Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HISENDA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES
Núm. 18456
Ordre de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 21 de desembre de 2015 de creació i supressió de fitxers que contenen dades de caràcter personal de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques i de l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP)
La Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, té per objecte garantir i protegir, en relació amb el tractament de les dades personals, les llibertats públiques i els drets fonamentals de les persones físiques, especialment pel que fa a l’honor i a la intimitat personal i familiar.
En el capítol I del títol IV de la Llei orgànica esmentada s’estableixen els aspectes formals i materials que han de tenir els fitxers de titularitat pública. Concretament, l’article 20 disposa que la creació, modificació i supressió dels fitxers de les administracions públiques només es pot fer mitjançant una disposició general publicada en el Butlletí Oficial de l’Estat o en el diari oficial corresponent, en aquest cas, el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
L’article 31.14 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, estableix que corresponen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el marc de la legislació bàsica de l’Estat, el desenvolupament legislatiu i l’execució en matèria de protecció de dades de caràcter personal respecte dels fitxers de titularitat de les administracions públiques de la comunitat autònoma i dels ens o organismes de qualsevol classe que hi estan vinculats o que en depenen.
D’altra banda, el Decret 90/2006, de 20 d’octubre, sobre la creació, modificació i supressió de fitxers que contenen dades de caràcter personal en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que en l’àmbit d’aquesta Administració, les disposicions generals de creació, modificació i supressió dels fitxers que contenen dades de caràcter personal han d’adoptar la forma d’ordre dictada pel titular corresponent de cada conselleria.
La Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, exigeix, a més, que s’adoptin les mesures tècniques i organitzatives necessàries per garantir la seguretat de les dades de caràcter personal i evitar-ne l’alteració, la pèrdua, el tractament o l’accés no autoritzat.
El Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de desplegament de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, estableix tres nivells de protecció (bàsic, mitjà i alt) segons el tipus de dada emmagatzemada i/o la finalitat del fitxer, i fixa les diverses mesures de seguretat que s’han d’adoptar en funció del nivell de protecció assignat. També estableix el contingut que ha de tenir la disposició general de creació, modificació o supressió de fitxers.
D’acord amb tot això, mitjançant aquesta Ordre es creen els fitxers amb dades de caràcter personal denominats «Targetes identificatives del personal treballador de la Comunitat Autònoma i Policies Locals de les Illes Balears» i «Videovigilància de l’accés a les dependències de l’Escola Balear de l’Administració Pública».
També es procedeix a la supressió dels fitxers «Registre d’entrada de persones no adscrites a la Conselleria d’Interior» i «Sistema informàtic d’intercomunicació, de coordinació i de gestió pels cossos de policies locals de les Illes Balears (SIP)», ambdós creats mitjançant l’Ordre de la consellera d’Interior, de 24 de juny de 2009, de creació i de supressió dels fitxers que contenen dades de caràcter personal de la Conselleria d’Interior i de l’Escola Balear d’Administració Pública; atès que, pel que fa al primer dels fitxers, actualment la seva finalitat la cobreix el fitxer denominat «Fitxer de control d’accés», creat mitjançant l’Ordre de la consellera d’Administracions Públiques, de 29 de novembre de 2013, de creació, modificació i supressió de fitxers que contenen dades de caràcter personal de la Conselleria d’Administracions Públiques i de l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP) i, respecte del segon, atès que el fitxer SIP va deixar de ser necessari a partir de la desconnexió de la xarxa REXCOM ja que des d’aquell moment cada cos de policia local és el responsable de mantenir les seves pròpies dades.
Per tot això, en ús de les facultats atribuïdes pels articles 33.3 i 38.2 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i per l’article 1 del Decret 90/2006, de 20 d’octubre, d’acord amb l’informe de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades, i d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, dict la següent
ORDRE
Capítol I
Creació de fitxers
Article 1
Creació dels fitxers
1. En virtut d’aquesta Ordre es creen els fitxers de dades de caràcter personal de la Direcció General d’Emergències i Interior, i de l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP) denominats respectivament, «Targetes identificatives del personal treballador de la Comunitat Autònoma i Policies Locals de les Illes Balears» i «Videovigilància de l’accés a les dependències de l’Escola Balear de l’Administració Pública» en els termes que s’indiquen en l’annex I.
2. Aquests fitxers estan subjectes a tots els efectes al que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal; al Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de desplegament de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, i al Decret 90/2006, de 20 d’octubre, sobre la creació, modificació i supressió de fitxers que contenen dades de caràcter personal en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també a la resta de normativa que hi pugui ser d’aplicació.
3. El fitxers s’estructuren, tal com consta en l’annex I d’aquesta Ordre i d’acord amb l’article 54 del Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, i l’article 2 del Decret 90/2006, de 20 d’octubre, en els conceptes següents: denominació, finalitat del fitxer i usos prevists, persones o col·lectius afectats o obligats a subministrar les dades, procediment de recollida de dades, estructura bàsica i tipus de dades, sistema de tractament utilitzat, cessions de dades, òrgan responsable del fitxer, òrgan davant el qual es poden exercir els drets d’accés, oposició, cancel·lació i rectificació, i mesures de seguretat.
Article 2
Cessió de dades
Les dades que figuren en els fitxers no es poden cedir a tercers, excepte en els supòsits prevists en la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, i en la resta de l’ordenament jurídic. No obstant això, aquestes dades poden ser utilitzades per a estudis estadístics en els termes que estableix la normativa autonòmica sobre estadística, sempre que es garanteixi que l’ús es farà amb el procediment de dissociació.
Article 3
Òrgan responsable
Els òrgans responsables dels fitxers inclosos en l’annex I d’aquesta Ordre, han d’adoptar, amb la supervisió directiva de la Secretaria General de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, les mesures tècniques i organitzatives necessàries per garantir la seguretat, integritat i confidencialitat de les dades de caràcter personal, i per garantir l’honor, la intimitat personal i familiar de les persones físiques i l’exercici ple dels seus drets reconeguts per la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre.
Article 4
Deure de secret i document de seguretat
1. Les persones que participin en qualsevol fase del tractament de les dades de caràcter personal contingudes en els fitxers que es creen mitjançant aquesta Ordre resten obligades a guardar-ne el secret professional, una obligació que subsisteix després d’haver finalitzat les relacions amb l’òrgan responsable del fitxer.
2. A aquest efecte, els òrgans responsables han d’establir un document de seguretat que contengui les regles relatives a l’assignació de funcions, obligacions i responsabilitats del personal que intervingui en el tractament de les dades, d’acord amb el que s’estableix en el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de desplegament de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre.
Article 5
Exercici de drets
L’exercici dels drets que la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, reconeix a les persones físiques s’ha de dur a terme d’acord amb el que s’hi estableix i amb el que disposa la normativa que la desplega.
Capítol II
Supressió de fitxers
Article 6
Supressió de fitxers
Se suprimeixen els fitxers «Registre d’entrada de persones no adscrites a la Conselleria d’Interior» i «Sistema informàtic d’intercomunicació, de coordinació i de gestió pels cossos de policies locals de les Illes Balears (SIP)», creats mitjançant l’Ordre de la consellera d’Interior, de 24 de juny de 2009, de creació i de supressió dels fitxers que contenen dades de caràcter personal de la Conselleria d’Interior i de l’Escola Balear d’Administració Pública (BOIB núm. 102, de 16-07-2009), en els termes que s’indiquen en l’annex II.
Disposició addicional única
Notificació a l’Agència Espanyola de Protecció de Dades
La creació i supressió dels fitxers objecte d’aquesta Ordre s’han de notificar a l’Agència Espanyola de Protecció de Dades perquè en faci la inscripció en el Registre General de Protecció de Dades, d’acord amb el que disposa l’article 39.2 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre comença a vigir l’endemà d’haver estat publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 21 de desembre de 2015
La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques
Catalina Cladera i Crespí
Annex I
Creació de fitxers
DIRECCIÓ GENERAL D’EMERGÈNCIES I INTERIOR
Denominació del fitxer: Targetes identificatives del personal treballador de la Comunitat Autònoma i Policies Locals de les Illes Balears
Finalitat del fitxer i usos que se’n preveuen
Dotar el personal al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma i el de les policies locals de les Illes Balears d’un instrument àgil, còmode, útil i que es pugui processar per poder acreditar la seva identitat professional en qualsevol moment, lloc i situació.
Persones o col·lectius afectats o obligats a subministrar les dades
Persones físiques que, en la seva condició d’empleats públics, mantinguin una relació professional amb l’Administració de la Comunitat Autònoma i policies locals de les Illes Balears.
Procediment de recollida de dades
Les dades són proporcionades pels mateixos treballadors afectats i processades pel Servei de Seguretat de la Comunitat Autònoma.
Estructura bàsica i tipus de dades
— Dades de caràcter identificatiu: nom, llinatges i DNI del titular.
Sistema de tractament utilitzat
Parcialment automatitzat.
Cessions de dades
A altres òrgans o administracions: no n’hi ha
A persones físiques o jurídiques privades: no se’n preveuen.
Transferències internacionals: no se’n preveuen.
Òrgan responsable del fitxer
Direcció General d’Emergències i Interior
Òrgan davant el qual es poden exercir els drets d’accés, oposició, cancel·lació i rectificació
Direcció General d’Emergències i Interior
C/ de Francesc Salvà i Pizà, s/n (es Pont d’Inca)
07141 Marratxí
Mesures de seguretat
Nivell bàsic.
ESCOLA BALEAR D’ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
Denominació del fitxer: Videovigilància de l’accés a les dependències de l’Escola Balear de l’Administració Pública
Finalitat del fitxer i usos que se’n preveuen
Control i vigilància dels accessos a les diferents dependències i zones comuns de l’EBAP, i dels accessos exteriors peatonals i a motor, en la mesura que resulti imprescindible per a la protecció de la seguretat de les instal·lacions.
Persones o col·lectius afectats o obligats a subministrar les dades
Totes les persones físiques que accedeixin a les dependències de l’EBAP, tant en l’àmbit administratiu com formatiu.
Procediment de recollida de dades
Captació d’imatges mitjançant un sistema de videovigilància amb càmeres instal·lades al recinte que controlen els accessos peatonals, a motor i a zones comuns de l’EBAP. Enregistrament continu (24 hores) durant 10 dies aproximadament. Un cop passat aquest període, i atesa la capacitat del sistema, els nous enregistraments esborren automàticament els anteriors de manera cíclica.
Estructura bàsica i tipus de dades
Dades de caràcter identificatiu: imatge personal. Recollida i emmagatzematge d’imatges en suport digital durant 10 dies.
Sistema de tractament utilitzat
Automatitzat.
Cessions de dades
A altres òrgans o administracions: a les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat, d’acord amb allò que preveu l’article 11.h de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de Forces i Cossos de Seguretat.
A persones físiques o jurídiques privades: no se’n preveuen.
Transferències internacionals: no se’n preveuen.
Òrgan responsable del fitxer
Direcció gerència de l’Escola Balear d’Administració Pública.
Òrgan davant el qual es poden exercir els drets d’accés, oposició, cancel·lació i rectificació
Direcció gerència de l’Escola Balear d’Administració Pública.
C/ del Gremi de Corredors, 10, 3a planta, pol. De Son Rossinyol
07009 Palma
Mesures de seguretat
Nivell bàsic.
Annex II
Fitxers que se suprimeixen
SECRETARIA GENERAL DE LA CONSELLERIA D’INNOVACIÓ, INTERIOR I JUSTÍCIA
Denominació del fitxer: Registre d’entrada de persones no adscrites a la Conselleria d’Interior
Destinació de les dades o previsions adoptades per a la destrucció
Les dades s’integren en el fitxer «Fitxer de control d’accés» creat mitjançant l’Ordre de la consellera d’Administracions Públiques de creació, modificació i supressió de fitxers que contenen dades de caràcter personal de la Conselleria d’Administracions Públiques i de l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP), (BOIB núm. 180, de 28-12-2013), excepte aquelles que hagin deixat de ser necessàries per a la finalitat originària subjacent a la seva creació, que s’han de cancel·lar i bloquejar, d’acord amb el que disposen els articles 4.5 i 16.3 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
DIRECCIÓ GENERAL D’INTERIOR
Denominació del fitxer: Sistema informàtic d’intercomunicació, de coordinació i de gestió pels cossos de policies locals de les Illes Balears (SIP)
Destinació de les dades o previsions adoptades per a la destrucció
Es cancel·len i bloquegen les dades del fitxer d’acord amb el que disposen els articles 4.5 i 16.3 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, atès que han deixat de ser necessàries per a la finalitat originària subjacent a la seva creació.