Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 473388
Decret 33/2024 de 26 de juliol sobre el règim d’intervenció administrativa en les activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera a la comunitat autònoma de les Illes Balears
PREÀMBUL
I
L'article 45 de la Constitució espanyola reconeix la protecció del medi ambient com un principi rector de la política social i econòmica alhora que obliga els poders públics a vetlar per la utilització racional de tots els recursos naturals, amb la finalitat de protegir i millorar la qualitat de la vida i defensar i restaurar el medi ambient.
L'article 149.1.23 de la Constitució estableix que l'Estat té competència exclusiva en matèria de legislació bàsica sobre protecció del medi ambient, sense perjudici de les facultats de les comunitats autònomes d'establir normes addicionals de protecció.
L'article 30.46 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria de protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sens perjudici de la legislació bàsica de l'Estat.
II
La competència legislativa de l'Estat en matèria de contaminació atmosfèrica s'exerceix a través de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, la qual té per objecte establir les bases en matèria de prevenció, vigilància i reducció de la contaminació atmosfèrica amb la finalitat d'evitar o minorar els danys que se'n puguin derivar per a les persones, el medi ambient i altres béns de qualsevol naturalesa.
En consecució d'aquest objectiu, la citada norma determina el sotmetiment de les instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera a un règim d'intervenció administrativa específic. Per a això identifica, assigna i cataloga, en algun dels grups que recull la Llei, les activitats que considera que han de ser objecte d'un control específic i individualitzat.
D'altra banda, la Llei 34/2007 habilita les comunitats autònomes per establir i fer complir els objectius de qualitat de l'aire en el seu àmbit territorial, adoptar les mesures de control i inspecció necessàries per a garantir el compliment de la norma i exercir la potestat sancionadora. Així mateix, faculta les comunitats autònomes perquè determinin, dins el seu territori, els criteris comuns que defineixen els procediments dels organismes de control autoritzats.
L'annex IV de la Llei 34/2007 ha estat actualitzat pel Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminants de l'atmosfera i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació, i pel Reial decret 1042/2017, de 22 de desembre, sobre la limitació de les emissions a l'atmosfera de determinats agents contaminants procedents de les instal·lacions de combustió mitjanes i pel qual s'actualitza l'annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera.
Aquest Decret es dicta en aquest marc normatiu a fi de regular el control i la prevenció de les emissions atmosfèriques procedents d'instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera i regula el règim jurídic aplicable.
El Decret consta d'un preàmbul i trenta-tres articles, dividits en sis capítols, i també de dues disposicions finals.
El capítol I conté les disposicions generals, referents a l'objecte, l'àmbit d'aplicació, la delimitació, la classificació i les definicions de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera, òrgan competent i definicions de primer informe de comprovació, valor objectiu i valor de referència per a un contaminant.
El capítol II regula els diferents tipus d'intervenció administrativa sobre les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera: autorització, posada en marxa de la instal·lació, primer informe de comprovació, renovació de l'autorització, i modificacions de l'autorització i dels condicionants, així com modificacions de les instal·lacions.
El capítol III detalla les obligacions de les persones titulars de les instal·lacions.
El capítol IV estableix les disposicions relatives al control i seguiment de les instal·lacions.
El capítol V detalla la informació sobre emissions que han de remetre les instal·lacions, d'acord amb el que disposen la normativa bàsica i altres normes europees.
El capítol VI i final conté les disposicions que regulen les inspeccions i el règim d'infraccions i sancions.
La disposició final primera autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria de protecció de l'atmosfera per dictar les disposicions necessàries en desplegament d'aquest Decret.
La disposició final segona es refereix a l'entrada en vigor del Decret.
Aquest Decret s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació establerts en l'article129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
Pel que fa als principis de necessitat i eficàcia, es considera necessari elaborar aquest Projecte de decret en què s'identifiquen els fins perseguits i se'ls dona resposta, de manera que es considera l'instrument més adequat per garantir la seva consecució.
Per donar compliment al principi de proporcionalitat, el Projecte de decret conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que es vol cobrir amb la norma.
Per garantir el principi de seguretat jurídica, el Projecte de decret pretén ser coherent amb la resta d'ordenament jurídic, tant nacional com europeu, a fi d'aconseguir un marc normatiu estable, predicible, integrat, clar i de certesa, que faciliti tant el seu coneixement com la seva comprensió, i per tant, l'actuació i la pressa de decisions de les persones titulars de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.
En aplicació del principi de transparència, s'ha realitzat la consulta pública prèvia i s'ha facilitat l'accés de manera senzilla a tota la documentació del procés d'elaboració de la norma; s'han indicat clarament els objectius de la norma i s'ha possibilitat la participació activa dels potencials destinataris de la norma, que són les persones titulars de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.
En aplicació del principi d'eficiència, la norma pretén evitar càrregues administratives innecessàries i, a l'hora de la seva aplicació, racionalitzar la gestió dels recursos públics.
Finalment, en relació amb els principis de qualitat i de simplificació, aquesta norma permet establir un marc jurídic de qualitat que fa possible complir l'objectiu regulador i que simplifica procediments i càrregues.
El procés d'elaboració d'aquest Decret s'ha duit a terme de conformitat amb el principi de transparència, mitjançant el ple compliment dels tràmits d'audiència i informació pública previstos en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Per tot això, a proposta del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, després de consultar el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern de les Illes Balears en la sessió de 26 de juliol de 2024,
DECRET
Capítol I Disposicions generals
Article 1 Objecte
1. És objecte d'aquest Decret regular el règim d'intervenció administrativa de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a les instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera a les Illes Balears, d'acord amb el que preveu la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera.
2. El règim d'intervenció administrativa en les instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera a les Illes Balears es concreta en les actuacions següents:
a) L'autorització administrativa i l'establiment de condicionants per a les instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.
b) El control i seguiment de les instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.
c) La inspecció i l'exercici de la potestat sancionadora.
Article 2 Àmbit d'aplicació
Aquest Decret és d'aplicació a totes les instal·lacions on es desenvolupen les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera incloses en l'annex IV, Catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera, de la Llei 34/2007, ubicades dins l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Article 3 Delimitació i classificació de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera
1. Les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera es classifiquen assignant a cada activitat un grup i un codi, segons l'annex IV, Catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera, de la Llei 34/2007. Els grups són A, B, C i «sense grup», i els codis són números de vuit dígits.
2. La persona titular de la direcció general competent en matèria de protecció de l'atmosfera, de forma motivada i d'acord amb el que es disposa en l'annex IV, Catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera, de la Llei 34/2007, podrà canviar de grup les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera les quals estan marcades amb les notes 1, 2 i 5 de l'esmentat annex IV.
Article 4 Definicions
1. Als efectes d'aquest Decret, s'adopten les definicions recollides en la Llei 34/2007; en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació, i en el Reial decret 1042/2017, de 22 de desembre, sobre la limitació de les emissions a l'atmosfera de determinats agents contaminants procedents de les instal·lacions de combustió mitjanes i pel qual s'actualitza l'annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera.
2. S'entén per:
a) Primer informe de comprovació: el primer informe resultat de la comprovació que es fa en una instal·lació per tal d'avaluar els condicionants d'una resolució d'autorització o de condicionants, i/o l'adequació a la normativa en matèria de protecció de l'atmosfera. Aquesta primera comprovació l'ha de fer un organisme de control autoritzat per a l'atmosfera d'acord amb les especificacions i el contingut establerts en el Decret 104/2010, de 10 de setembre, que regula l'autorització i el règim de funcionament dels organismes de control per a l'atmosfera.
b) Valor de referència: valor d'emissió o immissió d'un contaminant pel qual se n'ha de mesurar la concentració, sense comparar amb valors límit.
c) Valor objectiu: valor d'emissió o immissió d'un contaminant pel qual se n'ha de mesurar la concentració, per a la qual s'estableix una reducció progressiva dels valors de concentració.
Article 5 Òrgan competent
L'òrgan competent per a l'exercici de les competències a què es refereix aquest Decret, a l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és la persona titular de la direcció general competent en matèria de protecció de l'atmosfera.
Capítol II Tipus d'intervenció administrativa en les instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera
Secció primera Tipus d'intervenció administrativa
Article 6 Subjecció a autorització o notificació
1. Les instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera dels grups A, B i C estan subjectes a procediment d'autorització o de notificació, d'acord amb el que disposa l'article 13, punts 2 i 3, de la Llei 34/2007.
2. Queden sotmeses a autorització administrativa d'activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera la construcció, el muntatge, l'explotació, la modificació substancial o el trasllat de les instal·lacions que, no estant subjectes a autorització ambiental integrada segons el que disposa el Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, que aprova el Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, compleixin algun dels requisits següents:
a) Aquelles on es desenvolupi alguna de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera dels grups A o B, d'acord amb el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.
b) Aquelles on es desenvolupin diverses activitats d'un mateix tipus, d'acord amb la definició del Reial decret 100/2011, de forma que la suma de potències o capacitats de producció, manipulació o consum de dissolvents estigui inclosa dins els llindars considerats en el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera per incloure el tipus d'activitat dins els grups A o B.
3. Queden sotmeses a notificació d'activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera la construcció, el muntatge, l'explotació, la modificació substancial, el trasllat o el tancament de les instal·lacions que, no estant subjectes a autorització ambiental integrada segons el que disposa el Reial decret legislatiu 1/2016, si compleixen algun dels requisits següents:
a) Aquelles on es desenvolupi alguna de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera del grup C.
b) Aquelles on es desenvolupin diverses activitats d'un mateix tipus, de forma que la suma de potències o capacitats de producció, manipulació o consum de dissolvents estigui inclosa dins els llindars considerats en el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera per incloure el tipus d'activitat dins el grup C.
Article 7 Declaració responsable d'instal·lació sense grup assignat
1. La persona titular d'una instal·lació on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera, no sotmesa ni a autorització ni a notificació, en cas de requeriment per part de l'Administració o per decisió pròpia, per justificar el no sotmetiment a intervenció administrativa, podrà fer una declaració responsable, en la qual manifesti que compleix les seves obligacions, d'acord amb el que disposa l'article 7 de la Llei 34/2007.
2. L'òrgan competent, un cop comprovada la classificació de la instal·lació com a activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera «sense grup», li assignarà el corresponent codi de 8 dígits.
Secció segona Procediment d'autorització
Article 8 Sol·licitud i documentació annexa
1. El procediment d'autorització s'iniciarà mitjançant la sol·licitud de la persona titular de la instal·lació sotmesa a autorització administrativa, on s'identificarà la instal·lació, l'activitat principal i altres activitats, així com les dades de la persona que ho sol·licita.
2. La sol·licitud s'acompanyarà amb la documentació següent:
a) Una memòria sobre contaminació atmosfèrica, firmada per la persona titular de la instal·lació; dins la memòria es podran incloure informes de mesures realitzats per organismes de control autoritzats per a l'atmosfera o estimacions de les emissions dels principals contaminants emesos per la instal·lació.
En cas d'activitats temporals, la persona titular ha d'adjuntar un informe de mesures realitzat per un organisme de control autoritzat per a l'atmosfera en el qual s'avaluïn les emissions, tant les dels focus canalitzats com les mesures correctores implementades per minimitzar les emissions difuses.
b) La documentació acreditativa de la titularitat de la instal·lació o de cada activitat.
c) La referència de la publicació de la declaració d'impacte ambiental, si la instal·lació n'està sotmesa.
d) La llicència d'activitat, si s'escau.
e) Les dades tècniques de cada equip de combustió, si la instal·lació està afectada pel Reial decret 1042/2017, segons es detalla en el seu annex I.
f) Justificant de pagament de la taxa corresponent segons la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 9 Instrucció i tràmit d'audiència
1. L'òrgan instructor avaluarà la sol·licitud i la documentació annexa, i durà a terme els actes d'instrucció necessaris per a la determinació i, si s'escau, la comprovació de les característiques de la instal·lació. Es classificarà la instal·lació, atorgant-li un grup i un codi de 8 dígits, d'acord amb el que indica l'article 3, punt 1, d'aquest Decret. A més, s'indicaran les condicions, els valors límit d'emissió o les mesures tècniques que els complementin o substitueixin, als quals s'ajustarà l'autorització, per a cada focus emissor de la instal·lació, d'acord amb l'article 5, punt 2, del Reial decret 100/2011.
2. La classificació de l'activitat dins un grup més restrictiu, d'acord amb el que preveu l'article 3, punt 2, d'aquest Decret, s'haurà de motivar.
3. Un cop instruït el procediment, es concedirà un tràmit d'audiència a la persona què ha fet la sol·licitud i es notificarà el contingut de la proposta d'autorització de la instal·lació, perquè, en un termini no superior a quinze dies ni inferior a deu dies, pugui al·legar i presentar els documents que estimi adients.
Article 10 Resolució
1. L'òrgan instructor elevarà la proposta a l'òrgan competent per resoldre, d'acord amb l'article 5 d'aquest decret, que en dictarà resolució.
2. La resolució que atorgui l'autorització haurà de tenir, d'acord amb el que preveu l'article 13 apartat 4 de la Llei 34/2007, el contingut mínim següent:
a) Els valors límit d'emissió dels contaminants que puguin ser emesos per a cada activitat, així com els paràmetres i les mesures tècniques que els complementin o substitueixin.
Així mateix, es podran incloure valors objectiu pels contaminants pels quals s'estableixi una reducció progressiva de les seves emissions. També es podran incloure valors de referència pels contaminants a avaluar si tenen emissions significatives. Els valors d'emissió, els paràmetres i les mesures tècniques podran ser més restrictius que els fixats en la normativa en matèria de protecció de l'atmosfera quan les condicions ambientals així ho requereixin i hi hagi la possibilitat d'implantació de millors tècniques disponibles per a la instal·lació; o també quan la instal·lació estigui inclosa dins l'àmbit d'aplicació d'un pla de millora de qualitat de l'aire.
Per determinar els valors límit d'emissió i les condicions tècniques que els complementin o substitueixin, s'aplicarà el punt 2 de l'article 5 del Reial decret 100/2011.
b) Les prescripcions per reduir la contaminació a llarga distància o transfronterera, si s'escau.
c) Els sistemes i procediments per al tractament i el control, amb especificació de la metodologia de mesura, la freqüència i els procediments per avaluar les dades mesurades.
d) Les mesures relatives a les condicions d'explotació en situacions distintes de les normals que puguin afectar el medi ambient, com ara la posada en marxa, el funcionament en proves i període màxim, les fuites, el mal funcionament, les aturades temporals o el tancament definitiu.
e) El termini pel qual s'atorga l'autorització, que no podrà ser superior a vuit anys.
f) Els condicionants relatius a contaminació atmosfèrica de la declaració d'impacte ambiental, si escau.
g) El termini màxim per a la posada en marxa de la instal·lació, que no podrà ser superior a dos anys.
h) El termini màxim per realitzar la primera comprovació de la instal·lació, per part d'un organisme de control autoritzat per a l'atmosfera, a fi d'avaluar el compliment dels condicionants i valors límit d'emissió establerts en l'autorització.
3. El termini màxim per resoldre i notificar és de nou mesos comptadors des de l'entrada de la sol·licitud en la direcció general competent per tramitar-la, i el podrà suspendre l'òrgan competent per resoldre en els supòsits prevists en la normativa de procediment administratiu comú, d'acord amb el que disposa la Llei 34/2007.
4. Transcorregut el termini a què es refereix l'apartat anterior d'aquest article sense que s'hagi notificat la resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud, d'acord amb el que disposa l'article 13, punt 2, de la Llei 34/2007.
Article 11 Posada en marxa de la instal·lació i primer informe de comprovació
1. La no posada en marxa de la instal·lació en el termini indicat en la resolució, i si s'escau, de les pròrrogues atorgades, determinarà la caducitat de l'autorització, prèvia audiència de la persona que ha fet la sol·licitud, i la resolució de l'òrgan competent.
2. La no realització de la primera comprovació de la instal·lació dins el termini establert en l'autorització constitueix una infracció de l'article 7.1.h), relatiu a obligacions de les persones titulars d'instal·lacions, tipificada en l'article 30 de la Llei 34/2007. Així mateix, donarà lloc a la suspensió automàtica de l'autorització.
3. En cas que el primer informe de comprovació declari alguna «no conformitat» evidenciant una desviació manifesta respecte de les condicions i els valors límit d'emissió establerts per a la instal·lació, la persona titular de la instal·lació tendrà l'obligació d'adoptar les mesures correctores necessàries i dur a terme una nova comprovació, en què s'avaluïn totes les «no conformitats» detectades en la primera comprovació. En cas que les «no conformitats» perdurin, l'òrgan competent podrà declarar l'extinció de l'autorització per incompliment greu de les seves condicions, prèvia audiència de la persona que ha fet la sol·licitud.
Article 12 Renovació de l'autorització
1. L'autorització podrà ser renovada per períodes successius, prèvia sol·licitud de la persona titular de la instal·lació, presentada amb una antelació mínima de tres mesos abans del venciment del termini de vigència de l'autorització.
2. A la sol·licitud de renovació de l'autorització, la persona titular adjuntarà, almenys, una memòria sobre contaminació atmosfèrica que indiqui els canvis respecte a la memòria presentada per a l'autorització, o, en cas que no hi hagi modificacions respecte a la primera memòria, un escrit en què la persona titular declari aquest fet. Així mateix s'hi adjuntaran les dades de consum i producció de la instal·lació dels darrers tres anys, i la còpia del resguard de pagament de la taxa corresponent a la renovació segons la Llei de taxes.
Secció tercera Procediment de notificació
Article 13 Comunicació i documentació annexa
1. La persona titular de la instal·lació sotmesa al règim de notificació de l'article 6, punt 3, abans de la posada en marxa, presentarà a l'òrgan competent una comunicació.
2. A la comunicació del punt anterior, la persona titular adjuntarà la mateixa documentació indicada en l'article 8, punt 2, lletres des de la a) fins a la f) d'aquest Decret.
Article 14 Notificació d'instal·lació
1. L'òrgan competent notificarà a la persona titular de la instal·lació la resolució per la qual s'estableixen els condicionants de la instal·lació com a activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera, que inclourà les condicions i els valors límit d'emissió dels contaminants emesos que ha de complir la instal·lació.
2. L'òrgan competent podrà establir, en funció del potencial contaminador real de la instal·lació i de manera proporcionada, específica i individual, requisits per al control de les emissions de la instal·lació, prèvia audiència a la persona titular. Aquests requisits s'establiran d'acord amb les lletres a), c), d) i f) del punt 2 de l'article 10 d'aquest Decret.
3. Per analogia amb el tràmit de les instal·lacions sotmeses a autorització administrativa, el termini màxim per resoldre i notificar és de nou mesos comptadors des de l'entrada de la comunicació en la direcció general competent per tramitar-la, i el podrà suspendre l'òrgan competent per resoldre en els supòsits prevists en la normativa de procediment administratiu comú.
Article 15 Primer informe de comprovació i obligacions posteriors a la notificació
1. Dins un termini màxim de tres mesos des de la data de posada en marxa de la instal·lació, se'n farà la primera comprovació, a càrrec d'un organisme de control autoritzat per a l'atmosfera, a fi de disposar del primer informe de comprovació de la instal·lació i avaluar el compliment dels condicionants i els valors límit d'emissió establerts.
2. La no realització de la primera comprovació de la instal·lació és una infracció de l'article 7.1.h), relatiu a obligacions de les persones titulars d'instal·lacions, tipificada en l'article 30 de la Llei 34/2007.
3. En cas que el primer informe de comprovació declari alguna «no conformitat» evidenciant una desviació manifesta respecte de les condicions i els valors límit d'emissió establerts per a la instal·lació, la persona titular de la instal·lació tendrà l'obligació d'adoptar les mesures correctores necessàries i dur a terme una nova comprovació, en la qual s'avaluïn totes les «no conformitats» detectades en la primera comprovació.
Secció quarta Modificacions
Article 16 Modificació i revisió d'autorització i de condicionants
1. La resolució d'autorització o de condicionants podrà ser modificada, a sol·licitud de la persona titular de la instal·lació o per part de l'òrgan competent, quan entri en vigor nova normativa en matèria de protecció de l'atmosfera que impliqui modificacions o ampliacions de les condicions de la resolució d'autorització o de condicionants existent, per tal d'adaptar-la als requisits establerts en la nova normativa.
2. La resolució d'autorització o de condicionants podrà ser revisada per l'òrgan competent:
a) quan així ho estableixi la nova normativa aplicable,
b) per incorporar les millors tècniques disponibles en el sector d'activitat de la instal·lació,
c) per altres motius justificats, prèvia audiència a la persona titular.
Article 17 Modificacions de la instal·lació
1. El projecte de modificació d'una instal·lació subjecta al procediment d'autorització o notificació serà tramès a l'òrgan competent per la persona titular, a fi de qualificar-la com a substancial o no substancial, atesa la incidència de la modificació projectada sobre la contaminació atmosfèrica, i segons els criteris de l'article 14 de la Llei 34/2007.
2. La persona titular de la instal·lació realitzarà una sol·licitud de modificació de l'autorització o comunicarà els canvis a l'òrgan competent, adjuntant la documentació de l'article 8, punt 2, o article 13, punt 2, respectivament, on es detallaran els canvis respecte a la documentació presentada inicialment.
3. Es consideren modificacions substancials, en desenvolupament dels criteris de l'article 14 de la Llei 34/2007, qualsevol de les següents:
a) increment de les dimensions de la instal·lació superior al 25 %,
b) increment de la capacitat de producció de la instal·lació superior al 25 %,
c) increment del consum d'energia superior al 25 %,
d) increment de la potència tèrmica total instal·lada superior al 25 %,
e) canvi de combustibles,
f) qualsevol modificació que suposi un canvi de grup d'alguna activitat.
4. Quan la modificació projectada en una instal·lació sigui qualificada com a substancial, la instal·lació sotmesa a autorització no podrà executar la modificació mentre no es modifiqui l'autorització.
Article 18 Canvi de titularitat, tancament, clausura o baixa de la instal·lació
1. La persona titular d'una instal·lació sotmesa al règim d'autorització o de notificació haurà de comunicar qualsevol canvi de titularitat, tancament o clausura total o parcial de la instal·lació, adjuntant la documentació acreditativa corresponent. La comunicació s'ha de fer en un termini màxim de dos mesos des de la data en què s'hagi produït el fet.
2. La persona titular comunicarà la baixa definitiva d'una instal·lació, adjuntant la documentació acreditativa de la baixa de totes les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera que es duen a terme a la instal·lació.
Capítol III Obligacions de les persones titulars de les instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera
Secció primera Obligacions generals
Article 19 Relació d'obligacions
1. La persona titular d'una instal·lació on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera ha de complir les obligacions previstes en la normativa en matèria de protecció de l'atmosfera, especialment les contingudes en la Llei 34/2007.
2. Sense perjudici de les obligacions establertes en la normativa estatal, són obligacions de la persona titular d'una instal·lació on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera les següents:
a) Obligacions de les instal·lacions on es desenvolupen activitats dels grups A, B i C:
1r. Disposar de la preceptiva autorització o resolució de condicionants, d'acord amb les disposicions d'aquest Decret.
2n. Complir els requisits tècnics i respectar els valors límit d'emissió establerts en la normativa en matèria de protecció de l'atmosfera.
3r. Dur a terme els controls externs per part d'un organisme de control autoritzat per a l'atmosfera i els autocontrols en els terminis establerts en la normativa en matèria de protecció de l'atmosfera.
4t. Mantenir actualitzat un registre d'emissions i controls, segons el que disposa aquest Decret.
5è. Disposar, almenys, d'un tècnic responsable encarregat del control del compliment de les obligacions de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera duites a terme a la instal·lació.
b) Obligacions addicionals de les instal·lacions on es desenvolupen activitats dels grups A i B:
1r. Complir els condicionants i respectar els valors límit d'emissió establerts en l'autorització.
2n. Comunicar a l'òrgan competent l'inici del període de funcionament en proves, si s'escau.
3r. Disposar d'equips de mesura de les emissions quan així ho estableixin l'autorització o la normativa aplicable.
4t. Fer controls de la qualitat de l'aire, quan correspongui, en la forma i periodicitat prevista en l'autorització o en la normativa en matèria de protecció de l'atmosfera.
5è. Integrar les estacions de mesura de qualitat de l'aire, quan se n'hagi fixat l'obligatorietat en l'autorització, en la Xarxa balear de qualitat de l'aire de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6è. Complir les condicions establertes per a les situacions de funcionament de la instal·lació distintes del normal funcionament, si s'escau.
c) Obligacions per a totes les instal·lacions:
1r. Minimitzar les emissions canalitzades i difuses de contaminants a l'atmosfera, aplicant les millors tècniques disponibles i l'ús dels combustibles menys contaminants.
2n. Adoptar els procediments de dispersió més adequats que permetin respectar els nivells de qualitat de l'aire a la zona d'influència de la instal·lació.
3. Dur a terme un manteniment adequat de tots els sistemes i equips de prevenció, reducció, mesura i control de la contaminació atmosfèrica.
4t. Assabentar immediatament l'òrgan competent, sense necessitat de requeriment, de les mesures preventives necessàries quan hi hagi una amenaça imminent de dany significatiu per contaminació atmosfèrica procedent de la instal·lació.
5è. Adoptar, immediatament i sense necessitat de requeriment, les mesures per evitar nous danys quan s'hagi causat una contaminació atmosfèrica per part de la instal·lació que hagi provocat danys per a la salut o seguretat de les persones o per al medi ambient, i informar-ne l'òrgan competent.
6è. Complir les mesures contingudes en els plans de qualitat de l'aire, si la instal·lació està inclosa dins l'àmbit d'aplicació d'un pla.
7è. Facilitar la informació en matèria de contaminació atmosfèrica que li sigui sol·licitada per l'òrgan competent.
8è. Facilitar els actes d'inspecció i de comprovació i disposar de mitjans suficients per garantir la seguretat en el treball.
Article 20 Registre d'emissions i controls
1. La persona titular de la instal·lació sotmesa al règim d'autorització o de notificació ha de mantenir actualitzat un registre d'emissions i controls, que ha de contenir, com a mínim, la informació següent:
a) Identificació de cadascuna de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera que es desenvolupen a la instal·lació i dels focus emissors.
b) Règim i hores de funcionament de cada focus emissor.
c) Controls de mesures d'emissions de contaminants realitzats als focus emissors.
d) Dades dels sistemes de mesura en continu, si s'escau.
e) Operacions de manteniment.
f) Incidències.
g) Inspeccions.
h) Dades tècniques de cada equip de combustió, segons es detalla en l'annex I del Reial decret 1042/2017.
2. El registre estarà a la instal·lació a disposició del personal funcionari que dugui a terme tasques d'inspecció, d'acord amb el que disposa l'article 26 de la Llei 34/2007.
3. Cada anotació en el registre d'emissions i controls inclourà la data i signatura del tècnic responsable de la instal·lació. Aquest registre s'haurà de conservar durant un període mínim de deu anys.
4. La persona titular de la instal·lació tendrà a disposició de l'Administració, a la pròpia instal·lació, els informes de mesures elaborats per organismes de control autoritzats per a l'atmosfera o altres entitats especialitzades.
Secció segona Obligacions específiques
Article 21 Obligacions relatives a les activitats amb emissions difuses o amb materials pulverulents
1. La persona titular d'una instal·lació on es desenvolupen activitats que produeixin emissions difuses o que generin o utilitzin com a matèria primera qualsevol material pulverulent, hauran de confinar, canalitzar i reduir aquestes emissions, en la mesura que permeti la tecnologia. Les instal·lacions hauran d'aplicar les millors tècniques disponibles i les millors pràctiques ambientals del sector d'activitat al qual pertanyen, per tal de minimitzar les emissions.
2. En la resolució d'autorització o de condicionants de cada instal·lació, segons les seves característiques, es podran establir els paràmetres i contaminants a mesurar, els valors límit d'emissió o valors objectiu o valors de referència, la duració i època de campanyes de mesures, així com la metodologia d'avaluació de les concentracions.
Capítol IV Control i seguiment de les instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera classificades dins els grups A, B o C
Article 22 Controls externs i autocontrols d'emissions
1. En compliment de l'obligació de control de les emissions especificades en la seva resolució d'autorització o de condicionants, en la normativa en matèria de protecció de l'atmosfera o en els plans de millora de qualitat de l'aire aprovats, la persona titular d'una instal·lació haurà de dur a terme controls externs i/o interns de les emissions a l'atmosfera.
2. Els controls externs de les emissions seran duits a terme per un organisme de control autoritzat per a l'atmosfera i hauran de comprovar les condicions establertes en la resolució d'autorització o de condicionants i, en tot cas, les següents: les emissions de contaminants a l'atmosfera, la gestió dels sistemes de depuració, el manteniment de les mesures correctores implementades i la possibilitat de millora i els canvis operats en cada activitat des del darrer control extern efectuat.
3. Els autocontrols o controls interns de les emissions podran realitzar-se amb mitjans propis de la instal·lació, sempre que disposin de personal qualificat i mitjans tècnics, la qual cosa es justificarà presentant a l'òrgan competent una còpia de la titulació o formació del personal encarregat de l'autocontrol i la relació i descripció dels equips de mesura.
Article 23 Periodicitat dels controls externs i autocontrols d'emissions
1. La persona titular d'una instal·lació durà a terme controls externs d'acord amb el que es disposi en la seva autorització o de condicionants. Si no hi ha aquesta informació, la periodicitat dels controls serà la següent:
a) Un cop l'any, els focus corresponents a activitats classificades dins el grup A, així com els focus corresponents a instal·lacions de combustió mitjanes amb potència igual o superior a 20 MWt.
b) Una vegada cada tres anys, els focus de les activitats classificades en el grup B, així com els focus corresponents a instal·lacions de combustió mitjanes amb potència tèrmica inferior a 20 MWt.
c) Una vegada cada cinc anys, els focus de les activitats del grup C.
2. A més dels controls externs, la persona titular de la instal·lació durà a terme controls interns o autocontrols d'acord amb el que es disposa en la seva autorització o de condicionants. Si no hi ha aquesta informació, la freqüència mínima serà la següent:
a) Cada 6 mesos, els focus d'activitats del grup A.
b) Cada 18 mesos, les del grup B.
c) Cada 30 mesos, les del grup C.
3. L'òrgan competent, considerant les característiques particulars de la instal·lació, podrà modificar, motivadament, la periodicitat dels controls d'emissió, espaiant-los en el temps, fent-los més freqüents o, en el cas de focus no sistemàtics, eximint d'alguns controls, d'acord amb les disposicions del Reial decret 100/2011.
4. Així mateix, l'òrgan competent podrà exigir, motivadament, controls addicionals a les instal·lacions en què hi hagi indicis d'incompliment de les condicions de la resolució d'autorització o de condicionants o de la normativa en matèria de protecció de l'atmosfera, d'acord amb les disposicions del Reial decret 100/2011.
Article 24 Procediment sobre el control de les emissions
1. D'acord amb l'article 7.1 del Reial decret 100/2011, les mesures d'emissions es duran a terme d'acord amb la norma UNE-EN 15259:2008 i les seves actualitzacions (Emisiones de fuentes estacionarias. Requisitos de las secciones y sitios de medición y para el objetivo, plan e informe de medición). Per a les instal·lacions existents, l'òrgan competent avaluarà individualment el compliment de les especificacions de la norma UNE-EN 15259 o d'altres especificacions tècniques equivalents.
2. El mostreig i l'anàlisi dels contaminants i paràmetres a mesurar es duran a terme d'acord amb les normes UNE-EN existents i, supletòriament, d'acord amb l'ordre següent:
a) normes UNE que es corresponguin amb normes ISO o altres normes internacionals;
b) normes UNE sense correspondència amb normes internacionals;
c) normes internacionals tipus ISO o ASTM;
d) normes de reconegut prestigi d'àmbit nacional.
3. El criteri per considerar que es compleix el valor límit d'emissió per a cada focus i cada contaminant serà el que s'estableixi en la resolució d'autorització o de condicionants, en la normativa específica en matèria de protecció de l'atmosfera o en una instrucció tècnica dictada com a ordre de desplegament del Decret 104/2010.
Article 25 Obligacions relatives a les mesures en continu de les emissions
1. La persona titular d'una instal·lació està obligada a mesurar en continu les emissions de contaminants quan així ho estableixin l'autorització corresponent, la normativa específica en matèria de protecció de l'atmosfera o, posteriorment, la resolució de l'òrgan competent d'acord amb el que disposa el Reial decret 100/2011.
2. Les obligacions de la persona titular d'una instal·lació que ha de mesurar en continu les emissions de contaminants són les següents:
a) Aplicar la norma UNE-EN 14181: 2005 i les seves actualitzacions (Emisiones de fuentes estacionarias. Aseguramiento de la calidad de los sistemas automáticos de medida), així com la corresponent norma específica per mesurar el contaminant en continu, per garantir la qualitat de tots els sistemes automàtics de mesura en continu.
b) Adquirir les dades del sistema de mesura en continu, fer-ne el tractament i comunicar-les a l'òrgan competent, en temps real, d'acord amb els formats i el procediment establerts en la normativa específica i en l'autorització corresponent.
c) Presentar a l'òrgan competent una declaració mensual sobre el compliment o no dels valors límit d'emissió a partir de les dades registrades al llarg de l'any, per a cada focus emissor i cada contaminant, d'acord amb els criteris i la periodicitat establerts en la normativa específica en matèria de protecció de l'atmosfera i en l'autorització corresponent.
Capítol V Subministrament d'informació a l'Administració sobre emissions de les instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera
Article 26 Règim de subministrament d'informació
La persona titular d'una instal·lació on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera haurà de subministrar a l'òrgan competent informació tècnica sobre els equips de combustió i les emissions de les seves instal·lacions i les emissions en el termes a què es refereix aquest capítol, referents a les instal·lacions següents:
a) instal·lacions subjectes a autorització administrativa,
b) instal·lacions incloses dins l'àmbit d'aplicació del Reial decret 1042/2017,
c) instal·lacions incloses dins l'àmbit d'aplicació del Reial decret 117/2003, de 31 de gener, sobre limitació d'emissions de composts orgànics volàtils degudes a l'ús de dissolvents en determinades activitats,
d) instal·lacions incloses dins el Registre europeu d'emissions, dins l'àmbit d'aplicació del Reial decret 508/2007, de 20 d'abril, que regula el subministrament d'informació sobre emissions del Reglament 166/2006 (E-PRTR) i de les autoritzacions ambientals integrades.
Article 27 Informació que ha de subministrar la instal·lació sotmesa a autorització administrativa
1. La persona titular d'una instal·lació sotmesa a autorització administrativa haurà de presentar la informació referent a les quantitats anuals de matèries primeres usades, productes elaborats o serveis realitzats. Així mateix, les instal·lacions a les quals se'ls indiqui en la seva autorització presentaran les quantitats anuals emeses a l'atmosfera de cada contaminant indicat en l'autorització. Aquesta informació es presentarà segons la periodicitat indicada en l'autorització.
2. A manca de periodicitat de presentació d'informació indicada en l'autorització, s'aplicarà la següent:
a) cada any, per a les instal·lacions on es desenvolupa, almenys, una activitat del grup A,
b) cada tres anys, per a les instal·lacions on es desenvolupa, almenys, una activitat del grup B.
Article 28 Informació que ha de subministrar la instal·lació de combustió mitjana
La persona titular d'una instal·lació on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera i que estigui inclosa dins àmbit d'aplicació del Reial decret 1042/2017, presentarà la informació de l'annex I de l'esmentat Reial decret, d'acord amb els terminis indicats en el Reial decret o en la seva resolució d'autorització o de condicionants.
Article 29 Informació que ha de subministrar la instal·lació que utilitzi dissolvents
1. Per a cada instal·lació on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera, i inclosa dins l'àmbit d'aplicació del Reial decret 117/2003, la persona titular presentarà anualment una declaració relativa al compliment dels valors límit d'emissió i/o requisits que siguin d'aplicació a la instal·lació, d'acord amb el que disposa l'article 7 del Reial decret esmentat.
2. En la declaració anual s'adjuntarà la relació de cada substància usada, contingut en dissolvent i quantitats en grams totals anuals.
Article 30 Informació que ha de subministrar la instal·lació inclosa dins el Registre europeu d'emissions
1. La persona titular d'una instal·lació on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera i inclosa dins l'àmbit d'aplicació del Reial decret 508/2007, presentarà anualment, abans de la data fixada per la normativa, les dades referents a les emissions màssiques totals anuals a l'atmosfera de cada contaminant. Les dades han de ser revisades i verificades per un organisme independent i capacitat, acreditat per una entitat nacional d'acreditació segons les normes de referència.
2. S'adjuntarà també l'informe explicatiu de la metodologia utilitzada així com el detall de les emissions de cada focus i cada contaminant emès en la instal·lació. Aquest informe s'ha de presentar un mes abans de la data de finalització del termini per a l'emplenament telemàtic en l'aplicació que gestiona el Registre europeu d'emissions a Espanya.
Capítol VI De les inspeccions i el règim d'infraccions i sancions
Article 31 Inspeccions
1. L'òrgan competent exercirà, a través del seu personal funcionari, la funció d'inspecció necessària per garantir el compliment del que preveuen la Llei 34/2007 ; el Reial decret 100/2011, i aquest Decret; així com la resta de normativa en matèria de protecció de l'atmosfera, amb la col·laboració i assistència, si cal, dels organismes de control per a l'atmosfera degudament autoritzats.
2. El personal funcionari que dugui a terme tasques d'inspecció tendrà el caràcter d'agent de l'autoritat als efectes prevists en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i, en l'exercici de les seves funcions, podrà accedir a qualsevol lloc de la instal·lació, respectant, en tot cas, la inviolabilitat del domicili, segons el que disposa l'article 26 de la Llei 34/2007.
Article 32 Obligacions de les persones titulars d'instal·lacions davant una inspecció
1. La persona titular d'una instal·lació on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera haurà de col·laborar i facilitar la inspecció, permetent l'accés del personal que realitzi aquestes tasques, així com el muntatge d'equips i instruments necessaris per fer les mesures i comprovacions adients.
2. Les instal·lacions hauran de disposar de mitjans suficients per poder realitzar la inspecció d'acord amb la normativa de seguretat en el treball, així com de plataformes per accedir als punts de mostreig.
Article 33 Règim d'infraccions i sancions
1. Serà d'aplicació el règim sancionador previst en el capítol VII de la Llei 34/2007 i en la resta de disposicions aplicables en matèria de protecció de l'atmosfera.
2. El procediment sancionador serà el previst en la normativa autonòmica reguladora del procediment a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'exercici de la potestat sancionadora.
3. La competència per iniciar el procediment sancionador correspondrà a la persona titular de la direcció general competent en matèria de protecció de l'atmosfera.
4. La competència per dictar la resolució sancionadora correspondrà a:
a) La persona titular de la direcció general competent en matèria de protecció de l'atmosfera, en el cas d'infraccions lleus i greus;
b) La persona titular de la conselleria competent en matèria de protecció de l'atmosfera, en el cas d'infraccions molt greus.
Disposició final primera Autorització de desenvolupament i execució
S'habilita la persona titular de la conselleria competent en matèria de protecció de l'atmosfera per desplegar aquest Decret.
Disposició final segona Entrada en vigor
Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 26 de juliol de 2024
La presidenta | |
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia | Margarita Prohens Rigo |
Alejandro Sáenz de San Pedro García |