Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Núm. 12220
Ordre conjunta de la vicepresidenta i consellera d’Innovació, Recerca i Turisme i del conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual s’aprova una nova convocatòria d’ajudes excepcionals per a la reparació dels danys ocasionats i les pèrdues produïdes en empreses, professionals i treballadors per compte propi i aliè per les pluges intenses i inundacions del 9 d’octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca
Davant la situació gravíssima i excepcional, que fins i tot ha costat vides humanes, que va provocar la gran quantitat de pluja caiguda el dia 9 d’octubre de 2018, en poques hores, en la comarca de Llevant de l’illa de Mallorca, el Govern de les Illes Balears ha aprovat el Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre, pel qual s’estableixen ajudes i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per les pluges intenses i les inundacions del dia 9 d’octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca, per tal de contribuir a recuperar la normalitat de les zones afectades dels municipis d’Artà, Capdepera, Manacor, Sant Llorenç des Cardassar i Son Servera.
En aquest Decret llei, en concret en l’article 2.3, s’estableix que per compensar les pèrdues i possibilitar la restitució i reposició a la situació anterior les convocatòries que s’aprovin per executar quest Decret llei podran determinar l’abast de l’ajuda.
Les mesures que es contemplen en aquest Decret llei són complementàries a les que pugui adoptar l’Estat i van encaminades a reparar els danys soferts en el patrimoni de les persones físiques i jurídiques, com a conseqüència directa de les pluges i inundacions esmentades, amb l’objecte de restablir la situació que existia amb anterioritat a la seva producció.
En concret, dins de les actuacions previstes en el Decret llei esmentat, en l’article 10 es recullen les ajudes per pal·liar danys i pèrdues en empreses, autònoms, professionals i treballadors per compte propi i aliè, i s’atribueix la resolució de concessió d’aquestes ajudes al conseller de Treball, Comerç i Indústria.
D’acord amb l’anterior, i en virtut del que es disposa en l’article 10 esmentat, s’ha aprovat l’Ordre conjunta de la vicepresidenta i consellera d’Innovació, Recerca i Turisme i del conseller de Treball, Comerç i Indústria, per la qual s’aprova la convocatòria i bases reguladores de les ajudes excepcionals per a la reparació dels danys ocasionats i les pèrdues produïdes en empreses, professionals i treballadors per compte propi i aliè per les pluges intenses i inundacions del 9 d’octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca, de 19 d’octubre de 2018, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm.131, de 20 d’octubre.
Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, atesa la gran quantitat de danys ocasionats i que no s’ha exhaurit el crèdit disponible, d’acord amb el que s’estableix en la disposició addicional segona de l’Ordre conjunta esmentada en el paràgraf anterior, s’ha considerat adient obrir una nova convocatòria d’ajudes.
El procediment de concessió de les ajudes referides en aquesta Ordre es tramitarà d’acord amb el que s’estableix en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, si bé en les especialitzacions indicades en el Decret Llei esmentat.
En virtut de tot l’exposat, i d’acord amb les competències atribuïdes a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i a la Vicepresidència i Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, en l’article 10 .4 del Decret llei 2/2018 i en el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dicten la següent:
ORDRE
Article 1
Objecte
1. És objecte d’aquesta Ordre aprovar una nova convocatòria, d’acord amb el que s’estableix en la disposició addicional segona de l’Ordre conjunta de la vicepresidenta i consellera d’Innovació, Recerca i Turisme i del conseller de
Treball, Comerç i Indústria, de 19 d’octubre de 2018, per a la concessió d’ajudes destinades a contribuir al reinici de l’activitat mitjançant la reparació dels danys causats i les pèrdues produïdes en les activitats industrials, comercials, mercantils, de serveis i turístiques, així com a professionals i treballadors per compte propi i aliè, produïts al Llevant de Mallorca com a conseqüència de les pluges intenses i inundacions del dia 9 d’octubre de 2018.
2. La concessió d’aquestes ajudes tindrà caràcter subsidiari respecte de qualsevol altre sistema de cobertura de danys, públic o privat, nacional o internacional, del que puguin ser beneficiaris els afectats, fins el límit del valor de la reposició del dany o pèrdua produïda.
3. D’acord amb l’indicat en l’article 2.3 del Decret llei 2/2018, aquesta convocatòria determina l’abast de les ajudes per compensar les pèrdues i possibilitar el reinici de l’activitat mitjançant la restitució i reposició a la situació anterior.
4. Les ajudes es regiran pel Decret llei 2/2018, per aquesta Ordre i pel previst en la resta de la normativa estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 2
Àmbit d’aplicació
L’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordre s’estén als termes municipals que s’emmarquen en l’àmbit territorial d’aplicació del Decret llei 2/2018.
Article 3
Actuacions subvencionables
Es consideraran actuacions subvencionables les següents, sempre que tenguin relació directa i determinant amb els fets causants de la sol·licitud d’ajuda en relació amb les pluges intenses i inundacions produïdes:
1. La reposició de l’utillatge, del mobiliari i d’altres elements essencials, així com les existències i productes propis derivats de la seva activitat, bé siguin matèries primeres, matèries en transformació, productes semielaborats o acabats i subproductes susceptibles de comercialització o valorització amb anterioritat al desbordament, que hagin quedat inservibles o no comercialitzables.
2. La reparació dels danys o substitució de maquinària, equips de treball i equips informàtics afectes a les activitats industrials, comercials i turístiques, així com a professionals, que hagin sofert danys com a conseqüència de les inundacions. En el supòsit d’activitats industrials s’inclouran, en el seu cas, els costs de la tramitació dels expedients de seguretat industrial de la Direcció General de Política Industrial que siguin necessaris per reprendre l’activitat.
3. Vehicles afectes en la seva totalitat a les activitats ordinàries de l’empresa i professionals.
4. Costos de subministrament elèctric, telèfon i lloguer, com també els costos derivats de la Seguretat Social de les empreses i treballadors autònoms afectats des del 9 d’octubre del 2018 fins a l’inici de l’activitat ordinària, fins a un termini màxim de sis mesos.
5. Amb relació als treballadors de les empreses afectades, i en el supòsits que l’Administració de l’Estat no ho contempli, i, en el seu cas, prèvia autorització del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE), el complement per l’import entre la diferència del seu salari anterior i la prestació d’atur rebuda, en el cas d’expedient de regulació temporal d’ocupació per causa de força major, declarat com a conseqüència directa de les pluges intenses i inundacions produïdes, durant el temps que duri l’ERO i es percebin les prestacions d’atur.
Article 4
Beneficiaris
1. Podran ser beneficiaris de les subvencions regulades en aquesta Ordre, tant les persones físiques o jurídiques que hagin obtingut subvenció d’acord amb l’Ordre conjunta de la vicepresidenta i consellera d’Innovació, Recerca i Turisme i del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 19 d’octubre de 2018 (publicada en el BOIB núm.131, de 20 d’octubre), sempre que no se li hagin reparats els danys i pèrdues sofertes en la seva integritat, com les persones físiques o jurídiques que no hagin presentat sol·licitud en la convocatòria anterior. En ambdós casos han de complir els requisits dels paràgrafs següents.
2. Han de ser persones físiques o jurídiques titulars d’activitats industrials, comercials o professionals, de menys de 50 treballadors, o turístiques, sense límit de treballadors, degudament registrades a efectes fiscals, i en funcionament, que hagin sofert danys o pèrdues de qualsevol naturalesa, sempre que sigui com a conseqüència directa de les pluges i inundacions produïdes el mes d’octubre de 2018 en la comarca de Llevant de Mallorca i es trobin situats en els municipis inclosos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordre.
Es consideren establiments turístics, a efectes d’aquesta Ordre, els prevists en l’article 26.1 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears (llevat de les previstes al punt c), i a la disposició addicional vuitena de la Llei esmentada (llevat dels habitatges turístics de vacances i els habitatges objecte de comercialització d’estades turístiques), que tenguin autorització o llicència turística o hagin presentat la DRIAT de manera correcta amb anterioritat al 10 d’octubre de 2018.
3. En el cas dels treballadors de les empreses afectades serà requisit imprescindible per obtenir l’ajuda esmentada en l’article 3.5 estar inclòs en un expedient de regulació temporal d’ocupació per causa de força major, declarat com a conseqüència directa de les pluges intenses i les inundacions produïdes.
4. No podran obtenir la condició de beneficiari les persones o entitats que es trobin incurses en alguna de les causes de prohibició previstes en la normativa aplicable en matèria de subvencions.
5. No podran obtenir la condició de beneficiari els qui no es trobin al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, tant amb la Hisenda de l’Estat com amb la de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i davant la Seguretat Social, així com els qui tenguin algun deute pendent de pagament amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 5
Quantia de la subvenció
1. La quantia global màxima prevista per a aquesta convocatòria és de un milió cinc-cents mil euros (1.500.000 euros).
2. L’import màxim de les ajudes serà:
a) En el cas d’activitats industrials, activitats de comerç a l’engròs i activitats de manteniment i reparació de vehicles de motor, cent mil euros (100.000 euros) per beneficiari.
b) La resta d’activitats comercials, de serveis i professionals, trenta mil euros (30.000 euros) per beneficiari.
c) En el cas d’empreses turístiques, cent mil euros (100.000 euros) per beneficiari, en el cas de les empreses d’allotjament previstes en l’article 31.1 i a la disposició addicional vuitena de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears; i trenta mil euros (30.000 euros) per beneficiari, en el cas de les empreses previstes als punts d), e), f) i g) de l’article 26.1 de la Llei 8/2012.
3. L’import dels ajuts derivats dels costos de la Seguretat Social de les empreses seran les quotes empresarials durant el temps que estigui suspesa la seva activitat ordinària. En el cas dels treballadors autònoms es calcularà en base a la darrera quota ingressada durant el temps que estigui suspesa l’activitat ordinària.
4. En cap cas la quantia de les ajudes juntament amb les concedides per la resta de les Administracions Públiques o organismes públics nacionals o internacionals, i les indemnitzacions que puguin percebre els damnificats dels segurs contractats, podrà superar l’import total de l’objecte de l’activitat subvencionada.
5. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria.
Article 6
Presentació de sol·licituds
1. Les sol·licituds d’ajuda es formalitzaran segons el model normalitzat que figura en l’annex d’aquesta Ordre i es dirigiran al conseller de Treball, Comerç i Indústria. Aquest model es podrà obtenir en la pàgina web: www.caib.es.
2. El termini per presentar sol·licituds començarà a partir de l’endemà de la data de publicació d’aquesta Ordre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i finalitzarà el dia 7 de desembre de 2018. Durant aquest termini els interessats podran presentar una o varies sol·licituds, la suma de les quals no podrà ser superior als límits establerts en l’article 5.
3. Les sol·licituds s’han de presentar en els registres dels ajuntaments, en el terme municipal del quals s’hagin produït els danys, sense perjudici de que les persones interessades puguin optar per presentar-les en qualsevol de les dependències o formes previstes en l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 7
Instrucció i tramitació
1. La instrucció del procediment correspon a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.
2. El procediment de concessió d’ajudes s’efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut de la urgència i del que disposa l’article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. Les sol·licituds de subvenció es resoldran individualment, mitjançant règim de concessió directa amb convocatòria oberta, en virtut de la qual les subvencions s’aniran concedint conforme es vagin sol·licitant pels interessats, en base als requisits establerts en aquesta Ordre, sempre que hi hagi crèdit suficient.
4. Quan la sol·licitud no disposi dels requisits exigits en la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’ha de requerir el sol·licitant perquè —en el termini de deu dies hàbils des de l’endemà de la recepció del requeriment— esmeni la falta, amb l’advertència que si no ho fa es considerarà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia dictada en els termes que preveu la legislació administrativa, de conformitat amb l’article 68.1 de la Llei esmentada.
5. L’òrgan instructor ha de realitzar d’ofici les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució.
Article 8
Resolució
1. El conseller de Treball, Comerç i Indústria és l’òrgan competent per dictar les resolucions de les ajudes corresponents a aquesta Ordre. Aquesta resolució ha de ser motivada i s’ha de notificar als interessats.
2. La resolució de concessió ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, pressupost total de l’activitat que se subvenciona, import de la subvenció concedida, partida pressupostària a la qual s’aplica, termini per dur a terme l’activitat, justificació de les activitats objecte d’ajuda i termini per presentar els justificants.
3. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de tres mesos comptadors des de la publicació d’aquesta Ordre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut el termini sense que s’hagi notificat la resolució expressa, els sol·licitants han d’entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l’obligació de resoldre expressament que incumbeix a l’Administració.
4. La resolució de concessió o denegació posa fi a la via administrativa. Contra aquesta s’hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes; o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà d’haver-se notificat.
Article 9
Pagament de l’ajuda a les empreses
1. La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria o les entitats col·laboradores han d’efectuar el pagament de la totalitat de l’ajuda de forma anticipada una vegada es dicti la resolució de concessió de la subvenció.
2. En el cas que el pagament el realitzi una entitat bancària, el beneficiari cedirà els seus drets de cobrament respecte de l’administració autonòmica a l’entitat esmentada.
Article 10
Obligacions dels beneficiaris
Les obligacions dels beneficiaris per a la concessió de subvencions són les següents:
1. Els beneficiaris estan obligats a destinar els fons rebuts a les finalitats per a les quals se’ls ha atorgat la subvenció.
2. En el cas d’empreses i professionals han de continuar amb l’activitat empresarial, industrial o econòmica per la qual han rebut la subvenció, com a mínim un any des de la data de resolució de concessió.
3. El beneficiari té l’obligació de comunicar d’immediat a l’òrgan atorgant qualsevol altre subvenció, ajuda o ingrés que per a la mateixa finalitat i de qualsevol procedència hagi sol·licitat o se li hagi atorgat o pagat. També ha de comunicar les indemnitzacions que, pel mateix concepte, hagi sol·licitat o rebut de les entitats asseguradores.
4. Justificar davant l’òrgan de concessió de la subvenció la realització de la actuació subvencionada d’acord amb el que estableix aquesta Ordre.
5. Facilitar a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears qualsevol informació o documentació addicional que es requereixi per poder comprovar l’aplicació dels fons o de la subvenció atorgada.
6. Els beneficiaris han de facilitar als representants de l’Administració de la Comunitat Autònoma qualsevol actuació de comprovació o inspecció, així com les actuacions de control financer que pugui dur a terme la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. Qualsevol altre obligació imposada als beneficiaris per la normativa estatal o autonòmica aplicable, en aquesta Ordre o resolució de concessió.
Article 11
Justificació de les ajudes a empreses
1. En tot cas els projectes objecte de subvenció s’han d’executar del 9 d’octubre de 2018 al 30 de maig de 2019, i el termini de presentació de la documentació justificativa és fins al 30 de juny de 2019.
Les inversions objecte de les sol·licituds s’han de fer i pagar en el període comprès entre el 9 d’octubre de 2018 i el 30 de maig de 2019 (ambdós inclosos). No s’han de tenir en consideració, com a justificants de la inversió subvencionada, les factures emeses ni els pagaments fets amb anterioritat al 9 d’octubre de 2018 ni amb posterioritat al 30 de maig de 2019.
2. La justificació de l’ajuda s’ha de fer per mitjà de l’aportació de justificants de despesa. En qualsevol cas, ha de comprendre la documentació següent:
a) Memòria que reculli de forma detallada l’activitat subvencionada i relació de les factures objecte de la subvenció.
b) Còpia de la documentació acreditativa de la titularitat de l’establiment afectat.
c) Certificat de l’ajuntament que acrediti que l’establiment està ubicat a la zona afectada per les inundacions i pluges intenses.
d) Justificants de despesa i pagament.
Per justificar el pagament de les factures objecte de la subvenció s’ha de presentar la documentació següent:
Una còpia del document bancari que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figuri la data del pagament, l’import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s’identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, també les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura respectivament.
Una còpia de l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en què figurin els càrrecs dels pagaments esmentats.
No s’admeten tiquets de caixa.
En el cas de pagaments realitzats mitjançant targeta de crèdit s’haurà d’aportar un extracte bancari d’aquests.
3. La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot sol·licitar qualsevol justificació addicional de les activitats realitzades quan aquestes no estiguin suficientment acreditades en la memòria.
4. En cas que l’Administració no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l’aplicació de la subvenció, l’òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors des de l’endemà d’haver rebut el requeriment d’esmena.
5. Tota alteració de les condicions que s’han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
No es considerarà alteració de les condicions a què es refereix el paràgraf anterior la substitució de l’objecte de la subvenció per un altre similar, sempre i quan formi part de les activitats subvencionables d’aquesta Ordre, amb independència de la quantia sempre que no superi els límits establerts en l’article 5.
6. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d’atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que aquesta Conselleria l’hagi aprovada prèviament, com també la desviació de les subvencions o l’aplicació diferent a la qual estableix la norma determinen la revocació de la subvenció.
Article 12
Reintegrament
1. En el cas que es verifiqui l’incompliment de les condicions i obligacions previstes en aquesta Ordre, en la normativa aplicable, en aquesta convocatòria o en la resolució de concessió, s’iniciarà un procediment de reintegrament de les quanties rebudes de forma indeguda, així com l’exigència dels interessos corresponents.
2. També s’iniciarà l’oportú procediment de reintegrament quan el conjunt de les ajudes rebudes en concepte de subvenció i de les quanties rebudes per les entitats asseguradores superin el valor del dany produït objecte de la subvenció. No obstant això, el beneficiari podrà reintegrar voluntàriament l’import que excedeixi el cost de l’activitat subvencionada sense interès de demora, sempre i quan es compleixin els requisits establerts en l’article 44.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, mitjançant el qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre començarà a vigir l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 23 de novembre de 2018
El conseller de Treball, Comerç i Indústria
Iago Negueruela Vázquez
La vicepresidenta i Consellera d' Innovació, Recerca i Turisme
Isabel M. Busquets i Hidalgo