Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 3110
Decret llei 6/2020, d’1 d’abril, pel qual s’estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària
I
La lluita contra els efectes de la COVID-19 està posant en relleu una intensa activitat dels poders públics per contenir i mitigar els efectes de la pandèmia, especialment a partir de la declaració de l'estat d'alarma, duita a terme pel Govern central mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març.
En aquest context, i en paral·lel a les mesures relatives a la protecció de la salut pública, que són prioritàries, les administracions públiques estan posant en marxa polítiques de caràcter econòmic i social adreçades a pal·liar, en el que sigui possible, els efectes de la crisi sanitària en l'activitat productiva i el teixit empresarial, els drets dels treballadors i els col·lectius socials més vulnerables.
El Govern i l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que han aprovat recentment diverses disposicions normatives en els àmbits econòmic, social i administratiu per lluitar contra les conseqüències de la malaltia, disposen ara de les dades necessàries per prendre noves mesures que tenguin, precisament, com a destinataris els col·lectius socials esmentats. Les persones usuàries dels serveis socials, les famílies amb escassos ingressos o amb dificultats per atendre el lloguer del seu habitatge i els menors sotmesos a tutela, entre d'altres, formen part del sector de la població que requereix una atenció específica que reforci la seva protecció davant l'emergència generada per la pandèmia.
Aquesta atenció s'ha d'escometre sense dilacions, amb mesures adequades els efectes de les quals es puguin materialitzar en pocs dies o setmanes. Es tracta de contribuir decididament al fet que les persones integrants d'aquests grups socials mantenguin el nivell de qualitat de vida anterior a la crisi sanitària.
En consonància amb els objectius exposats, aquest Decret llei estableix, a més, règims temporals específics en matèria de concertació social, de selecció d'empleats públics destinats als serveis públics essencials, mesures que faciliten l'accés a les ajudes al lloguer d'habitatges i regles específiques per al foment de la investigació sanitària.
II
Aquest decret llei té per objecte, per tant, establir determinades mesures de rang legal en matèria de serveis socials, de selecció de personal per atendre serveis essencials, d'ajudes per al lloguer de l'habitatge i de foment de la investigació. S'estructura en quatre capítols, sis articles, una disposició addicional, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.
En el capítol I, es contenen les mesures relatives als serveis socials per aclarir aquells serveis que han de tenir continuïtat en la prestació, atès el seu caràcter essencial i per garantir el manteniment de l'atenció assistencial de les persones usuàries que, en l'àmbit social, són especialment vulnerables, i més en un moment com l'actual caracteritzat per la incertesa i l'angoixa, que potencien les seves mancances, ja siguin físiques, econòmiques o socials.
Igualment, es fa necessari establir el règim dels concerts socials amb la finalitat de donar tranquil·litat tant a les persones usuàries, les quals podran continuar rebent el servei social que rebien fins ara encara que adaptat a la situació actual, com a les entitats socials prestadores d'aquests serveis. Així, es preveu que les activitats presencials dels serveis que no es declarin essencials s'han de suspendre. No obstant es podran seguir prestant, quan sigui possible segons la tipologia del servei, els mitjans tecnològics i les necessitats de la persona usuària, de forma no presencial. A més, excepcionalment, es preveu que les entitats concertades puguin atendre altres situacions de necessitat, d'acord amb l'Ordre SND/295/2020, de 26 de març, per la qual s'adopten mesures en matèria de recursos humans en l'àmbit dels serveis socials davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19. Per això, s'adequa el règim de facturació dels serveis que prestin les entitats concertades.
D'altra banda, per afrontar l'emergència econòmica i social de les persones més vulnerables, s'han previst mesures extraordinàries en la gestió de la renda social garantida. Aquesta renda es regula en la Llei 5/2016, de 13 d'abril, de la renda social garantida, com una prestació periòdica dirigida a situacions de vulnerabilitat econòmica i a la cobertura de les despeses bàsiques de les persones, famílies o altres nuclis de convivència que es trobin en situació de pobresa. Així, els efectes de la crisi actual abasten situacions de vulnerabilitat econòmica que, en molts de casos, han estat inesperades i conjunturals per a les persones o famílies afectades, les quals no tenen ni mitjans ni recursos per fer-hi front. Les mesures proposades permeten a l'Administració donar resposta, d'una forma àgil i ràpida, a aquestes situacions de vulnerabilitat econòmica, pal·liant-ne els efectes negatius, en la mesura del possible.
El capítol II regula mesures en matèria de personal per a l'atenció immediata dels serveis essencials, molt especialment per garantir la continuïtat dels serveis essencials, principalment als centres d'atenció de gent gran.
Per tot això, i atesa la situació excepcional d'estat alarma originada per la crisi de la COVID-19, així com les necessitats de recursos humans per atendre de manera immediata els serveis més essencials, es fa necessària l'adopció de mesures excepcionals per al nomenament o la contractació de personal per afrontar l'emergència sanitària.
D'altra banda, aquest Decret llei inclou, en el Capítol III, les mesures relatives a les ajudes al lloguer d'habitatge gestionades o establertes per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Davant la situació excepcional esmentada i amb la voluntat d'aportar liquiditat a les famílies beneficiàries dels ajuts de lloguer d'una forma immediata, s'habilita el conseller competent en matèria d'habitatge a resoldre la concessió d'ajudes al lloguer abans de la realització de les comprovacions oportunes, que es podran completar després del pagament. Per aconseguir aquest objectiu i excepcionalment, pot fixar els criteris addicionals necessaris per determinar els imports per concedir i les fórmules de repartiment que en permetin el pagament al màxim nombre de sol·licitants.
Pel que fa a les convocatòries que actualment es troben en tràmit, s'habilita el conseller competent en matèria d'habitatge per concedir i pagar les ajudes al màxim nombre de beneficiaris, i se'l faculta per disposar el pagament a prorrata de tots els beneficiaris. D'altra banda, la concessió de l'ajuda i el pagament corresponent s'efectuaran en la forma que determini aquest conseller mitjançant la resolució que ha de dictar a l'efecte, i els tràmits que s'havien de dur a terme amb anterioritat a la concessió de la subvenció es traslladaran al moment de la comprovació posterior. La resolució del conseller ha de tenir en compte les actuals mesures restrictives de desplaçaments per l'estat d'alarma, de manera que ha de possibilitar la tramitació del procediment per via telemàtica.
Amb aquestes mesures s'aconsegueix que els ajuts arribin als beneficiaris amb la màxima celeritat, sense haver d'esperar tota la tramitació que s'ha de seguir per fer les comprovacions oportunes, atès que la situació d'alarma impedeix els desplaçaments dels interessats i l'atenció presencial a la ciutadania. En qualsevol cas, les mesures oportunes s'adoptaran per aconseguir la màxima eficàcia i eficiència en l'assignació dels recursos públics i respectant, en tot cas, els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.
Finalment, el capítol IV estableix mesures excepcionals de suport a la investigació sanitària sobre la COVID-19.
La lluita contra la COVID-19 no es pot dur a terme exclusivament a partir de mesures defensives i de contenció del contagi de la malaltia, sinó que és indispensable fomentar el desenvolupament d'activitats directament dirigides a investigar, desenvolupar i implementar mitjans concrets de lluita activa, tant contra el contagi del patogen, com a l'eradicació d'aquest.
Per tant, a més de contenir i curar la malaltia s'han de fomentar la investigació que permeti tant el desenvolupament d'equipaments de protecció més eficients per a aquells que s'hi enfronten a diari directament; el desenvolupament de mitjans de detecció més ràpids, eficaços i assequibles que permetin una reacció immediata del sistema de salut enfront dels primers símptomes, com també el desenvolupament de fàrmacs que puguin contribuir tant a la curació de la malaltia com a la prevenció d'aquesta.
D'aquesta manera, la lluita contra la COVID-19 és i seguirà essent un objectiu prioritari de l'acció de Govern i el foment de la investigació una eina més activa, atès que la inversió en la investigació i en el coneixement en tot allò que suposa la lluita contra la malaltia generarà un benefici per a la societat molt més enllà del que excedirà, en molt, el merament econòmic.
Per això, l'article 6 d'aquest capítol estableix determinades regles que han de permetre a la Fundació Institut d'Investigació Sanitària de les Illes Balears fer aportacions dineràries de manera immediata i traslladant els tràmits de control i comprovació amb posterioritat al pagament, sempre que vagin destinades a activitats d'utilitat pública o interès social dirigides a la recerca científica i tècnica derivada de l'emergència sanitària causada pel coronavirus COVID-19 i que s'acordin en favor de persones públiques o privades, sense contraprestació directa dels beneficiaris.
Així mateix, mitjançant la disposició addicional primera d'aquest Decret llei, s'introdueix la possibilitat que, durant el període que duri l'estat d'alarma i, si s'escauen, les pròrrogues consegüents, les sessions d'òrgans col·legiats de les administracions publiques autonòmica, insular i local i dels organismes públics de naturalesa institucional o corporativa amb personificació pública es puguin fer per videoconferència.
La disposició final primera modifica el Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19. D'una banda, es modifica l'apartat 1 de l'article 3 per incloure-hi les referències normatives aplicables en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com són l'article 21.3 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, i l'article 17 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. D'altra banda, es modifica el primer paràgraf de l'apartat 2 de l'article 8 per afegir-hi la referència als residus sanitaris de pacients diagnosticats o sospitosos de patir la COVID-19 procedents no només de centres assistencials i de l'activitat assistencial ambulant sinó també de qualsevol altra activitat de les que descriu l'article 3.2 del Decret 136/1996, de 5 de juliol, d'ordenació de la gestió dels residus sanitaris a la comunitat autònoma de les Illes Balears. També es modifica el punt tercer de l'apartat 2 de l'article 8 per afegir-hi una referència a la possibilitat d'utilitzar bosses d'un color distint del verd o del gris establertes per als residus de grup I o II.
III
Davant una crisi sanitària, econòmica i social sense precedents en les darreres dècades, cal una actuació ràpida i eficaç dels poders públics per mitjà dels instruments que l'ordenament jurídic posa a seu l'abast.
Respecte de les decisions que requereixen mesures de caràcter legislatiu, la figura del decret llei, regulada en l'article 49 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, constitueix una eina idònia per afrontar situacions de necessitat extraordinària i urgent com la que s'ha descrit, encara que amb el límit de no poder afectar determinades matèries. En el context d'alarma sanitària que estan afrontant totes les comunitats autònomes, el Govern de les Illes Balears considera plenament adequat l'ús d'aquest instrument per donar cobertura a les disposicions de caràcter temporal i eminentment social que s'han descrit.
El contingut del Decret llei s'adequa als criteris establerts en la jurisprudència del Tribunal Constitucional, atès que respon a l'exigència que hi hagi una connexió de sentit o relació d'adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, que han de ser idònies, concretes i d'eficàcia immediata.
Aquest Decret llei es dicta a l'empara dels títols competencials establerts en els punts 3, 14, 15 i 44 de l'article 30 i en els punts 3, 4 i 5 de l'article 31 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.
Per tot això, a proposta de la consellera d'Afers Socials i Esports, de la consellera de Salut i Consum, del conseller de Mobilitat i Habitatge i del conseller de Medi Ambient i Territori, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 1 d'abril de 2020, s'aprova el següent
Decret llei
Capítol I
Mesures relatives als serveis socials
Article 1
Manteniment dels serveis socials inclosos en la Cartera bàsica de serveis socials
1. Els serveis socials de tipus residencial, els habitatges supervisats i el servei per a l'execució de mesures privatives de llibertat s'han de continuar prestant, amb l'aplicació de les mesures sanitàries i organitzatives aprovades pel Ministeri de Sanitat i les que estableixin les instruccions o els protocols interns.
En els mateixos termes, s'han de continuar prestant els serveis socials comunitaris bàsics, el servei de tutela per a persones incapacitades judicialment, el servei de suport a l'habitatge, les prestacions per a dones víctimes de violència de gènere i per als seus fills i filles i les prestacions econòmiques.
2. Les activitats presencials de la resta de serveis que preveu la Cartera bàsica de serveis socials, aprovada pel Decret 66/2016, de 18 de novembre, s'han de suspendre. No obstant això, es poden continuar prestant els serveis de forma no presencial, preferentment a través de mitjans digitals, amb la finalitat d'assegurar la continuïtat de l'atenció social, sempre que es garanteixi l'assistència correcta a les persones usuàries i el compliment de les mesures adoptades en el marc de la crisi sanitària.
3. Les entitats socials que gestionen alhora un servei d'estades diürnes i un servei residencial poden destinar el personal del servei d'estades diürnes al servei residencial per garantir l'atenció a les persones residents.
Article 2
Manteniment dels concerts socials i dels mòduls econòmics
1. Els concerts socials formalitzats per qualsevol administració pública de les Illes Balears abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, així com els mòduls econòmics corresponents, s'han de mantenir en els mateixos termes mentre duri la crisi sanitària de la COVID-19, sempre que hi concorri algun dels supòsits següents:
Serveis que, d'acord amb l'article anterior, s'han de continuar prestant o que les administracions competents hagin declarat essencials.
Serveis dels quals s'hagin suspès les activitats presencials però en els quals s'hagin adoptat les mesures adients per continuar-ne la prestació de manera no presencial, d'acord amb les instruccions de la Conselleria d'Afers Socials i Esports o l'administració pública competent.
Excepcionalment, les entitats que gestionen serveis que s'hagin suspès poden atendre altres situacions de necessitat mitjançant la prestació de serveis extraordinaris per part del seu personal, d'acord amb l'Ordre SND/295/2020, de 26 de març, per la qual s'adopten mesures en matèria de recursos humans en l'àmbit dels serveis socials davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19.
2. La fórmula de facturació dels dos supòsits prevists en l'apartat anterior ha de seguir el que disposen els plecs dels concerts formalitzats. Pel que fa a les despeses efectuades per les entitats concertades amb posterioritat a la declaració de l'estat d'alarma fins a l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, com també en el cas de serveis extraordinaris, quan no sigui possible l'aplicació de la fórmula prevista en els plecs del concert social formalitzat, la facturació s'ha de tramitar d'acord amb les instruccions que dicti la Conselleria d'Afers Socials i Esports o l'administració pública competent.
3. En el cas dels concerts socials de serveis que s'hagin de suspendre perquè no hi concorren els supòsits de l'apartat primer d'aquest article, s'ha d'aplicar el règim jurídic en matèria de suspensió i execució establert en la normativa de contractes del sector públic.
Article 3
Mesures extraordinàries en matèria de gestió de la renda social garantida
La instrucció i la resolució de les sol·licituds de la renda social garantida presentades durant el període de vigència de l'estat d'alarma establert pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, queda sotmesa a les particularitats següents:
1. Destinataris de la prestació
Nuclis familiars i llars unipersonals en situació de vulnerabilitat econòmica.
2. Requisits dels destinataris
a) El titular de la prestació ha de ser més gran de 18 anys.
b) Les persones destinatàries de la prestació han de residir de manera efectiva a qualsevol dels municipis de les Illes Balears.
c) El nucli familiar no ha de disposar de cap ingrés econòmic o, en cas de disposar-ne, aquests ingressos han de ser inferiors a l'import que els correspondria d'acord amb el barem de la renda social garantida, indicat en l'annex de la Llei 5/2016.
d) Les persones destinatàries de la prestació no han de tenir dret a percebre altres prestacions públiques.
e) Les persones destinatàries de la prestació no poden ser beneficiàries de la renda social garantida o de la renda mínima d'inserció com a membres d'un altre nucli familiar.
f) Les persones destinatàries de la prestació han d'estar al corrent en el pagament de les obligacions derivades de l'aplicació de l'article 23 de la Llei 5/2016.
3. Presentació de sol·licituds
3.1. Les sol·licituds d'inici del procediment regulades en l'apartat 1 de l'article 12 de la Llei 5/2016, les han de presentar, en representació dels interessats, els treballadors socials dels serveis socials municipals o els treballadors socials de les entitats inscrites al Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears.
3.2. Les sol·licituds s'han d'ajustar al model específic aprovat per la Conselleria d'Afers Socials i Esports, el qual es posarà a disposició dels interessats a la Seu Electrònica.
3.3. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar l'informe del professional, que actua en representació de la persona interessada sobre el compliment dels requisits que estableix l'apartat 2, a partir de la informació de què disposi el treballador o treballadora social dels serveis socials municipals o de les entitats inscrites al Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, d'acord amb el model d'informe aprovat per la Conselleria d'Afers Socials i Esports, a disposició dels interessats a la Seu Electrònica. Se n'exceptua la comprovació, per part del treballador o treballadora social, del fet que els destinataris de la prestació no siguin perceptors de la renda social garantida i del requisit regulat per la lletra e) de l'apartat 2 d'aquest article, comprovacions que farà l'òrgan instructor.
3.4. Les sol·licituds s'han de presentar de forma preferentment electrònica o presencial al Registre General de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.
3.5. L'òrgan instructor comprovarà que la sol·licitud i l'informe contenen de forma correcta tota la informació necessària per a la resolució. En cas d'errades o altres incidències en la sol·licitud o en l'informe, l'òrgan requerirà el treballador o treballadora social corresponent perquè, en un termini de deu dies, esmeni la sol·licitud o l'informe.
4. Resolució del procediment
4.1. L'òrgan instructor comprovarà que no hi ha cap sol·licitud anterior de renda social garantida respecte dels destinataris de la prestació. En cas de sol·licitud anterior, la tramitació quedarà suspesa, si escau, fins a l'extinció de la renda social tramitada i reconeguda mitjançant aquestes mesures extraordinàries. Una vegada es pugui tramitar la sol·licitud suspesa, d'acord amb el règim general de la renda social garantida, tots els terminis que regula la Llei 5/2016 es comptaran des de la data en la qual quedin sense efectes aquestes mesures extraordinàries.
4.2. En el termini de quinze dies naturals des de l'entrada de la sol·licitud en el Registre de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, la consellera n'ha de dictar i notificar la resolució. Si transcorre aquest termini i no s'ha dictat i notificat la resolució, la sol·licitud s'ha d'entendre estimada.
5. Import de la prestació econòmica
Per a la determinació de l'import de la prestació econòmica, no és aplicable l'apartat 6 de l'article 8 de la Llei 5/2016.
6. Pagament i durada de la prestació
a) Les prestacions de la renda social garantida atorgades en el marc d'aquestes mesures extraordinàries tindran efectes econòmics des del dia 1 d'abril de 2020.
b) La prestació s'atorga pel període establert en l'apartat 10 d'aquest article.
7. Obligació de comunicació
a) Els destinataris de la prestació han de comunicar al treballador o treballadora social que els representa qualsevol modificació de les circumstàncies personals o patrimonials que puguin afectar el dret a la prestació o l'import, en el termini de tres dies hàbils.
b) Els treballadors socials que hagin actuat en representació dels interessats estan obligats a comunicar, al més aviat possible, qualsevol incidència de la qual tenguin coneixement que suposi una modificació de l'informe que hagi servit de base per a l'atorgament de la prestació.
c) Els destinataris de la prestació han de reintegrar les quanties percebudes per error o indegudament, d'acord amb l'article 23 de la Llei 5/2016.
8. Revisió del compliment dels requisits i les obligacions
Les prestacions atorgades d'acord amb aquestes mesures extraordinàries queden exemptes de l'obligació de revisió regulada en l'apartat 2 de l'article 17 de la Llei 5/2016.
9. Abast de les mesures extraordinàries
a) Aquestes mesures extraordinàries no són aplicables a sol·licituds i procediments derivats de sol·licituds anteriors a la declaració de l'estat d'alarma. Tampoc no s'aplicaran a les sol·licituds presentades directament per la persona interessada.
b) Els articles de la Llei 5/2016 s'han d'aplicar segons la compatibilitat amb les mesures extraordinàries esmentades i amb les mesures i les normes establertes per l'Estat o la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per motiu de l'estat d'alarma.
10. Vigència
a) Les mesures esmentades es mantindran en vigor durant un termini de dos mesos.
b) S'habilita el Consell de Govern, a proposta de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, perquè prorrogui aquestes mesures mentre duri l'estat d'alarma decretat pel Reial decret 463/2020 o es mantengui la situació d'emergència social provocada per la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
Capítol II
Mesures relatives a la selecció de personal per atendre serveis essencials
Article 4
Mesures extraordinàries en matèria de selecció de personal temporal per atendre les necessitats urgents del serveis essencials derivades de l'emergència de salut pública
Quan les necessitats d'efectius necessaris per a la prestació de serveis essencials per atendre l'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19 no es puguin cobrir amb els efectius de personal existents i resulti imprescindible el nomenament de personal funcionari interí o la contractació de personal laboral temporal, s'autoritza, amb caràcter extraordinari, el nomenament o la contractació d'emergència, de manera immediata, en qualsevol de les distintes modalitats funcionarials o laborals previstes legalment.
A aquest efecte, els òrgans competents en matèria de funció pública de cada administració poden establir procediments extraordinaris i d'emergència que assegurin l'agilitat i la immediatesa en la selecció del personal interí o temporal, amb la finalitat de garantir la cobertura adequada del servei públic essencial.
Aquests procediments extraordinaris poden incloure les mesures següents, entre d'altres:
Prioritzar la continuïtat assistencial per sobre dels sistemes ordinaris de selecció i provisió de personal, incloses la supressió de tràmits determinats i la reducció de terminis.
Substituir els informes de control, autorització o fiscalització prèvia per altres sistemes de control o d'intervenció posteriors.
Permetre que, en cas d'exhauriment o d'inoperativitat de les borses de personal, es pugui acudir a altres sistemes de selecció: ofertes genèriques al Servei d'Ocupació, llistes proporcionades pels col·legis professionals, llistes formades per la presentació presencial o telemàtica de currículums. Aquests sistemes i altres de similars, atesa la seva excepcionalitat, no es poden fer servir per a la cobertura interina de llocs de treball vacants de la Relació de llocs de treball.
Aprovar programes genèrics i flexibles d'atenció a la situació d'emergència derivada de la COVID-19 que permetin el nomenament immediat de personal funcionari interí, previst en l'article 10.1.c) del Text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic. Les contractacions de personal temporals i els nomenaments de personal funcionari interí vinculats a aquests programes han de fer constar la causa de crisi excepcional derivada de la declaració de l'estat d'alarma i vincular-ne la durada al termini indispensable per atendre els efectes de la pandèmia.
Una vegada finalitzada la situació d'emergència, s'ha de donar publicitat a les actuacions que s'hagin duit a terme a través dels canals ordinaris i també se n'ha d'informar els representants sindicals.
Capítol III
Mesures relatives a les ajudes al lloguer d'habitatge
Article 5
Mesures relatives a les ajudes al lloguer d'habitatge gestionades o establertes per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
1. El conseller competent en matèria d'habitatge ha d'adoptar les mesures necessàries per agilitar la tramitació i el pagament dels ajuts de lloguer actualment en tramitació, corresponents a les convocatòries dels anys 2018 i 2019, com també ha de convocar amb celeritat les ajudes de lloguer corresponents a l'any 2020. Les mesures s'han d'adoptar per aconseguir la màxima eficàcia i eficiència en l'assignació dels recursos públics i respectant, en tot cas, els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.
2. La concessió dels ajuts s'ha de resoldre de manera immediata. La fiscalització, els controls i les comprovacions oportunes s'han de dur a terme amb posterioritat al pagament. El conseller pot fixar mitjançant una resolució els criteris addicionals necessaris per determinar els imports per concedir i les fórmules de repartiment que en permetin la concessió al màxim nombre de sol·licitants i està facultat per disposar el pagament a prorrata de tots els beneficiaris.
3. Així mateix, la concessió i el pagament dels ajuts de lloguer corresponents a l'any 2020 estan sotmeses a la comprovació posterior dels tràmits i de les justificacions. La tramitació d'aquests ajuts es concretarà mitjançant una resolució del conseller, que ha de possibilitar la tramitació per mitjans telemàtics.
Capítol IV
Mesures relatives al foment de la investigació sanitària
Article 6
Regles relatives a les aportacions dineràries efectuades per la Fundació Institut d'Investigació Sanitària de les Illes Balears per a la investigació científica i tècnica derivada de l'emergència sanitària causada pel coronavirus COVID-19
1. La Fundació Institut d'Investigació Sanitària de les Illes Balears pot fer aportacions dineràries de manera excepcional i immediata sempre que estiguin vinculades al foment d'activitats d'utilitat pública o d'interès social i dirigides a la recerca científica i tècnica derivada de l'emergència sanitària causada pel coronavirus COVID-19 i que s'acordin en favor de persones públiques o privades, nacionals o estrangeres, sense contraprestació directa dels beneficiaris. Aquestes aportacions tenen la consideració d'ajudes fonamentades en raons d'interès públic i social, a efectes de l'article 7.1.c del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2. La convocatòria, concessió i selecció dels beneficiaris d'aquestes ajudes se subjectarà a les previsions dels apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, i no requereixen aprovació de bases, ni estan subjectes a autoritzacions prèvies, com tampoc a les previsions de l'article 8 de l'esmentat Text refós. Els crèdits inicialment autoritzats per a la concessió d'aquestes ajudes públiques es podran ampliar.
3. Els projectes presentats s'analitzaran per una comissió d'experts, designats per la consellera de Salut i Consum, que pot condicionar la proposta de concessió a la introducció de modificacions i adaptacions que considerin necessaris tècnicament, als efectes d'un millor servei a l'interès general i d'una més efectiva lluita contra la COVID-19.
4. La concessió de les ajudes s'ha d'acordar per resolució de la Direcció de la Fundació Institut d'Investigació Sanitària de les Illes Balears, que ha de motivar la utilitat pública o l'interès social concurrent. Els pagaments es duran a terme anticipadament, amb caràcter previ a la realització i justificació de l'activitat que motivi la concessió.
5. En tot cas, les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes han de retre comptes amb aportació de justificants de les despeses en el termini màxim d'un any des de la concessió. Aquest termini es podrà prorrogar per resolució motivada de la Direcció de la Fundació. El reintegrament de les quantitats percebudes pels beneficiaris serà procedent en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
6. Les entitats beneficiàries podran subcontractar total o parcialment l'activitat que constitueixi l'objecte de la disposició dinerària, a efectes d'assolir el compliment dels objectius que la varen motivar, prèvia autorització en tot cas de la Fundació que la concedeix, sense subjecció als requeriments i límits legals ordinaris, si concorr causa justificada d'interès general.
7. La Fundació pot efectuar totes les tasques de comprovació i control financer que resultin precises per garantir l'adequat compliment d'allò que preveu aquest article.
8. Les ajudes concedides s'han de publicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions.
9. La Direcció de la Fundació pot dictar quantes disposicions resultin precises per al desplegament i execució d'aquest article.
10. La Consellera de Salut i Consum, ha de donar compte al Consell de Govern de les ajudes concedides a l'empara d'aquest article.
Disposició addicional única
Mesures extraordinàries per a les sessions d'òrgans col·legiats de les administracions públiques autonòmica, insular i local i dels organismes públics de naturalesa institucional o corporativa amb personificació pública
1. Durant el període que duri l'estat d'alarma i, si s'escauen, les pròrrogues consegüents, les sessions dels òrgans de govern o d'administració de les administracions públiques autonòmica, insular i local i dels organismes públics de naturalesa institucional o corporativa amb personificació pública dels sectors públics instrumentals autonòmic, insular i local, es poden fer per videoconferència, sempre que se n'asseguri l'autenticitat i la connexió plurilateral en temps real, amb imatge i so dels assistents en remot, encara que les normes d'organització o els estatuts d'aquests organismes o administracions no prevegin la realització a distància de les sessions o en facin una regulació distinta de la d'aquesta disposició.
2. En aquests casos, la sessió s'entendrà duita a terme a la seu de l'administració o de l'organisme convocant.
Disposició derogatòria única
Normes que es deroguen
1. Es deroga la disposició final primera del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, que modificava la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Es deixa sense efectes l'apartat 1 del punt III de l'annex 1 de l'Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per limitar la propagació i el contagi de la COVID-19, publicat en el BOIB núm. 33, de 13 de març.
Disposició final primera
Modificacions del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19
1. L'apartat 1 de l'article 3 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, queda modificat de la manera següent:
“1. En la tramitació administrativa i la subscripció de convenis en l'àmbit de la gestió de l'emergència sanitària causada per la COVID-19 no s'han d'aplicar les disposicions que contenen l'apartat 1 de l'article 50 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, en relació amb el article 21.3 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, ni les contingudes en l'article 17 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, respecte dels informes preceptius a càrrec dels serveis jurídics i de la direcció general competent en matèria de pressuposts.”
2. El primer paràgraf de l'apartat 2 de l'article 8 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, esmentat queda modificat de la manera següent:
“2. Els residus sanitaris de pacients diagnosticats o sospitosos de patir la COVID-19, procedents de centres assistencials, de l'activitat assistencial ambulant i de qualsevol altra activitat de les descrites en l'article 3.2 del Decret 136/1996, seran considerats residus de risc i la seva gestió s'atendrà als criteris següents:”
3. El punt tercer de l'apartat 2 de l'article 8 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, esmentat queda modificat de la manera següent:
“3r. Per a la resta de residus procedents de l'atenció sanitària a aquests pacients, com poden ser els equips de protecció individual (EPI), materials de cura, gases, sondes, bosses de sèrum buides, tubuladures i altres, es tindrà en compte la previsió de l'esmentada norma, si bé, en cas d'utilitzar l'opció de doble bossa de galga 300, de capacitat fins a 100 litres i amb tancament de seguretat, excepcionalment aquesta podrà ser de color diferent al groc sempre que resulti identificada com s'estableix a la lletra a) anterior i sens perjudici que s'utilitzin bosses de color distint del verd o del gris establertes per als residus de grup I o II.”
Disposició final segona
Vigència
Aquest Decret llei comença a vigir el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, excepte l'article 1 que té efectes des del dia 16 de març de 2020.
Palma, 1 d'abril de 2020
|
La presidenta |
La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago i Rodríguez La consellera de Salut i Consum Patricia Juana Gómez i Picard El conseller de Mobilitat i Habitatge Marc Pons i Pons El conseller de Medi Ambient i Territori Miquel Mir i Gual |
Francesca Lluch Armengol i Socias
|