Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 1006
Decret llei 2/2020, de 31 de gener, de mesures urgents per impulsar i estimular el Parc Balear d’Innovació Tecnològica (ParcBit)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El Parc Balear d'Innovació Tecnològica (en endavant, ParcBit) va ser creat per mitjà de la Llei 2/1993, amb l'objectiu de convertir les Illes Balears en un referent en matèria d'innovació tecnològica. L'objectiu del ParcBit és crear i implantar empreses de base tecnològica a la nostra comunitat autònoma. Es constitueix així com un pol d'atracció de talent innovador que genera noves formes de negoci amb base tecnològica. Actualment més de 175 empreses tenen seu al ParcBit i moltes d'elles han sorgit del procés d'incubació duit a terme per la Fundació Bit, la qual cosa mostra les virtuts i la validesa d'aquest model de gestió innovador.

El ParcBit s'ha consolidat amb la implantació d'empreses d'alt valor afegit en sectors com les tecnologies de la informació i la comunicació, la biotecnologia, la química o el sector audiovisual. Aquesta concentració d'empreses ha propiciat el naixement de clústers sectorials (Turistec, BIOIB, Balears.t, QliqIB i Balearic Marine Cluster) que potencien encara més aquestes àrees i s'instal·len al Parc.

No obstant això, la conjuntura que es presenta davant la previsible desacceleració econòmica i els efectes del Brexit —entre els quals cal destacar el potencial nombre d'empreses tecnològiques presents en el Regne Unit que cerquen noves ubicacions—, posen de relleu una gran oportunitat que no es pot perdre i, alhora, la necessitat de posar límits a altres usos (com ara administratius o comercials) que, si bé són necessaris de forma complementària, no poden ser els principals d'un parc tecnològic si realment es vol diversificar l'economia de les Illes Balears.

El ParcBit, la Universitat de les Illes Balears (UIB) i l'Hospital Universitari Son Espases (HUSE), formen un triangle geogràfic que també ha de ser estratègic per a les Illes Balears. Les empreses d'alt valor afegit instal·lades al ParcBit han d'aprofitar la proximitat, tant física com d'activitats, amb les institucions que concentren bona part de la generació de coneixement d'aquesta comunitat, UIB i HUSE, per fer part de l'ecosistema innovador i emprenedor que facilitarà la diversificació del model econòmic de les Illes Balears.

El ParcBit ha de ser el motor de la generació i atracció de professionals altament qualificats. És necessari, doncs, fer un Parc més atractiu, per la qual cosa s'han d'establir un conjunt d'incentius a la implantació de noves empreses, així com mecanismes de simplificació administrativa que facilitin la implantació ràpida de projectes innovadors al Parc.

La Llei 2/1993, de 30 de març, de creació del Parc Balear d'Innovació Tecnològica, establia les regles generals que van regir el planejament urbanístic, la selecció de terrenys, la tramitació i el finançament, i disposava que la planificació urbanística del Parc Balear d'Innovació Tecnològica s'havia de realitzar mitjançant unes normes subsidiàries i complementàries, la formulació, la tramitació i l'aprovació definitiva de les quals corresponien al Govern de la Comunitat Autònoma. En desplegament d'aquesta Llei, el Consell de Govern, en la sessió de 7 de febrer de 1997, adoptà l'Acord d'aprovació definitiva de les Normes subsidiàries complementàries, que defineixen la ubicació i les característiques fonamentals del Parc; i, en la sessió de 22 de gener de 2010, adoptà l'Acord d'aprovació definitiva de la modificació puntual número 4 del Pla Especial de Desenvolupament del ParcBit.

La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, deroga expressament la Llei 2/1993 esmentada, i estableix, a més, en la disposició addicional novena, que l'ordenació urbanística del Parc Balear d'Innovació Tecnològica s'ha de dur a terme mitjançant el Pla General d'Ordenació del municipi de Palma, que pot preveure'n l'ordenació detallada mitjançant un pla especial que s'ha de tramitar i aprovar d'acord amb el que disposa la legislació urbanística, sense perjudici que el pugui formular el Govern de les Illes Balears.

La derogació de la Llei 2/1993 implica, en la pràctica, i al marge de la vigència de les normes urbanístiques que li són d'aplicació, com ara les Normes subsidiàries complementàries i el Pla Especial de Desenvolupament del ParcBit abans esmentades, una certa inseguretat jurídica pel que fa a la situació actual del ParcBit. Per això, resulta necessari que el Govern de les Illes Balears adopti, amb caràcter d'urgència, tot un seguit d'actuacions per tal de pal·liar les mancances normatives i de delimitar determinades qüestions que hagin pogut quedar sense cobertura legal, amb la finalitat de mantenir l'esperit de la Llei de creació del Parc, garantir que la seva execució no es pugui convertir en matèria d'especulació i, en definitiva,  impulsar i estimular la implantació de noves empreses, cosa que ha de repercutir positivament en l'economia de les Illes Balears. Actuacions que, en qualsevol cas, atès el seu caràcter extraordinari i urgent, no es poden dur a terme amb una tramitació normativa ordinària.

L'article 49 de l'Estatut d'autonomia permet al Govern dictar mesures legislatives provisionals, en forma de decret llei, en casos de necessitat extraordinària i urgent, les quals no poden afectar matèries determinades. Es tracta d'una figura inspirada en la que preveu l'article 86 de la Constitució espanyola, l'ús de la qual ha produït una jurisprudència extensa del Tribunal Constitucional. L'alt tribunal ha insistit que la definició, pels òrgans polítics, d'una situació d'extraordinària i urgent necessitat ha de ser explícita i raonada, i que hi ha d'haver una «connexió de sentit» o relació d'adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, que han de ser idònies, concretes i d'eficàcia immediata. És un exponent d'aquesta doctrina constitucional la recent Sentència 12/2015, de 5 de febrer, en la qual es recullen els pronunciaments reiterats de l'alt tribunal sobre la utilització d'aquest instrument normatiu.

En aquest context, el Decret llei de mesures urgents per a l'impuls i estímul del Parc Balear d'Innovació Tecnològica (ParcBit) té un doble objectiu: permetre el desenvolupament i l'atracció de projectes innovadors relacionats amb la tecnologia i la recerca, i incloure en el cos normatiu els mecanismes necessaris per gestionar el funcionament del Parc.

Per poder dur-lo a terme, es defineixen les activitats permeses dins el Parc, posant èmfasi en tot allò que és susceptible d'establir-se dins un parc tecnològic, i limitant els usos que podrien esdevenir no convenients. Les activitats actuals d'empreses o organismes ja presents al Parc es mantenen, però se'n limita el creixement a un 10 % de la superfície actual. També es disposen mesures d'incentius fiscals i de simplificació administrativa que facilitin la implantació de noves empreses tecnològiques al Parc.

Aquest Decret llei consta de 5 articles, una disposició addicional, una disposició transitòria, una disposició derogatòria, una disposició final i un annex.

L'article 1 disposa l'objecte del Decret llei i la finalitat del ParcBit. L'article 2 estableix quines activitats empresarials estan permeses sobre la base de les finalitats definides en l'article 1 i diferencia les activitats principals de les complementàries; qualsevol activitat d'empreses o entitats ja establertes al Parc es considera com a permesa, si bé queda limitada a un creixement màxim del 10 % en superfície si no es considera com a activitat principal. L'article 3 dona cobertura jurídica als instruments de gestió del Parc: els Estatuts, el Reglament interior i la Comissió d'Admissions de Clients del ParcBit. L'article 4 estableix mesures encaminades a incentivar el lloguer d'espais al Parc i la construcció de nous edificis. L'article 5 estableix diferents mesures adreçades a la simplificació administrativa de nous projectes aprovats com a principals per la Comissió d'Admissions.

Finalment, el Decret llei conté una disposició addicional, mitjançant la qual s'estableix que el pla especial dels terrenys del ParcBit que preveu la Llei 12/2017, o l'instrument d'ordenació corresponent, ha de recollir els usos de les empreses que, en el moment que entri en vigor aquest Decret llei, ocupin el ParcBit, així com els usos prevists per a projectes futurs definits en l'article 2; una disposició transitòria que disposa que els projectes ja aprovats pel Consell de Govern o per la Comissió Tècnica es consideren també com a permesos, però quedaran limitats a una ampliació d'espais màxima d'un 10 % de la superfície actualment emprada o de l'aprovada al projecte; una disposició derogatòria, que deroga les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin a la norma, la contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa; una disposició final, que estableix l'entrada en vigor del Decret llei l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i un annex, que descriu les activitats principals i complementàries.

Per tot això, a l'empara de l'article 49 de l'Estatut d'autonomia, a proposta de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 31 de gener de 2020, s'aprova el següent

 

DECRET LLEI

 

Article 1

Objecte

Aquest Decret llei té per objecte establir mesures urgents per impulsar i estimular el Parc Balear d'Innovació Tecnològica (ParcBit), instrument de desenvolupament econòmic en el món de les noves tecnologies que té com a finalitat ser el nucli inicial de generació i difusió de la innovació, promoure la innovació tecnològica a les Illes Balears, afavorir la implantació de professionals qualificats i potenciar la creació i actuació d'empreses d'alt valor afegit.

Article 2

Activitats permeses

1. Les activitats permeses al Parc es divideixen en dues tipologies: principals i complementares, d'acord amb la descripció que figura a l'annex d'aquest Decret llei. Constitueixen les activitats principals les que, sense limitació d'espai, es consideren com a desitjables i fonamentals per acomplir els objectius del Parc. Les activitats complementàries es consideren necessàries però no fonamentals per al Parc i es limiten a 400 metres quadrats de sostre per a cada activitat complementària.

2. Es consideren activitats principals les activitats industrials telemàtiques, les quaternàries d'avantguarda, l'R+D i les de telecomunicacions. També són considerades com a activitats sense limitació d'espai les de magatzem, sempre que estiguin associades a una activitat principal.

3. Es consideren activitats complementàries les activitats comercials, els establiments públics i els equipaments esportius, docents i administratius i institucionals.

Article 3

Gestió del Parc

1. Els Estatuts del ParcBit han de regir els serveis i elements d'ús comú del ParcBit, els mecanismes i el procediment d'accés i instal·lació de les empreses dins del Parc i el seu funcionament. Tots els propietaris i usuaris del ParcBit han d'observar i complir les disposicions contingudes en els Estatuts i en el Reglament de règim interior del Parc, així com la legislació vigent i aplicable.

2. El Reglament de règim interior del ParcBit té per objecte establir un conjunt de normes per regular la conservació i manteniment de la urbanització i els seus serveis, així com la seva adequada utilització i l'ordenació dels detalls de convivència i comportament dins el Parc d'Innovació Tecnològica, tant en les zones exteriors, com en les parcel·les i locals.

3. A fi de verificar que els interessats a instal·lar-se al Parc compleixen els requeriments prevists en l'article 2, així com en els supòsits de modificació de l'activitat, quan ja hi estan instal·lats, han de sotmetre obligatòriament el seu projecte d'instal·lació i ús o, si s'escau, la modificació al control previ i a l'aprovació de la Comissió d'Admissió de Clients del ParcBit. Els solars, parcel·les, locals, mòduls o unitats només poden destinar-se a l'activitat o activitats que la Comissió d'Admissió de Clients hagi aprovat prèviament. La Comissió d'Admissió de Clients disposa de normativa pròpia.

4. La composició de la Comissió d'Admissió de Clients del ParcBit s'ha d'aprovar mitjançant una resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 4

Mesures d'incentiu i ajudes

El Govern de les Illes Balears ha de fomentar iniciatives de reducció de càrregues fiscals, així com la creació de línies d'ajudes encaminades a facilitar l'entrada de noves empreses que desitgin exercir una activitat principal al Parc, o a d'altres parcs o centres dependents de la Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia, tant a locals ja existents com a edificis de nova construcció.

Article 5

Simplificació i agilització administrativa

Els projectes aprovats per la Comissió d'Admissions del ParcBit (o a uns altres parcs o centres dependents de la Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia) com a activitats principals han de tenir prioritat en la tramitació administrativa i s'han de reduir a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, llevat dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.

Disposició addicional única

Pla especial dels terrenys del ParcBit

El pla especial dels terrenys del ParcBit que preveu l'apartat 2 de la disposició addicional novena de la Llei 12/2017, o l'instrument d'ordenació corresponent, ha de recollir les activitats de les empreses que, en el moment que entri en vigor aquest Decret llei, ocupin el ParcBit, així com les activitats per a projectes futurs definits en l'article 2.

Disposició transitòria única

Projectes aprovats

Els projectes ja aprovats pel Consell de Govern o per la Comissió Tècnica quan entri en vigor aquest Decret llei es consideren també com a permesos, però queden limitats a una ampliació d'espais màxima d'un 10 % de la superfície actualment emprada o de l'aprovada en el projecte, sempre que aquesta ampliació no superi les determinacions d'edificabilitat a la parcel·la previstes en el pla especial.

 

​​​​​​​Disposició derogatòria única

Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin a aquest Decret llei, el contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret llei entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 31 de gener de 2020

La consellera d'Administracions Públiques i Modernització

El vicepresident, president per suplència del Consell de Govern

Isabel Castro Fernández

Juan Pedro Yllanes Súarez

(Art. 2 del Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears)

 

ANNEX ​​​​​​​Descripció de les activitats principals i complementàries

1. Principals

Industrial telemàtic. El producte d'aquesta activitat pot ser transferit com a informació digitalitzada. Dins aquesta activitat es poden incloure, per exemple, els platós de televisió, els centres de processament de dades i estudis gràfics en els quals el producte i el seu desenvolupament sigui eminentment digital, com per exemple models en 3D o animació i dibuix per ordinador, o creació de continguts audiovisuals digitals, ja sigui de naturalesa pública o privada.

Quaternari d'avantguarda. Comprèn les activitats del sector econòmic amb serveis altament especialitzats en l'evolució més puntera, com són investigació, desenvolupament tecnològic, innovació o informació, i tot el que es pugui entendre com avanços d'alta tecnologia o indústria més avançada. Es poden posar els exemples de les telecomunicacions, la indústria tecnològica, la industria biotecnològica, la informació telemàtica, els avanços en la medicina o en altres professions, els bioserveis, la biotecnologia blava, etc., ja siguin de naturalesa pública o privada.

R+D. Qualsevol activitat vinculada al desenvolupament de tecnologies avançades i d'investigació científica o de qualsevol altre tipus de promoció de desenvolupament que pugui ser incentivada des del Parc Tecnològic, vinculada a la promoció inicial i la investigació. Aquestes activitats, com a principals o bàsiques, poden donar cabuda, sense cap limitació, a altres activitats que s'hagin de desenvolupar com a suport d'aquestes, de manera que permetin el suport, la investigació i el bon desenvolupament de les primeres.

Telecomunicacions. Corresponen a aquesta activitat detallada les instal·lacions de telecomunicació. S'inclouen en aquest ús els serveis de correus, telègrafs, telèfons, ràdio, televisió, transmissió de dades, serveis de comunicació, etc., ja siguin de naturalesa pública o privada.

2. Complementàries

Comercial. Als efectes d'aquesta norma tenen la condició d'activitats comercials les activitats i establiments de venda al detall i a l'engròs i de distribució de qualsevol tipus de producte, segons les definicions dels articles 2 i 4 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.

Establiment públic. Establiments d'activitats integrades en el sector de la restauració (Llei turística) com els que, oberts al públic, es dediquen a subministrar de manera professional i habitual menjar o begudes per consumir al mateix establiment. Aquest ús comprèn els establiments de restaurant, cafeteria, bar i similars, de servei directe a l'usuari.

Equipament esportiu. Activitats destinades a la pràctica, ensenyança o exhibició d'especialitats esportives o de cultura física. No inclou activitats lligades físicament i funcionalment a altres usos, tals com universitaris, docents, etc. S'inclouen en aquesta situació, a títol d'exemple, les instal·lacions esportives a l'aire lliure i les cobertes, gimnasos, poliesportius, etc.

Magatzems. És l'activitat corresponent al dipòsit, conservació, guarda o distribució d'objectes o mercaderies sense servei de venda directa al públic, encara que sí a venedors minoristes.

Equipament docent. Activitats d'ús públic, col·lectiu o privat, destinades a la formació humana i intel·lectual de les persones en els seus diferents nivells. Només es permeten les activitats docents relacionades amb àmbit tecnològic o científic, com poden ser les escoles de programació, la formació avançada científica i tecnològica, de disseny digital, o activitats creatives relacionades amb les noves eines digitals audiovisuals.

Equipament administratiu i institucional. Activitats d'ús públic de representació, burocràtiques o tècniques de l'administració estatal, autonòmica o local. Inclou, a títol d'exemple, centres del Govern de les Illes Balears, conselleries, serveis perifèrics de l'Estat, delegació d'Hisenda, etc.