Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 3072
Decret llei 5/2020, de 27 de març, pel qual s’estableixen mesures urgents en matèries tributària i administrativa per fer front a l’impacte econòmic i social del COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

I

L'emergència sanitària que ha generat la propagació del COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar mesures de tot tipus per lluitar contra l'onada de contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint. El Govern espanyol, d'acord amb l'article 116.1 de la Constitució, aprovà el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. El passat dia 17 de març, el Govern esmentat ha aprovat el Reial decret 465/2020, que modifica l'anterior en alguns punts; i, en la mateixa data, ha dictat el Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19.

A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprova el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19; i, en sessió de dia 16 de març de 2020, les mesures concretes de caràcter organitzatiu i de prestació de serveis públics de l'Administració de la Comunitat Autònoma i del seu sector públic instrumental, en el marc del Reial decret 463/2020 i de l'Acord de 13 de març de 2020 esmentats.

Així mateix, el Consell de Govern, en sessió de 20 de març de 2020, va aprovar el Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, que es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 40, de 21 de març de 2020.

A l'efecte de complementar les mesures adoptades pel Decret llei 4/2020, de 20 de març, són imprescindibles altres mesures de caràcter tributari i administratiu, que evitin o redueixin l'impacte de l'emergència sanitària esmentada en l'economia, especialment en els sectors més vulnerables, és a dir, en les persones físiques que no són empresaris i en les petites i mitjanes empreses. Per a això, els poders públics ja estan actuant en àmbits com ara les relacions laborals, la seguretat social, les famílies i els serveis socials adreçats als col·lectius particularment vulnerables, el crèdit i la banca o la contractació pública, entre d'altres.

En aquest context, doncs, el Govern de les Illes Balears considera que és imprescindible aprovar amb caràcter d'urgència un conjunt de mesures tributàries i administratives, que exigeixen ser incloses en una norma autonòmica de rang legal, com ara són les que s'aproven en virtut d'aquest Decret llei, perquè es relacionen directament amb la manca de liquiditat dels col·lectius abans esmentats a l'hora de presentar determinades declaracions liquidacions (o autoliquidacions) que s'estan meritant aquests dies, o de sol·licitar ajornaments o fraccionaments de deutes ja liquidats o autoliquidats.

II

D'aquesta manera, el present Decret llei té per objecte establir determinades mesures de rang legal en l'àmbit de les competències tributàries autonòmiques en matèria tributària (capítol I; articles 1, 2 i 3) i en matèria administrativa (capítol II; articles 4 i 5).

Pel que fa a les mesures en matèria tributària, afecten, en primer lloc, l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i l'impost sobre successions i donacions (article 1); en segon lloc, els interessos moratoris inherents a l'ajornament de determinats deutes tributaris gestionats per l'Agència Tributària de les Illes Balears (article 2), i, finalment, les taxes portuàries (article 3).

En relació amb l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics  documentats i l'impost sobre successions i donacions, s'amplia, per als col·lectius abans esmentats, el termini de presentació de les corresponents autoliquidacions (i que per a l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics  documentats en circumstàncies normals és d'un mes a comptar des de la meritació de l'impost en cada cas, i per a l'impost sobre successions i donacions de sis mesos des de la data de la mort del causant, atesos els articles 82 i 90 del Text refós de les disposicions legals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny), de manera que aquests col·lectius disposin automàticament, ex lege, d'un mes addicional a l'acabament del termini ordinari.

 

Aquesta mesura s'entén, evidentment, sens perjudici de la possibilitat que tenen els contribuents de fer la presentació i el pagament dels dos imposts esmentats en qualsevol moment de tot el termini esmentat, especialment per mitjans telemàtics. A aquest efecte, i per afavorir la utilització de mitjans telemàtics, per mitjà de la disposició final segona d'aquest Decret llei, es modifica l'Ordre del conseller d'Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009, per la qual es regula el procediment de pagament i presentació de documentació amb transcendència tributària per via telemàtica i es crea el tauler d'anuncis electrònic de l'Agència Tributària de les Illes Balears, per tal que els usuaris definits en l'article 3 de l'Ordre esmentada puguin presentar per via telemàtica la diligència de pagament i presentació a què fa referència l'annex 2 de l'Ordre esmentada, davant dels registres de la propietat, mercantils i de béns mobles.

Però, a més d'aquesta mesura, i amb un caràcter general per a tots els casos en què es verifiquin els requisits prevists en la normativa general aplicable en matèria d'ajornaments i fraccionaments (particularment, la manca transitòria de liquiditat suficient), s'estableix que no siguin exigibles els interessos moratoris corresponents als primers tres mesos dels ajornaments o fraccionaments que, si s'escau, acordin els òrgans competents de l'Agència Tributària de les Illes Balears respecte de determinats tributs cedits.

Així mateix, s'inclou en aquest Decret llei allò que preveu el punt primer de l'Acord del Consell de Govern de 20 de març de 2020 pel qual s'autoritza l'exempció temporal de pagaments de taxes portuàries i aeroportuàries a les Illes Balears, i s'adopten mesures en matèria de transport de passatgers, amb motiu de l'aplicació del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

Pel que fa a les mesures en matèria administrativa, el Decret llei inclou dues mesures. La primera d'elles, prevista en l'article 4, es refereix al termini de presentació del compte general de la Comunitat Autònoma corresponent a l'exercici de 2019, el qual s'amplia fins al 30 de setembre de 2020.

La segona mesura administrativa, prevista en l'article 5, adopta mesures excepcionals en matèria de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. En aquest sentit, s'ha de dir que la declaració de l'estat d'alarma mitjançant el Reial decret 463/2020, abans esmentat, implica la necessitat de destinar el major nombre possible d'efectius de les policies locals per tal de garantir el compliment de les mesures previstes en el Reial decret esmentat, i també de la resta de disposicions dictades a l'empara d'aquest, amb la finalitat de protegir la salut i la seguretat dels ciutadans. Així, per tal de coadjuvar les tasques dels efectius de les policies locals de les Illes Balears s'ha considerat la possibilitat d'habilitar el personal funcionari en pràctiques que està fent el Curs bàsic de capacitació per a l'accés a la categoria de policia local per a l'any 2020 (41ª promoció), perquè pugui ser incorporat als ajuntaments respectius per dur a terme una part de la fase de pràctiques en el municipi, relacionades amb funcions de suport, mai per al servei operatiu, d'una manera anàloga al que preveu, respecte dels professionals sanitaris en formació, l'Ordre SND/232/2020, de 15 de març, per la qual s'adopten mesures en matèria de recursos humans i mitjans per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

Ara bé, perquè aquesta possibilitat sigui una realitat és necessari suspendre una part del que preveu l'article 181 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, respecte de les persones que han superat la fase d'oposició d'un procés selectiu per a l'accés al cos de policia local de la categoria de policia i han estat nomenades personal funcionari en pràctiques per l'autoritat municipal corresponent durant el 2019 i el 2020 i estan fent el curs bàsic de capacitació. Efectivament, el precepte esmentat disposa, en l'apartat 1, que per al desenvolupament del període de pràctiques en el municipi s'ha d'haver finalitzat en principi el curs de capacitació, tot i que és possible que els funcionaris en pràctiques executin la primera etapa d'aquestes pràctiques si han completat almenys una cinquena part del curs esmentat, circumstància aquesta darrera que, a hores d'ara, tampoc no s'acompleix, i, per tant, no s'ha d'aplicar mentre duri l'estat d'alarma.

Per acabar, el Decret llei inclou quatre disposicions finals, per les quals, d'una banda, es modifiquen puntualment dues normes, a una de les quals (l'esmentada Ordre del conseller d'Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009) ja s'ha fet referència abans; es deslegalitza la modificació d'una d'aquestes normes de rang reglamentari, i s'estableix l'entrada en vigor del Decret llei.

III

Certament, el decret llei, regulat en l'article 49 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears a imatge d'allò que preveu l'article 86 del text constitucional, constitueix un instrument en mans del Govern de la Comunitat Autònoma per afrontar situacions de necessitat extraordinària i urgent com la que abans s'ha descrit, encara que amb el límit de no poder afectar determinades matèries. Com a disposició legislativa de caràcter provisional, la permanència del decret llei en l'ordenament jurídic està condicionada a la ratificació parlamentària corresponent.

En el context d'alarma sanitària que estan afrontant totes les comunitats autònomes, el Govern de les Illes Balears considera plenament adequat l'ús del decret llei per donar cobertura a un conjunt de mesures de caràcter tributari i administratiu directament adreçades a combatre els efectes derivats del COVID-19. Des del punt de vista de l'extensa jurisprudència del Tribunal Constitucional en matèria de decrets lleis, les mesures que ara s'adopten responen a l'exigència que hi hagi una connexió de sentit o relació d'adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, que han de ser idònies, concretes i d'eficàcia immediata.

Per acabar, convé afegir que el present Decret llei troba també ancoratge, des del punt de vista del marc competencial, en el punt 19 de l'article 30 -sobre coordinació i altres facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableix la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat- de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en el punt 28 de l'article 30 i en l'article 127 del mateix Estatut -sobre l'ordenació i regulació de la hisenda de la Comunitat Autònoma-, en els punts 3 i 13 de l'article 31 del mateix Estatut -sobre, respectivament, estatut dels funcionaris de l'Administració local i règim local- i  també en l'article 129 -sobre les competències en matèria tributària- del mateix Estatut, d'acord amb l'abast i les condicions que fixa la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, i en el marc general del sistema de finançament de les comunitats autònomes que preveu l'article 157 de la Constitució espanyola i la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes.

Per tot això, a l'empara de l'article 49 de l'Estatut d'autonomia, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 27 de març de 2020, s'aprova el següent

​​​​​​​

Decret llei

Capítol I Mesures en matèria tributària

Article 1

Ampliació del termini per presentar les declaracions liquidacions de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i de l'impost sobre successions i donacions respecte de determinats obligats tributaris

En l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i en l'impost sobre successions i donacions, i per als obligats tributaris a què es refereix el paràgraf següent, el termini per presentar les declaracions liquidacions corresponents, juntament amb la resta de la documentació exigible en cada cas, que estableixen, respectivament, els articles 82 i 90 del Text refós de les disposicions legals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, queda ampliat en un mes addicional en els casos en què el termini esmentat finalitzi a partir de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei i abans de l'1 de maig de 2020.

Únicament es poden beneficiar de l'ampliació del termini establerta en el paràgraf anterior els subjectes passius de qualsevol modalitat de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats que siguin persones físiques no empresaris, o que tenguin la condició de petita o mitjana empresa en els termes que preveu l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatible amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre efectius i límits financers que defineixen les categories de les empreses i tipus d'empreses considerats per al seu càlcul.

Article 2

Inexigibilitat d'interessos moratoris en ajornaments i fraccionaments de deutes tributaris corresponents a l'impost sobre successions i donacions i a l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats

Per als deutes tributaris relatius a l'impost sobre successions i donacions o a l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats no seran exigibles els interessos moratoris corresponents, com a màxim, als tres primers mesos dels ajornaments o els fraccionaments que, d'acord amb les normes generals aplicables, acordin els òrgans competents de l'Agència Tributària de les Illes Balears, amb ocasió de les sol·licituds que facin les persones o entitats interessades a partir de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei i fins a l'acabament de l'estat d'alarma i, si s'escau, de les pròrrogues d'aquest, declarat inicialment pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

Article 3

Exempció temporal en el pagament de les taxes portuàries a càrrec de les navilieres dels vaixells de passatgers de transbord rodat i dels vaixells de passatgers que prestin servei de línia regular amb destí a ports de competència autonòmica

Des del 20 de març de 2020 i fins a l'acabament de l'estat d'alarma i, si s'escau, de les pròrrogues d'aquest, declarat inicialment pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, s'eximeix el pagament de les taxes portuàries regulades en la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de les taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a càrrec de les navilieres dels vaixells de passatgers de transbord rodat i dels vaixells de passatgers que prestin servei de línia regular amb destí a ports de competència autonòmica.

 

Capítol II Mesures en matèria administrativa

Article 4

Ampliació del termini per presentar el compte general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l'exercici de 2019

En l'exercici de 2020 el termini que preveu el primer paràgraf de l'article 136.4 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per presentar el compte general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears queda ampliat, pel que fa al compte general de l'exercici de 2019, fins al 30 de setembre de 2020.

Article 5

Mesures en matèria de coordinació de policies locals

1. Durant el període de vigència de l'estat d'alarma i, si s'escau, de les pròrrogues d'aquest, declarat inicialment pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, se suspèn la vigència de l'apartat 1 de l'article 181 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, pel que fa a la regla general d'inici del període de pràctiques a l'acabament del curs de capacitació i a la regla especial relativa a la necessitat d'haver completat com a mínim una cinquena part del curs esmentat per poder executar la primera etapa de pràctiques.

2. En aquest període, el personal funcionari en pràctiques que està fent el Curs bàsic de capacitació per a l'accés a la categoria de policia local per a l'any 2020 (41ª promoció), de la categoria de policia local, pot dur a terme de forma immediata en el municipi respectiu una part de la fase de les pràctiques relacionades amb les funcions pròpies de la categoria i, per tant, ha de complir les diverses tasques de suport que se li encarreguin d'acord amb la seva condició.

3. Així mateix, durant el període de pràctiques esmentat, que ha de computar als efectes prevists en l'article 179 del Decret 40/2019 abans esmentat, el personal funcionari en pràctiques ha de rebre les retribucions segons el que estableix l'article 34 bis de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

Disposició final primera

Modificacions del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19

1. S'afegeix un tercer paràgraf en l'apartat 1 de l'article 11 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, amb la redacció següent:

Així mateix, s'autoritza la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors perquè, mitjançant els expedients de modificació de crèdit que calguin, reposi el crèdit a les partides que han causat baixa com a conseqüència de la tramitació de modificacions de crèdit anteriors per finançar actuacions inajornables per fer front a la crisi del COVID-19, quan es rebin ingressos per a la mateixa finalitat.

2. S'afegeix un segon paràgraf en l'apartat 3 de l'article 11 del Decret llei 4/2020 esmentat, amb la redacció següent:

Això no obstant, quan els crèdits de les entitats esmentades tenguin la consideració de fons finalistes, el nivell de vinculació quedarà fixat a nivell de secció, programa i fons.

Disposició final segona

Modificacions de l'Ordre del conseller d'Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009, per la qual es regula el procediment de pagament i presentació de documentació amb transcendència tributària per via telemàtica i es crea el tauler d'anuncis electrònic de l'Agència Tributària de les Illes Balears

1. El primer paràgraf de l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009, per la qual es regula el procediment de pagament i presentació de documentació amb transcendència tributària per via telemàtica i es crea el tauler d'anuncis electrònic de l'Agència Tributària de les Illes Balears, queda modificat de la manera següent:

Als efectes del que disposen l'article 54 del Text refós de la Llei de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1993, de 28 de setembre, i l'article 33 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'impost sobre successions i donacions, els usuaris que tenen la condició de registradors de la propietat, mercantils i de béns mobles poden comprovar el pagament i la presentació de l'impost, dut a terme per via telemàtica, mitjançant l'establiment d'un servei web de consulta (annex 4), d'una aplicació accessible als registradors en el portal de l'ATIB, o de qualsevol altre mitjà que permeti descarregar les diligències de pagament i presentació de l'autoliquidació de l'impost.

2. S'afegeix una nova disposició addicional, la disposició addicional quarta, en l'Ordre esmentada, amb la redacció següent:

Disposició addicional quarta

Presentació telemàtica de la diligència de pagament i presentació davant dels registres de la propietat, mercantils i de béns mobles

Els usuaris definits en l'article 3 d'aquesta Ordre poden presentar per via telemàtica la diligència de pagament i presentació a què fa referència l'annex 2, davant dels registres de la propietat, mercantils i de béns mobles, sempre que compleixin els requisits que estableixin aquests registres.

A aquests efectes, els usuaris, que han de complir els requisits prevists en l'article 4 d'aquesta Ordre i s'han d'identificar d'acord amb els mitjans establerts en aquesta Ordre, poden sol·licitar a l'ATIB la tramesa telemàtica de la diligència esmentada.

Disposició final tercera

Deslegalització

La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, mitjançant ordre, pot modificar les normes que es modifiquen per mitjà de la disposició final segona d'aquest Decret llei.

Disposició final quarta

Entrada en vigor

Aquest Decret llei comença a vigir el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 27 de març de 2020

 

La presidenta

La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors

Francina Lluch Armengol i Socias

Rosario Sánchez Grau

 

 

La consellera d'Administracions Públiques i Modernització  
Isabel Castro Fernández