Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 740170
Decret 46/2024 de 8 de novembre del Consell de Cooperació de les Illes Balears
Preàmbul
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix en l'article 105 que els poders públics de les Illes Balears han de vetllar per fomentar la pau, la solidaritat, la tolerància, el respecte dels drets humans i la cooperació per al desenvolupament amb els països i les poblacions estructuralment menys desenvolupats, amb la finalitat última d'erradicar la pobresa.
La denominada crisi de la globalització defineix noves geografies de la pobresa i la desigualtat en un moment històric clau, en el qual situacions com l'emergència climàtica i la pandèmia global fan palesa la nostra ecodependència i la interdependència dels problemes. Després de més de mig segle de polítiques de cooperació, és evident la necessitat de cooperar amb una lògica de transformació social que no només se centri en les intervencions als països i territoris objecte d'actuacions de cooperació, sinó que també contribueixi que la ciutadania de les Illes Balears prenguem consciència d'aquestes desigualtats i de la nostra responsabilitat en les causes dels problemes com a ciutadania global, i ens empoderem i esdevinguem protagonistes de la transformació d'aquesta realitat. El sector ha viscut una transformació en el seu conjunt, pel que fa a la forma de cooperar mateix, a la tipologia dels programes i les accions, als recursos disponibles, als actors implicats i les seves relacions, així com al context nacional i internacional de la cooperació al desenvolupament. És per això que parlam de cooperació per a la transformació global.
La política balear de cooperació es fonamenta en la plena realització dels drets humans de totes les persones, en la lluita contra la pobresa i en l'assumpció pels agents dels seus rols respectius com a titulars de drets, obligacions i/o responsabilitats. És una política que posa en el centre la sostenibilitat ecològica i l'empoderament de l'agenda feminista i de les seves organitzacions i deixa enrere visions economicistes del desenvolupament en favor de la sostenibilitat de la vida de les persones i les comunitats en relació amb la natura.
Davant aquesta situació, tenim la necessitat i la responsabilitat de configurar un nou sistema de cooperació de les Illes Balears més estratègic, més flexible i obert i amb més capacitat de resposta, que faciliti el diàleg entre els diferents agents i elements d'aquesta política; un model més democràtic i participatiu, tant amb els agents de les Illes Balears com amb els agents del Sud.
L'article 15 de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, fa referència al Consell de Cooperació de les Illes Balears com un dels òrgans adscrits a la conselleria competent en la matèria fonamental per a la coordinació i la participació dels principals actors del sector en aquesta nova política de cooperació per a la transformació global. El Consell de Cooperació de les Illes Balears, compost pels principals actors de la cooperació per a la transformació global de les Illes Balears, és l'òrgan encarregat de definir i aplicar de manera participativa les polítiques de cooperació en l'àmbit de les Illes Balears, començant per la definició dels àmbits estratègics.
Aquest Decret conté divuit articles, una disposició addicional una disposició derogatòria i una disposició final, i és coherent amb els principis de bona regulació que estableix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Cal posar de manifest que compleix els principis de necessitat i eficàcia, atès que respon a la necessitat de determinar la composició, l'organització i el funcionament del Consell de Cooperació de les Illes Balears, previst en la Llei 8/2023. També és conforme als principis de transparència i eficiència, atès que racionalitza la gestió dels recursos públics, i compleix el principi de proporcionalitat. Pel que fa al principi de transparència, l'elaboració del decret s'ha obert la participació a la ciutadania, les administracions públiques i les entitats afectades, com es fa palès amb la consulta prèvia i els mecanismes de transparència activa mitjançant la publicació de tot el procediment.
Finalment, d'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, aquest Decret respon als principis de qualitat i simplificació, atès que, de conformitat amb el caràcter de la norma, no conté restriccions de drets ni imposa obligacions als ciutadans.
En virtut de l'article 41 de la Llei 1/2019, correspon als consellers, com a membres del Govern, preparar i presentar al Govern els avantprojectes de llei i projectes de decret relatius a les qüestions pròpies de la seva conselleria.
Per tot això, a proposta de la consellera de Famílies i Afers Socials, d'acord amb el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 8 de novembre de 2024
DECRET
Article 1
Naturalesa i adscripció
1. El Consell de Cooperació de les Illes Balears és l'òrgan col·legiat consultiu i de participació en la definició i l'aplicació de les polítiques de cooperació per a la transformació global en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. El Consell de Cooperació de les Illes Balears està adscrit a la Conselleria de Famílies i Afers Socials.
Article 2
Funcions
1. Són funcions del Consell de Cooperació de les Illes Balears:
a) Planificar les polítiques de cooperació per a la transformació global de les Illes Balears.
b) Avaluar les polítiques finançades amb fons de la Comunitat Autònoma o cofinançades amb altres entitats públiques o privades.
c) Conèixer els avantprojectes de llei i qualsevol altra disposició de caràcter general que reguli matèries concernents a la cooperació per a la transformació social i participar-hi.
d) Formular i aprovar el document d'àmbits estratègics de la cooperació per a la transformació global de les Illes Balears.
e) Elaborar, per iniciativa pròpia, informes, recomanacions i propostes sobre la política i les actuacions de cooperació de la Comunitat Autònoma.
f) Promoure i facilitar la participació de les entitats implicades en la cooperació.
g) Realitzar el seguiment del compliment de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, així com dels recursos invertits en ajuda oficial al desenvolupament, les accions realitzades i mecanismes de control complerts.
h) Informar sobre els assumptes tractats en els espais de coordinació en matèria de cooperació local, regional i internacional en els que participi la Conselleria de Famílies i Afers Socials.
i) Publicar les memòries de gestió anuals elaborades per la Direcció General de Cooperació i Immigració. El termini per emetre els informes a què es refereix aquest article és de trenta dies des de la recepció de la petició d'informe en el seu registre.
Article 3
Composició
1. El Consell de Cooperació de les Illes Balears està integrat per la presidència, la vicepresidència i les vocalies que es detallen en l'apartat 4 d'aquest article.
2. La presidència és exercida pel conseller o consellera de Famílies i Afers Socials, competent en matèria de cooperació per a la transformació global.
3. La vicepresidència és exercida pel director o directora general de Cooperació i Immigració, competent en matèria de cooperació per a la transformació global, o la persona que delegui. Substitueix el president o presidenta en casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra causa legal.
4- Integren el Consell de Cooperació les vocalies que es detallen a continuació, que ocupen les persones que nomeni el president o presidenta a proposta de les institucions i entitats representades, distribuïdes de la manera següent:
a. Una persona en representació de la Direcció General de Coordinació i Transparència de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques.
b. Una persona en representació de l'Institut Balear de la Dona.
c. Una persona en representació de la Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu de la Conselleria d'Educació i Universitats.
d. Una persona en representació del Fons Mallorquí de Cooperació.
e. Una persona en representació del Fons Menorquí de Cooperació.
f. Una persona en representació del Fons Pitiús de Cooperació.
g. Dotze persones en representació de les organitzacions no governamentals per al desenvolupament que estiguin constituïdes legalment i inscrites en el Registre d'ONGD de les Illes Balears:
— Sis persones proposades per les entitats amb seu a Mallorca.
— Tres persones proposades per les entitats amb seu a Menorca.
— Tres persones proposades per les entitats amb seu a les Pitiüses.
h. Dues persona en representació de la Coordinadora d'ONGD de les Illes Balears.
i. Una persona en representació de la Coordinadora de Comerç Just de les Illes Balears, Equitables.
j. Una persona en representació de la Universitat de les Illes Balears.
k. Una persona representant de cada un dels grups polítics amb representació en el Parlament de les Illes Balears.
l. Dues persones en representació de les organitzacions sindicals de l'àmbit autonòmic que duguin a terme activitats de cooperació per a la transformació global.
m. Una persona en representació del Consell de la Joventut de les Illes Balears.
n. Una persona en representació del Consell de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals (Consell LGTBI)
5. Les vocalies poden ser ocupades pels membres suplents, que han d'haver estat nomenats degudament.
6. El Ple del Consell de Cooperació pot aprovar per majoria simple la proposta de modificació de la composició del Consell per a la incorporació de noves vocalies, a mesura que els agents balears de cooperació per a la transformació global prevists en la Llei no inclosos en l'apartat 4 duguin a terme actuacions de cooperació per a la transformació global als territoris del Sud o a les Illes Balears. La modificació de la composició amb incorporació de noves vocalies haurà de seguir els tràmits prevists per la modificació d'aquest decret.
7. El president o presidenta pot convocar, quan ho consideri necessari, les persones expertes que, pels seus coneixements o les seves activitats professionals, puguin contribuir, amb veu sense vot, a un millor desenvolupament de les tasques del Consell de Cooperació.
8. El president o presidenta, a proposta del director o directora general de Cooperació i Immigració, competent en matèria de cooperació per a la transformació global, ha de nomenar el secretari o secretària entre el personal tècnic adscrit a la direcció general esmentada, el qual actua amb veu sense vot. En casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra causa legal, l'ha de substituir un altre tècnic o tècnica adscrit a la mateixa direcció general, nomenat i separat de la mateixa manera que el secretari o secretària titular.
9. Les persones que componen del Consell de Cooperació es comprometen a informar dels canvis que es produeixin i a mantenir actualitzades les dades referents a l'entitat, organització o institució que representen.
Article 4
Elecció de les vocalies
1. Totes les vocalies del Consell de Cooperació s'han de renovar dins els sis mesos següents a l'inici de cada legislatura. En aquest termini, cada institució i entitat del Consell de Cooperació ha de proposar les seves persones representants, titulars i suplents, i ho ha de comunicar seguidament al president o presidenta del Consell, que els ha de nomenar. Cal actuar de la mateixa manera en els casos de renúncia de funcions o nomenament d'una altra persona en representació de la institució.
2. Quan el membre titular no pugui assistir a una sessió del Consell de Cooperació, l'ha de substituir el suplent, que ha d'haver estat nomenat degudament. En cap cas no es pot delegar la representació en altres persones.
3. Per elegir les vocalies de les entitats privades sense ànim de lucre, cal ajustar-se al procediment següent:
a. La Direcció General de Cooperació i Immigració convocarà les organitzacions no governamentals per al desenvolupament inscrites en el Registre d'ONGD de les Illes Balears perquè presentin la seva candidatura per representar les entitats d'una de les illes. En la candidatura s'han d'especificar els noms de les persones que es proposen per ocupar la vocalia, el titular i el suplent. No poden presentar candidatura la Coordinadora d'Organitzacions no Governamentals per al Desenvolupament de les Illes Balears ni la Coordinadora de Comerç Just de les Illes Balears, Equitables.
b. Les candidatures presentades s'han de publicar al web de la Direcció General de Cooperació i Immigració en un termini no inferior a tres dies anteriors als dies assenyalats per efectuar la votació.
c. Es donarà un termini de tres dies per votar les candidatures presentades. La votació es farà telemàticament a la pàgina web de la Direcció General de Cooperació i Immigració, mitjançant un certificat del president o presidenta de l'entitat en el qual es faci constar la representació de les persones que actuen com a electores.
d. La votació es farà segons el formulari facilitat per la Direcció General, en el qual s'han de marcar amb una creu les entitats privades sense ànim de lucre seleccionades. Es pot marcar un màxim de quatre entitats per elegir, si tenen seu a Mallorca, i de dues en els casos de les entitats amb seu a Menorca i a les Pitiüses.
e. En cas d'empat entre dues o més candidatures, es convocarà una segona votació entre les candidatures empatades.
f. El president o presidenta ha de nomenar vocals del Consell de Cooperació les persones representants de les entitats sense ànim de lucre que hagin resultat elegides.
4. Per elegir la vocalia en representació de les organitzacions sindicals de l'àmbit autonòmic que duguin a terme activitats de cooperació per a la transformació global, també cal ajustar-se al procediment indicat en l'apartat anterior.
Article 5
Funcionament
1. El Consell de Cooperació es reuneix en dos tipus de sessions:
a. En sessió ordinària, cada quatre mesos.
b. En sessió extraordinària, a iniciativa del president o presidenta, o quan ho sol·liciti la majoria absoluta de les persones que el componen.
2. El Ple del Consell de Cooperació pot constituir grups de treball per tractar temes específics, coordinats per la persona que designi el president o presidenta.
Article 6
Mandat i cessament
1. El mandat de les persones que ocupen les vocalies es de quatre anys, coincidint amb la legislatura autonòmica, i s'ha de renovar per a totes quan comenci. No obstant, han de continuar exercint les seves funcions fins que les persones que les han de substituir prenguin possessió del càrrec. El mandat és renovable per períodes de la mateixa duració.
2. La condició de membres del Consell de Cooperació està supeditada a la permanència en el càrrec en virtut del qual hagin estat proposats i, posteriorment, nomenats.
En el cas de que es produeixi el cessament d'una persona en el càrrec que fonamenta la seva condició de membre del Consell de Cooperació, aquesta persona haurà de continuar com a membre de l'òrgan fins que la persona proposada per l'entitat representada per substituir-la sigui nomenada formalment com a membre. No obstant, el president o presidenta i el vicepresident o vicepresidenta cessa quan cessin dels càrrecs pels quals hagin estat nomenats i seran substituïts automàticament per les persones que les substitueixin en aquests càrrecs.
3. El cessament de les persones que ocupin les vocalies es produeix per alguna de les causes següents:
a. Automàticament, per la finalització del termini del mandat, sense perjudici del que disposa l'apartat 1 d'aquest article.
b. Per renúncia, acceptada pel president o presidenta del Consell.
c. A petició de l'entitat que representi, acceptada pel president o presidenta del Consell.
4. En cas que es produeixi el cessament d'una persona en el càrrec que fonamenti la seva condició de membre del Consell de Cooperació, aquesta persona ha de continuar com a membre de l'òrgan fins que la persona proposada per substituir-la per l'entitat representada sigui nomenada formalment com a membre.
Article 7
Suport al Consell de Cooperació
1. La Direcció General de Cooperació i Immigració ha d'aportar els mitjans humans i materials necessaris per al bon funcionament del Consell de Cooperació.
2. Per assistir a les reunions del Consell de Cooperació o dels grups de treball, els membres representants de les entitats sense ànim de lucre amb seu a Menorca o a les Pitiüses tenen dret a viatjar a compte de la Direcció General de Cooperació i Immigració del Govern de les Illes Balears quan les sessions es celebrin de forma presencial, i a percebre les indemnitzacions per despeses de transport i d'allotjament regulades en els articles 12 a 15 del Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, amb els mateixos requisits, condicions i quantia que els que disposen aquests preceptes i les disposicions de desplegament, sense necessitat d'autorització prèvia del director o directora general de Cooperació i Immigració, i amb el límit màxim de 24 hores i d'una pernoctació per reunió, als efectes del que disposen, respectivament, els articles 13 i 15 del Decret 16/2016.
Article 8
Funcions de la presidència
1 Són funcions de la presidència:
a. Representar el Consell de Cooperació de les Illes Balears.
b. Convocar les sessions, ordinàries i extraordinàries, i fixar-ne l'ordre del dia.
c. Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causes justificades.
d. Informar les persones titulars de les vocalies sobre les activitats que es duguin a terme.
e. Convidar a les sessions persones que puguin aportar informació o mitjans necessaris per acomplir les tasques encomanades.
f. Dirimir amb el seu vot els empats, a l'efecte d'adoptar acords.
g. Exercir qualssevol altres funcions que siguin inherents a la presidència.
2 La persona titular de la presidència pot delegar les seves funcions en la titular de la vicepresidència o, si escau, en qualsevol altra persona integrant del Consell de Cooperació.
Article 9
Funcions de la vicepresidència
Són funcions de la vicepresidència:
a. Substituir el president o presidenta en cas de vacant, absència o malaltia.
b. Fer les funcions que li encomani o li delegui el president o presidenta.
Article 10
Funcions de la secretaria
Són funcions de la secretaria:
a. Vetllar per la legalitat formal i material de les actuacions de l'òrgan col·legiat, certificar-ne les actuacions i garantir que es respectin els procediments i les regles de constitució i adopció d'acords, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
b. Preparar el despatx dels assumptes i estendre una acta de cada sessió.
c. Custodiar les actes.
d. Facilitar una còpia de les actes als vocals que la sol·licitin.
e. Expedir certificats que, amb el vistiplau del president o presidenta, donin fe dels acords aprovats.
f. Efectuar la convocatòria de les sessions, per ordre del president o presidenta, amb una antelació mínima de quinze dies. La informació sobre els temes que constin en l'ordre del dia ha d'estar a disposició de les persones integrants del Consell en el mateix termini.
g. Assistir a les reunions, amb veu sense vot.
h. Rebre les comunicacions, com ara les notificacions, les peticions de dades, les rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits de què hagi de prendre coneixement, així com rebre i certificar els escrits que les persones que integren el Consell redactin per expressar i justificar els motius del sentit del seu vot.
i. Exercir qualsevol altra funció que sigui inherent a la condició del càrrec.
Article 11
Funcions de les vocalies
Són funcions de les vocalies:
a. Participar en els debats de les sessions.
b. Exercir el dret a vot.
c. Formular precs i preguntes.
d. Obtenir la informació necessària per complir les funcions assignades.
Article 12
Transparència
La composició del Consell de Cooperació, les convocatòries i les actes seran públiques a la web de la Direcció General de Cooperació i Immigració.
Article 13
Quòrum
Les sessions del Ple queden vàlidament constituïdes amb l'assistència, en primera convocatòria, de, com a mínim, la meitat més una de les persones que el componen. Si no hi ha quòrum suficient, s'ha de constituir en segona convocatòria mitja hora després, i és suficient l'assistència d'una tercera part de les persones integrants del Consell de Cooperació. En qualsevol cas, és necessària la presència del president o presidenta i del secretari o secretària, o de les persones que els substitueixin.
Article 14
Convocatòria i ordre del dia
1. El president o presidenta ha d'establir la convocatòria de les sessions ordinàries amb una antelació mínima de deu dies, i de vuit dies en el cas de les sessions extraordinàries. En la convocatòria s'hi ha d'especificar el lloc, la data i l'hora de la sessió, així com l'ordre del dia. La convocatòria s'ha de trametre per mitjans informàtics, electrònics o telemàtics, amb avís de rebuda.
2. En el cas de les sessions extraordinàries a proposta de la majoria absoluta de les persones que integren el Consell de Cooperació, el president o presidenta ha d'establir la convocatòria en el termini màxim de vint dies des de l'endemà d'haver rebut la sol·licitud.
3. Per confeccionar l'ordre del dia, les persones integrants del Consell de Cooperació han de presentar al secretari o secretària, per escrit, les propostes de temes que hi volen incorporar. En el cas que el tractament del tema comporti l'ús de documents addicionals, qui el proposa els ha de fer arribar al secretari o secretària amb temps suficient per enviar-los a tots els membres.
4. En el cas de les sessions ordinàries, s'han d'incorporar a l'ordre del dia totes les propostes rebudes fins a quinze dies abans de la sessió.
5. No pot ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figuri inclòs en l'ordre del dia, a no ser que assisteixin tots els membres del Consell de Cooperació i sigui declarada la urgència de l'assumpte amb el vot favorable de la majoria.
6. Excepte en els supòsits expressament prevists en aquest Decret, el Ple del Consell de Cooperació pot convocar-se, fer les sessions, adoptar acords i trametre actes preferentment per mitjans electrònics o telemàtics, a no ser que per la naturalesa dels assumptes a tractar es consideri convenient mantenir les reunions de forma presencial o mixta.
Article 15
Votació i adopció d'acords
1. Els acords s'adopten per majoria simple. En cas d'empat, el president o presidenta exerceix el vot de qualitat.
2. Per a l'assistència i la participació dels membres del Ple en les sessions per mitjans telemàtics i per a l'adopció d'acords, cal assegurar la identitat dels membres participants, el contingut de les seves manifestacions i la comunicació multilateral en temps real, amb imatge i so, i disposar dels mitjans necessaris per garantir el caràcter reservat, si escau, de les deliberacions. Es consideren inclosos entre els mitjans electrònics vàlids el correu electrònic, les audioconferències i les videoconferències, entre d'altres. No obstant això, la sessió constitutiva del Ple ha de ser, en tot cas, presencial. Així mateix, quan les circumstàncies ho requereixin, el president o presidenta pot determinar que la sessió tengui lloc únicament de forma presencial.
Article 16
Acta de les sessions
1. El secretari o secretària ha d'estendre una acta de cada sessió, la qual ha d'incloure, en tot cas, la informació següent:
a. Lloc i data de la sessió.
b. Membres que hi han assistit.
c. Ordre del dia.
d. Contingut dels acords adoptats.
2. Les actes es poden aprovar en la mateixa sessió o en la següent, i el president o presidenta les ha de visar. Si s'han d'aprovar en la sessió següent, s'han de trametre a totes les persones que integren el Consell de Cooperació amb la convocatòria de sessió corresponent. Això no obstant, el secretari o secretària pot expedir certificats sobre els acord adoptats, sens perjudici de l'aprovació posterior de l'acta, amb l'especificació d'aquesta circumstància en el certificat.
Article 17
Funcionament dels grups de treball
1. Una de les persones integrants del grup de treball s'ha d'encarregar de coordinar-lo, n'ha de convocar les sessions, dirigir i moderar els debats i estendre una acta de cada sessió. La persona encarregada de la coordinació ha de ser designada pel president o presidenta del Consell de Cooperació.
2. L'acta de cada sessió i la documentació que generi cada grup de treball s'han de lliurar al secretari o secretària del Consell de Cooperació.
3. Els grups de treball s'han de constituir, en primera convocatòria, amb l'assistència de, com a mínim, la meitat més una de les persones que els integren, inclosa la coordinadora. En segona convocatòria, és suficient la presència d'una tercera part de les persones que en formen part.
4. Els grups de treball, a través de la persona coordinadora, han de donar compte de les seves actuacions en cada sessió del Ple del Consell de Cooperació.
5. Els grups de treball s'han de mantenir actius fins que acabi l'encàrrec de feina formulat pel Ple o pel president o presidenta.
6. Les sessions dels grups de treball també es desenvoluparan preferentment de forma telemàtica, i en aquest cas, l'assistència i la participació s'ha d'ajustar a les mateixes condicions que estableix l'article 15.2.
Article 18
Convocatòria, votació i adopció d'acords dels grups de treball
1. Correspon a la persona coordinadora de cada grup de treball fer la convocatòria de les sessions per mitjans àgils que n'assegurin la recepció.
2. Si cal fer votacions, els acords s'han d'adoptar per majoria simple.
Disposició addicional única
Constitució i primera sessió del Consell de Cooperació de les Illes Balears
El Consell de Cooperació es constituirà en el termini de dos mesos comptadors des de l'entrada en vigor d'aquest Decret. La sessió constitutiva serà convocada pel president o presidenta.
Disposició derogatòria única
Normes que es deroguen
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin a aquest Decret i, en particular, el Decret 1/2006, de 13 de gener, sobre competències, funcions, composició i organització del Consell de Cooperació al Desenvolupament de les Illes Balears i el Decret 128/2000, de 8 de setembre, pel qual es crea el Consell de Cooperació al Desenvolupament de les Illes Balears.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 8 de novembre de 2024
|
La presidenta |
La consellera de Famílies i Afers Socials |
Margaria Prohens Rigo |
Catalina Cirer Adrover |
|