Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT
Núm. 1022
Ordre de la consellera de Salut d’1 de febrer de 2019 per la qual es regula el règim de les dietes dels àrbitres adscrits a la Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears
La compensació dels serveis que presten els àrbitres adscrits a la Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears es materialitza en una dieta que perceben d’acord amb el que estableix l’Ordre del conseller de Salut de 18 de desembre de 2013 per la qual es regula el règim de les dietes dels àrbitres adscrits a la Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears. En l’article 1 de l’Ordre esmentada es reconeix als àrbitres proposats per les organitzacions de consumidors i per les organitzacions empresarials o professionals el dret a rebre una dieta de 36 euros per cada audiència en la qual intervenguin. Es tracta de la mateixa quantitat ja fixada en l’Ordre de la consellera de Salut i Consum de 31 de gener de 2002 per la qual s’actualitzen les dietes dels àrbitres de consum fixades en l’Ordre de 9 de maig de 1996. És a dir, fa més de 16 anys que no s’actualitza l’import de les dietes que perceben els àrbitres de consum.
A més a més, cal tenir en compte que el fet que fins ara generava la dieta, l’audiència arbitral, només és una part de l’activitat arbitral, juntament amb l’estudi de la controvèrsia, la valoració de les proves aportades per les parts en conflicte, la proposició i pràctica de noves proves sol·licitades per l’òrgan arbitral o informes, activitats que culminen amb l’emissió del laude arbitral. Així, per tant, es considera oportú centrar la meritació de la dieta en l’emissió del laude arbitral i no només en la intervenció en l’audiència arbitral.
D’altra banda, s’ha de reconèixer també el dret a percebre les dietes als àrbitres que proposa l’Administració, d’entre el personal al seu servei, atès que l’emissió del laude arbitral es produeix fora de l’horari habitual de feina. A més, cal tenir present que la funció arbitral té caràcter extrajudicial, de resolució de conflictes, la qual no és pròpia de l’Administració pública, de manera que el personal al servei de l’Administració pública quan intervé com a membre d’un òrgan arbitral no exerceix les funcions pròpies del seu lloc de feina, la qual cosa fa que no li sigui aplicable el Decret 16/2016, de 8 d’abril, pel qual s’aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l’Administració autonòmica de les Illes Balears.
En l’àmbit estatal, l’article 57 del Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris i altres lleis complementàries, regula el sistema arbitral de consum com un sistema extrajudicial de conflictes entre els consumidors i usuaris i els empresaris, que ha estat desplegat pel Reial decret 231/2008, de 15 de febrer, pel qual es regula el sistema arbitral de consum. Tot això, sense perjudici de la Llei 6/2003, de 23 de desembre, d’arbitratge, la qual té caràcter supletori respecte de les qüestions que no recull la normativa en matèria d’arbitratge de consum.
Pel que fa a l’àmbit autonòmic, l’article 52 de la Llei 7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears, preveu que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de potenciar la tasca de la Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears dotant-la dels mitjans necessaris, especialment dels recursos humans adequats, i garantint la formació continuada dels àrbitres de consum, als quals s’ha de compensar de manera adequada pels serveis prestats.
L’article 30.47 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que la comunitat autònoma té la competència exclusiva en matèria de defensa dels consumidors i usuaris, en el marc de les bases i l’ordenació de l’activitat econòmica general i en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat, en els termes que disposen els articles 38, 131 i els números 11, 13 i 16 de l’apartat 1 de l’article 149 de la Constitució.
Finalment, cal assenyalar que aquesta disposició administrativa s’adequa als principis de bona regulació que preveu l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així, s’ajusta als principis de necessitat i eficàcia, ja que cal actualitzar les dietes fins ara existents i ampliar el dret a percebre-les als àrbitres proposats per l’Administració; al principi de proporcionalitat, ja que la norma no imposa mesures restrictives de drets per a la ciutadania; al principi de seguretat jurídica, perquè aquesta Ordre s’ajusta a la normativa vigent; al principi de transparència, ja que s’estableix de manera clara l’objectiu de la norma, i finalment, d’eficiència, ja que aquesta Ordre no suposa la creació de cap càrrega administrativa.
Per tot això, en virtut de les atribucions que em confereixen els articles 33.3 i 38.2 a de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i a proposta del president de la Junta Arbitral de Consum, adscrita a la Direcció General de Consum, dict la següent
ORDRE
Article 1
Àmbit personal i import de la dieta
Els àrbitres de consum incorporats en les llistes d’àrbitres de la Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears han de percebre una dieta de 50 euros quan actuïn com a membres d’un col·legi arbitral i de 25 euros quan actuïn com a àrbitres únics, per cada laude arbitral que dictin.
Article 2
Percepció i justificació de la dieta
Les associacions de consumidors i les organitzacions empresarials o professionals que proposin àrbitres vocals han de decidir si el perceptor de la dieta és directament l’àrbitre o bé l’associació o l’organització que els proposa, i han de comunicar la seva decisió per escrit a la Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears. Els àrbitres procedents de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears percebran la dieta directament a la nòmina.
A l’efecte de la justificació de les dietes, la Secretaria de la Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears ha d’expedir els certificats dels laudes arbitrals de consum emesos per cada àrbitre, i els ha de remetre a la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Salut perquè els tramiti i s’abonin les dietes corresponents.
Disposició addicional única
Referències a la condició d’àrbitre
Totes les referències sobre la condició d’àrbitre que apareixen en aquesta Ordre en gènere masculí s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí i femení.
Disposició derogatòria única
Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que estableix aquesta Ordre, en particular l’Ordre del conseller de Salut de 18 de desembre de 2013 per la qual es regula el règim de les dietes dels àrbitres adscrits a la Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 1 de febrer de 2019
La consellera de Salut Patricia Gómez Picard