Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA
Núm. 8804
Ordre de la consellera de Presidència de 24 d'agost de 2018 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència
La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, juntament amb el Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, constitueixen la normativa bàsica de l’Estat en aquesta matèria i estableixen el règim jurídic general de les subvencions que atorguen les administracions públiques.
En l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears es va aprovar el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, que regula el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.
L’article 12 d’aquest Text refós disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions si el conseller o consellera competent no n’ha establert abans, per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases corresponents, llevat dels supòsits que la mateixa Llei de subvencions estableix.
A l’empara d’aquesta normativa, es va dictar en data 14 de gener de 2011 l’Ordre del conseller de Presidència per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'acció cívica.
Des de llavors ençà, les competències de la Conselleria de Presidència han variat substancialment, incorporant noves matèries de la seva competència, com per exemple, les regulades en la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
En virtut del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria de Presidència exerceix, entre d'altres, mitjançant la Direcció General de Coordinació, les competències en els àmbits de la coordinació de les polítiques en matèria d'igualtat; a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior, en matèria de relacions amb comunitats i entitats associatives de residents forans i interlocució amb les cases regionals amb seu a les Illes Balears, acció cívica i relacions amb els grups socials, i també amb les organitzacions religioses, reials acadèmies, acadèmies i altres corporacions de dret públic, organització d'esdeveniments d'interès autonòmic, participació en la política internacional de l'Estat, relacions amb la Unió Europea i projecció exterior dels interessos autonòmics, i orientació jurídica i serveis de cooperació amb la justícia; i a través de la Direcció General de Transparència i Bon Govern, les competències en matèria de responsabilitat social corporativa.
Per aquest motiu, es considera adient elaborar unes noves bases que suposin una revisió i una actualització de les bases reguladores de les subvencions en matèria d'acció cívica i incloguin aquests nous àmbits d'activitats, de manera que s'estableixin les bases reguladores per concedir les subvencions en les matèries en què la Conselleria de Presidència té atribuïdes les competències.
El contingut d’aquesta Ordre s’ajusta als requisits mínims que estableix l’article 13 del Text refós de la Llei de subvencions.
És per tot això que aquesta Ordre s’adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència que preveu l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
A més, aquesta norma suposa la reducció de càrregues administratives a les persones interessades respecte de la normativa anterior, degut a que preveu la presentació electrònica de sol·licituds així com elimina l'obligatorietat de presentació d'alguns documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts.
Per tot això, a proposta de la Secretaria General, fent ús de les competències atribuïdes en virtut de l’article 33.3 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i de l’article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, dict la següent
ORDRE
Article 1
Objecte
1. L’objecte d’aquesta Ordre és establir les bases reguladores que ha de regir la concessió de subvencions en matèries pròpies de la Conselleria de Presidència.
Article 2
Activitats objecte de subvencions
1. Són susceptibles de subvenció en l'àmbit de les relacions institucionals les activitats següents:
a) Actuacions vinculades a la promoció dels principis democràtics, de convivència, integració, pluralisme, respecte a la diversitat i tolerància, justícia i drets humans, i actuacions de foment de l'associacionisme i de dinamització social en relació amb els compromisos cívics.
b) Actuacions de vertebració i de cohesió territorial i institucional de les Illes Balears, incloses les activitats de sensibilització i difusió del coneixement de la història i la realitat institucional de les Illes Balears i dels seus òrgans estatutaris, en el marc de la Unió Europea.
c) Activitats de participació social en la commemoració d'efemèrides de significació especial de les Illes Balears.
d) Activitats d'estudi, investigació i promoció del coneixement realitzades per entitats que les tenguin com a finalitat pròpia, per afavorir-ne la transferència a les institucions i a la societat.
2. Són susceptibles de subvenció en l’àmbit de la coordinació i el bon govern les activitats següents:
a) Activitats en matèria de coordinació de les polítiques d'igualtat.
b) Activitats destinades a fomentar les polítiques públiques LGTBI a tot el territori de les Illes Balears.
c) Activitats destinades a fer efectius els drets i la no-discriminació de les persones LGTBI.
d) Activitats destinades a sensibilitzar la ciutadania envers la diversitat sexual i de gènere.
e) Activitats destinades a identificar, conscienciar i erradicar l’LGTBI-fòbia en totes les seves manifestacions.
f) Activitats de foment i difusió de la responsabilitat social corporativa.
g) Manteniment de la infraestructura d'entitats que agrupen empreses que apliquen la responsabilitat social corporativa.
3. De conformitat amb el que preveu l’article 2.1.b) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, són susceptibles de ser subvencionades les activitats, els projectes o els comportaments que s’esmenten en els apartats anteriors que estiguin per fer o que ja s’hagin fet amb anterioritat a la data de la convocatòria o de la concessió de la subvenció, sempre que la convocatòria així ho prevegi expressament i fixi la data límit d’execució de les activitats, els projectes o els comportaments susceptibles de ser subvencionats, que, en tot cas, ha de ser posterior a la d’entrada en vigor d’aquesta Ordre.
Article 3
Modalitats de les ajudes
1. D'acord amb els articles 2 i 4.2 del Text refós de la Llei de subvencions, les subvencions poden consistir en una aportació dinerària per finançar l'activitat subvencionada, o en la cessió de béns o drets o en la prestació de serveis als beneficiaris (subvencions en espècie).
En tot cas, l'adquisició d'aquests béns, drets o serveis se sotmet a la normativa sobre contractació del sector públic. Si l'adquisició dels béns, els drets o els serveis té lloc amb posterioritat a la convocatòria de l'ajuda, és necessari aprovar la despesa amb caràcter previ a la convocatòria.
La convocatòria ha de preveure les peculiaritats que comporta aquest tipus d'ajudes. Els requisits exigits per fer el pagament s'entenen referits al lliurament del bé, el dret o el servei objecte de l'ajuda.
Si es declara la procedència del reintegrament en relació amb una ajuda en espècie, es considera quantitat rebuda per reintegrar un import equivalent al preu d'adquisició del bé, el dret o el servei.
2. El suport a alguna de les actuacions previstes en l'article anterior es pot dur a terme mitjançant la convocatòria de premis.
Article 4
Persones beneficiàries
1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que s'estableixin en les convocatòries dictades a l'empara d'aquesta Ordre qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, com també les agrupacions de persones físiques i jurídiques i les entitats sense personalitat jurídica que, a més de dur a terme l'activitat o l'objecte que fomentin la concessió de la subvenció, compleixin els requisits que preveuen aquestes bases i els específics que recullin les convocatòries corresponents.
2. Les persones beneficiàries han de complir els requisits addicionals següents:
a) Les persones físiques han de residir a les Illes Balears o haver-hi residit en el termini mínim que estableixi la convocatòria.
b) Les persones jurídiques han d’estar constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre o registres corresponents; disposar de l’organització, l’estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de la subvenció, i, en el cas que la convocatòria així ho exigeixi, tenir entre els seus objectius, directament o indirectament, l’execució de les activitats o els fins relacionats amb l’objecte d’aquestes bases i desenvolupar l'activitat a les Illes Balears o en interès de les Illes Balears.
c) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, tant estatals com autonòmiques, i amb la seguretat social.
d) Haver justificat suficientment, si pertoca, les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment de part del Govern de les Illes Balears.
3. Poden accedir a la condició d’entitats beneficiàries de les subvencions les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, les activitats o els comportaments, o estiguin en la situació que motiva la concessió de la subvenció. Quan es tracti d’agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s’han de fer constar de manera expressa, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d’execució que assumeix cada membre de l’agrupació i l’import de la subvenció que ha d’aplicar cadascun d’aquests, que també tenen la consideració de persones o entitats beneficiàries.
4. En el cas de l’apartat 3 anterior, s’ha de nomenar una persona representant o apoderada única de l’agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a entitat beneficiària, corresponen a l’agrupació. Així mateix, l’agrupació no s’entén dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que disposa l’article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions.
5. No poden beneficiar-se de cap subvenció les persones, les entitats o les agrupacions que incorrin en qualsevol de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat d’homes i dones, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra aplicable.
Article 5
Convocatòries
1. Les convocatòries que es dictin a l’empara d’aquesta Ordre de bases s’han d’aprovar per resolució de la consellera de Presidència. El text de la convocatòria s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS) amb la resta de la informació que es requereixi, i, posteriorment, s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears juntament amb un extracte d'aquesta convocatòria.
2. La resolució de convocatòria ha de contenir, com a mínim, els apartats que indica l’article 15.2 del Text refós de la Llei de subvencions.
3. La convocatòria ha d’indicar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima de la qual es disposa per atendre les sol·licituds presentades, sense que això impliqui que s’hagi de distribuir necessàriament en la totalitat l’import establert entre totes les sol·licituds presentades. La convocatòria ha d’indicar, a més, la partida o partides pressupostàries a les quals s’ha d’imputar la despesa i, si escau, les anualitats i els imports corresponents en el supòsit que es tramitin subvencions pluriennals.
4. Quan la quantia total màxima de les subvencions convocades es distribueixi entre diferents crèdits pressupostaris, s’entén que la distribució té caràcter estimatiu, i l’alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sense perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, pertoqui.
5. La quantia consignada inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes que, si escau, preveu l’article 39.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Llevat que s’estableixi una altra cosa, la modificació no implica que el termini per presentar sol·licituds s’ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
6. Els fons s’han de distribuir entre les persones o entitats sol·licitants que presentin una sol·licitud a cada convocatòria específica, d’acord amb els criteris generals de valoració que preveu l’article 8 d’aquesta Ordre i els específics que fixi cada convocatòria.
7. El conjunt total de les subvencions atorgades en cada convocatòria no pot superar la quantitat total que s’hi prevegi.
8. Quan les característiques de la subvenció ho permetin, les convocatòries poden preveure la realització de diversos procediments de selecció successius al llarg d’un mateix exercici pressupostari i per a una mateixa línia de subvenció, sempre que indiquin els aspectes següents:
a) El nombre de procediments i de resolucions successives que s’han de dictar.
b) L’import màxim que s’ha d’atorgar dins cada període, tot tenint en compte la durada i el volum de les sol·licituds previstes. No obstant això, en els casos en què, una vegada acabat qualssevol dels períodes, no s’hagi exhaurit l’import màxim previst inicialment per a cadascun, la quantitat no aplicada es traslladarà al període següent mitjançant una resolució de l’òrgan competent per a la concessió de les subvencions, que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
c) El termini en què, per a cada un dels períodes, es poden presentar les sol·licituds.
d) El termini màxim de resolució de cadascun dels procediments.
9. En les convocatòries a què es refereix l’apartat anterior, cadascuna de les resolucions s’ha de pronunciar sobre les sol·licituds presentades en el període de temps corresponent i acordar-ne l’atorgament, si escau, d’acord amb els criteris de selecció que, de conformitat amb l’article 8 d’aquesta Ordre, siguin aplicables en cada cas, sense superar la quantia que per a cada període s’hagi establert en la convocatòria.
Article 6
Presentació de les sol·licituds
1. Les persones interessades, quan siguin persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica que compleixin els requisits que preveu aquesta Ordre, els que determina la convocatòria corresponent i els que estableixi la normativa que hi sigui aplicable, han de presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta, segons el model que s’estableixi en cada convocatòria, per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sempre que les persones sol·licitants compleixin els requisits que, en matèria de tramitació telemàtica, estableixi la normativa vigent.
2. Les persones físiques poden presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta, segons el model que s’estableixi en cada convocatòria, per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sempre que compleixin els requisits que, en matèria de tramitació telemàtica, estableixi la normativa vigent, o bé en qualssevol dels registres que estableixen l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. La convocatòria ha d’indicar la documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud. En tot cas, quan la documentació exigida estigui en poder de l’Administració autonòmica o se’n pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, la comprovació s’ha de fer d’acord amb el que disposa el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius.
4. La documentació requerida, juntament amb la sol·licitud, és la següent (sense perjudici que, durant la tramitació del procediment de concessió, l’òrgan instructor pugui requerir-ne qualsevol altra quan ho consideri oportú):
a) En el cas d’una persona física, document d’identitat (DNI, NIF o NIE) de la persona sol·licitant o de la persona que la representa, o autorització a la Conselleria de Presidència per comprovar-ne d'ofici la identitat per mitjans telemàtics i, si així ho estableix la convocatòria, un certificat d’empadronament.
En cas que sigui una persona estrangera, ha de presentar, a més, la documentació que acrediti la residència regular en el territori espanyol.
b) En el cas d’una persona jurídica:
― Document d’identitat de la persona que sol·licita la subvenció en nom de la persona jurídica, o, en cas que no s’aporti, autorització a la Conselleria de Presidència per comprovar-ne d’ofici la identitat.
― Targeta d’identificació fiscal.
― Excepte en el cas d'administracions territorials, document constitutiu de l’entitat o l'agrupació i, si escau, dels estatuts socials inscrits degudament en el registre corresponent.
― Document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud, que ha d’estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud.
c) Les declaracions responsables següents de la persona que sol·licita la subvenció:
― De compliment de les obligacions que estableix l’article 19 d’aquesta Ordre i també les que estableixi la convocatòria corresponent.
― De tots els ajuts i les subvencions que li hagi concedit qualsevol institució, pública o privada, o que hagi sol·licitat, relacionats amb la sol·licitud presentada.
― De veracitat de les dades respecte de la titularitat del compte bancari que hagi facilitat.
― De no incórrer en cap causa de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la legislació vigent en aquesta matèria.
― De disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de la subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria.
d) Una memòria explicativa de l’activitat o el projecte que s’han de dur a terme, amb la indicació del pressupost, si escau, en els termes que estableixi la convocatòria corresponent, i qualsevol altra documentació que s'estableixi amb caràcter específic en cada convocatòria.
5. L’òrgan instructor, directament o a través de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Presidència, ha de comprovar d’ofici que la persona o l’entitat estan al corrent del compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, en els termes que indica l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l’expedient.
La presentació de la sol·licitud d’atorgament de la subvenció implica que s’autoritza l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a obtenir de manera directa l’acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social, llevat que la persona interessada manifesti expressament la seva negativa respecte d'això. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social davant l’Administració estatal abans que es dicti la proposta de resolució de concessió. Això no obstant, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 € i de subvencions a favor d’administracions públiques, així com d’organismes, entitats públiques i fundacions del sector públic dependents, la persona o l’entitat interessades poden substituir la presentació d’aquests certificats mitjançant la presentació d’una declaració responsable.
6. Si la sol·licitud no compleix els requisits que s’estableixen en la convocatòria o manca la documentació requerida, s’ha de requerir la persona interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, sota l’advertència que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia corresponent, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona o l'entitat interessades, de les prescripcions que estableixen el Text refós de la Llei de subvencions, aquesta Ordre i la convocatòria corresponent.
Article 7
Selecció de les persones o les entitats beneficiàries
1. Com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el de concurs, el qual constitueix la via ordinària de selecció de les persones o les entitats beneficiàries. Als efectes del que preveu aquesta Ordre, s’entén per concurs el que disposa l’article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions.
D’acord amb aquest procediment de selecció, i un cop valorats i comparats els projectes, els programes o les activitats sol·licitats, d’acord amb els criteris de valoració d’aquestes bases reguladores i de la convocatòria corresponent, s’han d’atribuir els imports dels ajuts sol·licitats, d’acord amb l’ordre de prelació que s’estableixi segons la puntuació obtinguda, fins que s’exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria.
En aplicació del que disposa l’article 5.7 d’aquesta Ordre, la resta de sol·licituds han de quedar excloses per manca de disponibilitat pressupostària.
2. No obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el de concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un sol procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment a mesura que tenguin entrada en el registre de l’òrgan competent, sempre que no s’hagi exhaurit el termini de presentació, d’acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l’article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.
3. Quan ho disposi la convocatòria, es pot distribuir o prorratejar l'import global màxim destinat a la convocatòria entre els projectes, els programes o les activitats que hagi valorat positivament la comissió avaluadora. Als efectes del que preveu aquesta Ordre, s’entén que ha estat favorable quan la valoració global del projecte, programa o activitat hagi assolit la puntuació mínima que estableixi la convocatòria.
Article 8
Criteris generals de valoració
1. Les subvencions que regula aquesta Ordre s’han de concedir amb subjecció als principis de publicitat, concurrència, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació, amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i han d’estar supeditades a l’existència de crèdit adequat i suficient.
2. L’òrgan instructor ha d’avaluar les sol·licituds tenint en compte els criteris generals següents:
a) L'adequació de l'activitat que s'ha de desenvolupar a les finalitats i als objectius que estableixi la convocatòria.
b) La qualitat tècnica del projecte i/o de les activitats proposades.
c) Els efectes i la influència de les accions projectades sobre les Illes Balears.
d) Les capacitats tècnica i financera i l'experiència de la persona o de l'entitat sol·licitants.
e) D'acord amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, la incorporació d’actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les entitats sol·licitants, llevat dels casos en què, per la naturalesa de la subvenció o dels sol·licitants, estigui justificat no incorporar-la-hi.
f) L'aplicació d'alguna o algunes mesures de caràcter social, com poden ser la integració social i laboral de les persones amb discapacitat, la garantia de l'accessibilitat, la sostenibilitat ambiental, el comerç ètic i responsable, la transparència i la responsabilitat fiscal, entre d'altres, llevat dels casos en què, per la naturalesa de la subvenció o dels sol·licitants, estigui justificat no incorporar-ne cap.
3. En relació amb els premis, s'han de tenir en compte únicament els criteris que s'indiquen en els apartats a) i b) anteriors.
Article 9
Despeses susceptibles de subvenció
1. Són despeses subvencionables, d'acord amb l’article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, les que, de manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat objecte de la subvenció que s'efectuïn abans d'acabar el termini que es preveu en la convocatòria per dur a terme les accions subvencionables i que no superin el valor de mercat.
2. Amb caràcter general, es considera una despesa efectuada la que s’ha pagat de manera efectiva abans de l’acabament del període de justificació. No obstant això, quan així s’estableixi en la convocatòria i amb les condicions que s’hi disposin, es poden justificar totes les despeses que, conforme a dret, s’han meritat en la data límit per dur a terme les activitats subvencionades o per justificar l’activitat o el projecte, amb independència que s'hagin abonat o no als creditors corresponents.
3. Les despeses financeres, les d’assessoria jurídica o financera, les notarials i registrals o les pericials per dur a terme el projecte subvencionat, i també les d’administracions específiques i d’auditories externes de l’entitat, són subvencionables, sempre que siguin indispensables per preparar o executar el projecte de manera adequada i estiguin relacionades directament amb l’activitat subvencionada.
4. No són despeses subvencionables:
― Els interessos deutors de comptes bancaris.
― Els recàrrecs i les sancions administratives i penals o els interessos d’aplicació a la mora dels pagaments.
― Les despeses de procediments judicials derivats o relacionats amb l’activitat o el projecte subvencionats.
― Els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, ni tampoc els imposts personals sobre la renda.
5. Les despeses de funcionament i de manteniment de la infraestructura de les entitats que duen a terme les activitats subvencionables d'acord amb l'article 2 d'aquesta ordre són subvencionables en els casos i en els termes que estableixi la convocatòria corresponent.
6. En el cas d’adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, la persona o l’entitat beneficiàries han de destinar els béns, pel temps mínim que estableixi la convocatòria, al fi concret per al qual s'hagi concedit la subvenció.
Article 10
Regles generals per a la determinació de l’import de les subvencions dineràries
1. L’import de la subvenció s’ha de determinar segons la disponibilitat pressupostària, d'acord amb l'import sol·licitat, el pressupost aprovat i, si escau, la puntuació obtinguda.
2. En tot cas, l’import de la subvenció concedida no pot ser d’una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l’activitat objecte de la subvenció. No obstant això, aquest criteri no és aplicable a la concessió de premis.
3. El pressupost total del projecte ha d’estar integrat pel conjunt de partides subvencionables i pels recursos propis de la persona o l’entitat, o per altres recursos. L’òrgan instructor pot aplicar d’ofici factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l’acta de la comissió avaluadora, en la proposta de resolució i en la resolució.
4. Per assegurar l’eficàcia dels fons atorgats, la comissió avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s’hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.
5. En el cas que no es produeixi cap modificació, el projecte aprovat serà el que s’hagi presentat com a pressupost total del projecte. En el cas que es produeixin els fets esmentats en els apartats 3 i 4 d’aquest article, el projecte aprovat serà el que determini la resolució de concessió.
6. En cada convocatòria s’han d’establir les regles per determinar l’import de la subvenció, d’acord amb les característiques d’aquesta. En tot cas, l’import dels ajuts no pot superar la quantia sol·licitada.
7. La convocatòria ha de determinar l’import de la subvenció, el qual pot consistir en el següent:
a) En una quantia fixa o a preu fet, o bé en un percentatge del cost del projecte o de l’import sol·licitats.
b) En l’import sol·licitat, d’acord amb els criteris que s’estableixin en la convocatòria.
c) En una quantia en proporció a la puntuació que la comissió avaluadora hagi atribuït al projecte, programa o activitat sol·licitats.
d) En una quantia d’acord amb la puntuació assignada al projecte, programa o activitat presentats i les escales d’imports que per a cada tram de punts determini la convocatòria.
e) En la quantia total de l’ajut sol·licitat en el cas de projectes que obtenguin la puntuació màxima. Una vegada satisfetes les ajudes que corresponguin als projectes que hagin obtingut una puntuació superior, la resta de projectes, fins que s’exhaureixi el crèdit disponible, han de rebre una suma directament proporcional a la puntuació assolida en relació amb la puntuació màxima que podria obtenir el projecte.
8. En els casos en què hi hagi una puntuació dels projectes, si es produeix un empat en la valoració de les persones o les entitats sol·licitants i el crèdit romanent és insuficient per cobrir la subvenció que els correspondria a tots, la distribució d’aquest romanent s’ha d'establir d'acord amb els criteris que estableixi la convocatòria.
9. Amb independència de les regles de determinació de l’import que disposa aquest article, la convocatòria pot establir imports màxims en les subvencions.
10. Quan, en aplicació de les regles de repartiment i de determinació que preveu l’apartat 7, lletres c) i d), la suma dels imports dels ajuts que corresponen a les persones sol·licitants que compleixen els requisits per ser beneficiàries sigui superior a la quantia global màxima fixada en la convocatòria, la convocatòria establirà el criteri de repartiment.
11. Quan les característiques de la subvenció ho permetin i la convocatòria ho estableixi, l’òrgan competent podrà prorratejar l’import màxim destinat a la convocatòria entre les persones sol·licitants que compleixin els requisits per ser persones o entitats beneficiàries, de manera que es podrà augmentar la quantitat inicialment atribuïda a cada sol·licitant. En tot cas, com a conseqüència de l’aplicació d’aquesta regla de prorrateig, no es podrà atribuir a la persona o l'entitat sol·licitants una subvenció per un import superior al que s’hagi sol·licitat.
12. En el cas dels premis, la quantia del premi serà sempre una quantitat fixa que determini la convocatòria.
Article 11
Modificació del projecte
1. D'acord amb l'article 16.3 del Text refós de la Llei de subvencions, en el cas que l’import de la subvenció que resulti de l’informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l’import sol·licitat, l’òrgan instructor pot instar el sol·licitant a modificar-ne la sol·licitud en el termini corresponent al tràmit d'audiència, a fi d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament.
2. La modificació ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració que s’estableixin respecte de les sol·licituds.
Article 12
Òrgans competents
1. La consellera de Presidència és l’òrgan competent per iniciar el procediment mitjançant la resolució de convocatòria, en els termes que estableixen l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 5 d’aquesta Ordre.
2. L’òrgan competent per instruir i tramitar el procediment de concessió de subvencions és el director o directora general competent segons la matèria.
3. La consellera de Presidència és l’òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció, d’inadmissió de la sol·licitud, de desistiment de la sol·licitud i de les resolucions de modificació de la concessió i de revocació i de reintegrament, si escau.
Article 13
Comissió avaluadora
1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l’òrgan instructor.
2. D'acord amb l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, la comissió avaluadora és preceptiva en els procediments de concurs sempre que l’import global dels fons públics prevists en la convocatòria superi els 50.000,00 euros o l’import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000,00 euros.
3. La comissió avaluadora ha d’estar integrada per un president o presidenta, un secretari o secretària i, almenys, tres vocals designats en la resolució de convocatòria d'acord amb criteris de competència professional i d'experiència.
4. En el cas dels premis, els integrants del jurat de selecció han de ser designats per la consellera de Presidència o bé entre personal de la Conselleria o bé entre persones de prestigi o experiència reconeguda en la matèria. En aquest cas, la constitució del jurat sempre serà preceptiva. Han d’integrar el jurat un president o presidenta, un secretari o secretària i almenys tres vocals.
5. En la composició de la comissió avaluadora i del jurat s’ha de procurar una representació equilibrada entre dones i homes.
Article 14
Instrucció
1. Correspon a l’òrgan instructor dur a terme totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució i, concretament, les que determina l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
2. A l’efecte de determinar les persones o les entitats participants admeses en la convocatòria de subvenció corresponent, l’òrgan instructor, si pertoca, ha de requerir a les persones i les entitats sol·licitants l’esmena de les sol·licituds en els termes que preveu l’article 6.6 d’aquesta Ordre.
3. Així mateix, en els supòsits en què, posteriorment, el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a la persona o a l’entitat sol·licitants de la subvenció, l’òrgan instructor els ha d’advertir que, transcorregut el termini que s’indica a aquest efecte, se’n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i la persona o l’entitat sol·licitants no han duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar a l’òrgan competent resoldre l’arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a la persona interessada.
Article 15
Proposta de resolució
1. La proposta de resolució, que ha de formular l’òrgan instructor amb l’informe previ de la comissió avaluadora, s’ha de pronunciar sobre tots els aspectes que preveu l'article 16 següent sobre la resolució. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l’Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.
2. La proposta de resolució s’ha de notificar individualment o mitjançant publicació, d'acord amb el que estableixi la convocatòria. En tot cas, es considera que la persona beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari dins el termini atorgat.
3. En el cas dels premis, la proposta l’ha d'elaborar el jurat.
Article 16
Resolució i notificació
1. La resolució ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents: la identificació de la persona o l’entitat beneficiàries; la finalitat, l'activitat o el comportament objecte de la subvenció, amb el detall de l'àmbit temporal; el pressupost total de l’activitat subvencionada; l’import sol·licitat i l'import de la subvenció concedida; la inclusió o l’exclusió, si pertoca, de l’IVA suportat; les obligacions de la persona o de l’entitat beneficiàries; les garanties que ofereix la persona o l’entitat beneficiàries o l’exempció d’aquestes garanties; la forma de pagament, i la forma de justificació de l’aplicació dels fons percebuts.
2. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar, així mateix, el nombre d’exercicis a què s’aplica la despesa i la quantitat màxima que s’ha d’aplicar en cada exercici, en els límits que preveuen la Llei de finances i les lleis generals de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte de les despeses pluriennals. En tot cas, i pel que fa a les anualitats posteriors a l’exercici corrent, s’entén que l’eficàcia de la resolució de concessió resta sotmesa a l’existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de cada exercici.
3. A més a més, la resolució de concessió pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de persona o d’entitat beneficiàries, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna d’aquestes segons els criteris de valoració que es prevegin.
En aquest cas, si alguna de les persones beneficiàries renuncia a la subvenció o incompleix les seves obligacions, amb la pèrdua consegüent del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l’òrgan concedent pot acordar, sense necessitat de fer una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona o l’entitat sol·licitant següent o a les persones o les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia o l’incompliment per part d’alguna de les persones beneficiàries s’hagi alliberat prou crèdit per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds denegades. L’òrgan concedent de la subvenció ha de comunicar aquesta opció a les persones interessades a fi que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada que la persona o l’entitat sol·licitant o sol·licitants hagi acceptat la proposta, s’ha de dictar l’acte de concessió i s’ha de notificar.
4. El venciment del termini màxim establert per resoldre sense que es dicti i notifiqui la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.
5. La resolució s’ha de notificar individualment o mitjançant publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que es disposi en la convocatòria.
6. En tot cas, la resolució de concessió es pot substituir per l’acabament convencional en els termes que preveu l’article 23 del Text refós de la Llei de subvencions, i també es pot complementar mitjançant els convenis instrumentals a què es refereix l’article 21.2 del mateix Text refós.
7. En el cas dels premis, la resolució ha de ser motivada i ha de contenir les dades de la persona premiada, la descripció de l’activitat premiada, les obligacions de la persona premiada, si escau, la quantia individual del premi concedit i la forma de pagament.
Article 17
Entitats col·laboradores
1. Per raons d’optimització de la gestió administrativa de les subvencions, les convocatòries que es dictin en aplicació d’aquesta Ordre poden preveure la col·laboració de les entitats que, a aquest efecte, assenyala l’article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions quant al lliurament dels fons públics a les persones beneficiàries de les subvencions o a la realització d’altres funcions de gestió.
2. El règim de col·laboració d’aquestes entitats s’ha de subjectar a les normes que estableixen els articles 26 a 28 del Text refós de la Llei de subvencions i als termes que, si escau, s’estableixin en la convocatòria i en el conveni corresponent.
3. Les entitats col·laboradores esmentades en els apartats a), b), c), d) i e) de l’article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions estan exemptes de justificar la solvència i l’eficàcia.
4. Les entitats col·laboradores a què es refereix l’article 26.2.f) del Text refós de la Llei de subvencions han de disposar dels mitjans materials i personals suficients per desenvolupar l’activitat de lliurament, distribució i comprovació exigibles dels ajuts i les subvencions, i han d’acreditar la solvència econòmica, financera i tècnica en els termes i les quanties que estableixi la convocatòria, en funció de l’import corresponent, mitjançant el següent:
a) Un informe de les institucions financeres o, si escau, un justificant de l’existència d’una assegurança d’indemnització per riscs professionals.
b) Una declaració responsable del material, de les instal·lacions i de l’equip tècnic de què disposa l’entitat per executar la col·laboració i, també, quan pertoqui, de les titulacions acadèmiques i professionals del personal que ha de dur a terme l’activitat.
Article 18
Terminis i pròrrogues
1. Les convocatòries corresponents han de fixar els terminis següents:
a) Un mínim de deu dies hàbils comptadors des de l’endemà de la publicació de l’extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per presentar les sol·licituds de subvenció.
b) Deu dies hàbils per esmenar la sol·licitud o la documentació presentada juntament amb la sol·licitud a què fan referència els articles 6.6 i 14.2 d’aquesta Ordre.
c) Entre deu dies hàbils i un mes per dur a terme l’actuació que permeti reprendre la tramitació del procediment a què es refereix l’article 14.3 d’aquesta Ordre.
d) Entre deu i quinze dies hàbils per al tràmit d’audiència, si pertoca, de conformitat amb el que disposa l’article 82.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
e) Entre tres i set dies hàbils per acceptar la proposta de resolució o renunciar-hi, comptadors des de l’endemà d’haver-la notificada.
f) Sis mesos per dictar i notificar la resolució expressa, comptadors des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds.
g) Entre tres i set dies hàbils per comunicar el començament de l’activitat objecte de la subvenció, en el cas que l’activitat s’hagi de fer després de presentar la sol·licitud i la convocatòria estableixi la comunicació de l’inici de l’activitat com a requisit específic per concedir la subvenció.
h) Fins a tres mesos per justificar la subvenció.
i) Entre deu i quinze dies hàbils per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, comuniqui l’òrgan competent per comprovar la justificació de la subvenció.
j) El termini mínim d’afectació de l’activitat subvencionada a la finalitat per a la qual s’ha atorgat la subvenció, si escau. En tot cas, quan es tracti de béns o d’altres drets reals, aquest termini ha de ser, com a mínim, de cinc anys per als béns susceptibles d’inscripció en un registre públic i, com a mínim, de dos anys per a la resta de béns.
k) Tres dies hàbils per comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció o, si escau, a l'entitat col·laboradora, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer, en tot cas, abans de justificar la finalitat que s'hagi atorgat als fons percebuts.
2. D'acord amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, d'ofici o a instància de part es pot ampliar el termini de presentació de la sol·licitud de la subvenció i el termini màxim de justificació, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones. Així mateix, es podrà ampliar el termini de realització de l'activitat en els termes que prevegi la convocatòria, sempre que no es perjudiquin drets de terceres persones.
Article 19
Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries, a més de les que de manera específica es puguin establir en la convocatòria corresponent, les següents:
a) Comunicar a l’òrgan instructor que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia en els termes de la resolució de convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, una vegada transcorregut el termini que determina la convocatòria, no es fa constar el contrari.
b) Dur a terme l’activitat, el projecte o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
c) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.
d) Justificar la realització de l’activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
e) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
f) Comunicar a la Conselleria de Presidència la sol·licitud o l’obtenció d’altres subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s’ha de dur a terme en el termini de tres dies hàbils transcorreguts des de la data de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.
g) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
h) Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, ha de dur la persona beneficiària d’acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.
i) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control.
j) Fer constar, en els termes que s’estableixin en les convocatòries corresponents, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en les memòries anuals que es redactin, en els treballs, les activitats, els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció i en tot element de comunicació en qualsevol format que es dugui a terme.
k) Reintegrar els fons percebuts en els casos que preveu l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
l) Notificar a l’òrgan instructor qualsevol modificació de la documentació presentada juntament amb la sol·licitud que es produeixi durant el període subvencionat fins que no es presenti la justificació final del projecte.
2. Per als premis, hi són aplicables les obligacions a què es refereixen les lletres a), e), g) i k) de l’apartat 1 d’aquest article.
Article 20
Pagament
1. El pagament de les subvencions s’ha de fer efectiu, amb caràcter general, una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i s'ha justificat l'execució de l'activitat subvencionada en els termes que s'estableixen en aquestes bases.
2. Les convocatòries poden preveure la possibilitat de pagaments parcials o fraccionats, amb la justificació prèvia de l'activitat feta parcialment.
2. Així mateix, es poden preveure en la convocatòria bestretes de pagament sobre la subvenció concedida, d'acord amb el que preveu l’article 37 del Text refós de la Llei de subvencions.
3. El pagament dels premis s’ha de fer efectiu en un sol pagament.
Article 21
Justificació de la subvenció
1. Les persones beneficiàries han de justificar davant l’òrgan que concedeix la subvenció l’aplicació dels fons percebuts i el compliment de la resta de condicions imposades a la finalitat que ha servit de fonament per a la concessió de la subvenció.
2. El termini per a la justificació ha de ser el que s’estableixi en cada convocatòria.
Transcorregut el termini establert de justificació sense que s’hagi presentat a l’òrgan administratiu competent, s’ha de requerir la persona beneficiaria perquè en el termini improrrogable de quinze dies la presenti. La manca de presentació de la justificació en el termini establert en la convocatòria comportarà l’exigència del reintegrament i altres responsabilitats que estableix el Text refós de la Llei de subvencions.
La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix la persona beneficiària de les sancions que, de conformitat amb el Text refós de la Llei de subvencions, corresponguin.
3. La realització de l’activitat o la inversió objecte de la subvenció s’ha de documentar mitjançant un compte justificatiu, signat per la persona beneficiària o la persona que la representa, que ha d'incloure el contingut següent:
― Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades per concedir la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i els resultats obtinguts.
― Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats duites a terme, que ha de contenir el següent:
1r. Una relació classificada de les despeses i de les inversions de l’activitat, amb la identificació del creditor i del document, l’import, la data d’emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s’atorgui amb un pressupost, s’han d’indicar les desviacions esdevingudes.
2n. La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentades abans.
3r. Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada, amb la indicació de l’import i de la procedència.
4t. Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l’article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, han d’haver sol·licitat la persona o l’entitat beneficiàries.
5è. La documentació addicional que, si pertoca, estableixi la convocatòria.
Les convocatòries poden establir continguts específics del compte i, si escau, models per presentar la documentació.
― Les factures o altres documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, que s’han d’identificar amb l’activitat subvencionada, i els justificants de pagament corresponents, els quals han d’estar ordenats tal com figuren en la relació classificada de despeses esmentada en l’apartat anterior.
D'acord amb la disposició addicional tercera del Text refós de la Llei de subvencions, quan les entitats beneficiàries siguin els consells insulars i les entitats locals (les seves administracions o les seves entitats instrumentals), podran justificar les subvencions concedides a través d'un certificat emès pel titular de l'òrgan gestor de la subvenció que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció i, també, d'un informe emès per la intervenció o òrgan de control equivalent de l'entitat subvencionada que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció.
4. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l’activitat subvencionada però s’hagi complert substancialment la finalitat per a la qual fou concedida, s’ha de revisar la quantia i s’ha de minorar proporcionalment a la part no justificada.
5. Per a les ajudes que objectivament ho requereixin tenint en compte la concurrència d’una determinada situació en la persona beneficiària, i si així es determina en la convocatòria, és suficient per justificar l’activitat subvencionada complir els requisits exigits per concedir-la.
6. Els premis queden justificats amb anterioritat al pagament mitjançant la concessió del premi, sense perjudici que la convocatòria estableixi alguna condició addicional.
Article 22
Compte justificatiu simplificat
1. D'acord amb l'article 75 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, la justificació de les subvencions d'import inferior a 60.000 euros es podrà fer mitjançant el compte justificatiu simplificat. El compte justificatiu contindrà la informació següent:
a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
b) Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, el seu import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost estimat, s'indicaran les desviacions que s'hagin produït.
c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la seva procedència.
d) Si escau, la carta de pagament del reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats, així com dels interessos que se'n derivin.
2. L'òrgan concedent ha de comprovar, a través de les tècniques de mostreig, els justificants que consideri oportuns i que permetin obtenir una evidència raonable sobre l'aplicació adequada de la subvenció i, amb aquesta finalitat, podrà requerir al beneficiari que remeti els justificants de despesa seleccionats.
Article 23
Compte justificatiu amb aportació d’un informe d’auditoria
1. Quan ho prevegi en la convocatòria, d’acord amb l’article 74 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, el contingut de la memòria econòmica del compte justificatiu es podrà reduir a un informe d’auditoria i a una memòria econòmica abreujada, sempre que:
a) L’auditor de comptes signant de l’informe estigui inscrit com a exercent en el Registre oficial d’auditors de comptes, que depèn de l’Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes.
b) L’auditor de comptes dugui a terme la revisió del compte justificatiu, d’acord amb l’Ordre EHA /1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d’actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l’àmbit del sector públic estatal, prevists en l’article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions, i amb subjecció a les normes d’actuació i supervisió que, si escau, proposi la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. La memòria econòmica abreujada ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses en què s’hagi incorregut en la realització de les activitats subvencionades, degudament agrupades, i, si pertoca, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.
3. En el cas que la persona beneficiària estigui obligada a auditar els seus comptes anuals per un auditor sotmès a la Llei 22/2015, de 20 de juliol, d'auditoria de comptes, la revisió del compte justificatiu l’ha de dur a terme el mateix auditor. En cas contrari, la designació de l’auditor de comptes per revisar el compte justificatiu l’ha de fer la mateixa persona beneficiària.
Article 24
Àmbit d’aplicació dels mòduls
1. La concessió o la justificació de la subvenció per mitjà de mòduls requereixen, en tot cas, el compliment de les condicions següents:
a) Que l’activitat subvencionable o els recursos necessaris per dur-la a terme siguin mesurables en unitats físiques.
b) Que hi hagi una evidència o referència del valor de mercat de l’activitat subvencionable o, si escau, dels recursos que s’han d’utilitzar.
c) Que l’import unitari dels mòduls, que pot contenir una part fixa i una altra de variable d’acord amb el nivell d’activitat, es determini sobre la base d’un informe tècnic motivat, en el qual s’han de preveure les variables tècniques, econòmiques i financeres que s’han tingut en compte per determinar el mòdul sobre la base de valors mitjans de mercat estimats per dur a terme l’activitat o el servei objecte de la subvenció.
2. La concreció dels mòduls i l’elaboració de l’informe tècnic es poden fer de manera diferenciada per a cada convocatòria.
3. Quan les convocatòries estableixin valors específics per als mòduls la quantia dels quals es projecti al llarg de més d’un exercici pressupostari, s’ha d’indicar la forma d’actualització i s’ha de justificar en l’informe tècnic esmentat abans.
4. Quan per circumstàncies sobrevingudes es produeixi una modificació de les condicions econòmiques, financeres o tècniques que s’han tingut en compte per establir i actualitzar els mòduls, l’òrgan competent n'ha d’aprovar la revisió de l’import de forma motivada a través de l’informe tècnic pertinent.
Article 25
Justificació mitjançant mòduls
1. Quan concorrin les circumstàncies que s'indiquen en l’article anterior i la convocatòria hagi previst el règim de justificació per mòduls, la justificació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant la presentació de la documentació següent:
a) Una memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.
b) Una memòria econòmica justificativa, que ha de contenir els punts següents:
1r. Acreditació o declaració de la persona o l’entitat beneficiàries sobre el nombre d’unitats físiques considerades com a mòdul.
2n. Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats que es quantifiquen en la memòria d’actuació i els mòduls que es preveuen en la convocatòria.
3r. Un detall d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada, amb la indicació de l’import i la procedència.
2. Les persones o les entitats beneficiàries estan dispensades de l’obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sense perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l’aplicació de la subvenció.
Article 26
Supòsit de justificació mitjançant estats comptables
1. Les convocatòries poden preveure que la subvenció es justifiqui mitjançant la presentació d’estats comptables quan:
a) La informació necessària per determinar la quantia de la subvenció es pugui deduir directament dels estats pressupostaris o financers incorporats a la informació comptable que la persona o l’entitat beneficiàries han de preparar obligatòriament.
b) La informació comptable hagi estat auditada o sotmesa a control financer, d’acord amb el sistema que es preveu en l’ordenament jurídic al qual estigui sotmesa la persona o l’entitat beneficiàries.
2. A més de la informació que es descriu en l’apartat anterior, s’ha de lliurar un informe complementari elaborat per l’auditor de comptes o, en el cas d’entitats públiques, per l’òrgan de control intern corresponent, als efectes d’identificar i de quantificar les despeses susceptibles de subvenció.
Article 27
Subcontractació de les activitats
1. La persona o l’entitat beneficiàries poden subcontractar fins a un 100 % de l’execució de l’activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit, si es preveu en la convocatòria, d’acord amb els límits i les condicions que estableix l’article 38 del Text refós de la Llei de subvencions. En tots els casos s’ha de presentar una memòria explicativa dels motius pels quals s’ha de recórrer a la contractació d’activitats a terceres persones, o bé s’ha d’explicar en la memòria de l’activitat o el projecte.
2. En cap cas no es poden subcontractar activitats que augmentin el cost de l’activitat subvencionada i no aportin un valor afegit al contingut d’aquesta. En els casos en què la subcontractació impliqui un augment del cost, si de la memòria presentada es dedueix que no implica un valor afegit al contingut de l’activitat, s’ha de denegar la possibilitat de subcontractar.
3. Quan l’activitat concertada amb tercers excedeixi el 20 % de l’import de la subvenció i l’import sigui superior a 60.000,00 euros, independentment de la quantia, la subcontractació està sotmesa al compliment dels requisits següents:
a) Que el contracte se subscrigui per escrit.
b) Que l’òrgan competent per concedir la subvenció autoritzi prèviament la formalització del contracte.
Les despeses d’assessoria jurídica i notarials que pertoquin, derivades de la formalització del contracte subscrit per a la subcontractació, tenen la consideració de despesa subvencionable.
4. La convocatòria pot establir l'exigència que els subcontractistes subscriguin i lliurin a la persona o l’entitat beneficiàries, a més de les factures o els documents equivalents, un estat amb el detall dels costs per naturalesa econòmica i, si escau, del benefici derivat de la realització de l’activitat subcontractada, que s’ha de mantenir a disposició dels òrgans competents per comprovar i controlar l’aplicació de la subvenció.
Article 28
Compatibilitat amb altres ajudes i subvencions
1. Les subvencions que regula aquesta Ordre són compatibles amb altres ajudes que la persona beneficiària pugui obtenir de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres entitats públiques o privades.
L’import de la subvenció obtinguda no pot ser en cap cas d’una quantia que de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes superi el cost de l’activitat subvencionada.
2. En els casos en què es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l’activitat com a conseqüència de l’atorgament d’altres subvencions per part d’entitats públiques, s’ha d’aplicar el que estableix l’article 34 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
3. Amb caràcter general, els premis són compatibles amb altres ajudes que la persona beneficiària pugui obtenir de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres entitats públiques o privades, amb independència de la quantia, excepte si la convocatòria ho estableix d’una altra manera.
Article 29
Modificació de la resolució de concessió
Amb posterioritat a la resolució de concessió i abans d'acabar el termini màxim d'execució, per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, es poden modificar aquestes, d'ofici o a instància de part, sempre que la modificació no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no perjudiqui tercers i l'autoritzi l'òrgan concedent mitjançant una resolució expressa de modificació.
Així mateix, quan el beneficiari posi de manifest en la justificació de la subvenció que s'han produït alteracions en la manera d'executar l'activitat subvencionada que no alterin substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, i que haguessin pogut ser objecte d'autorització mitjançant la modificació de les condicions d'execució a què es refereix el paràgraf anterior, es pot acceptar la justificació, sense que tingui lloc la revocació o el reintegrament de la subvenció, i sens perjudici de les sancions que puguin correspondre.
Article 30
Revocació
1. Una vegada atorgada vàlidament la concessió de la subvenció mitjançant una resolució, pertocarà la revocació quan la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions a les quals està subjecta l’eficàcia de la concessió. La revocació té com a conseqüència la modificació de la resolució de concessió, així com el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
2. L’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han tingut en compte per a la concessió de la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona beneficiària i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, abans o després de la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
3. La revocació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que ha d’especificar-ne la causa, així com la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si escau, ha de percebre finalment la persona beneficiària. A aquest efecte, s’entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d’execució pressupostària que compleix tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o l'entitat beneficiàries n'hagin de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent.
4. A aquests efectes, s’han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació següents:
a) En el cas d’execució parcial de l’activitat objecte de la subvenció, el nivell de divisibilitat de l’activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s’ha de tenir en compte l’existència de mòduls, fases o unitats individualitzades que siguin susceptibles de realització independent.
b) En el cas d’alteració de les condicions d’execució, el grau d’incidència d’aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció.
c) Els criteris que, si escau, es fixin en la convocatòria.
Article 31
Reintegrament
1. Les causes de reintegrament total o parcial, com també el procediment per exigir-lo, són les que disposa l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions. El reintegrament ha de ser proporcional a l’incompliment realitzat.
2. En el cas dels premis, són aplicables les causes de reintegrament previstes en els apartats a) i e) de l’article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions. El reintegrament sempre ha de ser total.
Article 32
Registre de les subvencions
La direcció general competent de la Conselleria de Presidència ha de trametre periòdicament al Registre de subvencions la informació i la documentació que regulen el títol III del Text refós de la Llei de subvencions i el Decret 38/2009, de 26 de juny, de desplegament del règim jurídic de la Base de dades de subvencions i ajudes públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Disposició addicional primera
Presentació presencial de les sol·licituds i notificacions
Mentre la Conselleria de Presidència no tengui implantats els mitjans electrònics per presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta que preveu l’article 6 d’aquesta Ordre, les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta Ordre, els que determini la convocatòria corresponent i els que estableixi la normativa que sigui aplicable, han de presentar les sol·licituds de subvenció, d’acord amb el model que s’estableixi en cada convocatòria, a la seu de la Conselleria de Presidència o en qualssevol dels registres que estableixen l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En cada convocatòria es poden establir els actes de tràmit i, en especial, la proposta de resolució, que es poden notificar, si escau, per mitjans telemàtics, i també les comunicacions que les persones o les entitats mantenguin amb l'òrgan competent en la instrucció dels procediments de concessió de les subvencions.
En aquests casos, es requereix que la persona o l'entitat interessades hagin assenyalat aquest mitjà com a preferent o consentit expressament, i hagin identificat, a més, l'adreça de correu electrònic corresponent.
Disposició derogatòria única
Derogació de normes
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin a aquesta Ordre i, concretament, l'Ordre del conseller de Presidència per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'acció cívica.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 24 d'agost de 2018
La consellera de Presidència
Pilar Costa i Serra