Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 549586
Decret 77/2023, d’1 de setembre de 2023, de modificació del Decret 48/2018, de 21 de desembre, pel qual s’aproven els Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics, del Decret 64/2002, de 3 de maig, de creació del Consell Social de la Llengua Catalana i del Decret 36/2011, de 15 d’abril, pel qual es crea la Comissió de Toponímia de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

El Parlament de les Illes Balears, mitjançant la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2015, va disposar, en l'article 40, la creació de l'entitat pública empresarial Institut d'Estudis Baleàrics (IEB), que és un tipus d'ens previst en l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el qual té com a fins generals els relacionats amb l'ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la projecció exterior d'aquesta, d'acord amb els seus Estatuts.

L'article 35.1 de la Llei 7/2010 disposa que, una vegada en vigor la llei de creació de l'organisme, el Consell de Govern, a proposta de la persona titular de la conselleria d'adscripció i amb l'informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts, n'ha d'aprovar els estatuts per decret. En l'actualitat, els Estatuts de l'ens estan aprovats pel Decret 48/2018, de 21 de desembre. Aquests Estatuts es van rectificar mitjançant la corresponent Correcció d'errades de l'edicte 13348, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 160, de 22 de desembre de 2018 (BOIB núm. 6, de 12 de gener de 2019). Posteriorment, els Estatuts es van modificar pel Decret 9/2022, de 4 d'abril (BOIB núm. 46, de 5 d'abril de 2022).

Aquest Decret 9/2022, de 4 d'abril, creà la figura del director adjunt, com a òrgan de direcció, administració i gestió, a l'article 8.2 dels Estatuts.

D'acord amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, l'Institut d'Estudis Baleàrics està adscrit a la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports. El Decret 12/2023, s'ha modificat novament mitjançant Decret 17/2023, de 23 d'agost, que atribueix a la Direcció General de Cultura competències en matèria lingüística.

Arran de la nova estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es considera necessari fer unes modificacions de determinats decrets per concretar les funcions que assumeix l'Institut d'Estudis Baleàrics i la composició de determinats òrgans col·legiats.

Atès que s'ha extingit la Direcció General de Política Lingüística, les funcions de promoció de la llengua catalana les ha de passar a exercir l'Institut d'Estudis Baleàrics, la qual cosa fa necessari afegir aquesta precisió als Estatuts.

Per altra part, per raons organitzatives i d'eficàcia en la gestió, s'ha de modificar la figura del director adjunt, com a òrgan de suport i de suplència, perquè pugui desenvolupar les seves funcions a la vegada que el director de l'Institut o la persona que tingui delegades les seves funcions. Així doncs, les funcions de director adjunt van més enllà de la suplència del director, atès que haurà de dirigir la gestió econòmica i administrativa que resulti necessària per assolir els objectius de l'IEB, entre d'altres. Aquesta figura podrà garantir una millor gestió dels recursos humans i econòmics de l'IEB i fer un seguiment més exhaustiu dels procediments que tramita l'organisme.

També per raons d'eficàcia es considera necessari suprimir el Consell Assessor de l'Institut d'Estudis Baleàrics, ja que es tracta d'un òrgan col·legiat que ha estat inoperant durant molt de temps. Tenint en compte que, moltes vegades, el funcionament dels òrgans col·legiats pot provocar la ineficàcia de l'Administració i que es dilueixi la responsabilitat dels seus òrgans unipersonals, es considera necessari eliminar aquest òrgan i reforçar els òrgans unipersonals per aconseguir una Administració més eficaç, pràctica i àgil.

Aquesta nova organització administrativa també fa necessari modificar el Decret 64/2002, de 3 de maig, de creació del Consell Social de la Llengua Catalana. És necessari modificar la composició del Consell Social per tal d'adaptar-la a la nova organització administrativa, tenint en compte que l'IEB assumeix gran part de les competències de l'antiga Direcció General de Política Lingüística.

 

Per les mateixes raons també s'ha de modificar el Decret 36/2011, de 15 d'abril, pel qual es crea la Comissió de Toponímia de les Illes Balears, i adaptar la composició d'aquesta Comissió a la nova estructura orgànica.

Segons l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques han d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

El Decret que aprova els Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics s'adequa als principis esmentats. Així, els de necessitat i eficàcia estan justificats perquè, per raons d'organització i eficàcia, es fa necessari modificar la figura del director adjunt per tal que pugui ser un òrgan de suport efectiu i de suplència del director.

D'acord amb l'article 35.2 de la Llei 7/2010, la tramitació de la norma és l'instrument més adequat per garantir la consecució d'aquests fins, entre altres raons, perquè suposa la modificació d'una norma anterior. Així mateix, la norma s'adequa al principi de proporcionalitat, atès que la iniciativa que es proposa conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que ha de cobrir, i al principi de seguretat jurídica, perquè aquesta iniciativa normativa s'exerceix en coherència amb la resta de l'ordenament jurídic. Es compleix també el principi de transparència, perquè s'ha publicat la tramitació de la norma en el portal de transparència de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. A més, d'acord amb aquest mateix principi, s'ha considerat convenient fer una menció de tots els decrets modificats al títol del decret, així com fer la modificació de tots ells en l'articulat i no en les disposicions finals, de manera que l'operador jurídic pugui conèixer i accedir fàcilment a la modificació dels tres decrets. Finalment, la norma s'adequa al principi d'eficiència perquè, per tal de racionalitzar la gestió dels recursos públics, el Decret no estableix càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius finals.

Per tot això, a proposta del conseller de Turisme, Cultura i Esports, amb l'informe previ favorable de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació i de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 1 de setembre de 2023

Decret

Article primer Modificació de l'article 4 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics aprovats pel Decret 48/2018

L'article 4 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics queda redactat en els termes següents:

L'Institut d'Estudis Baleàrics té com a fins generals els relacionats amb l'ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana i la seva promoció i foment i també, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la projecció exterior d'aquesta, d'acord amb aquests Estatuts i respectant les competències pròpies dels consells insulars.

Article segon Modificació de l'article 8 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics aprovats pel Decret 48/2018

L'article 8 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics queda redactat en els termes següents:

Formen part de l'IEB els òrgans de direcció, administració i gestió següents:

1. Òrgans superiors de direcció:

 a) El president.

 b) Els vicepresidents.

 c) El Consell de Direcció.

2. Òrgans de direcció, administració i gestió:

 a) El director.

 b) El director adjunt.

Article tercer Modificació de l'article 10 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics aprovats pel Decret 48/2018

- La lletra d) de l'article 10 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics queda redactada en els termes següents:

- Presidir les sessions del Consell de Direcció, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causes justificades.

- La lletra h) de l'article 10 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics queda redactada en els termes següents:

a) Nomenar i separar la persona titular del càrrec de director i del de director adjunt o fer la proposta prevista en l'article 16.10 d'aquests Estatuts i, en cas que no hi hagi un director, exercir les funcions atribuïdes al director.

- La lletra i) de l'article 10 dels Estatuts esmentats queda redactada en els termes següents:

a) Supervisar les activitats de l'IEB i sotmetre al Consell de Direcció la documentació i els informes que consideri oportuns.

Article quart Modificació de l'article 11.1 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics aprovats pel Decret 48/2018

- L'apartat 1 de l'article 11 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics queda redactat en els termes següents:

  • L'Institut d'Estudis Baleàrics té dos vicepresidents: el vicepresident primer, que és el secretari autonòmic de Cultura i Esports, i el vicepresident segon, que és el director general de Cultura, o les persones en qui deleguin, sense perjudici dels canvis en el nombre de vicepresidents per raó dels decrets d'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article cinquè Modificació de l'article 16 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics aprovats pel Decret 48/2018

- El títol de l'article 16 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics queda redactat de la manera següent:

Article 16 Nomenament i naturalesa dels càrrecs de director i del càrrec de director adjunt.

- L'apartat 11 de l'article 16 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics aprovats pel Decret 48/2018 queda redactat en els termes següents:

- El president pot nomenar un director adjunt, amb la forma i les mateixes condicions establertes per al nomenament del director. Correspon al director adjunt donar suport al director o a la persona que hagi assumit o tingui delegades les funcions de direcció de l'Institut d'Estudis Baleàrics; dur a terme les tasques que aquest li encomani per a la consecució dels objectius generals de l'Institut d'Estudis Baleàrics; substituir-lo en cas d'absència o incapacitat temporal, i assumir les funcions que li atorguen aquests estatuts i les que li puguin ser delegades. El director adjunt té dret a percebre retribució, que ha de ser inferior a la prevista per al director en l'apartat 6 d'aquest article. En cas que no es nomeni un director adjunt o en cas d'absència o incapacitat temporal del director adjunt, les funcions del director adjunt que preveu l'article 17.2 d'aquests Estatuts seran exercides pel director.

Article sisè Modificació de l'article 17 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics aprovats pel Decret 48/2018

- El títol de l'article 17 dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics queda redactat de la manera següent:

Article 17 Funcions del director i del director adjunt

- L'article 17 queda redactat en els termes següents:

a. Corresponen al director les funcions següents:

- Executar i fer complir els acords i les directrius del Consell de Direcció.

- Dirigir l'acció de promoció cultural, científica i lingüística de l'IEB, en coordinació amb la Direcció General de Cultura.

- Impulsar i dur a terme els actes encaminats a l'execució del pla anual cultural, científic i lingüístic de l'IEB.

- Dirigir les instal·lacions, els serveis i les activitats de l'IEB.

- Adoptar, d'acord amb el criteri del Consell de Direcció, les mesures que garanteixin el funcionament correcte de l'IEB.

- Exercir de cap de personal de l'IEB.

- Supervisar, i elevar al Consell de Direcció, les propostes realitzades pel director adjunt en relació amb el pla anual d'actuacions, el pla financer anual, l'avantprojecte de pressuposts d'explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, els projectes d'inversions reals i d'operacions financeres, la liquidació dels comptes, la memòria explicativa de la gestió anual, els comptes anuals dins els tres primers mesos de l'exercici, la relació de llocs de treball, la proposta del pla estratègic de subvencions, i qualsevol acte o acord que requereixi l'aprovació del Consell de Direcció.

- Realitzar les despeses i atendre els pagaments dins els límits establerts per la normativa vigent, i d'acord amb el Consell de Direcció.

- Proposar al president l'aprovació dels plecs de condicions generals (plecs de clàusules administratives) i dels plecs de prescripcions tècniques que han de regir les contractacions, sempre sota supervisió jurídica.

- Proposar al president l'aprovació dels projectes d'obres, serveis i subministraments perquè els elevi al Consell de Direcció.

- Subscriure l'informe anual d'activitat i la declaració de garantia i responsabilitat, i informar-ne el Consell de Direcció, de conformitat amb el que preveuen els apartats 2, 3 i 4 de l'article 18 de la Llei 7/2010.

- Supervisar la liquidació del pressupost vençut i sotmetre'l a la consideració del president, perquè sigui aprovat pel Consell de Direcció.

- Representar l'IEB en els diferents organismes que en formi part en absència del president.

- La gestió, impuls, i coordinació de les polítiques i plans d'igualtat del personal.

- Qualsevol altra funció que li encomanin expressament o li deleguin el Consell de Direcció o el president, en l'àmbit de les seves competències respectives.

b. Corresponen al director adjunt les funcions següents:

a) Dirigir la gestió econòmica i administrativa que resulti necessària per assolir els objectius de l'IEB, donant compte d'aquesta al director.

b) Dur a terme la gestió ordinària del patrimoni de l'IEB.

c) Gestionar i inspeccionar les instal·lacions, els serveis i les activitats de l'IEB.

d)Elaborar, i elevar al director, els esborranys corresponents al pla anual d'actuacions, al pla financer anual, a l'avantprojecte de pressuposts d'explotació i capital, a les previsions anuals i pluriennals, als projectes d'inversions reals i d'operacions financeres, a la liquidació dels comptes, a la memòria explicativa de la gestió anual, als comptes anuals, a la relació de llocs de treball, a la proposta del pla estratègic de subvencions, i a qualsevol acte o acord que li encomani el director.

e) Realitzar les despeses i atendre els pagaments dins els límits que li delegui el director.

f) Preparar la liquidació del pressupost vençut i elevar-la al director.

g) Preparar la rendició de qualsevol document o informació sol·licitada pel Govern, en especial, les realitzades per la conselleria d'adscripció, la conselleria competent en matèria de pressuposts i la conselleria competent en matèria de funció pública, així com per qualsevol altre entitat interna o externa de fiscalització.

h) Expedir certificats relacionats amb la gestió diària de l'entitat.

i) Vetlar per la custòdia del material, llibres, arxius i altra documentació de l'IEB. Assegurar-se de l'actualització i el manteniment de l'inventari de béns.

j) Qualsevol altra funció que li encomanin expressament o li deleguin el Consell de Direcció, el president o el director, en l'àmbit de les seves competències respectives.

Article setè Modificació del Decret 64/2002, de 3 de maig, de creació del Consell Social de la Llengua Catalana

1. L'article 3.b) del Decret 64/2002 queda redactat en els termes següents:

- Cinc vicepresidents, que són:

  • El conseller competent en matèria de cultura.
  • El secretari autonòmic de Cultura i Esports.
  • El director general de Cultura.
  • El director de l'Institut d'Estudis Baleàrics.
  • El rector de la Universitat de les Illes Balears.
  • El president de l'Obra Cultural Balear.

2. L'article 3.c) del Decret 64/2002 queda redactat en els termes següents:

- El secretari, sense vot, que ha de ser un funcionari nomenat pel conseller competent en matèria de política lingüística, entre el personal al servei de la conselleria o de l'Institut d'Estudis Baleàrics.

3. S'afegeix un nou paràgraf a l'article 3 amb la redacció següent:

En la composició del Consell Social de la Llengua s'ha de procurar la presència equilibrada de dones i homes.

4. L'article 4 del Decret 64/2002 queda redactat en els termes següents:

Els vicepresidents substituiran el president per l'ordre en què són anomenats a l'article 3, d'acord amb el que estableix l'article 19 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

5. L'article 11 del Decret 64/2002 queda redactat en els termes següents:

En els aspectes que no preveu aquest Decret sobre funcionament intern del Consell Social de la Llengua Catalana, s'actuarà amb subjecció al que preveu la secció tercera, del capítol II, del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic i el capítol V del títol II de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article vuitè Modificació del Decret 36/2011, de 15 d'abril, pel qual es crea la Comissió de Toponímia de les Illes Balears

- El primer punt de l'apartat 1 de l'article 2 del Decret 36/2011, relatiu al president, queda redactat de la manera següent:

1 president, que és el director general de Cultura o la persona en qui delegui.

- El segon punt de l'apartat 1 de l'article 2 del Decret 36/2011, relatiu al president, queda redactat de la manera següent:

4 vicepresidents, que són:

- El director de l'Institut d'Estudis Baleàrics.

- El director del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la Universitat de les Illes Balears o la persona en qui delegui.

- El director del Departament de Ciències de la Terra de la Universitat de les Illes Balears o la persona en qui delegui.

El director general del Govern de les Illes Balears competent en matèria de cartografia.

- El tercer punt de l'apartat 1 de l'article 2 del Decret 36/2011, relatiu al secretari, queda redactat de la manera següent:

Un secretari, amb veu i sense vot, que ha de ser un funcionari, nomenat pel director general de Cultura entre el personal al servei de la conselleria corresponent o de l'Institut d'Estudis Baleàrics.

- L'apartat 2 de l'article 2, del Decret 36/2011, queda redactat de la manera següent:

Els membres de la Comissió són nomenats mitjançant resolució del director general de Cultura.

- S'afegeix un nou apartat a l'article 2 del Decret 36/2011, amb la redacció següent:

En la composició de la Comissió de Toponímia de les Illes Balears s'ha de procurar la presència equilibrada de dones i homes.

- L'article 4 del Decret 36/2011, queda redactat en els termes següents:

La Direcció General de Cultura de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports i la Direcció General de Territori i Paisatge de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat han de garantir els recursos materials necessaris a la Comissió perquè pugui dur a terme les funcions descrites en l'article 3.

Disposició addicional Denominacions

- Les referències que els Estatuts aprovats pel Decret 48/2018 fan a la Conselleria de Cultura, Participació i Esports s'han d'entendre fetes a l'actual Conselleria de Turisme, Cultura i Esports.

- Les referències que el Decret 64/2002 fa a la Direcció General de Política Lingüística s'han d'entendre fetes a la Direcció General de Cultura.

- Les referències que el Decret 36/2011 fa a la Conselleria d'Educació i Cultura, s'han d'entendre fetes a l'actual Conselleria de Turisme, Cultura i Esports.

- Les referències que el Decret 36/2011 fa a la Direcció General de Política Lingüística, s'han d'entendre fetes a la Direcció General de Cultura.

- Les referències genèriques a les formes masculines expressades al llarg del text s'han d'entendre fetes al gènere masculí i al femení indistintament.

 

​​​​​​​Disposició derogatòria

Queda derogat el capítol IV del títol II del Decret 48/2018, de 21 de desembre, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics.

​​​​​​​​​​​​​​Disposició final Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.​​​​​​​

 

Palma, 1 de setembre de 2023

 

La presidenta

El conseller de Turisme, Cultura i Esports Jaime Bauzá Mayol

Margarita Prohens Rigo