Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 119450
Decret llei 2/2025, de 21 de febrer, de suspensió d’autoritzacions d’arrendament de vehicles amb conductor i de llicències d’autotaxi
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
En data 22 de febrer de 2024 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Llei 1/2024, de 16 de febrer, de millora de la regulació dels serveis de transport amb vehicles de fins a nou places a les Illes Balears. La disposició transitòria primera d'aquesta Llei estableix:
Disposició transitòria primera
Suspensió d'autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor i de llicències d'autotaxi
1. Es suspèn l'atorgament d'autoritzacions ordinàries d'arrendament de vehicles amb conductor fins a l'aprovació, en el termini màxim d'un any, del decret del Govern de les Illes Balears pel qual s'han d'establir, per imperatiu de l'article 99.5 de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, els criteris objectius que condicionen el seu atorgament, basats en criteris mediambientals sobre la millora de la qualitat de l'aire i la reducció d'emissions de CO2, així com la gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic. Aquests criteris han de distingir les condicions que es donen en temporada estival i en la resta de l'any, per poder establir les autoritzacions necessàries, tant ordinàries com temporals.
2. La suspensió afecta les autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor i les llicències d'autotaxi que es puguin sol·licitar a partir de l'entrada en vigor d'aquesta Llei, així com les pendents d'atorgament a l'entrada en vigor d'aquesta Llei que estiguin en qualsevol fase del procediment, inclosa la de recurs administratiu.
3. Se suspèn l'atorgament de llicències ordinàries d'autotaxi fins a l'aprovació del decret esmentat en el primer punt anterior.
4. La suspensió no afecta les autoritzacions insulars temporals, tant d'autotaxi com d'arrendament de vehicles amb conductor.
L'article 30.5 de l'Estatut d'autonomia atorga a la nostra comunitat autònoma la competència exclusiva en matèria de transports terrestres, en concordança amb l'article 148.1.5.a) de la Constitució espanyola. Així mateix, l'article 30.3 de l'Estatut recull la competència exclusiva de la nostra comunitat autònoma en matèria d'ordenació del territori. La suma d'ambdues competències atorga la capacitat de regular la mobilitat.
D'acord amb aquesta competència i als efectes de poder elaborar el decret pel qual s'estableixin els criteris objectius que condicionen l'atorgament de les autoritzacions ordinàries d'arrendament de vehicles amb conductor, basats en criteris mediambientals sobre la millora de la qualitat de l'aire i la reducció d'emissions CO2, així com la gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic s'ha fet necessari elaborar prèviament un estudi socioeconòmic relatiu al servei del taxi i VTC de les Illes Balears, de data de gener de 2025 i per una empresa externa per encàrrec efectuat per la Direcció General de Mobilitat.
Degut a la manca de personal de la Direcció General de Mobilitat, s'ha fet una contractació pública de l'estudi esmentat, el qual es va adjudicar en data 13 de juny de 2024.
En data 4 de febrer de 2025, dins el termini establert per la contractació, l'empresa adjudicatària ha presentat l'estudi.
En data 27 de gener de 2025, s'ha publicat en el Portal de Transparència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la consulta prèvia prevista en l'article 55 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, del Projecte de decret pel qual s'aprova el Reglament del servei de taxi de les Illes Balears i el Projecte de decret pel qual s'aprova el Reglament de l'activitat d'arrendament de vehicles amb conductor.
Amb tot l'exposat, resulta necessari continuar amb la suspensió prevista en la disposició transitòria primera de la Llei 1/2024 fins que s'aprovin, en el termini màxim d'un any, el decret pel qual s'aprova el reglament del servei de taxi de les Illes Balears i el decret pel qual s'aprova el reglament de l'activitat d'arrendament de vehicles amb conductor.
Atès que l'anteriorment esmentat Estudi socioeconòmic relatiu al servei del taxi i VTC de les Illes Balears de gener de 2025 posa de manifest la demanda no coberta de les persones amb mobilitat reduïda per manca de vehicles adaptats, s'exceptua de la suspensió d'atorgament de llicències d'autotaxi quan els ajuntaments no disposin almenys d'un 5 % o fracció de les llicències de taxi per a vehicles adaptats per a persones de mobilitat reduïda. En aquest cas, podran concedir únicament autoritzacions d'autotaxi adaptats conforme a l'annex VII del Reial decret 1544/2007, de 23 de novembre, pel qual es regulen les condicions bàsiques d'accessibilitat i no-discriminació per a l'accés i utilització dels modes de transport per a persones amb discapacitat, fins arribar a la proporció del 5 % o fracció.
Aquesta excepció es fonamenta en què el servei de taxi té reconeguda la condició de servei d'interès públic en l'article 6 del Decret llei 2/2023, de 6 de març, de mesures urgents en matèria del servei públic discrecional del transport de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics. Tal com s'estableix en aquest mateix article, les polítiques de mobilitat han d'assegurar un servei de qualitat suficient i homogènia per a tots els ciutadans. Així mateix, tal com es determina en l'article 8 del Reial decret 1544/2007, de 23 de novembre, els ajuntaments han de promoure que, almenys, un 5 % o fracció de les llicències de taxi siguin per a vehicles adaptats per a persones de mobilitat reduïda.
Els motius de la suspensió, exposats en el preàmbul de la Llei 1/2024, es continuen donant actualment, segons s'exposa en l'Informe de la Direcció General de Mobilitat de data 14 de febrer de 2025, en el qual s'analitzen els resultats de l'Estudi socioeconòmic relatiu al servei del taxi i VTC de les Illes Balears; es comparen amb les hipòtesis que es feren per la primera suspensió; s'inclouen els resultats corresponents a l'anàlisi de la congestió que es deriven, en l'àmbit de l'illa de Mallorca, de l'Estudi de la capacitat de càrrega de la xarxa viària del Consell de Mallorca, d'octubre de 2024 i elaborat pel Consell de Mallorca, i es conclou que fins que no s'ha disposat dels resultats dels estudis abans indicats no s'ha estat en disposició de poder desenvolupar reglamentàriament, tal com indica la disposició transitòria primera, sobre la suspensió d'autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor i de llicències d'autotaxi, els criteris objectius d'autorització de llicències d'acord amb la gestió correcta del servei, criteris objectius mediambientals sobre la millora de la qualitat de l'aire i la reducció d'emissions de CO2, així com la gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic.
La suspensió de llicències d'autotaxi i d'autoritzacions per a vehicles d'arrendament amb conductor que es va establir en la disposició transitòria primera de la Llei 1/2024 es va fixar fins a l'aprovació del decret, en el termini màxim d'un any, termini en el qual no s'ha aprovat el decret pels motius exposats. Aquest fet motiva la urgència de l'aprovació d'un decret llei.
Aquesta norma no afecta a matèries vetades al Decret llei.
Per tot això, a proposta del conseller d'Habitatge, Territori i Mobilitat, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 21 de febrer de 2025, es dicta el següent
Decret llei
Article únic Suspensió d'autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor i de llicències d'autotaxi
1. Continua la suspensió de l'atorgament d'autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor i de llicències d'autotaxi, establerta en la disposició transitòria primera de la Llei 1/2024, de 16 de febrer, de millora de la regulació dels serveis de transport amb vehicles de fins a nou places a les Illes Balears, fins a l'aprovació, en el termini màxim d'un any, del decret del Govern de les Illes Balears pel qual s'han d'establir, per imperatiu legal de l'article 99.5 de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, els criteris objectius que condicionen l'atorgament de les autoritzacions ordinàries d'arrendament de vehicles amb conductor, basats en criteris medi ambientals sobre la millora de la qualitat de l'aire i la reducció d'emissions de CO2, així com la gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic.
2. La suspensió s'aplica en els mateixos termes que s'estableixen en la disposició transitòria primera de la Llei 1/2024, de 16 de febrer, esmentada.
3. Excepcionalment, aquells ajuntaments en els quals almenys un 5 % o fracció de les llicències de taxi no correspongui a vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda podran concedir autoritzacions d'autotaxi adaptats conforme a l'annex VII del Reial decret 1544/2007, de 23 de novembre, pel qual es regulen les condicions bàsiques d'accessibilitat i no-discriminació per a l'accés i utilització dels modes de transport per a persones amb discapacitat, fins arribar a la proporció del 5 % o fracció.
Disposició final Entrada en vigor
Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (21 de febrer de 2025)
|
La presidenta |
El conseller d'Habitatge, Territori i Mobilitat |
Margarita Prohens Rigo |
José Luis Mateo Hernández |
|