Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS
Núm. 9490
Ordre de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors de 26 de setembre de 2019 per la qual es regulen les operacions de tancament i d’obertura de l’exercici pressupostari
L'article 80.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que les operacions de tancament de l'exercici s'han de regular per una ordre del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts.
Atès que s'acosta l'acabament de l'exercici pressupostari actual i amb la finalitat de coordinar les actuacions dels departaments que constitueixen les seccions pressupostàries, del Servei de Salut de les Illes Balears i de l'Agència Tributària de les Illes Balears, és necessari que la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors dicti les normes pertinents per regular les operacions sobre gestió financera i comptabilitat pública, a fi que les tasques per liquidar i tancar aquest exercici i per obrir el següent es duguin a terme de manera coordinada i eficaç.
Aquest objectiu s'ha de fer compatible amb altres que deriven de la normativa pressupostària i sostenibilitat financera, i per això en aquesta Ordre s'estableixen mesures sobre el tancament d'operacions comptables de l'Administració de la Comunitat Autònoma i de les entitats del sector públic amb més antelació a la regulada en altres ordres de tancament d'exercicis pressupostaris anteriors, entre les quals cal destacar la que fa referència a la impossibilitat d'iniciar expedients de despesa no essencials.
Per això, dict la següent
ORDRE
Article 1
Àmbit d'aplicació
Aquesta Ordre regula les operacions de gestió financera i comptabilitat pública que afecten el tancament i l'obertura de l'exercici pressupostari de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, del Servei de Salut de les Illes Balears i de l'Agència Tributària de les Illes Balears.
Article 2
Despeses de personal del mes de desembre
1. El tancament de les nòmines del mes de desembre es pot dur a terme fins al dia 11 de desembre, i la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques i la Direcció General de Personal Docent les poden trametre fins al dia 12 del mateix mes a la Intervenció General.
2. Els documents AD que emparen altes o modificacions de retribucions que s'hagin d'incorporar a la nòmina de desembre de la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques poden tenir entrada a la Intervenció General fins al dia 27 de novembre. La Intervenció General els ha de tramitar fins al dia 5 de desembre.
3. Les altes i les variacions que no s'incloguin en la nòmina de desembre s'han de tramitar amb càrrec al pressupost de 2020, i els documents AD s'han d'anotar, si escau, amb càrrec a aquest pressupost. A l'efecte d'aquesta comptabilització, la tramitació dels expedients de despesa del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma que no hagi conclòs el dia 5 de desembre s'ha d'adaptar, en tot allò que calgui, a la regulació prevista per als expedients anticipats de despesa.
4. Els òrgans gestors del Servei de Salut de les Illes Balears i de l'Agència Tributària de les Illes Balears disposen fins al dia 16 de desembre per tancar les nòmines del mes de desembre.
5. La data final del termini per abonar aquestes nòmines és el dia 27 de desembre.
Article 3
Pagaments del mes de desembre a la Seguretat Social
1. Els documents de la Seguretat Social que s'han de pagar durant el mes de desembre poden tenir entrada a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors fins al dia 11 de desembre, i s'han d'abonar a partir del dia 20 del mateix mes.
2. Pel que fa a les liquidacions sotmeses als terminis que preveuen el Conveni subscrit entre la Comunitat Autònoma i la Tresoreria General de la Seguretat Social el dia 10 de maig de 2004 i l'addenda subscrita l'any 2009, el termini de tramesa a la Intervenció General és fins al dia 11 de desembre, tant de les liquidacions mensuals de les quotes de la Seguretat Social que quedin pendents d'aplicar al pressupost de l'exercici de 2019, com de la comunicació de les diferències que s'hagin observat entre les liquidacions mensuals presentades i les reclamacions a conseqüència de les revisions dels documents de cotització que hagi duit a terme la Tresoreria General de la Seguretat Social. En aquest darrer cas, els documents comptables corresponents, si s'escau, també es poden tramitar fins al dia 11 de desembre.
Article 4
Modificacions de crèdit
1. Els expedients de modificació de crèdit que afecten a l'exercici 2019 es poden registrar en el sistema de comptabilitat descentralitzada (SICODE) fins al dia 9 de desembre, excepte els de tramitació centralitzada per part de la direcció Direcció General de Pressuposts que poden ser registrats fins el dia 13 de desembre .El termini per a l'entrada de tots els expedients de modificació de crèdit al registre de la Direcció General de Pressuposts acaba el dia 10 de desembre.
2. Els expedients de modificació de crèdit del Servei de Salut de les Illes Balears que afecten l'exercici de 2019 es poden registrar en el SICODE i trametre al Registre de la Direcció General de Pressuposts fins al dia 19 de desembre.
3. Els ingressos del darrer trimestre que hagin de generar crèdit dins l'exercici de 2020 d'acord amb l'article 59.5 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ho faran dins el marc del tractament dels romanents de tresoreria afectats a què es refereix l'article 10 d'aquesta Ordre.
Article 5
Tramitació d'expedients de despesa
1. A partir de l'entrada en vigor d'aquesta Ordre, les seccions pressupostàries, el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears s'abstindran d'adquirir nous compromisos de despesa (fase D) amb càrrec al pressupost de 2019, llevat que tinguin la fase d'autorització (fase A) comptabilitzada abans de la publicació d'aquesta Ordre, sens perjudici de les excepcions previstes a l'apartat 2 d'aquest article i dels supòsits al que es refereixen els articles 2, 3 i 7.
La prohibició anterior no afecta als expedients de tramitació anticipada ni al expedients pluriennals la primera anualitat dels quals sigui zero, si bé han de comptar amb la conformitat de la Direcció General de Pressuposts respecte del seu encaix dins el Pla Pressupostari a mitjà termini.
D'acord amb l'establert als articles 9.2 i 10.2 de la Llei de finances, les unitats de gestió econòmica, les unitats de contractació i les que tramitin subvencions s'han d'abstendre de tramitar aquells expedients i documents comptables que no compleixin els terminis i condicions establerts a aquesta Ordre.
2.- Queden exclosos de la prohibició que estableix l'apartat 1 anterior, els expedients següents:
a) Les depeses del Servei de Salut de les Illes Balears que s'imputin als programes 412A, 412B, 412C i 412D.
b) Les despeses de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, exclusivament derivades de concerts amb persones privades i de convenis de col·laboració amb entitats locals, per dur a terme la prestació de serveis i les prestacions econòmiques a les persones a l'àmbit social de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
c) Les despeses de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca exclusivament derivades dels concerts educatius amb centres docents privats a l'empara del Decret 3/2017.
d) Les despeses corresponents al pagament de càrrega financera de l'endeutament.
e) Els que derivin de modificacions pressupostàries registrades i aprovades dins el termini establert en l'article 4 d'aquesta Ordre.
f) Els relatius a despeses amb finançament afectat, totalment o parcial, mitjançant fons finalistes provinents d'altres administracions.
g) Els relatius a l'execució del pressupost dels òrgans estatutaris i supervisors.
h) Les indemnitzacions per raó de servei dels empleats públics.
i) Els de concessió de subvencions i ajudes derivades exclusivament de convocatòries publicades abans de l'entrada en vigor d'aquesta Ordre.
j) Les despeses menors definides a la disposició addicional segona de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2019.
k) Els destinats a pagament de reconeixement de drets per resolució judicial ferma.
l) Les compensacions a les navilieres.
m) Els derivats d'expedients d'expropiació forçosa.
3. L'inici de qualsevol altre expedient de despesa diferent dels esmentats en els apartats 1 i 2 anteriors, de caràcter urgent i que no pugui ser tramitat durant el 2020, requerirà l'autorització prèvia de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors o òrgan en el qual es delegui, als efectes de comptabilitzar la fase d'autorització de la despesa amb càrrec a l'exercici 2019.
Els expedients que necessitin l'autorització prèvia del Consell de Govern han d'incloure l'autorització esmentada al paràgraf anterior a la documentació que s'ha d'adjuntar a les propostes, conforme el que disposa la Instrucció 1/2017, de la secretària general de la Conselleria de Presidència per la qual s'estableix la documentació que ha d'acompanyar els assumptes per incloure a l'índex d'assumptes de l'ordre del dia.
4. En tot cas, l'entrada dels expedients de despesa de l'exercici corrent a la Intervenció General per fiscalitzar-los prèviament ha de tenir lloc no només amb el temps suficient per poder dur-ho a terme i generar els documents comptables que pertoquin en cada cas, en els terminis que preveu l'article següent, sinó que també ha de fer possible complir els terminis que imperativament regeixen per a la tramitació administrativa corresponent, especialment en matèria de contractació. Si això no és possible, l'expedient s'ha de tramitar com a anticipat de despesa.
Article 6
Tramitació de documents comptables en els darrers dies de l'exercici
1. Les unitats de gestió econòmica (en endavant, UGE) de les seccions pressupostàries poden registrar els documents comptables de l'exercici de 2019 en la base de dades del SICODE, fins a les dates que s'indiquen a continuació:
Tipus de document Data
ADOPJ i OPJ 02-12-2019
A, D i AD L'entrada en vigor d'aquesta Ordre.
ADOP OP 27-12-2019
J 27-12-2019
2. Sens perjudici del que preveu la lletra a) de l'apartat 4 d'aquest article respecte dels documents pluriennals, els documents anteriors poden tenir entrada al Registre de la Intervenció General fins a les dates que s'indiquen a continuació:
Tipus de document Data
ADOPJ i OPJ 02-12-2019
A, D i AD L'endemà de l'entrada en vigor d'aquesta Ordre.
ADOP OP 30-12-2019
J 30-12-2019
Se exceptuen de les dates anteriors els documents de tipus A, D i AD que derivin dels expedients a que es refereixen els apartats 1, 2 i 3 de l'article 5, el quals han de tenir inexcusablement entrada al Registre de la Intervenció General abans del 20 de desembre.
3. Els documents que en les dates assenyalades en l'apartat anterior, malgrat que estiguin anotats en el SICODE en termini, no hagin tingut entrada a la Intervenció General es rebutjaran.
4. Amb caràcter general, el termini per fiscalitzar els documents comptables que hagin tingut entrada en el termini assenyalat en l'apartat 2 d'aquest article és fins al dia 24 de gener de 2020, llevat del que s'indica a continuació:
a) El termini per fiscalitzar els documents A, D i AD pluriennals (que corresponen tant a expedients pluriennals com a expedients anticipats de despesa) acaba el dia 18 de desembre; per tant, poden tenir entrada a la Intervenció General fins el dia 16 de desembre. En qualsevol cas, la Intervenció General ha d'anul·lar els documents pluriennals no validats el dia 30 de desembre.
b) Als efectes del que preveu l'article 12.1 en relació amb els documents que contenen la fase OP l'import líquid per pagar dels quals sigui zero, s'han de trametre a la Intervenció General fins al dia 20 de desembre i el termini per fiscalitzar-los acaba el dia 27 de desembre. Per complir aquests terminis, els documents s'han de trametre per separat.
5. Per tancar l'exercici pressupostari de 2019, les UGE no poden registrar ni trametre documents comptables després dels terminis que s'estableixen en els apartats anteriors, ni tan sols a conseqüència de les operacions de rebuig de la Intervenció General.
6. Els òrgans gestors de l'Agència Tributària de les Illes Balears han d'aplicar, com a dates límit per registrar documents, les que assenyala l'apartat 1 d'aquest article, i per validar-los informàticament, les de l'apartat 4 també d'aquest article.
7. Els òrgans gestors del Servei de Salut de les Illes Balears poden registrar documents comptables de l'exercici de 2019 en la base de dades del SICODE excepcionalment fins a les dates que s'indiquen a continuació:
Tipus de document |
Data |
---|---|
ADOP-J i OP-J |
05-12-2019 |
A, D i AD |
L'entrada en vigor d'aquesta Ordre |
ADOP i OP |
15-01 2020 |
J |
30-12-2019 |
Se exceptuen de les dates anteriors els documents de tipus A, D i AD que derivin dels expedients a què es refereixen els apartats 1, 2 i 3 de l'article 5, els quals han de ser registrats inexcusablement al SICODE abans del 27 de desembre.
En tot cas, la data límit per validar-los informàticament és, amb caràcter general, la de l'apartat 4 d'aquest article, i pel que fa als documents a què es refereix la lletra a de l'apartat 4 d'aquest article, el Servei de Salut els ha de validar o rebutjar fins el dia 27 de desembre.
Article 7
Fons per justificar
1. Totes les ordres de pagament expedides amb el caràcter per justificar amb imputació a l'exercici de 2019 han de tenir anotats els moviments J corresponents i, en conseqüència, es disposa fins al dia 30 de desembre per reintegrar els sobrants a la Direcció General del Tresor i Política Financera.
Els documents J corresponents poden tenir entrada a la Intervenció General fins a les dates que estableix l'article 6.2 d'aquesta Ordre. Això no obstant, els caixers pagadors de les seccions pressupostàries titulars dels comptes de pagaments per justificar que, després de dur a terme les operacions indicades més amunt, no disposin d'un saldo conciliat a zero, han de trametre a la Intervenció General, mitjançant la intervenció delegada que correspongui en cada cas, un informe justificatiu en què se'n detallin els motius i que inclogui una proposta de resolució per regularitzar la situació.
2. Sens perjudici del que estableix l'apartat anterior, en relació amb els fons lliurats a favor del caixer pagador de la secció 34, deute públic, en el compte del Banc d'Espanya per al servei financer del deute, excepcionalment se'n poden justificar i reintegrar els romanents el mes de gener de l'any següent, d'acord amb el procediment que s'estableixi.
3. El reintegrament dels romanents de pagaments per justificar s'ha de fer mitjançant la formalització d'un document d'ingrés, emplenat de conformitat amb les instruccions següents:
Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Concepte |
Secció pressupostària |
00L |
04 Consell Consultiu de les Illes Balears |
N80 |
05 Consell Econòmic i Social de les Illes Balears |
100 |
11 Presidència |
222 |
12 Innovació, Recerca i Turisme |
301 |
13 Educació i Universitat |
400 |
14 Hisenda i Administracions Públiques |
08E |
15 Medi Ambient, Agricultura i Pesca |
M34 |
17 Serveis Socials i Cooperació |
806 |
18 Salut |
904 |
19 Treball, Comerç i Indústria |
M84 |
25 Territori, Energia i Mobilitat |
R31 |
26 Cultura, Participació i Esports |
N24 |
73 Institut Balear de la Dona |
N29 |
76 Servei d'Ocupació de les Illes Balears |
M89 |
77 Institut d'Estadística de les Illes Balears |
M19 |
78 Escola Balear d'Administració Pública |
S32 |
79 Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral |
DNI o NIF: codi del caixer pagador de pagaments per justificar.
Núm. de liquidació: ha de quedar sempre en blanc.
Concepte. Ha d'indicar:
— Reintegrament de pagaments per justificar del caixer pagador: ___________
— DNI del comptedant: ___________________
— Llinatges i nom: ____________________________
— ADOP-J que es justifiquen:
Núm. índex ADOP-J Import del reintegrament
------------------------- ------------------------------
------------------------- ------------------------------
------------------------- ------------------------------
------------------------- ------------------------------
==================
TOTAL
==================
Immediatament després d'efectuar el reintegrament, els comptedants han de trametre l'exemplar per a l'Administració del model 046 a la Intervenció General. Així mateix, hi han d'incloure, com a justificant dels documents J corresponents, una fotocòpia compulsada del model 046 ingressat en la qual ha de constar l'import corresponent a l'ADOP-J que es justifica.
4. Excepcionalment, i a partir del dia 2 de desembre, la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, en casos justificats, pot autoritzar l'expedició de pagaments per justificar. Inexcusablement, el dia 30 de desembre s'han d'haver justificat aquests pagaments i reintegrat els sobrants.
5. Per atendre pagaments per justificar que s'hagin de fer inexcusablement els primers dies del mes de gener de 2020 les seccions pressupostàries poden sol·licitar a la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, fins al dia 11 de desembre i per mitjà de la Intervenció General, els lliuraments dels fons estrictament necessaris.
Els lliuraments s'han de dur a terme amb càrrec als comptes de la comptabilitat no pressupostària que la Intervenció General determini, en concepte de bestreta de pagaments per justificar de 2020 i el termini per abonar-los és fins al dia 30 de desembre. Les sol·licituds, juntament amb el document MP no pressupostari, s'han de trametre a la Intervenció General. S'hi ha d'adjuntar un informe que justifiqui l'abonament dels lliuraments esmentats, que han de ser com a màxim per a dues partides pressupostàries concretes i determinades. Els caixers pagadors poden reintegrar els imports anticipats en la comptabilitat no pressupostària fins al dia 30 de gener de 2020.
6. El reintegrament dels romanents de pagaments per justificar del Servei de Salut de les Illes Balears s'ha de fer mitjançant la formalització d'un document d'ingrés emplenat de conformitat amb les instruccions següents:
Concepte |
Secció pressupostària |
---|---|
25SC |
60001 Serveis Centrals |
25SD |
60101 Hospital Universitari Son Espases |
25VT |
60201 Àrea de Salut de Menorca |
25EF |
60301 Àrea de Salut d'Eivissa |
25GM |
60401 Gerència d'Atenció Primària de Mallorca |
25SL |
60601 Hospital Son Llàtzer |
25MA |
60701 Hospital de Manacor |
25IN |
60801 Hospital Comarcal d'Inca |
DNI o NIF: codi del caixer pagador de pagaments per justificar.
Núm. de liquidació: ha de quedar sempre en blanc.
Concepte. Ha d'indicar:
— Reintegrament de pagaments per justificar del caixer pagador: ___________
— DNI del comptedant: ___________________
— Llinatges i nom: ____________________________
— ADOP-J que es justifiquen:
Núm. índex ADOP-J Import del reintegrament
------------------------- ------------------------------
------------------------- ------------------------------
------------------------- ------------------------------
------------------------- ------------------------------
==================
TOTAL
==================
Immediatament després d'efectuar el reintegrament, els comptedants han de trametre l'exemplar per a l'Administració del model 046 als Serveis Centrals del Servei de Salut de les Illes Balears. Així mateix, hi han d'incloure, com a justificant dels documents J corresponents, una fotocòpia compulsada del model 046 ingressat en la qual ha de constar l'import corresponent a l'ADOP-J que es justifica.
7. El reintegrament dels romanents de pagaments per justificar de l'Agència Tributària de les Illes Balears s'ha de fer mitjançant un document d'ingrés en la partida o les partides del pressupost d'ingressos que correspongui d'aquesta entitat.
Article 8
Cobraments per justificar, sistema de gestió d'ingressos i contracció de drets
1. En l'exercici de 2019 han de quedar traspassats als comptes del sistema de gestió centralitzada d'ingressos els saldos existents al mes de desembre en els comptes corrents de cobraments per justificar, mitjançant el document d'ingressos corresponent (model 046).
2. Els òrgans gestors del Servei de Salut de les Illes Balears han d'ingressar inexcusablement el saldo dels comptes corrents de cobraments per justificar de l'any 2019, fins al 30 de desembre, mitjançant un document d'ingrés en la partida o les partides corresponents del pressupost d'ingressos del Servei de Salut de les Illes Balears.
3. Els òrgans gestors de l'Agència Tributària de les Illes Balears han d'ingressar inexcusablement els saldos dels comptes corrents de cobraments per justificar de l'any 2019, 30 de desembre, en els comptes d'arqueig que corresponguin, llevat únicament dels ingressos que es facin el dia 31 de desembre.
4. Els cobraments de la quinzena vint-i-quatre del conveni de gestió centralitzada dels ingressos que s'hagin produït durant l'any 2019 s'han d'aplicar al pressupost d'ingressos de 2019 mitjançant el pagament en formalització del compte no pressupostari que la Intervenció General determini.
5. També s'han de contreure a dia 31 de desembre els drets dels ingressos que s'han de periodificar per imputació a l'exercici de 2019. Els òrgans gestors que hagin de proposar la contracció han de fer-ho al mes de gener.
Article 9
Anul·lacions de saldos pressupostats, autoritzacions i disposicions pressupostàries
1. Les UGE han d'anul·lar els documents comptables anotats en el sistema que no s'hagin de trametre a la Intervenció General per fiscalitzar, per la qual cosa disposen fins al dia 13 de desembre. La Intervenció no fiscalitzarà de conformitat els documents comptables de despesa de l'exercici de 2020 de la secció pressupostària que tingui documents preliminars de l'exercici de 2019 que no hagin tingut entrada a la Intervenció General.
2. La Intervenció General pot anul·lar els documents comptables que no s'hagin tramès per fiscalitzar després dels terminis que estableix l'article 6.2 d'aquesta Ordre.
3. En tot cas, la Intervenció General pot registrar els documents comptables necessaris perquè el compte general en reflecteixi una imatge fidel.
4. En acabar les operacions de tancament, la Intervenció General ha de considerar anul·lats de ple dret els saldos dels romanents de crèdit que no s'hagin utilitzat durant l'exercici, d'acord amb el que estableixen les disposicions vigents.
Article 10
Finançament afectat
1.Les fitxes FF1, FF2 i FF3, amb les dades d'execució a 31 de desembre, s'han de trametre en format electrònic, a la Intervenció General i a la Direcció General de Pressuposts, per la qual cosa disposen fins al dia 30 de gener de 2020, d'acord amb el que disposa la Instrucció 2/2015, de 22 de maig, de l'interventor general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sobre la informació relativa a les operacions derivades d'expedients de despesa amb finançament afectat, amb la finalitat que es pugui determinar el romanent de tresoreria afectat de cada actuació.
Excepcionalment, prèvia sol·licitud motivada, la Intervenció General pot ampliar fins el 31 de març de 2020 el termini fixat al paràgraf anterior.
2. En la tramitació dels expedients de modificació de crèdit i de despesa que es tramitin en l'exercici de 2020 que afectin despeses amb finançament afectat, ha de quedar acreditat que les fitxes FF1, FF2 i FF3 si s'escau, s'han emplenat en format electrònic d'acord amb el que estableix l'apartat 14 de la Instrucció 2/2015.
3. Les despeses finançades amb fons europeus poden ser objecte de seguiment com a despeses amb finançament afectat als efectes de l'apartat 1 anterior. Amb aquesta finalitat, la Intervenció General amb coordinació amb la direcció general de Pressuposts, ha de determinar els supòsits i el mètode de seguiment.
Article 11
Tramitació de les incorporacions de crèdit
1. Les sol·licituds d'incorporació s'han d'ajustar a les instruccions que la Direcció General de Pressuposts dicti amb aquesta finalitat.
2. A la sol·licitud d'incorporacions de crèdit relatives a finançament afectat s'hi han d'adjuntar les fitxes FF1, FF2 i FF3 i els registres comptables corresponents (major de despeses i d'ingressos). Aquesta documentació pot tenir entrada a l'òrgan esmentat fins al dia 21 de febrer de 2020.
3. La Direcció General de Pressuposts no pot tramitar la sol·licitud fins que no s'hagin validat tots els documents comptables imputats a les partides els crèdits de les quals estiguin afectats per la sol·licitud d'incorporació. L'import de la incorporació de crèdit relativa a finançament afectat es determina per la desviació positiva acumulada que en resulti, acreditada en les fitxes esmentades, d'acord amb l'article 10.1 d'aquesta Ordre.
4. Un cop que la Direcció General de Pressuposts hagi autoritzat amb caràcter previ la incorporació sol·licitada, l'UGE afectada pot iniciar l'expedient informàtic de modificació corresponent. Aquesta autorització prèvia implica la conformitat amb les dades reflectides en les fitxes de les despeses amb finançament afectat.
Article 12
Vigència dels documents comptables
1. Els documents comptables que es trameten a la Direcció General del Tresor i Política Financera perquè es paguin amb imputació a l'exercici pressupostari de 2019, que no hagin estat satisfets el dia 31 de desembre, conserven plena vigència fins al moment en què es facin efectius als creditors, s'anul·lin o se'n declari la prescripció. Amb caràcter general, la Direcció General del Tresor i Política Financera ha d'abonar els documents comptables d'import líquid per pagar de zero euros, per la qual cosa disposa fins al dia 30 de desembre.
2. A partir del dia 16 de desembre, totes les devolucions d'ingressos indeguts que estiguin pendents de pagament en la Direcció General del Tresor i Política Financera s'han de retornar a la Intervenció General perquè les anul·li i posteriorment les apliqui a la partida d'ingressos corresponent dels pressuposts de 2020.
Article 13
Obertura del pressupost
Immediatament que la Llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'aprovi, com a màxim el dia 22 de gener de 2020, la Direcció General de Pressuposts ha d'incorporar al sistema d'informació economicofinancera el pressupost aprovat, sempre que s'hagin conclòs les tasques tècniques adients.
Article 14
Documents de despesa pluriennal
1. L'anualitat de 2020 autoritzada en els documents de despesa pluriennal dels exercicis anteriors s'ha de comptabilitzar amb càrrec a les partides pressupostàries de l'exercici de 2020. Aquesta comptabilització, l'ha de dur a terme de manera centralitzada la Intervenció General en la mesura que hi hagi identitat o equivalència entre les partides i les dades pressupostàries dels dos exercicis.
2.Les UGE han de comprovar l'existència del crèdit adequat i suficient per a les anualitats de 2020 en el Projecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l'any 2020. Les incidències que detectin s'han de comunicar a la Intervenció General fins al dia 16 de desembre.
En el cas que no existeixi la partida pressupostària adequada i hi hagi crèdit vinculat, la Intervenció General ha de sol·licitar, de manera centralitzada, la creació de les partides pressupostàries adients.
En el cas de crèdit insuficient per comptabilitzar les anualitats corresponents a 2020, les UGE han de generar i tramitar, en el mes de gener de 2020 els expedients de modificació de crèdit que corresponguin.
Article 15
Documents AD de plantilla coberta del pressupost de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
1. L'emissió i la comptabilització dels documents AD inicials de plantilla coberta s'han de fer de manera centralitzada i automàtica.
2. Els documents AD s'han d'emetre amb les dades referents a la plantilla pressupostària i al catàleg de llocs de treball. Aquesta base de dades s'ha d'elaborar per mitjà del sistema de recursos humans i la comptabilització s'ha d'efectuar mitjançant el SICODE.
3. La disposició ha de coincidir amb la situació de la nòmina a dia 31 de desembre. Les places vacants hi han de figurar amb crèdit disponible.
4. La Intervenció General ha de comptabilitzar els documents AD inicials i n'ha d'obtenir les llistes definitives.
5. En les aplicacions pressupostàries que tinguin assignats productors no permanents en els pressuposts vigents el dia 1 de gener de 2020, la Intervenció General hi ha de comptabilitzar el document AD inicial per a totes les retribucions compromeses per a l'any 2020 del personal esmentat.
6. El SICODE no admet en el capítol 1 l'anotació descentralitzada de documents AD si no s'han comptabilitzat els documents AD inicials, i sempre han de ser AD+ referits al document AD inicial. Per això, la Intervenció General ha de comptabilitzar un document AD inicial per l'import d'un cèntim d'euro en les partides referents a conceptes retributius variables o sense personal adscrit el dia 1 de gener de 2020.
7. En cas que el procediment i els enllaços esmentats en els apartats anteriors no es puguin dur a terme per raons tècniques, s'ha de comptabilitzar manualment el document AD inicial corresponent per a les despeses que no es puguin ajornar.
8. El procediment que preveu aquest article no és aplicable al personal adscrit al servei d'educació no universitària. Els gestors dels centres públics i concertats han de comptabilitzar els documents AD inicials per l'import del crèdit inicial.
9. El Servei de Salut de les Illes Balears ha de comptabilitzar els documents AD inicials d'acord amb la plantilla coberta.
Article 16
Tramitació anticipada de despeses de personal
1. En els expedients de despesa del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que tinguin la consideració d'anticipats de despesa d'acord amb el que estableix el Decret 75/2004, que es tramitin en l'exercici immediatament anterior a aquell en què s'ha de produir l'inici de la prestació o, fins i tot, fins a la data de comptabilització dels documents AD inicials, s'ha de fer constar una resolució expressa de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització o de l'òrgan en el qual hagi delegat la competència.
Quan es faci ús d'aquesta facultat, se n'ha de deixar constància en cada un dels tràmits previs al compromís de despesa. Per fer-ho, s'ha d'utilitzar la diligència següent: «Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici de 2020, Decret 75/2004, de 27 d'agost, segons la Resolució de...».
2. A aquest efecte, d'acord amb l'article 43 del Decret esmentat, el nomenament o la formalització contractual estan sotmesos a la condició suspensiva que hi hagi crèdit adequat i suficient que empari la despesa. Aquesta condició suspensiva s'ha fer constar en la resolució corresponent.
3. D'acord amb les lletres a) i b) de l'article 43.3 del Decret 75/2004, s'ha d'adjuntar a la resolució la documentació següent:
a) Un informe de l'UGE o de l'habilitació de personal, segons l'annex 1 d'aquesta Ordre, que ha d'expressar, pel que fa a la despesa que s'hagi de dur a terme, que normalment hi ha crèdit en els pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o que s'ha consignat en el projecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l'exercici en què s'hagi d'iniciar la despesa, tramès al Parlament de les Illes Balears perquè l'aprovi.
b) Un informe de la Direcció General de Pressuposts, segons l'annex 2 d'aquesta Ordre, relatiu a l'existència de finançament adequat i suficient pel que fa a la despesa que s'hagi de dur a terme, en cas que no es produeixi cap dels supòsits a què es refereix la lletra a anterior.
4. A partir de la incorporació en el SICODE dels pressuposts de l'exercici de 2020, la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització o de l'òrgan en el qual hagi delegat, ha de notificar a la persona interessada l'inici del contracte o el desistiment de l'expedient que s'hagi iniciat provisionalment d'acord amb el Decret 75/2004. En cas de desistiment, s'ha d'informar la Intervenció General de les contractacions no efectuades.
5. Els expedients que hagin seguit el procediment que preveu aquest article sobre tramitació anticipada de despesa s'han d'incloure en els documents AD inicials de l'exercici de 2020 de manera automàtica.
Per a les contractacions o els nomenaments que no segueixin el procediment que estableix aquest article, s'han de tramitar els documents AD+ corresponents, una vegada que el sistema informàtic permeti generar documents comptables en el pressupost de l'exercici de 2019.
6. El procediment que disposa aquest article no és aplicable al personal adscrit al servei d'educació no universitària.
7. El Servei de Salut de les Illes Balears ha de tramitar de manera anticipada les despeses de personal del seu pressupost d'acord amb l'article 43 del Decret 75/2004, amb les especificitats pròpies de la seva organització.
Article 17
Consola de factures
1. Per tal de garantir la fiabilitat de la informació comptable, és responsabilitat de les UGE mantenir depurada i actualitzada la informació que consta en la consola de factures, que inclou, a més de les factures, altres tipus de despeses.
Les secretaries generals de cada conselleria han de prendre les mesures més adients perquè les dades necessàries de totes les despeses estiguin a l'abast de les UGE i que aquestes les registrin en la consola de factures. També han de vetllar perquè, al tancament de l'exercici, els centres gestors no tenguin cap factura o despesa pendent de registre administratiu ni de registre a la consola de factures.
2. Els registres incorrectes en la consola de factures, duplicats o erronis, s'han de rebutjar indicant-ne el motiu.
Els registres pendents de tramitació anotats a la consola han de tenir assignada la partida pressupostària amb càrrec a la qual s'han de tramitar les obligacions.
3. El Servei de Salut de les Illes Balears ha de dur a terme el que determina aquest article d'acord amb les especialitats del seu sistema informàtic.
Article 18
Comptabilització de les despeses meritades pendents d'aplicar al pressupost al tancament de l'exercici
1. Al tancament de l'exercici han de quedar comptabilitzades totes les despeses meritades vençudes i no vençudes fins al dia 31 de desembre. Pel que respecta a aquesta Ordre i amb relació al que estableix l'article 51.2 b) i c) de la Llei 14/2014 s'ha d'entendre, exclusivament als efectes comptables, que una despesa està vençuda quan ha estat facturada, o en situació anàloga en la resta de despeses.
2. L'UGE de cada secció pressupostària o l'òrgan equivalent dels organismes autònoms i altres ens amb pressupost propi (d'ara endavant els responsables de la gestió econòmica) disposen fins al dia 24 de gener de 2020 per trametre a la Intervenció General, la relació de les despeses meritades vençudes no aplicades al pressupost i les despeses meritades no vençudes al tancament de l'exercici, d'acord amb el model que s'adjunta com annex 3. Aquesta informació es tramet als efectes del que disposa l'article 51.2 b) i c) de la Llei 14/2014 i es podrà completar fins al dia 28 de febrer de 2020.
És responsabilitat de cada centre gestor —és a dir, direccions generals, secretaries generals, gerències, direccions de gestió i equivalents— facilitar als seus responsables de la gestió econòmica les dades necessàries per preparar la informació esmentada.
Els responsables de la gestió econòmica han de disposar d'una relació detallada de la despesa que han inclòs en el saldo final (columna 12) de l'annex 3 de tancament de l'exercici, i aquesta ha de contenir com a mínim les següents dades:
Columna d'inclusió en el saldo final (de 12.1 a 12.6)
Gerència (només a per al Servei de Salut de les Illes Balears)
Posició pressupostària completa
Nom, NIF i codi SAP del creditor
Concepte, número, data i import de la factura.
Número de factura intern en la Consola de Factures (identificatiu del document).
En cas de despesa pendent de factura o no susceptible de facturació, s'han d'incloure les dades necessàries per a la seva identificació, en funció del tipus de despesa.
Aquesta informació estarà a disposició de la Intervenció General, als efectes dels controls financers o d'altre tipus que corresponguin, així com per a l'acompliment de l'establert en els articles 51.2 b) i c) i 146.2 de la Llei 14/2014.
3. Els òrgans o les unitats responsables de la comptabilitat han de registrar a 31 de desembre de 2019 totes les despeses meritades no aplicades al pressupost, vençudes i no vençudes, en el compte Creditors per operacions meritades, sens perjudici que el centre gestor les apliqui posteriorment al pressupost de despeses de l'exercici de 2020, un cop complerts tots els requisits legalment exigibles per a cada tipus de despesa.
Article 19
Imputació al pressupost de despeses de les obligacions derivades d'exercicis anteriors
1. Amb càrrec als crèdits del pressupost de l'exercici 2020 només es poden formular propostes de despeses i expedir ordres de pagament per obligacions derivades d'adquisicions, d'obres, de serveis i d'altres prestacions o despeses en general que es duguin a terme durant aquest any natural, sens perjudici de les excepcions que respecte d'aquesta norma estableixen la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la vigent Llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma i altres normes concordants.
La despesa s'ha d'imputar a l'exercici de la facturació quan coincideixi amb l'exercici de la prestació, amb independència de la data de conformitat.
2. La imputació a càrrec del pressupost de 2020 de les despeses comptabilitzades al tancament de l'exercici en el compte Creditors per operacions meritades, d'acord amb l'article 51.2 b) i c) de la Llei 14/2014, s'ha de fer:
a) Quan la data de la factura correspongui a l'exercici 2020 i la prestació s'hagués realitzat en l'exercici 2019 (o anteriors), la despesa s'ha d'imputar pressupostàriament a l'exercici 2020, sense que sigui necessària l'autorització prevista a l'apartat 2.b) d'aquest article i sens perjudici de la informació que s'ha de trametre en l'annex 3.
b) Fins al dia 28 de febrer de 2020, per a les despeses meritades i vençudes al 31 de desembre de 2019. A partir de l'1 de març de 2020, la seva imputació pressupostària requerirà l'autorització prèvia de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors.
3. La imputació a càrrec del pressupost de 2020 de les despeses meritades i vençudes a l'exercici 2019 o anteriors no comptabilitzades al tancament de l'exercici 2019 en el compte Creditors per operacions meritades, requeriran l'autorització prèvia del Consell de Govern.
En relació amb les imputacions autoritzades pel Consell de Govern, els responsables de la gestió econòmica han d'informar trimestralment la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, en la forma i els terminis que s'indiquin, amb la finalitat de poder trametre al Parlament de les Illes Balears la informació que estableix l'article 146.1 j) de la Llei 14/2014. Aquesta informació també s'ha de trametre a la Intervenció General en el model que s'adjunta com a annex 3, per tal d'anotar-les en el compte Creditors per operacions meritades del mes en què se'n tingui coneixement, com a rectificació del saldo inicial.
4. Als efectes dels apartats 2 i 3 la Direcció General de Pressuposts ha d'impulsar les modificacions de crèdit adients i necessàries, si s'escau.
Article 20
Comptabilització de les provisions i informació dels passius contingents
1. És responsabilitat de cada centre gestor —és a dir, direccions generals, secretaries generals, gerències, direccions de gestió i equivalents— facilitar als responsables de la gestió econòmica la informació de les provisions i dels passius contingents que al tancament de l'exercici s'han d'incloure en el model annex 4.
2.L'UGE de cada secció pressupostària o l'òrgan equivalent dels organismes autònoms disposen fins al 28 de febrer 2020 per trametre l'annex 4 a la Intervenció General.
Article 21
Operacions d'immobilitzat
1. La Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni ha de tenir en compte els terminis que fixa l'article 6.1 d'aquesta Ordre pel que fa a la validació de les fitxes d'inventari que estableix la Instrucció 1/2011 de la Direcció General de Patrimoni i la Intervenció General, amb la finalitat que les UGE puguin anotar els documents comptables amb càrrec a l'exercici de 2019 en els terminis fixats. En tot cas, les fitxes creades per un usuari centralitzat queden excloses d'aquesta revisió prèvia i no és pertinent la correcció que se'n derivi, la qual, si s'escau, s'ha de dur a terme quan s'obri l'exercici següent.
2. Fins al dia 24 de gener de 2020 es pot trametre la informació relativa a les operacions d'adquisició de béns d'immobilitzat material i immaterial amb càrrec al concepte 640, els expedients d'immobilitzat sense despesa (SENDE), les d'arrendament financer (lísing) i les altres que la Intervenció General o la Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni requereixin per a la comptabilització correcta en l'Inventari General de Béns i Drets de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, totes referides a l'exercici de 2019.
Article 22
Operacions no pressupostàries
1. En aplicació de l'article 68 del Decret 75/2004, els centres gestors que tramiten operacions no pressupostàries disposen fins al dia 7 de febrer de 2020 per trametre les conciliacions corresponents referides a dia 31 de desembre.
2. Les ordres de pagament no pressupostari que s'hagin de tramitar per dur a terme els ajusts necessaris per conciliar els comptes a dia 31 de desembre es poden trametre a la Intervenció General fins al dia 19 de desembre. Aquestes ordres es poden validar i pagar fins al dia 31 de desembre.
3. Les operacions de conciliació de saldos que no requereixen la tramitació d'ordres de pagament no pressupostari es poden proposar fins al dia 14 de febrer de 2020.
Article 23
Tramesa de la informació de tancament de les entitats dependents
1. Les secretaries generals han de vetllar perquè les persones responsables dels ens inclosos en el sector públic instrumental de l'Administració de la Comunitat Autònoma adscrits a la seva conselleria, qualssevol que sigui la denominació i la forma jurídica, trametin la informació de tancament de l'exercici de 2019 que la Intervenció General estableixi, d'acord amb el que disposen l'article 102 del Decret 75/2004; la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, i l'Ordre HAP/2105/2012, d'1 d'octubre, per la qual es despleguen les obligacions de subministrament d'informació que preveu la Llei orgànica 2/2012, amb la finalitat de complir la normativa vigent sobre estabilitat pressupostària. En els terminis que s'indiquen a continuació s'han de trametre complimentats els models que figuren en la Central d'Informació:
a) Fins al dia 22 de gener de 2020: avançament del tancament de 2019. Els responsables dels ens s'han d'assegurar que aquesta previsió inclou totes les operacions previstes per al tancament, a fi que en reflecteixi una imatge fidel.
b) Fins al dia 23 d'abril de 2020: la informació de tancament, que ha de coincidir amb els comptes anuals formulats.
c) Del 9 al 12 de juny de 2020:
— La informació definitiva de tancament de 2019.
— La informació que determini la Intervenció General als efectes de consolidació dels comptes.
En ambdós casos la informació anterior ha de ser la corresponent als comptes aprovats definitivament i auditats, i ha d'estar diligenciada pel responsable de l'entitat, que farà constar que es tracta de la informació definitiva de tancament de l'exercici 2019 de l'entitat que correspongui.
En l'informe d'auditoria dels comptes de les entitats es farà referència a la informació de consolidació que la Intervenció estableixi com a obligatòria.
El que s'indica en els paràgrafs anteriors s'ha d'entendre sens perjudici del compliment dels terminis que estableix l'article 24 d'aquesta Ordre.
2. Els comptes definitius auditats s'han de trametre a la Intervenció General com a màxim el dia 24 d'abril de 2020.
Article 24
Comptes anuals dels ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
1. El termini per formular els comptes anuals dels ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears acaba el dia 29 de febrer de 2020, i el termini per aprovar-los definitivament, el dia 30 d'abril de 2020.
2. Les entitats a les que fa referència l'article 136.3 de la Llei 14/2014 han de trametre a la Intervenció General la informació del tancament de 2019 que correspongui per adjuntar-la al compte general, per la qual cosa disposen fins al 30 de juny de 2020. En qualsevol cas, la falta de tramesa de la informació no és obstacle perquè la Intervenció General pugui formar el compte general.
Disposició addicional primera
Referències als terminis
Pel que fa a les referències als terminis fixats en aquesta Ordre, el dia que en cada cas s'indica s'ha d'entendre que hi és inclòs.
Disposició addicional segona
Excepcions a les limitacions temporals
Queden exceptuats de les limitacions temporals previstes en els articles 4.1, 5, 6.1 i 6.2 d'aquesta Ordre els expedients i els documents comptables d'execució del pressupost de despeses que s'hagin d'imputar a crèdits pressupostaris que tinguin la consideració de despeses amb finançament afectat i l'execució dels quals hagi de dur-se a terme fins el dia 31 de desembre de 2019.
Disposició final primera
Interpretació i desplegament
1. Es faculta l'interventor general de la Comunitat Autònoma per dictar les instruccions oportunes per aplicar i desplegar els procediments instrumentals que preveu aquesta Ordre.
2. Així mateix, es faculta l'interventor general per dictar les instruccions i requerir la informació necessària per retre el compte general d'acord amb el nou Pla General de Comptabilitat Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Així mateix, i per tal que el compte general reflecteixi una imatge fidel, amb la petició motivada prèvia del centre gestor, mitjançant una resolució expressa de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors es poden modificar amb caràcter excepcional i per imports significatius les dates que figuren en aquesta Ordre, sempre que això no impliqui retards en les operacions de tancament de l'exercici de 2019 o en l'obertura de les de 2020.
Disposició final segona
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 26 de setembre de 2019
La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors ,
Rosario Sánchez Grau