Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 479908
Decret 34/2024 de 26 de juliol pel qual s’estableixen les normes per a l’explotació i el manteniment del sistema d’informació geogràfica de parcel·les agrícoles (SIGPAC) a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL I

L'article 68 del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, estableix que el sistema d'identificació de parcel·les agrícoles ha de ser un sistema d'informació geogràfica que estableixin i actualitzin periòdicament els estats membres, basat en ortoimatges aèries o espacials, amb una norma uniforme que garanteixi un nivell de precisió almenys equivalent al d'una cartografia a escala 1:5.000. A més, determina que els estats membres han de vetllar perquè aquest sistema identifiqui de manera unívoca cada parcel·la agrícola i les unitats de terreny que comprenguin superfícies no agrícoles considerades subvencionables per rebre ajudes de les intervencions a què fa referència el títol III del Reglament (UE) 2021/2115, que contingui valors actualitzats sobre les superfícies considerades subvencionables per rebre les ajudes de l'article 65.2 d'aquest Reglament (UE) 2021/2116 i que permeti la localització correcta de parcel·les agrícoles i superfícies no agrícoles objecte de sol·licituds de pagament.

Dins l'àmbit de l'Estat espanyol, en data 29 de desembre de 2022, es va publicar al BOE el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna, el qual preveu a l'article 9 que el FEGA, OA, i les autoritats competents de les comunitats autònomes han de fer les funcions d'explotació i manteniment del sistema d'informació geogràfica de parcel·les agrícoles (SIGPAC) que encomana l'annex VI d'aquest reial decret.

D'acord amb el que estableix l'article 19 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, el SIGPAC és un registre públic de caràcter administratiu dependent del FEGA, OA, i de les conselleries amb competències en matèria d'agricultura de les comunitats autònomes, que conté informació de les parcel·les agrícoles susceptibles de beneficiar-se de les ajudes comunitàries relacionades amb la superfície i disposa de suport gràfic del terreny i de les parcel·les i recintes amb usos o aprofitaments agraris definits.

D'aquesta manera, el SIGPAC es configura com un sistema d'identificació de parcel·les agrícoles a l'efecte de la gestió i el control dels tipus d'intervenció que estableix el sistema integrat de gestió i control (SIGC) de l'article 65 del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, així com per a les intervencions en què calgui identificar les parcel·les, i és l'única base de referència per identificar les parcel·les agrícoles en el marc de la política agrícola comuna (PAC).

 

II

El títol IV del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, regula el règim jurídic de la sol·licitud única i altres sol·licituds d'ajuda finançades o cofinançades en el marc de la PAC, i al capítol II, així com a l'annex VI, estableix el contingut mínim que ha d'incloure aquesta sol·licitud única. Concretament, l'apartat cinquè de l'article 105 disposa que la declaració de superfícies que conté la sol·licitud única ha d'utilitzar el SIGPAC com a sistema de referència i que, a aquest efecte, les comunitats autònomes han de publicar cada any a la seva pàgina web la base de dades del SIGPAC actualitzada. A més, d'acord amb l'apartat 6 de l'article 105 esmentat, en aquesta sol·licitud l'agricultor ha de fer una declaració expressa en la qual ha de donar la conformitat a la delimitació, l'ús i qualsevol altra informació que contingui el SIGPAC per a cada un dels recintes declarats o, en cas contrari, ha d'interposar les al·legacions corresponents que estableix l'article 21 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre. 

En aquest sentit, l'article 21.1 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, estableix que, en el cas que el titular d'un recinte SIGPAC o qualsevol persona que acrediti la capacitat d'ús i gaudi del seu aprofitament no estigui conforme amb la informació que el SIGPAC té registrada respecte d'aquest recinte, per no coincidir amb la realitat del territori, n'ha de requerir la revisió presentant la sol·licitud de modificació corresponent, degudament motivada i justificada documentalment, davant l'autoritat competent de la comunitat autònoma on s'ubiqui el recinte SIGPAC. I, a aquest efecte, l'article 21.2 del reial decret esmentat estableix que les autoritats competents de les comunitats autònomes han d'establir els procediments necessaris per tramitar les sol·licituds de modificació del SIGPAC a què fa referència l'apartat 1 d'aquest article.

 

III

En l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en data 14 de juliol de 2005, es va publicar al BOIB núm. 105 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 7 de juliol de 2005, per la qual s'estableixen les normes per a l'explotació i el manteniment del sistema d'informació geogràfica d'identificació de parcel·les agrícoles (SIGPAC) a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta ordre es va aprovar d'acord amb el que preveu el Reial decret 2128/2004, de 29 d'octubre, norma que va ser derogada, fins a arribar al Reial decret 1047/2022, actualment vigent.

Per aquest motiu, cal aprovar una nova norma reglamentària per adaptar al nou marc normatiu les normes per a l'explotació i el manteniment del sistema d'informació geogràfica d'identificació de parcel·les agrícoles. A més, sens perjudici de l'aplicabilitat directa dels reglaments comunitaris i de la normativa nacional d'aplicació, és convenient transcriure totalment o parcialment alguns dels seus aspectes, així com desenvolupar les normes específiques que s'adapten al territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

D'acord amb el que preveu la disposició addicional vuitena de la Llei 8/2004, de 23 de desembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública, i mitjançant el Decret 64/2005, de 10 de juny, es crea una empresa pública amb la naturalesa d'entitat de dret públic, personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar, amb la denominació Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) que té per objecte, entre altres funcions, executar la política de la conselleria pel que fa a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer de l'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea, així com constituir-se com a organisme pagador de les ajudes esmentades en els termes i les condicions que preveu la normativa de la Unió Europea, estatal i autonòmica. 

Atès que el FOGAIBA s'ha constituït com a organisme pagador de les ajudes agràries finançades o cofinançades pels fons europeus i que el SIGPAC és

una eina imprescindible dins el procediment de concessió de les ajudes agràries de la PAC, es considera necessari designar aquest organisme com a responsable de la gestió, l'explotació i el manteniment del SIGPAC, així com de la resolució de les al·legacions que presentin les persones interessades.

 

IV

En l'elaboració d'aquest decret s'han seguit els principis de bona regulació que estableix l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears. En aquest sentit, el decret respon al principi de necessitat, ja que és necessari per completar la normativa bàsica estatal que conté el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, en l'àmbit de les Illes Balears.

En relació amb el principi d'eficàcia existeixen raons d'interès general per donar suport a la norma que es proposa, ja que pretén regular la gestió del SIGPAC en l'àmbit de les Illes Balears establint mesures adequades per assistir les persones beneficiàries de les ajudes agrícoles en la seva utilització, atendre i resoldre les sol·licituds de modificació en el sistema i incorporar a la base de dades les actualitzacions gràfiques dels recintes.

Per tant, aquesta norma constitueix l'instrument adequat per assolir la consecució de les finalitats que es persegueixen.

També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre les finalitats que descriu i adapta el procediment que regula el que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En relació amb aquest principi, la norma preveu que l'efecte del silenci administratiu sigui desestimatori, sobre la base del que disposa l'article 51.a de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta mesura és proporcional, atès que, d'acord amb la normativa europea i estatal bàsica, el SIGPAC es constitueix com una eina necessària dins el procediment per a la concessió de les ajudes agràries de la PAC, i atès que el procediment de modificació del SIGPAC a instància de la persona interessada afecta de manera directa la sol·licitud única presentada per a la concessió d'aquestes ajudes. Per aquesta raó, no es poden entendre estimades les al·legacions presentades a fi d'evitar l'atorgament d'ajudes indegudes.

Igualment, es garanteix el principi de seguretat jurídica de les persones destinatàries, en la mesura que el decret és coherent amb el marc normatiu bàsic estatal.

Així mateix, compleix el principi de transparència, ja que s'han efectuat els tràmits d'audiència, consulta i informació pública preceptius i se n'ha identificat amb claredat la finalitat.

Finalment, la norma s'aprova conforme als principis d'eficiència, qualitat i simplificació, ja que no imposa càrregues administratives innecessàries i utilitza termes clars, precisos i comprensibles per al sector al qual s'adreça.

Per tot això, a proposta del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears,  i havent-ho considerat el consell de Govern en sessió de 26 de juliol de 2024,

 

Decret

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

 

Article 1 Objecte i finalitat

Aquest decret té per objecte establir, en l'àmbit de les Illes Balears, les normes d'aplicació del sistema d'informació geogràfica de parcel·les agrícoles (SIGPAC) i l'ús com a instrument de gestió en el marc del sistema integrat de gestió i control (SIGC) i de la resta de règims d'ajuda relacionats amb la superfície de la política agrícola comuna.

Article 2 Definicions

A l'efecte que preveu aquest decret i a més del que estableix l'article 2 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, són d'aplicació les definicions següents:

a. Declaració gràfica: la declaració espacial de les parcel·les agrícoles de l'explotació que s'inclou a la sol·licitud geoespacial.

b. Sistema de monitorització de superfícies: un procediment d'observació, localització i avaluació periòdiques i sistemàtiques de les activitats i pràctiques agrícoles a les superfícies agrícoles mitjançant les dades obtingudes pels satèl·lits Sentinel de Copernicus o altres dades amb un valor equivalent, com a mínim.

c. Sistema d'informació geogràfica: un sistema informàtic que permet recopilar, emmagatzemar, analitzar i visualitzar informació amb referències geogràfiques.

d. Parcel·la SIGPAC: una superfície contínua del terreny amb una referència alfanumèrica concreta representada gràficament al SIGPAC. La delimitació gràfica coincideix amb la de la parcel·la cadastral, excepte quan per modificació d'aquesta darrera encara no s'hagi registrat aquesta modificació al SIGPAC.

e. Recinte SIGPAC: cada una de les superfícies contínues dins d'una parcel·la SIGPAC amb un ús agrícola únic dels que defineix l'annex 1 d'aquest decret.

f. Persona interessada: tota persona, física o jurídica, o ens sense personalitat jurídica que ostenti i acrediti la titularitat del recinte SIGPAC, tant en règim de propietat, arrendament com amb qualsevol altre títol vàlid en dret que li atorgui la capacitat d'ús i gaudi del seu aprofitament.

 

TÍTOL II CONFIGURACIÓ I ÚS DEL SIGPAC

Article 3 Configuració del SIGPAC

1. El SIGPAC és el sistema d'identificació de parcel·les agrícoles per a la gestió i el control dels tipus d'intervenció que estableix el sistema integrat de gestió i control (SIGC), així com per als règims d'ajuda en què calgui identificar les parcel·les. Per tant, és l'única base de referència per a la identificació de les parcel·les agrícoles en el marc de la política agrícola comuna, d'acord amb l'article 68 del Reglament (UE) núm. 2116/2021 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre de 2021 sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna.

2. El SIGPAC es configura com una base de dades, amb les característiques tècniques que defineix l'annex 1, que conté informació cartogràfica digitalitzada de tot el territori, composta per imatges aèries, i la delimitació geogràfica de cada parcel·la amb la seva referència individualitzada i els atributs corresponents a la geometria i ús agrari.

 

​​​​​​​Article 4 Ús del SIGPAC

Sens perjudici de les tasques que desenvolupa el FEGA, OA, d'acord amb els mecanismes de col·laboració que regula l'article 19 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema d'informació geogràfica de parcel·les agrícoles en l'àmbit de les Illes Balears, el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) és el responsable de la gestió, l'explotació i el manteniment del SIGPAC. A aquest efecte, ha de prendre les mesures adequades per:

a. Assistir les persones interessades en la seva utilització, facilitant la informació necessària de les parcel·les agrícoles, de manera que puguin emplenar adequadament les sol·licituds d'ajuda relacionades amb la superfície, així com per a la inscripció de les unitats de producció agrícola al Registre autonòmic d'explotacions agrícoles, sobre la base de la parcel·la de referència.

b. Atendre i resoldre les sol·licituds de modificació que puguin plantejar les persones interessades sobre el seu contingut.

c. Incorporar a la base de dades les actualitzacions gràfiques i dels atributs dels recintes, les corresponents a les superfícies de franges de protecció de les lleres, zones cobertes de pastures permanents designades mediambientalment sensibles i elements del paisatge a què fa referència el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, així com d'altres capes entre les quals defineix l'annex III. De la mateixa manera, incorporar informació de zones que s'enfronten a limitacions naturals i altres limitacions específiques, la corresponent a zones de la xarxa Natura 2000, zones cobertes per la Directiva 2000/60/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües, rellevant per a la gestió de determinades intervencions per al desenvolupament rural que estableix el capítol IV del títol III del Reglament (UE) 2115/2021 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

d. Col·laborar amb el FEGA, OA, proporcionant les dades, els mitjans i l'assistència tècnica necessaris per executar els treballs i els serveis d'avaluació de qualitat al seu àmbit territorial.

e. Dur a terme les tasques corresponents al seu àmbit territorial, així com sufragar les despeses corresponents en relació amb les activitats de manteniment del sistema.

f. Dur a terme els controls interns de qualitat respectius respecte als treballs d'actualització de la informació SIGPAC, per renovació d'ortofotografia o de convergència amb el Cadastre, entre d'altres.

g. Integrar els resultats dels controls sobre el terreny, així com dels controls per monitorització.

 

TÍTOL III INFORMACIÓ I CONTINGUT DEL SIGPAC

Article 5 Informació que conté el SIGPAC

El sistema conté informació referent a la superfície, usos del recinte SIGPAC definits i sistema d'explotació per a la totalitat de les parcel·les i els recintes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tal com s'especifica a l'annex 1 d'aquest decret.

En cap cas la informació del SIGPAC no constitueix ni genera drets particulars a les persones interessades.

És l'agricultor o agricultora o les seves agrupacions els que declaren els recintes SIGPAC pels quals se sol·liciten ajudes o la inscripció al registre corresponent i són els responsables últims que la informació, tant gràfica com alfanumèrica, registrada al SIGPAC, sigui verídica i coincident amb la realitat del terreny. En particular, les persones sol·licitants de les ajudes han de comprovar que la delimitació gràfica i l'ús del recinte SIGPAC es correspon amb la realitat del terreny i que el recinte no conté elements no elegibles com camins, edificacions o altres elements improductius de caràcter permanent. En el cas de recintes de pastura, cal assegurar que el coeficient de subvencionabilitat de pastures assignat al recinte reflecteix adequadament el seu percentatge de superfície subvencionable. Finalment, pel que fa als recintes de regadiu, la persona beneficiària s'ha d'assegurar que el regadiu és legal sobre la base dels seus drets d'ús de l'aigua.

Article 6 Accés a la informació del SIGPAC

La informació que conté el SIGPAC relativa a les parcel·les o als recintes localitzats en el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears es pot consultar a l'adreça del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, https://sigpac.mapa.gob.es/fega/visor/, o a l'adreça de la Infraestructura de Dades Espacials de les Illes Balears (IDEIB), https://ideib.caib.es/visor/. 

 

Article 7 Actualització de la informació del SIGPAC

1. La informació que conté el SIGPAC relativa a les parcel·les o als recintes localitzats al territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'ha d'actualitzar periòdicament en la forma i les condicions que es regulin en l'àmbit nacional.

2. La informació que conté el SIGPAC es pot modificar d'ofici quan l'Administració detecti errors o inexactituds que necessitin correcció. També es pot modificar a instància de les persones interessades, mitjançant una sol·licitud de modificació en els termes que estableix l'article 8 d'aquest decret.

 

TÍTOL IV PROCEDIMENT DE MODIFICACIÓ DEL SIGPAC

Article 8 Sol·licituds de modificació del SIGPAC: termini, lloc i forma de presentació

1. Poden presentar al·legacions i sol·licitar la modificació de la informació que conté el SIGPAC relativa a una o a diverses parcel·les o recintes del territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les persones interessades que no estiguin d'acord amb la informació que el SIGPAC té registrada del recinte en qüestió, per no coincidir amb la realitat del terreny.

2. La sol·licitud de modificació del SIGPAC s'ha d'emplenar i presentar de forma electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que ha d'estar disponible al procediment publicat a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Aquesta sol·licitud ha d'estar degudament motivada i acompanyada de la justificació documental següent:

a. En el cas de persones jurídiques o d'agrupacions sense personalitat jurídica, NIF de l'entitat.

b. En cas d'actuar mitjançant representant, document que acrediti la representació.

c. Si escau, document que acrediti la propietat o un altre règim de tinença de l'ús i gaudi d'aprofitament del recinte SIGPAC.

d. Si escau, documentació gràfica en la qual es reflecteixi la modificació sol·licitada.

e. Qualsevol altre document que la persona interessada consideri pertinent en acreditació de la seva petició.

3. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder de l'administració actuant. A aquest efecte, l'administració actuant ha de consultar o sol·licitar d'ofici aquesta documentació, tret que la persona interessada s'hi oposi i, en aquest cas, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que elles mateixes hagin aportat davant de qualsevol administració. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i l'administració actuant és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si no els pogués obtenir, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

4. Sens perjudici del que preveu l'apartat anterior, quan la sol·licitud de modificació es refereixi a la informació gràfica o alfanumèrica inherent a la parcel·la cadastral que conté el recinte en qüestió, aquesta sol·licitud s'ha de presentar davant de l'autoritat competent per a la gestió del cadastre immobiliari de les Illes Balears.

5. El termini de presentació de les sol·licituds de modificació del SIGPAC comença quan s'inicia el període de sol·licitud única i finalitza el 15 de novembre de l'any natural de presentació.

Article 9 Instrucció del procediment de modificació del SIGPAC

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de modificació del SIGPAC és el Servei d'Ajudes Directes PAC del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici o a instància de la part interessada, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. Una vegada presentada la sol·licitud de modificació que preveu l'article 8 d'aquest decret, l'òrgan competent ha d'examinar les al·legacions i la documentació presentades i comprovar les dades en virtut de les quals s'hagi de dictar resolució en els termes que preveu el capítol IV del títol IV de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

D'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, si les sol·licituds de modificació no reuneixen els requisits que exigeix l'article 8 anterior o la normativa d'aplicació, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, prèvia resolució, que s'ha de dictar en el termini que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

A més, i d'acord amb el que preveu l'article 82 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans de dictar la proposta de resolució, l'òrgan competent ha de donar audiència a la persona interessada per un termini de deu dies, durant el qual pot presentar al·legacions i els documents que consideri oportuns. No obstant això, es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no constin en el procediment ni s'hagin de tenir en compte a la resolució altres fets o al·legacions i proves que els que hagi presentat la persona interessada.

3. En els procediments iniciats d'ofici, a conseqüència dels controls efectuats sobre el terreny, abans de dictar la proposta de resolució, l'òrgan competent ha de donar audiència a la persona interessada per un termini de deu dies, a comptar des de l'endemà de la notificació, a fi de que presenti les al·legacions o la documentació que consideri oportuna en defensa dels seus interessos.

Article 10 Resolució del procediment de modificació del SIGPAC

1. Correspon a la persona titular de la Gerència del FOGAIBA dictar la resolució dels procediments de modificació del SIGPAC.

2. D'acord amb el que estableixen els articles 50 i 51 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el termini màxim per dictar i notificar la resolució del procediment iniciat a instància de la persona interessada és de sis mesos, a comptar des de la presentació de la sol·licitud de modificació. Transcorregut aquest termini, les persones interessades poden entendre desestimades les sol·licituds per silenci administratiu, d'acord amb el que estableix l'article 24 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

En els procediments iniciats d'ofici, la falta de resolució expressa en el termini assenyalat té l'efecte que preveu l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

3. Les resolucions de modificació del SIGPAC corresponents a sol·licituds presentades dins del termini de presentació de les sol·licituds d'ajudes tenen efecte sobre les superfícies determinades en aquestes sol·licituds.

4. Contra les resolucions dictades en el procediment de modificació del SIGPAC, que no exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Una vegada acordada la fermesa de la resolució dictada, si escau, s'han d'incorporar a la base de dades les actualitzacions gràfiques dels recintes que pertoquin.

Disposició derogatòria única Normativa derogada

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquest decret i, en particular, queda derogada l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 7 de juliol de 2005 per la qual s'estableixen les normes per a l'explotació i el manteniment del SIGPAC a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Disposició final primera Modificació del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears

S'introdueix una lletra z a l'article 13 del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en els termes que s'indiquen a continuació:

«z. En l'àmbit de les competències que corresponen al FOGAIBA, resoldre els procediments de modificació i actualització del sistema d'informació geogràfica de parcel·les agrícoles (SIGPAC)».

 

Disposició final segona Entrada en vigor

Aquest decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 26 de juliol de 2024

  La presidenta
El conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural  Margarita Prohens Rigo
Joan Simonet Pons  

 

 

ANNEX 1 Característiques tècniques de la base de dades del SIGPAC

- Informació gràfica

La informació gràfica bàsica del SIGPAC es compon de la delimitació geogràfica de cada parcel·la del terreny, que ha de contenir un o diversos recintes classificats amb algun dels usos que indica l'annex 2 d'aquest decret i està superposada a una base cartogràfica formada per mapes i ortofotografies aèries, fet que proporciona una visió contínua de tot el territori nacional.

Per això, la informació gràfica del SIGPAC conté:

1.1 Cartografies en format vectorial, que compleixin les normes exigibles per a l'escala 1:5.000, de:

a. Parcel·les, coincidents amb les parcel·les cadastrals.

b. Recintes, un o més per cada parcel·la, classificats amb algun dels usos esmentats a l'annex 2 d'aquest decret.

c. Particularitats topogràfiques o elements del paisatge, segons defineix l'annex II, punt 4, apartat 2 del Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.

d. Franges de protecció de les lleres, segons es defineixen per a la BCAM4, a l'annex II, apartat 2 del Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.

e. Zones humides i torberes.

f. Pastures permanents, així com les zones cobertes per pastures permanents designades mediambientalment sensibles.

g. Zones de cultiu tradicional de l'arròs.

h. Superfície d'oliverar amb dificultats específiques i un alt valor mediambiental.

i. Superfícies abancalades.

1.2 Altres cartografies de referència.

1.3 Ortofotografies i imatges Sentinel2.

- Informació alfanumèrica

La base de dades alfanumèrica conté la informació mínima següent de cadascun dels recintes: codis d'identificació, superfície, coeficient de subvencionabilitat en pastures, perímetre, codi d'ús assignat, incidències detectades a la subdivisió, coeficient de regadiu, pendent mitjà, nombre d'arbres de fruits de closca per espècie i regió del règim d'ajuda bàsica a la renda per a la sostenibilitat, segons es defineixen a l'article 8 del Reial decret 1045/2022, de 27 de desembre, així com qualsevol altra informació que es determini a la Mesa del Sistema de Gestió i Control.

Per a cada parcel·la SIGPAC s'ha de recollir la referència cadastral corresponent.

 

 

​​​​​​​ANNEX 2 Usos definits al SIGPAC

Terres de conreu

Ús del SIGPAC

Descripció

IV

Hivernacles i cultius sota plàstic

TA

Terres arables

TH

Horta

Cultius permanents

Ús del SIGPAC

Descripció

CF

Associació cítrics-fruiters

CI

Cítrics

CS

Associació cítrics-fruiters de closca

CV

Associació cítrics-vinya

FF

Associació fruiters-fruiters de closca

FL

Fruiters de closca i oliverar

FS

Fruiters de closca

FV

Fruiters de closca i vinya

FY

Fruiters

OC

Associació oliverar-cítrics

OF

Oliverar-fruiters

OV

Oliverar

VF

Vinya-fruiters

VI

Vinya

VO

Vinya-oliverar

OP

Altres cultius permanents

Pastures

Ús del SIGPAC

Descripció

PA

Pastura arbrada

PR

Pastura arbustiva

PS

Praderia

Usos no agraris

Ús del SIGPAC

Descripció

AG

Corrents i superfícies d'aigua

CA

Vials

ED

Edificacions

FO

Forestal

IM

Improductius

ZU

Zona urbana

MT

Matoll