Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 1473
Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 18 de febrer de 2019 per la qual es regula el nomenament i l’activitat dels docents mentors en l’àmbit del sistema educatiu no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
El personal docent duu a terme un servei públic essencial en el marc de l’exercici del dret a l’educació, reconegut en l’article 27 de la Constitució espanyola, que afecta els principis bàsics de convivència en una societat democràtica.
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix en l’article 90 que el Ministeri d’Educació i Ciència i les comunitats autònomes poden reconèixer la tasca didàctica o de recerca de professors i centres facilitant la difusió entre els diferents centres escolars dels treballs o les experiències que han merescut aquest reconeixement per la seva qualitat i esforç.
La mateixa Llei orgànica 2/2006 determina, en l’article 104, apartat 1, que les administracions educatives han de vetlar perquè el professorat rebi el tracte, la consideració i el respecte conformes amb la importància social de la seva tasca.
El manteniment de la qualitat i l’equitat en l’educació és la premissa essencial en què es fonamenten les iniciatives que posa en marxa l’Administració educativa de les Illes Balears.
La formació permanent del professorat és un dels factors fonamentals per a la consecució d’aquests dos objectius en favor de l’excel·lència del sistema educatiu.
El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020 ja estableix que els processos formatius dels professionals de l’educació han d’estar vinculats estretament amb els centres educatius com a unitat bàsica de canvi, en resposta a l’evidència que els docents són els professionals immersos en una organització que desenvolupa els propis processos d’aprenentatge.
Aquest model de formació del Pla Quadriennal té per objectiu proporcionar als docents de les Illes Balears oportunitats variades d’aprenentatge, reflexió, experimentació i implementació de les pràctiques educatives que els ajuden a millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge en què participen.
Els processos de mentoria, assessorament i tutorització a càrrec de docents experts faciliten un cabal d’informació, coneixement i bones pràctiques en benefici del desenvolupament personal i professional d’una altra persona, a la qual acompanyen en l’acompliment de la tasca docent i el desenvolupament professional.
Aprendre entre iguals i treballar cooperativament són algunes de les senyes d’identitat del nostre model de formació. Comptar amb docents amb una llarga i demostrada trajectòria professional, així com una excel·lent formació, és un actiu que pot redundar en una millora qualitativa del nostre model de formació permanent.
La Conselleria d’Educació i Universitat vol reconèixer el valor del potencial humà i la col·laboració generosa del personal docent jubilat que voluntàriament aporta la seva experiència i coneixement al sistema educatiu a través de la participació en actuacions relacionades amb la formació permanent del professorat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix, en el preàmbul II, que la transformació de l’educació no depèn només del sistema educatiu. És tota la societat la que ha d’assumir un paper actiu. Sense la implicació de la societat civil no hi haurà transformació educativa.
El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l’articulat preveu la possibilitat que s’estableixi una col·laboració dels centres docents i del professorat d’aquests centres per al desenvolupament d’aspectes relacionats amb la formació del professorat.
Per això, és necessari apreciar i reconèixer la tasca exercida pels docents jubilats i adoptar decisions que regulin la col·laboració voluntària d’aquests docents en la vida dels centres educatius a fi de no prescindir dels seus coneixements i de la seva experiència, atès que la tasca que han anat desenvolupant al llarg de la seva trajectòria professional fa que el seu suport i la seva participació en la vida del centre escolar resultin beneficiosos per a tota la comunitat educativa en una escola oberta i participativa.
Aquesta Ordre no pretén establir una via addicional de remuneracions per als membres d’aquest col·lectiu, ni contractar-los com a personal emèrit en actiu, ni molt menys ha de suposar una reducció del nombre de docents en actiu necessaris per als centres educatius, sinó que ha de facilitar l’obertura de canals de participació voluntària que assegurin, d’una part, una cooperació eficaç amb els centres educatius i, d’una altra, un reconeixement de la trajectòria d’aquests professors.
Així mateix, aquesta Ordre s’adequa als principis de bona regulació continguts en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: està justificada per raons d’interès general, atesa la finalitat que persegueix; conté la regulació imprescindible per atendre les necessitats que pretén satisfer; és coherent amb la resta de l’ordenament, i no estableix tràmits addicionals o diferents dels prevists en aquesta Llei.
Per tot això, i en virtut de les atribucions que em confereixen els articles 41.c), 46.2 i 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, oït el Consell Escolar de les Illes Balears i d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, dict la següent
ORDRE
Article 1
Objecte i finalitat
1. Aquesta Ordre té per objecte regular la figura del docent mentor i el procediment per nomenar aquests docents en l’àmbit del sistema educatiu no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Es defineix com a docent mentor la persona docent jubilada amb una llarga trajectòria acadèmica marcada per l’excel·lència i una destacada contribució al sistema educatiu que voluntàriament vol continuar amb aquesta contribució i col·laborant amb els centres docents públics no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb la resta d’òrgans de la xarxa de formació permanent del professorat.
3. La finalitat d’aquesta Ordre és reconèixer el potencial humà i la col·laboració generosa dels docents jubilats, així com aprofitar els coneixements i l’excel·lent trajectòria pedagògica, innovadora i investigadora d’aquests docents, que proporcionaran un valor afegit a la formació permanent del professorat, preferentment pel que fa als processos d’inclusió, qualitat, recerca i innovació educativa del centre.
Article 2
Destinataris
1. Poden ser nomenades docents mentors les persones que compleixin els requisits següents:
a) Docents que s’hagin jubilat, que hagin prestat serveis en centres docents públics no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i que gaudeixin de capacitat funcional per dur a terme les tasques pròpies d’aquesta figura.
b) Docents que hagin pertangut als cossos docents no universitaris durant un període mínim de 20 anys. En aquest còmput s’hi inclou el temps que el docent hagi gaudit d’una llicència, tret de la llicència per assumptes propis, que hagi romàs en excedència, tret de l’excedència per interès particular, i el temps que hagi estat en situació d’interinitat.
c) Docents que hagin exercit la seva activitat laboral en algun dels cossos docents en què s’ofereix el nomenament esmentat.
d) Docents que hagin destacat al llarg de la seva vida professional per algun reconeixement docent d’innovació, recerca, formació permanent i/o gestió.
2. Els docents a què es refereix l’apartat anterior poden participar voluntàriament en activitats amb finalitat educativa als centres docents públics no universitaris. Per a això, han d’acreditar els seus mèrits més destacats de docència, formació permanent, recerca, innovació i/o gestió.
Article 3
Vies de col·laboració
1. Les vies de col·laboració són les següents:
a) Oberta: quan, d’acord amb els criteris establerts pel consell escolar d’un centre, s’inclogui la previsió d’activitats per a docents mentors en el projecte educatiu del centre, els docents jubilats poden presentar per escrit les seves iniciatives de participació al director del centre i oferir la possibilitat de proporcionar formació, assessorament o acompanyament com a docent expert en les activitats previstes al personal docent del centre.
b) Concreta: el docent jubilat pot sol·licitar que se’l nomeni docent mentor mitjançant la presentació d’un projecte d’activitats que hagi elaborat a fi de desenvolupar-lo en un centre docent concret. Les activitats han d’estar relacionades preferentment amb matèries o programes d’inclusió educativa o d’innovació o recerca educativa. En el cas que el projecte s’aprovi, ha de formar part de la programació d’activitats del centre.
2. La col·laboració del docent mentor té un caràcter voluntari, solidari, altruista i responsable.
3. Els docents mentors, sota les directrius de l’equip directiu i d’acord amb la programació d’activitats del centre, poden dur a terme les activitats que s’indiquen a continuació, sempre que siguin compatibles amb la seva condició de jubilats:
a) Fer xerrades, conferències i altres activitats puntuals.
b) Col·laborar en el disseny i l’execució d’activitats complementàries i extraescolars, d’acord amb el que s’estableix en l’article 6.4.
c) Col·laborar en l’organització de tallers i activitats pràctiques en ocasió de celebracions, festes escolars, commemoracions, activitats esportives i altres activitats similars.
d) Col·laborar en programes de foment de la lectura i optimització de les biblioteques escolars.
e) Participar en programes de foment i millora de la convivència, la coeducació, el treball cooperatiu, l’aprenentatge servei i el treball per projectes.
f) Contribuir a l’elaboració de revistes i publicacions escolars.
g) Participar en el foment de les escoles de pares i mares i en les activitats que aquestes duen a terme.
h) Participar en grups de treball del centre o en projectes de formació que es duguin a terme al centre, o en programes intercentres, si el centre hi participa, i col·laborar amb els centres de professorat en aquests projectes, sempre que això no suposi l’exclusió de professionals en actiu.
i) Participar en altres activitats que compleixin les condicions que s’estableixen en aquesta Ordre, que figurin en la programació d’activitats del centre o que estiguin incloses en el projecte educatiu.
Article 4
Presentació de sol·licituds i documentació
Les persones interessades a participar en el procés de selecció de docents mentors han de presentar una sol·licitud al director del centre amb el qual volen col·laborar, a la qual han d’adjuntar la documentació següent:
Un currículum, així com els informes o els documents que considerin oportuns, als efectes d’acreditar els seus mèrits més destacats i que se’n reconegui l’excel·lència en algun dels àmbits educatius següents: formació permanent, docència, recerca, innovació i/o gestió.
En cas de sol·licitar la via b) de l’article 3.1 d’aquesta Ordre, han de presentar un projecte d’activitats.
Conforme amb el que s’estableix en l’article 28.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Conselleria d’Educació i Universitat recollirà de forma electrònica les dades relatives a la identitat del participant i les corresponents al compliment del requisit de no haver estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la identitat sexual, tret que manifesti expressament en la sol·licitud que s’hi oposa. En aquest cas, ha de presentar una còpia del document nacional d’identitat i del certificat que acredita que no ha estat condemnat per sentència ferma pels delictes esmentats.
Article 5
Selecció
1. El director del centre ha de presentar les sol·licituds rebudes al claustre de professors i al consell escolar. A continuació, una vegada analitzades les sol·licituds i revisats els mèrits aportats i, en el cas que n’hi hagi, els projectes presentats pels sol·licitants, i amb l’acord favorable del claustre i del consell escolar, el director del centre ha d’emetre un informe en què ha de proposar els candidats seleccionats per ser nomenats docents mentors i ha d’elevar aquesta proposta al conseller d’Educació i Universitat. El conseller, mitjançant una resolució, ha d’efectuar el nomenament corresponent i l’ha de notificar al director del centre i als docents nomenats.
2. Aquesta resolució s’ha de publicar al lloc web de la Conselleria d’Educació i Universitat (http://www.educacioiuniversitat.caib.es).
3. El termini màxim per resoldre les sol·licituds i publicar la resolució és de tres mesos comptadors des de l’endemà de la data en què es presentin. Si, transcorregut el termini esmentat, no s’han resolt les sol·licituds i no s’ha publicat la resolució, les sol·licituds s’han d’entendre desestimades.
Article 6
Nomenament
1. El nomenament com a docent mentor té una vigència d’un curs escolar i es pot prorrogar pel mateix període, amb un màxim de tres pròrrogues, prèvia sol·licitud de la persona interessada.
2. En la resolució de nomenament s’ha d’especificar el centre docent, el cos i l’especialitat en què el docent mentor ha de dur a terme l’activitat de col·laboració, en cas de tractar-se de la via de col·laboració concreta.
3. El nomenament d’una persona com a docent mentor implica concedir-li la venia docendi durant el període per al qual ha estat nomenada.
4. L’activitat docent del docent mentor té caràcter excepcional i només la pot dur a terme acompanyat del docent titular, la qual cosa no obsta perquè pugui col·laborar en tasques preparatòries o complementàries de l’activitat docent, sempre que es corresponguin amb el desenvolupament d’actuacions de formació permanent al mateix centre o aula.
5. En cap cas el nomenament de docent mentor no suposarà el reconeixement de cap vinculació laboral amb el centre ni la meritació de cap retribució econòmica, ni el dret a cap indemnització per raó del servei, sense perjudici del possible rescabalament de les despeses que l’acció voluntària pugui ocasionar als docents mentors, de les quals s’ha de fer càrrec la Conselleria d’Educació i Universitat.
6. El nomenament implica una vinculació amb el sistema educatiu de les Illes Balears únicament als efectes de la cobertura de la responsabilitat civil i patrimonial amb motiu de l’exercici d’aquesta col·laboració.
Article 7
Pròrroga
1. Amb caràcter general, i sempre que es mantenguin els requisits exigits en l’article 2, es pot prorrogar anualment el nomenament com a docent mentor prèvia petició de la persona interessada, amb un màxim de tres pròrrogues.
2. La persona interessada ha de presentar la sol·licitud de pròrroga davant el conseller d’Educació i Universitat com a mínim dos mesos abans de la finalització del nomenament.
3. Per prorrogar el nomenament, és necessari un informe favorable del director del centre. L’informe ha de versar sobre l’activitat de col·laboració desenvolupada pel docent mentor durant el període per al qual va ser nomenat.
4. La pròrroga del nomenament com a docent mentor suposa, al seu torn, la pròrroga de la venia docendi per al mateix període.
5. El conseller ha de notificar la pròrroga a la persona interessada i al director del centre mitjançant una resolució. Aquesta resolució s’ha de publicar al lloc web de la Conselleria d’Educació i Universitat (http://www.educacioiuniversitat.caib.es).
Article 8
Causes de cessament
Les causes de cessament com a docent mentor són les següents:
a) L’acabament del termini de vigència inicial del nomenament, o de les possibles pròrrogues.
b) La renúncia de la persona interessada.
c) L’incompliment de les funcions pròpies de la persona nomenada.
d) La pèrdua sobrevinguda de la capacitat funcional.
Article 9
Suport i limitacions del nomenament
1. Els centres docents han de posar a disposició del docent mentor els mitjans necessaris per a l’acompliment de les tasques de col·laboració.
2. El docent mentor no ha de formar part de cap òrgan de govern del centre.
3. El docent mentor ha de rebre un certificat, signat pel director del centre i amb el vistiplau del conseller d’Educació i Universitat, que acrediti la seva contribució voluntària a la millora dels processos al centre a través de la col·laboració en projectes de formació permanent del professorat relatius a la inclusió, la recerca o la innovació educativa. Així mateix, la Conselleria d’Educació i Universitat pot establir altres mesures de reconeixement i suport a aquesta tasca.
Per poder expedir el certificat, el docent mentor s’ha de donar d’alta al GestIB i ha de donar la conformitat perquè les seves dades es tractin en aquesta aplicació.
Disposició final primera
Pautes o criteris d’actuació
Es faculta la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de la Conselleria d’Educació i Universitat perquè dicti les instruccions que siguin necessàries en relació amb aquesta Ordre.
Disposició final segona
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 18 de febrer de 2019
El conseller d'Educació i Universitat Martí X. March Cerdà