Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 1942
Ordre del conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual s’aproven els models normalitzats i la documentació complementària que s’ha d’aportar en els processos electorals per a la renovació dels òrgans de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/2007, de 28 de febrer, atribueix a la comunitat autònoma, en l’article 31.9, competències de desplegament legislatiu i execució en matèria de corporacions de dret públic, representatives d’interessos econòmics i professionals.

La Llei 1/2017, d’1 de maig, de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears, en l’exposició de motius, especifica que correspon a la comunitat autònoma el desplegament legislatiu de la regulació bàsica de l’Estat en matèria de cambres de comerç.

En l’article 2.6, aquesta llei estableix que correspon al Govern de les Illes Balears, en els termes de la Llei 4/2014, d’1 d’abril, bàsica de cambres de comerç, indústria, serveis i navegació, exercir la tutela sobre les cambres de les Illes Balears, en l’àmbit de les seves competències i en el marc de la legislació bàsica. D’acord amb la disposició addicional primera, quan aquesta llei atribueix competències a la conselleria competent en matèria de cambres, o al Govern de les Illes Balears, sense especificar l’òrgan concret d’aquesta encarregat d’exercir-les, o genèricament a l’Administració autonòmica, s’ha d’entendre que les mencions es refereixen a la direcció general que exerceix les competències en matèria de comerç o a l’òrgan administratiu al qual les futures reestructuracions orgàniques atribueixin amb caràcter general la tutela sobre les cambres.

Així mateix, la Llei 1/2017, d’1 de maig, en l’article 20 disposa que el règim electoral de les cambres s’ha de regir pel que preveuen la Llei 4/2014, d’1 d’abril; aquesta llei, i la normativa reglamentària de desplegament. Amb caràcter supletori i en allò que hi resulti aplicable, s’ha d’ajustar al que disposa el règim electoral general.

El Reial decret 669/2015, de 17 de juliol, pel qual es desplega la Llei 4/2014, d’1 d’abril —d’aplicació supletòria en el cas de la comunitat autònoma de les Illes Balears—, en l’article 25.2 estableix les dades que s’han de fer constar en la convocatòria d’eleccions, entre les quals es troben els models de documents normalitzats de presentació de candidatures, avals i requisits exigits; els models de sol·licitud de vot per correu, i de sobres i paperetes de votació aprovats per l’òrgan administratiu tutelar, i tots els punts que s’estimin necessaris per a la homogeneïtzació i normalització del procediment electoral.

Entre les funcions de tutela de l’Administració autonòmica, es troba la de vetlar per un adequat desenvolupament del procés electoral. Per això, es considera necessari regular uns models de documents que serveixin per agilitar i facilitar aquest procés, així com per aclarir aspectes relatius a la documentació complementària que s’ha d’aportar, especialment l’acreditativa de la representació de persones jurídiques, per a l’exercici del dret electoral.

Per tot això, en virtut de les facultats que tenc conferides, dict la següent

ORDRE

Article 1

Objecte

L’objecte d’aquesta Ordre és aprovar els models normalitzats i definir la documentació complementària que s’ha d’aportar en els processos electorals per a la renovació dels òrgans de les cambres de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears.

Article 2

Exercici del dret electoral de les persones físiques

Per a l’exercici del dret electoral actiu de les persones físiques es pot acreditar la personalitat per mitjà d’algun dels documents següents: document nacional d’identitat, permís de conduir o passaport.

En el cas que les persones físiques no tenguin la nacionalitat espanyola, han d’acreditar la seva identitat mitjançant el document d’identitat corresponent o, si no, el passaport. A més han de presentar la targeta d’identitat d’estranger o, en el cas de nacionals d’un estat membre de la Unió Europea, d’un estat que formi part de l’Acord sobre l’Espai Econòmic Europeu, o d’un estat als nacionals del qual s’estengui el règim jurídic previst per als ciutadans anteriorment esmentats, el certificat d’inscripció en el Registre Central d’Estrangers.

Article 3

Exercici del dret electoral de les persones jurídiques

Per a l’exercici del dret electoral de les persones jurídiques, se’n pot acreditar la representació mitjançant qualsevol dels documents següents:

1. Original o fotocòpia de poder, de caràcter general o específic per a la votació, formalitzat en una escriptura pública o document privat de mandat atorgat per a aquesta finalitat, que faculti la representació de la persona jurídica. De conformitat amb l’article 20.3 de la Llei 1/2017, de 12 de maig, el representant ha de tenir una relació directa amb la persona jurídica representada. S’entén per relació directa la condició d’administrador, soci o empleat de la representada.

2. Certificat o nota simple emesa pel Registre Mercantil, acreditatiu de la representació de la persona jurídica.

Article 4

Exercici del dret de vot de les comunitats de béns

Les comunitats de béns poden exercir el dret de vot per mitjà de qualssevol dels seus comuners, amb aportació del NIF i el contracte de constitució de la comunitat de béns.

Article 5

Dret de vot en cas que més d’una persona tengui la representació

Quan la representació la tengui més d’una persona, només podrà exercir el dret de vot la primera que es presenti en el col·legi electoral.

Article 6

Acreditació de l’autenticitat de la signatura

L’autenticitat de la signatura s’ha d’acreditar mitjançant fedatari públic, reconeixement bancari o un certificat del secretari de la corporació.

Article 7

Models normalitzats

S’aproven els models següents, que figuren en l’annex d’aquesta Ordre:

A) Presentació de candidatures per persones físiques.

B) Presentació de candidatures per persones jurídiques.

C) Document d’aval de candidatures.

D) Formulari normalitzat de sol·licitud de vot per correu de persones físiques.

E) Formulari normalitzat de sol·licitud de vot per correu de persones jurídiques.

F) Sobres i paperetes de votació.

G) Sobre per al vot per correu.

Disposició derogatòria

Queden derogades totes les disposicions d’igual o inferior rang que contradiguin o s’oposin al que estableix aquesta Ordre i, especialment, l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 23 de gener de 2010 per la qual s’aproven els models normalitzats i la documentació complementària que s’ha d’aportar per a ser utilitzats en els processos electorals per a la renovació dels òrgans de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de les Illes Balears.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 15 de  febrer de  2018

El conseller de Treball, Comerç i Indústria

Iago Negueruela i Vázquez

Documents adjunts