Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 76173
Decret 2/2022, de 14 de febrer, pel qual es regula l’organització i el funcionament del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears
PREÀMBUL
I
L'article 30.25 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de patrimoni monumental, cultural, històric, artístic, arquitectònic, arqueològic, científic i paisatgístic, sense perjudici del que disposa l'article 149.1.28 de la Constitució. Així mateix, l'article 34 del text estatutari estableix que la Comunitat Autònoma té competència exclusiva respecte de la protecció i el foment de la cultura autòctona i del llegat històric de les Illes Balears.
El 28 de març de 2002, es va publicar la Llei 1/2002, de 19 de març, de cultura popular i tradicional de les Illes Balears en l'article 8 de la qual es crea el Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional de les Illes Balears. I, en desplegament d'aquesta Llei, la consellera de Participació, Transparència i Cultura va dictar el Decret 8/2016, de 12 de febrer, pel qual es regula l'organització i el funcionament del Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional, que es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 21, de 13 de febrer de 2016.
II
L'aprovació de la Convenció per a la Salvaguarda del Patrimoni Cultural Immaterial de la UNESCO l'any 2003, l'entrada en vigor el 20 d'abril de 2006 i l'aprovació posterior de les Directrius operatives per a l'aplicació de la Convenció per a la Salvaguarda del Patrimoni Cultural Immaterial l'any 2008, han posat sobre l'agenda de les diferents administracions el concepte nou de «salvaguarda» i tot un seguit d'atributs que hi són consubstancials.
En l'àmbit autonòmic, a més de la Llei 12/1998, de patrimoni històric de les Illes Balears, l'impuls de la protecció del patrimoni immaterial es concreta, l'any 2019, amb la publicació de la Llei 18/2019, de 8 d'abril, de salvaguarda del patrimoni cultural immaterial de les Illes Balears que va aprovar el Parlament de les Illes Balears. Aquesta llei, que deroga la Llei 1/2002, de 19 de març, de cultura popular i tradicional de les Illes Balears, té per objecte regular la salvaguarda del patrimoni cultural immaterial de les Illes Balears, donar-lo a conèixer, fomentar-lo, difondre'l i investigar-lo.
L'article 28 de l'esmentada Llei de salvaguarda del patrimoni cultural immaterial de les Illes Balears preveu que el Govern de les Illes Balears i els consells insulars respectius s'han de dotar d'òrgans col·legiats de caràcter consultiu en matèria de patrimoni cultural immaterial.
La mateixa llei, en l'article 29.1, crea el Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears com a òrgan consultiu de les administracions públiques de les Illes Balears en les matèries regulades en aquesta Llei.
Així mateix, en l'article 29.6, la Llei 18/2019 disposa que l'organització i el funcionament del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears s'han d'establir reglamentàriament, i la disposició final segona d'aquesta norma faculta el Govern de les Illes Balears i els consells insulars, en l'àmbit de les seves competències, per dictar les normes reglamentàries que calgui per desplegar aquesta llei.
El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears atribueix a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, per mitjà de la Direcció General de Cultura, entre d'altres, les competències de difusió i foment de la cultura, promoció de la cultura balear a l'exterior i del patrimoni cultural immaterial.
Per això, atesa aquesta normativa i en desplegament de la Llei 18/2019, de 8 d'abril, de salvaguarda del patrimoni cultural immaterial de les Illes Balears, cal dictar i aprovar un reglament que reguli l'organització i el funcionament del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears.
III
La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, disposa que en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, el conjunt de les administracions públiques ha d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. D'acord amb l'article 129 de la Llei 39/2015, queden suficientment justificats els principis esmentats.
Pel que fa als principis de necessitat i eficàcia, la iniciativa normativa es fonamenta en una identificació clara de les finalitats perseguides. Així, es justifica per la necessitat d'establir reglamentàriament l'organització i el funcionament del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears en compliment del que disposa l'article 29.6 de la Llei 18/2019.
Respecte del principi de proporcionalitat, aquesta norma conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que s'hi ha de cobrir i a la qual respon.
La seguretat jurídica també presideix aquest decret, ja que el seu articulat s'ajusta al marc normatiu nacional, autonòmic i de la Unió Europea, i qualsevol modificació s'ha de fer mitjançant el mateix procediment.
El Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears, en la reunió de 14 de setembre de 2020, va acordar la redacció de l'esborrany del Projecte de decret pel qual se'n regula l'organització i el funcionament. En virtut del principi de transparència, els membres varen poder comentar i fer aportacions a l'esborrany, amb la qual cosa es va donar compliment a la previsió normativa establerta en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació i bon govern.
Un cop revisat l'esborrany i incorporades les aportacions dels membres del Consell Assessor, en la reunió del 17 de desembre de 2020, es va aprovar l'esborrany definitiu del Projecte de decret pel qual es regula l'organització i el funcionament del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears i es va iniciar el procediment per tramitar-lo.
Aquest Decret és de caràcter organitzatiu, per la qual cosa, d'acord amb l'article 133.4 de la Llei 39/2015, s'ha prescindit dels tràmits de consulta, d'audiència i d'informació pública.
Conforme al principi d'eficiència, aquest Decret fa un ús racional dels recursos públics, atès que no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries, per la qual cosa no es posa en perill l'estabilitat pressupostària ni la sostenibilitat financera.
IV
La creació d'òrgans administratius està alhora subjecta a la legislació bàsica estatal i a la de la Comunitat Autònoma, quant als requisits essencials que han de complir aquests òrgans per a la seva creació i el seu funcionament, entre la qual destacam especialment el que preveuen els articles 5 i del 15 al 18 de la Llei 40/2015 de règim jurídic del sector públic, que estableixen la definició d'òrgan administratiu i els requisits mínims per crear-los.
Aquest Decret es dicta en l'exercici de la potestat reglamentària que correspon al Govern de les Illes Balears, d'acord amb els articles 17.e) i 46 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en relació amb l'article 29.6 de la Llei 18/2019.
Per tot això, a proposta del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 14 de febrer de 2022,
DECRET
TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Objecte i creació
1. Aquest Decret té per objecte l'organització i el funcionament del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balear (d'ara endavant el Consell Assessor) que es va crear mitjançant l'article 29.1 de la Llei 18/2019, de 8 d'abril, de salvaguarda del patrimoni cultural immaterial de les Illes Balears.
2. El Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears és l'òrgan consultiu de les administracions públiques de les Illes Balears en les matèries regulades en la Llei 18/2019, que per mitjà de la participació, l'impuls i la coordinació ha de contribuir a la recerca, el seguiment, la protecció, la visualització i la difusió del patrimoni cultural immaterial de les Illes Balears.
Article 2
Seu
1. La seu del Consell Assessor és a la conselleria competent en matèria de cultura del Govern de les Illes Balears, a Palma.
2. La conselleria competent en matèria de cultura ha d'aportar els recursos humans i materials necessaris per al bon funcionament del Consell Assessor.
Article 3
Règim jurídic, naturalesa jurídica i adscripció administrativa
1. El Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears es regeix, quant a l'organització i el funcionament, per aquesta normativa i, supletòriament, per la Llei 40/2015. En tot allò que no preveuen aquestes normes s'ha de sotmetre als acords del Ple.
El Consell Assessor exerceix les seves funcions amb l'autonomia necessària per garantir-ne l'objectivitat i la independència.
2. El Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears és un òrgan col·legiat de caràcter assessor, adscrit, a l'efecte del suport administratiu i sense dependència jeràrquica, a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, com a conselleria competent en matèria de patrimoni cultural immaterial.
Article 4
Funcions consultives
1. Són funcions del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears:
a) Assessorar l'Administració de la Comunitat Autònoma i, amb petició prèvia, els consells insulars i els ajuntaments, en l'exercici de les funcions que tenen encomanades en matèria de patrimoni cultural immaterial.
b) Emetre informe en els procediments de declaració de Béns d'Interès Cultural Immaterial Compartits (BICIMCO), de Béns d'Interès Cultural Immaterial (BICIM) i de Béns Catalogats Immaterials (BCI).
c) Emetre informe en el procediment de declaració d'interès cultural immaterial d'associacions i fundacions.
d) Proposar les accions que consideri convenients per a la salvaguarda, la protecció, la promoció i la difusió del patrimoni cultural immaterial.
e) Qualsevol altra funció que, d'acord amb l'objecte de la Llei 18/2019, li encomani el Govern de les Illes Balears, el conseller o consellera competent en aquesta matèria o, si s'escau, els mateixos consells insulars, mitjançant peticions vehiculades a través de la conselleria competent del Govern de les Illes Balears.
2. El Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears en l'exercici de les seves funcions ha de promoure la igualtat d'oportunitats en la participació de les dones i els homes en les activitats culturals i lúdiques que tenguin lloc a la comunitat autònoma; així mateix, ha de promoure i garantir la igualtat d'oportunitats entres dones i homes en la participació en les festes tradicionals i en la cultura popular, i ha de corregir estereotips sexistes, d'acord amb el que estableixen els articles 32.1 i 32.4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
3. Així mateix, l'exercici de les funcions del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears ha de ser compatible amb el respecte als drets humans, amb el respecte mutu entre comunitats, grups i persones, amb la igualtat de gènere, amb la no discriminació per raons d'orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, amb la salut de les persones, amb la protecció i el respecte envers els animals, amb el desenvolupament sostenible, amb la integritat dels ecosistemes i amb els valors i principis que inspiren l'ordenament jurídic.
Article 5
Propostes i iniciatives
1. El Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears pot dur a terme les seves funcions, entre d'altres, amb les propostes i iniciatives següents:
a) Fer propostes, a iniciativa pròpia, a les administracions públiques en les matèries relacionades amb l'objecte de la Llei 18/2019.
b) Proposar iniciatives i actuacions en l'establiment de línies de recerca, en la definició d'un pla de publicacions i de difusió i de programes de dinamització patrimonial, en la detecció de noves fonts de finançament i de suport a les entitats i institucions del sector, en l'àmbit de l'educació, i en totes les matèries que incideixin en la millora de les funcions i les activitats vinculades a la recerca, la protecció, la visibilització i la difusió del patrimoni cultural immaterial de les Illes Balears.
c) Prestar assessorament tècnic en les qüestions que li sotmeti el departament competent en matèria de cultura en l'àmbit del foment i la protecció del patrimoni cultural immaterial i, en especial, en les relatives al desplegament de la legislació sobre patrimoni cultural o altres àmbits legislatius que puguin afectar el patrimoni immaterial.
d) Prestar assessorament tècnic sobre els processos de protecció i salvaguarda del patrimoni etnològic que es derivin del desplegament de la Convenció per a la Salvaguarda del Patrimoni Cultural Immaterial i de la Convenció per a la Protecció del Patrimoni Mundial Cultural i Natural, ambdues de la UNESCO.
e) Proposar les accions que consideri convenients que permetin difondre, entre els col·lectius implicats i la societat en general, allò que es relaciona amb la naturalesa i les seves funcions.
f) Detectar l'estat i les necessitats dels diversos sectors i agents que estiguin vinculats al patrimoni cultural immaterial de les Illes Balears, i fer-ne el seguiment.
g) Dur a terme qualsevol altra proposta i iniciativa de naturalesa anàloga que li encomani la persona titular del departament competent de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en la matèria que regula la Llei 18/2019.
2. Les propostes i iniciatives del Consell Assessor han de prendre com a base la participació de la ciutadania, la interculturalitat, la igualtat de gènere, la no discriminació per raons d'orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere i el desenvolupament sostenible; i, a més, han de respectar els principis generals de les actuacions de salvaguarda.
3. Principis generals de les actuacions de salvaguarda
Les actuacions dels poders públics sobre els béns del patrimoni cultural immaterial que siguin objecte de salvaguarda han de respectar, en la preparació i en el desenvolupament, els principis generals següents:
a) Els principis i els valors continguts en l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la Constitució espanyola i en el dret de la Unió Europea, com també, en general, els drets i deures fonamentals que aquests estableixin, en especial, la llibertat d'expressió.
b) El principi d'igualtat i no-discriminació. El caràcter tradicional de les manifestacions immaterials de la cultura en cap cas no ha d'emparar el desenvolupament d'accions que constitueixin vulneració del principi d'igualtat de gènere.
c) El protagonisme dels portadors del patrimoni cultural immaterial, com a titulars, mantenidors i legítims usuaris d'aquest, com també el reconeixement i respecte mutus.
d) El principi de participació, amb l'objecte de respectar, mantenir i impulsar el protagonisme dels portadors del patrimoni cultural immaterial, les organitzacions i les associacions ciutadanes en la recreació, la transmissió i la difusió del patrimoni cultural immaterial.
e) El principi d'accessibilitat, que faci possible el coneixement i el gaudi de les manifestacions culturals immaterials i l'enriquiment cultural de la ciutadania, sens perjudici dels usos consuetudinaris pels quals es regeix l'accés a determinats elements d'aquestes manifestacions.
f) El principi de comunicació cultural com a garant de la interacció, el reconeixement, l'acostament, l'entesa mútua i l'enriquiment entre les manifestacions culturals immaterials, mitjançant l'acció de col·laboració entre les administracions públiques i les comunitats o els grups portadors dels béns culturals immaterials.
g) El dinamisme inherent al patrimoni cultural immaterial, que per naturalesa és un patrimoni viu, recreat i experimentat en temps present i respon a pràctiques en canvi continu, que protagonitzen les comunitats, els grups i les persones que han de ser els garants de l'evolució i del dinamisme de les manifestacions que protagonitzen.
h) La sostenibilitat de les manifestacions culturals immaterials, de manera que s'evitin les alteracions quantitatives i qualitatives dels seus elements culturals alienes a les comunitats portadores i gestores d'aquestes manifestacions. Les activitats turístiques mai no han de vulnerar les característiques essencials ni el desenvolupament propi de les manifestacions, per tal que se'n pugui compatibilitzar l'apropiació i el gaudi públic amb el respecte als béns i als seus protagonistes.
i) La consideració de la dimensió cultural immaterial dels béns mobles i immobles que siguin objecte de protecció com a béns culturals.
j) Les actuacions que s'adoptin per salvaguardar els béns jurídics protegits han de respectar en tot cas els principis de garantia de la llibertat d'establiment i la llibertat de circulació que estableix la normativa vigent en matèria d'unitat de mercat.
Article 6
Relacions amb altres consells assessors
El Consell Assessor pot establir mecanismes de relació amb els consells assessors del patrimoni cultural immaterial o amb organismes amb funcions idèntiques o convergents de la mateixa comunitat autònoma, d'altres comunitats autònomes o d'altres països.
Article 7
Llengua de comunicació
La llengua catalana és la llengua vehicular en totes les comunicacions del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears.
TÍTOL II
COMPOSICIÓ DEL CONSELL ASSESSOR DEL PATRIMONI CULTURAL IMMATERIAL DE LES ILLES BALEARS
Article 8
Composició i nomenaments
1. La composició del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial, d'acord amb els apartats 2, 3, 4 i 5 de l'article 29 de la Llei 18/2019, de salvaguarda del patrimoni cultural immaterial de les Illes Balears, és la següent:
a) El Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears està integrat per una Presidència i deu vocalies, d'entre les quals s'ha d'elegir la Vicepresidència.
b) La Presidència i dues vocalies les ha de nomenar el conseller o consellera del Govern de les Illes Balears competent en la matèria que regula la Llei 18/2019.
c) Les vocalies restants, per quartes parts, les ha de nomenar el conseller o consellera competent dels consells insulars respectius, una de les quals l'ha d'ocupar un funcionari o una funcionària del departament competent en la matèria que regula la Llei 18/2019, i l'altra, una persona amb competència reconeguda en l'àmbit del patrimoni cultural immaterial.
d) La Secretaria l'ha de dotar la conselleria competent del Govern de les Illes Balears amb el personal i els mitjans suficients per complir adequadament les funcions que se li atribueixin.
2. Es podran fer els nomenaments de les persones suplents per ocupar la Secretaria i les vocalies, la designació de les quals, l'ha de fer l'òrgan competent per al nomenament del titular en el mateix acte de nomenament, o bé, posteriorment, quan es produeixi el supòsit que doni lloc a la suplència.
3. La designació dels membres del Consell Assessor s'ha de fer d'acord amb el principi de presència equilibrada de dones i homes, en els termes que indica l'article 4 de la Llei 11/2016.
Article 9
Durada del càrrec
1. La durada de l'exercici del càrrec dels membres del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears és de quatre anys, excepte el de la Vicepresidència que serà d'un any, sense perjudici dels canvis que puguin produir-se.
2. Els membres que hagin finalitzat l'exercici del càrrec, es podran nomenar novament.
3. Amb la finalitat d'assegurar la continuïtat en les actuacions del Consell Assessor, els membres, el termini del nomenament dels quals hagi acabat, han d'exercir les seves funcions fins a la presa de possessió dels membres nous.
Article 10
Vocalies
1. Les persones que ostenten el càrrec de vocal tenen els drets següents:
a) Participar en els debats de les sessions del Ple i dels grups de treball específics que els demani el president o presidenta.
b) Exercir el dret a votar i formular el seu vot particular, com també expressar el sentit del seu vot en les sessions del Ple i en les dels grups de treball.
c) Percebre, si s'escau, les dietes i les despeses de desplaçaments corresponents.
d) Formular precs i preguntes.
e) Obtenir la informació necessària per complir les funcions assignades.
f) Rebre, amb antelació mínima de quatre dies, la convocatòria de les reunions amb l'ordre del dia i la informació sobre els assumptes que s'hi incloguin.
2. Les persones que ostenten el càrrec de vocal tenen els deures següents:
a) Assistir a les sessions.
b) Comunicar a la Secretaria o a la Presidència l'absència a les sessions, amb antelació suficient.
c) Mantenir la confidencialitat dels assumptes que es tractin en les reunions.
3. En cas de vacant, absència o malaltia de la persona titular l'ha de substituir la persona suplent.
4. Són causes de la pèrdua de la condició de vocal del Consell Assessor:
a) Renúncia expressa, que s'ha de presentar per escrit davant la Presidència.
b) Expiració del termini de nomenament.
c) Incompliment dels deures.
En el cas previst en la lletra c), el president o presidenta, ha de requerir la persona que ostenta el càrrec de vocal perquè s'hi pronunciï. Una vegada oïda aquesta, el president o presidenta ha d'elaborar un informe sobre l'assumpte que s'ha de trametre a l'òrgan o administració pública que va fer el nomenament perquè s'hi pronunciï.
El conseller o consellera del Govern de les Illes Balears competent en la matèria que regula aquest decret, a proposta de l'òrgan o de l'administració pública que hagi fet el nomenament, ha de fer cessar en el càrrec el vocal o la vocal que s'hagi requerit per l'incompliment reiterat i injustificat dels seus deures.
TÍTOL III
ÒRGANS DEL CONSELL ASSESSOR DEL PATRIMONI CULTURAL IMMATERIAL DE LES ILLES BALEARS
Capítol I
Òrgans unipersonals
Article 11
Òrgans unipersonals
El Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears s'estructura en els òrgans unipersonals següents:
a) La Presidència
b) La Vicepresidència
c) La Secretaria
Article 12
Presidència
El president o presidenta, que ha de ser una persona de vàlua i prestigi reconeguts en l'àmbit del patrimoni cultural immaterial, l'ha de nomenar el conseller o consellera del Govern de les Illes Balears competent en la matèria que regula la Llei 18/2019.
En cas de vacant, absència o malaltia, el substituirà el vicepresident o vicepresidenta.
Article 13
Funcions de la Presidència
Corresponen al president o presidenta les funcions següents:
a) Representar el Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries del Ple, i establir-ne l'ordre del dia.
c) Presidir les sessions, moderar els debats, concedir o retirar la paraula en funció dels torns que es puguin establir i suspendre-les per causes justificades.
d) Executar els acords del Ple.
e) Proposar un secretari o secretària del Ple en cas d'absència, vacant o malaltia de la persona titular i la persona suplent.
f) Dirimir les votacions en cas d'empat.
g) Informar les persones titulars de les vocalies sobre les activitats dels grups de treball, sempre que es reuneixin.
h) Visar i autoritzar amb la seva signatura les actes, els acords, els informes, les certificacions dels acords i les propostes del Consell Assessor.
i) Requerir a les administracions públiques o a qualsevol altra organització o persona competent la documentació i la informació que, en l'exercici de les funcions que li són pròpies, sigui necessària per dur a terme les tasques del Consell Assessor.
j) Convidar a les sessions del Ple o dels grups de treball a persones que puguin aportar informació o mitjans necessaris per dur-ne a terme les tasques.
k) Exercir qualssevol altres funcions que siguin inherents a la condició del càrrec.
Article 14
Vicepresidència
1. El vicepresident o vicepresidenta s'ha de triar d'entre les deu vocalies que integren el Consell Assessor.
2. El Ple del Consell Assessor ha de proposar i nomenar la persona que ostenti la Vicepresidència de manera rotatòria entre les vocalies.
3. La durada del càrrec de la Vicepresidència és d'un any.
Article 15
Funcions de la Vicepresidència
Corresponen al vicepresident o vicepresidenta les funcions següents:
a) Substituir el president o presidenta en cas de vacant, absència o malaltia.
b) Exercir les funcions que li encomani o li delegui el president o presidenta.
Article 16
Secretaria
1. La conselleria competent del Govern de les Illes Balears ha de dotar la Secretaria del Consell Assessor amb el personal i els mitjans suficients per complir adequadament les funcions que se li atribueixin. El conseller o consellera ha de nomenar el secretari o secretària, amb veu però sense vot.
2. En cas de vacant, absència o malaltia de la persona titular l'ha de substituir la persona suplent. I en cas de vacant, d'absència o malaltia de la persona suplent l'ha de substituir una de les persones que estigui representant una vocalia proposada pel president o presidenta i que s'aprovi per majoria de vots.
Article 17
Funcions de la Secretaria
El secretari o secretària ha d'exercir les funcions següents:
a) Estendre acta de cada sessió del Ple.
b) Custodiar les actes.
c) Proporcionar una còpia de les actes als membres de les vocalies que ho sol·licitin.
d) Expedir certificats que, amb el vistiplau del president o presidenta, donin fe dels acords aprovats.
e) Convocar les sessions del Ple, per ordre del president o presidenta.
f) Assistir a les reunions, amb veu però sense vot.
g) Rebre els actes de comunicació dels membres, com són les notificacions, les peticions de dades o qualsevol altra classe d'escrits.
h) Vetllar per la legalitat formal i material de les actuacions de l'òrgan col·legiat.
i) Garantir que es respectin els procediments i les regles de constitució i adopció d'acords.
j) Qualssevol altres funcions que siguin inherents a la condició del càrrec.
Capítol II
Òrgans col·legiats
Article 18
Òrgans col·legiats
Els òrgans col·legiats del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears són:
a) El Ple
b) El Grup de Treball
Article 19
Ple
1. El Ple és l'òrgan superior de decisió del Consell Assessor.
2. El Ple l'integren les persones nomenades que representen els membres de ple dret en la Presidència, la Vicepresidència, la Secretaria i les vocalies del Consell Assessor.
Article 20
Funcions del Ple
Les funcions del Ple són:
a) Informar, a petició de l'administració pública corresponent, sobre les propostes de declaració com a Béns d'Interès Cultural Immaterial Compartits (BICIMCO), de Béns d'Interès Cultural Immaterial (BICIM) i de Béns Catalogats Immaterials (BCI), inclosos en els procediments de declaracions de béns culturals immaterials.
b) Informar sobre les associacions i fundacions que hagin sol·licitat la declaració d'interès cultural immaterial.
c) Promoure l'elaboració d'una memòria anual sobre les actuacions i les activitats en matèria del Patrimoni Cultural Immaterial a les Illes Balears.
d) Aprovar les propostes i les iniciatives que el Consell Assessor presenti als organismes i a les administracions responsables en temes del patrimoni cultural immaterial.
e) Proposar els membres del Consell Assessor que han de formar part dels grups de treball.
f) Aprovar les propostes de modificacions del decret d'organització i funcionament del Consell Assessor.
Article 21
Grup de treball
1. Els grups de treball s'han de constituir per acord del Ple quan ho consideri convenient.
2. Han de formar els grups de treballs els membres del Consell Assessor que determini el Ple.
3. Les persones que formen els grups de treballs poden sol·licitar informes a persones o a entitats qualificades en una matèria concreta.
4. El president o presidenta del Consell Assessor pot delegar la presidència del grup de treball en una de les persones que representi una vocalia.
TÍTOL IV
RÈGIM DE FUNCIONAMENT
Capítol I
Convocatòries i sessions
Article 22
Règim de la convocatòria
1. Les sessions del Ple les ha de convocar el president o presidenta, amb un mínim de quatre dies hàbils d'antelació, excepte en els casos d'urgència que es limita a dos dies. La informació sobre els assumptes que figurin en l'ordre del dia ha d'estar a disposició dels membres en el mateix termini. El secretari o secretària, en nom del president o presidenta, n'ha de cursar la convocatòria amb l'ordre del dia, i l'ha de trametre a l'adreça de correu electrònic que els membres hagin facilitat a aquest efecte.
2. La convocatòria del Ple ha d'indicar el lloc on es durà a terme, el sistema de connexió, el dia, l'hora i l'ordre del dia, i, si escau, s'ha d'acompanyar de l'acta de la sessió anterior i de la documentació suficient per conèixer els assumptes que es tractaran i ha d'indicar els llocs en què estiguin disponibles els mitjans tècnics necessaris per assistir i participar en la reunió.
3. Les convocatòries s'han de trametre als membres de l'òrgan col·legiat per correu electrònic, llevat que no sigui possible.
4. L'ordre del dia no es pot modificar. No es pot deliberar ni adoptar cap acord sobre un assumpte que no sigui en l'ordre del dia, llevat que hi assisteixin tots els membres de l'òrgan col·legiat, se'n declari la urgència i s'acordi favorablement per majoria.
Article 23
Elaboració de l'ordre del dia
1. L'ordre del dia del Ple el fixa la Presidència del Consell Assessor, que ha de tenir en compte, si escau, les demandes que hagin formulat les persones que ostenten les vocalies per escrit.
2. L'ordre del dia dels grups de treball el fixa el president o presidenta de cadascun, que ha de tenir en compte les peticions que hagin fet els seus membres.
Article 24
Règim de les sessions
1. El Ple s'ha de reunir ordinàriament dues vegades l'any, amb la convocatòria prèvia de la Presidència i l'ordre del dia.
2. Sens perjudici d'allò que estableix l'apartat anterior, el Ple es pot reunir, amb caràcter extraordinari, totes les vegades que calgui, sempre que el convoqui la Presidència o que ho sol·licitin, com a mínim, mitjançant un escrit adreçat a la Presidència, una tercera part dels membres.
3. Les reunions es poden dur a terme a la seu de la conselleria competent en matèria de cultura del Govern de les Illes Balears, a Palma, de manera itinerant a les diferents illes de la comunitat autònoma de les Illes Balears o telemàticament.
4. El Ple i els grups de treball podran mantenir les reunions per videoconferència o similar, fent servir mètodes informàtics, electrònics i telemàtics.
5. En les sessions que duguin a terme els òrgans col·legiats a distància, els membres poden estar en llocs diferents sempre que s'asseguri per mitjans electrònics, considerats també com a tals els telefònics i els audiovisuals, la identitat dels membres o les persones que els supleixin, el contingut de les seves manifestacions, el moment en què aquestes es produeixen, com també la interactivitat i intercomunicació entre aquests en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió.
Entre d'altres, es consideren inclosos com a mitjans electrònics vàlids el correu electrònic, les audioconferències i les videoconferències.
6. Els grups de treball s'han de reunir quan els convoqui la Presidència del Consell Assessor i quan així convingui en funció de la tasca encomanada.
7. A les sessions ordinàries del Ple, i a les extraordinàries quan no s'especifiqui el contrari en la convocatòria, poden assistir-hi les persones que convidi el president o presidenta, com ara personal tècnic o persones especialitzades en temes relacionats amb el patrimoni cultural immaterial que puguin assessorar o informar sobre el que s'hagi de treballar. Aquestes persones poden assistir a les sessions a què estiguin convidades, amb veu i sense vot.
Article 25
Constitució del Ple
1 La constitució del Ple és vàlida, en primera convocatòria, si assisteixen a la reunió presencialment o a distància, les persones que ostenten la Presidència, la Secretaria, o les persones que les substitueixin i, com a mínim, la meitat de les vocalies.
2. Si no hi ha quòrum, el Ple queda constituït, en segona convocatòria, mitja hora després, i és suficient l'assistència de tres vocals, a més de les persones que ostenten la Presidència, la Secretaria o de les que les substitueixin.
3. Els vocals no poden delegar la seva representació i estan obligats a mantenir la confidencialitat de les deliberacions i dels acords sempre que l'assumpte ho requereixi i així s'acordi.
4. Quan, per qualsevol motiu, no es dugui a terme la sessió, el secretari o secretària ha de suplir l'acta amb una diligència amb el vistiplau del president o presidenta, en la qual ha de constar la causa per la qual no s'ha fet, els noms de les persones assistents i els de les que s'hagin excusat d'assistir-hi.
Article 26
Votacions
El vot és personal i indelegable.
Capítol II
Acords, actes, certificats, informes i propostes
Article 27
Acords
1. Els acords s'han d'adoptar per majoria de vots.
2. Els acords es poden adoptar per unanimitat, a proposta de la Presidència, en cas que no suscitin objecció ni oposició de cap de les persones que ostenten les vocalies que assisteixin a la reunió presencialment o a distància.
3. Els empats els ha de dirimir la Presidència amb el seu vot de qualitat.
4. Quan s'assisteixi a una sessió a distància, els acords s'entenen adoptats a Palma, que és el lloc on té la seu l'òrgan col·legiat.
Article 28
Actes
1. S'ha d'estendre una acta de cada sessió dels òrgans col·legiats, la qual ha de signar el secretari o secretària, amb el vistiplau del president o presidenta, al final i al marge de totes les pàgines.
2. En les actes, hi ha de figurar:
a) El número de l'acta.
b) El caràcter ordinari o extraordinari de la sessió.
c) El lloc, la data i l'hora d'inici i d'acabament de la reunió.
d) Els vocals que han assistit i els que són absents de la reunió.
e) L'ordre del dia.
f) La relació succinta de les deliberacions, les votacions i els acords que se'n derivin.
g) Les incidències que es produeixin en el transcurs de la sessió.
h) Qualsevol aclariment de vot que sol·licitin les persones titulars de les vocalies.
3. Les actes s'han d'aprovar en la mateixa sessió o en la següent amb les observacions o les objeccions que facin les vocalies per detallar el que s'ha tractat en la sessió.
4. El secretari o secretària ha d'elaborar l'acta amb el vistiplau del president o presidenta i l'ha de trametre per mitjans electrònics als membres de l'òrgan col·legiat, els quals poden manifestar pels mateixos mitjans la seva conformitat o formular objeccions al text.
5. Les actes han de romandre sota la custòdia del secretari o secretària, qui n'ha de facilitar una còpia a qualsevol membre del Consell Assessor que la sol·liciti.
Article 29
Certificats
1. Els certificats donen fe dels acords del Consell Assessor i els han d'expedir el secretari o secretària amb el vistiplau del president o presidenta.
2. El certificat s'ha d'expedir per mitjans electrònics, llevat que la persona interessada manifesti expressament el contrari i no tingui obligació de relacionar-se amb les administracions per aquesta via.
3. Els qui acreditin la titularitat d'un interès legítim es poden dirigir al secretari o secretària d'aquest òrgan col·legiat perquè els expedeixi un certificat dels acords del Consell Assessor.
Article 30
Informes
1. L'informe favorable del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears és preceptiu per dur a terme la declaració dels Béns d'Interès Cultural Immaterial Compartit, dels Béns d'Interès Cultural Immaterial i dels Béns Catalogats Immaterial, d'acord amb els articles 13.2, 15.5.j) i 18.4 de la Llei 18/2019.
2. L'informe previ del Consell Assessor de Patrimoni Cultural Immaterial és preceptiu per dur a terme la declaració d'interès cultural immaterial d'associacions i fundacions, d'acord amb l'article 34.4. de la Llei 18/2019.
3. Els informes s'han d'emetre en el termini màxim de dos mesos. Es pot prorrogar el termini d'emissió de l'informe de manera motivada.
4. El conseller o consellera competent en matèria de cultura pot sol·licitar la tramitació d'un informe amb caràcter d'urgència; en aquest cas, el termini d'emissió no ha de superar un mes.
Article 31
Propostes
Totes les propostes han de ser motivades i concretes.
Les propostes de les persones que n'ostenten les vocalies s'han de trametre per escrit a la Secretaria del Consell Assessor, que les ha de passar al president o presidenta perquè, un cop examinades, decideixi si es refereixen o no a temes concordants amb les funcions del Consell Assessor i les puguin tractar els seus òrgans competents.
TÍTOL V
REFORMA DEL REGLAMENT
Article 32
Reforma del Reglament
1. El Reglament del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears es pot modificar totalment o parcialment a proposta del president o presidenta o d'un terç dels membres.
Prèviament a l'aprovació, el Ple ha de sol·licitar un informe al servei jurídic corresponent.
2. Les propostes de modificació s'han de presentar a la Secretaria avalades per un terç, com a mínim, dels membres del Consell Assessor.
3. L'aprovació de les propostes de modificació del Reglament requereix la majoria absoluta dels membres del Consell Assessor.
Un cop aprovades les propostes de modificacions, se n'ha d'informar el conseller o consellera competent en matèria de cultura.
4. El Consell de Govern, a proposta del Consell Assessor, és l'òrgan competent per aprovar la modificació del Reglament.
Disposició derogatòria
1. Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquest Decret, el contradiguin o hi siguin incompatibles.
2. Queda igualment derogat el Decret 8/2016, de 12 de febrer, pel qual es regula l'organització i el funcionament del Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional (BOIB núm. 21, de 13 de febrer).
Disposició final única
Aquest Reglament d'organització i funcionament del Consell Assessor del Patrimoni Cultural Immaterial de les Illes Balears entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 14 de febrer de 2022
|
La presidenta |
El conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Miquel Company i Pons |
|