Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

Núm. 7051
Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d’habitatge, les quals gestioni o estableixi l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Aquesta Ordre es dicta a l’empara de la competència exclusiva que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té en matèria d’habitatge, d’acord amb l’article 30.3 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer.

D’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, una de les formes típiques d’actuació administrativa en l’estat social i democràtic de dret és el foment, que es duu a terme, entre d’altres maneres d’actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, de concurrència i d’objectivitat.

El règim jurídic aplicable a les subvencions estatals en matèria d’habitatge que, si s’escau, gestioni l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és el que s’estableix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals d’aquesta Administració autonòmica gestora.

Així mateix, el règim jurídic aplicable a les subvencions autonòmiques en matèria d’habitatge és el que figura en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat considera necessari aprovar aquesta Ordre que, en substitució de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de gener de 2015 (BOIB núm. 20, de 10 de febrer), modificada per l’Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 26 d’abril de 2016 (BOIB núm. 54, de 30 d’abril), estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d’habitatge, les quals gestioni o estableixi l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tot tenint en compte els requisits mínims que exigeix l’article 13 del Text refós de la Llei de subvencions.

El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern de les Illes Balears i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.

L’article 2.9 d del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, que depèn de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, exerceix les seves competències en els àmbits materials següents: foment de la rehabilitació d’immobles, habitatges de protecció oficial, supressió de barreres arquitectòniques, control de la qualitat de l’edificació, i arquitectura: projectes i valoracions.

Per això, fent ús de les facultats que m’atribueixen els articles 33.3 i 38.2 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i l’article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, dict la següent:

ORDRE

Article 1

Objecte d’aquesta Ordre

L’objecte d’aquesta Ordre és establir les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d’habitatge que, respectivament, siguin finançades per l’Estat o per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la gestió de les quals correspongui a aquesta Administració autonòmica, a través de les convocatòries corresponents aprovades pel conseller de Territori, Energia i Mobilitat.

Article 2

Règim jurídic aplicable

Les subvencions estatals o autonòmiques regulades en aquestes bases, la gestió de les quals correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es regeixen, a més de per aquesta Ordre, pel règim jurídic establert en:

a) La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quant a les subvencions estatals en matèria d’habitatge que, si s’escau, gestioni l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l’Administració autonòmica gestora.

b) El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que fa a les subvencions autonòmiques en matèria d’habitatge.

Article 3

Objecte de les subvencions

L’objecte de les subvencions regulades en aquesta Ordre consisteix a promoure el foment en matèria d’habitatge de les activitats, els projectes o els comportaments susceptibles de subvenció que s’assenyalen a l’article 4.

Article 4

Activitats susceptibles de subvenció

1. Són susceptibles de rebre subvencions en matèria d’habitatge les activitats, els projectes o els comportaments que promoguin el foment de l’habitatge i, entre d’altres, les línies de subvencions següents: 

— El foment de l’accés a l’habitatge (compra, lloguer o altres modalitats).

— La constitució de préstecs hipotecaris.

— L’ajuda per al lloguer d’habitatge.

— L’ajuda a persones en situació de desnonament de l’habitatge habitual.

— El foment del parc d’habitatges de lloguer públic o privat.

— El foment de la millora de l’eficiència energètica i/o la sostenibilitat.

— El foment de la conservació i/o millora de l’accessibilitat.

— La implantació de l’informe d’avaluació d’edificis.

— El foment de la conservació i rehabilitació d’edificis i habitatges.

— El foment de la regeneració i renovació urbana i rural.

— El foment de ciutats sostenibles.

— L’ajuda als joves per facilitar l’accés a l’habitatge (lloguer o compra).

— El foment de la construcció d’habitatges de lloguer per a persones majors.

— L’ajuda a les persones majors per al lloguer o per a despeses de l’habitatge.

— El foment de la rehabilitació de barris i àrees degradades.

2. De conformitat amb l’article 2.1 b del Text refós de la Llei de subvencions, també són susceptibles de subvencions les activitats, els projectes o els comportaments que s’esmenten a l’apartat anterior ja fets o iniciats amb anterioritat a la data de la convocatòria o de la concessió de la subvenció, sempre que la convocatòria així ho prevegi expressament i fixi el termini màxim d’acabament.

Article 5

Principis d’actuació administrativa

Llevat de les excepcions que es preveuen en l’article 7.1 del Text refós de la Llei de subvencions, les subvencions estatals o autonòmiques que regula aquesta Ordre s’han de concedir amb subjecció als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l’òrgan o l’entitat que els concedeix, i eficiència en l’assignació i la utilització dels recursos públics estatals o autonòmics.

Article 6

Selecció de les persones o entitats beneficiàries en règim de concurrència

1. Com a regla general, el procediment de concessió de les subvencions s’ha de tramitar en règim de concurrència competitiva mitjançant una convocatòria pública. El concurs és la via ordinària de selecció de les persones o entitats beneficiàries i, als efectes que preveu aquesta Ordre, s’entén per concurs allò que disposa l’article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. D’acord amb l’article 31.2 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de fomentar l’accés a l’habitatge de les dones en situació de necessitat o en risc d’exclusió, i de les que hagin estat víctimes de la violència de gènere, especialment quan, en tots dos casos, tenguin fills menors exclusivament al seu càrrec.

3. En aquest procediment de selecció, una vegada valorats i comparats els projectes, els programes o les activitats sol·licitats d’acord amb els criteris de valoració establerts en la convocatòria corresponent, s’han d’atribuir a les persones o entitats beneficiàries els imports objecte de subvenció segons l’ordre de prelació determinat per la puntuació obtinguda, fins que s’exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria de què es tracti. La resta de sol·licituds han de quedar excloses per manca de disponibilitat pressupostària.

Article 7

Altres procediments de selecció de les persones o entitats beneficiàries

1. No obstant el que disposa l’article 6, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs, quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si.

2. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que tenguin entrada en el registre de l’òrgan competent, sempre que no s’hagi exhaurit el termini de presentació de les sol·licituds, d’acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l’article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

Article 8

Criteris objectius de valoració

En l’avaluació i selecció de les activitats, els projectes o els comportaments susceptibles de subvenció s’han de tenir en compte els criteris objectius de valoració que han de regir la concessió de les subvencions que regula aquesta Ordre i que, específicament, s’estableixin en les convocatòries de subvencions corresponents.

Article 9

Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions

1. D’acord amb l’article 20 del Text refós de la Llei de subvencions, com a regla general, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a una mateixa persona o entitat beneficiària per a la mateixa finalitat, l’import no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d’altres entitats públiques o privades, superi el cost de l’activitat que la persona o entitat beneficiària ha de realitzar o el valor de la situació objecte de finançament.

2. Si concorre el supòsit de l’apartat anterior, s’ha d’exigir el reintegrament de l’import total de l’excés obtingut respecte del cost de l’activitat subvencionada, amb els interessos de demora corresponents, fins al límit de la subvenció atorgada per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb l’article 44.4 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. En cas d’incompatibilitat s’ha de fer constar expressament aquesta circumstància en la convocatòria.

Article 10

Requisits generals de les persones o entitats beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que s’estableixen en les convocatòries dictades a l’empara d’aquesta Ordre qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, com també les agrupacions de persones físiques i jurídiques i les entitats sense personalitat jurídica que, a més de dur a terme l’activitat o l’objecte que fomenti la concessió de la subvenció, compleixin els requisits que preveuen aquestes bases i els específics que recullin les convocatòries de subvencions corresponents.

2. Quan es tracti d’agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s’han de fer constar de manera explícita, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d’execució assumits per cada membre de l’agrupació, com també l’import de la subvenció que hi ha d’aplicar cada un d’ells, que també tenen la consideració de persones o entitats beneficiàries.

En tot cas, s’ha de nomenar una persona representant o apoderada única de l’agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a persona o entitat beneficiària, corresponen a l’agrupació.

Així mateix, l’agrupació no s’ha d’entendre dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que disposen l’article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. Les persones o entitats beneficiàries han de complir els requisits addicionals següents:

a) Les persones físiques han de ser majors d’edat o emancipades i han de residir a les Illes Balears.

b) Les persones jurídiques han d’estar constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre o registres corresponents; disposar de l’organització, l’estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de la subvenció; i, en el cas que la convocatòria així ho exigeixi, tenir entre els objectius, directament o indirectament, l’execució de les activitats o els fins relacionats amb l’objecte d’aquestes bases.

c) Estar al corrent de les obligacions tributàries estatals i autonòmiques, i de les obligacions amb la seguretat social.

d) Acreditar davant l’autoritat administrativa que no s’incorre en cap de les circumstàncies que estableix l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, o efectuar una declaració amb aquesta finalitat.

4. Els requisits esmentats en l’apartat anterior, així com els que estableixi la convocatòria corresponent, s’han d’acreditar mitjançant l’aportació de la documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud de subvenció.

5. No poden ser persones o entitats beneficiàries de les subvencions les persones, entitats o agrupacions en què concorrin alguna de les prohibicions que s’estableixen en l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, i en l’article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

Article 11

Contingut de la resolució de convocatòria

1. Les convocatòries de subvencions que es dictin a l’empara d’aquesta Ordre s’han d’aprovar per resolució del conseller competent en matèria d’habitatge i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Les convocatòries de subvencions han de contenir, com a mínim, els extrems que assenyala l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, i també han de concretar els terminis generals a què es refereix l’article 16 d’aquesta Ordre de bases i la resta d’extrems que s’hi preveuen i que, entre d’altres, són els següents:

— La indicació d’aquesta Ordre que estableix les bases reguladores i el Butlletí Oficial de les Illes Balears en què s’hagi publicat.

— L’objecte de les subvencions estatals o autonòmiques en matèria d’habitatge, les quals gestioni o estableixi l’Administració autonòmica.

— L’import màxim que es destina a la convocatòria corresponent, i els crèdits pressupostaris i les anualitats a què s’imputa la despesa.

— Les condicions tingudes en compte i exigides a les persones o entitats sol·licitants per a la concessió de les subvencions en matèria d’habitatge.

— Els requisits específics que han de complir les persones o entitats sol·licitants i el moment d’acreditar-los, en el marc d’aquesta Ordre de bases.

— L’expressió de si la concessió de les subvencions s’efectua mitjançant un procediment en règim de concurrència competitiva o, si escau, per un altre procediment.

— La indicació dels òrgans competents per a la instrucció, avaluació i resolució del procediment de concessió de les subvencions.

— La composició i el nombre concret de membres de la Comissió Avaluadora, d’acord amb els requisits generals d’aquesta Ordre.

— El termini i lloc de presentació de les sol·licituds de subvenció, amb expressió dels documents que han d’aportar les persones o entitats sol·licitants.

— Els criteris objectius de valoració específics i la seva ponderació que han de regir en la concessió de les subvencions.

— L’import de les subvencions o la forma de determinar-lo, com també l’exigència a les persones o entitats beneficiàries de finançament propi, si escau.

— El termini màxim per resoldre i notificar la resolució expressa del procediment de concessió de subvencions, i el mitjà per notificar-la.

— La indicació de si la resolució posa fi a la via administrativa, dels recursos procedents, del termini per interposar-los i de l’òrgan per resoldre’ls.

— El termini per comunicar la data de començament de l’activitat, del projecte o del comportament, si així ho preveu la convocatòria.

— El termini per iniciar l’activitat, el projecte o el comportament i el termini per acabar-ho, amb possibilitat de pròrroga si així ho especifica la convocatòria.

— Les altres obligacions específiques d’observança obligatòria que han de complir les persones o entitats beneficiàries per dur a terme l’activitat, el projecte o el comportament.

— El règim de justificació de la subvenció, amb la documentació que s’ha de presentar i el termini per fer-ho, una vegada realitzada l’activitat, el projecte o el comportament.

— El règim de pagament de la subvenció, amb possibilitat d’efectuar bestretes sense exigència de cap garantia, si així ho autoritza el conseller d’Hisenda.

Article 12

Quantia de la disponibilitat pressupostària màxima

1. Segons l’apartat 2 de l’article 11 d’aquesta Ordre, en les convocatòries de subvencions s’ha d’assenyalar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima per atendre les sol·licituds de subvenció, així com també la partida o les partides pressupostàries a les quals s’ha d’imputar la despesa i, si escau, les anualitats i els imports corresponents en el supòsit que es tramitin subvencions pluriennals, tot tenint en compte les regles particulars següents:

a) La consignació de l’import màxim destinat a les subvencions no implica que se n’hagi de distribuir la totalitat necessàriament entre totes les sol·licituds presentades.

b) L’import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l’article 39.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La resolució de modificació esmentada, llevat que s’estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s’ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

c) Quan la quantia total màxima de la convocatòria de les subvencions es distribueix entre crèdits pressupostaris diferents, s’entén que la distribució té caràcter estimatiu, i l’alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sense perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, pertoqui.

2. Els fons es poden distribuir entre les persones o entitats sol·licitants que s’acullin a cada convocatòria específica, d’acord amb els principis que estableix l’article 5 d’aquesta Ordre, i els objectius i la preferència de caràcter específic que fixi cada convocatòria.

Article 13

Convocatòria oberta

1. D’acord amb l’article 59 del Reglament general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, es denomina convocatòria oberta l’acte administratiu pel qual s’acorda de forma simultània la realització de diversos procediments de selecció successius al llarg d’un exercici pressupostari, per a una mateixa línia de subvenció.

2. En la convocatòria oberta ha de concretar-se el nombre de resolucions successives que han de recaure i, per a cadascuna d’elles, s’ha d’especificar:

a) L’import màxim que s’ha d’atorgar.  

b) El termini màxim de resolució de cadascun dels procediments.

c) El termini en què, per a cadascuna de les resolucions, poden presentar-se les sol·licituds.

3. L’import màxim per atorgar en cada període es fixa atesa la seva durada i el volum de sol·licituds previstes.

4. Cadascuna de les resolucions ha de comparar les sol·licituds presentades en el període de temps corresponent, i acordar la concessió de subvencions sense superar la quantia que per a cada resolució s’hagi establert en la convocatòria oberta.

5. Quan a la finalització d’un període s’hagin concedit les subvencions corresponents i no s’hagi exhaurit l’import màxim per atorgar, es pot traslladar la quantitat no aplicada a les resolucions posteriors que recaiguin. Per poder fer ús d’aquesta possibilitat han de complir-se els requisits següents:

a) Aquesta possibilitat queda expressament prevista i autoritzada per aquesta Ordre i, a aquest efecte, en la convocatòria oberta s’han de recollir els criteris per a l’assignació dels fons no emprats entre els períodes restants.

b) El titular de la conselleria competent en matèria d’habitatge ha de dictar una resolució expressa sobre les quanties per traslladar i el període en el qual s’han d’aplicar, el que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

c) La utilització d’aquesta possibilitat no pot suposar en cap cas perjudicis als drets de les persones o entitats sol·licitants en el període d’origen.

Article 14

Notificació dels actes de tràmit o de les resolucions

En cada resolució de convocatòria que es dicti a l’empara d’aquesta Ordre, s’han d’indicar els actes de tràmit i les resolucions que, segons especifiqui la convocatòria, s’han de notificar individualment en paper o per mitjans electrònics o mitjançant publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 40 a 45 de la Llei 39/2015.

Article 15

Presentació de sol·licituds

1. Les persones físiques o jurídiques interessades i les entitats sense personalitat jurídica que compleixin els requisits que disposa aquesta Ordre i els que determini la convocatòria corresponent poden presentar, mitjançant models normalitzats, les sol·licituds de manera presencial o per mitjans electrònics, segons especifiqui la convocatòria, adreçades a l’òrgan competent per resoldre, en el lloc i en el termini establerts en la resolució de convocatòria de subvencions o en qualsevol dels llocs que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Les persones físiques o jurídiques interessades han d’adjuntar a la sol·licitud, que ha de reflectir les dades personals de la persona o entitat interessada, la documentació que s’indiqui en la convocatòria. Aquesta documentació, a més de la que estableixi la convocatòria, és la següent:

a) En cas de persona física, el document d’identitat (DNI, NIF o NIE) de la persona o entitat sol·licitant o de la persona que la representa i, si així ho estableix la convocatòria, un certificat d’empadronament.

b) En cas de persona jurídica, el número d’identificació fiscal (NIF) i la documentació següent, segons els casos:

— En cas d’administracions territorials, un certificat de l’òrgan competent de l’entitat acreditatiu de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.

— En cas d’entitats públiques no territorials, una còpia de la publicació en el butlletí oficial corresponent de la creació o del reconeixement de l’entitat, i també l’acreditació de la representació amb què actua la persona signant.

— En cas de persones jurídiques no incloses en els paràgrafs anteriors, agrupacions de persones o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l’entitat o l’agrupació i, si s’escau, els estatuts socials inscrits degudament en el registre corresponent, o el certificat d’inscripció registral dels documents esmentats, així com també l’acreditació de la representació amb què actua la persona signant.

c) Les declaracions responsables següents:

— De complir les obligacions que estableix l’article 27 d’aquesta Ordre, i també les que estableixi la convocatòria corresponent.

— De no incórrer en cap causa de prohibició o d’incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.

— De tots els ajuts i les subvencions sol·licitats a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionats amb la sol·licitud, o que se li hagin concedit.

— De la veracitat de les dades respecte de la titularitat del compte bancari que hagi facilitat.

4. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de la persona o l’entitat interessada, de les prescripcions que estableixen el Text refós de la Llei de subvencions, aquesta Ordre i la convocatòria corresponent.

Article 16

Requeriment per esmenar defectes o aportar documents

Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació requerida, s’ha de requerir la persona o l’entitat sol·licitant perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l’advertiment que si un cop transcorregut aquest termini no l’ha esmenat, s’ha d’entendre que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar i notificar en els termes que disposa l’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 octubre.

Article 17

Obligacions tributàries o amb la seguretat social

1. L’òrgan instructor ha de comprovar d’ofici que la persona o l’entitat està al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració de l’Estat i amb la seguretat social, així com també amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, en els termes de l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l’expedient.

2. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica que s’autoritza l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a obtenir de manera directa l’acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social, llevat que la persona interessada manifesti expressament la seva negativa. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal i amb la seguretat social, juntament amb la sol·licitud de subvenció.

Article 18

Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables, d’acord amb l’article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, aquelles que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l’activitat objecte de la subvenció, i s’efectuïn abans d’acabar el termini que preveu la convocatòria per dur a terme l’activitat subvencionada. En cap cas el cost d’adquisició o d’execució de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.

2. S’hi poden imputar despeses que s’hagin fet des de l’1 de gener de l’any corresponent a l’exercici pressupostari en el qual s’ha publicat la convocatòria, llevat que en aquesta hi hagi una disposició en sentit contrari quant a les actuacions ja fetes o iniciades.

3. Amb caràcter general, es considera despesa efectuada la que hagi estat efectivament pagada abans que acabi el període de justificació determinat per la convocatòria d’acord amb aquesta Ordre.

4. Les despeses financeres, les d’assessoria jurídica o financera, les notarials i registrals, les pericials per a la realització del projecte subvencionat i també les d’administracions específiques són subvencionables, si estan directament relacionades amb l’activitat subvencionada i són indispensables per a l’adequada preparació o execució d’aquesta, i sempre que així ho prevegi la convocatòria.

5. No són despeses subvencionables:

— Els interessos deutors de comptes bancaris.

— Els recàrrecs i les sancions administratives i penals o els interessos d’aplicació a la mora dels pagaments.

— Les despeses de procediments judicials derivats o relacionats amb l’activitat o projecte subvencionat.

— Els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, ni tampoc els imposts personals sobre la renda.

Article 19

Destinació al fi concret de la subvenció

En el cas d’adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, la persona o l’entitat beneficiària ha de destinar, pel temps mínim que estableixi la convocatòria, els béns al fi concret per al qual es va concedir la subvenció, d’acord amb el que s’estableix a l’article 40 del Text refós de la Llei de subvencions.

Article 20

Regles generals sobre l’import de la subvenció

1. La convocatòria, d’acord amb el pressupost aprovat i segons les disponibilitats pressupostàries, ha de determinar l’import de la subvenció, el qual pot consistir:

— En una quantia fixa, o bé en un percentatge del cost del projecte o activitat o de l’import sol·licitat.

— En l’import sol·licitat, d’acord amb els criteris que s’estableixin en la convocatòria.

— En una quantia proporcional a la puntuació que la Comissió Avaluadora hagi atribuït al projecte, programa o activitat sol·licitats.

— En una quantia d’acord amb la puntuació assignada al projecte, programa o activitat presentat i amb les escales d’imports que, per a cada tram de punts, determini la convocatòria.

2. En cap cas, l’import de la subvenció no pot superar la quantia sol·licitada.

3. Amb independència de les regles de determinació de l’import que disposa aquest article, la convocatòria pot establir imports màxims en les subvencions.

4. Quan les característiques de les subvencions ho permetin i la convocatòria ho estableixi, l’òrgan competent pot prorratejar l’import màxim destinat a la convocatòria entre les persones o entitats sol·licitants que compleixin els requisits per ser persones o entitats beneficiàries. En tot cas, a conseqüència de l’aplicació d’aquesta regla de prorrateig, no es pot atribuir a la persona o entitat sol·licitant una subvenció per un import superior al que ha sol·licitat.

5. En tot cas, l’import de la subvenció concedida no pot ser d’una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l’activitat objecte de subvenció.

Article 21

Òrgans competents

1. El titular de la conselleria competent en matèria d’habitatge és l’òrgan competent per iniciar el procediment, mitjançant la resolució de convocatòria de la subvenció, en els termes que s’estableixen en l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions i en l’article 11 d’aquesta Ordre.

2. Igualment, el titular de la conselleria competent en matèria d’habitatge és l’òrgan competent per dictar les resolucions de concessió o de denegació, d’inadmissió a tràmit o de desistiment de la sol·licitud, de modificació de la resolució de concessió, i de revocació i reintegrament dels articles 32, 33 i 34 d’aquesta Ordre.

3. El titular de la direcció general competent en matèria d’habitatge és l’òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, en els termes que s’estableixen en l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i en l’article 23 d’aquesta Ordre, així com també per comprovar la justificació i l’aplicació efectiva de la subvenció concedida de conformitat amb el que disposa l’article 42 del Text refós esmentat i l’article 30 d’aquesta Ordre.

Article 22

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l’òrgan instructor competent.

2. Segons l’article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, la Comissió Avaluadora s’ha de constituir preceptivament en els procediments de concurs, sempre que l’import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior a 50.000,00 € o l’import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000,00 €.

3. La Comissió Avaluadora ha d’estar integrada per un president o presidenta, un secretari o secretària i un nombre de membres vocals no inferior a tres, designats en la resolució de convocatòria d’acord amb criteris de competència professional i d’experiència. En tot cas, s’ha de fomentar una presència equilibrada de dones i homes en la composició de la Comissió Avaluadora.

Article 23

Instrucció del procediment

1. Correspon a l’òrgan instructor dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’hagi de pronunciar la resolució i, en concret, les actuacions que determina l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. A l’efecte de determinar les persones o entitats participants admeses en la convocatòria de subvenció corresponent, l’òrgan instructor ha de requerir a les persones o a les entitats sol·licitants que esmenin les sol·licituds o aportin els documents en els termes que preveu l’article 16 d’aquesta Ordre.

3. Així mateix, en els supòsits en què, posteriorment, el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a la persona o a l’entitat sol·licitant de la subvenció, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que, transcorregut el termini de tres mesos, es produeix la caducitat del procediment.

Si finalitza aquest termini i la persona o l’entitat sol·licitant no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar a l’òrgan competent per resoldre la caducitat del procediment amb l’arxivament de les actuacions, i ho ha de notificar a la persona interessada.

4. En tot cas, l’òrgan instructor pot proposar la millora voluntària de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o l’entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l’activitat que hagi proposat, sempre que això no perjudiqui terceres persones.

En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de la persona o de l’entitat sol·licitant, la qual s’ha d’entendre atorgada si la proposta formulada per l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents, i la persona o l’entitat sol·licitant no hi manifesta oposició per escrit en un termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes que expressin la persona o l’entitat sol·licitant en la sol·licitud inicial, sens perjudici de les correccions que, si s’escau, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presentin.

5. Sens perjudici del que preveu l’apartat anterior, la persona o l’entitat sol·licitant també pot modificar per si mateixa la sol·licitud en els casos i amb les condicions que preveu l’article 16.3 del Text refós de la Llei de subvencions, quan l’import de la subvenció que resulti de l’informe previ sigui inferior a l’import sol·licitat.

6. La proposta de resolució que formuli l’òrgan instructor s’ha de pronunciar sobre tots els aspectes que preveu l’article següent sobre la resolució de concessió.

7. La proposta de resolució s’ha de notificar a les persones o entitats sol·licitants individualment o mitjançant la publicació, d’acord amb el que estableix la convocatòria perquè, en el tràmit d’audiència, hi formulin al·legacions i presentin els documents i justificacions que estimin pertinents.

Article 24

Resolució de concessió i notificació

1. La resolució de concessió de les subvencions ha de ser motivada i ha de contenir, entre d’altres, les dades següents:

— La identificació de la persona o l’entitat beneficiària.

— La identificació de l’habitatge o edifici de què es tracti.

— La descripció de l’activitat, el projecte o el comportament per subvencionar.

— El pressupost total de l’activitat, el projecte o el comportament per subvencionar.

— L’import de la subvenció sol·licitat, amb o sense l’IVA suportat.

— L’import de la subvenció concedida, amb o sense l’IVA suportat.

— El compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social.

— Les partides pressupostàries i les anualitats a què s’ha d’imputar la despesa.

— Els terminis d’inici i d’execució de l’activitat, el projecte o el comportament.

— Les condicions a què se subjecta l’eficàcia de la concessió de la subvenció.

— Les altres obligacions de què respon la persona o de l’entitat beneficiària.

— El règim de justificació de l’aplicació dels fons percebuts.

— El règim de pagament de la subvenció.

2. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar, així mateix, el nombre d’exercicis a què s’aplica la despesa i la quantitat màxima que s’ha d’aplicar en cada exercici, en els límits que preveu la Llei de finances i les lleis generals de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte de les despeses pluriennals. En tot cas, i pel que fa a les anualitats posteriors a l’exercici corrent, s’entén que l’eficàcia de la resolució de concessió resta sotmesa a l’existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de cada exercici.

3. A més a més, la resolució de concessió pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de persona o d’entitat beneficiària, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb indicació de la puntuació atorgada a cadascuna d’aquestes segons els criteris de valoració que es prevegin.

En aquest cas, si alguna de les persones beneficiàries renuncia a la subvenció o incompleix les seves obligacions, amb la consegüent pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l’òrgan concedent ha d’acordar, sense necessitat de fer una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona o a l’entitat sol·licitant o a les persones o entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia o l’incompliment per part d’alguna de les persones beneficiàries s’hagi alliberat prou crèdit per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds denegades.

L’òrgan concedent de la subvenció ha de comunicar aquesta opció a les persones interessades, a fi que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada que la persona o l’entitat sol·licitant o les persones o entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, s’ha de dictar l’acte de concessió i s’ha de notificar.

4. Correspon a l’òrgan instructor la notificació individual que, segons especifiqui la convocatòria, s’ha de practicar en paper, per mitjans electrònics o mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, segons els casos, de les resolucions que finalitzen el procediment de concessió de subvencions, de conformitat amb el que estableix la convocatòria i d’acord amb el que disposa l’article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions.

5. En tot cas, la resolució de concessió es pot substituir per la terminació convencional en els termes que preveu l’article 23 del Text refós de la Llei de subvencions, i també es pot complementar mitjançant els convenis instrumentals a què es refereix l’article 21.2 del mateix Text.

Article 25

Entitats col·laboradores

1. Per raons d’optimització de la gestió administrativa de les subvencions, les convocatòries que es dictin en aplicació d’aquesta Ordre poden preveure la col·laboració de les entitats que, a aquests efectes, s’assenyalen en l’article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions, quant al lliurament dels fons públics a les persones beneficiàries de les subvencions o a la realització d’altres funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o gestió d’aquestes subvencions.

2. El règim de col·laboració d’aquestes entitats s’ha de subjectar a les normes que estableixen els articles 26 a 28 del Text refós de la Llei de subvencions i als termes que, si escau, s’estableixen en la convocatòria i en el conveni mitjançant el qual s’han de concretar els termes de la col·laboració.

3. Les entitats col·laboradores a què es refereix la lletra f de l’article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions han d’acreditar la solvència econòmica, financera i tècnica que a aquest efecte es determini en la convocatòria corresponent.

Article 26

Regles generals sobre terminis i pròrrogues

1. Les convocatòries corresponents han de fixar els terminis següents:

a) Entre quinze dies naturals i cinc mesos per presentar les sol·licituds de subvenció.

Quan les característiques de la subvenció ho facin recomanable, les convocatòries corresponents poden preveure un termini superior al que s’estableix en el paràgraf anterior, tot tenint en compte el que disposa la lletra f d’aquest mateix punt.

b) Deu dies per esmenar la sol·licitud o la documentació presentada juntament amb la sol·licitud a què fa referència el primer paràgraf de l’article 16 d’aquesta Ordre.

c) Entre quinze dies i tres mesos per dur a terme l’actuació, el projecte o el comportament que permeti reprendre la tramitació del procediment a què es refereix el segon paràgraf de l’article 23.3 d’aquesta Ordre.

d) Entre deu i quinze dies per al tràmit d’audiència, si pertoca, de conformitat amb el que disposa l’article 82.2 de la Llei 39/2015.

e) Entre cinc i deu dies naturals per acceptar la proposta de resolució o, si s’escau, per renunciar-hi, comptadors des de l’endemà d’haver-la notificat a les persones o entitats interessades proposades com a persones o entitats beneficiàries.

f) Fins a sis mesos per dictar i notificar la resolució expressa comptadors, segons el que estableixi la convocatòria, des de l’endemà d’haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, des de la data d’entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l’òrgan competent per instruir el procediment, o des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds.

g) Entre tres i set dies per comunicar el començament de l’activitat objecte de subvenció, en el cas que l’activitat s’hagi de fer després de presentar la sol·licitud i la convocatòria estableixi la comunicació de l’inici de l’activitat com a requisit específic per concedir la subvenció.

h) El termini màxim per acabar l’actuació i el termini per justificar la subvenció, segons la naturalesa de l’activitat subvencionada, pot consistir en una data certa o en una data determinable, comptadora des del termini d’acabament de l’activitat que, si escau, es prevegi en la convocatòria.

i) Entre deu i quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l’òrgan competent per comprovar la justificació de la subvenció, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a la persona o l’entitat beneficiària a aquest efecte.

j) El termini mínim durant el qual la persona o entitat beneficiària ha de destinar els béns al fi concret per al qual es va concedir la subvenció, si escau. En tot cas, quan es tracti de béns o d’altres drets reals, aquest termini no pot ser inferior a cinc anys per als béns susceptibles d’inscripció en un registre públic ni a dos anys per a la resta de béns.

En la resta de supòsits que no s’estableixen en les lletres anteriors s’han d’observar els terminis que fixa la convocatòria.

2. El fet que hagi transcorregut el termini màxim a què es refereix la lletra f de l’apartat anterior i no s’hagi notificat la resolució expressa, legitima la persona o l’entitat interessada perquè entengui desestimada la sol·licitud.

No obstant això, quan el nombre de sol·licituds formulades o qualsevol altra causa justificada impedeixi raonablement el compliment d’aquest termini, l’òrgan competent per resoldre pot acordar-ne l’ampliació, d’acord amb l’article 23 de la Llei 39/2015.

3. Així mateix, d’ofici o a instància de part, es pot ampliar el termini de presentació de la sol·licitud de subvenció, així com també el termini màxim d’acabament de l’activitat o el de justificació de la subvenció a què es refereix la lletra h de l’apartat 1 anterior d’aquest article, per mitjà d’una resolució motivada de l’òrgan competent per resoldre, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i estigui d’acord amb la normativa d’aplicació.

Article 27

Obligacions de les persones o entitats beneficiàries

Les persones o entitats beneficiàries han de complir, a més de les obligacions que s’estableixen en l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les següents:

a) Comunicar a l’òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia segons els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l’acceptació s’entén produïda automàticament si, una vegada transcorregut el termini que determina la convocatòria, no es fa constar el contrari.

b) Dur a terme l’activitat o la inversió que fonamenta la concessió de la subvenció, i destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat.

c) Justificar la realització de l’activitat, i acreditar el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s’exigeixen per concedir les subvencions.

d) Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.

e) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que li sigui requerida en l’exercici d’aquestes actuacions.

f) Comunicar a l’òrgan competent l’obtenció de subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens públic o privat, tant nacional com estranger o de la Unió Europea.

g) Acreditar, de la manera que s’estableix reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que està al corrent de les obligacions tributàries i de la seguretat social davant l’Administració de l’Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

h) Adoptar, en els termes que s’estableixen en les convocatòries corresponents, les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, el finançament amb fons de l’Estat o de la Unió Europea, i més concretament la imatge corporativa de la conselleria competent en matèria d’habitatge i, si pertoca, la imatge de l’Estat o de la Unió Europea.

i) Trametre a la direcció general competent en matèria d’habitatge una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

Article 28

Publicitat de les subvencions concedides

1. Sens perjudici de les normes que, si és procedent, s’estableixen per mitjà del desplegament reglamentari a què es refereix l’article 34.1 del Text refós de la Llei de subvencions, s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i durant el primer trimestre de cada any natural, un extracte de totes les subvencions que es concedeixen a l’empara de les convocatòries que es dictin en virtut d’aquesta Ordre, tot identificant expressament la convocatòria, el crèdit pressupostari, les persones beneficiàries i l’import de les subvencions que s’hagin concedit.

2. No obstant això, no cal efectuar la publicació esmentada pel que fa a les subvencions de quantia individualitzada inferior a 3.000,00 €, si les convocatòries corresponents han previst la publicació de les resolucions de concessió, de conformitat amb el que preveu l’article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions i el que estableixi la convocatòria.

Article 29

Normes sobre la justificació de la subvenció

1. Les persones o les entitats beneficiàries i, en el seu cas, les entitats col·laboradores tenen l’obligació de justificar davant l’òrgan que la concedeix l’aplicació dels fons percebuts i el compliment de la resta de condicions imposades a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, tot tenint en compte les regles per determinar-ne l’import a què es refereix l’article 20 d’aquesta Ordre.

2. Amb caràcter general, en el termini màxim que, d’acord amb el que estableix l’article 26.1.h d’aquesta Ordre, estableixi la convocatòria, no s’ha d’entendre del tot justificada l’aplicació dels fons percebuts fins que les persones o entitats beneficiàries hagin acreditat, com a mínim, l’import de l’activitat, el projecte o el comportament que va servir de base a la concessió de la subvenció.

3. La justificació s’ha de documentar de la manera que acrediti la realització de la despesa mitjançant qualsevol document amb validesa jurídica que permeti acreditar el compliment de l’objecte de la subvenció. Quan així es prevegi a la convocatòria, l’import d’aquestes despeses ha d’estar desglossat degudament pels diferents conceptes subvencionables.

4. Les convocatòries han d’establir la documentació específica necessària que acrediti el compliment de l’objecte de la subvenció amb la justificació dels fons percebuts, així com també el termini concret per presentar-la.

5. Es consideren despeses susceptibles de subvenció i despesa efectuada les que s’ajustin a l’article 40 del Text refós de la Llei de subvencions i a l’article 18 d’aquesta Ordre.

6. Quan les entitats beneficiàries siguin administracions públiques territorials, l’acreditació del compliment de l’objecte de la subvenció s’ha de fer per mitjà d’un certificat detallat de les despeses realitzades, que ha d’emetre l’òrgan interventor, o l’òrgan intern equivalent, de l’administració beneficiària, sens perjudici de la documentació complementària que estableixi la convocatòria.

A aquests efectes, aquest certificat ha de contenir, com a mínim, les dades identificatives de l’administració beneficiària, del projecte subvencionat, així com del signant de l’informe de justificació, juntament amb una relació detallada identificadora dels documents justificants i la data de pagament.

7. Així mateix, quan les característiques de la subvenció ho aconsellin, i en el marc de la normativa reglamentària de desplegament que, si s’escau, aprovi el Govern de les Illes Balears, la convocatòria pot preveure que la justificació de la subvenció es faci mitjançant l’aplicació de determinats mòduls, segons la naturalesa econòmica de cada tipus de despesa i la presentació de determinats estats comptables (pressupostaris o financers) que hagi de formular la persona o l’entitat beneficiària i que permetin obtenir una evidència suficient sobre l’aplicació adequada de la subvenció, tot tenint en compte les normes particulars dels apartats següents.

8. La convocatòria pot acceptar la imputació a la subvenció de costs generals o indirectes, justificats degudament.

9. Per a les subvencions o els ajuts que es concedeixen per consideració a la concurrència d’una determinada situació en la persona o l’entitat beneficiària, i així es determini en la convocatòria, no s’ha de requerir cap altra justificació que acreditar la situació referida prèviament a la concessió i complir els requisits exigits per concedir-la.

Article 30

Comprovació de la justificació adequada de la subvenció

L’òrgan a què es refereix l’article 21.2 d’aquesta Ordre ha de dur a terme, d’acord amb la normativa d’aplicació, la comprovació de la justificació documental de la subvenció, per a la qual cosa ha de revisar la documentació que obligatòriament ha d’aportar la persona o l’entitat beneficiària o, si s’escau, l’entitat col·laboradora.

Article 31

Pagament de les subvencions

1. El pagament de les subvencions s’ha de fer efectiu, amb caràcter general, una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s’ha atorgat la subvenció i s’ha justificat l’execució de l’activitat subvencionada en els termes que s’estableixen en aquestes bases i en la convocatòria.

2. Excepcionalment, d’acord amb l’article 37 del Text refós de la Llei de subvencions i els apartats 2 b i 3 b de l’article 25 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es poden efectuar bestretes o pagaments anticipats sobre l’import de la subvenció concedida sense l’exigència prèvia al creditor de cap garantia, si concorren raons d’interès públic, a instància motivada de l’òrgan competent per a l’atorgament de la subvenció, i amb autorització prèvia del conseller competent en matèria d’hisenda, la qual cosa s’ha de fer constar expressament en la convocatòria corresponent.

Article 32

Modificació de la resolució de concessió

La persona o l’entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i abans d’acabar el termini màxim d’execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat subvencionada.

En aquests casos, l’òrgan que concedeix la subvenció pot autoritzar-ne l’alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni suposi cap perjudici a terceres persones, ni afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas, tot tenint en compte, si n’és el cas, els criteris de gradació a què es refereix l’article següent.

Article 33

Revocació i criteris de gradació

1. Llevat dels supòsits que es regulen en l’article anterior, l’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han de tenir en compte per concedir la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o l’entitat beneficiària i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió que ha d’especificar la causa, així com també la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o l’entitat beneficiària.

3. Als efectes d’aquesta resolució, s’ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també els criteris de gradació següents:

a) En el cas d’execució parcial de l’activitat objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l’activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s’ha de tenir en compte l’existència de mòduls, de fases o d’unitats individualitzades susceptibles d’execució independent.

b) En cas d’alteració de les condicions d’execució, el grau d’incidència d’aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s’hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa distinta, s’ha d’acceptar la compensació d’unes partides amb d’altres, llevat que la resolució estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.

c) En cas de manca de presentació de la documentació justificativa de la subvenció en el termini màxim que especifiqui la convocatòria, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l’òrgan competent per comprovar la subvenció requereixi per escrit a la persona interessada o l’entitat beneficiària que la presentin en el termini màxim de quinze dies, sense que, efectivament, s’aporti la documentació en aquest termini addicional.

d) En cas d’incompliment de l’obligació de difusió publicitària a què es refereix l’article 27 h d’aquesta Ordre, s’han d’aplicar les regles especials següents:

1a. Si encara en resulta possible el compliment en els termes prevists inicialment, l’òrgan que concedeix ha de requerir a la persona o entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini no superior a quinze dies, amb l’advertiment exprés de l’obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

2a. Si, perquè s’han desenvolupat ja les activitats afectades per aquestes mesures, no en resulta possible el compliment en els termes prevists, l’òrgan que concedeix pot establir mesures alternatives, sempre que permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que es preveia inicialment.

En el requeriment que s’adreci a aquest efecte a la persona o l’entitat beneficiària s’ha de fixar un termini no superior a quinze dies perquè s’adoptin les mesures, amb l’advertiment exprés de l’obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

3a. Sens perjudici del règim sancionador que hi sigui aplicable, la revocació de la subvenció ha d’exigir que la persona o l’entitat beneficiària no compleixi el requeriment a què es refereixen les regles 1 o 2 anteriors.

e) Els criteris específics que, si n’és el cas, fixi la convocatòria.

4. En els casos en què, a conseqüència de l’abonament previ de la subvenció, la persona o l’entitat beneficiària n’hagin de reintegrar la totalitat o una part, s’ha d’iniciar d’ofici, resoldre i notificar la resolució del procediment de reintegrament corresponent.

Article 34

Reintegrament de la subvenció

1. Les causes i l’import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tot tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l’article 33.3 d’aquesta Ordre.

2. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes que estableix l’article 25 del Text refós esmentat i en la resta de disposicions aplicables.

Article 35

Mesures de comprovació i de control

Amb independència del que estableix la convocatòria, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pot adoptar en qualsevol moment les mesures de comprovació i de control que consideri oportunes sobre l’activitat subvencionable, per tal que la persona interessada o l’entitat col·laboradora compleixin el que estableixen el Text refós de la Llei de subvencions, aquestes bases i les convocatòries corresponents. A aquest efecte, s’ha d’emetre un informe en el qual s’han de detallar expressament els aspectes constatats i que ha d’integrar-se en l’expedient.

Article 36

Informació i coordinació amb la base de dades de subvencions

L’òrgan instructor dels procediments de concessió de subvencions ha de trametre periòdicament a la Intervenció General la informació i la documentació que es regula en el títol III del Text refós de la Llei de subvencions i, si n’és el cas, en la normativa reglamentària de desplegament, pel que fa a les subvencions que es regulen en aquesta Ordre.

Disposició transitòria única

Procediments iniciats en entrar en vigor aquesta Ordre

Els procediments administratius de concessió i justificació de subvencions ja iniciats en entrar en vigor aquesta Ordre s’han de regir per la normativa vigent en el moment en què s’iniciaren.

Disposició derogatòria única

Normativa que es deroga

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que disposa aquesta Ordre, la contradiguin o hi siguin incompatibles.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 22 de juny de 2017

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat

Marc Pons i Pons