Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 11587
Decret llei 13/2020, de 23 de novembre de 2020, pel qual s’estableixen mesures urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 en l’àmbit dels contractes de concessió de serveis de transport públic regular de persones per carretera d’ús general

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

​​​​​​​I

Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es va declarar l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i després de les pròrrogues successives la vigència es va estendre fins a les 00.00 hores del dia 21 de juny de 2020. Per a la contenció de la malaltia, aquesta norma va establir limitacions importants a la llibertat de circulació de les persones i altres mesures temporals de caràcter extraordinari.

En matèria de transport públic de persones, l'article 14.2 del Reial decret esmentat va habilitar les autoritats autonòmiques per establir percentatges de reducció dels serveis tenint en compte la necessitat de garantir que la ciutadania pogués accedir als seus llocs de treball i als serveis bàsics, en cas necessari.

Així, les autoritats corresponents, mitjançant diverses resolucions, varen adoptar mesures preventives de salut pública en la comunitat autònoma de les Illes Balears com a conseqüència de l'evolució de la COVID-19, i varen establir els criteris per reduir l'oferta dels serveis públics de transport regular de persones per carretera d'ús general, en funció de la demanda de serveis.

Les ordres TMA/273/2020, de 23 de març, i TMA/306/2020, de 30 de març, varen regular l'obligatorietat d'una ocupació màxima d'un terç en els vehicles de transport de persones per carretera; i, posteriorment, l'Ordre TMA/384/2020, de 3 de maig, per la qual es dicten instruccions sobre la utilització de mascaretes en els diferents mitjans de transport i es fixen requisits per garantir una mobilitat segura de conformitat amb el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, va establir l'ampliació de la capacitat dels vehicles de transport col·lectiu.

Una vegada finalitzat l'estat d'alarma, mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 19 de juny de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, s'han aprovat mesures relatives al transport públic terrestre, com són la limitació a un 50 % de la capacitat dels vehicles de les persones dretes i l'obligació de dur mascareta.

Com a conseqüència de totes les limitacions establertes a la circulació de les persones durant l'estat d'alarma, els serveis de transport públic regular de persones per carretera d'ús general s'han prestat amb grans caigudes de la demanda, que ha arribat en alguns serveis fins al 95 %. La reducció d'usuaris no només s'ha limitat al període de durada de l'estat d'alarma, sinó que durant els mesos posteriors, en els quals es concentra la major part de l'activitat turística a les Illes Balears, la demanda dels serveis de transport regular en autobús s'ha vist afectada per la disminució de la població turística, i ha experimentat una reducció de persones d'entre un 60 % i un 85 % en els serveis en què la població turística és una gran demandant.

Les condicions de prestació dels serveis durant l'estat d'alarma i durant els mesos posteriors han sofert modificacions importants, i han comportat un increment extraordinari del dèficit d'explotació dels serveis de transport que justifica el reequilibri econòmic mitjançant una compensació econòmica extraordinària dels contractes de concessió de serveis de transport públic regular d'ús general que no tenen formalitzats contractes programa a partir dels quals l'Administració ja compensa el dèficit d'explotació. Aquesta compensació econòmica s'estableix com a conseqüència de la reducció extraordinària d'ingressos per la disminució de la demanda davant les limitacions establertes a la mobilitat i les restriccions imposades respecte a l'ocupació dels vehicles per procurar una separació adequada entre persones usuàries.

El Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, estableix en l'article 34.4 que en els contractes públics de concessió de serveis vigents a l'entrada en vigor d'aquesta norma, subscrits per les entitats del sector públic, la situació de fet creada per la crisi sanitària i les mesures adoptades per l'Estat, les comunitats autònomes o l'Administració local per combatre-la dona dret al concessionari al restabliment de l'equilibri econòmic del contracte mitjançant l'ampliació de la durada inicial fins a un màxim d'un 15 % o mitjançant la modificació de les clàusules de contingut econòmic incloses en el contracte.

Aquest reequilibri en tot cas ha de compensar a les entitats concessionàries per la pèrdua d'ingressos i l'increment dels costos suportats, entre els quals es consideren les possibles despeses addicionals salarials que hagin abonat efectivament, respecte a les previstes en l'execució ordinària de la concessió durant el període de durada de la situació de fet creada per la COVID-19. Només s'ha de fer aquesta compensació amb la sol·licitud i l'acreditació prèvia fefaent de la realitat, l'efectivitat i l'import de les despeses esmentades.

L'habilitació expressa que conté l'article 14 del Reial decret 463/2020, respecte dels serveis de transport públic de persones per carretera sotmesos a contracte públic o obligacions de servei públic, a favor de les autoritats competents respectives en matèria de transport, estableix la potestat, a més de la reducció de l'oferta, de fixar altres condicions específiques de prestació; condicions que podrien fixar-se per garantir la continuïtat del servei. En aquest sentit, les autoritats de transport terrestre i atès el risc de renúncia de les concessions de transport per la situació de crisi en el context actual, varen acordar el pagament d'uns abonaments a compte del reequilibri econòmic a diferents concessions de servei de transport públic regular de persones per carretera que així ho varen sol·licitar.

El dret específic de reequilibri econòmic que preveu l'article 34.4 del Reial decret llei 8/2020 requereix que l'òrgan de contractació apreciï la impossibilitat en l'execució del contracte. Respecte d'aquest requisit l'Advocacia de l'Estat ha emès dos informes: el de l'1 d'abril de 2020 i el del 2 d'abril de 2020. En el punt V d'aquest darrer informe indica que la situació d'impossibilitat d'execució del contracte de l'article 34.4 del Reial decret llei 8/2020 suposa la inviabilitat absoluta d'executar el contracte i, pel que fa a les concessions d'autopistes, afirma que no existeix aquesta impossibilitat i, en conseqüència, la disminució del trànsit i dels ingressos no dona dret al reequilibri econòmic de la concessió.

El Reial decret llei 26/2020, de 7 de juliol, de mesures de reactivació econòmica per fer front a l'impacte de la COVID-19 en els àmbits de transports i habitatge, estableix en l'article 24 el procediment per al reequilibri econòmic dels contractes de gestió de serveis públics de transport per carreteres d'ús general per pal·liar els efectes de les conseqüències de la COVID-19, i indica que d'acord amb l'article 34.4 del Reial decret 8/2020 els contractes de gestió de serveis públics de transport regular de persones per carretera d'ús general de titularitat de l'Administració General de l'Estat poden reequilibrar-se econòmicament únicament i exclusivament en els termes establert en aquest article. En cap cas es pot fonamentar aquest dret en les normes generals sobre danys per força major o sobre restabliment de l'equilibri econòmic que, si escau, puguin aplicar-se al contracte.

El Reial decret llei 22/2020, de 16 de juny, pel qual es regula la creació del Fons COVID-19 i s'estableixen les regles relatives a la seva distribució i lliurament, autoritza un crèdit extraordinari a les comunitats autònomes pels serveis regulars permanents d'ús general interurbans per carretera.

En definitiva, la situació del sector, amb un gran nombre de pèrdues acumulades juntament amb els problemes de liquiditat i tresoreria de les empreses concessionàries, suposa un risc en la continuació de la prestació d'aquest servei bàsic, que és el transport regular de persones per carretera.

Atès que l'àmbit d'aplicació de l'article 24 del Reial decret llei 26/2020 es redueix als contractes de gestió de serveis públics de transport regular de persones per carretera d'ús general de titularitat de l'Administració General de l'Estat, és necessari que en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears es reguli la metodologia i s'estableixi el procediment per reequilibrar econòmicament aquests contractes.

L'article 30.5 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atorga a la nostra comunitat autònoma la competència exclusiva en matèria de transports terrestres, en concordança amb l'article 148.1.5.a) de la Constitució espanyola, que estableix que són competència de les comunitats autònomes: «Els ferrocarrils i les carreteres l'itinerari dels quals transcorri íntegrament dins el territori de la comunitat autònoma i, de la mateixa manera, el transport fet per aquests mitjans o per cable». I l'article 70.10 de l'Estatut classifica els transports terrestres com a competència pròpia dels consells insulars.

En conseqüència, es considera urgent i necessari implementar unes mesures  amb la finalitat de finançar i dotar de liquiditat les concessions de serveis de transport regular de persones per carretera d'ús general com a garantia del manteniment del servei, i acordar un avanç del crèdit extraordinari del Fons COVID-19.

II

Per altra banda, l'article 2 de la Llei 5/2015, de 23 de març, de racionalització i simplificació de l'ordenament legal i reglamentari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat per l'article 10 de la Llei 6/2018, de 22 de juny, per la qual es modifiquen diverses normes de l'ordenament jurídic de les Illes Balears en matèria de turisme, de funció pública, pressupostària, de personal, d'urbanisme, d'ordenació farmacèutica, de transports, de residus i de règim local, autoritza al Govern de les Illes Balears per aprovar determinats textos refosos.

L'annex 1 de la citada Llei 5/2015, modificat per l'article 11 de Llei 6/2018, estableix les normes legals que s'han de refondre. En el punt 5 del citat annex 1 hi trobem el Decret legislatiu 112/2001, de 7 de setembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Consells Escolars de les Illes Balears, el qual ha estat modificat, en darrer terme, per la Llei 15/2019, de 29 de març (BOIB núm. 43, de 4 d'abril de 2019).

Diverses circumstàncies, entre les quals es troba aquesta darrera modificació i la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, han impedit que el Govern en faci ús de l'autorització parlamentària per refondre el citat Decret legislatiu, i fa necessari dotar de la corresponent habilitació legal per dur a terme el text refós.

III

Aquest Decret llei té per objecte, per tant, establir determinades mesures de rang legal en matèria de transport terrestre i s'estructura en tres articles, una disposició addicional i una disposició final.

L'article primer descriu l'àmbit d'aplicació de la norma; el segon inclou les fórmules de càlcul de la compensació econòmica extraordinària per a cada concessió i, finalment, l'article tercer regula el procediment per a la tramitació de la compensació econòmica.

La disposició addicional permet que el Govern de les Illes Balears, aprovi el text refós de les disposicions vigents de la Llei de consells escolars de les Illes Balears.

IV

La lluita contra els efectes de la COVID-19 està posant en relleu una intensa activitat dels poders públics per contenir i mitigar els efectes de la pandèmia, especialment a partir de la declaració de l'estat d'alarma.

Davant una crisi sanitària, econòmica i social sense precedents, cal una actuació ràpida i eficaç dels poders públics per mitjà dels instruments que l'ordenament jurídic posa al seu l'abast.

Respecte de les decisions que requereixen mesures de caràcter legislatiu, la figura del decret llei, regulada en l'article 49 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, constitueix una eina idònia per afrontar situacions de necessitat extraordinària i urgent com la que s'ha descrit, encara que amb el límit de no poder afectar determinades matèries. En el context de crisi sanitària que estan afrontant totes les comunitats autònomes, el Govern de les Illes Balears considera plenament adequat l'ús d'aquest instrument per donar cobertura a les disposicions que s'han descrit.

El contingut del Decret llei s'adequa als criteris establerts en la jurisprudència del Tribunal Constitucional, atès que respon a l'exigència que hi hagi una connexió de sentit o relació d'adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, que han de ser idònies, concretes i d'eficàcia immediata.

Aquest Decret llei es dicta a l'empara dels títols competencials establerts en els punts 3, 14, 15 i 44 de l'article 30 i en els punts 3, 4 i 5 de l'article 31 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

Per tot això, a proposta del conseller de Mobilitat i Habitatge i del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 23 de novembre, s'aprova el següent

 

Decret llei

Article 1

Objecte

1. És objecte d'aquest Decret llei adoptar en les Illes Balears mesures extraordinàries per respondre a l'impacte generat per la crisi sanitària del coronavirus (COVID-19) en l'àmbit dels contractes de concessió de serveis de transport públic regular de persones per carretera d'ús general.

2. Als efectes de l'aplicació de l'article 34.4 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, les concessions de serveis de transport públic regular interurbà d'ús general de titularitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i dels consells insulars de Menorca, d'Eivissa i de Formentera, poden reequilibrar-se econòmicament per la situació de fet creada per la COVID-19 i les mesures adoptades per l'Administració per combatre-la, únicament i exclusivament en els termes establerts en aquest Decret llei. En cap cas aquest dret pot fonamentar-se en les normes generals sobre danys per força major o sobre restabliment de l'equilibri econòmic que, si escau, puguin ser aplicables al contracte.

 

​​​​​​​Article 2

Compensació econòmica extraordinària en les concessions de serveis de transport públic regular interurbà de persones per carretera

1. Les concessions de serveis de transport públic regular interurbà de persones per carretera d'ús general de titularitat de les administracions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels consells insulars de Menorca, d'Eivissa i de Formentera, es poden compensar econòmicament per les mesures adoptades per l'Administració per combatre la situació creada per la COVID-19.

2. Aquesta compensació s'estableix com a conseqüència de la reducció extraordinària d'ingressos per la disminució de la demanda davant les limitacions establertes a la mobilitat de la ciutadania i de les restriccions imposades respecte a l'ocupació dels vehicles per procurar la separació entre persones usuàries. L'import de la compensació s'ha de determinar de conformitat amb els criteris i el procediment establert en aquest Decret llei.

3. El que disposa aquest Decret llei és d'aplicació a les concessions de serveis de transport públic regular interurbà de persones per carretera d'ús general vigents en la data de declaració de l'estat d'alarma, i que operen en règim de compte i risc; és a dir, que no tenen formalitzats contractes programa a partir dels quals l'Administració ja compensa el dèficit d'explotació per la prestació de tots els serveis objecte de la concessió.

4. S'estableixen dos trams de compensació extraordinària:

a) Un primer tram per al període comprès entre el 14 de març i el 31 d'agost de 2020.

b) Un segon tram comprès entre l'1 de setembre i el 31 de desembre de 2020.

5. Càlcul de la compensació econòmica extraordinària per a cada concessió.

L'import de la compensació econòmica corresponent al període i de la concessió j és l'obtingut de la suma dels costos fixos i dels costos variables — que són directament proporcionals als serveis realment prestats durant 2020— tot minorat pels ingressos obtinguts. La metodologia per al càlcul de la quantia compensatòria del període i de la concessió j (Cij) és la següent:

Cij = Ct 2020ij - Ir 2020ij

Essent:

  • Ct 2020ij: costos totals de l'any 2020 del període i de la concessió j, resultant l'import de la suma dels costos fixos (Cf 2020ij) i dels costos variables (Cv 2020ij) de l'any 2020 del període i de la concessió j, amb la fórmula següent:

Ct 2020ij = Cf 2020ij+ Cv 2020ij

Cf 2020ij= (Cf 2018j / km 2018j) x km 2018ij

Cv 2020ij= (Cv 2018j / km 2018j) x km 2020ij

Essent:

Cf 2018j: costos fixos de l'any 2018 de la concessió j. Inclouen les partides A610, A611, A612, A615, A616, A619, A63 i A69, obtingudes del compte analític de pèrdues i guanys de l'any 2018 de la concessió j auditat, presentat per l'operador d'acord amb el que estableix l'Ordre PRE/907/2014, de 29 de maig, per la qual s'implanta un model de comptabilitat analítica en les empreses contractistes que presten els serveis de transport regular de persones d'ús general.

km 2018j: quilòmetres anuals recorreguts en 2018 en la prestació dels serveis de la concessió j.

km 2018ij: quilòmetres recorreguts en 2018 en el període i de la concessió j.

Cv 2018j: costos variables de l'any 2018 de la concessió j. Inclouen les partides A60, A614 i A62, obtingudes del compte analític de pèrdues i guanys de l'any 2018 de la concessió j auditat, presentat per l'operador d'acord amb el que estableix l'Ordre PRE/907/2014, de 29 de maig, per la qual s'implanta un model de comptabilitat analítica en les empreses contractistes que presten els serveis de transport regular de persones d'ús general.

km 2020ij: quilòmetres recorreguts durant 2020 en el període i de la concessió j.

  • Ir 2020ij: ingressos reals de l'any 2020 del període i de la concessió j, que són els percebuts per l'operador en la gestió dels seus serveis durant el període i de l'any 2020.

6. La quantia econòmica calculada d'acord amb aquest Decret llei té la consideració de compensació per a cada contracte per les mesures adoptades per l'Administració per pal·liar l'impacte de la crisi sanitària de la COVID-19 durant el període considerat, i no es poden percebre altres indemnitzacions o reequilibrar-se econòmicament els contractes afectats per les mateixes circumstàncies.

Article 3

Procediment per a la tramitació de la compensació econòmica

1. El procediment per compensar econòmicament les concessions de conformitat amb aquest Decret llei s'inicia mitjançant la sol·licitud de l'empresa concessionària, la qual ha de presentar-se en el termini d'un mes des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, dirigida a l'òrgan de contractació, per al primer tram. Les empreses han de formalitzar la sol·licitud amb el contingut següent:

a) El nom o la denominació social i el número d'identificació fiscal, les dades de la persona que actua en representació de l'empresa sol·licitant, si s'escau, i el codi i la denominació de la concessió.

b) La memòria justificativa amb les dades següents:

— Els quilòmetres realitzats en la prestació de serveis de la concessió durant l'any 2018, per mesos.

— El total de quilòmetres anuals realitzats durant 2018 per l'empresa titular de la concessió en totes les activitats de transport de persones per carretera que presta, i desagregats per tipus de transport (regular, discrecional, escolar, etc.).

— La còpia de la comunicació a l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT) de la relació dels quilòmetres anuals prestats durant 2018 per l'empresa concessionària com a tràmit per a la devolució parcial de l'impost d'hidrocarburs per al gasoil professional.

— Els quilòmetres prestats dels serveis de la concessió en el període de 2020 del tram que correspongui, en cas que l'Administració no disposi d'aquesta informació.

c) La declaració responsable de la veracitat de les dades presentades.

És imprescindible per reconèixer el dret al reequilibri que l'empresa contractista hagi tramès a l'administració que correspongui la informació comptable de l'any 2018, d'acord amb el que disposa l'Ordre PRE/907/2014, de 29 de maig.

2. Una vegada presentada la sol·licitud, poden verificar-se les dades i els documents aportats pels mitjans que s'estimin convenients. Ha de resoldre el procediment l'òrgan de contractació en un termini màxim de tres mesos comptats des de la data de finalització del termini de presentació o, si s'escau, d'esmena de sol·licituds, transcorregut el qual si no s'ha dictat la resolució corresponent, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

3. El segon tram de compensació té el mateix procediment de tramitació que el primer i s'estableix per a la presentació de sol·licituds un termini de tres mesos des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei.

Disposició addicional

Autorització al Govern

S'autoritza el Govern de les Illes Balears perquè, en un termini d'un any, aprovi el text refós de les disposicions vigents de la Llei de consells escolars de les Illes Balears, el text refós de la qual es va aprovar pel Decret legislatiu 112/2001, de 7 de setembre. Aquesta autorització inclou la possibilitat de regularitzar, aclarir i harmonitzar els textos legals que s'han de refondre.

Disposició final

Vigència

Aquest Decret llei comença a vigir el mateix dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 23 de novembre de 2020

   

     

La presidenta

El conseller de Mobilitat i Habitatge  

Francesca Lluch Armengol i Socias

Marc Pons i Pons

 

El conseller d'Educació Universitat i Recerca

 

Martí Xavier March i Cerdà