Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 662511
Decret 83/2023, de 20 d’octubre, pel qual es modifica el Decret 6/2019, d’1 de febrer, pel qual es crea i regula el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la comunitat autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 27 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, regula la creació de les agrupacions empresarials innovadores (AEI, d'ara endavant) en l'àmbit europeu.

En relació amb aquest Reglament, existeix un registre nacional d'AEI regulat per l'Ordre IET/1444/2014, de 30 de juliol, per la qual es regula el Registre d'agrupacions empresarials innovadores del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme.

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears ostenta la competència exclusiva, entre d'altres, en matèria d'innovació, tal com s'estableix en l'article 30.44 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

A les Illes Balears es va crear un registre d'AEI mitjançant el Decret 6/2019, d'1 de febrer, pel qual es crea i regula el Registre d'Agrupacions Empresarials Innovadores de la comunitat autònoma de les Illes Balears. La inscripció en el registre constitueix un mitjà per facilitar la participació de les AEI inscrites a futures convocatòries d'ajudes en matèria d'innovació.

L'objectiu principal del registre creat pel Decret 6/2019 és ajudar les AEI inscrites en projectes col·laboratius innovadors, cofinançament de projectes innovadors internacionals, així com el finançament en estructura i funcionament de les AEI.

En aquest sentit, l'apartat 1.g) de l'article 5 del Decret estableix com un dels requisits per donar d'alta una AEI, «disposar entre els membres de l'entitat d'un mínim del 10 % de pimes innovadores, registrades en el Registre d'Empreses Innovadores del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats».

El Reial decret 475/2014, de 13 de juny, sobre bonificacions en la cotització a la seguretat social del personal investigador, en l'article 6, estableix la definició de pime innovadora a l'efecte d'obtenir el segell de referència.

Els requisits per inscriure's en aquest registre nacional són: haver rebut finançament públic en els darrers 3 anys (projectes d'àmbit nacional o internacional), haver demostrat el seu caràcter innovador amb la seva activitat (via patents, entre d'altres) o haver demostrat la seva capacitat d'innovació amb algunes certificacions (AENOR EA0043, AENOR EA0047, norma UNE 166.002).

L'Ordre ECC/1087/2015, de 5 de juny, regula l'obtenció del segell de Pime Innovadora i el funcionament del Registre de la petita i mitjana empresa innovadora.

Els beneficis que s'obtenen amb l'alta en aquest registre nacional responen al reconeixement d'unes bonificacions a la seguretat social per personal investigador i unes deduccions fiscals per R+D+I, però no estan relacionats amb l'aptitud de l'entitat per clusteritzar-se o per fer projectes col·laboratius innovadors amb altres entitats del seu sector.

D'una banda, un cop feta la consulta, no s'ha trobat aquest requisit per inscriure's en el registre de cap comunitat autònoma en el territori nacional amb regulació regional de les AEI, ni tampoc suposa un requisit per donar-se d'alta en el Registre d'AEI nacional.

De l'altra, sempre que s'esmenta la innovació en política de clústers, s'empra el Manual d'Oslo. Directrius per a la recollida i interpretació d'informació relativa a innovació (OECD, 2018, o posteriors), referent mundial en la mesura i estandardització de la innovació, així com pel que fa a la massa crítica necessària per constituir una agrupació empresarial innovadora (AEI).

Finalment, en la data d'aprovació d'aquesta modificació només hi ha quatre AEI registrades a les Illes Balears que hagin complert aquest requisit, la qual cosa fa difícil l'accés al registre i dificulta l'eficàcia d'una política de clústers que competeix a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital.

Per tot això, aquesta modificació té per objecte flexibilitzar els requisits d'accés al registre d'associacions empresarials innovadores a les Illes Balears, integrades especialment per pimes, que efectivament duguin a terme activitats innovadores i estiguin en disposició de constituir-se en AEI sense imposar una restricció obligatòriament vinculada al Registre d'Empreses Innovadores del Ministeri.

Es proposa, concretament, la modificació de la lletra g) de l'article 5, «Requisits per inscriure's en el Registre», del Decret 6/2019.

Tal com disposa el Decret de la presidenta de les Illes Balears 12/2023, de 10 de juliol, modificat pels Decrets 16/2023, de 20 de juliol, i 17/2023, de 23 d'agost, pel qual es estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, actualment és la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, mitjançant la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital, la que té les competències en els àmbits de l'impuls a la innovació i foment d'aquesta innovació; planificació i coordinació del sistema d'innovació i tecnologia de les Illes Balears; política de clústers; divulgació de la innovació, i impuls del coneixement, per part de la ciutadania, de l'activitat desenvolupada en aquesta matèria.

El Decret ha estat realitzat d'acord amb els requisits, estudi de càrregues administratives i procediments legals exigits per la normativa, la qual cosa dona compliment a allò que estableixen els articles 46 i següents de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

El Decret compleix els principis de bona regulació de l'article 49 de la Llei 1/2019, que preveu que el Govern, en l'exercici de la potestat reglamentària, ha d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació. Principis que ja preveia, en la mateixa línia, l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Pel que fa als principis de necessitat i eficàcia, han estat desenvolupats en la justificació de la flexibilització dels requisits d'accés al Registre oficial per a pimes de les Illes Balears.

Es compleix el principi de proporcionalitat, perquè la modificació d'un decret s'ha de fer mitjançant un altre decret.

Quant al principi de seguretat jurídica, la regulació que es pretén és respectuosa amb la resta de la normativa vigent.

Respecte al principi de transparència, els objectius i els fonaments de la regulació estan clarament definits en el Decret de modificació. Com que es tracta d'un decret que flexibilitza el registre actual i amplia el rang d'entitats a inscriure's per afavorir les inscripcions, no s'ha obert cap tràmit d'informació prèvia, ni d'audiència.

Finalment, pel que fa als principis d'eficiència, qualitat i simplificació, no es creen noves càrregues administratives i no es crea cap organització nova. En el nou text s'ha millorat el llenguatge, evitant fent referències directes a articles i eliminant referències a noms de càrrecs o òrgans actuals, que poden canviar amb el temps, substituint-los per referències a òrgans o càrrecs per competències.

Per tot això, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 20 d'octubre de 2023,

DECRET

Article primer Modificació de l'apartat 1.g) de l'article 5 del Decret 6/2019, d'1 de febrer, pel qual es crea i regula el Registre d'Agrupacions Empresarials Innovadores de la comunitat autònoma de les Illes Balears

L'apartat 1.g) de l'article 5 del Decret 6/2019, d'1 de febrer, pel qual es crea i regula el Registre d'Agrupacions Empresarials Innovadores de la comunitat autònoma de les Illes Balears, queda modificat de la manera següent:

g) Tenir una massa crítica suficient, la qual s'ha de concretar en el compliment de les condicions següents:

1r. Disposar entre els membres de l'entitat d'un mínim del 10 % de pimes innovadores. Es consideren pimes innovadores si es troben en qualsevol d'aquests dos supòsits:

Pimes registrades en el Registre d'Empreses Innovadores del Ministeri de Ciència i Innovació.

Pimes que efectivament duguin a terme activitats innovadores segons el Manual d'Oslo. Directrius per a la recollida i interpretació d'informació relativa a innovació (OECD, 2018, o posteriors) i que compleixin algun dels requisits següents:

  • Pimes que hagin rebut finançament públic en els darrers tres anys, sense revocacions, en convocatòries de concurrència competitiva, del sistema d'innovació i tecnologia del Govern de les Illes Balears.
  • Pimes que concorrin en alguna de les circumstàncies previstes en la definició de l'article 6.2 del Reial decret 475/2014, de 13 de juny, sobre bonificacions en la cotització a la seguretat social del personal investigador, és a dir, pime innovadora, segons la definició continguda en la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, de 6 de maig, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses, o modificacions posteriors.
  • Pimes que presentin una memòria que contingui com a mínim els elements d'informació establerts en l'annex 4 d'aquest Decret i que hagi resultat valorat positivament en l'avaluació de la Comissió d'Avaluació, d'acord amb els criteris de valoració establerts en l'annex 4 d'aquest Decret.

2n. Agrupar un mínim de quinze pimes del sector en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article segon Creació de l'annex 4 del Decret 6/2019, d'1 de febrer, pel qual es crea i regula el Registre d'agrupacions empresarials innovadores de la comunitat autònoma de les Illes Balears

L'annex 4 del Decret 6/2019, d'1 de febrer, pel qual es crea i regula el Registre d'agrupacions empresarials innovadores de la comunitat autònoma de les Illes Balears, queda incorporat de la manera següent:

ANNEX 4

Per avaluar les memòries d'acreditació per a pime innovadora presentades, s'han d'aplicar els criteris i ponderacions que s'indiquen a continuació. Per a una consideració positiva, la puntuació global obtinguda ha de superar els 350 punts sobre un total de 600. Les memòries d'acreditació per a pime innovadora han d'anar signades com cal pel responsable legal de les pimes conjuntament amb l'AEI.

 

Dades identificatives de l'empresa

anys en actiu sector ubicació de la seu social i dels centres de treball objecte social plantilla mitjana dels tres darrers exercicis breu descripció de l'activitat

Resultats de la innovació: 250 punts

Ítem

Descripció

Contingut mínim de la memòria (evidència sol·licitada)

Puntuació

Innovació en producte/servei

L'empresa introdueix en el mercat nous productes i/o serveis amb alteracions significatives en les especificacions tècniques, en els components, en els materials i/o en altres característiques funcionals d'aquests.

Informe resum descriptiu de les innovacions en producte o servei introduïdes en els darrers 3 exercicis. S'haurà d'aportar el catàleg de nous productes o serveis d'algun dels darrers 3 exercicis.

50 punts si ho compleix

Relació extreta de la comptabilitat de l'empresa del % de vendes degudes a nous productes o serveis sobre el total de vendes.

50 punts si compleix ≥ 25 %

Innovació en procés

L'empresa introdueix mètodes de producció o de distribució nous o significativament millorats, que inclouen millores significatives en tècniques, equips o programari.

Informe resum descriptiu de les innovacions en procés introduïdes en l'empresa i el seu impacte en la facturació i/o el resultat econòmic. S'ha d'aportar una relació quantificada d'inversions en tècniques, equips i programari escomeses en els darrers 3 exercicis obtinguda de la comptabilitat de l'empresa.

50 punts si ho compleix

Innovació organitzativa

L'empresa introdueix un nou mètode d'organització aplicat a les pràctiques de negoci, a l'organització del treball o a les relacions externes de l'empresa que no s'ha fet servir abans en l'empresa i que és el resultat de decisions estratègiques de la direcció.

Informe resum descriptiu de les innovacions organitzacionals introduïdes en l'empresa i el seu impacte al resultat econòmic. Cal aportar evidències del compromís de la direcció amb els canvis organitzacionals empresos.

50 punts si ho compleix

Innovació comercial

L'empresa introdueix un nou mètode de comercialització que comporta importants millores en el disseny o la presentació del producte, en el posicionament, la promoció o el preu.

Informe resum descriptiu de les innovacions comercials introduïdes en l'empresa i l'impacte en el resultat econòmic.

Cal aportar evidències específiques en productes o serveis concrets de millores significatives en el seu disseny, estratègia de fixació de preus i/o promoció.

50 punts si ho compleix

Recursos dedicats a la innovació: 100 punts

Ítem

Descripció

Contingut mínim de la memòria (evidència sol·licitada)

Puntuació

Recursos humans

L'empresa disposa en plantilla de persones dedicades a tasques de recerca, desenvolupament tecnològic i/o innovació.

Relació de persones dedicades i descripció succinta de la relació de la seva activitat amb la innovació.

1 punt per persona fins a un màxim de 10

Percentatge de persones dedicades a tasques d'innovació sobre el total de plantilla mitjana en el darrer any.

40 punts si compleix ≥ 10 %

Recursos econòmics

Despesa en activitats innovadores sobre facturació total.

Relació extreta de la comptabilitat de l'empresa de la despesa en els darrers tres anys sobre facturació total aplicada al sumatori dels conceptes següents: Personal dedicat a innovació. Amortització comptable de la inversió en tècniques i equips que hagi millorat els processos interns de l'empresa. Estudis o serveis externs que han ajudat a millorar processos interns.

50 punts si compleix > 20 %

25 punts si compleix

> 10 % i ≤ 20 %

Gestió de la innovació: 250 punts

Ítem

Descripció

Contingut mínim de la memòria (evidència sol·licitada)

Puntuació

Innovació sistematitzada

L'empresa duu a terme una gestió de la innovació sistematitzada i continuada.

Informe resum descriptiu de com l'empresa defineix les estratègies d'innovació, augmenta les capacitats d'innovació mitjançant la relació amb proveïdors i/o clients, duu a terme prospectiva tecnològica o de producte, duu a terme activitats de vigilància tecnològica o intel·ligència competitiva o comunica internament i externament els resultats de la seva innovació.

50 punts si ho compleix

Innovació oberta i en cooperació

L'empresa duu a terme una gestió de la innovació en col·laboració amb altres agents.

Informe resum descriptiu de com l'empresa es relaciona de manera sistemàtica, no puntual, amb altres empreses, proveïdors de coneixement, centres tecnològics, laboratoris de certificació i/o associacions empresarials per millorar-ne les capacitats d'innovació.

50 punts si ho compleix

Relació de projectes d'R+D+I en què l'empresa ha participat en els darrers tres anys.

50 punts si compleix > 1 projecte

100 punts si compleix ≥ 3 projectes

Internacionalització

L'empresa ha entrat en nous mercats com a conseqüència de les innovacions realitzades.

Relació extreta de la comptabilitat de l'empresa del % de vendes degudes a nous productes o serveis exportats sobre el total de vendes per exportació en algun dels tres darrers exercicis.

50 punts si compleix > 20 %

25 punts si compleix > 10 % i ≤ 20 %

Disposició final única Entrada en vigor

Aquest Decret comença a vigir l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 20 d'octubre de 2023

  La presidenta

El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació

Margarita Prohens Rigo

Antoni Costa Costa