Secció I. Disposicions generals
PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Núm. 314380
Decret 4/2024, de 17 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d’agost, i pel Decret 1/2024, de 4 de gener
El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Es considera convenient introduir algunes modificacions en el Decret 12/2023 per millorar la delimitació material de les competències assignades a determinades conselleries.
Per això, d'acord amb els articles 10.d) i 46.3.a) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i els articles 5 i 8 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict el següent
DECRET
Article únic Modificació del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, i pel Decret 1/2024, de 4 de gener
Es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, i pel Decret 1/2024, de 4 de gener, de la manera següent:
1. Es modifica el primer paràgraf de l'apartat 1 de l'article 2, que queda redactat de la manera següent:
1. Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació
— Secretaria General
— Direcció General d'Economia i Estadística
— Direcció General de Pressuposts i Finançament
— Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni
— Direcció General de Fons Europeus
— Direcció General d'Estratègia Digital i Simplificació Administrativa
— Direcció General d'Innovació i Transformació Digital
Les direccions generals de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:
2. Es modifiquen les lletres e) i f) de l'apartat 1 de l'article 2, que queden redactades de la manera següent:
e) Direcció General d'Estratègia Digital i Simplificació Administrativa: planificació i ordenació dels sectors de les comunicacions i de les noves tecnologies de la informació; sistemes d'informació, recursos tecnològics i serveis informàtics i telemàtics de l'Administració de la Comunitat Autònoma; funcions d'encàrrec del tractament de les dades personals en relació amb aquests sistemes, recursos i serveis; planificació i ordenació dels sectors de les telecomunicacions, radiodifusió televisiva i sonora; impuls i coordinació de la implantació de l'administració electrònica; seguretat de la informació dels recursos tecnològics i; simplificació i racionalització dels processos administratius; gestió del Registre electrònic general i coordinació i ordenació de les oficines d'assistència en matèria de registres, la gestió documental i el funcionament de l'Arxiu del Govern de les Illes Balears, que inclou l'electrònic; modernització i atenció i informació ciutadana.
f) Direcció General d'Innovació i Transformació Digital: impuls, foment i divulgació de la innovació; política de clústers o Agrupacions Empresarials Innovadores, nuclis d'innovació (hubs d'innovació), espais regionals de la innovació (regional innovation valleys), empreses i institucions innovadores (públiques i privades); impuls del coneixement, per part de la ciutadania, de l'activitat desenvolupada en matèria d'innovació; direcció de la coordinació, seguiment de la implantació i avaluació de l'Estratègia de les Illes Balears de l'especialització intel·ligent i sostenible; lideratge i impuls de la societat digital, incloent-hi la capacitació i la formació de la ciutadania en competències digitals; establiment, direcció i coordinació de programes per al desenvolupament de la societat digital en coordinació amb altres administracions; impuls de la creació i la gestió de noves infraestructures digitals que fomentin el desenvolupament de la societat digital; promoció de la cultura de la ciberseguretat a la societat de les Illes Balears, incloent-hi ciutadans, administracions i empreses.
3. Es modifiquen les lletres a) i b) de l'apartat 2 de l'article 2, que queden redactades de la manera següent:
a) Direcció General de Coordinació i Transparència: implementació, impuls, coordinació i seguiment de plans i programes de govern; coordinació interdepartamental entre els òrgans de conselleries diverses; coordinació de les matèries de caràcter transversal; suport directe a la consellera en l'exercici de les seves atribucions de direcció i gestió, especialment en la direcció i coordinació dels titulars dels òrgans directius de la Conselleria; elaboració i seguiment de projectes estratègics, coordinació dels òrgans que tenen atribuïdes competències en matèria de projectes estratègics i interdepartamentals, i coordinació estratègica i de comunicació amb el Gabinet de Presidència. Coordinació interdepartamental de la transparència i el bon govern a l'Administració; de la qualitat de les organitzacions i dels serveis públics, de l'avaluació de les polítiques públiques i de la participació ciutadana, tant de l'Administració autonòmica com del sector públic instrumental; reconeixement i anàlisi de la demanda i percepció dels usuaris i la ciutadania.
S'adscriu a aquesta Direcció General la Unitat Acceleradora de Projectes, que impulsarà i coordinarà els projectes d'inversió que li siguin assignats, promovent, amb coordinació amb el Gabinet de la Presidència, l'agilitació de tots els procediments de les administracions públiques que siguin necessaris per dur-los a terme, i durà a terme les actuacions que siguin procedents per fer efectiva la tramitació preferent i urgent dels projectes a les diferents tramitacions administratives. Al capdavant de la Unitat Acceleradora de Projectes, que es regularà reglamentàriament, hi haurà un coordinador.
També s'hi adscriuen les unitats administratives que despleguen les funcions de comunicació i premsa de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Així mateix, li corresponen les relacions amb la Comissió per a les Reclamacions d'Accés a la Informació Pública, la qual queda adscrita administrativament i sense dependència jeràrquica a aquesta Direcció General.
També s'hi adscriuen la Comissió d'Ètica Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Oficina d'Avaluació Pública de les Illes Balears.
b) Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament: relacions generals amb el Govern de l'Estat i les comunitats autònomes; relacions amb les institucions de govern de les illes i dels municipis, i relacions de col·laboració i cooperació amb els ens territorials; relacions amb comunitats i entitats associatives de residents forans i interlocució amb les cases regionals amb seu a les Illes Balears; relacions amb les comunitats balears a l'exterior; projecció exterior dels interessos autonòmics i relacions amb la Unió Europea; interlocució amb els consolats radicats a les Illes Balears; coordinació administrativa i organització d'esdeveniments d'interès autonòmic; acció cívica i relacions amb els grups socials i, també, amb les organitzacions religioses; intervenció administrativa en matèria d'associacions, fundacions i col·legis professionals; Registre d'Associacions; Registre Únic de Fundacions; Registre de Col·legis Professionals; reials acadèmies, acadèmies i altres corporacions de dret públic; Registre d'Acadèmies; relacions institucionals i de col·laboració amb el poder judicial i amb els òrgans judicials i les fiscalies radicats a les Illes Balears; relacions amb l'Administració de justícia i amb els operadors jurídics; impuls i coordinació del traspàs de funcions i serveis dels mitjans personals i materials al servei de l'Administració de justícia; serveis de cooperació amb la justícia; coordinació del desplegament normatiu de l'Estatut d'autonomia; coordinació dels processos de transferència de funcions i serveis; inventari general d'òrgans col·legiats; registre de convenis i acords; relacions amb el Consell Consultiu i altres òrgans estatutaris; relacions amb el Consell Assessor de Dret Civil. Suport al Govern en les relacions amb el Parlament; coordinació de la iniciativa legislativa i de l'exercici dels poders normatius del Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma. Localització, identificació i recuperació, en el marc de la Llei 10/2016, de les restes de persones desaparegudes.
4. Es modifica el primer paràgraf de l'apartat 3 de l'article 2, que queda redactat de la manera següent:
3. Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia
—Secretaria General
— Secretaria Autonòmica de Treball, Ocupació i Diàleg Social
—Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç
— Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials
— Direcció General de Treball i Salut Laboral
— Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic
La Secretaria Autonòmica de Treball, Ocupació i Diàleg Social, assimilada en rang a un òrgan directiu de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, coordina les actuacions de tots els òrgans directius i controla la gestió dels òrgans directius següents: Direcció General de Treball i Salut laboral, Direcció General d' Empresa, Autònoms i Comerç, Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral, Servei d' Ocupació de les Illes Balears.
A més de les funcions que li pugui atribuir per delegació el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, tindrà les atribucions següents: la planificació, coordinació i avaluació de les polítiques i plans d'ocupació de les Illes Balears, així com altres plans en matèria de formació i/o ocupació competència de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia; la planificació, la coordinació i l'avaluació de les polítiques en matèria de autoocupació/ autònoms. Impuls i foment del treball autònom; la coordinació i seguiment de l'exercici de competències a la conselleria en matèria de relacions laborals individuals i col·lectives; la supervisió de la coordinació de la Conselleria amb l' Organisme Estatal d'Inspecció de Treball i Seguretat Social; l'impuls i la coordinació de l'Observatori del Treball; la coordinació de les polítiques i estratègies en matèria de seguretat i salut laboral de les persones treballadores als àmbits de la seva competència; el Diàleg social a totes les matèries de la seva competència i la Participació Institucional a la mesa de Diàleg Social; la direcció tècnica i la coordinació dels serveis dependents de la Secretaria Autonòmica. Li correspon la representació ordinària de la mateixa i la comunicació amb les altres conselleries, organismes i entitats amb qui tingui relació per les seves competències; l'impuls de plans i la programació en relació amb les competències assignades i aplicació de la transversalitat del principi d'igualtat entre homes i dones a l'àmbit de competències de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia; l'estudi i la proposta de disposicions de caràcter general en l'àmbit de la seva competència. Aquelles altres que, en relació amb les matèries de la seva competència, poguessin derivar-se de la legislació estatal o de la Unió Europea, i qualssevol altres de naturalesa anàloga a les enumerades anteriorment relatives al treball, ocupació, seguretat i salut laborals i diàleg social, que no haguessin estat atribuïdes expressament a un altre òrgan o ens de la Comunitat Autònoma .
Les direccions generals de la Conselleria d'Educació i Universitats exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:
5. Es modifica la lletra c) de l'apartat 3 de l'article 2, que queda redactada de la manera següent:
c) Direcció General de Treball i Salut Laboral: promoció i foment de l'ocupació; mediació, arbitratge i conciliació dels conflictes laborals; obertura de centres de treball; calendaris laborals; relacions laborals, direcció i organització dels registres relacionats amb les relacions laborals, seguretat i salut laboral; potestat sancionadora en matèria de relacions laborals, seguretat i salut laboral; estudi del medi laboral; vigilància de la salut, la seguretat i la higiene en el treball, estadística de seguretat i salut laboral, execució de la legislació de salut laboral, control d'accidents laborals i malalties professionals; prevenció i investigació de riscs i accidents laborals; impuls i desenvolupament de les polítiques d'igualtat en l'àmbit laboral; foment de les mesures de conciliació de la vida personal, de la familiar i de la laboral amb les empreses; impuls, foment i difusió de mesures d'innovació i qualitat en l'àmbit laboral; foment de la contractació de qualitat; foment de la negociació col·lectiva i del diàleg social i formació en aquest àmbits; control de la legalitat dels convenis col·lectius.
6. Es modifica la lletra b) de l'apartat 4 de l'article 2, que queda redactada de la manera següent:
b) Direcció General de Recerca en Salut, Formació i Acreditació: inspecció, control, autorització i registre de centres, serveis i establiments sanitaris; avaluació de la qualitat assistencial i acreditació dels centres, serveis i establiments sanitaris; iniciació i resolució de procediments sancionadors en matèria de competència; explotació, gestió i avaluació dels registres i sistemes d'informació de la seva competència; definició i desenvolupament de polítiques de formació sanitària especialitzada; promoció de polítiques de recerca i innovació sanitàries; tutela i desenvolupament dels processos formatius de pregrau o postgrau dels professionals de la salut i promoció de programes docents de pregrau o postgrau, d'acord amb la UIB i altres conselleries i institucions formatives; acreditació de professionals sanitaris, de formació sanitària i de formació sanitària especialitzada; coordinació del funcionament de la Fundació Institut de Recerca Sanitària Illes Balears, del Comitè d'Ètica de la Investigació de les Illes Balears i de la Biblioteca Virtual de Ciències de la Salut de les Illes Balears; coordinació i gestió del Registre de Voluntats Anticipades.
7. Es modifica el primer paràgraf de l'apartat 5 de l'article 2, que queda redactat de la manera següent:
5. Conselleria d'Educació i Universitats
— Secretaria General
— Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats
— Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors
Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu
— Direcció General de Planificació i Gestió Educatives
— Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa
— Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa
La Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu, assimilada en rang a un òrgan directiu de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, coordina les actuacions de tots els òrgans directius i controla la gestió dels òrgans directius següents: Direcció General de Planificació i Gestió Educativa, Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa i Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa.
A més de les funcions que li pugui atribuir per delegació el conseller d'Educació i Universitats, tindrà les atribucions següents: coordinació de les infraestructures educatives; ordenació, gestió i control de transport escolar; serveis i activitats complementàries; digitalització i noves tecnologies aplicades a l'educació; gestió de beques i ajuts en l'àmbit educatiu no universitari, materials didàctics i llibres de text; gestió, seguiment i justificació dels ajuts provinents de fons europeus i nacionals.
La regulació de la Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu s'estableix reglamentàriament.
Les direccions generals de la Conselleria d'Educació i Universitats exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:
8. Es modifica la lletra b) de l'apartat 5 de l'article 2, que queda redactada de la manera següent:
b) Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors: ordenació i gestió del sistema universitari; infraestructures universitàries; relacions amb la comunitat universitària; ensenyaments artístics superiors; foment de la recerca educativa, científica i tècnica; desenvolupament i transferència del coneixement; divulgació de la recerca i el desenvolupament; impuls del coneixement, per part de la ciutadania, de l'activitat desenvolupada per la comunitat científica en aquestes matèries; foment de projectes d'investigació i recerca i formació en matèria de serveis socials; gestió, administració i desenvolupament dels plans en matèria de ciència, tecnologia i innovació; avaluació, planificació, direcció i coordinació de l'Ecosistema de Ciència, Tecnologia i Innovació de las Illes Balears (ECTIB).
9. Es modifica la lletra e) de l'apartat 5 de l'article 2, que queda redactada de la manera següent:
e) Direcció General de la Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa: educació 0-3 anys; atenció a la diversitat en l'àmbit educatiu; inclusió per a la comunitat educativa; innovació educativa, programa de millora i transformació; família i participació, moviment associatiu (d'alumnes i de pares i mares); consells escolars (autonòmic, insulars, municipals i de centre); concessió de l'exempció de l'avaluació de la llengua i la literatura catalanes; ensenyament del català en l'àmbit educatiu; foment de la cultura i la llengua de les Illes Balears en l'àmbit educatiu; convivència i èxit escolar.
Disposició final única Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor el mateix dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 17 de maig de 2024
La presidenta Margarita Prohens Rigo