Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 333575
Decret 18/2022, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament de funcionament i composició de la Comissió de Seguretat Industrial
Preàmbul
L'article 30.34 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria d'indústria i de seguretat industrial sens perjudici de la legislació bàsica de l'Estat. Així doncs, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva en matèria de protecció en tot allò que l'Estat no hagi regulat en la legislació bàsica.
L'article 53 de la Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria de les Illes Balears, crea la Comissió de Seguretat Industrial com a òrgan col·legiat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de naturalesa consultiva i de participació en matèria de seguretat industrial, adscrit a la conselleria competent en matèria d'indústria i en el qual estan representades les associacions empresarials i sindicals més representatives, els col·legis professionals i els agents del sector industrial i del sistema de la seguretat industrial de les Illes Balears, i els departaments de l'Administració de la Comunitat Autònoma i d'altres administracions amb competències connexes o relacionades amb la matèria. La seva adscripció, composició i funcionament estan prevists en l'article 54 de l'esmentada Llei 4/2017.
En l'elaboració d'aquest Decret s'han seguit els principis de bona regulació a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, aquest Decret respon al principi de necessitat, atès que, d'acord amb l'article 54.3 de la Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria, la composició, l'organització, el règim de funcionament i les funcions de la Comissió de Seguretat Industrial s'han de determinar reglamentàriament.
En relació amb el principi d'eficàcia, hi ha raons d'interès general necessàries per afrontar en aquesta comunitat autònoma amb l'augment de la seguretat de les instal·lacions sotmeses a seguretat industrial. Tot això, per avançar en una reducció del nombre d'accidents a les instal·lacions que, d'aquesta manera, reverteixi en un estalvi econòmic per la reducció de danys materials i humans.
També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat exposada i garanteix el principi de seguretat jurídica dels seus destinataris i destinatàries. Així mateix, compleix el principi de transparència, atès que s'han efectuat els tràmits necessaris per a una norma de tipus organitzatiu, com és el cas, i s'ha donat audiència a totes les organitzacions que hi estarien representades. Finalment, la norma projectada és també conforme al principi d'eficiència, ja que no imposa càrregues administratives.
Per tot això, a proposta del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 13 de juny de 2022,
DECRET
Article únic
S'aprova el Reglament que regula el règim de funcionament i la composició de la Comissió de Seguretat Industrial, que s'adjunta com a annex d'aquest Decret.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 13 de juny de 2022
|
La presidenta |
El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Juan Pedro Yllanes Suárez |
|
ANNEX Reglament que regula el règim de funcionament i la composició de la Comissió de Seguretat Industrial
Capítol I Disposicions generals
Article 1
Objecte
L'objecte d'aquest Reglament és regular el règim de funcionament i la composició de la Comissió de Seguretat Industrial.
Article 2
Naturalesa i finalitats
1. La Comissió de Seguretat Industrial de les Illes Balears és l'òrgan col·legiat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de naturalesa consultiva i de participació en matèria de seguretat industrial, relacionat amb les àrees següents:
- Instal·lacions de baixa tensió
- Instal·lacions tèrmiques
- Instal·lacions de protecció contra incendis
- Instal·lacions d'aparells de pressió
- Instal·lacions de gas
- Instal·lacions de productes petrolífers líquids
- Instal·lacions d'emmagatzematge de productes químics
- Instal·lacions frigorífiques
- Aparells elevadors
- Registre Industrial
- Inspeccions tècniques de vehicles
- Altres matèries que estiguin incloses dins l'àmbit competencial de la Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria de les Illes Balears.
2. La Comissió té com a finalitat estimular el consens i la unitat d'acció en matèria de seguretat industrial, i en particular:
a) Proposar millores en els procediments de seguretat industrial.
b) Coordinar i unificar actuacions dels agents sotmesos a la seguretat industrial.
Article 3
Adscripció i funcions
1. La Comissió de Seguretat Industrial s'adscriu, sense dependència jeràrquica, a la conselleria competent en matèria d'indústria i és presidida pel seu titular, a qui correspon el nomenament dels seus membres, a proposta de cadascun dels sectors representats o de les administracions implicades.
2. S'atribueixen a la Comissió funcions de caràcter consultiu i d'assessorament en relació amb les àrees esmentades en l'article anterior i en particular sobre:
- coordinació i inspecció administrativa,
- participació dels agents econòmics i socials,
- elaboració de disposicions generals, plans i programes en la matèria,
- emissió d'informes a petició del Govern de les Illes Balears o de la conselleria competent en matèria d'indústria.
Article 4
Estructuració
La Comissió de Seguretat Industrial de les Illes Balears s'estructura en els òrgans següents:
a) El Ple.
b) Els comitès tècnics.
Capítol II El Ple
Article 5
Funcions del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial
1. Són funcions del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial:
a) La participació dels agents econòmics i socials.
b) L'elaboració de disposicions generals, plans i programes de seguretat industrial.
c) L'emissió d'informes a petició del Govern de les Illes Balears o de la conselleria competent en matèria d'indústria.
d) Establir les directrius, estratègies i activitats dels comitès tècnics.
e) La formulació, el debat i l'aprovació dels estudis, els informes i les propostes d'acord fets als comitès tècnics.
Totes aquestes funcions són en referència a les àrees establertes en l'article 2 d'aquest Decret.
Article 6
Composició del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial
1. El Ple de la Comissió de Seguretat Industrial està format pels membres següents:
a) Presidència: la persona titular de la conselleria competent en matèria d'indústria.
b) Vicepresidència: la persona titular de la direcció general competent en matèria de política industrial.
c) Secretaria: un tècnic o tècnica del grup A1 de la direcció general competent en matèria d'indústria, per designació de la Presidència de la Comissió, que actua amb veu sense vot.
d) Vocals:
- La persona titular de la direcció general competent en matèria d'emergències.
- La persona titular de la direcció general competent en matèria de salut pública.
- La persona titular de la direcció general competent en matèria d'ordenació del territori.
- La persona titular de la direcció general competent en matèria de turisme.
- La persona titular de la direcció general competent en matèria d'energia i canvi climàtic.
- Una persona en representació del Consell Insular de Mallorca.
- Una persona en representació del Consell Insular de Menorca.
- Una persona en representació del Consell Insular d'Eivissa.
- Una persona en representació del Consell Insular de Formentera.
- Una persona en representació de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB).
- Una persona en representació de l'Associació d'Organismes de Control de les Illes Balears (ASOCIB).
- Una persona en representació del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de les Illes Balears.
- Una persona en representació del Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Industrials de les Illes Balears.
- Una persona en representació de cadascuna de les companyies distribuïdores d'energia elèctrica que operen a les Illes Balears.
- Una persona en representació de cadascuna de les companyies distribuïdores de gasos combustibles que operen a les Illes Balears.
- Una persona en representació de cadascuna de les companyies distribuïdores de productes petrolífers que operen a les Illes Balears.
- Una persona en representació de cada una de les empreses del servei d'Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) que operen a les Illes Balears.
- Una persona en representació de cadascuna de les associacions empresarials més representatives en territori balear.
- Una persona en representació de cadascun dels sindicats més representatius en territori balear.
2. Les persones que integren el Ple de la Comissió són nomenats per resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'indústria, a proposta de les diferents institucions i organitzacions representatives, que hauran de designar els titulars i els suplents.
3. En la composició del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial s'ha de fomentar una presència equilibrada d'homes i dones, d'acord amb al normativa sobre igualtat de gènere.
4. Per tal de donar compliment a l'article 19.3 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que estableix que la participació de representants d'altres administracions públiques en requereix l'acceptació voluntària, que una norma aplicable a les administracions afectades la determini o que un conveni l'estableixi, en la sessió de constitució de la Comissió de Seguretat Industrial les vocalies hauran d'acceptar o no formar part de la Comissió de Seguretat Industrial. Les vocalies que rebutgin formar part de la Comissió de Seguretat Industrial deixaran de ser-ne membres.
5. En cas de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, correspon a la persona titular de la Vicepresidència substituir la persona titular de la Presidència, així com l'acompliment de les funcions que expressament li delegui la Presidència.
6. La substitució de la Secretaria en supòsits de vacant, absència o malaltia l'assumirà qui la supleixi, designat a aquest efecte per la Presidència.
7. Els altres membres de la Comissió seran substituïts pels seus suplents.
Article 7
Funcions de la Presidència del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial
1. Són funcions de la Presidència del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial:
a) Exercir la representació de la Comissió de Seguretat Industrial.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries de la Comissió de Seguretat Industrial, presidir-les, aixecar-les i moderar el desenvolupament dels debats.
c) Establir l'ordre del dia de les sessions tenint en compte, si escau, les peticions dels altres membres, formulades amb suficient antelació.
d) Dirimir amb el seu vot els empats a l'efecte d'adoptar acords.
e) Donar el vistiplau a les actes i als certificats dels acords de la Comissió de Seguretat Industrial.
f) Exercir totes les funcions que siguin inherents a la Presidència de l'òrgan col·legiat.
2. La Presidència del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial pot sol·licitar la presència de les persones que pels seus coneixements tècnics i científics prestin l'assessorament necessari en determinats assumptes. Aquestes persones actuaran amb veu sense vot.
3. La Presidència del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial, en funció de les mesures o propostes que es presentin, també pot convidar, amb veu sense vot, altres òrgans de l'Administració autonòmica, així com membres d'altres administracions, institucions o entitats que les agrupin, per a una millor coordinació de totes les funcions i actuacions en matèria de seguretat industrial a les Illes Balears.
Article 8
Funcions de la Vicepresidència del Ple
Corresponen a la persona que ocupi la Vicepresidència del Ple les funcions següents:
a) Assistir a la Presidència en les sessions corresponents de la Comissió de Seguretat Industrial.
b) Substituir la persona que exerceix la Presidència en la totalitat de les seves atribucions, en els casos de vacant, malaltia, absència o qualsevol altra causa legal.
c) Exercir les funcions intrínseques a la seva condició de membre de la Comissió de Seguretat Industrial, amb dret a vot.
d) Dur a terme totes les altres funcions que li siguin delegades per la Presidència.
Article 9
Funcions dels vocals del Ple
Corresponen a les persones que exerceixen les vocalies del Ple les funcions següents:
a) Assistir a les reunions i participar en els debats, exposant la seva opinió i formulant les propostes que considerin pertinents.
b) Exercir el seu dret a vot i formular el seu vot particular, així com expressar el sentit del seu vot i els motius que el justifiquen.
c) Proposar a la Presidència, a través de la Secretaria del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial, la inclusió de punts en l'ordre del dia de les sessions ordinàries.
d) Sol·licitar i obtenir la informació necessària per complir degudament les funcions assignades a la Comissió de Seguretat Industrial. Als efectes anteriors, han de formular per escrit la petició corresponent a la Secretaria del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial.
e) Formular suggeriments, precs i preguntes.
f) Dur a terme totes les altres funcions que siguin inherents a la seva condició de vocals.
Article 10
Funcions de la Secretaria del Ple
Són funcions de la persona titular de la Secretaria del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial:
a) Assistir a les reunions amb veu sense vot.
b) Efectuar la convocatòria de les sessions de la Comissió de Seguretat Industrial per ordre de la Presidència, així com les citacions als membres d'aquesta.
c) Rebre les comunicacions dels membres, les notificacions, les peticions de dades, les rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits dels quals hagi d'estar assabentada.
d) Preparar el despatx dels assumptes i estendre l'acta de les sessions de la Comissió de Seguretat Industrial.
e) Expedir els certificats de les consultes, els dictàmens i els acords aprovats.
f) Dur a terme totes les altres funcions que siguin inherents a la seva condició de secretari o secretària de la Comissió de Seguretat Industrial.
Capítol III Els comitès tècnics
Article 11
Funcions dels comitès tècnics
1. Els comitès tècnics són les comissions especialitzades de caràcter tècnic i de composició multidisciplinària, integrada, entre d'altres, per representants de les distintes administracions, que exerceixen funcions d'assessorament i suport al Ple de la Comissió de Seguretat Industrial de les Illes Balears en assumptes i matèries de la seva competència.
2. Els comitès tècnics han d'emetre un informe preceptiu de totes les sol·licituds d'actuació que es facin al Ple de la Comissió de Seguretat Industrial. Així mateix, han d'emetre els dictàmens i les propostes que, amb caràcter potestatiu, se'ls sol·licitin a instàncies de la Presidència del Ple.
3. Es podran crear tants de comitès tècnics com àrees establertes al Ple, previstes en l'article 2.
Article 12
Composició dels comitès tècnics
1. Els comitès tècnics han de tenir com a màxim 12 membres, estan formats per la persona titular de la Presidència del Comitè Tècnic i per les persones designades entre les persones que integren el Ple atenent a l'especialitat del Comitè Tècnic.
2. La composició i el nomenament dels membres dels comitès tècnics s'ha de fer per resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria d'indústria a proposta de cadascuna de les entintats i administracions indicades en l'article 6.
3. Els comitès tècnics han de tenir uns membres fixos, que són els següents:
a) La persona titular de la Presidència del Comitè Tècnic.
b) La persona titular de la Secretaria del Comitè Tècnic, amb vot, que ha de ser personal funcionari adscrit a la conselleria competent en matèria d'indústria, designada per la Presidència del Comitè Tècnic.
c) Dos membres del personal funcionari de la conselleria competent en matèria d'indústria, adscrits al Servei de Seguretat Industrial o al Servei de la UDIT, la ITV i el Registre Industrial, atenent a l'especialitat del Comitè.
4. Els altres membres i els seus suplents han de ser nomenats entre els vocals del Ple per resolució del director general competent en matèria d'indústria, atenent a la especialitat del Comitè Tècnic.
Article 13
La Presidència dels comitès tècnics
1. Exerceix la Presidència dels comitès tècnics la persona titular del Servei de Seguretat Industrial o la persona titular del Servei de la UDIT, la ITV i el Registre Industrial, de la conselleria competent en matèria d'indústria atenent a l'especialitat del Comitè Tècnic.
2. A la persona titular de la Presidència li corresponen les funcions següents:
a) Tenir la representació del grup de treball davant el Ple de la Comissió de Seguretat Industrial.
b) Convocar, fixar l'ordre del dia i presidir les reunions segons el previst en les normes de funcionament intern, així com dirigir i moderar les deliberacions.
c) Visar les actes i els certificats dels acords adoptats, i vetlar pel seu compliment.
d) Exercir les funcions que li encomani el Ple i totes les altres intrínseques a la seva condició de president.
3. En cas d'absència o de malaltia i, en general, quan concorri alguna causa justificada, el president serà substituït per un altre funcionari o funcionària, designat per ell, del Servei de Seguretat Industrial o del Servei de la UDIT, ITV i Registre Industrial de la conselleria competent en matèria d'indústria.
Article 14
La Secretaria dels comitès tècnics
1. La persona titular de la Secretaria té veu i vot i ha de ser personal funcionari de la conselleria competent en matèria d'indústria adscrit al Servei de Seguretat Industrial o al Servei de la UDIT, ITV i Registre industrial.
2. En funció de les matèries a tractar, es podrà elegir una persona titular de la Secretaria diferent per a cada reunió.
3. A la Secretaria dels comitès tècnics li correspon:
a) Preparar, en col·laboració amb els membres del comitès tècnics, les reunions dels comitès.
b) Elevar a la Presidència la proposta d'ordre del dia del Ple del Comitè de Seguretat Industrial.
c) Assistir a les reunions dels comitès, amb veu i vot.
d) Aixecar i conservar les actes de les sessions.
e) Estendre, amb el vistiplau de la Presidència, els certificats dels acords adoptats pels comitès.
4. En cas d'absència o de malaltia i, en general, quan concorri alguna causa justificada, la persona titular de la Secretaria serà substituïda per una altra persona del mateix servei.
Capítol IV Règim de funcionament del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial de les Illes balears i dels comitès tècnics
Article 15
Règim general
1. El règim de convocatòria, de funcionament i d'adopció d'acords del Ple de la Comissió de Seguretat Industrial de les Illes Balears i dels comitès tècnics és el que preveu, amb caràcter general, la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, per als òrgans col·legiats.
2. El Ple i els comitès tècnics s'han de reunir en funció de les necessitats, tant de forma presencial com a distància, a convocatòria de la Presidència.
3. El Ple s'ha de reunir almenys un cop l'any, on s'han d'elevar tots els informes i dictàmens fets pels comitès tècnics.
4. El comitès tècnics s'han de reunir un cop l'any, com a mínim, i han d'elevar dictamen o informe al Ple.
5. El Ple té la potestat d'acceptar o denegar els informes i dictàmens dels comitès tècnics.
6. La Presidència del Ple ha d'ordenar la publicació en la pàgina web dels acords del Ple.
7. Les sessions del Ple són públiques, sense perjudici de les limitacions que s'acordin per raons d'espai. No són públiques les sessions dels comitès tècnics, sens perjudici de la publicitat i les comunicacions procedents dels informes i acords adoptats.
8. Les sessions han de respectar el principi d'unitat d'acte i s'ha de procurar que acabin el mateix dia que comencin.
9. El Ple i els comitès tècnics s'han de reunir a la seu de la conselleria competent en matèria d'indústria.
Article 16
Convocatòria
1. La convocatòria del Ple i dels comitès tècnics, l'ha d'efectuar la Presidència, en cada cas, o la Secretaria, per delegació de la presidència corresponent, mitjançant un missatge electrònic a les adreces comunicades a aquest efecte, amb una antelació mínima de 72 hores a la data de la reunió, llevat de casos d'urgència, en què l'antelació mínima és de 24 hores.
2. La convocatòria de les reunions s'ha d'acompanyar amb la proposta de l'ordre del dia juntament amb la documentació, si s'escau, que faci referència als assumptes enumerats en la proposta, com també amb l'acta de la sessió anterior.
Article 17
Ordre del dia
1. L'ordre del dia és proposat per la Presidència i s'ha de sotmetre a l'aprovació dels assistents a l'inici de la reunió.
2. L'ordre del dia ha d'incloure la proposta d'aprovació de l'acta de la sessió anterior, si no s'ha aprovat amb anterioritat.
3. Els membres que vulguin proposar la inclusió d'algun assumpte en l'ordre del dia, ho han de posar en coneixement de la Secretaria, com a mínim, cinc dies hàbils abans de la reunió.
4. No pot ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figuri inclòs en l'ordre del dia, llevat que se'n declari la urgència per un acord unànime dels membres presents.
Article 18
Quòrum
1. Per a la constitució vàlida del Ple i del Comitè Tècnic, a l'efecte de dur a terme les sessions, es requereix la presència de la persona titular de la Presidència i de la Secretaria (o dels seus substituts o substitutes) i, en primera convocatòria, l'assistència de la meitat dels membres amb dret a vot; en segona convocatòria, és suficient l'assistència de la tercera part dels membres amb dret a vot. Aquest quòrum s'ha de mantenir durant tota la sessió.
2. Els membres poden participar en les sessions presencialment o a distància sempre que el dispositiu físic, operatiu o tecnològic necessari per dur a terme la sessió garanteixi el dret dels membres a una participació efectiva, que permeti defensar i contrastar llurs posicions, i votar en temps real.
Article 19
Acords
1. Els acords s'han d'adoptar per majoria simple i, a aquest efecte, el vot de la persona titular de la Presidència és diriment en cas d'empat.
2. La persona titular de la Secretaria de cada comitè tècnic ha d'emetre un certificat dels acords adoptats i els ha de remetre al Ple per a la seva aprovació.
3. Els acords dels comitès tècnics no són vinculants, però tenen la consideració de guia d'aplicació de les diferents àrees creades, atès que per a la seva elaboració s'ha comptat amb la participació del sector implicat. L'ús d'aquestes guies permet l'aplicació pràctica de les disposicions de seguretat industrial i establir aclariments a conceptes de caràcter general.
Article 20
Actes
1. De cada reunió s'estendrà una acta, que podrà ser aprovada en la mateixa reunió o en la immediatament posterior.
2. Amb caràcter general, la Secretaria ha d'elaborar l'acta amb el vistiplau de la Presidència i l'ha de remetre, a través de mitjans electrònics, als membres de l'òrgan col·legiat, els quals podran manifestar, pels mateixos mitjans, si estan conformes amb el text o si hi veuen inconvenients, a l'efecte de l'aprovació; en cas afirmatiu, es considerarà aprovada en la mateixa reunió.
3. Als efectes prevists en el punt anterior, amb la remissió de l'acta als membres, la Secretaria ha de fixar un termini, no inferior a deu dies, transcorregut el qual es considerarà que els membres que no hagin fet cap tipus de manifestació sobre el text estan conformes amb el contingut de l'acta.