Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT
Núm. 4749
Ordre de la consellera de Salut de 5 de maig de 2017 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions i dels premis per dur a terme activitats relacionades amb la salut i el consum
La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, juntament amb el Reglament que la desplega aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, constitueixen la normativa bàsica de l’Estat en aquesta matèria i estableixen el règim jurídic general de les subvencions que atorguen les administracions públiques.
En l’àmbit de la nostra comunitat autònoma es va aprovar el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, que regula el règim jurídic de les subvencions l’establiment o gestió de les quals correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.
L’article 12 d’aquest Text refós disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions si el conseller o consellera competent no n’ha establert abans per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases corresponents, llevat dels supòsits que aquesta mateixa Llei estableix.
A l’empara d’aquesta normativa, es va dictar l’Ordre de la consellera de Salut i Consum de 16 de febrer de 2006 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de sanitat i consum, derogada posteriorment per l’Ordre del conseller de Salut i Consum de 19 de gener de 2011 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de salut i consum (BOIB núm. 16, d’1 de febrer de 2011).
Aquestes disposicions reglamentàries només regulaven, entre les activitats en matèria de salut pública objecte de subvenció, les activitats dirigides a l’àmbit de la prevenció de les malalties i al suport a les persones malaltes i als seus familiars, així com els projectes i les activitats d’interès en l’àmbit de les drogodependències marcades pel Pla Nacional de Drogues.
Tant la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, com la Llei 33/2011, de 4 d’octubre, general de salut pública, estableixen un concepte de salut pública que va més enllà de la prevenció de la malaltia, i la defineixen com el conjunt d’activitats organitzades per les administracions públiques, amb la participació de la societat, per prevenir la malaltia, així com per protegir, promoure i recuperar la salut de les persones, tant en l’àmbit individual com en el col·lectiu i mitjançant accions sanitàries, sectorials i transversals.
Així mateix, aquestes normes legals, juntament amb la Llei 14/1986, de 25 d’abril, general de sanitat, estableixen l’obligació de les administracions públiques d’orientar les seves actuacions a la promoció de la salut i a promoure l’interès individual, familiar i social per a la salut mitjançant l’educació sanitària adequada de la població.
Pel que fa a les activitats en matèria de drogodependències i altres conductes addictives, la Llei 4/2005, de 29 d’abril, sobre drogodependències i altres addiccions de les Illes Balears, preveu que les actuacions que duguin a terme en aquesta matèria les administracions públiques de les Illes Balears, en col·laboració amb les entitats privades i institucions, han d’estar emmarcades dins un àmbit general de promoció i educació per a la salut. Així mateix, disposa que les administracions públiques han de promoure la participació de les associacions ciutadanes en les actuacions de recerca, prevenció, atenció i incorporació social de les persones dependents a través de subvencions, concerts, convenis o qualsevol altre modalitat.
Per aquest motiu, i ateses les bases generals de 2011 que es limitaven a subvencionar projectes i activitats d’interès en l’àmbit de les drogodependències que estaven marcades pel Pla Nacional sobre Drogues, aquesta Ordre amplia les activitats objecte de subvenció en aquesta matèria i inclou altres actuacions que regula la Llei 4/2005.
D’altra banda, s’han inclòs com a novetat respecte de les bases anteriors les activitats de promoció de donació de sang. La transfusió de sang és una necessitat permanent i l’amplitud amb què es fa servir exigeix que se n’hagi de garantir la qualitat i seguretat per evitar, en particular, la transmissió de malalties. De l’altra, l’altruisme i la voluntarietat de la donació de sang són la millor garantia de qualitat i seguretat per al donant i el receptor, fet que assenyala el Reial decret 1088/2005, de 16 de setembre, pel qual s’estableixen els requisits tècnics i les condicions mínimes de l’hemodonació i dels centres i serveis de transfusió, i que du a potenciar i dissenyar polítiques d’autosuficiència comunitària basades en donacions altruistes des d’institucions com l’Organització Mundial de la Salut, la Unió Europea i el Consell d’Europa. Per la seva naturalesa i pel seu interès públic sanitari i social que comporten, ambdós objectius corresponen a la Conselleria de Salut, que gestiona les activitats relacionades amb la promoció, l’extracció, el tractament, l’emmagatzematge i la distribució de la sang i dels seus derivats mitjançant la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears. La promoció, la potenciació i el desenvolupament de l’hemodonació voluntària es pot dur a terme en col·laboració amb les diferents associacions que disposin dels mitjans necessaris per fer-ne la funció.
També s’ha ampliat l’àmbit d’activitats en matèria de prevenció de les malalties que fins al moment es limitava a les incloses en l’estratègia de la sida i les de promoció de l’associacionisme.
S’hi inclou, també, la concessió de premis en matèria d’investigació i innovació en salut que contribueixin a fomentar la investigació i els avenços en la protecció de la salut, a millorar la salut de la població i a una utilització més òptima dels recursos posats al servei de la investigació.
Pel que fa a les activitats subvencionables en matèria de consum que regulava l’Ordre de 19 de gener de 2011, es considera que amb la publicació de la Llei 7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears, s’han d’adaptar les activitats objecte de subvenció a les noves previsions legals.
L’article 36 de la Llei 7/2014 reconeix com funcions de les associacions de les persones consumidores i usuàries les d’informació a les persones consumidores sobre els seus drets i obligacions, l’educació i la formació de les persones consumidores, la gestió dels conflictes en matèria de consum —especialment a través de la mediació—, l’exercici d’actuacions de defensa dels seus membres, de l’organització i dels interessos generals de les persones consumidores, la defensa dels drets i interessos de les persones com a consumidores de béns i serveis mitjançant la funció de consulta, informe i assessorament als poders públics i qualsevol altra funció que, legalment o convencionalment, es pugui derivar de les relacions de consum i defensa de les persones consumidores.
L’article 37 de la Llei 7/2014 reconeix el dret de les associacions de les persones consumidores i usuàries d’accedir als ajuts i a les subvencions que convoquin i concedeixin les administracions públiques de les Illes Balears per a la defensa de les persones consumidors i usuàries, en els termes que s’estableixin reglamentàriament.
Els projectes i les accions resultants de les ajudes atorgades en virtut d’aquestes noves bases i de les convocatòries corresponents redunden en un interès general i en la millora de la salut de la població en els diferents àmbits que preveu aquesta Ordre quant a les activitats en matèria de salut pública i en matèria de consum, en la millora de la informació i formació de les persones consumidores i usuàries a l’hora d’adquirir productes i serveis.
El contingut d’aquesta Ordre s’ajusta a l’article 13 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears. Així mateix, en virtut del principi de transparència, a través de la Base de Dades Nacional de Subvencions es donarà publicitat d’aquesta Ordre, així com de tota la informació sobre les convocatòries que s’aprovin partint d’aquesta Ordre, sobre les persones beneficiàries i l’import de les subvencions atorgades, sobre el programa i el crèdit pressupostari al qual s’imputen i sobre els procediments de reintegrament i les sancions.
Finalment, aquesta norma no suposa la imposició de noves càrregues administratives en relació amb l’Administració pública i amb les persones interessades, respecte de la normativa anterior ja que totes les càrregues que es puguin derivar ho són per compliment de la normativa legal en matèria de subvencions, i a més es preveu la supressió d’algunes càrregues per a les persones interessades com és ara l’obligació de presentar determinada documentació que s’ha substituït per la presentació d’una declaració responsable o per una autorització a l’Administració perquè pugui consultar les dades telemàticament.
És per tot això que aquesta Ordre s’adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència que preveu l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Pel que fa a la competència en matèria de salut de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’article 30.48 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de promoció de la salut en tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat.
L’article 31.4 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears atribueix a la Comunitat Autònoma, en el marc de la legislació bàsica de l’Estat, el desplegament legislatiu i l’execució en matèria de salut i sanitat.
Pel que fa a la competència en matèria de consum, l’article 30.47 atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de defensa de les persones consumidores i usuàries, en el marc de les bases i l’ordenació de l’activitat econòmica general i en el marc de les bases de la coordinació general de la sanitat, en els termes del que disposen els articles 38, 131, i els números 11, 13 i 16 de l’apartat 1 de l’article 149 de la Constitució; la regulació i el foment de les associacions de persones consumidores i usuàries i la regulació dels procediments de mediació.
En virtut del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer, la Conselleria de Salut, a través de la Direcció General de Salut Pública i Participació, exerceix competències en matèria de promoció de la salut, de prevenció de les malalties, de prevenció i tractament de les drogodependències, promoció de la salut en l’àmbit laboral, i coordinació de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears.
La Fundació d’Investigació Sanitària de les Illes Balears Ramon Llull, actualment denominada Fundació Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears, adscrita a la Conselleria de Salut i coordinada en el funcionament per la Direcció General d’Acreditació, Docència i Recerca en Salut, té per finalitat la promoció de projectes i programes d’investigació en matèria de salut.
Per la seva part, la Direcció General d’Acreditació, Docència i Recerca en Salut de la Conselleria de Salut exerceix competències en matèria de promoció de polítiques d’investigació i d’informació sanitàries.
A través de la Direcció General de Consum, la Conselleria de Salut exerceix competències en matèria de defensa dels drets de les persones consumidores i usuàries, d’informació i d’orientació de les persones consumidores i usuàries per a l’exercici adequat dels seus drets, de resolució de les controvèrsies de consum a través de la mediació i l’arbitratge de consum, i de foment del sistema arbitral de consum, d’educació i de formació a la ciutadania en matèria de consum, entre d’altres.
Per tot això, a proposta de la Secretaria General, fent ús de les competències atribuïdes en virtut de l’article 33.3 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i de l’article 12 del Text refós de la Llei de subvenciones de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, dict la següent
Ordre
Article 1
Objecte
1. L’objecte d’aquesta Ordre és establir les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions i premis en matèria de salut i consum que convoqui la Conselleria de Salut.
2. Així mateix, és objecte d’aquesta Ordre la regulació de les aportacions econòmiques als centres públics de titularitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 2
Activitats objecte de subvencions
1. Són susceptibles de subvenció per part de la Conselleria de Salut en matèria de salut pública les activitats següents:
a) Les activitats destinades a fomentar la promoció de la salut i l’educació per a la salut en l’àmbit comunitari, laboral i educatiu o per a col·lectius en risc d’exclusió social.
b) Les activitats destinades a la promoció de la donació de sang.
c) Les activitats destinades a promoure la qualitat de vida i la salut, la recerca, la prevenció, l’atenció i la incorporació social i laboral de les persones drogodependents i amb altres addiccions.
d) Les activitats dirigides a prevenir l’aparició de malalties transmissibles i no transmissibles, especialment entre els grups poblacionals més vulnerables, així com les orientades a la detecció precoç d’aquestes malalties, a aturar-ne l’avanç i a millorar la qualitat de vida de les persones afectades.
2. En matèria de consum, són susceptibles de subvenció les activitats següents:
a) Les activitats d’informació a les persones consumidores i usuàries.
b) Les activitats d’educació i formació de les persones consumidores i usuàries, especialment de les persones consumidores vulnerables. També la formació dels formadors en aquest àmbit.
c) Les activitats d’assessorament de les persones consumidores i usuàries, especialment en productes i serveis de gran complexitat.
d) La de defensa jurídica dels interessos econòmics i socials de les persones consumidores i usuàries, sia mitjançant accions individuals o col·lectives.
e) La participació en els òrgans de resolució de conflictes de consum.
f) Les activitats duites a terme amb motiu del Dia Mundial del Consumidor.
g) La potenciació del teixit associatiu de les persones consumidores i usuàries.
h) L’edició de publicacions relacionades amb el consum.
i) La realització d’activitats per a l’impuls i la promoció del consum responsable i solidari com a element de transformació social en el territori de les Illes Balears.
j) En general, tota activitat dirigida a defensar els drets de les persones consumidores i usuàries.
3. Pel que fa al règim de premis de consum responsable Consumópolis, l’atorgament dels premis d’aquest concurs escolar adreçat a tots els centres educatius de les Illes Balears es regeix per les bases estatals que elaboren el Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat i l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició. El director general de Consum, mitjançant una resolució i seguint els criteris de les bases, ha de convocar-ne els premis autonòmics, que seran sempre en espècie per a l’alumnat i per als centres de les Illes.
4. Així mateix, es poden concedir premis en matèria d’investigació i innovació en salut, destinats a les activitats que contribueixin al desenvolupament de la recerca en l’àmbit esmentat.
5. De conformitat amb el que preveu l’article 2.1 b del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, són susceptibles de ser subvencionades les activitats, els projectes o els comportaments que s’esmenten en els apartats anteriors que estiguin per fer o que ja s’hagin fet amb anterioritat a la data de la convocatòria o de la concessió de la subvenció, sempre que la convocatòria així ho prevegi expressament i fixi la data límit d’execució de les activitats, els projectes o els comportaments susceptibles de ser subvencionades, que, en tot cas, ha de ser posterior a la d’entrada en vigor d’aquesta Ordre.
Article 3
Persones beneficiàries
1. Poden ser beneficiàries de les subvencions en matèria de salut pública que s’estableixin en les convocatòries dictades a l’empara d’aquesta Ordre, sempre que compleixin els requisits que fixen aquesta Ordre i la convocatòria corresponent:
a) Qualsevol persona física resident a les Illes Balears, sempre que per la naturalesa o característiques de l’activitat sigui susceptible de dur-la a terme una persona física.
b) Qualsevol persona jurídica, de caràcter privat, sense afany de lucre, amb domicili social a les Illes Balears, que, a més de dur a terme en el territori de les Illes Balears les activitats de l’article 2.1 a —àmbit comunitari i laboral—, b, c i d d’aquesta Ordre, compleixi els requisits que preveuen aquesta ordre de bases i els específics que recullin les convocatòries corresponents.
c) Per a les activitats de promoció de la salut i educació per a la salut en l’àmbit educatiu que preveu l’article 2.1 a, poden ser beneficiaris els centres educatius de les Illes Balears, de titularitat pública o privada, que dins el seu àmbit d’actuació desenvolupin projectes de promoció de la salut i d’educació per a la salut i que, a més, compleixen els requisits que preveu aquesta Ordre i els específics que recullin les convocatòries corresponents.
d) Les agrupacions de persones físiques i jurídiques i les entitats sense personalitat jurídica.
2. Pel que fa a les aportacions econòmiques destinades a centres educatius públics adscrits a la Conselleria d’Educació i Universitat, la convocatòria ha d’establir un règim especial per al pagament, l’aplicació i el control de les quanties atorgades i el possible reintegrament.
3. Pel que fa a l’apartat 1 d d’aquest article, s’ha d’entendre que poden accedir a la condició d’entitats beneficiàries de les subvencions en matèria de salut pública les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i que no tengui personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments, o estiguin en la situació que motiva la concessió de la subvenció. Quan es tracti d’agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s’han de fer constar de manera expressa, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d’execució que assumeix cada membre de l’agrupació i l’import de la subvenció que ha d’aplicar cadascun d’aquests, que també tenen la consideració de persones o entitats beneficiàries.
4. En el cas de l’apartat 3 anterior s’ha de nomenar una persona representant o apoderada única de l’agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a entitat beneficiària, corresponen a l’agrupació. Així mateix, l’agrupació no s’entén dissolta fins que no han transcorregut els terminis de prescripció que disposen l’article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
5. En relació amb els premis en matèria d’investigació i recerca, en poden ser beneficiàries les persones físiques que tenguin la condició d’investigador o investigadora o que desenvolupin activitat investigadora en l’àmbit de la salut.
6. Poden ser beneficiàries de les subvencions en matèria de consum les associacions de persones consumidores i usuàries amb domicili social a les Illes Balears, inscrites en el Registre d’Associacions de Consumidors i Usuaris de les Illes Balears de la Direcció General de Consum, que compleixen el que preveuen els articles 34, 35, 36 i 37 de la Llei 7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears.
7. Quan la persona beneficiària sigui una persona jurídica, una agrupació o una entitat sense personalitat jurídica, els seus membres responen solidàriament de l’obligació de reintegrament de la persona beneficiària en relació amb les activitats subvencionades que s’hagin compromès a dur a terme.
8. Les persones beneficiàries de les subvenciones que es puguin atorgar a l’empara d’aquesta Ordre han de complir els requisits addicionals següents:
a) Si es tracta de persones jurídiques, haver estat constituïdes legalment i inscrites en el registre corresponent i, en el cas dels centres docents, estar inscrits en el Registre de Centres Docents no Universitaris, creat pel Decret 59/2003, de 13 de juny.
b) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
c) Acreditar davant l’autoritat administrativa que no s’incorre en cap de les prohibicions per ser beneficiari que preveu l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, ni que hi concorre cap de les circumstàncies que descriu l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, o bé fer una declaració amb aquesta finalitat.
d) Quan els beneficiaris siguin els centres educatius, han de justificar, a més dels requisits que estableixen les lletres anteriors d’aquest apartat 8, que participen en el Programa de Centres Educatius Promotors de la Salut de les Illes Balears, en els termes que s’estableixin en la convocatòria corresponent. No obstant això, els centres docents públics de titularitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears queden exempts d’acreditar que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
Article 4
Selecció de les persones o entitats beneficiàries
1. Com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el concurs, el qual constitueix la via ordinària de selecció de les persones o entitats beneficiàries. Als efectes que preveu aquesta Ordre, s’entén per concurs el que disposa l’article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions.
D’acord amb aquest procediment de selecció i un cop valorats i comparats els projectes, programes o activitats sol·licitats, d’acord amb els criteris de valoració d’aquestes bases reguladores i en la convocatòria corresponent, s’han d’atribuir els imports dels ajuts sol·licitats, d’acord amb l’ordre de prelació que s’estableixi segons la puntuació obtinguda, fins que s’exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria.
En aplicació del que disposa l’article 5.7 d’aquesta Ordre, la resta de sol·licituds han de quedar excloses per manca de disponibilitat pressupostària.
No obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un sol procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment a mesura que tenguin entrada en el registre de l’òrgan competent, sempre que no s’hagi exhaurit el termini de presentació, d’acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l’article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.
2. Quan ho disposi la convocatòria, la distribució de subvencions pot fer-se entre els projectes, programes o activitats que hagi valorat positivament la comissió avaluadora. Als efectes que preveu aquesta Ordre, s’entén que ha estat favorable quan la valoració global del projecte, programa o activitat ha assolit la puntuació mínima que estableix la convocatòria.
3. Els premis en matèria d’investigació i innovació en salut s’atorgaran mitjançant el sistema de selecció per concurs.
Article 5
Convocatòries
1. Les convocatòries que es dictin a l’empara d’aquesta ordre de bases s’han d’aprovar per resolució de la consellera de Salut i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Així mateix, l’òrgan competent per resoldre ha de comunicar el text de la convocatòria aprovada a la Base de Dades Nacional de Subvencions a l’efecte que es publiqui un extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 20.8 a de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. La resolució de la convocatòria ha de tenir, com a mínim, els apartats de l’article 15.2 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
3. A la convocatòria s’ha d’indicar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima de la qual es disposa per atendre les sol·licituds presentades, sense que això impliqui que s’hagi de distribuir necessàriament en la totalitat l’import establert entre totes les sol·licituds presentades. La convocatòria ha d’indicar, a més, la partida o partides pressupostàries a la qual s’ha d’imputar la despesa i, si escau, les anualitats i els imports corresponents en el supòsit que es tramitin subvencions pluriennals.
4. Quan la quantia total màxima de les subvencions convocades es distribueixi entre diferents crèdits pressupostaris, s’entén que la distribució té caràcter estimatiu, i l’alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sense perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, pertoqui.
5. La quantia consignada inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes que, si escau, preveu l’article 39.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Llevat que s’estableixi una altra cosa, la modificació no implica que el termini per presentar sol·licituds s’ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
6. Els fons s’han de distribuir entre les persones o entitats sol·licitants que s’acullin a cada convocatòria específica, d’acord amb els criteris generals de valoració que preveu l’article 9 d’aquesta Ordre i els específics que fixi cada convocatòria.
7. El conjunt total de les subvencions atorgades en cada convocatòria no pot superar la quantitat total que s’hi prevegi.
8. Quan les característiques de la subvenció ho permetin, les convocatòries poden preveure la realització de diversos procediments de selecció successius al llarg d’un mateix exercici pressupostari i per a una mateixa línia de subvenció, sempre que indiquin els aspectes següents:
a) El nombre de procediments i de resolucions successives que s’han de dictar.
b) L’import màxim que s’ha d’atorgar dins cada període, tot tenint-ne en compte la durada i el volum de sol·licituds previstes. No obstant això, en els casos en què una vegada acabat qualsevol dels períodes no s’hagi exhaurit l’import màxim previst inicialment per a cadascun, la quantitat no aplicada es traslladarà al període següent, mitjançant una resolució de l’òrgan competent per a la concessió de les subvencions, que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
c) El termini en què, per a cada un dels períodes, es poden presentar les sol·licituds.
d) El termini màxim de resolució de cadascun dels procediments.
9. En les convocatòries a què es refereix l’apartat anterior, cadascuna de les resolucions s’ha de pronunciar sobre les sol·licituds presentades en el període de temps corresponent i acordar-ne l’atorgament, si s’escau, d’acord amb els criteris de selecció que, de conformitat amb l’article 9 d’aquesta Ordre, siguin aplicables en cada cas, sense superar la quantia que per a cada període s’hagi establert en la convocatòria.
10. Quant a les convocatòries dels premis en matèria d’investigació i innovació en salut s’han de seguir els següents criteris:
a) La convocatòria correspon aprovar-la al Patronat de la Fundació Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears en nom i per compte de la consellera de Salut i s’ha de publicar al BOIB.
b) El Patronat ha d’actuar, així mateix, com a òrgan instructor en nom i per compte de la directora general d’Acreditació, Docència i Recerca en Salut.
c) Es farà la comunicació a que es refereix l’apartat 1 d’aquest article.
d) Serà aplicable l’article 15.2 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears en la mesura que s’adapti a la naturalesa del premi.
e) A la convocatòria s’ha d’indicar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima de la qual es disposa per concedir els premis, sense que això impliqui que no es puguin deixar deserts. Així mateix, s’ha d’indicar la dotació individual de cadascun dels premis.
f) El premi s’ha d’atorgar a una o vàries de les persones que s’acullin a cada convocatòria d’acord amb els criteris que estableix l’article 9 d’aquesta Ordre i els específics que fixi cada convocatòria.
Article 6
Presentació de les sol·licituds
1. Les persones interessades, quan siguin persones jurídiques i entitats sense personalitat jurídica que compleixin els requisits que preveuen aquesta Ordre, els que determina la convocatòria corresponent i els que estableixi la normativa que hi sigui aplicable, han de presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta, segons el model que s’estableixi en cada convocatòria, per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears <https://www.caib.es/seucaib>, sempre que les persones sol·licitants compleixin els requisits que, en matèria de tramitació telemàtica, estableixi la normativa vigent.
Pel que fa als centres docents públics, ha de presentar la sol·licitud el director del centre, amb l’acord previ, si escau, del consell escolar i amb la presentació del document acreditatiu de la condició de director o directora.
2. Les persones físiques poden presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta, segons el model que s’estableixi en cada convocatòria, per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears <https://www.caib.es/seucaib>, sempre que compleixin els requisits que, en matèria de tramitació telemàtica, estableixi la normativa vigent, o bé en qualsevol dels registres que estableixen l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. La convocatòria ha d’indicar la documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud. En tot cas, quan la documentació exigida es trobi en poder de l’Administració autonòmica o se’n pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, la comprovació s’ha de fer d’acord amb el que disposa el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius.
4. La documentació requerida juntament amb la sol·licitud és la següent, sense perjudici que, durant la tramitació del procediment de concessió, l’òrgan instructor pugui requerir-ne qualsevol altra quan ho consideri oportú:
a) En el cas d’una persona física, la fotocòpia compulsada del document d’identitat (DNI, NIF o NIE) de la persona sol·licitant o de la persona que la representa i, si així ho estableix la convocatòria, un certificat d’empadronament. En cas que sigui un estranger ha de presentar, a més, la fotocòpia compulsada de la targeta d’identitat i/o els documents que acreditin la permanència regular en el territori espanyol.
b) En el cas d’una persona jurídica:
c) Una declaració responsable de la persona que sol·licita la subvenció sobre els punts següents:
d) Una memòria explicativa de l’activitat o projecte que s’ha de dur a terme, amb indicació del pressupost, el detall d’ingressos i despeses prevists, els antecedents i els recursos humans i materials necessaris per executar-la, en el model que s’estableixi en la convocatòria corresponent.
e) En el cas de persones jurídiques o agrupacions de persones físiques i jurídiques i entitats sense personalitat jurídica, un resum del pressupost total de l’entitat de l’exercici actual i de l’anterior al que es cursa la petició, segons el model que s’estableixi en la convocatòria corresponent.
f) En el cas dels premis a la investigació i innovació en salut, el document acreditatiu del projecte, la publicació o activitat susceptible de ser premiat.
g) Qualsevol altra documentació que s’estableixi amb caràcter específic en cada convocatòria per assegurar la bona finalitat de la subvenció.
5. En el cas dels premis en matèria de investigació i innovació en salut s’han de tenir en compte els següents criteris:
a) Les persones físiques poden presentar les sol·licituds de premi i la documentació adjunta, segons el model que s’estableixi en cada convocatòria, en la seu de la pròpia Fundació o a través dels mitjans que estableixi la convocatòria.
b) La convocatòria ha d’indicar la documentació a presentar.
c) S’ha de presentar la documentació que assenyalen els punts a), c), f) i g) de l’apartat 4 d’aquest article.
d) Els apartats 6, 7 i 8 d’aquest article hi són aplicables.
6. L’òrgan instructor directament o a través de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Salut ha de comprovar d’ofici que la persona o l’entitat està al corrent del compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, en els termes de l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances, i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l’expedient.
La presentació de la sol·licitud d’atorgament de subvenció implica que s’autoritza l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a obtenir de manera directa l’acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, llevat que la persona interessada en manifesti expressament la negativa. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració estatal, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
En el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 € i de subvencions a favor d’administracions públiques, així com d’organismes, entitats públiques i fundacions del sector públic dependents, la persona o l’entitat interessada pot substituir la presentació d’aquestes certificacions mitjançant la presentació d’una declaració responsable.
Pel que fa als centres docents de titularitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’ha d’aplicar el que disposa l’article 7.1 g.
7. Si la sol·licitud no compleix els requisits que s’estableixen en la convocatòria o manca la documentació requerida, s’ha de requerir la persona interessada, d’acord amb l’article 14.2 d’aquesta Ordre, perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, sota l’advertència que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia corresponent.
8. El termini per presentar les sol·licituds serà el que s’estableixi en cada convocatòria i, en tot cas, no pot ser inferior a quinze dies hàbils, comptadors des de l’endemà de la publicació de l’extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre que aquesta publicació sigui posterior a la de la convocatòria.
Article 7
Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries, a més de les que de manera específica es puguin establir en la convocatòria corresponent, les següents:
a) Comunicar a l’òrgan instructor que s’accepta la proposta de resolució en el termini màxim de dotze dies hàbils, comptadors a partir de l’endemà de la notificació. Si en aquest termini no es produeix la comunicació, s’entén que el sol·licitant accepta la proposta en els termes en què s’ha redactat.
b) Dur a terme l’activitat, projecte o inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
c) Destinar l’import de la subvenció a finançar l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat. Les activitats s’han de dur a terme en el període per al qual han estat subvencionades.
d) Justificar la realització de tota l’activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
e) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, a més de facilitar-los tota la informació que els requereixin.
f) Comunicar a la Conselleria de Salut la sol·licitud o l’obtenció d’altres subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s’ha de dur a terme en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.
g) Acreditar, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s’està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social en els termes que estableix aquesta Ordre. Aquesta obligació no és d’aplicació als centres docents de titularitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
h) Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, ha de dur la persona beneficiària d’acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.
i) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control.
j) Reflectir la col·laboració de la Conselleria de Salut, en un lloc destacat, en tots els elements de comunicació de l’activitat subvencionada.
k) Reintegrar els fons percebuts en els casos que preveu l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
l) Notificar a l’òrgan instructor qualsevol modificació de la documentació presentada juntament amb la sol·licitud que es produeixi durant el període subvencionat fins que no es presenti la justificació final del projecte.
2. Per als premis en matèria d’investigació i innovació en salut hi són aplicables les obligacions a que es refereixen les lletres a), e), g) i k) de l’apartat 1 d’aquest article.
Article 8
Despeses susceptibles de subvenció
1. Són despeses subvencionables totes les que estableix l’article 40 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, incloent-hi les que preveu l’apartat 7 d’aquest article.
2. Amb caràcter general, es considera una despesa efectuada la que s’ha pagat de manera efectiva abans de l’acabament del període de justificació. No obstant això, quan així s’estableixi en la convocatòria i amb les condicions que s’hi disposin, es poden justificar totes les despeses que, conforme a dret, s’han meritat en la data límit per dur a terme les activitats subvencionades o per justificar l’activitat o projecte, amb independència de quan s’han abonat als creditors corresponents o no.
Article 9
Criteris generals de valoració
1. Les subvencions que regula aquesta Ordre s’han de concedir amb subjecció als principis de publicitat, concurrència, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació, amb càrrec als pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears i han d’estar supeditades a l’existència de crèdit adequat i suficient.
2. L’òrgan instructor ha d’avaluar les activitats contingudes en les sol·licituds, tenint en compte els criteris generals següents:
a) La contribució als objectius marcats per la Conselleria de Salut i per la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears, així com la concordança amb els plans, els processos i els programes de salut i consum que es duen a terme a la nostra comunitat autònoma des de la Conselleria de Salut, des de la Fundació Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears i des de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears.
b) Els efectes i la influència de les accions projectades en el territori de les Illes Balears tenint en compte, així mateix, el nombre de persones beneficiàries i de la distribució geogràfica de les activitats que s’han de dur a terme. Aquest criteri no és aplicable als premis en matèria d’investigació i innovació a què es refereix l’article 2.4 d’aquesta Ordre.
c) La qualitat tècnica del projecte.
d) La contribució a la reducció de les desigualtats en salut en els col·lectius més vulnerables o més exclosos socialment. Aquets criteri no és aplicable a les activitats de promoció de donació de sang, així com les previstes en matèria de defensa de les persones consumidores i usuàries. Aquest criteri tampoc no és aplicable als premis en matèria d’investigació i innovació a què es refereix l’article 2.4 d’aquesta Ordre.
e) En les subvencions en matèria de salut, la contribució a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les entitats sol·licitants. Aquest criteri no és aplicable a les subvencions de les activitats previstes en matèria de defensa de les persones consumidores i usuàries. Aquest criteri tampoc no és aplicable als premis en matèria d’investigació i innovació a què es refereix l’article 2.4 d’aquesta Ordre.
3. Quan les activitats objecte de la convocatòria siguin els projectes de promoció i d’educació per a la salut en centres educatius, s’han de tenir en compte, a més dels criteris anteriors, els següents:
a) L’obtenció per part del centre educatiu de l’acreditació o reconeixement com a centre educatiu promotor de la salut de les Illes Balears que atorguen la Conselleria de Salut i la Conselleria d’Educació i Universitat.
b) La participació del centre educatiu en la convocatòria del Programa de Centres Educatius Promotors de la Salut de les Illes Balears.
c) La implicació del professorat del centre educatiu en el projecte de promoció i/o educació per a la salut.
d) La participació de l’alumnat i de les seves famílies en el disseny o realització de les activitats del projecte.
e) La realització del projecte de promoció i/o educació per a la salut amb recursos sociosanitaris o altres tipus de recursos aliens a la comunitat educativa.
4. A més dels criteris generals, en matèria de defensa de les persones consumidores i usuàries, s’han de tenir en compte els criteris de valoració següents:
a) L’àmbit territorial d’actuació de l’associació de persones consumidores i usuàries.
b) L’adequació de la infraestructura de què disposa l’associació per dur a terme l’activitat per subvencionar.
5. Per a la concessió de premis en matèria de recerca en salut a que es refereix l'article 2.4 d'aquesta Ordre, es tindrà en compte, a més dels criteris generals que són aplicables, la qualitat científica del projecte o activitat.
6. Cada convocatòria, a més dels criteris generals, en pot establir d’específics per a la valoració de les sol·licituds.
Article 10
Regles generals per a la determinació de l’import de la subvenció
1. L’import de la subvenció s’ha de determinar d’acord amb el pressupost aprovat, l’import sol·licitat, la documentació que presenti la persona sol·licitant i segons la disponibilitat pressupostària.
2. En cada convocatòria s’han d’establir les regles per determinar l’import de la subvenció, d’acord amb les característiques d’aquesta.
3. En tot cas, l’import de la subvenció concedida no pot ser d’una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l’activitat objecte de subvenció. No obstant això, aquest criteri no és aplicable a la concessió de premis en matèria d’investigació i innovació en salut ja que en aquests casos el premi consisteix en una quantitat fixa que no es calcula a partir del cost de l’activitat.
4. El pressupost total del projecte ha d’estar integrat pel conjunt de partides subvencionables i pels recursos propis de la persona o l’entitat, o per altres recursos. L’òrgan instructor pot aplicar d’ofici factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l’acta de la comissió avaluadora, en la proposta de resolució i en la resolució.
5. Per assegurar l’eficàcia dels fons atorgats, la comissió avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s’hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.
6. En el cas que no es produeixi cap modificació, el projecte aprovat és el que s’ha presentat com a pressupost total del projecte. En el cas que es produeixin els fets esmentats en els apartats 4 i 5 d’aquest article, el projecte aprovat és el que determina la resolució de concessió.
7. La convocatòria ha de determinar l’import de la subvenció, el qual pot consistir:
a) En una quantia fixa o a preu fet, o bé en un percentatge del cost del projecte o de l’import sol·licitat.
b) En l’import sol·licitat, d’acord amb els criteris que s’estableixin en la convocatòria.
c) En una quantia en proporció a la puntuació que la comissió avaluadora hagi atribuït al projecte, programa o activitat sol·licitat.
d) En una quantia d’acord amb la puntuació assignada al projecte, programa o activitat presentat i les escales d’imports que per a cada tram de punts determini la convocatòria.
e) En la quantia total de l’ajut sol·licitat en el cas de projectes que obtinguin la puntuació màxima. Una vegada satisfetes les ajudes que corresponguin als projectes que han obtingut una puntuació superior, la resta de projectes, fins que s’exhaureixi el crèdit disponible, han de rebre una suma directament proporcional a la puntuació assolida en relació amb la puntuació màxima que podria obtenir el projecte.
f) En tot cas, l’import dels ajuts no pot superar la quantia sol·licitada.
8. En els casos en què hi hagi una puntuació dels projectes, si hi ha un empat en la valoració de les persones o entitats sol·licitants i el crèdit romanent és insuficient per cobrir la subvenció que els correspondria a tots, la distribució d’aquest romanent s’ha de fer a prorrata de l’import sol·licitat en concepte de subvenció.
9. Amb independència de les regles de determinació de l’import que disposa aquest article, la convocatòria pot establir imports màxims en les subvencions.
10. Quan, en aplicació de les regles de repartiment i de determinació que preveuen l’apartat 7 c i d d’aquest article, la suma dels imports dels ajuts que corresponen a les persones sol·licitants que compleixen els requisits per ser beneficiàries sigui superior a la quantia global màxima fixada en la convocatòria, l’import que els correspon a cadascuna s’ha de reduir proporcionalment.
11. Quan les característiques de la subvenció ho permetin i la convocatòria ho estableixi, l’òrgan competent pot prorratejar l’import màxim destinat a la convocatòria entre les persones sol·licitants que compleixen els requisits per ser persones o entitats beneficiàries, de manera que es pot augmentar la quantitat inicialment atribuïda a cada sol·licitant. En tot cas, com a conseqüència de l’aplicació d’aquesta regla de prorrateig, no es pot atribuir a la persona o entitat sol·licitant una subvenció per un import superior al que s’ha sol·licitat.
12. En el cas dels premis a la investigació i innovació en salut, la quantia del premi és sempre una quantitat fixa que determina la convocatòria.
Article 11
Modificació del projecte
1. En el cas que l’import de la subvenció que resulti de l’informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l’import sol·licitat, l’òrgan instructor ha de donar audiència prèvia a la persona o a l’entitat sol·licitant a fi d’informar-la’n mitjançant una proposta de resolució provisional.
2. En aquesta fase d’audiència prèvia, la persona o l’entitat responsable del projecte ha de comunicar a l’òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, els quals s’han d’especificar, o bé si modifica la sol·licitud i presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s’ajusti a la quantitat proposada. En aquest cas és aplicable el que disposa l’article 16.3 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. La modificació ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració que s’estableixin respecte de les sol·licituds.
Article 12
Òrgans competents
1. La consellera de Salut és l’òrgan competent per iniciar el procediment mitjançant la resolució de convocatòria, en els termes que estableixen l’article 5 d’aquesta Ordre i l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions.
2. La directora general de Salut Pública i Participació és l’òrgan competent per instruir i tramitar el procediment de concessió de subvencions en matèria de salut pública; el director general de Consum és l’òrgan instructor per tramitar els procediments de concessió de subvencions en matèria de consum; el Patronat de la Fundació Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears, en nom i per compte de la directora general d’Acreditació, Docència i Recerca en Salut, és l’òrgan competent per instruir i tramitar el procediment de concessió de premis en matèria d’investigació i innovació en salut a què es refereix l’article 2.4 d’aquesta Ordre.
3. La consellera de Salut és l’òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció, d’inadmissió de la sol·licitud, de desistiment de la sol·licitud i de les resolucions de modificació de la concessió i de revocació i de reintegrament, si escau, excepte el supòsit que preveu l’apartat 4 d’aquest article.
4. El Patronat de la Fundació Institut d’Investigació Sanitaria Illes Balears, en nom i per compte de la consellera de Salut, és l’òrgan competent per dictar la resolució de convocatòria, de concessió o denegació del premi, d’inadmissió de la sol·licitud, de desistiment de la sol·licitud i de les resolucions de modificació de la concessió.
Article 13
Comissió avaluadora
1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l’òrgan instructor.
2. En els procediments de concurs, la constitució de la comissió avaluadora és preceptiva, sempre que l’import global dels fons públics prevists en la convocatòria superi els 50.000,00 euros o l’import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000,00 euros.
3. La comissió avaluadora ha d’estar integrada per un president o presidenta, un secretari o secretària i, almenys, tres vocals de la Conselleria de Salut. Quan l’activitat per subvencionar inclosa en la convocatòria corresponent sigui la promoció de la donació de sang, un d’aquests tres vocals ha de ser de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears.
4. En el cas dels premis d’investigació i recerca en salut, els integrants del jurat de selecció han de ser designats pel Patronat de la Fundació Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears, o bé entre el personal de les entitats que formen part de l’Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears, o bé entre persones de prestigi reconegut en el camp de la investigació. En aquest cas la constitució del jurat sempre és preceptiva. Han d’integrar el jurat un president o presidenta, un secretari o secretària i almenys tres vocals.
5. En la composició de la comissió avaluadora i del jurat s’ha de procurar un equilibri adequat entre homes i dones.
Article 14
Instrucció
1. L’òrgan instructor pot dur a terme totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució i, concretament, les que determina l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
2. A l’efecte de determinar les persones o entitats participants admeses en la convocatòria de subvenció corresponent, l’òrgan instructor, si pertoca, ha de requerir a les persones i entitats sol·licitants l’esmena de les sol·licituds en els termes que preveu l’article 6.6 d’aquesta Ordre.
3. Així mateix, en els supòsits en què, posteriorment, el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a la persona o a l’entitat sol·licitant de la subvenció, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que, transcorregut el termini que s’indica a aquest efecte, se’n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i la persona o l’entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar a l’òrgan competent per resoldre l’arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a la persona interessada.
4. En tot cas, l’òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o l’entitat sol·licitant o les condicions i la forma de realització de l’activitat que ha proposat, sempre que això no perjudiqui terceres persones.
En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de la persona o de l’entitat sol·licitant, conformitat que s’ha d’entendre atorgada si la proposta formulada per l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l’entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes expressats per la persona o l’entitat sol·licitant en l’escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si s’escau, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presenti.
5. Pel que fa a la possibilitat de reformulació, cal atenir-se al que disposa l’article 11 d’aquesta Ordre.
Article 15
Proposta de resolució
1. En la proposta de resolució, que ha de formular l’òrgan instructor amb l’informe previ de la comissió avaluadora, s’ha d’expressar, almenys, la persona beneficiària o la llista ordenada de persones beneficiàries per a les quals es proposa atorgar la subvenció i la quantitat. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l’Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.
2. La proposta de resolució s’ha de notificar a la persona beneficiària i se li ha de concedir un termini de dotze dies hàbils, comptadors des de l’endemà de la notificació, perquè comuniqui a l’òrgan instructor si accepta la proposta o hi renuncia. En tot cas, es considera que la persona beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari dins el termini atorgat.
3. En el cas dels premis d’investigació i innovació en salut la proposta l’ha de fer el jurat de selecció.
Article 16
Resolució
1. La resolució ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents: la identificació de la persona o l’entitat beneficiària, la descripció de l’activitat que s’ha de subvencionar, el pressupost total de l’activitat subvencionada, l’import de la subvenció concedida, la inclusió o l’exclusió, si pertoca, de l’IVA suportat, les obligacions de la persona o de l’entitat beneficiària, les garanties que ofereix la persona o l’entitat beneficiària o l’exempció d’aquestes garanties, la forma de pagament i la forma de justificació de l’aplicació dels fons percebuts.
2. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar, així mateix, el nombre d’exercicis a què s’aplica la despesa i la quantitat màxima que s’ha d’aplicar en cada exercici, en els límits que preveuen la Llei de finances i les lleis generals de pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears respecte de les despeses pluriennals. En tot cas, i pel que fa a les anualitats posteriors a l’exercici corrent, s’entén que l’eficàcia de la resolució de concessió resta sotmesa a l’existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de cada exercici.
3. A més a més, la resolució de concessió pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de persona o d’entitat beneficiària, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna d’aquestes segons els criteris de valoració que es prevegin.
En aquest cas, si alguna de les persones beneficiàries renuncia a la subvenció o incompleix les seves obligacions, amb la pèrdua consegüent del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l’òrgan concedent pot acordar, sense necessitat de fer una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona o l’entitat sol·licitant o a persones o entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia o l’incompliment per part d’alguna de les persones beneficiàries s’hagi alliberat prou crèdit per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds denegades. L’òrgan concedent de la subvenció ha de comunicar aquesta opció a les persones interessades a fi que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de dotze dies. Una vegada la persona o l’entitat sol·licitant o sol·licitants hagi acceptat la proposta, s’ha de dictar l’acte de concessió i s’ha de notificar.
4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos, comptadors des de l’endemà de l’acabament del termini de presentació de les sol·licituds. El venciment del termini màxim sense que es dicti i notifiqui la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.
5. Aquest termini pot ser objecte d’ampliació, d’acord amb el que estableix l’article 23 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. La resolució s’ha de notificar mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, si bé es pot notificar individualment.
7. En tot cas, la resolució de concessió es pot substituir per l’acabament convencional en els termes que preveu l’article 23 del Text refós de la Llei de subvencions, i també es pot complementar mitjançant els convenis instrumentals a què es refereix l’article 21.2 del mateix Text.
8. En el cas dels premis a la investigació i innovació la resolució ha de ser motivada i ha de contenir les dades de la persona premiada, descripció de l’activitat premiada, obligacions del premiat, la quantia individual del premi concedit i la forma de pagament.
Article 17
Entitats col·laboradores
1. Per raons d’optimització de la gestió administrativa de les subvencions, les convocatòries que es dictin en aplicació d’aquesta Ordre poden preveure la col·laboració de les entitats que, a aquest efecte, assenyala l’article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions, quant al lliurament dels fons públics a les persones beneficiàries de les subvencions o a la realització d’altres funcions de gestió.
2. El règim de col·laboració d’aquestes entitats s’ha de subjectar a les normes que estableixen els articles 26 a 28 del Text refós de la Llei de subvencions i als termes que, si escau, s’estableixin en la convocatòria i en el conveni corresponent.
3. Poden ser designades entitats col·laboradores les persones jurídiques que compleixen els requisits següents:
a) Que l’objecte social o activitat tengui relació amb el sector al qual es dirigeixen els ajuts i les subvencions.
b) Que es tracti d’entitats financeres i creditícies o entitats sense ànim de lucre.
c) Que disposin dels mitjans materials i personals suficients per desenvolupar l’activitat de lliurament, distribució i comprovació exigibles dels ajuts i les subvencions.
4. Les entitats col·laboradores esmentades en els apartats a, b, c, d i e de l’article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions estan exemptes de justificar la solvència i l’eficàcia.
5. Les entitats col·laboradores a què es refereix l’article 26.2 f del Text refós de la Llei de subvencions han d’acreditar la solvència econòmica, financera i tècnica en els termes i les quanties que estableixi la convocatòria, en funció de l’import corresponent, mitjançant:
a) Un informe de les institucions financeres o, si escau, un justificant de l’existència d’una assegurança d’indemnització per riscs professionals.
b) Una declaració responsable del material, de les instal·lacions i de l’equip tècnic de què disposa l’entitat per executar la col·laboració i també, quan pertoqui, de les titulacions acadèmiques i professionals del personal que ha de dur a terme l’activitat.
Article 18
Terminis i pròrrogues
Les convocatòries corresponents han de fixar els terminis següents:
a) El termini per presentar les sol·licituds de subvenció, que no ha de ser inferior a quinze dies hàbils comptadors des de l’endemà de la publicació de l’extracte de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Quan les característiques de la subvenció ho facin recomanable, les convocatòries corresponents poden preveure un termini superior, tot tenint en compte el que disposa la lletra f d’aquest mateix punt.
b) Deu dies hàbils per esmenar la sol·licitud o la documentació presentada juntament amb la sol·licitud a què fan referència l’article 6.4 i 6.6 d’aquesta Ordre.
c) Entre quinze dies i tres mesos per dur a terme l’actuació que permeti reprendre la tramitació del procediment a què es refereix el segon paràgraf de l’article 14.3 d’aquesta Ordre.
d) Entre deu i quinze dies per al tràmit d’audiència, si pertoca, de conformitat amb el que disposa l’article 82.2 de la Llei 39/2015.
e) Dotze dies hàbils per acceptar la proposta de resolució o renunciar-hi, comptadors des de l’endemà d’haver-la notificada.
f) Sis mesos per dictar i notificar la resolució expressa, comptadors des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds.
g) Entre tres i set dies per comunicar el començament de l’activitat objecte de subvenció, en el cas que l’activitat s’hagi de fer després de presentar la sol·licitud i la convocatòria estableixi la comunicació de l’inici de l’activitat com a requisit específic per concedir la subvenció.
h) El termini màxim per justificar la subvenció, comptador des del termini d’acabament de l’activitat.
i) Entre deu i quinze dies hàbils per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si s’escau, apreciï l’òrgan competent per comprovar la justificació de la subvenció, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a la persona o l’entitat beneficiària a aquest efecte.
j) El termini mínim d’afectació de l’activitat subvencionada a la finalitat per a la qual s’ha atorgat la subvenció, si escau. En tot cas, quan es tracti de béns o d’altres drets reals, aquest termini ha de ser de cinc anys per als béns susceptibles d’inscripció en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns.
Article 19
Pagament
1. El pagament de les subvencions s’ha de fer efectiu en un sol pagament, una vegada justificada la realització de tota l’activitat. Si així ho estableix la resolució de convocatòria, el pagament es pot dur a terme de manera fraccionada, mitjançant justificacions parcials.
2. Es poden preveure en la convocatòria bestretes de pagament sobre la subvenció concedida, en els supòsits que preveu l’article 37 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
3. El pagament dels premis en matèria d’investigació i innovació en salut s’ha de fer efectiu en un sol pagament.
Article 20
Justificació de la subvenció
1. Les persones beneficiàries han de justificar davant l’òrgan que concedeix la subvenció l’aplicació de la quantitat percebuda i el compliment de la resta de condicions imposades a la finalitat que ha servit de fonament per a la concessió de la subvenció.
2. El termini per a la justificació ha de ser el que s’estableixi en cada convocatòria, comptador des de l’acabament de l’activitat. En tot cas, les convocatòries han de tenir en compte que les dates establertes han de facilitar que els pagaments s’imputin pressupostàriament a l’exercici corresponent.
Transcorregut el termini establert de justificació sense que s’hagi presentat a l’òrgan administratiu competent, s’ha de requerir la persona beneficiaria perquè en el termini improrrogable de quinze dies la presenti a l’efecte de poder justificar la subvenció. La manca de presentació de la justificació en el termini establert en la convocatòria comportarà l’exigència del reintegrament i altres responsabilitats que estableix el Text refós de la Llei de subvencions.
La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix la persona beneficiària de les sancions que, de conformitat amb el Text refós de la Llei de subvencions, corresponguin.
3. La realització de l’activitat o la inversió objecte de subvenció s’ha de documentar mitjançant un compte justificatiu, firmat per la persona beneficiària o la persona que la representa, que ha de tenir el contingut següent:
- Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats duites a terme, que ha de contenir:
1r. Una relació classificada de les despeses i de les inversions de l’activitat, amb identificació del creditor i del document, l’import, la data d’emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s’atorgui amb un pressupost, s’han d’indicar les desviacions esdevingudes.
2n. La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentades abans.
3r. Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada, amb indicació de l’import i de la procedència.
4t. Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l’article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d’haver sol·licitat la persona o l’entitat beneficiària.
5è. La documentació addicional que, si pertoca, estableixi la convocatòria.
Les convocatòries poden establir continguts específics del compte i, si escau, models per presentar la documentació.
- Una memòria tècnica en la qual es declarin les activitats realitzades i els resultats obtinguts.
- Les factures o altres documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, que s’han d’identificar amb l’activitat subvencionada, i els justificants de pagament corresponents. En el supòsit que la convocatòria estableixi la presentació de còpies dels documents esmentats, la persona beneficiària ha d’aportar l’original als efectes d’acarar-los i segellar-los, per controlar la concurrència amb altres subvencions.
A aquests efectes, s’ha d’entendre per documents de valor probatori equivalent, entre d’altres, els certificats expedits per altres administracions en els quals s’acrediti la presentació correcta d’una relació de factures amb els justificants de pagament per a la justificació del mateix projecte.
En el supòsit que la persona beneficiaria justifiqui parcialment la subvenció mitjançant aquests documents, el termini de presentació dels justificants es pot ampliar amb la sol·licitud prèvia per part de la persona beneficiària i per un termini convenientment justificat, per tal de donar temps perquè l’administració que expedeixi el certificat pugui revisar aquests justificants.
L’acreditació de les despeses també es pot efectuar mitjançant factures electròniques, sempre que compleixin els requisits exigits per acceptar-les en l’àmbit tributari i així ho prevegi la convocatòria corresponent.
4. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l’activitat subvencionada però s’hagi complit parcialment la finalitat per a la qual fou concedida, s’ha de revisar la quantia i s’ha de minorar proporcionalment a la part no justificada.
5. Per a les ajudes que objectivament ho requereixen, tenint en compte la concurrència d’una determinada situació en la persona beneficiaria, i si així es determina en la convocatòria, és suficient per justificar l’activitat subvencionada complir els requisits exigits per concedir-la.
6. Els premis d’investigació i innovació en salut queden justificats amb anterioritat al pagament mitjançant el propi treball premiat, l’acta del jurat de selecció i la concessió del premi.
7. Quant als centres docents de titularitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’ha de substituir el compte justificatiu per un certificat del director del centre que detalli les despeses i els ingressos imputables a l’aportació econòmica, sense perjudici de la documentació complementària que, si escau, estableixi la convocatòria. Amb aquesta finalitat, el certificat ha de contenir, com a mínim, una descripció completa de l’activitat duita a terme, la relació detallada identificativa dels documents justificants i la data de pagament.
Article 21
Subcontractació de les activitats
1. La persona o l’entitat beneficiària pot subcontractar fins a un 100 % de l’execució de l’activitat subvencionada si es preveu en la convocatòria, d’acord amb els límits i les condicions que estableix l’article 38 del Text refós de la Llei de subvencions. En tots els casos s’ha de presentar una memòria explicativa dels motius pels quals s’ha de recórrer a la contractació d’activitats a terceres persones, o bé s’ha d’explicar en la memòria de l’activitat o projecte.
2. En cap cas es poden subcontractar activitats que augmentin el cost de l’activitat subvencionada i no aportin un valor afegit al contingut d’aquesta. En els casos que la subcontractació impliqui un augment del cost, si de la memòria presentada es dedueix que no implica un valor afegit al contingut de l’activitat s’ha de denegar la possibilitat de subcontractar.
3. Quan l’activitat concertada amb tercers excedeixi el 20 % de l’import de la subvenció i l’import sigui superior a 60.000,00 euros o sigui superior al 50 %, independentment de la quantia, la subcontractació està sotmesa al compliment del requisits següents:
a) Que el contracte se subscrigui per escrit.
b) Que l’òrgan competent per concedir la subvenció autoritzi prèviament la formalització del contracte.
Les despeses d’assessoria jurídica i notarials que pertoquin, derivades de la formalització del contracte subscrit per a la subcontractació, tenen la consideració de despesa subvencionable.
4. Els subcontractistes han de subscriure i lliurar a la persona o l’entitat beneficiària, a més de les factures o els documents equivalents, un estat amb el detall dels costs per naturalesa econòmica i, si escau, del benefici derivat de la realització de l’activitat subcontractada, que s’ha de mantenir a disposició dels òrgans competents per comprovar i controlar l’aplicació de la subvenció.
Article 22
Compatibilitat amb altres ajudes i subvencions
1. Les subvencions que regula aquesta Ordre són compatibles amb altres ajudes que la persona beneficiària pugui obtenir de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres entitats públiques o privades.
L’import no pot ser en cap cas d’una quantia que de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes superi el cost de l’activitat subvencionada.
2. En els casos en què es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l’activitat com a conseqüència de l’atorgament d’altres subvencions per part d’entitats públiques, s’ha d’aplicar el que estableix l’article 34 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
3. Els premis a la investigació i innovació en salut són compatibles amb altres ajudes que la persona beneficiària pugui obtenir de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres entitats públiques o privades amb independència de la quantia.
Article 23
Modificació de la resolució de concessió
La persona o l’entitat beneficiària poden sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i abans d’acabar el termini màxim d’execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat subvencionada.
En aquests casos, l’òrgan concedent pot autoritzar-ne l’alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment ni cap perjudici a terceres persones, ni afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas, tot tenint en compte, si s’escau, els criteris de gradació a què es refereix l’article següent.
Article 24
Revocació
1. Una vegada atorgada vàlidament la concessió de la subvenció mitjançant una resolució, pertocarà la revocació quan la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions a les quals està subjecta l’eficàcia de la concessió. La revocació té com a conseqüència la modificació de la resolució de concessió, així com el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
2. L’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han tengut en compte per a la concessió de la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona beneficiària i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, abans o després de la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
3. La revocació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió que ha d’especificar la causa, així com la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si escau, ha de percebre finalment la persona beneficiària. A aquest efecte, s’entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d’execució pressupostària que compleix tots aquests requisits.
4. A aquests efectes, s’han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació següents:
a) En el cas d’execució parcial de l’activitat objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l’activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s’ha de tenir en compte l’existència de mòduls, fases o unitats individualitzades que siguin susceptibles de realització independent.
b) En cas d’alteració de les condicions d’execució, el grau d’incidència d’aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s’hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa distinta, s’ha d’acceptar la compensació d’unes partides amb altres, llevat que la resolució de concessió estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.
c) Els criteris que, si escau, es fixin en la convocatòria.
Article 25
Reintegrament
1. Les causes de reintegrament total o parcial com també el procediment per exigir-lo són les que disposa l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. El reintegrament ha de ser proporcional a l’incompliment realitzat.
2. En el cas dels premis a la investigació i innovació són aplicables les causes de reintegrament previstes als apartats a) i e) de l’article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions. El reintegrament sempre ha de ser total.
Article 26
Registre de les subvencions
La direcció general competent de la Conselleria de Salut ha de trametre periòdicament al Registre de Subvencions la informació i documentació que regulen el títol III del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el Decret 38/2009, de 26 de juny, de desplegament del règim jurídic de la Base de dades de subvencions i ajudes públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 27
Règim específic dels premis en matèria d’investigació en salut
Per a la concessió dels premis d’investigació i recerca en salut, la Fundació Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears ha de complir les condicions següents:
1. D’acord amb les bases que aprova aquesta Ordre, ha d’aprovar la convocatòria de concessió de premis, concretant l’àmbit subjectiu i objectiu, la composició del jurat i els criteris concrets de valoració. La convocatòria correspon al Patronat en nom i per compte de la consellera de Salut. Aquesta convocatòria s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. La Fundació ha de tramitar el procediment de concessió dels premis, d’acord amb el que disposen aquestes bases i la convocatòria.
3. Els articles 11, 17, 21, 23, 24, els apartats 3 a 5 de l’article 14 i els apartats g) a j) de l’article 18 d’aquesta Ordre no hi són aplicables.
4. Amb caràcter previ a la concessió del premi, la Fundació ha de sol·licitar autorització prèvia a la consellera de Salut.
5. La concessió del premi s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
6. La resolució dels recursos, les funcions de control, d’exigència de reintegrament, d’imposició de sancions i la resta de funcions que suposin l’exercici de les potestats administratives corresponen a la Conselleria de Salut. Dins la Conselleria han d’exercir aquestes funcions la consellera de Salut i la directora general d’Acreditació, Avaluació i Docència en Salut, que actuaran en els casos que corresponen de la mateixa manera que actuen a la resta de subvencions.
Disposició addicional primera
Presentació presencial de les sol·licituds
Mentre la Conselleria de Salut no tengui implantats els mitjans electrònics per presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta que preveu l’article 6 d’aquesta Ordre, les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta Ordre, els que determini la convocatòria corresponent i els que estableixi la normativa que sigui aplicable, han de presentar les sol·licituds de subvenció, d’acord amb el model que s’estableixi en cada convocatòria, a la seu de la Conselleria de Salut o en qualsevol dels registres que estableixen l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Disposició addicional segona
Aportacions dineràries
Totes les referències que es fan en aquesta Ordre a les subvencions s’han d’entendre referides, en tot allò que els sigui aplicable, a les aportacions econòmiques per als centres educatius públics de titularitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Disposició addicional tercera
Utilització genèrica del masculí
Les mencions genèriques en masculí que apareixen en l’articulat d’aquesta Ordre s’han d’entendre referides també al femení corresponent.
Disposició derogatòria única
Derogació de normes
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin a aquesta Ordre i, concretament, l’Ordre del conseller de Salut i Consum de 19 de gener de 2011 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de salut i consum.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 5 de maig de 2017
La consellera de Salut
Patricia Gómez Picard