Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 11375
Ordre del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de l'11 novembre de 2019 per la qual es regulen a les Illes Balears les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors
El Reial decret 1614/2009, de 26 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments artístics superiors regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificat pel Reial decret 21/2015, de 23 de gener, preveu, com una part més de la formació integral que han de rebre els estudiants d'aquests ensenyaments, la possibilitat d'incloure pràctiques externes en els plans d'estudis, fins a un màxim de seixanta crèdits ECTS, i estableix que aquestes pràctiques s'han d'oferir, preferentment, en la segona meitat dels plans d'estudis respectius.
Amb les pràctiques externes, els estudiants reben una formació complementària a la formació estrictament acadèmica, ja que els permeten, d'una banda, viure experiències que no es poden reproduir als centres d'ensenyaments artístics superiors i, de l'altra, acostar-se a situacions reals d'organització productiva en l'entorn sociolaboral. Les pràctiques proporcionen als estudiants una qualificació professional adequada al tipus de feina que desenvoluparan en el futur, qualificació necessària per a la seva inserció laboral posterior.
En aquest mateix sentit, l'article 6.3.c) del Reial decret 633/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors del grau de Disseny establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, preveu que els plans d'estudis han de tenir un mínim de sis crèdits ECTS corresponents a pràctiques externes.
Aquestes previsions s'han completat amb l'aprovació del Decret 43/2013, de 6 de setembre, pel qual s'estableix a les Illes Balears el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior de Disseny de les especialitats de Disseny Gràfic, Disseny d'Interiors, Disseny de Moda i Disseny de Producte i se'n regula l'avaluació. En l'article 9.2.d) d'aquest Decret, es preveu que els alumnes duguin a terme pràctiques acadèmiques externes corresponents a dotze crèdits ECTS.
En el cas dels ensenyaments artístics superiors de Música i d'Art Dramàtic, ni el Reial decret 630/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau en Art Dramàtic establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, ni el Reial decret 631/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau en Música establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, no estableixen un nombre mínim de crèdits ECTS per a les pràctiques externes. No obstant això, el Decret 4/2017, de 13 de gener, pel qual s'estableix el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior de Música de les especialitats de Composició, Interpretació, Musicologia i Pedagogia i se'n regula l'avaluació, preveu que els alumnes de l'especialitat de Pedagogia cursin sis crèdits ECTS de pràctiques externes obligatòries. Pel que fa als ensenyaments superiors d'Art Dramàtic, el Decret 26/2014, de 13 de juny, pel qual s'estableix el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior d'Art Dramàtic en l'especialitat d'Interpretació i se'n regula l'avaluació, no preveu, en el pla d'estudis, la realització de pràctiques externes obligatòries.
D'altra banda, els reials decrets 630/2010, 631/2010 i 633/2010, suara esmentats, estableixen, en l'article 11.3, que les administracions educatives o els centres d'ensenyaments artístics superiors han de promoure la signatura de convenis amb entitats col·laboradores a fi que els alumnes que cursen aquests ensenyaments puguin fer-hi les pràctiques externes.
A falta d'una regulació estatal o autonòmica de les pràctiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors, en l'article 9.6 del Decret 43/2013 es va preveure aplicar a les pràctiques externes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears, amb caràcter supletori, el Reial decret 1707/2011, de 18 de novembre, pel qual es regulen les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris.
La Sala Tercera del Tribunal Suprem, mitjançant una sentència dictada el 21 de maig de 2013, va anul·lar el Reial decret 1707/2011, i per suplir la manca de normativa es va dictar la Resolució del director general d'Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement de dia 11 de març de 2014 per la qual s'aproven les instruccions per regular a les Illes Balears les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors.
Aquesta Ordre s'ajusta als principis de bona regulació en l'exercici de la potestat reglamentària que recull l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, així com al Reial decret 1618/2011, de 14 de novembre, sobre reconeixement d'estudis en l'àmbit de l'educació superior.
Així, s'ajusta als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació perquè l'aprovació de les normes que regulen les pràctiques externes és una raó d'interès general.
La normativa estatal i l'autonòmica inclouen les pràctiques externes en els plans d'estudis dels ensenyaments artístics superiors, però no estableixen la forma en què s'han de desenvolupar, avaluar o incloure a l'expedient acadèmic dels alumnes. Llavors, per una qüestió d'interès i seguretat per a totes les parts implicades (alumnat, professorat, centres educatius i centres de pràctiques), és necessari regular els aspectes pràctics que les han de regir i determinar-ne la naturalesa i la forma d'avaluació, així com preveure l'establiment de pòlisses d'assegurança que cobreixin les eventuals responsabilitats o accidents que es puguin produir.
Així mateix, aquesta Ordre s'ajusta al principi de proporcionalitat perquè conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que s'ha de cobrir amb la norma, i al principi de seguretat jurídica perquè s'até al que estableix la normativa aplicable, estatal i autonòmica.
En aplicació del principi de transparència, en la tramitació d'aquesta Ordre s'ha possibilitat la participació dels centres d'ensenyaments artístics superiors, dels representants del professorat i de l'alumnat i del conjunt de la ciutadania en el període d'exposició pública.
En un futur, i d'acord amb el que disposa l'article 130.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, caldrà també revisar si les disposicions de la norma han aconseguit els objectius prevists.
Atès que actualment no hi ha una normativa específica, estatal o autonòmica relativa a la implementació de les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes d'ensenyaments artístics superiors de les Illes Balears és necessari establir-la. Així de conformitat amb els Decrets 43/2013, 26/2014 i 4/2017 que regulen els plans d'estudis dels ensenyaments artístics superiors de Disseny, d'Art Dramàtic i de Música respectivament i que autoritzen el conseller d'Educació, Universitat i Recerca a dictar totes les disposicions que siguin necessàries per aplicar i desenvolupar els plans d'estudis esmentats i d'acord amb el Decret 21/2019 de 2 d'agost , de la presidenta dels Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 22/2019, de 19 d'agost que estableix que la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors té competència en matèria de ensenyaments superiors no universitaris, havent consultat la Mesa Sectorial d'Educació, amb l'informe del Consell Escolar de les Illes Balears i d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, dict la següent:
Ordre
Capítol I
Objecte i àmbit d'aplicació
Article 1
Objecte
Aquesta Ordre té per objecte regular les pràctiques acadèmiques externes que duen a terme els alumnes dels ensenyaments artístics superiors en el marc de la seva formació acadèmica.
Article 2
Àmbit d'aplicació
Aquesta Ordre s'ha d'aplicar als centres docents que imparteixen ensenyaments artístics superiors a les Illes Balears.
Capítol II
Aspectes generals
Article 3
Definició de pràctiques acadèmiques externes
1. Les pràctiques acadèmiques externes són activitats de naturalesa formativa que desenvolupen els estudiants a entitats col·laboradores nacionals o internacionals, fora de les dependències educatives.
2. Aquestes activitats es duen a terme sota la supervisió dels centres d'ensenyaments artístics superiors de les Illes Balears, en les condicions que s'estableixin en els convenis de cooperació educativa, d'acord amb aquesta Ordre.
3. Per poder optar a fer pràctiques acadèmiques externes l'estudiant ha de complir els requisits establerts en el pla d'estudis i en la guia docent de la titulació.
4. Les pràctiques acadèmiques externes nacionals s'han de dur a terme en el marc d'un conveni de cooperació educativa. Les pràctiques acadèmiques externes internacionals s'han de dur a terme en el marc d'un programa de mobilitat internacional.
Article 4
Finalitat de les pràctiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors
1. Les pràctiques acadèmiques externes tenen per objectiu permetre que l'estudiant apliqui i complementi la formació acadèmica i adquireixi les competències transversals, generals i específiques dels diferents títols dels ensenyaments artístics superiors en un àmbit productiu i laboral real, en el qual exercirà la seva activitat una vegada hagi completat els estudis.
2. Tots els ensenyaments artístics superiors poden incloure la realització de pràctiques externes a entitats col·laboradores en situacions reals de feina.
Article 5
Tipus de pràctiques
Les pràctiques acadèmiques externes poden ser de dos tipus:
a) Pràctiques curriculars. Són pràctiques acadèmiques externes no retribuïdes amb una durada establerta en el pla d'estudis.
Es tracta d'una activitat de naturalesa formativa desenvolupada pels estudiants i supervisada pels centres d'ensenyaments artístics superiors amb l'objectiu de complementar la formació, afavorir l'assoliment de les competències transversals, generals i específiques dels ensenyaments artístics superiors en un àmbit productiu real i acostar els estudiants a la realitat del mercat de treball en el qual exerciran l'activitat professional una vegada hagin completat els estudis.
La realització de pràctiques curriculars pot ser de caràcter obligatori o optatiu, d'acord amb el que s'estableixi en els plans d'estudis de cadascun dels ensenyaments artístics superiors.
b) Pràctiques extracurriculars. Són pràctiques acadèmiques externes consistents en activitats de naturalesa formativa desenvolupades voluntàriament pels estudiants durant el seu període de formació i supervisades pels centres d'ensenyaments artístics superiors.
Tenen el mateix objectiu que les pràctiques curriculars, però no estan incloses en els plans d'estudis corresponents.
Article 6
Durada i calendari acadèmic
1. Les pràctiques acadèmiques externes es poden dur a terme durant qualsevol període del curs acadèmic, que va de l'1 de setembre al 31 d'agost de l'any natural següent.
2. Les pràctiques acadèmiques externes es poden dur a terme a entitats col·laboradores nacionals o internacionals, sense cap tipus de limitació.
3. Cada entitat col·laboradora ha de disposar d'un projecte formatiu en el qual s'ha de concretar cada pràctica acadèmica.
4. Les pràctiques les ha d'autoritzar el centre d'ensenyaments artístics superiors en el qual estigui matriculat l'alumne que les ha de dur a terme.
5. L'horari de les pràctiques externes ha de ser, com a màxim, el mateix que el de l'entitat col·laboradora en la qual es duen a terme, inclòs l'horari nocturn.
No es pot superar, en cap cas, la durada màxima de la jornada ordinària de feina legalment establerta.
6. Si l'entitat col·laboradora estableix torns de feina, l'horari dels alumnes s'hi ha d'adaptar.
7. Els horaris han de ser compatibles, en tots els casos, amb l'activitat acadèmica, formativa i de representació i participació desenvolupada pels alumnes als centres d'ensenyaments artístics superiors.
8. Ateses la naturalesa i les característiques especials dels ensenyaments artístics superiors, també es considera període lectiu per a la realització de les pràctiques acadèmiques externes els mesos de juliol i agost, els caps de setmana, els dies festius i altres períodes de vacances establerts en el calendari acadèmic.
Així mateix, s'estableix la possibilitat de fer pràctiques acadèmiques externes en horari nocturn, atès que té la consideració d'horari de feina habitual en l'exercici professional relacionat amb l'àmbit dels ensenyaments artístics superiors.
Article 7
Sistema de qualificacions
1. Les pràctiques acadèmiques externes són una assignatura més dels plans d'estudis i s'han de desenvolupar d'acord amb la guia docent corresponent.
2. El nivell d'aprenentatge assolit pels estudiants s'ha d'expressar amb qualificacions numèriques, d'acord amb les condicions establertes en l'article 5 del Reial decret 1614/2009, de 26 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments artístics superiors regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
Capítol III
Reconeixement de crèdits
Article 8
Reconeixement de crèdits per experiència laboral, professional i/o empresarial prèvia
1. L'estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives o de serveis. Per obtenir el reconeixement, ha d'acreditar aquesta experiència d'acord amb les condicions establertes en l'annex d'aquesta Ordre.
2. Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement, com a màxim, del nombre de crèdits de què consta l'assignatura de pràctiques acadèmiques externes a cadascun dels plans d'estudis dels diferents ensenyaments artístics superiors.
Article 9
Sol·licitud de reconeixement
1. El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors ha d'aprovar el model de sol·licitud de reconeixement, que ha d'estar disponible per a tots els alumnes al web dels centres d'ensenyaments artístics superiors.
2. La sol·licitud de reconeixement i la documentació acreditativa s'han de presentar a la secretaria del centre d'ensenyaments artístics superiors en el qual l'alumne estigui matriculat. Aquest tràmit es pot dur a terme de forma presencial o electrònica.
3. Si la sol·licitud es presenta a un centre d'ensenyaments artístics superiors privat, el titular del centre ha de remetre la documentació i l'informe del tutor acadèmic de pràctiques externes al centre d'ensenyaments artístics superiors públic al qual estigui adscrit.
Article 10
Informe del tutor acadèmic
1. Una vegada revisades la sol·licitud i la documentació acreditativa, el tutor acadèmic de pràctiques externes ha d'emetre un informe relatiu a la concessió de l'exempció total o parcial de les pràctiques externes d'acord amb el model aprovat pel director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.
2. En cas que sigui necessari, el tutor acadèmic de pràctiques externes pot sol·licitar per escrit a les persones interessades la informació complementària que consideri convenient.
Article 11
Resolució de reconeixement
1. Correspon a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca resoldre la sol·licitud de reconeixement de les pràctiques externes. El reconeixement pot ser total o parcial.
2. La resolució de reconeixement s'ha de notificar a la persona sol·licitant i al centre, per qualsevol mitjà que permeti tenir constància que s'ha rebut, de conformitat amb l'article 40 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Aquesta resolució s'ha d'haver notificat, com a mínim, deu dies abans del començament de les activitats pròpies de les pràctiques externes.
Article 12
Anotacions a l'expedient
Segons el tipus de reconeixement, s'ha de seguir un dels procediments següents:
Capítol IV
Gestió de les pràctiques externes
Article 13
Gestió administrativa de les pràctiques externes
1. Correspon als centres d'ensenyaments artístics superiors la gestió administrativa de les pràctiques externes, així com la relació amb les entitats col·laboradores.
2. Els centres d'ensenyaments artístics superiors han de gestionar el procediment d'oferta i adjudicació de les pràctiques externes, el registre d'entitats col·laboradores i la relació amb aquestes, i el registre dels tutors de les entitats col·laboradores, així com tots els aspectes relacionats amb aquestes pràctiques.
Article 14
Entitats col·laboradores
1. Poden ser entitats col·laboradores de pràctiques externes empreses i agrupacions o associacions d'empreses, així com institucions o organismes públics o privats, incloses altres institucions d'educació superior.
2. Les pràctiques a les entitats col·laboradores s'han de dur a terme sota la supervisió dels professors tutors i en les condicions de tutela acadèmica establertes en el capítol VII d'aquesta Ordre.
Article 15
Adjudicació
1. Els centres d'ensenyaments artístics superiors han d'establir, en la guia docent, els criteris d'adjudicació de les pràctiques externes, que han de garantir els principis de transparència, publicitat, accessibilitat universal i igualtat d'oportunitats.
2. En qualsevol cas, el criteri únic que s'ha de tenir en compte per adjudicar l'entitat col·laboradora en la qual s'han de fer les pràctiques externes ha de ser la qualificació mitjana de l'expedient acadèmic de l'alumne.
3. S'ha de garantir la prioritat dels alumnes amb diversitat funcional a l'hora de triar entitats col·laboradores que assegurin que es compleixen totes les mesures d'accessibilitat universal, incloses les referides al transport.
Capítol V
Convenis de cooperació educativa
Article 16
Convenis de cooperació educativa per al desenvolupament de les pràctiques externes
1. Els centres d'ensenyaments artístics superiors han de promoure la signatura de convenis de cooperació educativa amb entitats col·laboradores, públiques o privades, a fi que els alumnes que cursen aquests ensenyaments hi duguin a terme les pràctiques externes. Aquests convenis s'han d'ajustar al que preveu la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, així com a les especificitats que s'estableixen en aquesta Ordre.
2. El director del centre d'ensenyaments artístics superiors, en col·laboració amb el coordinador de les pràctiques, ha de promoure que s'estableixin relacions amb les entitats col·laboradores que participen en la formació dels alumnes i en la seva inserció professional canalitzant les propostes de col·laboració i cooperant en l'atenció de les necessitats de formació que les entitats col·laboradores puguin tenir.
Així mateix, el coordinador de les pràctiques externes ha de dur a terme les gestions necessàries amb les entitats col·laboradores per planificar i determinar els programes formatius dels alumnes i subscriure els convenis de cooperació educativa.
3. S'ha de prioritzar la signatura de convenis de cooperació educativa amb entitats col·laboradores que tenguin centres accessibles per als alumnes amb discapacitat motriu o dificultats de mobilitat i en els quals sigui possible adaptar els llocs de feina.
4. Correspon al coordinador de les pràctiques externes o, si no n'hi ha, al tutor acadèmic de pràctiques externes formalitzar per escrit els convenis de cooperació educativa per a les pràctiques externes a entitats col·laboradores, que han de signar el director del centre d'ensenyaments artístics superiors i el titular o representant legal de l'entitat col·laboradora.
5. En el supòsit que un alumne dugui a terme les pràctiques externes a més d'una entitat col·laboradora, s'ha de signar un conveni de cooperació educativa amb cada una d'aquestes.
6. Els convenis de cooperació educativa s'han de formalitzar i signar abans que comencin les pràctiques externes.
En cas que s'incompleixi el que s'estableix en el paràgraf anterior, i mentre no se signi el conveni de cooperació, l'alumne es troba fora de la cobertura legal i de l'assegurança prevista en l'article 19.
7. Els convenis de cooperació educativa estableixen el marc regulador de les relacions entre l'alumne, l'entitat col·laboradora i el centre d'ensenyaments artístics superiors.
En les estipulacions bàsiques o els annexos hi han de constar, com a mínim, les qüestions següents:
Article 17
Projecte formatiu
1. El projecte formatiu és el document en el qual es concreta la forma en què s'ha de desenvolupar cada pràctica acadèmica externa. Ha de fixar els objectius educatius i les activitats que s'han de dur a terme, i ha de garantir els principis d'inclusió, igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal.
2. Els objectius s'han d'establir prenent en consideració les competències bàsiques, genèriques i/o específiques que ha d'adquirir l'estudiant. Així mateix, els continguts de la pràctica s'han de definir de manera que assegurin la relació directa de les competències que s'han d'adquirir amb els estudis cursats.
3. El tutor acadèmic de pràctiques externes ha de concertar amb el tutor de l'entitat col·laboradora el projecte formatiu, que ha de formar part del conveni de cooperació educativa en la forma indicada en l'article 16.
Article 18
Durada dels convenis de cooperació educativa
1. La durada dels convenis de cooperació educativa és d'un any comptador a partir del moment en què se signin.
2. Els convenis de cooperació educativa es poden rescindir per mutu acord entre el centre d'ensenyaments artístics superiors i la institució col·laboradora o per denúncia d'una de les parts.
La denúncia del conveni, que s'ha de notificar degudament a l'altra part, pot respondre a alguna de les causes següents:
3. Després de rescindir el conveni de cooperació educativa, per continuar desenvolupant pràctiques formatives externes a la mateixa entitat col·laboradora és necessari signar un nou conveni, d'acord amb el que s'estableix en l'article 16.
Capítol VI
Règim dels estudiants
Article 19
Cobertura d'eventualitats
1. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca subscriu una pòlissa d'assegurança d'accidents i de responsabilitat civil, complementària a l'assegurança escolar, per cobrir les eventualitats que es puguin produir durant el desenvolupament de les pràctiques externes.
Aquesta pòlissa només cobreix les pràctiques externes organitzades pels centres públics.
2. Els centres privats han de subscriure pel seu compte una pòlissa d'assegurança per cobrir les eventualitats que es puguin produir durant el temps que s'hi facin les pràctiques externes.
Article 20
Drets dels estudiants
Durant la realització de les pràctiques acadèmiques externes, els estudiants tenen els drets següents:
Article 21
Deures dels estudiants
Durant la realització de les pràctiques acadèmiques externes, els deures dels estudiants són els següents:
Capítol VII
Tutela de les pràctiques
Article 22
Coordinador de les pràctiques externes
1. Els directors dels centres d'ensenyaments artístics superiors han de designar un coordinador de les pràctiques externes.
2. Les funcions del coordinador són les següents:
Article 23
Tutor acadèmic de les pràctiques externes
1. El director del centre d'ensenyaments artístics superiors, a proposta del coordinador de les pràctiques externes, ha de designar el professor que ha d'exercir de tutor acadèmic en la forma que es determini per a cada curs acadèmic.
2. El tutor acadèmic de pràctiques externes ha d'estar sota la direcció del coordinador de les pràctiques externes del centre d'ensenyaments artístics superiors.
3. El tutor acadèmic de pràctiques externes s'ha de fer càrrec de tots els alumnes matriculats a l'assignatura.
4. Corresponen al tutor acadèmic de pràctiques externes les funcions següents:
Article 24
Tutela de l'entitat col·laboradora
1. Les entitats col·laboradores en què es faran les pràctiques externes han de nomenar un tutor per a les pràctiques.
2. El tutor de l'entitat col·laboradora ha de ser una persona vinculada a aquesta entitat, amb una experiència professional i un nivell acadèmic adequats per exercir una tutela efectiva.
3. El tutor de l'entitat col·laboradora no pot ser la mateixa persona que faci de tutor acadèmic de pràctiques externes.
4. El tutor de l'entitat col·laboradora té les funcions següents:
5. El director del centre d'ensenyaments artístics superiors ha d'expedir, a petició del tutor de l'entitat col·laboradora, un certificat que acrediti l'activitat que ha duit a terme. Aquest certificat ha d'incloure, com a mínim, la informació següent:
Capítol VIII
Avaluació
Article 25
Avaluació de les pràctiques externes
1. Per avaluar les pràctiques externes s'han de tenir en compte els documents següents:
2. El tutor de l'entitat col·laboradora ha de fer un informe final i l'ha de remetre al tutor acadèmic del centre d'ensenyaments artístics superiors. Aquest informe s'ha de fer en acabar les pràctiques i ha d'indicar el nombre d'hores realitzades per l'estudiant. S'hi han de valorar els aspectes que s'enumeren a continuació, referits tant a les competències genèriques com a les específiques previstes en el projecte formatiu que han d'adquirir els alumnes:
3. L'estudiant ha d'elaborar una memòria final de les pràctiques, que ha de lliurar al tutor acadèmic del centre d'ensenyaments artístics superiors. En la memòria hi ha de constar la informació següent:
4. L'estudiant ha de presentar, en els casos prevists en el projecte formatiu, un informe de seguiment intermedi que valori el desenvolupament del projecte formatiu.
Aquest informe de seguiment intermedi s'ha de presentar, de manera preferent, una vegada transcorreguda la meitat del període de pràctiques.
5. El tutor acadèmic de les pràctiques externes ha d'avaluar les pràctiques realitzades de conformitat amb els procediments i els models que estableixi el centre d'ensenyaments artístics superiors.
Article 26
Reconeixement acadèmic i acreditació
1. El reconeixement acadèmic de les pràctiques externes s'ha de fer d'acord amb el Reial decret 1618/2011 i el pla d'estudis de cada ensenyament.
2. Una vegada finalitzades les pràctiques externes, el centre d'ensenyaments artístics superiors ha d'expedir un certificat acreditatiu de les pràctiques. Aquest certificat ha de contenir, com a mínim, la informació següent:
3. El centre d'ensenyaments artístics superiors ha d'utilitzar un model de document acreditatiu de les pràctiques externes amb un format similar al que s'utilitza per als programes de mobilitat internacionals a fi de facilitar la comunicació amb les entitats col·laboradores i afavorir la mobilitat internacional dels estudiants.
Article 27
Suplement europeu al títol
En el suplement europeu al títol hi han de figurar les pràctiques acadèmiques externes realitzades.
Disposició addicional primera
Règim del professorat i del centre
Durant el període de realització de les pràctiques externes, l'horari regular dels professors que exerceixin la funció de tutor acadèmic de pràctiques externes ha d'incloure les hores setmanals necessàries, dins el calendari de la jornada laboral establerta, perquè les visites a les entitats col·laboradores assegurin el seguiment dels alumnes.
A aquest efecte, el cap d'estudis de cada centre d'ensenyaments artístics superiors ha de preveure en l'horari dels professors responsables de tutoritzar les pràctiques externes que aquests han de poder supervisar i atendre tant els alumnes que fan les pràctiques com els que romanen a classe.
Disposició addicional segona
Efectes retroactius
Les pràctiques acadèmiques dutes a terme, fins a l'entrada en vigor d'aquesta Ordre, en el marc de la Resolució del director general d'Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement de dia 11 de març de 2014 per la qual s'aproven les instruccions per regular a les Illes Balears les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors, mantenen la seva plena validesa com a pràctiques acadèmiques realitzades.
Disposició final primera
Règim supletori
En tot el que no es preveu expressament en aquesta Ordre s'han d'aplicar, amb caràcter supletori, les disposicions promulgades pel Ministeri d'Educació i Formació Professional en relació amb les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris i el reconeixement d'estudis en l'àmbit de l'educació superior.
Disposició final segona
Desplegament i aplicació d'aquesta Ordre
S'autoritza el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors a adoptar els actes que siguin necessaris per desplegar aquesta Ordre.
Disposició final tercera
Referències de gènere
De conformitat amb l'article 14.11 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, totes les referències que es facin en gènere masculí en aquesta Ordre s'han d'entendre aplicables, indistintament, a dones i a homes.
Disposició final quarta
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 11 de novembre de 2019
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca
Martí X. March Cerdà
ANNEX
Reconeixement de crèdits europeus per experiència laboral, professional i/o empresarial prèvia de l'estudiant
1. Ensenyaments artístics superiors d'Art Dramàtic
L'estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits europeus pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives i/o de serveis. Per obtenir aquest reconeixement, ha d'acreditar, com a mínim, que ha participat en dos muntatges teatrals professionals, o bé en un llargmetratge o en dos curtmetratges amb directors professionals, o bé que ha actuat com a actor protagonista o ha fet com a mínim cinc capítols en una sèrie de ficció en qualitat d'actor de repartiment durant els tres darrers anys. Totes aquestes activitats estan relacionades directament amb el títol superior d'Art Dramàtic de l'especialitat d'Interpretació.
Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement de fins a un màxim de dotze crèdits ECTS de l'assignatura de pràctiques acadèmiques externes.
2. Ensenyaments artístics superiors de Disseny
L'estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits europeus pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives i/o de serveis. Per obtenir aquest reconeixement, ha d'acreditar, com a mínim, que ha fet feina a jornada completa durant dos anys en una activitat productiva i/o de serveis relacionada directament amb el títol superior de Disseny de l'especialitat que cursa.
Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement de fins a un màxim de dotze crèdits ECTS de l'assignatura de pràctiques acadèmiques externes. En el cas de contractes a temps parcial, els dies de cotització han de ser equivalents a dos anys de feina a temps complet.
3. Ensenyaments artístics superiors de Música
L'estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits europeus pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives i/o de serveis. Per obtenir aquest reconeixement, ha d'acreditar, com a mínim, que ha fet feina a jornada completa durant dos anys en una activitat productiva i/o de serveis relacionada directament amb el títol superior de Música de l'especialitat que cursa.
Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement de fins a un màxim de dotze crèdits ECTS de l'assignatura de pràctiques externes. En el cas de contractes a temps parcial, els dies de cotització han de ser equivalents a dos anys de feina a temps complet.