Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 5020
Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 22 de maig de 2019 per la qual es regula el funcionament dels serveis d’orientació educativa, social i professional de les Illes Balears
PREÀMBUL
L’article 26 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix el dret a l’educació, d’acord amb el que disposa l’article 27 de la Constitució espanyola i les lleis orgàniques que el desenvolupen, sense perjudici de les facultats que s’atribueixen a l’Estat a l’article 149.1.30 de la Constitució espanyola i a l’Alta Inspecció per al compliment i garantia d’aquestes normes. Així mateix, l’article 36 de l’Estatut estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria d’ensenyament no universitari i en altres aspectes, com la competència de desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió,nivells i graus,modalitats i especialitats.
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (en endavant LOE), dissenya un model educatiu d’acord amb els valors constitucionals, basat en el respecte als drets i les llibertats reconeguts i inspirat en principis com ara la qualitat de l’educació, la garantia en la igualtat de drets i oportunitats, l’equitat, la no discriminació, la inclusió educativa o la flexibilitat per adequar l’educació a la diversitat d’aptituds, interessos, expectatives i necessitats de l’alumnat, entre d’altres.
L’article 71.1 de La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació estableix que les administracions educatives han de disposar dels mitjans necessaris perquè tot l’alumnat arribi al màxim desenvolupament personal, intel•lectual, social i emocional, així com als objectius establerts amb caràcter general per la llei. També, estableix que l’Administració educativa podrà establir plans de centres prioritaris per donar suport especialment als centres que escolaritzin alumnes en situació de desavantatge social.
El capítol I del títol II de la Llei orgànica 2/2006 fa referència a l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu i, a l’article 71.2, estableix que correspon a les Administracions educatives assegurar els recursos necessaris perquè l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), així com aquell que requereixi una atenció educativa diferent de l’ordinària perquè presenta necessitats educatives especials (NEE), dificultats específiques d’aprenentatge (DEA), trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH), altes capacitats intel·lectuals (AC), haver-se incorporat tard al sistema educatiu (IT) o per condicions personals o d’història escolar (CP/HE) puguin arribar al màxim desenvolupament possible de les seves capacitats personals i, en tot cas, als objectius establerts amb caràcter general per a tot l’alumnat.
L’article 71.3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació estableix que les administracions educatives han d’establir els procediments i recursos necessaris per identificar de forma primerenca les necessitats educatives específiques dels alumnes esmentats al paràgraf anterior. L’atenció integral a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu s’ha d’iniciar des del mateix moment en què la necessitat sigui identificada i s’ha de regir pels principis de normalització i inclusió.
L’article 72.1 de la llei esmentada estableix que les administracions educatives han de disposar professors de les especialitats corresponents i dels professionals qualificats, així com de mitjans i materials necessaris per a l’atenció adequada de l’alumnat.
Les referències en aquesta llei a l’orientació educativa i professional són constants, i es configura no només com a principi inspirador del sistema educatiu espanyol, sinó també com un recurs necessari que les administracions educatives han de proveir i que ha de ser objecte d’atenció prioritària per part d’aquestes. D’aquesta manera, l’orientació educativa, psicopedagògica, social i professional s’ha de considerar un dret bàsic i fonamental de l’alumnat i de les famílies, un recurs al servei de la millora dels aprenentatges i del suport al professorat i, en general, al conjunt del sistema.
L’article 157.1 h de la Llei orgànica 2/2006 respon a l’obligació de proveir serveis o professionals especialitzats en l’orientació educativa, psicopedagògica i professional.
L’article 1 f d’aquesta mateixa llei estableix que l’orientació educativa i professional dels estudiants ha de ser un mitjà necessari per a la consecució d’una formació personalitzada que propiciï una educació integral en coneixements, destreses i valors.
Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l’atenció i els drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears posa especial atenció en el sistema de protecció de la persona menor d’edat i en el reconeixement dels seus drets, i pretén regular amb caràcter general l’atenció integral que s’ha de prestar en els àmbits de la prevenció, la protecció i l’execució de les mesures de protecció i reforma. Els canvis introduïts a la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol, i a la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència, desenvolupen i reforcen el dret del menor i que l’interès superior de protecció sigui prioritari, amb la finalitat d’assegurar-ne el respecte complet i efectiu, així com el seu desenvolupament integral.
El Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, defineix les condicions de formació per exercir la docència en l’educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial, i s’estableixen les especialitats dels cossos docents d’ensenyament secundari.
El Decret 67/2008, de 6 de juny de 2008, estableix l’ordenació general dels ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
El Decret 39/2011, de 29 d’abril, modificat pel Decret 32/2014, de 18 de juny, pel qual s’estableix el currículum d’educació primària a les Illes Balears i el Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears, regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, modificat especialment al capítol IX, sobre l’orientació educativa i els serveis d’orientació educativa, i a la disposició final primera faculta el conseller d’Educació i Cultura perquè adopti les mesures necessàries per a l’execució d’aquest Decret.
El Decret 119/2002, de 27 de setembre, aprova el reglament orgànic de les escoles públiques d’educació infantil, dels col•legis públics d’educació primària i dels col•legis públics d’educació infantil i primària.
El Decret 120/2002, de 27 de setembre, aprova el reglament orgànic dels instituts d’educació secundària.
La regulació continguda en aquesta Ordre parteix del fet que, tot i que l’orientació educativa és inherent a la funció docent i es duu a terme de forma continuada i progressiva al llarg de les diferents etapes educatives, determinades tasques exigeixen un grau d’especialització que justifiquen l’existència d’uns serveis integrats per professors de l’especialitat d’orientació educativa i professors tècnics de l’especialitat de serveis a la comunitat que, quan el servei ho requereixi, es podran dotar els serveis d’altres especialitats docents. A més, l’exercici de les diferents funcions pròpies de l’orientació fa necessari que aquests serveis comptin amb altres professionals diversos —d’acord amb els ensenyaments que ofereixin els centres i de les necessitats educatives de l’alumnat—, els quals han d’actuar de manera coordinada i desenvolupar la seva feina en diferents àmbits assumits de forma col•legiada entre tots els professionals que intervenen en el procés educatiu.
El nou model d’orientació aposta per la prevenció, centrada en l’optimització de les capacitats de l’alumnat i en la capacitació professional del professorat. Es tracta de garantir l’atenció de les necessitats emergents als centres educatius.
El model d’orientació que es proposa en aquesta ordre es caracteritza per:
a) Ser un model en què l’orientació educativa, social i professional es duu a terme en totes les etapes educatives amb una intervenció des dels propis centres de manera coordinada amb els diferents professionals que hi intervenen. La finalitat dels serveis d’orientació educativa i professional no és una altra que contribuir des de les seves funcions específiques, juntament amb la resta de professionals que intervenen en l’acció educativa, a fer que tots els alumnes segueixin el seu procés educatiu amb èxit, de manera que puguin optimitzar les seves competències i es trobin amb els suficients recursos i estratègies per abordar objectius i reptes posteriors. Alhora, se cerca contribuir al benestar emocional i físic dels alumnes, i a una educació integral que permeti el desenvolupament de totes les seves capacitats i potencialitats personals.
b) Presentar tres nivells d’intervenció, d’acord amb el que estableix l’article 37.1 del Decret 39/2011, els quals s’organitzen segons el grau d’especialització i es converteixen en els referents de les actuacions i decisions que es poden adoptar en l’atenció de l’alumnat.
c) Reforçar el paper de les famílies, el qual apareix reconegut de manera expressa a l’article 1 h bis de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, introduït per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, de manera que els progenitors i tutors legals tenen el dret i el deure de col·laborar amb els serveis i recursos d’orientació en benefici dels menors a càrrec seu.
d) Oferir un model d’intervenció d’orientació educativa en el qual se situïn els processos d’ensenyament i aprenentatge com a objecte de la intervenció, que considera el context en què aquests es produeixen i s’assigna als serveis d’orientació el paper d’assessorament psicopedagògic i agent del canvi que requereix una intervenció des de dins.
e) Ser l’element clau que permeti ajudar els centres educatius a desenvolupar programes que impulsin mesures conduents a un major èxit escolar amb la finalitat d’acostar-se als contextos educatius inclusius contemporanis, a partir de l’anàlisi de necessitats individuals, del centre, de la comunitat i de la zona educativa.
Aquesta Ordre, d’acord amb l’article 38 del Decret 39/2011, preveu regular els serveis d’orientació educativa, social i professional i estableix com a novetats pel que fa a l’estructura actual:
1r. La reordenació dels serveis d’orientació educativa, que s’han de coordinar tant en els aspectes administratius com en els tècnics des de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa. 2r. L’organització, a l’educació infantil, dels equips d’atenció primerenca (EAP); als centres d’educació infantil i primària, de les unitats d’orientació educativa i psicopedagògica (UOEP), i a la resta d’ensenyaments (IES, CEPA i de règim especial), dels professionals dels serveis d’orientació educativa que s’han d’organitzar com a departaments d’orientació (DO). 3r. La creació d’equips especialitzats d’alta intensitat d’intervenció educativa per a l’atenció a alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, que intervenen des de l’educació infantil, fins a finalitzar l’educació obligatòria, i postobligatòria en centres sostinguts amb fons públics, els quals depenen orgànicament i tècnicament de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa. S’han de constituir els equips següents:
1. Equip d’Altes Capacitats Intel·lectuals (EACI).
2. Equip d’Alteració del Comportament (EAC).
3. Equip per a l’Avaluació i Intervenció de les Dificultats Socials i de la Comunicació i dels Trastorns del Neurodesenvolupament (EADISOC).
4. Equip per a la Intervenció amb l’Alumnat amb Dificultats Visuals (EADIVI).
5. Equip de Comunicació, Llenguatge i Aprenentatge (ECLA).
6. Altres equips que la Conselleria d’Educació i Universitat consideri.
Per tot això, d’acord amb la Mesa Sectorial i el Consell Escolar, oït el Consell Consultiu de les Illes Balears, i en ús de les facultats que m’atribueixen els articles 33.3 i 38.2 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, dict la següent
ORDRE
Capítol I
Disposicions generals
Article 1 Objecte
La present Ordre té per objecte regular l’estructura, l’organització i el funcionament dels serveis d’orientació educativa, social i professional de les Illes Balears; facilitar als centres docents compresos en el seu àmbit d’aplicació l’organització d’una resposta educativa inclusiva perquè tot l’alumnat disposi de les condicions adequades per a la seva educació.
Article 2 Àmbit d’aplicació
Aquesta Ordre s’ha d’aplicar en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de l’àmbit territorial de les Illes Balears, en el marc de l'article 2 del Decret 39/2011, 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.
Article 3 Concepte d’orientació educativa, social i professional i àmbits d’intervenció
1. L’orientació educativa, social i professional és un procés que contribueix al desenvolupament integral i personal de l’alumne mitjançant un treball coordinat dels professionals que hi intervenen i de les famílies mitjançant un conjunt integrat d’accions, coneixements, tècniques i procediments específics.
2. Els àmbits d’intervenció de l’orientació educativa, social i professional són el procés d’ensenyament i aprenentatge, l’acció tutorial, l’orientació acadèmica i professional per al desenvolupament personal de l’alumne i l’atenció a les famílies.
Article 4 Principis de l’orientació educativa, social i professional
L’orientació educativa, social i professional es basa en els principis següents:
a) Principi de prevenció: l’orientació educativa, social i professional presenta un caràcter proactiu que pretén anticipar-se a l’aparició de dificultats en el desenvolupament de la persona.
b) Principi de desenvolupament: l’orientació educativa, social i professional s’ha d’entendre com un procés mitjançant el qual s’acompanya l’individu al llarg de les diferents etapes educatives amb la finalitat d’aconseguir el màxim creixement de les seves capacitats.
c) Principi d’intervenció social: el context i l’entorn comunitari és l’element de referència imprescindible de l’acció orientadora, el qual ha de tenir en compte les condicions contextuals i ambientals de l’individu, especialment les familiars, ja que aquestes influeixen en la presa de decisions i en el seu desenvolupament personal.
d) Principi d’apoderament personal i social: entès com el procés en el qual els individus o grups socials arriben a adquirir les competències necessàries per prendre el control de les seves pròpies vides i donen suport i reforcen l’enfortiment personal dels altres components del seu grup o comunitat.
Article 5 Nivells d’intervenció
L’orientació educativa, social i professional es desenvolupa en tres nivells d’intervenció, que s’han de convertir en referents per a les actuacions i decisions que s’adoptin en l’atenció a tots els alumnes: a) Primer nivell: atenció a tots els alumnes i a les famílies, duita a terme per tot el professorat i, especialment, pels tutors.
b) Segon nivell: atenció a tots els alumnes i a les famílies, desenvolupada pels professionals dels serveis d’orientació en els centres docents públics i en els centres privats sostinguts amb fons públics.
c) Tercer nivell: atenció a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu que requereixin alta intensitat de suport, desenvolupada per equips especialitzats.
Article 6 Orientació a l’educació infantil, primària, secundària i en centres d’educació de persones adultes
1. Les actuacions dels serveis d’orientació educativa es duen a terme en l’àmbit dels ensenyaments d’educació infantil, d’educació primària, d’educació secundària, de règim especial i de persones adultes.
2. A les etapes d’educació infantil i d’educació primària l’orientació educativa, social i professional ha de prestar especial atenció a la prevenció i detecció primerenca de les dificultats d’aprenentatge mitjançant l’atenció individualitzada i personalitzada dels alumnes, en col·laboració amb la família i l’entorn social, i l’adopció de mesures que afavoreixin la convivència, l’aprenentatge i la transició entre els diferents cursos i etapes educatives.
3. Als centres d’educació secundària, centres concertats que imparteixen educació secundària, centres integrats de formació professional (CIFP), centres de règim especial, centres d’educació de persones adultes (CEPA) i centres d’educació especial, s’ha de treballar especialment en l’acompanyament dels alumnes en el procés de planificació i construcció de projectes professionals i vitals que guiïn els seus objectius en els àmbits personal, acadèmic, social i professional, amb perspectiva coeducativa, i facilitar oportunitats d’aprenentatge i d’experiència personal relacionades amb l’entorn educatiu i laboral que ajudin a triar les opcions acadèmiques i professionals més concordes amb els seus interessos, capacitats i situació personal.
4. L’orientació educativa ha de preveure una especial atenció en la transició entre les etapes d’infantil a primària, de primària a secundària i les no obligatòries, amb atenció personalitzada i proposició de mesures al centre educatiu que afavoreixin el seguiment escolar, la convivència i el canvi d’etapa.
Article 7 Personal docent
1. La Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, conjuntament amb la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, en el marc de la planificació general dels recursos de la Conselleria d’Educació i Universitat, dotarà la xarxa de centres educatius públics del personal necessari per al funcionament dels serveis d’orientació educativa, social i professional.
2. La Conselleria d’Educació i Universitat dotarà els centres privats sostinguts amb fons públics compresos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordre del personal i els recursos necessaris per a l’exercici de l’orientació educativa, social i professional; per donar resposta a les necessitats del seu alumnat, i per complir amb els criteris d’equitat i igualtat d’oportunitats.
Article 8 Formació
1. La Conselleria d’Educació i Universitat promourà les accions formatives adients destinades a tots els professionals que intervenen en els serveis d’orientació educativa, així com també als tutors implicats, tal com queda inclòs en els plans de formació permanent del professorat i desenvoluparà plans específics d’actuació que s’han de reflectir a les instruccions anuals.
2. Els serveis especialitzats d’orientació educativa, social i professional han de promoure la formació dels docents i, per tant, han de col·laborar i participar activament en el desenvolupament de programes formatius adreçats al professorat, a les famílies i a la comunitat educativa en general dels centres en què actuïn.
Capítol II
Serveis d’orientació educativa
Secció 1a
Concepte, estructura i funcions dels serveis d’orientació educativa
Article 9 Concepte i estructura
S’entenen per serveis d’orientació educativa els integrats per professionals de l’àmbit educatiu, els quals s’organitzen en:
a) Equips d’atenció primerenca (EAP), que atenen alumnes de primer i segon cicle d’educació infantil, o de segon cicle d’educació infantil en aquells centres que només disposin d’aquesta etapa.
b) Unitats d’orientació educativa i psicopedagògica (UOEP), en els centres educatius d’infantil i primària, que és l’òrgan que integra el servei d’orientació a la plantilla orgànica del centre i és responsable de garantir la intervenció educativa, psicopedagògica i social de l’alumnat.
c) Equips d’orientació educativa i psicopedagògica (EOEP), que són els serveis d’orientació educatius, psicopedagògics i socials externs als centres educatius que han d’atendre a educació infantil i primària .
d) Departaments d’orientació (DO) educativa, social i professional als centres d’educació secundària i als centres d’educació de persones adultes.
e) Equips especialitzats (EE) per a l’assessorament dels centres educatius respecte de l’atenció als alumnes que, per l’especificitat de les seves necessitats, requereixen una intervenció d’alta intensitat i que actuen en l'àmbit de tots els centres educatius de les Illes Balears.
Article 10 Finalitat i funcions dels serveis d’orientació educativa
Les funcions generals dels serveis d’orientació, reflectides a l’article 39 del Decret 39/2011, 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, s'organitzen en els apartats següents:
1. Pel que fa a l’atenció i intervenció als centres i altres serveis:
a) Contribuir a una plena inclusió de l’escola en la comunitat aprofitant i fent ús dels recursos comunitaris.
b) Orientar a l’hora d’establir mesures d’atenció a la diversitat, de promoure pràctiques inclusives i de millorar la convivència, la innovació educativa i l’acció tutorial.
c) Mantenir actualitzat el cens específic dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu mitjançant el programa GestIB, de la Conselleria d’Educació i Universitat.
d) Promoure la coordinació entre els diferents serveis d’orientació i centres per analitzar els problemes comuns i dissenyar plans d’actuació comunitaris, així com facilitar el traspàs d’informació dels alumnes, especialment en els canvis de centre i en el canvi de cicle i etapa.
e) Col·laborar, assessorar i formular propostes a l’equip directiu i al claustre en l’elaboració, el desenvolupament, l’aplicació i la revisió dels plans d’acció tutorial, d’atenció a la diversitat, de convivència i d’orientació per al desenvolupament dels alumnes.
f) Donar suport psicopedagògic als centres en la prevenció i detecció primerenca de dificultats d’aprenentatge i en situacions de maltractament i manca d’atenció adequada.
g) Atendre les demandes dels equips docents en el procediment conduent a l’avaluació psicopedagògica dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i participar, en funció dels resultats d’aquesta avaluació, en els informes de necessitats educatives especials i en la programació d’activitats de suport educatiu dins el context escolar.
h) Proposar actuacions i plantejar canvis metodològics a l’equip directiu i als tutors encaminats a facilitar o afavorir la inclusió dels alumnes amb necessitats específiques de suport al centre en el context de l’aula.
i) Aplicar mesures que evitin l’abandonament prematur del sistema educatiu per part dels alumnes.
j) Col·laborar, a través d’accions educatives inclusives, en la reducció i extinció de problemes de comportament i en el disseny, seguiment i avaluació d’estratègies de prevenció per al desenvolupament d’un pla integral de convivència del centre en el context de l’aula.
k) Vetllar, conjuntament amb l’equip directiu, perquè els alumnes amb desavantatge social tenguin accés i utilitzin els recursos dels centres ordinaris i complementaris, i facilitar l’obtenció d’altres recursos que incideixin en la igualtat d’oportunitats (beques, subvencions, ajudes, etc.).
l) Elaborar, adaptar i afavorir l’intercanvi de materials i instruments que siguin d’utilitat per a la comunitat educativa per a l’atenció a la diversitat dels alumnes i per a l’acció tutorial.
m) Coordinar-se entre si, promoure la coordinació entre els centres per analitzar els problemes comuns i dissenyar plans d’actuació, així com facilitar el traspàs d’informació dels alumnes, especialment en els canvis de centre i en el canvi de cicle i etapa.
n) Coordinar i supervisar els programes i les actuacions que es duguin a terme a les unitats educatives especials en el centre ordinari (UEECO).
o) Facilitar a les escoles del sector els recursos materials i experiències educatives de què es pugui disposar i que poden ser útils per als professors i per a la comunitat educativa.
p) Proporcionar als centres i als docents indicadors i programes per prevenir, detectar i millorar el grau de competència i les dificultats i els problemes de desenvolupament personal, social i d’aprenentatge, com també les necessitats específiques de suport educatiu.
q) Impulsar processos formatius associats a accions per a la innovació i millora dels centres educatius adreçats al professorat i a les famílies.
r) Orientar sobre el sistema integrat de la formació professional.
s) Desenvolupar programes d’animació sociocultural especialment enfocats en l’educació en valors, la igualtat de gènere i l’educació intercultural.
t) Dur a terme intervencions educatives per prevenir i detectar qualsevol indicador de risc en situacions familiars i escolars, a més de notificar-ho al Registre Unificat de Maltractament Infantil (RUMI).
u) Coordinar-se i col•laborar amb els centres de professors (CEP) i altres institucions per a l’assessorament o la realització d’activitats formatives als centres adreçades de forma conjunta al professorat i a les famílies o tutors legals.
v) Col·laborar amb els serveis externs als centres educatius en la detecció de necessitats socials i culturals i participar en els processos d’escolarització en coordinació amb els serveis d’orientació dels centres i amb les comissions d’escolarització.
w) Proporcionar criteris perquè el pla d’acció tutorial i el pla d’orientació acadèmica i professional atenguin la diversitat social i cultural de l’alumnat; facilitin l’acollida, inclusió i participació de l’alumnat amb desavantatge i la continuïtat del seu procés educatiu; evitin l’abandonament escolar, i facilitin la seva transició a la vida adulta i laboral.
x) Participar en l’elaboració dels programes de seguiment i control de l’absentisme escolar dels alumnes en col•laboració amb altres serveis externs i institucions, i desenvolupar les actuacions necessàries per garantir l’accés i la permanència al centre.
2. Pel que fa l’atenció i intervenció amb els alumnes:
a) Fer l’avaluació i l’assessorament psicopedagògic en la planificació, desenvolupament i disseny d’actuacions que donin resposta a les necessitats educatives de tots els alumnes.
b) Participar en el seguiment educatiu de tot l’alumnat, especialment pel que fa als canvis de curs, cicle i etapa, així com en l’elecció entre les diferents opcions acadèmiques, formatives i professionals.
c) Aplicar protocols per a la detecció precoç dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu relacionats amb l’avaluació del llenguatge, la comunicació, la socialització, les dificultats d’aprenentatge i les altes capacitats intel•lectuals i d’altres que puguin sorgir que impedeixin el desenvolupament educatiu.
d) Dissenyar el pla d’intervenció individual de l’alumne conjuntament amb els diferents professionals que intervenen i assessorar mitjançant la participació en els claustres o en altres estructures de coordinació previstes al centre, sempre dins un context de col·laboració, per millorar la qualitat de l’ensenyament i aconseguir la inclusió dels alumnes.
e) Identificar i interpretar el context formatiu i professional dels alumnes per tal de propiciar una inserció laboral amb garanties d’èxit.
f) Establir processos d’identificació, actualització, seguiment i intervenció psicopedagògica per als alumnes amb necessitats específiques de suport.
g) Recopilar, classificar i gestionar la informació per dur a terme l’orientació acadèmica i professional.
h) Elaborar la proposta de criteris i procediments previstos per fer les adaptacions al currículum per als alumnes amb necessitats educatives especials.
i) Facilitar la planificació d’itineraris de formació tant acadèmica com professional per als alumnes.
j) Dur a terme entrevistes individuals amb els alumnes per prevenir, detectar o intervenir en situacions de risc social, familiar o escolar.
3. Pel que fa a l’atenció i intervenció amb les famílies:
a) Promoure una cooperació entre escola i família que condueixi a una millor inclusió i educació dels alumnes.
b) Afavorir i participar en els processos d’acolliment de les famílies i dels alumnes d’incorporació tardana, així com contribuir a la millora de les relacions i de les habilitats parentals.
c) Informar i assessorar les famílies dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i col•laborar amb els tutors en la inclusió, seguiment i acompanyament dels alumnes als centres educatius.
d) Participar en el desenvolupament d’unes relacions fluides entre el centre i les famílies i promoure programes formatius i d’orientació familiar als centres docents.
e) Fer l’acompanyament dels alumnes i les famílies perquè culmini amb èxit el procés de matriculació en el canvi de centre o en el canvi d’etapa.
f) Fer l’acompanyament, el seguiment i la coordinació de la família i de les diferents actuacions que es duen a terme en els àmbits escolar, sanitari i social en relació amb l’alumne.
g) Elaborar informes d’intervenció a partir de les demandes d’avaluació socioeducativa fetes als centres docents i aportar criteris sobre l’avaluació del context familiar i social, prèvia anàlisi psicosocial.
4. Qualsevol altra que sigui encomanada per la Conselleria d’Educació i Universitat.
Secció 2a
Equips d’atenció primerenca (EAP)
Article 11 Concepte i estructura
1. Els equips d’atenció primerenca (EAP) són òrgans de suport extern als centres docents sostinguts amb fons públics al primer cicle d’educació infantil, als centres autoritzats i al segon cicle en aquells centres que només disposin d’aquesta etapa; són els responsables de garantir la intervenció psicopedagògica i de contribuir al desenvolupament de l’orientació personal, educativa i social dels alumnes, les seves famílies i els centres dependents de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa.
2. Els equips d’atenció primerenca estan integrats per:
a) Professors d’ensenyament secundari de l’especialitat d’orientació educativa.
b) Professors tècnics de formació professional de l’especialitat de serveis a la comunitat.
c) Mestres d’audició i llenguatge (AL).
d) Mestres de suport educatiu (PT).
e) Altres professionals que es puguin considerar necessaris.
3. Els equips d’atenció primerenca s’organitzen territorialment per zones d’actuació, segons s’estableix a l’annex 1 de zonificació.
4. El nombre de dies d’atenció per part dels professionals del servei d’orientació educativa als centres ha de ser proporcional a les necessitats dels alumnes, els centres i les seves famílies.
5. La coordinació de cada EAP ha de ser assumida per un dels seus membres, d’acord amb el que marca l’article 27 d’aquesta Ordre.
Article 12 Finalitats
1. Els equips d’atenció primerenca tenen per finalitat garantir la detecció primerenca i la identificació de les necessitats específiques de suport educatiu dels infants al primer cicle d’educació infantil (0-3 anys) en centres autoritzats per la Conselleria d’Educació i Universitat i dels infants a segon cicle (3-6 anys) en centres que només imparteixen aquest cicle, així com assessorar sobre propostes organitzaves, adaptatives i metodològiques a l’aula dels infants escolaritzats i no escolaritzats en funció de les necessitats educatives, sempre d’acord amb el professorat del centre i amb les famílies. 2. Les funcions específiques de l’EAP, al marge de les previstes a l’article 10 d’aquesta Ordre, són:
a) Prevenir i detectar dificultats primerenques, en col•laboració amb les administracions locals i autonòmiques.
b) Coordinar i participar en el procés d’avaluació psicopedagògica per a l’escolarització dels alumnes escolaritzats i no escolaritzats detectats i per identificar necessitats específiques de suport educatiu.
c) Servir de centre de préstec i de recursos psicopedagògics als centres d’educació infantil del seu àmbit o sector.
Secció 3a
Unitats d’orientació educativa i psicopedagògica (UOEP) als centres docents d’educació infantil i primària
Article 13 Concepte i estructura
1. Les unitats d’orientació educativa i psicopedagògica (UOEP) són els òrgans de coordinació docent i d’orientació responsables de garantir la intervenció psicopedagògica, d’assessorar el professorat i de contribuir al desenvolupament de l’orientació educativa i social dels alumnes als centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixin els ensenyaments d’educació infantil i educació primària, les quals passen a formar part de la plantilla dels centres educatius.
2. Les unitats d’orientació educativa i psicopedagògica (UOEP) estan integrades per:
a) Un professor de l’especialitat d’orientació educativa, amb destinació en el mateix centre o en un equip d’orientació educativa (EOEP).
b) Un professor tècnic de serveis a la comunitat (PTSC) adscrit a l’equip d’orientació educativa (EOEP) del seu sector.
c) Els mestres de suport educatiu (PT) que atenguin el centre.
d) Els mestres de l’especialitat d’audició i llenguatge (AL) que atenguin el centre.
e) Quan el centre compti amb auxiliars tècnics educatius (ATE), fisioterapeutes, intèrprets de llengua de signes (ILS) o altres professionals que pogués necessitar l’alumnat d’acord amb les seves necessitats específiques de suport educatiu, aquests professionals formaran part de les unitats d’orientació.
3. Els centres amb tres línies per curs i aquells que tenguin dues línies per curs completes més alguna unitat educativa especial al centre (UEECO) han de comptar amb un orientador que formi part de la plantilla del centre. 4. Els centres de dues línies o menys han de disposar d’orientador compartit i se’ls assignaran hores d’atenció segons els criteris per a la dotació de personal als centres educatius establerts per la Conselleria d’Educació i Universitat.
Article 14 Finalitat
Les unitats d’orientació educativa i psicopedagògica (UOEP), sota la dependència del cap d’estudis, han d’exercir les funcions atribuïdes amb caràcter general als serveis especialitzats d’orientació, segons es disposa a l’article 10 d’aquesta Ordre, i han de col•laborar especialment amb el professorat del centre docent en la prevenció, detecció i millora de les necessitats educatives i les dificultats d’aprenentatge, així com en l’assessorament, la coordinació i la proposta de programes d’intervenció educativa.
Article 15 Coordinació i funcionament
1. Les unitats d’orientació educativa i psicopedagògica (UOEP) han de comptar amb un coordinador nomenat per la direcció del centre.
2. La coordinació de la UOEP l’exerceix el professor d’orientació educativa que tengui destinació al propi centre.
3. El coordinador de la UOEP exerceix les funcions següents, a més de les assignades al seu perfil professional:
a) Coordinar l’elaboració de la proposta dels programes anuals d’actuació de la UOEP i de la seva memòria final de curs i vetllar per la seva aplicació, compliment i avaluació.
b) Coordinar les activitats de la UOEP i convocar, presidir i aixecar acta de les reunions.
c) Col·laborar amb el cap d’estudis en l’organització d’espais, temps i instal•lacions per aplicar correctament de les mesures d’atenció a la diversitat.
d) Coordinar l’elaboració i fer el seguiment dels plans de treball i les programacions docents incloses dins dels programes d’atenció a la diversitat, acció tutorial i orientació educativa per al desenvolupament dels alumnes.
e) Participar en les reunions dels òrgans de coordinació del centre.
f) Coordinar i supervisar els programes i les actuacions que es duguin a terme a les unitats educatives especials al centre (UEECO).
g) Participar en totes les reunions de coordinació que siguin convocades per les diferents estructures de l’administració educativa.
4. Quan l’orientador tengui destinació al centre serà membre del claustre a tots els efectes.
5. Les UOEP s’han de reunir durant el curs amb una periodicitat setmanal en període complementari i fora de l’horari lectiu. Les reunions de les unitats d’orientació s’han de dedicar a la posada en comú de l’aplicació dels diferents programes, de les actuacions duites a terme al centre educatiu conduents a la millora dels aprenentatges i el rendiment acadèmic dels alumnes i a la posada en comú de les avaluacions psicopedagògiques dels alumnes.
Secció 4a
Equips d’orientació educativa i psicopedagògica (EOEP)
Article 16 Concepte i estructura
1. Els equips d’orientació educativa, psicopedagògica i social són els òrgans de suport extern als centres docents al segon cicle d’educació infantil i a educació primària responsables de garantir la intervenció psicopedagògica i social, d’assessorar el professorat i de contribuir al desenvolupament de l’orientació educativa i social dels alumnes als centres docents sostinguts amb fons públics.
2. Els equips d’orientació educativa i psicopedagògica estan integrats per:
a) Professors d’ensenyament secundari de l’especialitat d’orientació educativa, que atenen els centres que no comptin amb un orientador en plantilla.
b) Professors tècnics de formació professional de l’especialitat de serveis a la comunitat, que atenen els centres educatius del seu sector.
c) Altres professionals que es considerin necessaris.
3. Els equips d’orientació educativa, psicopedagògica i social s’organitzen territorialment segons s’estableix a l’annex 1.
4. El director coordinador de cada equip d’orientació educativa ha de dissenyar la distribució horària dels professionals del seu sector en zones i centres, les quals han de quedar reflectides al pla d’actuació dels respectius EOEP d’acord amb els criteris següents:
a) Zona o sector on està ubicat el centre, prioritzant l’atenció de dies al centre, si es tracta d’un barri amb un entorn socioeconòmic desafavorit.
b) Volum d’usuaris de serveis socials de la zona, així com els possibles col•lectius socialment més vulnerables.
c) Nombre de protocols d’absentisme escolar, iniciats i de seguiment del curs anterior, i nombre de casos derivats a recursos externs relacionats amb l’àmbit social.
d) Nombre total d’alumnes de necessitats especifiques de suport educatiu.
e) Nombre d’unitats del centre.
f) Implantació de programes del centre educatiu directament relacionats amb l’assessorament psicopedagògic i social.
Article 17 Finalitat
A més de les recollides a l’article 10, els equips d’orientació educativa han de desenvolupar les funcions següents:
a) Col·laborar amb les comissions d’escolarització de la Conselleria d’Educació i Universitat en la incorporació al sistema educatiu dels alumnes amb necessitat específica de suport educatiu facilitant-ne la inclusió als centres docents.
b) Servir de centre de préstec i de recursos psicopedagògics als centres d’educació infantil i primària i d’educació secundària del seu àmbit o sector.
Article 18 Exercici de la direcció i la coordinació als equips d’orientació educativa i psicopedagògica
1. Direcció i coordinació del equip:
a) Al capdavant de cada equip d’orientació educativa hi ha d’haver un director que coordini l’organització i el funcionament de tots els processos que s’hi duen a terme.
b) Aquest director coordinador de l’equip d’orientació educativa s’ha de seleccionar entre el personal docent funcionari de carrera amb més de cinc anys d’antiguitat que tengui destinació definitiva a l’equip, dels cossos de mestres, de professors de secundària o de professors tècnics de formació professional, a partir de l’elaboració d'un projecte de direcció. En el supòsit que no hi hagi cap funcionari de carrera, serà nomenat a proposta de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, per un curs escolar.
c) Són nomenats pel director general de Personal Docent, a proposta del director general d’Innovació i Comunitat Educativa i, com a direcció, tindran reconeixement administratiu a tots els efectes.
d) La permanència en el càrrec de director coordinador en els equips d’orientació educativa té una limitació de quatre cursos escolars i està sotmesa a avaluacions periòdiques de la tasca desenvolupada, segons les funcions que tenen atribuïdes.
e) En el cas de cessament o absència perllongada del director coordinador l’ha de substituir provisionalment el membre de l’equip amb major antiguitat o a proposta de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa.
2. La direcció i coordinació de l’equip d’orientació educativa té assignades les funcions següents:
a) De caràcter tècnic:
i. Dirigir, coordinar i participar en la preparació del pla anual d’actuació i la memòria de final de curs.
ii. Assegurar el desenvolupament, l’aplicació i l’avaluació del pla anual d’actuació per part dels professionals que té adscrits a l’equip i la cohesió de la tasca dels membres de l’equip des d’una perspectiva interdisciplinària.
iii. Impulsar i desenvolupar programes de caire educatiu de forma conjunta amb l’equip que redundin en la millora dels processos d’aprenentatge de l’alumnat.
b) De caràcter institucional:
i. Representar de forma institucional l’equip.
ii. Convocar i presidir les reunions.
iii. Promoure i impulsar les relacions de l’equip amb les institucions i entitats socioeducatives i de l’entorn, així com facilitar la correcta coordinació amb la resta de professionals que desenvolupen funcions d’orientació als centres educatius.
iv. Facilitar i proporcionar la informació requerida per les autoritats educatives competents.
c) Com a representant del personal:
i. Exercir el lideratge de l’equip en totes les qüestions relatives al compliment de les funcions i les normes establertes.
ii. Establir i gestionar l’horari personal dels membres de l’equip i exercir el control sobre la seva presència als centres educatius.
iii. Coordinar la feina dels membres de l’equip.
d) Com a responsable de l’administració i gestió de l’equip:
i. Aixecar acta de les reunions de treball.
ii. Custodiar i mantenir els llibres i registres de l’equip.
iii. Confeccionar l’inventari general de l’equip i mantenir-lo actualitzat.
iv. Desenvolupar i gestionar el pressupost de l’equip i autoritzar les despeses d’acord amb el pressupost corresponent, ordenar pagaments i visar els certificats i documents oficials de l’equip, d’acord amb la legislació vigent i el que estableix la Conselleria competent en matèria d’orientació educativa.
v. Expedir les certificacions que sol•licitin l’Administració i les persones interessades que són de la seva competència.
Secció 5a Departaments d’orientació (DO)
Article 19 Concepte i estructura
1. Els departaments d’orientació (DO) són els òrgans responsables de garantir la intervenció psicopedagògica i de contribuir al desenvolupament de l’orientació educativa, social i professional dels alumnes dels centres docents que imparteixen els ensenyaments d’educació secundària obligatòria i/o postobligatòria.
2. S’han de constituir departaments d’orientació als centres següents: instituts d’educació secundària (IES), centres concertats que imparteixen educació secundària, centres integrats de formació professional (CIFP), centres de règim especial i centres d’educació de persones adultes (CEPA).
3. Els departaments d’orientació estan integrats per:
a) Professors de l’especialitat d’orientació educativa.
b) Professors tècnics de serveis a la comunitat.
c) Mestres de l’especialitat de suport educatiu (PT).
d) Mestres d’audició i llenguatge (AL).
e) Professors d’àmbit dels cossos docents que correspongui per al disseny, implementació i avaluació de programes específics.
f) Quan el centre compti amb auxiliars tècnics educatius (ATE), fisioterapeutes o altres professionals que poguessin necessitar els alumnes segons les seves necessitats específiques de suport educatiu i segons estableixi la Conselleria d’Educació i Universitat, aquests professionals han de formar part del departament d’orientació.
4. Als centres d’educació de persones adultes, als centres integrats de formació professional i als centres de règim especial la funció d’orientador pot ser compartida amb altres centres.
5. La Conselleria d’Educació i Universitat regularà els criteris pels quals es determini el nombre de membres dels departaments d’orientació en els centres públics.
Article 20 Finalitat
1. Els departaments d’orientació han de contribuir al desenvolupament de l’orientació educativa, social, psicopedagògica i professional dels alumnes, especialment pel que fa a l’accés i inclusió al centre; al procés d’aprenentatge dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu; als canvis d’etapa, i a l’elecció de les diferents opcions acadèmiques, formatives i professionals, tot desenvolupant les funcions atribuïdes amb caràcter general als serveis especialitzats d’orientació de l’article 10.
2. El departament d’orientació, en col•laboració amb els altres òrgans i el professorat del centre, ha de dur a terme les tasques d’assessorament tècnic a la comunitat educativa per tal de garantir l’atenció a la diversitat dels alumnes, i ha de coordinar el traspàs d’informació amb els centres integrats de formació professional, d’educació de persones adultes (CEPA) i amb la Universitat de les Illes Balears (UIB), així com amb els serveis i recursos externs amb els quals es treballa.
Article 21 Cap del departament d’orientació
1. Cada departament d’orientació ha de comptar amb un cap, designat per la direcció del centre docent, que exerceix el càrrec segons s’estableix al Decret 120/2002, de 27 de setembre, pel qual s’aprova el reglament orgànic dels instituts d’educació secundària (ROC).
2. Quan la persona que ocupi la prefectura del departament d’orientació no tengui destinació definitiva al centre, el nomenament es fa per al període d’un curs acadèmic.
3. La persona titular de la prefectura del departament d’orientació actua sota la dependència directa del cap d’estudis i en estreta col·laboració amb l’equip directiu del centre, la qual participarà en les reunions d’aquest equip sempre que es tractin temes propis del seu departament.
4. La persona que exerceixi la prefectura del departament d’orientació, a més de les funcions pròpies del seu perfil professional explicitades a l’article 10, exerceix les funcions següents:
a) Coordinar l’elaboració de la proposta del programa anual d’actuació del departament d’orientació i la seva memòria final de curs i vetllar per la seva aplicació, compliment i avaluació.
b) Coordinar les activitats del departament d’orientació i convocar, presidir i aixecar acta de les reunions.
c) Proporcionar als alumnes, als professors i a les famílies la informació relativa a les activitats del departament d’orientació.
d) Coordinar l’elaboració i fer el seguiment dels plans de treball i les programacions docents de les matèries, àmbits o mòduls que imparteixi el professorat pertanyent al departament d’orientació, així com les actuacions pròpies del departament d’orientació incloses dins els programes d’atenció a la diversitat, acció tutorial i orientació per al desenvolupament dels alumnes.
e) Col•laborar amb el cap d’estudis en l’organització d’espais, temps i instal•lacions per a la correcta aplicació de les mesures d’orientació i atenció a la diversitat.
f) Participar en les reunions de la comissió de coordinació pedagògica i del claustre.
g) Aplicar mesures i programes que evitin l’abandonament escolar i que fomentin la inserció sociolaboral.
h) Coordinar i supervisar els programes i les actuacions que es duguin a terme a les unitats educatives especials en el centre.
i) Sol·licitar l’adaptació de les condicions de realització de la prova d’accés a la universitat, participar a les avaluacions externes i de les proves d’avaluació final d’ESO i batxillerat, si escau.
j) Participar en totes les reunions de coordinació que siguin convocades per les diferents estructures de l’administració educativa.
5. El departament d’orientació s’ha de reunir durant el curs amb una periodicitat setmanal durant el període complementari. Les reunions d’orientació s’han de dedicar, almenys una vegada al mes, a la posada en comú i l’avaluació de les actuacions duites a terme pels diferents components des de la perspectiva dels seus programes: alumnes atesos, grau de progrés, mancances i necessitats, casos d’especial gravetat, coordinació amb els tutors, aplicacions del protocol d’absentisme, mesures de compensació educativa, etc.
Secció 6a Orientació als centres d’educació especial (CEE)
Article 22 Concepte i estructura dels centres d’educació especial
1. Els centres d’educació especial constitueixen un entorn educatiu molt especialitzat destinat a alumnes que presenten necessitats educatives especials que no poden ser ateses en el marc de les mesures d’atenció a la diversitat ordinàries.
2. Els alumnes susceptibles d’escolarització en centres d’educació especial són aquells que presenten necessitats educatives especials de caràcter greu i permanent associades a discapacitat i que requereixen suport generalitzat, personal docent i materials específics, així com adaptacions en la pràctica totalitat del currículum, seguint l’article 25.3 del Decret 39/2011, 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics. Per a l'escolarització dels alumnes als centres d'educació especial és necessària una proposta del servei d’orientació educativa i el dictamen d’escolarització, tal com exposa l’article 20 del Decret 39/2011.
3. Els ensenyaments que ofereixen aquests centres es divideixen en educació bàsica, programes de transició a la vida adulta i programes d’iniciació professional especial.
Article 23 Composició i funcions del servei d’orientació als CEE
1. Donada l’especificitat dels alumnes que atenen els centres d’educació especial, l’orientació educativa, social i professional esdevé una eina bàsica per aconseguir el màxim desenvolupament de les capacitats i habilitats personals dels alumnes.
2. En els centres d’educació especial s’ha de constituir una unitat d’orientació (UOEP) amb la funció principal d’assessorar el professorat en el desenvolupament de les seves funcions.
3. La composició de la unitat de suport i d’orientació (UOEP) en aquests centres és la següent:
a) Professors de l’especialitat d’orientació educativa.
b) Professors de l’especialitat de serveis a la comunitat.
c) Mestres de l’especialitat de suport educatiu (PT).
d) Mestres de l’especialitat d’audició i llenguatge (AL).
e) Auxiliars tècnics educatius (ATE).
f) Fisioterapeutes i/o terapeutes ocupacionals
g) Intèrprets de llengua de signes (ILS).
h) Altres professionals que poguessin necessitar els alumnes en funció de les seves necessitats específiques de suport educatiu. Aquests professionals han de formar part de les unitats d’orientació.
4. La unitat d’orientació dels centres d’educació especial ha de prestar especial atenció a l’assessorament a les famílies o tutors legals dels alumnes i oferir-los informació, suport i col•laboració ens aspectes relacionats amb la seva evolució personal, acadèmica i sociolaboral.
5. La unitat d’orientació dels centres d’educació especial ha de coordinar la valoració psicopedagògica de l’alumnat; col•laborar amb el professorat en l’elaboració, seguiment i avaluació de les adaptacions curriculars significatives; impulsar programes específics d’acord amb les necessitats detectades, i participar en el desenvolupament dels diferents projectes i actuacions que dugui a terme el centre.
6. A més de les funcions recollides a l’article 10 d’aquesta Ordre, la unitat d’orientació dels centres d’educació especial ha de desenvolupar les funcions específiques següents:
a) Participar en l’elaboració dels documents institucionals del centre.
b) Assessorar la comissió de coordinació pedagògica en criteris psicopedagògics.
c) Col·laborar amb els professors tutors en l’elaboració de les adaptacions curriculars individualitzades, així com en el seguiment i avaluació del procés d’ensenyament i aprenentatge dels alumnes.
d) Participar en l’elaboració de programes de desenvolupament específics adaptats a les diferents etapes educatives que ofereixen els centres d’educació especial per tal d’afavorir una inserció sociolaboral millor.
e) Afavorir la coordinació entre els diferents professionals del centre en relació amb els programes d’intervenció amb els alumnes.
f) Participar en el procés d’orientació educativa i professional dels alumnes i en la seva inserció a la vida adulta.
g) Col·laborar amb entitats públiques i privades que afavoreixin programes específics destinats a fomentar la inserció sociolaboral d’aquest alumnat.
h) Coordinar-se amb la resta de serveis d’orientació educativa (EAP, EOEP, UOEP i DO) per tal de facilitar la incorporació a un centre d’educació especial dels alumnes proposats.
i) Coordinar-se amb els serveis educatius, socials i sanitaris que intervenen de manera directa amb els alumnes dels centres d’educació especial.
j) Col·laborar amb els serveis externs que donen suport i assessorament als alumnes amb diversitat funcional i tenir un esment especial a les actuacions relacionades amb la transició a la vida activa.
k) Promoure activitats de formació dirigides al personal del centre i a les famílies dels alumnes.
l) Afavorir la implicació i la participació de les famílies en l’educació dels seus fills, oferir assessorament respecte de les necessitats detectades, a més de col•laborar en el disseny i desenvolupament de programes d’intervenció relacionats amb les necessitats educatives de l’alumnat, de manera conjunta amb altres professionals.
m) Assessorar i col·laborar amb l’associació de mares i pares del centre.
Secció 7a Equips especialitzats per a l’atenció dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu
Article 24 Concepte i estructura
1. Amb la finalitat de poder atendre de forma especialitzada alumnes que presenten NESE i que requereixen un suport d’alta intensitat es creen els equips especialitzats autonòmics externs als centres, que exerceixen les seves funcions a les Illes Balears respecte de tots els centres sostinguts amb fons públics d’ensenyament no universitari que ho requereixin.
2. Els equips especialitzats depenen orgànicament i funcionalment de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d’Educació i Universitat.
3. Al capdavant dels equips especialitzats hi ha una direcció, que és responsable de l’organització i el funcionament de tots els processos que duu a terme.
4. Poden estar integrats pels perfils professionals següents:
a) Professionals de l’especialitat d’orientació educativa.
b) Professionals tècnics de serveis a la comunitat.
c) Mestres (de suport educatiu i d’audició i llenguatge) que intervenguin en programes especialitzats d’atenció a la diversitat.
d) Altres professionals que poden donar atenció especialitzada als alumnes.
5. Els equips especialitzats s’estructuren en àrees, al capdavant de la qual hi ha un coordinador.
6. En el compliment de les seves funcions els equips especialitzats poden comptar amb el suport de serveis externs, sempre que la intervenció sigui el resultat de la subscripció per part de l’Administració d’acords amb entitats i associacions especialitzades per atendre els alumnes amb necessitat específica de suport educatiu.
Article 25 Tipologia dels equips especialitzats i finalitat
1. Els equips especialitzats autonòmics per a l’atenció dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu s’estructura en les àrees funcionals següents:
a) Equip d’altes capacitats intel•lectuals (EACI), que col•labora, assessora i ajuda a detectar i posa en marxa protocols, actuacions i programes conduents a l’atenció dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu derivat d’altes capacitats.
b) Equip per a l’avaluació de les dificultats socials i la comunicació (EADISOC), que col•labora, assessora i ajuda a detectar i posa en marxa protocols, actuacions i programes conduents a l’atenció dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu que puguin presentar trastorns de la comunicació o la socialització i trastorns del neurodesenvolupament.
c) Equip d’alteració del comportament (EAC), que col•labora, assessora i ajuda a detectar i posa en marxa protocols, actuacions i programes conduents a l’atenció dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu associades a problemes greus de tipus emocional, conductual i trastorns de la personalitat.
d) Equip d’atenció per a l’alumnat amb discapacitat visual (EADIVI), que col•labora, assessora, ajuda a detectar i posa en marxa protocols, actuacions i programes conduents a l’atenció d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu derivat de discapacitat visual.
e) Equip de comunicació, llenguatge i aprenentatge (ECLA), que col•labora, assessora, ajuda a detectar i posa en marxa protocols, actuacions i programes conduents a l’atenció d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu derivades de les dificultats lingüístiques i d’aprenentatge.
2. Els equips especialitzats tenen com a finalitat el suport especialitzat als EAP, als EOEP, a les UOEP i als DO dels centres sostinguts amb fons públics que imparteixen les etapes d’educació infantil, educació primària, educació secundària i als centres d’educació especial, en relació amb les necessitats educatives especials dels alumnes.
3. La intervenció especialitzada d’aquests equips és complementària a la que duen a terme els altres serveis d’orientació, per la qual cosa és necessari establir protocols de demanda, actuació, intervenció i seguiment que garanteixin la cooperació, continuïtat i coherència en la intervenció educativa.
Article 26 Funcions
Els equips especialitzats exerceixen les funcions següents:
a) Participar en la planificació global de l’orientació educativa, social i professional establerta per la direcció general competent en el camp de l’orientació educativa.
b) Aplicar els criteris establerts per la direcció general competent pel que fa a programes, materials i personal docent, i a l’ensenyament equilibrat d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.
c) Mantenir actualitzat el cens, els recursos i els programes actualitzats sobre la població de l’educació que presenten necessitats específiques de suport educatiu en cadascun dels equips.
d) Elaborar i difondre materials, programes, instruments, mitjans i tecnologies d’ajuda relacionats amb l’avaluació psicopedagògica i la resposta educativa en la intervenció especialitzada amb els alumnes.
e) Oferir assessorament tècnic i col·laboració als EAP, EOEP, UOEP i DO en els processos d’avaluació psicopedagògica de l’alumnat, així com en la resposta educativa requerida.
f) Dur a terme una intervenció directa i especialitzada complementària i cooperar amb altres serveis especialitzats d’orientació en l’avaluació i intervenció en casos concrets a petició de la Conselleria d’Educació i Universitat o institucions educatives.
g) Col·laborar i coordinar les seves accions amb els centres d’educació especial i altres institucions i entitats que donen atenció als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.
h) Promoure i participar en projectes de recerca que tenguin com a objectiu el reforç educatiu als alumnes amb necessitats de suport educatiu específic, segons els objectius de cadascun dels equips especialitzats.
i) Promoure l’intercanvi d’experiències entre els centres amb la finalitat de potenciar el coneixement i la implantació de bones pràctiques pedagògiques.
j) Col·laborar i assessorar els centres de professorat en el desenvolupament d’accions formatives associades a l’atenció educativa als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu pròpies de l’equip específic.
k) Coordinar-se amb els centres d’educació especial.
l) D’altres que li assigni l’administració competent.
Article 27 Gestió dels equips especialitzats
Els equips especialitzats compten amb una direcció, que és responsable de coordinar l’organització i el funcionament de tots els processos que s’hi duen a terme. L’elecció del director s’ha de fer segons l’article 18 d’aquesta Ordre.
Disposició addicional Llenguatge quant a gènere
Aquesta Ordre fa servir la forma no marcada per fer referència a homes i dones en conjunt o de forma indistinta, ja que no es considera llenguatge sexista i discriminatori.
Disposició transitòria única Implantació progressiva dels serveis d’orientació educativa
El que s’estableix en aquesta Ordre per als serveis d’orientació educativa, en especial el que afecta a la implantació de les unitats d’orientació educativa en els centres d’educació infantil i primària i els equips especialitzats, s’implantarà en un període de dos cursos escolars, o tres com a màxim.
Disposició final única Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà de publicar-se al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de maig de 2019
El conseller
Martí X. March i Cerdà
ANNEX 1
Zonificació
EOEP |
||
Illa |
Nom |
Zones d’actuació |
Mallorca |
EOEP Palma 1 |
Palma (de l’av. de Gabriel Alomar, av. d’Alexandre Rosselló, av. de Joan March, c. del 31 de Desembre, c. d’Alfons el Magnànim i ctra. de Valldemossa a llevant) i Marratxí |
EOEP Palma 2 |
Palma (de l’av. de Gabriel Alomar, av. d’Alexandre Rosselló, av. de Joan March, c. del 31 de Desembre, c. d’Alfons el Magnànim i ctra. de Valldemossa a ponent) |
|
EOEP Calvià-Andratx |
Calvià (Bendinat, es Capdellà, Magaluf, Palmanova, Peguera, Son Caliu, Son Ferrer, Santa Ponça), Andratx (s’Arracó , Port d’Andratx) i Gènova |
|
EOEP Sóller |
Bunyola (Palmanyola), Deià, Esporles, Estellencs, Fornalutx, Puigpunyent, Sóller (Port de Sóller) i Valldemossa |
|
EOEP Inca |
Alaró, Binissalem, Consell, Costitx, Escorca, Inca, Lloret, Lloseta, Llubí, Mancor de la Vall, Selva (Biniamar, Caimari, Moscari), Sineu, Sencelles, Santa Eugènia, Santa Maria del Camí |
|
EOEP Muro |
Alcúdia (Port d’Alcúdia), Búger, Campanet, Maria de la Salut, Muro, Pollença (Port de Pollença), Santa Margalida (Can Picafort), sa Pobla |
|
EOEP Campos |
Algaida, Campos, Felanitx (Cas Concos, s’Horta), Llucmajor (s’Arenal de Llucmajor), Montuïri, Porreres, Santanyí (Cala d’Or, es Llombards, s’Alqueria Blanca), ses Salines (Colònia de Sant Jordi) |
|
EOEP Manacor |
Ariany, Artà, Capdepera, Manacor (Son Macià), Petra, Sant Joan, Sant Llorenç des Cardassar (Son Carrió, sa Coma), Son Servera, Vilafranca |
|
Menorca |
EOEP Menorca |
Alaior, es Castell, Ciutadella, Ferreries, Maó, es Mercadal, es Migjorn Gran, Sant Lluís |
Eivissa |
EOEP Eivissa |
Eivissa, Sant Antoni, Sant Joan, Sant Josep, Santa Eulària |
Formentera |
EOEP Formentera |
El Pilar de la Mola, Sant Ferran de ses Roques, Sant Francesc de Formentera |
Zonificació
EAP |
||
Illa |
Nom |
Zones d’actuació |
Mallorca |
EAP Palma |
Palma (s’Aranjassa, s’Arenal, Can Pastilla, sa Casa Blanca, es Coll d’en Rabassa, Establiments, Gènova, sa Indioteria, es Pil·larí, Sant Agustí, Sant Jordi, es Secar de la Real, Son Ferriol, Son Sant Joan, Son Sardina, Universitat, sa Vileta) |
EAP Llevant |
Ariany, Artà, Capdepera, Manacor, Petra, Sant Llorenç, Sant Joan, Son Servera, Vilafranca |
|
EAP Sud |
Algaida, Campos, Felanitx, Llucmajor, Montuïri, Porreres, Santanyí, ses Salines |
|
EAP Es Raiguer |
Alaró, Binissalem, Búger, Campanet, Consell, Costitx, Escorca, Inca, Lloret, Lloseta, Llubí, Mancor de la Vall, Maria de la Salut, Marratxí, Santa Eugènia, Santa Maria del Camí, Sencelles, Selva, Sineu |
|
EAP Nord (subseu Es Raiguer) |
Alcúdia, Muro, sa Pobla, Pollença, Santa Margalida |
|
EAP Ponent |
Andratx, Calvià, Estellencs |
|
EAP Tramuntana (subseu Ponent) |
Banyalbufar, Bunyola, Deià, Esporles, Fornalutx, Puigpunyent, Sóller, Valldemossa |
|
Menorca |
EAP Menorca |
Ciutadella, Ferreries, es Mercadal (Fornells), es Migjorn Gran |
EAP Menorca (subseu Maó) |
Alaior, es Castell, Maó, Sant Climent, Sant Lluís |
|
Eivissa |
EAP Eivissa |
Eivissa, Sant Antoni, Sant Joan, Sant Josep, Santa Eulàlia |
Formentera |
EAP Formentera |
el Pilar de la Mola, Sant Ferran de ses Roques, Sant Francesc de Formentera |