Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 11375
Ordre del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de l'11 novembre de 2019 per la qual es regulen a les Illes Balears les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reial decret 1614/2009, de 26 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments artístics superiors regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificat pel Reial decret 21/2015, de 23 de gener, preveu, com una part més de la formació integral que han de rebre els estudiants d'aquests ensenyaments, la possibilitat d'incloure pràctiques externes en els plans d'estudis, fins a un màxim de seixanta crèdits ECTS, i estableix que aquestes pràctiques s'han d'oferir, preferentment, en la segona meitat dels plans d'estudis respectius.

Amb les pràctiques externes, els estudiants reben una formació complementària a la formació estrictament acadèmica, ja que els permeten, d'una banda, viure experiències que no es poden reproduir als centres d'ensenyaments artístics superiors i, de l'altra, acostar-se a situacions reals d'organització productiva en l'entorn sociolaboral. Les pràctiques proporcionen als estudiants una qualificació professional adequada al tipus de feina que desenvoluparan en el futur, qualificació necessària per a la seva inserció laboral posterior.

En aquest mateix sentit, l'article 6.3.c) del Reial decret 633/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors del grau de Disseny establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, preveu que els plans d'estudis han de tenir un mínim de sis crèdits ECTS corresponents a pràctiques externes.

Aquestes previsions s'han completat amb l'aprovació del Decret 43/2013, de 6 de setembre, pel qual s'estableix a les Illes Balears el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior de Disseny de les especialitats de Disseny Gràfic, Disseny d'Interiors, Disseny de Moda i Disseny de Producte i se'n regula l'avaluació. En l'article 9.2.d) d'aquest Decret, es preveu que els alumnes duguin a terme pràctiques acadèmiques externes corresponents a dotze crèdits ECTS.

En el cas dels ensenyaments artístics superiors de Música i d'Art Dramàtic, ni el Reial decret 630/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau en Art Dramàtic establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, ni el Reial decret 631/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau en Música establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, no estableixen un nombre mínim de crèdits ECTS per a les pràctiques externes. No obstant això, el Decret 4/2017, de 13 de gener, pel qual s'estableix el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior de Música de les especialitats de Composició, Interpretació, Musicologia i Pedagogia i se'n regula l'avaluació, preveu que els alumnes de l'especialitat de Pedagogia cursin sis crèdits ECTS de pràctiques externes obligatòries. Pel que fa als ensenyaments superiors d'Art Dramàtic, el Decret 26/2014, de 13 de juny, pel qual s'estableix el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior d'Art Dramàtic en l'especialitat d'Interpretació i se'n regula l'avaluació, no preveu, en el pla d'estudis, la realització de pràctiques externes obligatòries.

D'altra banda, els reials decrets 630/2010, 631/2010 i 633/2010, suara esmentats, estableixen, en l'article 11.3, que les administracions educatives o els centres d'ensenyaments artístics superiors han de promoure la signatura de convenis amb entitats col·laboradores a fi que els alumnes que cursen aquests ensenyaments puguin fer-hi les pràctiques externes.

A falta d'una regulació estatal o autonòmica de les pràctiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors, en l'article 9.6 del Decret 43/2013 es va preveure aplicar a les pràctiques externes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears, amb caràcter supletori, el Reial decret 1707/2011, de 18 de novembre, pel qual es regulen les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris.

La Sala Tercera del Tribunal Suprem, mitjançant una sentència dictada el 21 de maig de 2013, va anul·lar el Reial decret 1707/2011, i per suplir la manca de normativa es va dictar la Resolució del director general d'Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement de dia 11 de març de 2014 per la qual s'aproven les instruccions per regular a les Illes Balears les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors.

Aquesta Ordre s'ajusta als principis de bona regulació en l'exercici de la potestat reglamentària que recull l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, així com al Reial decret 1618/2011, de 14 de novembre, sobre reconeixement d'estudis en l'àmbit de l'educació superior.

Així, s'ajusta als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació perquè l'aprovació de les normes que regulen les pràctiques externes és una raó d'interès general.

La normativa estatal i l'autonòmica inclouen les pràctiques externes en els plans d'estudis dels ensenyaments artístics superiors, però no estableixen la forma en què s'han de desenvolupar, avaluar o incloure a l'expedient acadèmic dels alumnes. Llavors, per una qüestió d'interès i seguretat per a totes les parts implicades (alumnat, professorat, centres educatius i centres de pràctiques), és necessari regular els aspectes pràctics que les han de regir i determinar-ne la naturalesa i la forma d'avaluació, així com preveure l'establiment de pòlisses d'assegurança que cobreixin les eventuals responsabilitats o accidents que es puguin produir.

Així mateix, aquesta Ordre s'ajusta al principi de proporcionalitat perquè conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que s'ha de cobrir amb la norma, i al principi de seguretat jurídica perquè s'até al que estableix la normativa aplicable, estatal i autonòmica.

En aplicació del principi de transparència, en la tramitació d'aquesta Ordre s'ha possibilitat la participació dels centres d'ensenyaments artístics superiors, dels representants del professorat i de l'alumnat i del conjunt de la ciutadania en el període d'exposició pública.

En un futur, i d'acord amb el que disposa l'article 130.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, caldrà també revisar si les disposicions de la norma han aconseguit els objectius prevists.

Atès que actualment no hi ha una normativa específica, estatal o autonòmica relativa a la implementació de les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes d'ensenyaments artístics superiors de les Illes Balears és necessari establir-la. Així de conformitat amb els Decrets 43/2013, 26/2014 i 4/2017 que regulen els plans d'estudis dels ensenyaments artístics superiors de Disseny, d'Art Dramàtic i de Música respectivament i que autoritzen el conseller d'Educació, Universitat i Recerca a dictar totes les disposicions que siguin necessàries per aplicar i desenvolupar els plans d'estudis esmentats i d'acord amb el Decret 21/2019 de 2 d'agost , de la presidenta dels Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 22/2019, de 19 d'agost que estableix que la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors té competència en matèria de ensenyaments superiors no universitaris, havent consultat la Mesa Sectorial d'Educació, amb l'informe del Consell Escolar de les Illes Balears i d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, dict la següent:

 

Ordre

 

Capítol I

Objecte i àmbit d'aplicació

Article 1

Objecte

Aquesta Ordre té per objecte regular les pràctiques acadèmiques externes que duen a terme els alumnes dels ensenyaments artístics superiors en el marc de la seva formació acadèmica.

Article 2

Àmbit d'aplicació

Aquesta Ordre s'ha d'aplicar als centres docents que imparteixen ensenyaments artístics superiors a les Illes Balears.

 

Capítol II

Aspectes generals

 

Article 3

Definició de pràctiques acadèmiques externes

1. Les pràctiques acadèmiques externes són activitats de naturalesa formativa que desenvolupen els estudiants a entitats col·laboradores nacionals o internacionals, fora de les dependències educatives.

2. Aquestes activitats es duen a terme sota la supervisió dels centres d'ensenyaments artístics superiors de les Illes Balears, en les condicions que s'estableixin en els convenis de cooperació educativa, d'acord amb aquesta Ordre.

3. Per poder optar a fer pràctiques acadèmiques externes l'estudiant ha de complir els requisits establerts en el pla d'estudis i en la guia docent de la titulació.

4. Les pràctiques acadèmiques externes nacionals s'han de dur a terme en el marc d'un conveni de cooperació educativa. Les pràctiques acadèmiques externes internacionals s'han de dur a terme en el marc d'un programa de mobilitat internacional.

Article 4

Finalitat de les pràctiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors

1. Les pràctiques acadèmiques externes tenen per objectiu permetre que l'estudiant apliqui i complementi la formació acadèmica i adquireixi les competències transversals, generals i específiques dels diferents títols dels ensenyaments artístics superiors en un àmbit productiu i laboral real, en el qual exercirà la seva activitat una vegada hagi completat els estudis.

2. Tots els ensenyaments artístics superiors poden incloure la realització de pràctiques externes a entitats col·laboradores en situacions reals de feina.

Article 5

Tipus de pràctiques

Les pràctiques acadèmiques externes poden ser de dos tipus:

a) Pràctiques curriculars. Són pràctiques acadèmiques externes no retribuïdes amb una durada establerta en el pla d'estudis.

Es tracta d'una activitat de naturalesa formativa desenvolupada pels estudiants i supervisada pels centres d'ensenyaments artístics superiors amb l'objectiu de complementar la formació, afavorir l'assoliment de les competències transversals, generals i específiques dels ensenyaments artístics superiors en un àmbit productiu real i acostar els estudiants a la realitat del mercat de treball en el qual exerciran l'activitat professional una vegada hagin completat els estudis.

La realització de pràctiques curriculars pot ser de caràcter obligatori o optatiu, d'acord amb el que s'estableixi en els plans d'estudis de cadascun dels ensenyaments artístics superiors.

b) Pràctiques extracurriculars. Són pràctiques acadèmiques externes consistents en activitats de naturalesa formativa desenvolupades voluntàriament pels estudiants durant el seu període de formació i supervisades pels centres d'ensenyaments artístics superiors.

Tenen el mateix objectiu que les pràctiques curriculars, però no estan incloses en els plans d'estudis corresponents.

Article 6

Durada i calendari acadèmic

1. Les pràctiques acadèmiques externes es poden dur a terme durant qualsevol període del curs acadèmic, que va de l'1 de setembre al 31 d'agost de l'any natural següent.

2. Les pràctiques acadèmiques externes es poden dur a terme a entitats col·laboradores nacionals o internacionals, sense cap tipus de limitació.

3. Cada entitat col·laboradora ha de disposar d'un projecte formatiu en el qual s'ha de concretar cada pràctica acadèmica.

4. Les pràctiques les ha d'autoritzar el centre d'ensenyaments artístics superiors en el qual estigui matriculat l'alumne que les ha de dur a terme.

5. L'horari de les pràctiques externes ha de ser, com a màxim, el mateix que el de l'entitat col·laboradora en la qual es duen a terme, inclòs l'horari nocturn.

No es pot superar, en cap cas, la durada màxima de la jornada ordinària de feina legalment establerta.

6. Si l'entitat col·laboradora estableix torns de feina, l'horari dels alumnes s'hi ha d'adaptar.

7. Els horaris han de ser compatibles, en tots els casos, amb l'activitat acadèmica, formativa i de representació i participació desenvolupada pels alumnes als centres d'ensenyaments artístics superiors.

8. Ateses la naturalesa i les característiques especials dels ensenyaments artístics superiors, també es considera període lectiu per a la realització de les pràctiques acadèmiques externes els mesos de juliol i agost, els caps de setmana, els dies festius i altres períodes de vacances establerts en el calendari acadèmic.

Així mateix, s'estableix la possibilitat de fer pràctiques acadèmiques externes en horari nocturn, atès que té la consideració d'horari de feina habitual en l'exercici professional relacionat amb l'àmbit dels ensenyaments artístics superiors.

Article 7

Sistema de qualificacions

1. Les pràctiques acadèmiques externes són una assignatura més dels plans d'estudis i s'han de desenvolupar d'acord amb la guia docent corresponent.

2. El nivell d'aprenentatge assolit pels estudiants s'ha d'expressar amb qualificacions numèriques, d'acord amb les condicions establertes en l'article 5 del Reial decret 1614/2009, de 26 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments artístics superiors regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

 

Capítol III

Reconeixement de crèdits

 

Article 8

Reconeixement de crèdits per experiència laboral, professional i/o empresarial prèvia

1. L'estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives o de serveis. Per obtenir el reconeixement, ha d'acreditar aquesta experiència d'acord amb les condicions establertes en l'annex d'aquesta Ordre.

2. Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement, com a màxim, del nombre de crèdits de què consta l'assignatura de pràctiques acadèmiques externes a cadascun dels plans d'estudis dels diferents ensenyaments artístics superiors.

Article 9

Sol·licitud de reconeixement

1. El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors ha d'aprovar el model de sol·licitud de reconeixement, que ha d'estar disponible per a tots els alumnes al web dels centres d'ensenyaments artístics superiors.

2. La sol·licitud de reconeixement i la documentació acreditativa s'han de presentar a la secretaria del centre d'ensenyaments artístics superiors en el qual l'alumne estigui matriculat. Aquest tràmit es pot dur a terme de forma presencial o electrònica.

3. Si la sol·licitud es presenta a un centre d'ensenyaments artístics superiors privat, el titular del centre ha de remetre la documentació i l'informe del tutor acadèmic de pràctiques externes al centre d'ensenyaments artístics superiors públic al qual estigui adscrit.

Article 10

Informe del tutor acadèmic

1. Una vegada revisades la sol·licitud i la documentació acreditativa, el tutor acadèmic de pràctiques externes ha d'emetre un informe relatiu a la concessió de l'exempció total o parcial de les pràctiques externes d'acord amb el model aprovat pel director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

2. En cas que sigui necessari, el tutor acadèmic de pràctiques externes pot sol·licitar per escrit a les persones interessades la informació complementària que consideri convenient.

Article 11

Resolució de reconeixement

1. Correspon a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca resoldre la sol·licitud de reconeixement de les pràctiques externes. El reconeixement pot ser total o parcial.

2. La resolució de reconeixement s'ha de notificar a la persona sol·licitant i al centre, per qualsevol mitjà que permeti tenir constància que s'ha rebut, de conformitat amb l'article 40 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Aquesta resolució s'ha d'haver notificat, com a mínim, deu dies abans del començament de les activitats pròpies de les pràctiques externes.

Article 12

Anotacions a l'expedient

Segons el tipus de reconeixement, s'ha de seguir un dels procediments següents:

  1. ) Reconeixement total. En l'acta d'avaluació corresponent s'hi ha d'anotar la qualificació d'apte i el nombre de crèdits reconeguts.
  2. ) Reconeixement parcial. L'alumne ha de dur a terme les activitats que determini el tutor acadèmic de pràctiques externes del títol per completar la formació. Una vegada realitzades adequadament, se n'ha d'anotar la qualificació en l'acta d'avaluació corresponent.

 

Capítol IV

Gestió de les pràctiques externes

 

Article 13

Gestió administrativa de les pràctiques externes

1. Correspon als centres d'ensenyaments artístics superiors la gestió administrativa de les pràctiques externes, així com la relació amb les entitats col·laboradores.

2. Els centres d'ensenyaments artístics superiors han de gestionar el procediment d'oferta i adjudicació de les pràctiques externes, el registre d'entitats col·laboradores i la relació amb aquestes, i el registre dels tutors de les entitats col·laboradores, així com tots els aspectes relacionats amb aquestes pràctiques.

Article 14

Entitats col·laboradores

1. Poden ser entitats col·laboradores de pràctiques externes empreses i agrupacions o associacions d'empreses, així com institucions o organismes públics o privats, incloses altres institucions d'educació superior.

2. Les pràctiques a les entitats col·laboradores s'han de dur a terme sota la supervisió dels professors tutors i en les condicions de tutela acadèmica establertes en el capítol VII d'aquesta Ordre.

Article 15

Adjudicació

1. Els centres d'ensenyaments artístics superiors han d'establir, en la guia docent, els criteris d'adjudicació de les pràctiques externes, que han de garantir els principis de transparència, publicitat, accessibilitat universal i igualtat d'oportunitats.

2. En qualsevol cas, el criteri únic que s'ha de tenir en compte per adjudicar l'entitat col·laboradora en la qual s'han de fer les pràctiques externes ha de ser la qualificació mitjana de l'expedient acadèmic de l'alumne.

3. S'ha de garantir la prioritat dels alumnes amb diversitat funcional a l'hora de triar entitats col·laboradores que assegurin que es compleixen totes les mesures d'accessibilitat universal, incloses les referides al transport.

 

Capítol V

Convenis de cooperació educativa

 

Article 16

Convenis de cooperació educativa per al desenvolupament de les pràctiques externes

1. Els centres d'ensenyaments artístics superiors han de promoure la signatura de convenis de cooperació educativa amb entitats col·laboradores, públiques o privades, a fi que els alumnes que cursen aquests ensenyaments hi duguin a terme les pràctiques externes. Aquests convenis s'han d'ajustar al que preveu la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, així com a les especificitats que s'estableixen en aquesta Ordre.

2. El director del centre d'ensenyaments artístics superiors, en col·laboració amb el coordinador de les pràctiques, ha de promoure que s'estableixin relacions amb les entitats col·laboradores que participen en la formació dels alumnes i en la seva inserció professional canalitzant les propostes de col·laboració i cooperant en l'atenció de les necessitats de formació que les entitats col·laboradores puguin tenir.

Així mateix, el coordinador de les pràctiques externes ha de dur a terme les gestions necessàries amb les entitats col·laboradores per planificar i determinar els programes formatius dels alumnes i subscriure els convenis de cooperació educativa.

3. S'ha de prioritzar la signatura de convenis de cooperació educativa amb entitats col·laboradores que tenguin centres accessibles per als alumnes amb discapacitat motriu o dificultats de mobilitat i en els quals sigui possible adaptar els llocs de feina.

4. Correspon al coordinador de les pràctiques externes o, si no n'hi ha, al tutor acadèmic de pràctiques externes formalitzar per escrit els convenis de cooperació educativa per a les pràctiques externes a entitats col·laboradores, que han de signar el director del centre d'ensenyaments artístics superiors i el titular o representant legal de l'entitat col·laboradora.

5. En el supòsit que un alumne dugui a terme les pràctiques externes a més d'una entitat col·laboradora, s'ha de signar un conveni de cooperació educativa amb cada una d'aquestes.

6. Els convenis de cooperació educativa s'han de formalitzar i signar abans que comencin les pràctiques externes.

En cas que s'incompleixi el que s'estableix en el paràgraf anterior, i mentre no se signi el conveni de cooperació, l'alumne es troba fora de la cobertura legal i de l'assegurança prevista en l'article 19.

7. Els convenis de cooperació educativa estableixen el marc regulador de les relacions entre l'alumne, l'entitat col·laboradora i el centre d'ensenyaments artístics superiors.

En les estipulacions bàsiques o els annexos hi han de constar, com a mínim, les qüestions següents:

  1. ) El projecte formatiu objecte de les pràctiques externes que ha de dur a terme l'alumne, d'acord amb el model aprovat pel director del centre d'ensenyaments artístics superiors.
  2. ) El règim de permisos a què té dret l'alumne, d'acord amb la normativa vigent.
  3. ) Les condicions de rescissió anticipada de les pràctiques externes en cas d'incompliment dels termes establerts.
  4. ) El règim de subscripció i pagament d'assegurances, tant d'accidents com de responsabilitat civil, si n'hi ha.
  5. ) L'existència, si n'hi ha, d'una borsa o ajuda d'estudis per a l'alumne i la forma de pagament.
  6. ) La regulació dels eventuals conflictes sorgits durant el desenvolupament de les activitats objecte del conveni.
  7. ) La protecció de les dades personals de l'alumne.
  8. ) Els termes en els quals el centre d'ensenyaments artístics superiors ha de reconèixer la tasca desenvolupada pels tutors de l'entitat col·laboradora.

Article 17

Projecte formatiu

1. El projecte formatiu és el document en el qual es concreta la forma en què s'ha de desenvolupar cada pràctica acadèmica externa. Ha de fixar els objectius educatius i les activitats que s'han de dur a terme, i ha de garantir els principis d'inclusió, igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal.

2. Els objectius s'han d'establir prenent en consideració les competències bàsiques, genèriques i/o específiques que ha d'adquirir l'estudiant. Així mateix, els continguts de la pràctica s'han de definir de manera que assegurin la relació directa de les competències que s'han d'adquirir amb els estudis cursats.

3. El tutor acadèmic de pràctiques externes ha de concertar amb el tutor de l'entitat col·laboradora el projecte formatiu, que ha de formar part del conveni de cooperació educativa en la forma indicada en l'article 16.

Article 18

Durada dels convenis de cooperació educativa

1. La durada dels convenis de cooperació educativa és d'un any comptador a partir del moment en què se signin.

2. Els convenis de cooperació educativa es poden rescindir per mutu acord entre el centre d'ensenyaments artístics superiors i la institució col·laboradora o per denúncia d'una de les parts.

La denúncia del conveni, que s'ha de notificar degudament a l'altra part, pot respondre a alguna de les causes següents:

  1. ) Cessament de l'activitat d'alguna de les parts signants del conveni.
  2. ) Causes de força major que impossibilitin el desenvolupament de les activitats programades.
  3. ) Incompliment de les clàusules establertes en el conveni de cooperació educativa, inadequació pedagògica de les pràctiques formatives o vulneració de les normes vigents relacionades amb la realització de les activitats programades.

3. Després de rescindir el conveni de cooperació educativa, per continuar desenvolupant pràctiques formatives externes a la mateixa entitat col·laboradora és necessari signar un nou conveni, d'acord amb el que s'estableix en l'article 16.

 

Capítol VI

Règim dels estudiants

 

Article 19

Cobertura d'eventualitats

1. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca subscriu una pòlissa d'assegurança d'accidents i de responsabilitat civil, complementària a l'assegurança escolar, per cobrir les eventualitats que es puguin produir durant el desenvolupament de les pràctiques externes.

Aquesta pòlissa només cobreix les pràctiques externes organitzades pels centres públics.

2. Els centres privats han de subscriure pel seu compte una pòlissa d'assegurança per cobrir les eventualitats que es puguin produir durant el temps que s'hi facin les pràctiques externes.

Article 20

Drets dels estudiants

Durant la realització de les pràctiques acadèmiques externes, els estudiants tenen els drets següents:

  1. ) A la tutela d'un professor del centre d'ensenyaments artístics superiors i d'un professional que presti serveis a l'entitat col·laboradora on es facin les pràctiques.
  2. ) A l'avaluació de les pràctiques, d'acord amb els criteris establerts en la guia docent pel centre d'ensenyaments artístics superiors.
  3. ) A l'obtenció d'un informe de l'entitat col·laboradora en la qual s'han fet les pràctiques en què s'esmenti expressament l'activitat desenvolupada, la durada i, si és el cas, el rendiment obtingut.
  4. ) A la percepció, en els casos en què així s'estipuli, d'una aportació econòmica de l'entitat col·laboradora en concepte de borsa o ajuda a l'estudi.
  5. A la propietat intel·lectual i industrial en els termes establerts en la legislació reguladora de la matèria.
  6. A la informació necessària respecte de la normativa de seguretat i de prevenció de riscs laborals, proporcionada per l'entitat col·laboradora.
  7. Al desenvolupament de la seva activitat acadèmica, formativa i de representació i participació, sempre que es comuniqui a l'entitat col·laboradora amb l'antelació suficient.
  8. En el cas d'estudiants amb diversitat funcional, als recursos necessaris per accedir a la tutela, a la informació, a l'avaluació i al desenvolupament de les pràctiques en igualtat de condicions.
  9. ) En el cas d'estudiants amb diversitat funcional, a la conciliació de les pràctiques amb les activitats i situacions personals que derivin de la situació de discapacitat o que hi estiguin connectades.
  10. ) Els prevists en la normativa vigent i/o en els convenis de cooperació educativa subscrits pel centre d'ensenyaments artístics superiors o l'entitat gestora de les pràctiques i l'entitat col·laboradora.

Article 21

Deures dels estudiants

Durant la realització de les pràctiques acadèmiques externes, els deures dels estudiants són els següents:

  1. ) Complir la normativa vigent relativa a pràctiques externes establerta pel centre d'ensenyaments artístics superiors.
  2. ) Conèixer i complir el projecte formatiu de les pràctiques seguint les indicacions del tutor assignat per l'entitat col·laboradora sota la supervisió del tutor acadèmic del centre d'ensenyaments artístics superiors.
  3. ) Mantenir el contacte amb el tutor acadèmic del centre d'ensenyaments artístics superiors durant el desenvolupament de les pràctiques i comunicar-li qualsevol incidència que pugui sorgir mentre es duguin a terme, així com lliurar la memòria final i els documents i els informes de seguiment intermedi que els requereixin.
  4. ) Incorporar-se a l'entitat col·laboradora en la data acordada, complir l'horari previst en el projecte educatiu i respectar les normes de funcionament, seguretat i prevenció de riscs laborals de l'entitat col·laboradora.
  5. ) Desenvolupar el projecte formatiu i complir amb diligència les activitats acordades amb l'entitat col·laboradora conforme a les línies establertes en aquest projecte.
  6. ) Elaborar la memòria final de les pràctiques i, si és el cas, l'informe intermedi.
  7. ) Guardar confidencialitat en relació amb la informació interna de l'entitat col·laboradora i secret professional sobre les activitats d'aquesta entitat, tant durant la realització de les pràctiques com després que aquestes hagin finalitzat.
  8. Mostrar, en tot moment, una actitud respectuosa envers la política de l'entitat col·laboradora i preservar el bon nom del centre d'ensenyaments artístics superiors a què pertanyen.
  9. ) Qualsevol altre que es prevegi en la normativa vigent i/o en els convenis de cooperació educativa subscrits pel centre d'ensenyaments artístics superiors o l'entitat gestora de les pràctiques i l'entitat col·laboradora.

 

Capítol VII

Tutela de les pràctiques

 

Article 22

Coordinador de les pràctiques externes

1. Els directors dels centres d'ensenyaments artístics superiors han de designar un coordinador de les pràctiques externes.

2. Les funcions del coordinador són les següents:

  1. )Elaborar una guia docent de les pràctiques externes, que ha de ser única per a totes les especialitats impartides al mateix centre d'ensenyaments artístics superiors.
  2. )Col·laborar amb la direcció del centre en totes les tasques necessàries per a la formalització dels convenis de cooperació educativa.
  3. )Assessorar els tutors acadèmics de pràctiques externes en l'elaboració dels projectes formatius.
  4. )Vetlar pel desenvolupament dels projectes formatius.
  5. )Mantenir i actualitzar els contactes amb les entitats col·laboradores, en col·laboració amb el tutor acadèmic de pràctiques externes.
  6. )Decidir, juntament amb el tutor acadèmic de pràctiques externes, la possibilitat de canviar d'entitat col·laboradora en els casos en què no es compleixin les condicions recollides en el projecte formatiu.

Article 23

Tutor acadèmic de les pràctiques externes

1. El director del centre d'ensenyaments artístics superiors, a proposta del coordinador de les pràctiques externes, ha de designar el professor que ha d'exercir de tutor acadèmic en la forma que es determini per a cada curs acadèmic.

2. El tutor acadèmic de pràctiques externes ha d'estar sota la direcció del coordinador de les pràctiques externes del centre d'ensenyaments artístics superiors.

3. El tutor acadèmic de pràctiques externes s'ha de fer càrrec de tots els alumnes matriculats a l'assignatura.

4. Corresponen al tutor acadèmic de pràctiques externes les funcions següents:

  1. ) Fer el seguiment de les pràctiques externes en coordinació amb el tutor de l'entitat col·laboradora. El seguiment de pràctiques externes fora de la comunitat autònoma no requereix que s'hagi de desplaçar.
  2. ) Fer de tutor dels alumnes que duguin a terme pràctiques externes.
  3. ) Avaluar les pràctiques externes d'acord amb els criteris establerts en l'article 25.
  4. ) Elaborar els projectes formatius de les pràctiques externes.
  5. ) Facilitar els projectes formatius al tutor de l'entitat col·laboradora.

Article 24

Tutela de l'entitat col·laboradora

1. Les entitats col·laboradores en què es faran les pràctiques externes han de nomenar un tutor per a les pràctiques.

2. El tutor de l'entitat col·laboradora ha de ser una persona vinculada a aquesta entitat, amb una experiència professional i un nivell acadèmic adequats per exercir una tutela efectiva.

3. El tutor de l'entitat col·laboradora no pot ser la mateixa persona que faci de tutor acadèmic de pràctiques externes.

4. El tutor de l'entitat col·laboradora té les funcions següents:

  1. ) Acollir els alumnes i organitzar l'activitat que s'ha de dur a terme d'acord amb el que s'estableixi en les guies docents.
  2. ) Supervisar, orientar i controlar el desenvolupament de les pràctiques externes amb una relació basada en el compromís amb l'aprenentatge.
  3. ) Informar els alumnes de l'organització i el funcionament de l'entitat col·laboradora i de la normativa d'interès, especialment la relativa a la seguretat i a la prevenció de riscs laborals.
  4. ) Coordinar, juntament amb els tutors acadèmics de pràctiques externes dels centres d'ensenyaments artístics superiors, el desenvolupament de les activitats establertes en el projecte formatiu.
  5. ) Comunicar les incidències que puguin sorgir al centre d'ensenyaments artístics superiors i resoldre-les.
  6. ) Controlar la concessió de permisos als alumnes per assistir a exàmens.
  7. ) Emetre un informe final de les pràctiques d'acord amb el model que ha d'aprovar el director del centre d'ensenyaments artístics superiors.
  8. ) Proporcionar als alumnes els mitjans materials necessaris per dur a terme les pràctiques externes.
  9. ) Facilitar al tutor acadèmic de pràctiques externes l'accés a l'entitat col·laboradora perquè pugui supervisar convenientment el desenvolupament d'aquestes pràctiques.

5. El director del centre d'ensenyaments artístics superiors ha d'expedir, a petició del tutor de l'entitat col·laboradora, un certificat que acrediti l'activitat que ha duit a terme. Aquest certificat ha d'incloure, com a mínim, la informació següent:

  1. ) Les dades personals de la persona interessada.
  2. ) Les dades identificatives de l'entitat col·laboradora.
  3. ) La condició de les pràctiques externes de les quals ha estat tutor.
  4. ) Els estudis oficials als quals estan vinculades les pràctiques externes.
  5. ) Les dates de realització de les pràctiques externes.
  6. ) La durada de les pràctiques externes, expressades en crèdits ECTS i en hores.
  7. ) El nombre d'alumnes dels quals ha estat tutor.

 

Capítol VIII

Avaluació

 

Article 25

Avaluació de les pràctiques externes

1. Per avaluar les pràctiques externes s'han de tenir en compte els documents següents:

  1. ) L'informe final del tutor de l'entitat col·laboradora.
  2. ) La memòria final de les pràctiques externes elaborada per l'alumne i l'informe intermedi, si n'hi ha cap.
  3. ) L'informe de valoració final del tutor acadèmic de pràctiques externes.

2. El tutor de l'entitat col·laboradora ha de fer un informe final i l'ha de remetre al tutor acadèmic del centre d'ensenyaments artístics superiors. Aquest informe s'ha de fer en acabar les pràctiques i ha d'indicar el nombre d'hores realitzades per l'estudiant. S'hi han de valorar els aspectes que s'enumeren a continuació, referits tant a les competències genèriques com a les específiques previstes en el projecte formatiu que han d'adquirir els alumnes:

  1. ) La capacitat tècnica.
  2. ) La capacitat d'aprenentatge.
  3. ) L'administració i l'organització dels treballs.
  4. Les habilitats de comunicació orals i escrites. En el cas d'estudiants amb discapacitat que tenguin dificultats d'expressió oral, s'ha d'indicar el grau d'autonomia per a aquesta habilitat i si requereixen algun tipus d'ajuda del personal i/o recursos tècnics.
  5. El sentit de la responsabilitat.
  6. La facilitat d'adaptació a l'entorn i a les condicions de feina.
  7. La creativitat i la iniciativa.
  8. La implicació personal.
  9. La motivació.
  10. La receptivitat a les crítiques.
  11. La puntualitat.
  12. Les relacions amb l'entorn laboral.
  13. La capacitat de feina en equip.
  14. Altres aspectes que es considerin oportuns.

3. L'estudiant ha d'elaborar una memòria final de les pràctiques, que ha de lliurar al tutor acadèmic del centre d'ensenyaments artístics superiors. En la memòria hi ha de constar la informació següent:

  1. ) Les dades personals de l'estudiant.
  2. ) Les dades identificatives de l'entitat col·laboradora en la qual ha duit a terme les pràctiques.
  3. ) Una descripció concreta i detallada de les tasques i els treballs desenvolupats i els departaments de l'entitat col·laboradora a què ha estat assignat.
  4. Una valoració de les tasques desenvolupades amb els coneixements i les competències adquirits en relació amb els estudis artístics superiors.
  5. Una relació dels problemes plantejats i el procediment seguit per resoldre'ls.
  6. La identificació de les aportacions que, en matèria d'aprenentatge, han suposat les pràctiques.
  7. L'avaluació de les pràctiques i suggeriments de millora.

4. L'estudiant ha de presentar, en els casos prevists en el projecte formatiu, un informe de seguiment intermedi que valori el desenvolupament del projecte formatiu.

Aquest informe de seguiment intermedi s'ha de presentar, de manera preferent, una vegada transcorreguda la meitat del període de pràctiques.

5. El tutor acadèmic de les pràctiques externes ha d'avaluar les pràctiques realitzades de conformitat amb els procediments i els models que estableixi el centre d'ensenyaments artístics superiors.

Article 26

Reconeixement acadèmic i acreditació

1. El reconeixement acadèmic de les pràctiques externes s'ha de fer d'acord amb el Reial decret 1618/2011 i el pla d'estudis de cada ensenyament.

2. Una vegada finalitzades les pràctiques externes, el centre d'ensenyaments artístics superiors ha d'expedir un certificat acreditatiu de les pràctiques. Aquest certificat ha de contenir, com a mínim, la informació següent:

  1. ) Les dades identificatives de l'alumne.
  2. ) Les dades de l'entitat col·laboradora en la qual s'han duit a terme les pràctiques.
  3. ) Una descripció de les pràctiques, en què se n'ha d'indicar la durada i les dates de realització.
  4. ) Les activitats realitzades.
  5. ) Altres qüestions que el centre d'ensenyaments artístics superiors consideri que és convenient que hi figurin.

3. El centre d'ensenyaments artístics superiors ha d'utilitzar un model de document acreditatiu de les pràctiques externes amb un format similar al que s'utilitza per als programes de mobilitat internacionals a fi de facilitar la comunicació amb les entitats col·laboradores i afavorir la mobilitat internacional dels estudiants.

Article 27

Suplement europeu al títol

En el suplement europeu al títol hi han de figurar les pràctiques acadèmiques externes realitzades.

Disposició addicional primera

Règim del professorat i del centre

Durant el període de realització de les pràctiques externes, l'horari regular dels professors que exerceixin la funció de tutor acadèmic de pràctiques externes ha d'incloure les hores setmanals necessàries, dins el calendari de la jornada laboral establerta, perquè les visites a les entitats col·laboradores assegurin el seguiment dels alumnes.

A aquest efecte, el cap d'estudis de cada centre d'ensenyaments artístics superiors ha de preveure en l'horari dels professors responsables de tutoritzar les pràctiques externes que aquests han de poder supervisar i atendre tant els alumnes que fan les pràctiques com els que romanen a classe.

Disposició addicional segona

Efectes retroactius

Les pràctiques acadèmiques dutes a terme, fins a l'entrada en vigor d'aquesta Ordre, en el marc de la Resolució del director general d'Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement de dia 11 de març de 2014 per la qual s'aproven les instruccions per regular a les Illes Balears les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors, mantenen la seva plena validesa com a pràctiques acadèmiques realitzades.

Disposició final primera

Règim supletori

En tot el que no es preveu expressament en aquesta Ordre s'han d'aplicar, amb caràcter supletori, les disposicions promulgades pel Ministeri d'Educació i Formació Professional en relació amb les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris i el reconeixement d'estudis en l'àmbit de l'educació superior.

Disposició final segona

Desplegament i aplicació d'aquesta Ordre

S'autoritza el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors a adoptar els actes que siguin necessaris per desplegar aquesta Ordre.

Disposició final tercera

Referències de gènere

De conformitat amb l'article 14.11 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, totes les referències que es facin en gènere masculí en aquesta Ordre s'han d'entendre aplicables, indistintament, a dones i a homes.

Disposició final quarta

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 11 de novembre de 2019

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca

Martí X. March Cerdà

  

ANNEX

Reconeixement de crèdits europeus per experiència laboral, professional i/o empresarial prèvia de l'estudiant

1. Ensenyaments artístics superiors d'Art Dramàtic

L'estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits europeus pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives i/o de serveis. Per obtenir aquest reconeixement, ha d'acreditar, com a mínim, que ha participat en dos muntatges teatrals professionals, o bé en un llargmetratge o en dos curtmetratges amb directors professionals, o bé que ha actuat com a actor protagonista o ha fet com a mínim cinc capítols en una sèrie de ficció en qualitat d'actor de repartiment durant els tres darrers anys. Totes aquestes activitats estan relacionades directament amb el títol superior d'Art Dramàtic de l'especialitat d'Interpretació.

Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement de fins a un màxim de dotze crèdits ECTS de l'assignatura de pràctiques acadèmiques externes.

2. Ensenyaments artístics superiors de Disseny

L'estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits europeus pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives i/o de serveis. Per obtenir aquest reconeixement, ha d'acreditar, com a mínim, que ha fet feina a jornada completa durant dos anys en una activitat productiva i/o de serveis relacionada directament amb el títol superior de Disseny de l'especialitat que cursa.

Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement de fins a un màxim de dotze crèdits ECTS de l'assignatura de pràctiques acadèmiques externes. En el cas de contractes a temps parcial, els dies de cotització han de ser equivalents a dos anys de feina a temps complet.

 

3. Ensenyaments artístics superiors de Música

L'estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits europeus pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives i/o de serveis. Per obtenir aquest reconeixement, ha d'acreditar, com a mínim, que ha fet feina a jornada completa durant dos anys en una activitat productiva i/o de serveis relacionada directament amb el títol superior de Música de l'especialitat que cursa.

Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement de fins a un màxim de dotze crèdits ECTS de l'assignatura de pràctiques externes. En el cas de contractes a temps parcial, els dies de cotització han de ser equivalents a dos anys de feina a temps complet.