de les Illes Balears ha d'aprovar el Reglament de funcionament intern.

2. El conseller d'Educació, Universitat i Recerca ordenarà mitjançant una resolució que el reglament aprovat es publiqui al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. El Reglament de funcionament intern ha d'establir el règim de les sessions, el termini de les convocatòries i el quòrum necessari per a l'adopció d'acords, així com el funcionament de les comissions de treball i de la Comissió Permanent.

Disposició final tercera

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 18 de novembre de 2019

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca

Martí X. March Cerdà