Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 454250
Decret 44 /2023 de 10 de juliol, de modificació de la disposició addicional primera del Decret 74 /2016, de 23 de desembre, pel qual es regula l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
L'exercici de les funcions de representació i defensa en judici i d'assessorament jurídic del més alt nivell, que des dels orígens de l'etapa autonòmica s'han atribuït als serveis jurídics centrals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, són objecte de regulació legal de caràcter general en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (articles 70 i següents).
El Decret 74/2016, de 23 de desembre, pel qual es regula l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, desplega i concreta el règim jurídic de l'organització i del funcionament de l'Advocacia i, a més, estableix un marc normatiu estable per a l'exercici més eficaç de les funcions que li corresponen en matèria d'assessorament jurídic, de coordinació dels diversos serveis jurídics i de representació i defensa judicial de l'Administració de la Comunitat Autònoma i dels ens que en depenen.
L'apartat 1 de la disposició addicional primera del Decret 74/2016 estableix l'estructura de l'Advocacia, que, d'acord amb la modificació operada pel Decret 88/2019, de 29 de novembre, de modificació de la disposició addicional primera del Decret 74/2016, de 23 de desembre, pel qual es regula l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, actualment està organitzada en:
a) El Departament d'Assumptes Consultius i Qualitat Normativa.
b) El Departament d'Assumptes Judicials.
c) El Departament de Coordinació dels Serveis Jurídics de les Conselleries i dels Ens Instrumentals.
d) El Departament d'Assumptes Generals i Coordinació Tècnica.
e) L'Àrea Civil.
f) L'Àrea Penal.
g) L'Àrea Contenciosa Administrativa.
h) L'Àrea Social.
i) Les secretaries de suport administratiu, de suport processal i/o de suport consultiu.
j) La resta d'unitats administratives i de llocs de treball que s'hi integren.
L'apartat 3 de l'article 3 del Decret 74/2016, de 23 de desembre, pel qual es regula l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que les àrees es constitueixen per raó dels diferents àmbits materials que se'ls atribueixen, i que exerceixen funcions de coordinació i supervisió de sectors homogenis d'activitat, en coordinació amb els departaments afectats, sota la supervisió d'aquests i amb vinculació a les seves indicacions, en allò que afecti el seu àmbit.
Des de l'aprovació del Decret 74/2016, la disposició addicional primera, que estableix l'estructura de l'Advocacia, ha estat modificada en diverses ocasions, sempre condicionades per les disponibilitats pressupostàries, per dissenyar l'estructura idònia de la Direcció de l'Advocacia, que ha de permetre assolir el nivell òptim de qualitat de les funcions encomanades.
En els darrers anys la càrrega de feina de l'Advocacia s'ha incrementat considerablement, en totes les vessants.
En la vessant de representació i defensa en judici, es pot comprovar que el febrer de 2021 teníem en tramitació 3.140 plets (distribuïts entre totes les jurisdiccions). En desembre de 2021 ja passarem a tenir-ne 3.758. En març de 2022 es varen comptabilitzar 3.943 i el dia 7 juliol de 2022 vàrem arribar a 4.028. En el darrer recompte, el dia 9 de juny de 2023, la situació era de 4.495 plets en tramitació. És a dir, es constata la necessitat d'incrementar el personal de la Direcció de l'Advocacia, atès que la càrrega de feina judicial s'ha incrementat en un 50%, respecte de la legislatura passada.
També les activitats consultives, de coordinació i de suport a l'activitat normativa del Govern s'han incrementat considerablement i aquest fet s'ha de veure reflectit en la nova estructura de la Direcció de l'Advocacia.
En aquest sentit, es considera necessari disposar d'un director adjunt, que donarà suport a la persona titular de la Direcció de l'Advocacia, la suplirà en cas de vacant, malaltia o absència, i coordinarà els distints departaments.
Així mateix, es considera necessària la creació i la dotació de cinc noves àrees, vinculades als distints departaments en funció de les necessitats i la càrrega de feina que suporten, la qual cosa implicaria la creació de dues noves àrees contenciosa administratives, vist el volum d'assumptes que suporta el departament del qual dependran; una àrea de coordinació amb els ens instrumentals, que vindrà a reforçar el Departament de Coordinació dels Serveis Jurídics de les Conselleries i dels Ens Instrumentals encarregat de les relacions amb el sector públic instrumental i de tota la litigiositat que en deriva; una àrea de suport a l'activitat consultiva i una àrea de suport al desplegament normatiu, que s'afegiran a les àrees diferenciades per a les jurisdiccions contenciosa-administrativa, social, penal i civil ja existents.
Finalment, es considera pertinent integrar novament dins l'estructura de l'Advocacia l'Institut d'Estudis Autonòmics, les funcions del qual passaran a ser exercides pel nou Departament d'Estudis Autonòmics i Assumptes Generals.
Per tot això, en el marc de les previsions dels apartats 2 i 3 de l'article 70 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a proposta de la consellera de Presidència i Administracions Públiques i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 10 de juliol de 2023,
DECRET
Article únic Modificació de la disposició addicional primera del Decret 74/2016
L'apartat 1 de la disposició addicional primera del Decret 74/2016, de 23 de desembre, pel qual es regula l'estructura de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, queda modificat de la manera següent:
a) Director/a Adjunt/a
b) El Departament Contenciós Administratiu.
c) El Departament d'Assumptes Consultius
d) El Departament de Suport a l'Activitat Normativa.
e) El Departament de Coordinació dels Serveis Jurídics de les Conselleries i dels Ens Instrumentals.
f) El Departament d'Estudis Autonòmics i Assumptes Generals
g) L'Àrea Contenciosa Administrativa
h) L'Àrea Contenciosa Administrativa II
i) L'Àrea Contenciosa Administrativa III
j) L'Àrea Social
k) L'Àrea de Coordinació amb els Ens Instrumentals
l) L'Àrea Penal.
m) L'Àrea Civil.
n) L'Àrea Consultiva.
o) L'Àrea d'Activitat Normativa.
p) Les secretaries, de suport processal, de suport consultiu, de suport a l'activitat normativa, de suport a la coordinació i de suport administratiu.
q) La resta d'unitats administratives i de llocs de treball que s'hi integren.
Disposició transitòria única Efectes
La modificació prevista en aquest Decret tindrà efectes a partir de la inclusió dels nous llocs de feina a la Relació de Llocs de Treball de la Direcció de l'Advocacia i a mesura en que es dotin pressupostàriament.
Disposició final primera Execució
Correspon als consellers competents en matèria de Funció Pública i d'Hisenda adoptar les mesures que pertoquin per a l'execució de les disposicions que estableix aquest Decret.
Disposició final segona Entrada en vigor
Aquest Decret entrarà comença a vigir l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 10 de juliol de 2023
|
La presidenta |
La consellera de Presidència i Administracions Públiques |
Margarita Prohens Rigo |
Antònia Maria Estarellas Torrens |
|