Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 299711
Decret llei 2/2024, de 10 de maig, pel turisme responsable i la millora de la qualitat a zones turístiques, de modificació del Decret llei 1/2020, de 17 gener
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
I
Aquest Decret llei obeeix a l'extraordinària i urgent necessitat de dur a terme una modificació del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques, que es va dictar en l'exercici de competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre les quals podem destacar la competència exclusiva en matèria de turisme establerta en l'article 30.11 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, i que s'enquadra en un marc normatiu que ha creat la Comunitat Autònoma al llarg dels anys.
És sabut que el turisme es configura com el principal motor econòmic d'aquestes illes i que representa més del 45 % del PIB, per la qual cosa les accions preses sobre aquest sector poden tenir finalment, fins i tot de manera indirecta, incidència en tots els sectors econòmics de les illes.
Cal observar que la norma que es modifica ja va justificar les competències de la nostra Comunitat Autònoma per dictar les mesures que conté, com també l'adequació i la proporcionalitat de la norma respecte de la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior.
Després dels anys de vigència del Decret llei 1/2020, s'estima que aquest ha demostrat eficàcia per reduir conflictivitat, si bé es considera que s'hi han de dur a terme algunes modificacions amb caràcter d'extraordinària i urgent necessitat a fi que les mesures que s'hi contenen ja puguin estar vigents en l'inici de la temporada turística d'enguany.
II
Ja entrant en la concreció de les mesures adoptades, aquestes consisteixen, en primer lloc, en el canvi de nom del Decret llei, atès que es considera que la denominació actual relativa als excessos no és adequada ni afavoreix la imatge de la principal indústria d'aquestes illes i que, per tant, s'ha d'optar per un títol que posi en valor l'objectiu clar d'aquest Decret llei i alhora afavoreixi la imatge turística de les illes: aconseguir un turisme responsable.
Igualment, es considera necessari i urgent adequar les zones afectades per les mesures previstes pel Decret llei a la situació i les necessitats actuals. En aquest sentit, havent consultat als ajuntaments mateixos, es manté la delimitació de la zona afectada de Palma i Sant Antoni de Portmany, i es modifica la referida a Calvià i Llucmajor.
També es canvia la redacció de l'article 3, atès que es considera suficient l'obligació d'informació als clients de manera expressa de les prohibicions establertes en el punt 2. S'estima que així es manté igualment la protecció perseguida per la norma i s'elimina una càrrega tant per als establiments turístics com per als clients.
Així mateix, pel que fa a les prohibicions relatives a les festes o esdeveniments multitudinaris amb subministrament d'alcohol duits a terme a embarcacions, se'n fa una millor delimitació de la zona d'exclusió a fi d'atorgar una major seguretat jurídica i se suprimeix la prohibició relativa a la publicitat i comercialització a les zones afectades, ja que no es considera que puguin tenir una especial incidència, ateses les prohibicions a les pràctiques ja existents a les zones afectades. Així mateix, el redactat de la sanció molt greu de la lletra d) de l'article 13 es canvia per adequar-lo a aquesta nova redacció.
Com a mesura també necessària, s'introdueix per raons de salut pública un nou article, el 8 bis, pel qual es prohibeix el consum d'alcohol a la via pública de les zones delimitades pel Decret llei. Aquesta prohibició de consum d'alcohol a les vies públiques no es nova a l'Estat, i així ja està recollida per la Llei 5/2002, de 27 de juny, sobre drogodependències i altres trastorns addictius de la Comunitat de Madrid. Resulta evident a tots els ciutadans d'aquestes illes el reiterat consum d'alcohol que es produeix a les vies públiques de les zones esmentades, principalment per certs grups de turistes, la qual cosa repercuteix en la salut dels propis consumidors, que pot conduir també a actuacions que posin en perill la seva pròpia integritat i derivar en darrera instància en problemes de convivència. Es considera que aquesta és la mesura que mancava per aconseguir un turisme responsable en aquestes zones. Les sancions que es podran imposar als incomplidors de la prohibició aniran entre 500 i 1.500 euros.
També es considera d'extraordinària i urgent necessitat modificar la composició de la Comissió per al Foment del Civisme a Zones Turístiques, continguda en l'article 10 del Decret llei, atès, primer de tot, que s'han d'incloure els consells insulars com a membres nats, perquè són els titulars i els que exerceixen les competències en ordenació turística tant a Eivissa com també a Mallorca, en aquesta última illa arran del Decret 50/2021, de 13 de desembre, de traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquest Consell Insular que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ordenació turística. També perquè es considera necessari que hi hagi una representació dels països emissors de turistes més afectats per les diverses mesures per a una adequada interlocució, així com una persona en representació de l'Institut Balear de la Dona per l'especial protecció que atorga la norma a les dones. Així mateix, perquè s'inclou a representants de les associacions sectorials, sindicals i empresarials més representatives, i de les federacions de veïns; així com es permet que siguin convidades d'altres persones o entitats que pugui considerar adequades el president o presidenta en cada sessió. D'aquesta manera s'evita la duplicitat que implica tenir una comissió i una subcomissió, la qual cosa elevarà l'eficàcia d'aquest òrgan col·legiat.
Per altra banda, també es considera de necessària i urgent necessitat que les administracions competents informin la Comissió del nombre de les sancions imposades per incompliments derivats del Decret llei, per tal que aquesta informació pugui coadjuvar que la Comissió pugui fer un seguiment més adient de la situació a les zones afectades. Així mateix, també es considera necessari que es transmeti als consolats corresponents el nombre d'incidències detectades per incompliment de les ordenances cíviques municipals pels seus nacionals i el nombre de reincidències, si escau, per tal que en puguin prendre coneixement i, si és procedent, per poder adoptar mesures preventives o de col·laboració.
Així mateix, es considera necessari, mitjançant la modificació de l'article 11, esmentar expressament la labor inspectora dels propis ajuntaments de les zones afectades pel Decret llei.
Per altra banda, es considera també d'extraordinària i urgent necessitat reintroduir un període màxim de finalització d'aquestes mesures, tal com es contenia en la redacció inicial del Decret llei. Això perquè no hem d'oblidar que, tot i estar emparades en raons imperioses d'interès general, de conformitat amb la Directiva 2006/123/CE, i que són necessàries i proporcionades, estam davant mesures extraordinàries. Per tant, es disposa un període màxim de vigència fins al 31 de desembre de 2027, període que es considera suficient per tal que s'hagin resolt els greus problemes que afecten aquestes zones i que van motivar la necessitat del Decret llei.
III
Pel que fa a la disposició final primera, la modificació de determinats articles de la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears, referits al procés electoral de federacions esportives pretén, en essència, donar compliment a l'acord relatiu a la necessitat de revisar i millorar aquest text legal, adoptat per unanimitat de tots els membres assistents a l'Assemblea de l'Esport i l'Activitat Física duta a terme el 13 de novembre de 2023.
D'acord amb l'article 13 de la Llei 2/2023, l'Assemblea de l'Esport i l'Activitat Física de les Illes Balears, presidida per la persona titular de la conselleria competent en matèria d'esports del Govern de les Illes Balears, està integrada per representants de les administracions esportives de la comunitat autònoma de les Illes Balears; de les federacions esportives de les Illes Balears; de les corporacions col·legials en l'àmbit de l'activitat física i l'esport, i per representants de la resta d'entitats i associacions esportives que participen en el desenvolupament de l'activitat física i l'esport a les Illes Balears, a més d'esportistes i persones vinculades a l'àmbit de l'activitat física i l'esport, i associacions de l'àmbit de l'esport i la gestió esportiva.
Aquesta modificació esdevé necessària perquè, d'acord amb l'article 98 de la mateixa Llei 2/2023, els processos electorals per a l'elecció dels òrgans federatius s'han de fer coincidint amb l'any de celebració dels Jocs Olímpics d'Estiu. L'any 2024 se celebraran els Jocs Olímpics París 2024. Per tant, els processos electorals de les federacions esportives s'han de dur a terme dins aquest any i, per això, és necessari introduir, urgentment, determinats canvis en la seva regulació legal, abans d'iniciar-los.
La Llei 2/2023 estableix en els articles 72.2 i 94.2 un doble model per a la configuració numèrica de les assemblees de les federacions esportives de les Illes Balears.
En primer lloc, disposa que les federacions esportives amb 500 o menys persones associades amb dret a vot siguin membres de l'assemblea, mentre que a les federacions esportives amb més de 500 persones associades amb dret a vot, els membres de l'assemblea s'han de triar d'acord amb el procediment que es determini reglamentàriament i en els estatuts.
La Llei 2/2023 no fixa una limitació quant al nombre mínim o màxim de membres per a aquestes assemblees, qüestió que s'ha de determinar reglamentàriament. En conseqüència, les federacions esportives amb més de 500 persones associades amb dret a vot podran determinar el nombre d'assembleistes. Amb aquesta previsió podria donar-se el cas que aquelles federacions amb més de 500 persones associades comptassin amb assemblees amb un nombre molt inferior de membres respecte a les federacions amb menys de 500 persones associades amb dret a vot.
A més a més, aquelles assemblees amb un nombre de membres aproximat a 500 persones tendrien moltes dificultats per aconseguir l'assistència mínima de membres a l'hora de constituir-se vàlidament, així com per obtenir determinats quòrums que precisen de majories qualificades necessàries per a la vàlida adopció dels acords.
És per tot això que s'elimina el segon paràgraf dels apartats 2 dels articles 72 i 94, i es dona una nova redacció als primers paràgrafs dels esmentats articles per tal que siguin els estatuts de les federacions esportives de les Illes Balears els que fixin el nombre de membres de les seves assemblees, d'acord amb el desenvolupament reglamentari corresponent.
L'article 97.2, segon paràgraf, fixa el nombre màxim de mandats de la persona titular de la presidència d'una federació esportiva. Amb la modificació proposada, es dona llibertat a les federacions esportives per fixar el nombre màxim de mandats, això sí, vinculat a allò que s'estableixi en la Llei del Govern de les Illes Balears per a la presidència del Govern, si escau.
Pel que fa a l'article 99 de la Llei 2/2023, es formula una nova redacció dels apartats primer i cinquè, i s'eliminen el segon, el tercer i el quart apartats per tal d'establir el mateix procediment d'elecció a la presidència de les federacions esportives que es preveu —en l'àmbit estatal— en l'article 47.2 de la Llei 39/2022, de 30 de desembre, de l'esport, el qual coincideix amb la regulació adoptada per les setze comunitats autònomes restants.
En definitiva, la necessitat de promoure la modificació d'aquests articles de la Llei 2/2023 prové de les demandes dels agents esportius mateixos als quals els és d'aplicació el text legal, com també de la immediatesa de l'any olímpic en què és preceptiu que es convoquin els processos electorals.
IV
La disposició final segona modifica la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible, per tal de reservar un import del fons per afavorir el turisme sostenible a millorar la inspecció, la seguretat i la conscienciació per un turisme responsable en les zones determinades pel Decret llei 1/2020.
I així mateix, perquè s'estima també de necessitat extraordinària i urgent introduir com a actuacions susceptibles de ser finançades amb els fons per afavorir el turisme sostenible les relatives a la millora de la formació i qualitat de l'ocupació, focalitzades en el sector turístic, i el foment de l'ocupació, especialment en temporada baixa. Es considera essencial poder incidir sobre aquests aspectes, millorant així el principal sector econòmic i productiu de les nostres illes.
V
Pel que fa a la disposició final tercera, aquesta modifica la disposició addicional cinquena de la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, pel que fa a l'aprovació per part de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible dels plans anuals d'impuls del turisme sostenible relatius a l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears. S'ha de tenir en compte que a 2023, atès el procés electoral i canvi de Govern, no es va implementar el Pla anual 2024, sinó que es va dur a terme un pla anual extraordinari per a 2023. Atès l'anterior, el Pla anual 2025 ha de recollir tant la previsió d'ingressos per aquest impost respecte l'exercici 2024, com la previsió d'ingressos per aquest impost respecte l'exercici 2025. A partir de 2025, el pla anual recollirà la previsió d'ingressos per a l'any següent, i així successivament.
VI
La disposició final quarta modifica el Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desenvolupa la Llei de l'impost sobre estades turístiques i de mesures d'impuls del turisme sostenibles, per tal d'incloure que els plans anuals han de destinar un màxim de 16 milions d'euros a projectes que millorin la inspecció, la seguretat i la conscienciació en el turisme responsable a les zones afectades pel Decret llei 1/2020. Es considera que és necessari que les diferents administracions que lluiten per aconseguir un turisme responsable en aquestes zones, puguin disposar dels medis necessaris per aconseguir eliminar els problemes que les afecten, la qual cosa repercutirà també en una millora substancial de la imatge turística de totes les Illes Balears.
VII
La figura del Decret llei està regulada en l'article 49 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, a imatge d'allò previst en l'article 86 de la Constitució, i es conforma com un instrument del Govern de la Comunitat Autònoma per fer front a situacions d'extraordinària i urgent necessitat, sempre que no afecti determinades matèries. Aquesta norma està condicionada a la convalidació parlamentària.
El Tribunal Constitucional s'ha referit als decrets lleis autonòmics mitjançant una jurisprudència extensa que afirma que l'extraordinària i urgent necessitat definida pels òrgans polítics ha de ser raonada i explicada, i que ha d'existir una connexió de sentit o relació d'adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, les quals han de ser idònies, concretes i d'eficàcia immediata. En tots els casos, és admissible que les mesures adoptades amb caràcter d'urgència incloguin posteriors desenvolupaments reglamentaris o actuacions administratives d'execució.
Situats en aquest punt, també és important reiterar la referència a l'article 24.1 de l'Estatut d'autonomia, que afirma que els poders públics de la comunitat autònoma han de reconèixer l'activitat turística com a element econòmic estratègic de les Illes Balears. El foment i l'ordenació de l'activitat turística s'han de dur a terme amb l'objectiu de fer-la compatible amb el respecte al medi ambient, el patrimoni cultural i el territori, així com d'impulsar polítiques generals i sectorials de foment i ordenació econòmica que tenguin com a finalitat afavorir el creixement econòmic a mitjà i llarg termini.
Quant als principis de bona regulació de l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern dels Illes Balears, aquest Decret llei en justifica la necessitat i l'eficàcia en les raons d'interès general exposades al llarg d'aquest preàmbul.
En virtut del principi de proporcionalitat, en aquest Decret llei es disposa la regulació imprescindible per implementar les polítiques d'interès general que recull, tenint en compte a més les motivacions ja contingudes en l'exposició de motius de la norma que es modifica.
D'acord amb el principi de seguretat jurídica, aquest Decret llei respecta la normativa i les competències autonòmiques, el dret estatal i la normativa europea, essencialment la Directiva 2006/123/CE, tal com es va justificar ja en el Decret llei que es modifica, i, així, aquest afirma: «En definitiva, es considera que les limitacions a l'exercici de determinades activitats econòmiques que es contenen en aquest Decret llei són proporcionades i necessàries, atès que hi ha raons imperioses d'interès general, com són l'ordre públic, la seguretat pública, la salut pública, la protecció civil, la protecció dels drets, la seguretat i la salut dels consumidors, dels destinataris dels serveis, les exigències de bona fe en la transacció comercial, la protecció del medi ambient i de l'entorn urbà, i els objectius de política social i cultural, que fan necessària l'adopció d'aquestes limitacions».
Pel que fa a l'àmbit competencial, que ja es va emprar amb caràcter general per fonamentar el Decret llei que es modifica, cal esmentar l'article 30.11 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en ordenació i planificació del sector turístic. També s'ha de destacar que l'article 24 de l'Estatut estableix que els poders públics de la comunitat autònoma han de reconèixer l'activitat turística com a element econòmic estratègic de les Illes Balears i que el foment i l'ordenació de l'activitat turística s'han de dur a terme amb l'objectiu de fer-la compatible amb el respecte al medi ambient, al patrimoni cultural i al territori.
Pel que fa a salut pública i consum, l'article 30.48 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de promoció de la salut en tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat. També l'article 31.4 de l'Estatut atribueix a la Comunitat Autònoma, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, el desenvolupament legislatiu i l'execució en matèria de salut i sanitat.
D'altra part, l'article 30.47 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria de defensa dels consumidors i usuaris, en el marc de les bases i l'ordenació de l'activitat econòmica general i en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat, en els termes que disposen els articles 38 i 131.
Respecte al comerç interior, l'article 30.42 de l'Estatut d'autonomia estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en comerç interior, sens perjudici del que disposen els articles 38 i 131 i els números 11 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució, així com en ordenació de l'activitat comercial.
Així mateix, cal afegir que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competències exclusives en les matèries següents: polítiques de gènere (article 30.17); espectacles i activitats recreatives (article 30.31); publicitat (article 30.37); protecció de menors (article 30.39), i protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sense perjudici de la legislació bàsica de l'Estat (article 30.46). Finalment, disposa de competències de desenvolupament legislatiu i execució en matèria d'activitats classificades (article 31.17).
Pel que fa a la disposició final relativa a la modificació de la Llei 2/2023, cal esmentar l'article 30.12 de la Llei orgànica 1/2007, que atribueix a la nostra Comunitat Autònoma la competència exclusiva en el foment, la planificació i la coordinació de les activitats esportives i d'oci.
Pel que fa a la disposició final segona relativa a la modificació de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible, per tal d'introduir noves actuacions a finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible, esmentar també de l'Estatut d'Autonomia, els article 36 relatiu a les competències en matèria d'ensenyament i 27 relatiu als dret a la ocupació i el treball; aquesta modificació ens connecta amb la que es du a terme a la disposició final tercera, relativa a la Llei 5/2012, de 28 de desembre, de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a 2022, i amb la disposició final quarta, que modifica el Decret 35/2016, de 23 de juny, que desenvolupa la Llei 2/2016. Aquestes modificacions es refereixen a normes dictades a l'empara, entre d'altres, dels articles 120 i 121 de l'Estatut d'Autonomia, en relació amb el 156.1 de la Constitució i els articles 1 i 2 de la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, sobre finançament de les comunitats autònomes, i que atorguen a la nostra comunitat autonomia financera.
Així mateix, en compliment del principi de transparència, s'han definit amb claredat els objectius de la norma i, quant als principis d'eficiència, qualitat i simplificació, no s'ha previst cap càrrega administrativa innecessària, s'ha procurat un llenguatge clar i comprensible, i s'han evitat duplicitats, atès essencialment que es modifiquen normes ja existents.
VIII
Aquest Decret llei s'estructura en dos articles, una disposició derogatòria i cinc disposicions finals.
Per tot això, a proposta del conseller de Turisme, Cultura i Esports, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 10 de maig de 2024, es dicta el següent
DECRET LLEI
Article 1
Objecte
L'objecte d'aquest Decret llei és la modificació del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques.
Article 2
Modificacions del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques
1. Es modifica el títol del Decret llei, que queda amb la redacció següent:
Decret llei 1/2020, de 17 de gener, pel turisme responsable i la millora de la qualitat a zones turístiques
2. Es modifica l'article 2, que queda redactat en els termes següents:
Article 2
Àmbit territorial
1. Les mesures establertes en aquest Decret llei són aplicables únicament a les zones on es produeixen els greus comportaments incívics, que són les següents:
a) Al municipi de Calvià: tota la zona delimitada en l'annex 1 d'aquest Decret llei.
b) Al municipi de Palma: tota la zona que queda dins del perímetre delimitat en l'annex 2 d'aquest Decret llei.
c) Al municipi de Llucmajor: tota la zona delimitada en l'annex 3 d'aquest Decret llei.
d) Al municipi de Sant Antoni de Portmany: tota la zona que queda dins del perímetre delimitat en l'annex 4 d'aquest Decret llei.
2. Els locals afectats són aquells que tenen una entrada a qualsevol de les zones indicades.
3. Es modifica el punt 1 de l'article 3, que queda amb la redacció següent:
1. Les empreses turístiques d'allotjament i les empreses comercialitzadores d'estades turístiques a habitatges han d'informar els clients, de manera expressa, de les prohibicions establertes en el punt 2 d'aquest article, així com de les sancions que imposa aquest Decret llei i de l'obligació d'expulsió immediata en cas que les pràctiques prohibides es duguin a terme.
4. Es modifica l'article 8, que queda amb la redacció següent:
Article 8
Festes i excursions en vaixells
Es prohibeixen les actuacions següents respecte a vaixells quant a la celebració de festes o esdeveniments multitudinaris amb subministrament d'alcohol:
a) Que es recullin o retornin clients a les zones afectades per aquest Decret llei per traslladar-los al port corresponent.
b) Que els vaixells entrin a menys d'una milla nàutica des de la zona de costa d'aquestes zones.
S'ha d'entendre per festes o esdeveniments multitudinaris la realització de festes o balls a bord d'un vaixell amb música produïda amb mitjans mecànics o electrònics o mitjançant l'actuació en directe d'un músic o diversos músics.
5. S'introdueix un nou article, el 8 bis, amb la redacció següent:
Article 8 bis
Consum d'alcohol a la via pública
Queda prohibit el consum de begudes alcohòliques a la via pública de les zones a que fa referència l'article 2.
S'exceptuen les terrasses o zones legalment habilitades per a establiments d'allotjament turístic, restauració o entreteniment, o quan es celebrin festes patronals o similars regulats per la corresponent ordenança municipal.
6. Es modifica l'article 10, que queda amb la redacció següent:
Article 10
Comissió per al Foment del Civisme a Zones Turístiques
1. Es crea la Comissió per al Foment del Civisme a Zones Turístiques com a òrgan col·legiat que té com a objectiu el seguiment i la coordinació de les mesures establertes en aquest Decret llei. Està adscrita a la conselleria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb competències en matèria de turisme.
2. La Comissió per al Foment del Civisme a Zones Turístiques està integrada pels membres següents:
a) Un representant o una representant de cadascuna de les conselleries competents en matèria de turisme, salut, consum i comerç.
b) Un representant o una representant de cada consell insular afectat.
c) Un representant o una representant de cadascun dels ajuntaments de Palma, Llucmajor, Calvià i Sant Antoni de Portmany.
d) Un representant o una representant de l'Institut Balear de la Dona.
e) Un representant o una representant de cadascun dels consolats dels països emissors amb nacionals més afectats per aquest Decret llei.
f) Un representant o una representant de cadascuna de les federacions de veïns de les zones afectades.
g) Un representant o una representant de cadascuna de les associacions sectorials més representatives de les zones afectades.
h) Un representant o una representant de les associacions sindicals més representatives de les zones afectades.
i) Un representant o una representant de les associacions empresarials més representatives de les zones afectades.
3. Presideix la Comissió el conseller o consellera competent en matèria de turisme i actua com a secretari o secretària de la Comissió qui ho sigui de la conselleria competent en matèria de turisme.
4. A les reunions de la Comissió es pot convidar un representant o una representant de la Delegació del Govern, així com les persones o entitats que el president o presidenta consideri adients.
5. La Comissió mateixa ha d'establir-ne les normes de funcionament.
7. Es modifiquen els punts 1, 2 i 3, així com s'afegeix un punt 5 a l'article 11, amb la redacció següent:
1. Les denúncies o els actes d'inspecció formulats per la Policia Local, la Guàrdia Civil, la Policia Nacional, els inspectors de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els dels ajuntaments de Palma, Calvià, Llucmajor i Sant Antoni de Portmany, així com dels consells insulars, tenen presumpció de veracitat, llevat de prova en contra, dels fets constatats, de la identitat de qui els ha comès i , si escau, de la notificació de la denúncia o acta, sense perjudici del deure d'aportar tots els elements probatoris que siguin possibles sobre el fet constatat.
2. Els inspectors de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dels Ajuntaments esmentats, i dels consells insulars, estan facultats, quan sigui necessari, a adquirir bens o serveis sota una identitat encoberta, amb el fi de detectar infraccions regulades en aquest Decret llei i obtenir proves.
3.Els inspectors de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de turisme, salut, consum i comerç, així com els dels consells insulars i dels ajuntaments abans esmentats, en l'exercici de les seves funcions i si detecten qualsevol infracció continguda en aquest Decret llei, poden aixecar acta i proposar, si cal, mesures cautelars, si be per a la instrucció del procediment, l'acta s'ha d'enviar a l'`òrgan competent que es determina en l'article 19.
5. L'administració competent en la instrucció i resolució dels expedients sancionadors, així com la que actuï per delegació, ha de comunicar a la Comissió el nombre de sancions imposades per infraccions del Decret llei amb especificació de la infracció comesa, al menys amb una periodicitat anual.
8. Es modifica la lletra d) de l'article 13, que queda amb la redacció següent:
d) L'incompliment de les prohibicions establertes en l'article 8.
9. Es modifica l'article 15, que queda redactat amb els termes següents:
Article 15
Faltes lleus
Infringir la prohibició continguda en l'article 8 bis, així com qualsevol altra infracció de les obligacions que es contenen en aquest Decret llei i no estigui qualificada com a falta greu o molt greu.
10. Es modifica el punt 3 de l'article 16, que queda amb la redacció següent:
3. A les infraccions lleus els correspon una sanció entre 1.000 i 6.000 euros, llevat de la infracció de la prohibició continguda en l'article 8 bis, a la que li correspon una sanció entre 500 i 1.500 euros.
11. Es modifica el punt 2 de l'article 19, que queda amb la redacció següent:
2. El conseller o consellera competent en matèria de salut, les sancions derivades dels incompliments dels articles 5.2, 6.1, 6.3 i 8 bis.
12. S'introdueix una nova disposició addicional, la tercera, amb la redacció següent:
Disposició addicional tercera
Deure de comunicació
Els ajuntaments de Calvià, Palma, Llucmajor i Sant Antoni de Portmany han de comunicar als consolats amb representació a la Comissió per al Foment del Civisme a Zones Turístiques, amb una periodicitat mínima anual o la que determini la Comissió, el nombre d'incidències detectades per incompliment de les ordenances cíviques municipals pels seus nacionals i el nombre de reincidències, si escau.
13. Es modifica la disposició final tercera, que queda amb la redacció següent:
Disposició final tercera
Entrada en vigor
Aquest Decret Llei entra en vigor el mateix dia en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 31 de desembre de 2027.
13. Es modifiquen els annexos 1 i 3, que queden amb la configuració que s'incorpora a aquest Decret llei com a annexos.
Disposició derogatòria única
Normes que es deroguen
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquest Decret llei, el contradiguin o hi siguin incompatibles.
Disposició final primera
Modificació de la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears
1. Es modifica el punt 2 de l'article 72, que queda redactat de la manera següent:
2. L'Assemblea General és l'òrgan suprem de govern de les entitats esportives, que adopta els acords pel principi majoritari o de democràcia interna, i s'ha de reunir, almenys, una vegada l'any, sens perjudici de les especificitats que s'estableixin per a determinades entitats esportives en la legislació específica d'aquestes.
2. Es modifica el punt 2 de l'article 94, que queda redactat de la manera següent:
2. L'Assemblea General és l'òrgan suprem de govern de la federació esportiva.
3. Es modifica el segon paràgraf del punt 2 de l'article 97, que queda redactat de la manera següent:
Els estatuts de les federacions esportives de les Illes Balears han d'establir la composició i les funcions dels seus òrgans, com també l'organització complementària. En tots els casos, la limitació del nombre de mandats ha de ser la mateixa que la que la Llei del Govern de les Illes Balears estableixi per a la presidència del Govern, si escau.
4. Es modifica l'article 99, que queda redactat de la manera següent:
Article 99
Règim electoral
1. L'assemblea general elegeix el president o la presidenta d'entre els seus membres per sufragi lliure, secret i directe.
El president o la presidenta nomena i cessa lliurement els i les membres de la junta directiva.
2. (Sense contingut)
3. (Sense contingut)
4. (Sense contingut)
5. Les federacions esportives de les Illes Balears han d'atenir-se al principi de representació equilibrada en la Junta Directiva, garantint la presència de:
a) Dones i homes segons la qual cap sexe no superi el 60% del conjunt de persones ni sigui inferior al 40% del nombre total de persones que conformin aquest òrgan.
b) Representants de clubs esportius i seccions esportives d'entitats no esportives, les persones esportistes, el personal tècnic, els àrbitres, els jutges o les jutgesses.
c) Representants de totes les illes on estigui implantat l'esport.
d) Representants de totes les modalitats esportives adscrites a la federació esportiva
Disposició final segona
Modificació de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible
Es modifica el punt 3 de l'article 19, que queda amb la redacció següent:
3. Els recursos d'aquest fons es destinaran a finançar, totalment o parcialment, inversions i altres despeses que, en execució dels projectes que s'aprovin de conformitat amb el que es disposa en el següent article, es destinin a les següents actuacions:
a) Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí.
b) Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa.
c) Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural.
d) Impuls de projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (I+D+i) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l'àmbit turístic.
e) Millora de la formació i la qualitat de l'ocupació en el sector turístic. Foment de l'ocupació, especialment en temporada baixa.
f) Millora de la inspecció, la seguretat i la conscienciació per un turisme responsable a les zones determinades pel Decret llei 1/2020, de 17 de gener, pel turisme responsable i la millora de la qualitat a zones turístiques.
En el conjunt d'aquestes actuacions, es prioritzaran els projectes de caràcter mediambiental que formin part de les actuacions a què es refereix la lletra a) anterior.
En tot cas, els projectes que s'aprovin en el marc de qualsevol de les actuacions a què es refereixen les lletres anteriors seran sostenibles des del punt de vista ambiental, social i econòmic.
Disposició final tercera
Modificació de la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a 2022
Es modifica el primer paràgraf del punt 3 de la disposició addicional cinquena, que queda amb la redacció següent:
3. L'any 2024 haurà d'aprovar el pla anual d'impuls de turisme sostenible corresponent a 2025, en funció dels ingressos que es prevegi recaptar per raó de l'impost sobre estades turístiques en el mateix exercici 2024 i la previsió d'ingressos que es prevegi recaptar pel mateix concepte en l'exercici 2025. A partir de l'any 2025 aprovarà el pla anual de turisme sostenible corresponent a l'any immediatament posterior, amb la previsió d'ingressos d'aquest exercici posterior, i així successivament.
Disposició final quarta
Modificació del Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desenvolupa la Llei de l'impost sobre estades turístiques i de mesures d'impuls del turisme sostenible
Es modifica el punt 1 de l'article 51, que podrà ser modificat pel Consell de Govern mitjançant Decret, i que queda amb el redactat següent:
1. D'acord amb el que disposa l'article 20.2 de la Llei 2/2016, la Comissió ha d'elaborar un pla anual d'impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris.
En tot cas, aquest pla anual ha de destinar un màxim de 16 milions d'euros anuals al finançament de projectes referents a mesures de millora de la inspecció, la seguretat i la conscienciació per a un turisme responsable a les zones determinades i afectades pel Decret llei 1/2020, de 17 de gener, pel turisme responsable i la millora de la qualitat a zones turístiques.
En cas que els projectes presentats a l'efecte no es considerin adients per ser finançats o no arribin a exhaurir l'import esmentat, aquest incrementarà l'import disponible per a la resta de projectes que es puguin aprovar dins el marc del pla anual corresponent, els quals s'hauran de regir pels objectius i els criteris dels apartats 2, 3 i 4 d'aquest article.
Disposició final cinquena
Entrada en vigor
Aquest Decret llei entra en vigor al dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 10 de maig de 2024
|
La presidenta |
El conseller de Turisme, Cultura I Esports |
Margarita Prohens Rigo |
Jaume Bauzá Mayol |
|