Secció I. Disposicions generals
PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Núm. 531606
Decret 17/2023, de 23 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol
El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Es considera convenient introduir algunes modificacions en el Decret 12/2023 per millorar la delimitació material de les competències assignades a determinades conselleries.
Per això, d'acord amb els articles 10.d) i 46.3.a) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i els articles 5 i 8 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict el següent
DECRET
Article únic
Modificació del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol
Es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la manera següent:
1. Es modifica la lletra c) de l'apartat 1 de l'article 2, que queda redactada de la manera següent:
c) Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni: tresoreria general i endeutament; dipositaria i gestió de les declaracions i les autoliquidacions tributàries a càrrec de l'Administració de la Comunitat Autònoma; caixes d'estalvis i institucions de crèdit cooperatiu; societats de garantia recíproca; mediadors d'assegurances; mutualitats de previsió social. Així mateix, li correspon l'exercici de les funcions previstes en la legislació de patrimoni: preparació, tramitació i resolució dels expedients patrimonials prevists en les lleis; ordenació, gestió, inventari i defensa dels béns i drets de l'Administració de la Comunitat Autònoma i dels organismes autònoms; obligacions tributàries derivades de la titularitat dels béns; gestió dels riscs dels béns; inscripció i regularització de les titularitats cadastrals i registrals dels béns; dipòsit dels drets de propietat industrial.
2. Es modifica la lletra a) de l'apartat 2 de l'article 2, que queda redactada de la manera següent:
a) Direcció General de Coordinació i Transparència: implementació, impuls, coordinació i seguiment de plans i programes de govern; coordinació interdepartamental entre els òrgans de conselleries diverses; coordinació de les matèries de caràcter transversal; localització, identificació i recuperació, en el marc de la Llei 10/2016, de les restes de persones desaparegudes; suport directe a la consellera en l'exercici de les seves atribucions de direcció i gestió, especialment en la direcció i coordinació dels titulars dels òrgans directius de la Conselleria; elaboració i seguiment de projectes estratègics, coordinació dels òrgans que tenen atribuïdes competències en matèria de projectes estratègics i interdepartamentals, i coordinació estratègica i de comunicació amb el Gabinet de Presidència. Coordinació interdepartamental de la transparència i el bon govern a l'Administració; de la qualitat de les organitzacions i dels serveis públics, de l'avaluació de les polítiques públiques i de la participació ciutadana, tant de l'Administració autonòmica com del sector públic instrumental; reconeixement i anàlisi de la demanda i percepció dels usuaris i la ciutadania.
3. Es modifica la lletra c) de l'apartat 3 de l'article 2, que queda redactada de la manera següent:
c) Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç: empresa; polítiques de creació i creixement empresarial; promoció, desenvolupament i dinamització econòmica; modernització de les empreses; internacionalització, atracció d'inversió estrangera i projectes estratègics; finançament i suport empresarial; promoció de l'autoocupació i la cultura emprenedora; gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms; registres públics d'empreses i associacions empresarials de l'economia social i del treball autònom; coordinació i gestió de la implantació d'un sistema de gestió ètica i socialment responsable amb l'assumpció del Sistema Balear de Responsabilitat Social Corporativa d'Empreses; comerç interior; equipaments comercials; fires; artesania; cambres de comerç; política de preus comercials; foment en matèria de comerç; casinos, jocs i apostes; exercici de la potestat sancionadora en les matèries pròpies de les seves competències.
4. Es modifica la lletra a) de l'apartat 4 de l'article 2, que queda redactada de la manera següent:
a) Direcció General de Salut Pública: promoció de la salut a través de prestacions i serveis destinats a fomentar la salut de la població en la millora d'estils de vida saludables treballant l'empoderament de les persones i el foment d'entorns saludables; vigilància epidemiològica en exercici de les competències en matèria de protecció de salut pública que estableix la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, i control i intervenció en brots epidèmics i possibles situacions de risc per a la salut individual i col·lectiva, avaluació continuada i anàlisi de l'estat de salut, de les malalties i de l'impacte en salut de les polítiques públiques de la població general i de determinats col·lectius vulnerables; promoció per a la reducció de les desigualtats en salut per raó de gènere, de territori, de classe social i de cultura per afavorir els col·lectius més desprotegits; participació dels ciutadans i ciutadanes, dels professionals i de les associacions de pacients; prevenció de les malalties: programes de vacunació, cribratge i detecció precoç de càncer i altres malalties; lluita contra el tabaquisme; promoció de la salut sexual i reproductiva; promoció de la salut i vigilància epidemiològica en l'àmbit laboral, i també la resta d'actuacions sanitàries en l'àmbit de la salut laboral que preveu la normativa sanitària; protecció de la salut; salut ambiental, que inclou, entre d'altres, la vigilància de la qualitat de l'aigua de consum humà, de les aigües de bany i de la legionel·losi; ordenació dels aspectes higiènics i sanitaris d'activitats no sanitàries; seguretat alimentària i nutrició; control oficial i registres en matèria de salut pública; vigilància epidemiològica de les zoonosis; anàlisis químiques i microbiològiques de mostres d'aigües i aliments; iniciació i resolució dels procediments sancionadors en matèries pròpies de les seves competències; activitats de formació i investigació en matèries pròpies de les seves competències.
5. Es modifica la lletra b) de l'apartat 4 de l'article 2, que queda redactada de la manera següent:
b) Direcció General de Recerca en Salut, Formació i Acreditació: inspecció, control, autorització i registre de centres, serveis i establiments sanitaris; avaluació de la qualitat assistencial i acreditació dels centres, serveis i establiments sanitaris; iniciació i resolució de procediments sancionadors en matèria de la seva competència; explotació, gestió i avaluació dels registres i sistemes d'informació de la seva competència; coordinació de polítiques de seguretat del pacient i d'humanització; definició i desenvolupament de polítiques de formació sanitària especialitzada; promoció de polítiques d'investigació i d'informació sanitàries; tutela i desenvolupament dels processos formatius de pregrau o postgrau dels professionals de la salut i promoció de programes docents de pregrau o postgrau, d'acord amb la UIB i altres conselleries i institucions formatives; acreditació de professionals sanitaris, de formació sanitària i de formació sanitària especialitzada; coordinació del funcionament de la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears, del Comitè d'Ètica de la Investigació de les Illes Balears i de la Biblioteca Virtual de Ciències de la Salut de les Illes Balears; Comitè d'Ètica Assistencial de les Illes Balears; coordinació del Registre de Voluntats Anticipades.
6. Es modifica la lletra b) de l'apartat 5 de l'article 2, que queda redactada de la manera següent:
b) Direcció General de Personal Docent: ordenació i gestió del personal docent; primària; secundària; provisió de places; retribucions; gestió de la nòmina de centres públics; Servei de Prevenció; avaluació i qualitat del sistema educatiu; digitalització i noves tecnologies aplicables a l'educació.
7. Es modifica la lletra b) de l'apartat 7 de l'article 2, que queda redactada de la manera següent:
b) Direcció General de Cultura: difusió i foment de la cultura; promoció de la cultura balear a l'exterior; llibres i propietat intel·lectual; biblioteques, museus, arxius i equipaments culturals; patrimoni històric; patrimoni cultural; patrimoni cultural immaterial; gestió del Registre de la Propietat Intel·lectual; gestió del Protectorat de les fundacions de caràcter cultural; gestió del Registre de Béns d'Interès Cultural i del Catàleg General del Patrimoni Històric de les Illes Balears. També li correspon la certificació dels coneixements de llengua catalana de la població adulta fora de l'ensenyament reglat mitjançant l'organització i la gestió de proves, i el reconeixement de certificats equivalents i l'homologació dels estudis de llengua catalana de l'ensenyament secundari obligatori i del batxillerat amb els certificats oficials de coneixements de llengua catalana.
8. Es modifica la lletra d) de l'apartat 2 de l'article 3, que queda redactada de la manera següent:
d) La Secretaria General de la Conselleria d'Educació i Universitats du a terme l'ordenació i la gestió del personal d'administració i serveis en els centres educatius, la gestió de les beques i ajuts en l'àmbit educatiu no universitari, els materials didàctics i llibres de text, així com la gestió, el seguiment i la justificació dels ajuts provinents de fons europeus i nacionals, a més de l'ordenació, la gestió i el control del transport escolar i serveis i activitats complementàries.
Disposició final única
Aquest Decret entra en vigor el mateix dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 23 d'agost de 2023
La presidenta Margarita Prohens Rigo