Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 481566
Decret 37/2022 de 29 d’agost de modificació dels Estatuts de l’entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera, aprovats pel Decret 28/2014, de 27 de juny

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 29 de la Llei 8/2013, de 23 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2014, va crear l'entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera (SEMILLA).

Els Estatuts de l'entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera es varen aprovar mitjançant el Decret 28/2014, de 27 de juny. La darrera modificació del Decret 28/2014 s'ha produït mitjançant el Decret 5/2021, de 15 de febrer.

D'altra banda, l'Institut de Recerca i Formació Agrària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) es va crear, per mitjà del Decret 32/2002, de 8 de març, com a organisme administratiu sense personalitat jurídica, adscrit a la Conselleria d'Agricultura i Pesca. Posteriorment, mitjançant el Decret 46/2021, de 15 de novembre, pel qual es modifica el Decret 32/2002, l'IRFAP s'adscriu a SEMILLA i es modifiquen les funcions de l'IRFAP.

La disposició final dinovena del Decret llei 6/2022, de 13, de juny, modifica la Llei 8/2013, de manera que la denominació de Serveis de Millora Agrària i Pesquera passa a ser la d'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears.

Així, per mitjà d'aquest Decret es modifiquen els Estatuts de l'entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera aprovats pel Decret 28/2014 per tal d'actualitzar la denominació d'aquesta entitat a la d'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears.

Finalment, atesa l'adscripció feta pel Decret 46/2021 de l'Institut de Recerca i Formació Agrària i Pesquera de les Illes Balears a l'entitat Serveis de Millora Agrària i Pesquera i atès el canvi esmentat de denominació d'aquesta entitat, es considera que cal derogar de manera expressa el Decret 32/2002, per tal de deixar clar que ja no està vigent.

D'acord amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el Decret pel qual s'aprova la modificació dels Estatuts de l'entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera s'adequa als principis següents:

a) Principis de necessitat i eficàcia: la iniciativa normativa està justificada per la necessitat d'actualitzar la denominació de l'entitat Serveis de Millora Agrària i Pesquera a la d'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears, adaptar determinades funcions d'aquella entitat a les resultants del Decret 46/2021, i derogar el Decret 32/2002.

 

b) Principi de proporcionalitat: la iniciativa normativa identifica clarament la nova denominació de l'entitat i les funcions d'aquesta, i, per tant, la tramitació de la norma, d'acord amb els articles 53 i següents de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 36.2 de la Llei 7/2010, del sector públic instrumental de la CAIB, és l'instrument més adequat per garantir la consecució d'aquest principi.

 

c) Principi de seguretat jurídica: la iniciativa normativa s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic i genera un marc normatiu estable, integrat, clar i de certesa, que facilita el coneixement i la comprensió de quines són les funcions de l'entitat pública.

 

d) Principi de transparència: la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació possibilitarà l'accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i als documents propis del procés d'elaboració de la norma, en els termes que estableix l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, mitjançant la publicació del Decret. En el preàmbul es defineixen clarament els objectius de la iniciativa normativa i la justificació d'aquesta.

 

e) Principi d'eficiència: per tal de racionalitzar, en l'aplicació, la gestió dels recursos públics, el Decret no estableix càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius finals.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, amb l'informe preceptiu i favorable de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 29 d'agost de 2022.

​​​​​​​Decret

Article únic. Modificacions a l'articulat del Decret 28/2014, de 27 de juny, d'aprovació dels Estatuts de l'entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera i a l'annex d'aquest Decret

1. Es modifica la denominació de l'entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera i de l'acrònim SEMILLA que passa a ser, respectivament, la d'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears i el de l'acrònim IRFAP, de manera que totes les referències en l'epígraf del Decret 28/2014, en l'article únic del Decret esmentat i en l'articulat de l'annex del Decret esmentat a la denominació Serveis de Millora Agrària i Pesquera i a l'acrònim SEMILLA s'han d'entendre fetes, respectivament, a l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears i a l'acrònim IRFAP.

2. La modificació i l'adaptació resultants dels apartats 1 i 2 són les que consten en els Estatuts que s'adjunten com a annex.

Disposició derogatòria única. Norma que es deroga

Queda derogat expressament el Decret 32/2002, de 8 de març, de creació de l'Institut de Recerca i Formació Agrària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP).

Disposició final única. Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor des del moment en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 29 d'agost de 2022

 

La presidenta

La consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació

Francesca Lluch Armengol i Socias

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

 

ANNEX Estatuts de l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears

 

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Denominació, finalitat, naturalesa i adscripció

1. L'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears, que pot fer servir, així mateix, l'acrònim IRFAP, és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plena, sens perjudici de la relació de tutela amb l'Administració de la Comunitat Autònoma.

2. L'IRFAP té com a fins generals els fins relacionats amb l'agricultura, la ramaderia i la pesca de competència del Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, llevat que siguin atribuïts a altres organismes del sector públic instrumental.

3. L'IRFAP es regeix pel dret públic en la formació de la voluntat dels seus òrgans, en l'exercici de les potestats administratives que té atribuïdes i en allò que prevegin la Llei 7/2010, una altra norma amb rang de llei o aquests Estatuts. En la resta d'aspectes, es regeix pel dret privat.

4. L'IRFAP s'adscriu a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient i Territori per mitjà de la Direcció General de Medi Rural i Marí. Corresponen a aquesta Conselleria la direcció, l'avaluació i el control dels resultats de l'activitat de l'entitat.

Article 2. Principis generals

1. L'IRFAP se sotmet als principis de legalitat, servei a l'interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s'ha d'ajustar al principi d'instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.

2. Així mateix, pel que fa a l'organització i al funcionament, s'ha de regir pels criteris que estableix la normativa reguladora del règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les singularitats que, com a entitat pública empresarial, preveu el capítol III del títol I de la Llei 7/2010.

​​​​​​​Article 3. Potestats administratives

1. L'entitat pública empresarial l'IRFAP és un organisme públic creat sota la dependència o vinculació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per dur a terme activitats d'execució i de gestió, tant administratives com de contingut econòmic, en règim de descentralització funcional.

2. L'entitat té les potestats administratives necessàries per acomplir els seus fins i les seves competències i, en particular, les potestats administratives de foment, inclosa la venda o el subministrament de productes i inputs agraris i pesquers, la vigilància, la inspecció i la policia en matèria pesquera a les zones marines protegides i les aigües interiors de les Illes Balears de competència de la Comunitat Autònoma, el sanejament agrari i l'atorgament de concessions i autoritzacions de domini públic, patrimonials i de serveis.

A aquests efectes, es pot adscriure a l'entitat el personal funcionari de la Direcció General de Medi Rural i Marí que sigui necessari per exercir les potestats administratives, les competències i les funcions que té atribuïdes.

L'activitat de foment, d'acord amb la previsió de l'article 42.2 de la Llei 7/2010, ha de tenir un caràcter accessori i complementari respecte de l'activitat, la finalitat o l'objecte principals de l'IRFAP.

En cap cas no li correspon la potestat d'expropiació.

3. Les potestats administratives atribuïdes a l'IRFAP, les ha d'exercir el president i el Consell d'Administració de l'entitat.

L'exercici de les funcions que impliquen l'exercici de potestats administratives correspon al personal funcionari.

Article 4. Funcions

1. Les funcions i les competències d'aquest organisme, tant de caràcter material com jurídic, d'acord amb el que estableixin aquests estatuts i el marc de les competències de Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria agrària i pesquera, són les següents:

a) Promoure, coordinar, planificar, desenvolupar i avaluar programes d'investigació i desenvolupament, d'innovació, de digitalització i d'experimentació en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i alimentació.

b) Promoure l'establiment d'acords de col·laboració amb altres entitats o institucions públiques que actuen en l'àmbit de la investigació i el desenvolupament tecnològic.

c) Promoure, coordinar, planificar, desenvolupar i avaluar actuacions i programes de formació i de transferència de coneixement i de tecnologia en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i alimentació.

d) Prestar assessorament especialitzat en matèria de recerca, desenvolupament, innovació, digitalització, experimentació i millora del coneixement a agrupacions, empreses, cooperatives i altres agents dels sectors agrari, pesquer i agroalimentari.

e) Contribuir a la modernització, a la digitalització, a la millora i a l'impuls de la competitivitat dels sectors agrari, pesquer i agroalimentari.

f) Contribuir al desenvolupament sostenible dels sectors agrari, pesquer i agroalimentari.

g) Elaborar i mantenir les estadístiques dels sectors agrari i pesquer pluriinsulars de les Illes Balears.

h) Col·laborar en la planificació de les polítiques agràries i pesqueres derivades de la política agrària comuna i de caràcter pluriinsulars, i executar-la.

i) Dur a terme les actuacions de camp i de laboratori en matèria de producció agrària i pesquera.

j) Controlar els rendiments agraris.

k) Millorar i conservar els recursos genètics animals i vegetals.

l) Dur a terme les actuacions de camp i de laboratori en matèria de sanitat agrària i pesquera.

m) Controlar i certificar la producció específica o diferenciada, com per exemple la producció integrada i la producció ecològica, entre d'altres.

n) Prestar serveis al sector primari, com ara el servei de gestió tècnica i econòmica de les explotacions, i el subministrament d'inputs.

o) Promocionar els productes alimentaris de les Illes Balears.

p) Gestionar i administrar les zones de pesca protegides i, si escau, vigilar i inspeccionar l'activitat pesquera de les Illes Balears.

q) Fomentar les activitats agràries i pesqueres, de conformitat, si escau, amb les bases reguladores.

r) Redactar projectes i dirigir i executar les obres relacionades amb les infraestructures agràries.

s) Dur a terme qualsevol classe d'activitat industrial, de comercialització i de prestació de serveis relacionades amb els sectors agrari, pesquer i alimentari que li encomani la conselleria competent en matèria d'agricultura, ramaderia i pesca.

 

​​​​​​​t) Desenvolupar qualsevol altra funció que estigui relacionada amb les que s'esmenten a les lletres anteriors o que li sigui complementària.

2. En el marc de les competències pròpies dels consells insulars i dels ajuntaments, l'entitat pot concertar els instruments de col·laboració o cooperació que preveu la legislació, especialment convenis de col·laboració i plans i programes conjunts.

Article 5. Forma de gestió

Per aconseguir els fins propis, l'IRFAP pot dur a terme actuacions, accions i activitats mitjançant la gestió directa, indirecta o mixta, i participar en la constitució de negocis, societats, consorcis i empreses o entitats públiques o privades de conformitat amb la normativa aplicable.

Article 6. Mitjà propi personificat

1. De conformitat amb el que preveu l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, l'IRFAP té el caràcter de mitjà propi personificat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d'organismes de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma que s'hagin de considerar poders adjudicadors d'acord amb la Llei 9/2017, sempre que es compleixin els requisits a què es refereix l'article 32 de la Llei 9/2017.

2. A aquests efectes, qualsevol de les administracions o entitats esmentades en l'apartat 1 pot encarregar a la societat l'execució de qualsevol actuació material relacionada amb les funcions de l'IRFAP a què es refereix l'article 4.

D'altra banda, l'entitat no pot participar en cap licitació de contractació pública convocada per aquestes administracions o organismes instrumentals.

La contraprestació a favor de l'IRFAP per raó dels encàrrecs de gestió que rebi d'aquests poders adjudicadors s'ha d'ajustar a les tarifes aprovades per l'Administració autonòmica, les quals s'han de calcular tenint en compte els costs reals imputables a l'execució dels projectes, especialment amb la informació que aporti l'entitat a aquest efecte. En tot cas, les tarifes aplicables a cadascun dels encàrrecs s'han d'aprovar amb anterioritat a la formalització dels actes o acords que continguin els encàrrecs per mitjà d'una resolució de la persona titular de la conselleria a la qual està adscrita l'entitat.

Article 7. Encàrrecs de gestió

Els encàrrecs de gestió interadministratius que no verifiquin l'onerositat pròpia dels encàrrecs a què es refereix l'article 6 d'aquests estatuts es regeixen pel que estableix l'article 11 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, en relació amb l'article 30 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

TÍTOL II ORGANITZACIÓ

CAPÍTOL I ESTRUCTURA ORGÀNICA

Article 8. Òrgans de direcció

1. Els òrgans de direcció de l'IRFAP són els següents:

a) La Presidència

b) La Vicepresidència

c) El Consell d'Administració

d) La Gerència

2. Juntament amb els òrgans de direcció esmentats, hi pot haver altres òrgans unipersonals de direcció que exerceixin funcions directives, d'administració i de gestió vinculades directament amb els objectius generals de l'entitat.

3. L'IRFAP, prèviament a la contractació del director o la directora gerent i els altres òrgans unipersonals de direcció de l'entitat, ha d'informar la Direcció General de Pressuposts i Finançament i la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis sobre els aspectes pressupostaris i de legalitat de la contractació que es proposi, respectivament, d'acord amb l'article 20.5 de la Llei 7/2010.

4. En la composició dels òrgans de direcció s'ha de fomentar la presència equilibrada d'homes i dones.

​​​​​​​Article 9. Personal directiu professional

1. Sota la dependència dels òrgans de direcció, hi pot haver llocs de treball de personal directiu professional, amb funcions de direcció tècnica, programació, coordinació, impuls i avaluació de les actuacions pròpies de l'entitat, d'acord amb el que preveu el títol IV.

2. La contractació d'aquest personal també requereix els informes previs a què es refereix l'apartat 3 de l'article 8.

 

CAPÍTOL II LA PRESIDÈNCIA

Article 10. La Presidència

La Presidència és l'òrgan unipersonal superior de direcció de l'IRFAP. Aquest càrrec recau en la persona titular de la conselleria competent en matèria d'agricultura, ramaderia i pesca.

Article 11. Funcions

1. Les funcions del president o la presidenta de l'IRFAP són les següents:

a) Exercir la màxima representació de l'entitat, sens perjudici de la representació ordinària, que correspon al director o la directora gerent.

b) Exercir l'alta direcció i la inspecció de l'entitat.

c) Presidir el Consell d'Administració; convocar i aixecar les sessions, fixar-ne l'ordre del dia, moderar-les, dirigir les deliberacions i dirimir els empats amb el vot de qualitat.

d) Assegurar el compliment de les lleis i la regularitat de les deliberacions, i vetllar perquè es compleixin els acords adoptats.

e) Representar l'entitat i el Consell d'Administració en els judicis, actes o contractes, sens perjudici que per a un supòsit concret i mitjançant una resolució del president o la presidenta o un acord del Consell d'Administració s'atorgui aquesta representació a la persona titular de la Vicepresidència o la Gerència.

f) Exercir, per raons d'urgència o circumstàncies especials, qualsevol facultat que correspongui al Consell d'Administració i donar-n'hi compte a l'efecte de la ratificació.

g) Signar les actes i els convenis conformement als acords adoptats en el Consell d'Administració, sens perjudici que pugui delegar la signatura.

h) Exercir les facultats en matèria de contractació que li delegui el Consell d'Administració.

i) Resoldre els recursos de reposició interposats contra els actes administratius propis.

j) Iniciar els expedients disciplinaris.

k) Exercir les facultats que li delegui el Consell d'Administració.

2. El president o la presidenta pot delegar les funcions pròpies en la persona titular de la Vicepresidència o la Gerència, llevat de les que preveuen les lletres b i f de l'apartat 1 i de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei.

 

CAPÍTOL III LA VICEPRESIDÈNCIA

Article 12. La Vicepresidència

1. La Vicepresidència de l'IRFAP recau en qui designi la persona titular de la conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació entre les persones titulars d'una direcció general amb competències en matèria d'agricultura, pesca o alimentació.

2. El vicepresident o la vicepresidenta exerceix les funcions que li delegui la persona titular de la Presidència o el Consell d'Administració.

3. El vicepresident o la vicepresidenta substitueix la persona titular de la Presidència en els casos d'absència, vacant, malaltia o qualsevol altra impossibilitat d'actuar d'aquesta. En el cas que no n'hi hagi, ha de substituir el president o la presidenta la persona titular de l'òrgan directiu de la conselleria competent en matèria d'agricultura, ramaderia i pesca de més antiguitat o edat, per aquest ordre.

 

 

CAPÍTOL IV EL CONSELL D'ADMINISTRACIÓ

Article 13. Composició

1. El Consell d'Administració és l'òrgan col·legiat superior de direcció de l'IRFAP i està format per un mínim de set membres i un màxim de tretze. Són membres d'aquest òrgan les persones titulars de la Presidència, la Vicepresidència i les vocalies de l'entitat.

2. Ocupen les vocalies del Consell d'Administració:

a) La persona titular de la secretaria general de la conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació.

b) Les dues persones titulars de les direccions generals competents en matèria d'agricultura, pesca i alimentació que no ocupin la vicepresidència.

c) Una persona en representació de la conselleria competent en matèria d'hisenda, designada per la persona titular d'aquesta conselleria.

d) Fins a un màxim de set vocals més, que ha de designar lliurement la persona titular de la conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació, la qual també pot designar suplents, si ho estima adequat.

3. Les resolucions de nomenament dels vocals que no ho siguin per raó del càrrec que ocupen han d'incloure les persones que han de suplir-los en els casos d'absència, vacant, malaltia o un altre impediment legal per actuar.

4. Ha d'assistir a les sessions, per a tasques d'assessorament jurídic dels òrgans directius, amb veu sense vot, una persona en representació de la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sens perjudici que aquesta pugui delegar aquestes funcions en un membre del servei que tingui atribuït l'assessorament jurídic de l'IRFAP.

5. Així mateix, han d'assistir a les sessions del Consell d'Administració, amb veu però sense vot:

a) El director o la directora gerent.

b) El personal tècnic de l'entitat o de la conselleria a la qual està adscrita relacionat amb els assumptes que s'hagin de tractar d'acord amb l'ordre del dia, per decisió del president o la presidenta, tant si és a iniciativa pròpia com a proposta de qualsevol dels membres del Consell d'Administració.

6. Els acords que adopti el Consell d'Administració per establir les indemnitzacions per raó de l'assistència a les sessions s'han de subjectar al que disposa l'article 20.3 de la Llei 7/2010 i al que estableixi anualment la llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 14. Funcions

1. El Consell d'Administració té les funcions següents:

a) Dirigir el funcionament de l'entitat, sens perjudici de les funcions dels altres òrgans de direcció.

b) Aprovar el pla d'actuació anual.

c) Aprovar l'avantprojecte dels pressuposts d'explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, els projectes d'inversions reals i financeres que s'hagin de fer o començar durant l'exercici i les propostes de modificacions dels pressuposts i dels projectes d'inversió.

d) Aprovar la memòria de la gestió anual i la liquidació anual del pressupost vençut.

e) Aprovar els comptes anuals.

f) Aprovar el pla financer anual que exigeix l'article 11.4 de la Llei 7/2010.

g) Aprovar, amb les autoritzacions prèvies pertinents, els emprèstits, les operacions de crèdit, els endeutaments i la resta d'operacions financeres per a un finançament adequat de les activitats, amb les limitacions que estableix l'article 12 de la Llei 7/2010.

h) Acordar les mesures pertinents per administrar els béns i els drets, i també aprovar l'adquisició, la venda, la permuta, l'arrendament, la cessió gratuïta i onerosa i el gravamen dels béns i els drets de l'organisme i, en general, qualsevol tipus de negoci jurídic sobre aquests, de conformitat amb la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

i) Actuar com a òrgan de contractació, sens perjudici de la delegació o la desconcentració.

j) Acordar la subscripció de convenis amb persones o entitats públiques o privades

l) Proposar que es creïn taxes per a la prestació de serveis en règim de dret administratiu, i aprovar les quanties dels preus públics que estableixi, per mitjà d'una ordre, la persona titular de la conselleria a la qual està adscrita.

m) Aprovar els preus privats que corresponguin per la prestació de serveis en règim de dret privat.

n) Decidir la participació en negocis, societats, consorcis, entitats o empreses públiques o privades per complir millor els fins propis, i la constitució d'unes i altres, i fixar-ne les normes i les condicions de conformitat amb la legislació aplicable.

 

​​​​​​​o) Aprovar, a proposta del director o la directora gerent, la relació de llocs de treball d'acord amb la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

p) Aprovar els criteris bàsics de selecció del personal, d'acord amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat en el marc de la normativa vigent.

q) Convocar i atorgar subvencions, de conformitat amb les bases reguladores que aprovi, per mitjà d'una ordre, la persona titular de la conselleria competent en matèria d'agricultura, ramaderia i pesca.

r) Autoritzar i exercir les accions administratives i judicials que corresponguin, llevat dels casos d'urgència.

s) Sol·licitar informació a altres òrgans sobre les actuacions que es duguin a terme per acomplir els acords.

t) Nomenar el membre del Consell d'Administració que ha de formar part del Comitè d'Auditoria, si es constitueix.

u) Resoldre els recursos de reposició interposats contra els actes administratius que hagi dictat.

v) Dictar la resolució dels expedients disciplinaris.

w) Desenvolupar qualsevol altra funció que correspongui o pugui correspondre a l'IRFAP i que no estigui expressament reservada a altres òrgans.

2. El Consell d'Administració pot delegar, amb caràcter permanent o temporal, les funcions pròpies en les persones titulars de la Presidència, la Vicepresidència o la Gerència, llevat de les que preveuen les lletres b, c, d, e, f, g, m, n i o de l'apartat 1 i de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei.

Article 15. Règim de funcionament

1. El règim de constitució, convocatòria, funcionament i adopció d'acords del Consell d'Administració és el que preveu per als òrgans col·legiats la subsecció 1a de la secció 3a del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015.

2. Amb caràcter general, el Consell d'Administració es reuneix ordinàriament una vegada al mes. També es pot reunir de manera extraordinària a iniciativa del president o la presidenta o a petició del director o la directora gerent per causes organitzatives o de necessitat.

3. El president o la presidenta té vot de qualitat en cas d'empat.

 

CAPÍTOL V LA GERÈNCIA

Article 16. La Gerència

1. La Gerència és un òrgan unipersonal de direcció de l'IRFAP, jeràrquicament inferior a la Presidència i al Consell d'Administració.

2. Correspon al Consell d'Administració, per mitjà d'un acord, nomenar i disposar el cessament del director o la directora gerent, a proposta de la persona titular de la Presidència. El nomenament i el cessament s'han de comunicar al Consell de Govern i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. La contractació del director o la directora gerent requereix els informes previs que preveu l'article 20.5 de la Llei 7/2010.

4. En el cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altre impediment per actuar del director o la directora gerent, l'ha de substituir la persona que designi el Consell d'Administració a proposta de la persona titular de la Presidència.

Article 17. Funcions

1. En general, corresponen al director o la directora gerent les facultats de direcció, administració i gestió ordinària de l'IRFAP, i les funcions executives, de conformitat amb els acords del Consell d'Administració, sens perjudici de les funcions reservades a l'òrgan col·legiat i a la persona titular de la Presidència.

2. En particular, el director o la directora gerent té les funcions següents:

a) Auxiliar el president o la presidenta en l'exercici de les seves funcions.

b) Fer-se càrrec de la representació ordinària de l'empresa en els judicis, els actes i els contractes.

c) Exercir la direcció del personal, la direcció tècnica, la direcció administrativa i la inspecció de tots els serveis i les dependències.

d) Elaborar, i elevar al Consell d'Administració, el pla d'actuació anual, el pla financer anual, l'avantprojecte de pressuposts d'explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, el projectes d'inversions reals i d'operacions financeres, la liquidació dels comptes, la memòria explicativa de la gestió anual, els comptes anuals, la relació de llocs de treball i qualsevol acte o acord que requereixi l'aprovació del Consell d'Administració.

e) Elevar al Consell d'Administració l'informe sobre els projectes d'activitat, els pressuposts, les adquisicions, els estudis i els serveis que li atribueixi el Consell d'Administració.

f) Proposar al Consell d'Administració la formalització d'emprèstits, les operacions de crèdit, els endeutaments i la resta d'operacions financeres que convinguin a l'entitat.

g) Autoritzar les despeses i els pagaments en sentit ampli, dins els límits pressupostaris, d'acord amb la normativa sobre finances i els límits que acordi el Consell d'Administració.

h) Proposar al Consell d'Administració les despeses i els pagaments de quantia superior a la que determini el Consell d'Administració.

i) Proposar al Consell d'Administració l'aprovació dels plecs de condicions generals (plecs de clàusules administratives) i dels plecs de prescripcions tècniques que han de regir la contractació.

j) Vetllar pel cobrament dels cànons, les taxes i els preus que siguin aplicables.

k) Aprovar els projectes d'obres, serveis i subministraments.

l) D'acord amb els instruments de planificació i, si escau, els criteris del Consell d'Administració, atorgar les autoritzacions o emetre els informes pertinents per a l'execució d'obres i activitats en l'àmbit dels medis rural i marí a l'empara de la legislació vigent.

m) Informar el Consell d'Administració sobre els estudis i les propostes que se li encomanin o s'estableixin reglamentàriament i presentar-los-hi.

n) Informar el president i el Consell d'Administració de totes les qüestions que afectin la gestió de l'entitat.

o) Retre comptes detallats de la gestió al Consell d'Administració.

p) Subministrar a la conselleria a la qual estigui adscrita l'entitat la informació que exigeix l'article 14 de la Llei 7/2010, i donar-ne compte al Consell d'Administració.

q) Trametre a la conselleria a la qual estigui adscrita l'entitat el pla d'actuació anual aprovat pel Consell d'Administració.

r) Elaborar l'informe anual d'activitat, presentar-lo davant el Consell d'Administració i la conselleria a la qual estigui adscrita l'entitat, i signar la declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats que exigeix l'article 18 de la Llei 7/2010.

s) Contractar el personal, amb les autoritzacions o els informes previs que exigeix la legislació vigent, i extingir les relacions laborals. D'ambdós casos, donar-ne compte al Consell d'Administració.

t) Exercir qualsevol altra facultat que el Consell d'Administració o el president o la presidenta li atribueixin expressament o hi deleguin.

 

TÍTOL III RÈGIM ECONOMICOFINANCER

Article 18. Règim juridicofinancer

El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, d'intervenció i de control de l'IRFAP és el següent:

a) El capítol III del títol preliminar de la Llei 7/2010. Especialment el règim de control permanent de l'article 15.2 relatiu a les autoritzacions prèvies del conseller o del Consell de Govern per al cas de despeses que hagin de superar, respectivament, les quanties de 50.000 euros o de 500.000 euros.

b) Les normes específiques relatives a les entitats públiques empresarials que estableix la legislació economicofinancera.

c) Els preceptes que continguin les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de cada exercici relatius a l'activitat financera de les entitats públiques empresarials.

d) Les particularitats que preveu aquest títol.

Article 19. Recursos econòmics

L'IRFAP disposa dels recursos econòmics següents:

a) Els béns i els drets que constitueixen el seu patrimoni.

b) Els productes i les rendes d'aquest patrimoni.

c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que la normativa vigent li autoritzi a percebre.

d) Les transferències, corrents o de capital, que té assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma o en altres administracions o entitats públiques.

e) Els ingressos procedents de preus públics o privats per la prestació dels serveis relacionats amb les finalitats pròpies, i de les taxes que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableixi que li pertoquen com a subjecte actiu.

f) Les participacions o els ingressos que procedeixin de convenis o concerts amb altres organismes, entitats o persones públiques o privades.

g) Les subvencions, corrents o de capital, d'administracions o entitats públiques.

h) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, d'entitats privades o particulars.

i) Els ingressos derivats de l'endeutament, a curt o a llarg termini, i altres operacions financeres, en els termes que estableix la normativa vigent.

j) Qualsevol altre que se li atribueixi.

Article 20. Comptes anuals i subministrament d'informació

1. Correspon al director o la directora gerent de l'IRFAP formular els comptes anuals de l'entitat dins el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l'exercici i elevar-los al Consell d'Administració perquè els aprovi. També li correspon trametre'ls a la Intervenció General dins el termini de deu dies des que s'hagin formulat i, posteriorment, dins el termini de deu dies des que s'hagin aprovat.

2. Correspon al Consell d'Administració de l'IRFAP aprovar els comptes anuals de l'entitat dins el termini màxim de sis mesos comptadors des del tancament de l'exercici, una vegada emès i presentat, si escau, l'informe d'auditoria o de control financer corresponent.

3. Així mateix, correspon al director o la directora gerent formular la liquidació del pressupost, elevar-la al Consell d'Administració perquè l'aprovi i trametre-la a la Intervenció General juntament amb els comptes anuals.

4. L'obligació de subministrament d'informació que exigeix l'article 14 de la Llei 7/2010, l'ha de dur a terme el director o la directora gerent de l'entitat.

 

TÍTOL IV RÈGIM DE PERSONAL

Article 21. Personal de l'entitat

1. El personal al servei de l'IRFAP pot ser:

a) Personal laboral

b) Personal funcionari

2. L'entitat pot disposar de llocs de treball de personal directiu professional, tant de naturalesa laboral com funcionarial, en els termes que estableix la Llei 7/2010.

3. No es pot nomenar personal eventual.

Article 22. Personal funcionari

1. l'IRFAP pot disposar del personal funcionari de l'Administració de la Comunitat Autònoma o dels organismes autònoms que li sigui adscrit, i del personal funcionari de qualsevol administració pública que s'incorpori per qualsevol procediment de provisió i d'ocupació de llocs de treball, d'acord amb la normativa de funció pública de la Comunitat Autònoma.

2. Aquest personal es regeix pel que disposa la normativa de funció pública.

Article 23. Personal laboral

1. El personal laboral propi de l'IRFAP es regeix, a més de fer-ho per les disposicions de l'Estatut bàsic de l'empleat públic que li siguin aplicables i per la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d'aquesta naturalesa, per la Llei 7/2010, les normes que la despleguin i les normes d'ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que ho disposin expressament.

2. La selecció d'aquest personal s'ha d'ajustar als sistemes i procediments que estableix la legislació de funció pública de les Illes Balears.

Article 24. Personal directiu professional

1. El règim del personal directiu professional és el que preveu la Llei 7/2010 i s'ha de sotmetre als límits que s'estableixin reglamentàriament en desplegament d'aquesta Llei.

2. El personal directiu professional de naturalesa laboral està sotmès a la relació laboral especial d'alta direcció.

3. El personal directiu professional ha de tenir naturalesa funcionarial en els casos que tingui atribuïdes funcions que impliquin la participació en l'exercici de potestats administratives.

4. La contractació de personal directiu professional requereix els informes previs que preveu l'article 20.5 de la Llei 7/2010.

Article 25. Ordenació dels recursos humans

1. L'IRFAP ha de disposar d'una relació de llocs de treball pròpia, com a instrument d'ordenació dels recursos humans, que ha d'incloure tot el personal al servei de l'entitat.

El Consell d'Administració, a proposta del director o la directora gerent i d'acord amb la Llei 3/2007, és l'òrgan competent per aprovar la relació de llocs de treball.

2. L'estructura orgànica de l'entitat i les funcions i dependències del personal, les ha de determinar el Consell d'Administració, respectant l'organització bàsica que estableixen aquests Estatuts.

 

TÍTOL V RÈGIM PATRIMONIAL

Article 26. Patrimoni

1. El règim patrimonial de l'IRFAP és el que preveu la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El patrimoni de l'IRFAP està constituït pels béns següents:

a) Els béns propis que adquireixi en el curs de la gestió necessària per acomplir les finalitats pròpies.

b) Els béns que li cedeixi qualsevol persona jurídica pública o privada.

c) Els béns que li adscrigui l'Administració de la Comunitat Autònoma o qualsevol persona jurídica pública.

3. L'IRFAP ha de formar un inventari de béns propis i trametre'n una còpia íntegra validada a la direcció general competent en matèria de patrimoni. Les variacions que s'hi produeixin s'han de comunicar a la direcció general esmentada.

 

TÍTOL VI RÈGIM DE CONTRACTACIÓ

Article 27. Règim aplicable

El règim de contractació de l'IRFAP és el que preveuen la normativa bàsica estatal de contractes del sector públic i la normativa autonòmica sobre contractació, juntament amb el que estableix aquest títol.

Article 28. Òrgan de contractació

L'òrgan de contractació de l'IRFAP és el Consell d'Administració, sens perjudici del que estableix la normativa autonòmica en matèria de contractació centralitzada.

Les funcions que li corresponen com a òrgan de contractació es poden desconcentrar o delegar en la persona titular de la Presidència o la Gerència, en els termes que estableix la legislació reguladora del règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

Article 29. Mesa de Contractació

1. La Mesa de Contractació, en els supòsits que s'hagi de constituir, té la composició següent:

a) El director o la directora gerent, que la presideix.

b) La persona responsable de la contractació administrativa de l'entitat, que actua com a secretari o secretària.

c) Una persona en representació de la Intervenció General, sens perjudici que aquesta delegui un membre del servei de l'IRFAP que tingui assignades les funcions de control econòmic.

d) Una persona en representació de la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sens perjudici que aquesta delegui un membre del servei que tingui atribuït l'assessorament jurídic de l'entitat.

e) Una persona en representació del servei promotor de l'expedient.

 

​​​​​​​2. En el cas que el Consell d'Administració desconcentri les funcions que li corresponen com a òrgan de contractació o les delegui en el director o la directora gerent, ha de presidir la Mesa de Contractació qui designi el president o la presidenta de l'IRFAP.

 

TÍTOL VII REVISIÓ D'ACTES EN VIA ADMINISTRATIVA I RESPONSABILITAT PATRIMONIAL

Article 30. Recursos administratius

1. El règim de recursos administratius és el que preveu la legislació reguladora del règim jurídic i del procediment administratiu en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici del que estableix aquest article.

2. Els actes subjectes a dret administratiu dictats pel Consell d'Administració o pel president o la presidenta de l'IRFAP exhaureixen la via administrativa.

3. Contra els actes dictats pels òrgans de l'entitat en matèria economicoadministrativa, les persones interessades poden interposar una reclamació economicoadministrativa davant la Junta Superior d'Hisenda o un recurs de reposició davant el mateix òrgan que els va dictar.

Article 31. Revisió d'ofici

1. Els procediments de revisió d'actes nuls de ple dret, els ha d'iniciar l'òrgan autor de l'acte, d'ofici o a sol·licitud de la persona interessada.

2. La competència per resoldre els procediments de revisió d'ofici recau en:

a) La persona titular de la conselleria a la qual estigui adscrita l'entitat respecte dels actes dictats pel Consell d'Administració.

b) El Consell d'Administració respecte dels actes dictats per la resta d'òrgans de l'entitat.

Article 32. Declaració de lesivitat

1. Els procediments de declaració de lesivitat dels actes anul·lables, els ha d'iniciar l'òrgan autor de l'acte.

2. La competència per resoldre els procediments de declaració de lesivitat recau en:

a) La persona titular de la conselleria d'adscripció respecte dels actes dictats pel Consell d'Administració.

b) El Consell d'Administració respecte dels actes dictats per la resta d'òrgans de l'entitat.

Article 33. Responsabilitat patrimonial

1. Els procediments de reclamació de danys i perjudicis contra l'entitat s'han de tramitar de conformitat amb el que estableix la normativa sobre responsabilitat patrimonial.

2. L'inici i la resolució d'aquests procediments correspon al Consell d'Administració.

 

TÍTOL VIII RÈGIM D'ASSESSORAMENT JURÍDIC I DE DEFENSA EN JUDICI

Article 34. Assessorament jurídic

1. L'assessorament jurídic de l'IRFAP correspon, en primer terme, al personal propi que tingui atribuïda aquesta funció en la relació de llocs de treball, el qual podrà rebre el suport del servei jurídic de la conselleria d'adscripció.

2. Això no obstant, la Secretaria General de la conselleria a la qual estigui adscrita l'entitat pot demanar a la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma que emeti un informe jurídic en els casos d'especial transcendència, amb l'informe previ del Servei Jurídic de la conselleria, que s'ha de pronunciar sobre la transcendència de l'assumpte i sobre el fons de la qüestió des del punt de vista jurídic.

Article 35. Representació i defensa en judici

1. La representació i la defensa en judici de l'IRFAP correspon a la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma només si s'ha subscrit el conveni d'assistència jurídica corresponent.

2. A manca de conveni, la representació i la defensa en judici es pot encomanar als lletrats assessors dels serveis jurídics de l'entitat o a lletrats col·legiats externs designats per a casos o àmbits concrets, que han d'actuar conformement a les instruccions que el Consell d'Administració fixi a aquest efecte.

 

TÍTOL IX EXTINCIÓ I LIQUIDACIÓ

Article 36. Causes d'extinció i liquidació

L'extinció i la liquidació de l'IRFAP es regeixen per l'article 37 de la Llei 7/2010.