Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 606378
Decret 50/2021 de 13 de desembre, de traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquest Consell Insular que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d’ordenació turística

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Comissió Mixta Govern - Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis, prevista en la disposició transitòria cinquena de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i creada mitjançant el Decret 130/2007, de 19 d'octubre, una vegada acomplerts els tràmits establerts en el Reglament de l'òrgan col·legiat estatutari esmentat, ha aprovat, en la sessió del dia 10 de desembre de 2021, un acord de traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquest Consell Insular que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ordenació turística.

Aquest Acord, en forma de proposta, s'ha d'elevar a la consideració del Consell de Govern perquè, mitjançant un decret, l'incorpori a l'ordenament jurídic.

Per això, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 13 de desembre de 2021,

DECRET

Article 1

S'aprova l'Acord de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, prevista en la disposició transitòria cinquena de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que es transcriu com a annex a aquest Decret, adoptat pel Ple d'aquest òrgan col·legiat estatutari en la sessió del dia 10 de desembre de 2021, de traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquest Consell Insular que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ordenació turística.

Article 2

En conseqüència, queden traspassats al Consell Insular de Mallorca les funcions i els serveis, com també els crèdits pressupostaris corresponents, en els termes i les condicions que resulten del mateix Acord de la Comissió Mixta i de les relacions que s'adjunten a aquest Acord.

Article 3

El traspàs a què es refereix aquest Decret tindrà efectivitat a partir dels dies assenyalats, en cada cas, en l'Acord de la Comissió Mixta esmentada, sens perjudici que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears dicti fins a aquests dies, si escau, els actes administratius necessaris per al manteniment dels serveis en el mateix règim que tenien en el moment de l'adopció de l'Acord de què es tracta.

Article 4

Els crèdits pressupostaris que es determinen, de conformitat amb la relació número 2 de l'annex d'aquest Decret, s'han de donar de baixa en els conceptes pressupostaris corresponents i han de ser integrats per la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors en els conceptes habilitats en la secció 32, «Ens territorials», dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a fi que es puguin aplicar al finançament de les funcions i els serveis assumits pels consells insulars de la manera que preveu la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, una vegada que la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball trameti a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors els certificats de retenció de crèdit que calguin per tal de complir la normativa econòmica pressupostària vigent.

Article 5

Pel que fa a la integració del finançament inicial inherent al cost efectiu associat al traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis en matèria d'ordenació turística en el sistema de finançament definitiu establert per la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, cal atenir-se a les regles següents:

a. L'import corresponent al finançament inicial esmentat s'ha d'integrar, juntament amb el dels serveis traspassats als consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera per la Llei 3/1996, de 29 de novembre, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'ordenació turística, en el fons interinsular de finançament de serveis, i ha d'evolucionar d'acord amb les normes que estableix per a aquest fons la Llei 3/2014.

b. A aquest efecte, s'han de tenir en compte les categories de despesa, les variables socioeconòmiques representatives i les ponderacions que estableix l'apartat 4 de l'article 9 de la Llei 3/2014 esmentada, les quals, segons les competències d'aquesta naturalesa ja traspassades als consells insulars pel Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquests consells insulars que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d'ampliació, adaptació i compleció de les funcions en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d'Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig; el Decret 46/2018, de 21 de desembre, de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquests consells insulars que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona, i el Decret 47/2018, de 21 de desembre, de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquests consells insulars que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma en matèria de polítiques LGTBI, s'han de modificar, amb la inclusió, si escau, de noves categories de despesa, per mitjà d'un decret del Consell de Govern específic que s'ha d'aprovar abans que acabi el termini a què es refereix la disposició transitòria única, amb l'alteració consegüent de les ponderacions de les categories originals.

Disposició addicional primera

De conformitat amb el que determina la disposició addicional primera de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, serà gratuïta la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears dels anuncis, els acords, les resolucions, les disposicions i altres actes exigits per l'ordenament jurídic que es facin com a conseqüència de l'exercici pel Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis associats a l'Acord de traspàs en qüestió.

Disposició addicional segona

Les conselleries de Presidència, Funció Pública i Igualtat; d'Hisenda i Relacions Exteriors; de Model Econòmic, Turisme i Treball, i de Fons Europeus, Universitat i Cultura, conjuntament o separadament, en els seus àmbits de competències respectius, han d'articular, mitjançant els seus òrgans superiors o directius afectats en cada cas, i, si escau, a través dels ens instrumentals que corresponguin, les mesures necessàries per executar el que disposa aquest Decret.

Disposició transitòria única

1. La integració del finançament de la competència d'ordenació turística en el fons interinsular de finançament de serveis s'ha de fer en el moment que estableixi el decret a què es refereix la lletra b) de l'article 5 i, en tot cas, abans del 31 de desembre de 2024, de manera que, durant aquest període transitori, es puguin homogeneïtzar plenament els criteris de càlcul del cost efectiu de les funcions i els serveis en matèria d'ordenació turística d'aquest Decret amb els de la Llei 3/1996, de 29 de novembre, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'ordenació turística.

2. En aquest període transitori, el cost efectiu de la competència traspassada al Consell Insular de Mallorca s'ha d'integrar en la massa no homogènia de finançament i ha d'evolucionar d'acord amb les normes específiques de finançament per a les competències no homogènies que estableix l'article 13 de la Llei 3/2014 esmentada.

3. D'acord amb tot això, les eventuals modificacions o les noves categories de despesa, i les noves ponderacions resultants, s'han d'aplicar, en el moment de la integració de la competència d'ordenació turística, en el fons interinsular de finançament de serveis a què es refereixen l'article 5 i l'apartat 1 d'aquesta disposició.

Disposició final única

Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 10 de desembre de 2021

 

La presidenta

La consellera de Presidencia, Funció Pública i Igualtat

Francesca Lluch Armengol i Socias

Mercedes Garrido Rodríguez

 

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball

 

Iago Negueruela Vázquez

 

 

ANNEX

Bartolomé Mora Martí i Antoni Benlloch Ramada, secretaris de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en representació, respectivament, del Govern de les Illes Balears i dels consells insulars,

CERTIFICAM:

Que el Ple de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en la sessió de dia 10 de desembre de 2021, ha adoptat un acord de traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquest consell insular que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ordenació turística, en els termes que es detallen a continuació:

A) Referència als preceptes estatutaris en què s'empara el traspàs de funcions i serveis

L'apartat 11 de l'article 30 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, disposa que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria de turisme, ordenació i planificació del sector turístic, promoció turística, informació turística, oficines de promoció turística a l'exterior, regulació i classificació de les empreses i dels establiments turístics, i regulació de les línies públiques pròpies de suport i promoció del turisme.

D'altra banda, de conformitat amb l'apartat 3 de l'article 70 de l'Estatut d'autonomia, en les matèries d'informació turística i ordenació i promoció turística, els consells insulars tenen reconegudes, per llei, competències pròpies les funcions i els serveis inherents a les quals, d'acord amb el darrer paràgraf de l'article esmentat, s'han de traspassar a les institucions insulars mitjançant un acord de la Comissió Mixta de Transferències Govern - Consells Insulars —òrgan de caràcter paritari previst en la disposició transitòria cinquena de l'Estatut—, que ha de prendre la forma de proposta al Govern de les Illes Balears, el qual l'ha d'aprovar mitjançant un decret.

Per tant, ens trobam davant una atribució genèrica de competències als consells insulars en matèria d'ordenació turística, però també davant altres títols competencials específics atribuïts a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears com a subjecte autonòmic en el conjunt de l'Estat, esmentats expressament en l'article 30.11 de la norma institucional autonòmica, però que no s'inclouen en l'elenc de competències pròpies de les institucions insulars (article 70 de l'Estatut).

Així doncs, l'article 30.11 inclou títols competencials concrets que desborden l'àmbit de les potestats que, ex Estatut, s'atribueixen als consells insulars en matèria d'ordenació turística.

Ens referim, en primer lloc, a les funcions i els serveis inherents a les competències en matèria de «regulació i classificació de les empreses i dels establiments turístics», lligades indefectiblement a les d'«ordenació i planificació del sector turístic», l'exercici de les quals correspon al Govern de les Illes Balears.

Aquest marc competencial propi del Govern de les Illes Balears també connecta amb les atribucions conferides a l'executiu autonòmic, de conformitat amb l'article 30.21 de l'Estatut, en matèria de «foment del desenvolupament econòmic dins el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica», o amb la que figura en l'article 30.47 del text estatutari referida a la «defensa dels consumidors i dels usuaris».

Així mateix, formarien part de l'esfera de competències del Govern de les Illes Balears les oficines d'ordenació turística a l'exterior i les línies públiques pròpies de suport i promoció del turisme que abracin més d'una illa.

Per finalitzar les referències estatutàries, cal subratllar el tenor literal de l'article 69 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que estableix, primer, una clàusula de reserva, això és, que «les competències no atribuïdes expressament com a pròpies als consells insulars corresponen al Govern de les Illes Balears», però també, a continuació, una clàusula de salvaguarda, que, entre altres cauteles, determina: «En cap cas no són susceptibles de transferència les que [...] incideixen sobre l'ordenació i la planificació de l'activitat econòmica general en l'àmbit autonòmic [...]».

En aquest sentit, la cautela esmentada s'avé indubtablement amb la consideració de l'activitat turística com a element econòmic estratègic de les Illes Balears, de conformitat amb el que determina l'article 24 de l'Estatut i amb el títol competencial definit en l'article 31.6, en relació amb les competències de desenvolupament legislatiu i execució en matèria d'ordenació i planificació de l'activitat econòmica de les Illes Balears.

En tot cas, s'ha d'entendre que aquestes reserves competencials en favor del Govern de les Illes Balears respecte de les empreses, les activitats i els establiments turístics poden concórrer, en certs àmbits d'intervenció, amb potestats que puguin estar atribuïdes als consells insulars per instruments de competència de les institucions insulars, com ara els plans d'intervenció en àmbits turístics o els plans territorials insulars, tal com indica la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears.

 

Arribats a aquest punt, i per posar en context aquesta iniciativa de traspàs al Consell Insular de Mallorca, cal citar, com a antecedents normatius, la Llei 3/1996, de 29 de novembre, que, en el marc estatutari llavors vigent, ja va atribuir als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera —aquest darrer ja extingit— les competències en matèria d'ordenació turística. Tres anys abans ja s'havia aprovat la Llei 9/1993, d'1 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'informació turística.

D'altra banda, després de la darrera reforma estatutària de 2007, mitjançant el Decret 45/2015, de 22 de maig, es traspassaren únicament al Consell Insular d'Eivissa, en relació amb el seu àmbit territorial, les funcions i els serveis que exercia l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística. Amb posterioritat, mitjançant el Decret 7/2018, de 23 de març, es va materialitzar el traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquests consells insulars que exercia la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, així com l'ampliació, l'adaptació i la compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d'Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig.

És important posar en relleu, també, que, des de la reforma de l'Estatut de 2007, s'ha aprovat a les Illes Balears un conjunt normatiu d'important transcendència per a l'ordenació del sector turístic i que s'ha de tenir en compte, entre el qual destaquen la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears; el Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques, o l'article 7 i la disposició addicional primera de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

Així doncs, en aquesta iniciativa es tenen en compte les normes esmentades i, a la vegada, s'adeqüen els conceptes en relació amb l'aplicació de la directiva de serveis.

B) Funcions i serveis de l'Administració de la Comunitat Autònoma que ha d'assumir el Consell Insular de Mallorca en matèria d'ordenació turística

1. Pertoca al Consell Insular de Mallorca, en relació amb el seu àmbit territorial, i per gestionar els interessos que li són propis, dur a terme les funcions següents:

a. La planificació sectorial de caràcter insular en matèria d'ordenació turística.

b. L'exercici de la potestat reglamentària, en el marc del que estableixen els articles 72 i 58.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, circumscrita a la matèria d'ordenació turística a què es refereix l'article 70.3 de la norma institucional autonòmica.

c. La fixació de polítiques comunes amb altres consells insulars i amb altres illes, comunitats autònomes o l'Estat, de manera coordinada amb el Govern i en el marc del que estableix l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

d. L'exercici de l'activitat de foment, en el marc del que determina l'article 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

2. Així mateix, en els termes d'aquest Acord i de les normes que el facin efectiu, es traspassen al Consell Insular de Mallorca, en el seu àmbit territorial, amb subjecció a les prescripcions competencials que preveu l'Estatut d'autonomia i en el marc de l'ordenament jurídic vigent, les funcions i els serveis que fins ara duia a terme l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ordenació turística que s'indiquen a continuació:

a. La titularitat i la gestió del Registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics de Mallorca, per la qual cosa pertoquen a la institució insular la inscripció, la cancel·lació i la pràctica de la resta d'assentaments que pertoquin, dels actes i dels acords que hagin d'accedir a aquest registre, de conformitat amb l'ordenament vigent, així com l'emissió de certificats i l'aportació de dades al Registre general d'empreses, activitats i establiments turístics de les Illes Balears.

b. Les funcions administratives i de gestió en relació amb les empreses, les activitats i els establiments turístics a què es refereixen la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, i el Decret 20/2015, de 17 d'abril, que la desplega.

c. Les facultats inspectores i la potestat sancionadora relativa a les empreses, les activitats i els establiments turístics esmentats en el punt anterior.

d. La tramitació dels procediments relatius a queixes i reclamacions d'usuaris de serveis turístics.

e. La convocatòria de proves i l'atorgament d'habilitacions per ser guia oficial de turisme de les Illes Balears.

f. La tramitació i l'aprovació del canvi d'ús d'establiments d'allotjament turístic previst en la disposició addicional primera de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

g. L'emissió dels informes que l'ordenament jurídic atribueix a l'administració titular de les competències en matèria d'ordenació turística, que inclou, entre d'altres, els informes de viabilitat prevists en la disposició addicional onzena de la Llei 8/2012, els informes previs a què es refereix l'article 7.1 de la Llei 2/2020, i els informes relatius a les dispenses prevists en l'article 25 de la Llei 8/2012.

 

3. En el marc de les polítiques pròpies que determini el Consell Insular de Mallorca, correspon també a aquesta institució insular, en matèria d'ordenació turística, entre altres funcions i serveis connexos i complementaris, l'exercici de les competències atribuïdes, en relació amb el seu àmbit territorial, per l'article 7 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears.

4. El Consell Insular de Mallorca, com a òrgan insular competent en matèria d'anàlisi de qualitat del sector turístic, assumeix, conforme al que estableix l'article 129 del Decret 20/2015, de 17 d'abril, les funcions de renovació de les acreditacions de qualitat relatives a habitatges objecte de comercialització turística (ETV) inscrits de conformitat amb l'avui derogada Llei 2/2005, de 22 de maig, de comercialització d'estades turístiques a habitatges.

5. El Consell Insular de Mallorca exerceix, així mateix, en l'àmbit de l'ordenació turística fixada en l'article 70.3 de l'Estatut d'autonomia, les funcions de representació en relació amb altres institucions i administracions públiques, incloses les d'àmbit supracomunitari, respectant en tot moment les competències de l'Estat i les que la norma institucional autonòmica atribueix al Govern de les Illes Balears.

6. A més de les funcions i els serveis que s'assenyalen en els punts anteriors, correspon al Consell Insular de Mallorca exercir, en el marc de l'ordenament jurídic vigent, totes les altres facultats que siguin inherents a les competències pròpies en la matèria d'ordenació turística a què es refereix l'article 70.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

C) Funcions i serveis propis de l'actual Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics que ha d'assumir el Consell Insular de Mallorca com a nova administració d'adscripció del Consorci

1.El Consell Insular de Mallorca, en virtut de la modificació de la composició de la Junta Rectora del Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics a què es refereix l'apartat F) d'aquest annex, ha de passar a ser l'administració d'adscripció del Consorci, de conformitat amb l'article 120 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, amb les conseqüències jurídiques inherents a aquesta posició, una vegada modificats els Estatuts del Consorci, d'acord amb l'apartat F) esmentat i amb efectes a partir de l'1 d'abril de 2022.

2. D'acord amb això, les funcions que corresponen al Consorci esmentat de conformitat amb els seus Estatuts i en el marc dels articles 91 i 92 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, les ha de continuar exercint aquest Consorci, mentre no s'extingeixi, sota la tutela i la resta de funcions a càrrec del Consell Insular de Mallorca com a nova administració d'adscripció d'aquest ens instrumental.

3. Això no obstant, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Consell Insular de Mallorca han de fixar, mitjançant un conveni específic, el règim aplicable als actius i passius del Consorci que, si escau, s'hagin d'imputar a l'Administració de la Comunitat Autònoma per raó de l'adscripció anterior del Consorci a aquesta Administració.

D) Funcions i serveis que es reserva l'Administració de la Comunitat Autònoma

1. Una vegada que, de conformitat amb aquest Acord, s'hagi formalitzat el traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquest Consell Insular en matèria d'ordenació turística, continuarà corresponent al Govern i a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'exercici de les potestats següents, les quals continuaran duent a terme:

a. La planificació general de l'activitat econòmica que afecta el sector turístic correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b. En la matèria d'ordenació turística fixada en l'article 70.3 de l'Estatut d'autonomia, pròpia del Consell Insular de Mallorca, el traspàs de les funcions de la qual, així com dels serveis inherents, es formalitza mitjançant aquest Acord, el Govern de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 58 de la norma institucional autonòmica, pot establir-ne els principis generals mitjançant un decret i ha de garantir l'exercici de la potestat reglamentària de la institució insular.

c. En les matèries concretes associades als títols específics que disposa l'article 30.11 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i que desborden l'àmbit competencial propi dels consells insulars en matèria d'ordenació turística, el Govern de les Illes Balears exerceix en exclusiva la potestat reglamentària.

d. La coordinació de l'activitat dels consells insulars en matèria d'ordenació turística, en tot allò que pugui afectar els interessos de la Comunitat Autònoma, correspon al Govern de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix l'article 72 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

No obstant això, en l'establiment dels mecanismes o instruments de coordinació de l'activitat que exerceixen els consells insulars en les competències que tenen atribuïdes com a pròpies, el Govern ha de comptar amb la participació necessària del Consell Insular de Mallorca.

2. Corresponen també al Govern i a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes d'aquest Acord i de les normes que el facin efectiu, les funcions i els serveis següents, els quals han de continuar duent a terme:

a. La regulació i la classificació de les empreses i els establiments turístics, així com la resta de títols inclosos expressament en l'article 30.11 de l'Estatut (oficines d'ordenació turística a l'exterior i regulació de les línies públiques pròpies de suport i promoció del turisme, enteses com a línies que afectin més d'una illa) que no formen part de l'elenc de competències pròpies del Consell Insular de Mallorca en matèria d'ordenació turística (article 70.3 del text estatutari).

b. La determinació del procediment que s'ha de seguir a la comunitat autònoma de les Illes Balears per tramitar les queixes i les reclamacions d'usuaris de serveis turístics, en aplicació de l'article 30.47 de l'Estatut, que es refereix a la defensa dels consumidors i dels usuaris, en el marc de les bases i l'ordenació de l'activitat econòmica general i en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat.

c. La titularitat i la gestió del Registre general d'empreses, activitats i establiments turístics de les Illes Balears, el qual rebrà les dades de cadascun dels registres insulars.

3. Així mateix, formen part de les funcions i els serveis que es reserven el Govern i l'Administració de la Comunitat Autònoma les de representació institucional de les Illes Balears en les relacions amb l'Administració General de l'Estat i els ens que en depenen, amb les administracions de les altres comunitats autònomes i, en general, amb la resta d'institucions, organitzacions i entitats, nacionals o internacionals, quan es refereixin a àmbits de la matèria d'ordenació turística respecte als quals s'hagin de desenvolupar actuacions considerades d'interès general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè afecten més d'un territori insular, d'acord amb l'article 114 de l'Estatut d'autonomia.

En aquests casos, es fixarà, de comú acord amb els consells insulars concernits, la posició conjunta de la representació de les Illes Balears en cadascuna de les matèries objecte de debat.

E) Funcions i serveis que s'han de regir pels principis de col·laboració i coordinació entre les administracions autonòmica i insular

1. Una vegada consumat, de conformitat amb aquest Acord, el traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquest Consell Insular en matèria d'ordenació turística, les funcions i els serveis en què ha de concórrer l'Administració de la Comunitat Autònoma i que s'han de regir pels principis de col·laboració i coordinació s'expliciten a continuació:

a. Els registres autonòmics i insulars a què fa referència l'article 27 de la Llei 8/2012, que han d'estar connectats i intercomunicats de tal manera que garanteixin el subministrament telemàtic de dades dels registres insulars al registre autonòmic.

b. Les actuacions en matèria d'inspecció dels establiments i les activitats turístiques en relació amb l'aplicació de la normativa en matèria de salut i consum, especialment en el marc de la Llei 7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears.

2. El Consell Insular de Mallorca formarà part de la Comissió Interinsular de Coordinació de l'Ordenació Turística, creada per la Llei 3/1996, amb les funcions atribuïdes per la normativa que la regula.

El Govern de les Illes Balears, d'acord amb els consells insulars, impulsarà la regulació d'aquesta Comissió o de qualsevol altra de coordinació de nou encuny, a l'efecte de configurar aquest òrgan col·legiat de manera que s'hi incorporin, juntament amb les institucions insulars que ja la integren, aquelles altres que encara no en formen part.

3. La Comunitat Autònoma i el Consell Insular de Mallorca establiran els mecanismes adequats per facilitar la informació mútua i la col·laboració tècnica en els procediments d'elaboració de disposicions de caràcter general.

F) Repercussions en l'estructura, la composició i el funcionament del Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics en el marc de la instrumentació del traspàs de funcions i serveis al Consell Insular de Mallorca en matèria d'ordenació turística

1. Per fer possible el que assenyala l'apartat C, entre l'entrada en vigor del decret que aprovi, en el seu moment, l'acord de la Comissió Mixta i el dia 1 d'abril de 2022, les administracions concernides, conjuntament o separadament segons pertoqui, han d'impulsar els tràmits procedents per a la modificació dels Estatuts del Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics a fi d'adaptar-los a la nova situació derivada de la formalització del traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis en matèria d'ordenació turística.

2. En el marc de la modificació esmentada en el punt anterior, i tal com preveu la disposició final dels Estatuts del Consorci, ambdues administracions proposen que la nova Junta Rectora del Consorci, una vegada instrumentat el traspàs i feta la modificació dels Estatuts, tengui la composició següent:

  • El conseller executiu del Departament de Turisme i Esports del Consell Insular de Mallorca, que presidirà el Consorci.
  • La directora insular de Turisme del Consell Insular de Mallorca, que n'exercirà la vicepresidència.
  • Quatre vocals en representació del Departament de Turisme i Esports del Consell Insular de Mallorca, designats pel conseller competent.
  • Un vocal en representació del Departament d'Hisenda i Funció Pública del Consell Insular de Mallorca, designat pel conseller competent.
  • Un vocal en representació del Departament de Territori del Consell Insular de Mallorca, designat per la consellera competent.
  •  
    ​​​​​​​Un vocal en representació de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, designat pel conseller competent.
  • Dos vocals en representació de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca.
  • Un vocal en representació de l'Agrupació de Cadenes Hoteleres.
  • Un vocal en representació de l'Associació d'Apartaments i Habitatges de Lloguer de Temporada de Balears.
  • Un vocal en representació de la Federació Estatal de Comerç, Hoteleria, Turisme i Joc de la Unió General de Treballadors.
  • Un vocal en representació de la Federació Estatal de Comerç, Hoteleria i Turisme de Comissions Obreres.
  • Un vocal en representació dels serveis jurídics del Consell Insular de Mallorca, amb veu, però sense vot.
  • Un funcionari o funcionària del Departament de Turisme i Esports del Consell Insular de Mallorca, que actuarà com a secretari, amb veu, però sense vot.

G) Personal funcionari adscrit a les funcions i els serveis que es traspassen

1. En la relació adjunta número 1.1 s'inclouen els llocs de treball de personal funcionari adscrits a les funcions i els serveis traspassats, els quals passen a dependre del Consell Insular de Mallorca en els termes d'aquest Acord i de les normes aplicables i en les condicions que consten en els expedients de personal respectius.

2. El personal funcionari traspassat s'integrarà plenament en la funció pública del Consell Insular de Mallorca com a personal funcionari propi d'aquesta institució.

3. Aquest personal funcionari passarà a estar en situació administrativa de servei actiu en el Consell Insular de Mallorca i es regirà, mentre persisteixi en aquesta situació, per la legislació aplicable a la institució insular a la qual hagi estat traspassat.

4. El Consell Insular de Mallorca, a l'hora d'integrar el personal funcionari transferit com a propi, ha de respectar tots els drets que tenguin consolidats els afectats en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, llevat dels endarreriments i les indemnitzacions meritats abans de l'efectivitat d'aquest traspàs, inclosa la liquidació de la part proporcional de la paga extraordinària de juny de 2022.

5. En l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el personal funcionari traspassat continuarà pertanyent als seus cossos o escales d'origen en la situació de serveis en altres administracions públiques i, en relació amb aquesta situació, mantindrà els drets que els corresponguin, fins i tot el de participar en els concursos de trasllats que convoqui l'Administració esmentada, en igualtat de condicions que la resta dels membres del mateix cos o escala, perquè puguin mantenir així el dret permanent d'opció.

6. La conselleria competent en matèria de funció pública de l'Administració de la Comunitat Autònoma notificarà el traspàs als interessats. Així mateix, trametrà al Consell Insular de Mallorca una còpia certificada de tots els expedients del personal traspassat i, també, els certificats d'havers referits a les quantitats meritades durant el 2021.

7. En el supòsit que sigui necessari introduir correccions o rectificacions en la relació de personal esmentada, es farà amb la constatació prèvia d'ambdues administracions, mitjançant un certificat expedit per la secretaria conjunta de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars.

8. Fins que el Consell Insular de Mallorca no constitueixi borses ordinàries, extraordinàries o específiques de personal de la categoria o especialitat de tècnic/a d'activitats turístiques, la selecció de personal interí es pot dur a terme mitjançant les borses extraordinàries de personal funcionari interí del cos facultatiu tècnic, escala humanística i de ciències socials, especialitat de tècnic/a d'activitats turístiques, constituïda per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la data d'efectivitat d'aquest traspàs. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de facilitar al Consell Insular de Mallorca la gestió d'aquesta borsa.

H) Llocs de treball vacants que es traspassen

La relació de llocs de treball vacants amb dotació pressupostària en la data d'efectivitat d'aquest Acord que s'han de traspassar al Consell Insular de Mallorca figura en la relació adjunta número 1.2

I) Personal laboral adscrit a les funcions i els serveis que es traspassen

En la relació adjunta número 1.3 s'inclou el lloc de treball de personal laboral adscrit a les funcions i els serveis traspassats, el qual passa a dependre del Consell Insular de Mallorca en els termes d'aquest Acord i de les normes aplicables i en les condicions que consten en el seu expedient de personal.

J) Valoració del cost efectiu de les funcions i els serveis que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ordenació turística

1. La valoració que correspon al cost efectiu total associat al traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis en matèria d'ordenació turística, que atén tant els costs directes com els indirectes, així com les despeses d'inversió, ascendeix a tres milions quatre-cents cinquanta-un mil set-cents un euros (3.451.701,00€), quantitat a la qual s'han d'afegir els costs perifèrics, que ascendeixen a trenta-quatre mil set-cents setanta-dos euros (34.772,00€), la qual cosa fa un total de tres milions quatre-cents vuitanta-sis mil quatre-cents setanta-tres euros (3.486.473,00€).

2. El cost indicat en el punt anterior s'ha de minorar en la quantitat de dos milions vuit-cents dos mil dos-cents vuit euros (2.802.208,00€), en concepte d'ingressos afectats a les funcions i els serveis que es traspassen, per la qual cosa la càrrega assumida neta ascendeix a sis-cents vuitanta-quatre mil dos-cents seixanta-cinc euros (684.265,00€).

3. Així doncs, el finançament en euros corresponents a l'any 2021 inherent al cost efectiu net anual del traspàs de què es tracta es recull en la relació número 2 d'aquest annex.

K) Integració en el sistema de finançament definitiu

1. D'acord amb el que disposa l'article 15.4 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, el finançament associat al traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis en matèria d'ordenació turística s'ha d'integrar, en els termes d'aquest Acord i de les normes que el facin efectiu, en el sistema de finançament definitiu.

2. Atès el que estableixen l'article susdit i la disposició final segona de la Llei 3/2014, en el moment procedimental oportú s'hauran de fixar les categories de despesa a les quals s'han d'imputar les noves competències, així com les noves variables i ponderacions que es considerin pertinents.

L) Règim transitori relatiu a la gestió economicoadministrativa

A fi de garantir el manteniment dels serveis en el mateix règim i nivell de funcionament que fins ara, i atès que és una pràctica habitual que, en aquestes circumstàncies presidides per la transició de responsabilitats, les administracions concernides en processos de traspassos expressin la seva voluntat de col·laboració de manera conjunta, es formalitzarà un acord complementari —que serà el número 1— mitjançant el qual s'habilitarà els òrgans competents de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè, amb posterioritat a la data d'efectivitat d'aquest acord de traspàs i fins al 31 de març de 2022, puguin dictar de manera transitòria els actes administratius i d'execució de la despesa, en els supòsits que decideixin conjuntament ambdues administracions, a proposta, en qualsevol cas, del departament corresponent del Consell Insular de Mallorca i de manera especial pel que fa a la gestió i al pagament de les nòmines del personal inclòs.

A aquests efectes, els òrgans competents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears han de deduir dels crèdits que s'han de traspassar a la secció 32 «Ens territorials», i als quals al·ludeix l'apartat J) d'aquest Acord, l'import corresponent a les despeses i als pagaments a què es refereix aquest apartat L).

M) Expedients en curs en la data d'efectivitat del traspàs

Correspon al Consell Insular de Mallorca la tramitació dels expedients en curs en la data d'efectivitat del traspàs, sigui quina sigui la seva situació procedimental.

N) Regles intertemporals sobre recursos administratius

Correspon als òrgans competents de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la resolució dels recursos administratius que s'interposin contra actes d'aquesta Administració dictats amb anterioritat a la data d'efectivitat del traspàs, encara que el recurs s'hagi presentat amb posterioritat a aquesta data.

Els òrgans competents de l'Administració de la Comunitat Autònoma han d'informar el Consell Insular de Mallorca de les resolucions dictades en els procediments de recurs a què es refereix el paràgraf anterior.

O) Regles intertemporals sobre responsabilitat patrimonial

El Consell Insular de Mallorca només es farà càrrec de les reclamacions de responsabilitat patrimonial que es produeixin un cop tengui efectivitat aquest Acord. Les reclamacions que tenguin l'origen en causes o fets que hagin tingut lloc amb anterioritat a aquesta efectivitat s'hauran de substanciar davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

P) Béns, drets i obligacions que es traspassen

1. Atès que no hi ha traspàs de béns immobles, ambdues administracions acorden que s'ha de compensar el Consell Insular de Mallorca amb el traspàs de crèdits del concepte 202 (arrendaments d'edificis i altres construccions), de manera proporcional.

2. Es traspassen al Consell Insular de Mallorca el mobiliari, els equips i el material inventariable afectes a les funcions i els serveis objecte de traspàs. En el termini de dos mesos des de la data d'efectivitat d'aquest Acord, es firmaran les corresponents actes de lliurament i recepció dels béns esmentats. En concret, l'inventari dels recursos informàtics traspassats haurà de constar en les actes esmentades o en un annex d'aquestes actes.

3. Es fa constar específicament que es traspassa al Consell Insular de Mallorca, amb efectes d'1 de gener de 2023, el sistema informàtic integral per a l'ordenació d'establiments turístics de les Illes Balears (CATHOS).

4. En l'endemig, i transitòriament, durant el període d'1 de gener de 2022 a 31 de desembre de 2022, lapse de temps en el qual s'haurà d'enllestir el procés de concreció de la translació al Consell Insular de Mallorca del sistema informàtic integral esmentat en el punt anterior, se cedeix a la institució insular l'ús d'aquest sistema, amb totes les interconnexions que té en l'entorn informàtic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. Així doncs, l'encàrrec de gestió en curs per cobrir les necessitats de caràcter correctiu, perfectiu, adaptatiu i evolutiu del projecte CATHOS, de què és titular la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball i que figura en la relació núm. 3, continuarà sent responsabilitat de la Conselleria fins a la seva extinció (31 de desembre de 2022), igual que els deutes generats per aquest encàrrec i la seva liquidació final.

6. Mitjançant un acord complementari d'aquest Acord de traspàs —que serà el número 2—, s'han de determinar les actuacions i els procediments que hauran de seguir ambdues administracions per abordar i resoldre les incidències derivades de la situació específica i transitòria de l'ús dels recursos informàtics que s'han de posar en mans del Consell Insular de Mallorca a partir de l'1 de gener de 2022, i fins al 31 de desembre de 2022 com a data límit, per tal de tenir aclarides i consensuades les responsabilitats de l'Administració de la Comunitat Autònoma i de la institució insular quant a la gestió dels recursos informàtics precitats, amb l'objectiu final de mantenir, en tot moment, el mateix nivell de servei i atenció al ciutadà.

7. Llevat que els supòsits expressament prevists en aquest Acord estableixin una altra cosa, el Consell Insular de Mallorca se subroga, a partir de la data d'efectivitat d'aquest traspàs, en els drets i les obligacions de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats que formen el seu sector públic instrumental inherents a les funcions i els serveis, com també els béns, que es traspassen.

Q) Règim de permanència transitòria del personal objecte de traspàs en dependències de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del sector públic instrumental que en depèn

1. Per evitar disfuncionalitats en un procés de transició de responsabilitats entre administracions, i davant la complexitat que suposa el trasllat immediat a altres dependències del personal objecte de traspàs que, d'altra banda, té, a hores d'ara, els seus llocs de treball actuals ubicats en diferents edificis propietat de la Comunitat Autònoma o del sector públic instrumental que en depèn, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears autoritza que el personal esmentat, provisionalment, una vegada efectiu el susdit traspàs, continuï desenvolupant les seves tasques en els llocs de treball físics que ocupen actualment, encara que sota la dependència orgànica i funcional dels òrgans insulars corresponents.

2. Per tal d'assegurar el manteniment correcte de les activitats indicades en la normativa de prevenció de riscs laborals, s'ha de permetre l'accés del personal tècnic del servei de prevenció de riscs laborals del Consell Insular de Mallorca a les instal·lacions utilitzades pel personal objecte del traspàs. Pel que fa a les mesures d'emergència regulades en l'article 20 de la Llei de prevenció de riscs laborals, continuaran amb les mesures adoptades a les diferents dependències on romangui el personal.

3. Les accions de millora derivades de les avaluacions dels llocs de treball, avaluacions psicosocials, o altres mesures correctores, les farà el servei de prevenció del Consell Insular de Mallorca i les despeses que es generin seran a càrrec d'aquesta institució insular.

4. Aquest règim de permanència temporal s'entén des de la data d'efectivitat d'aquest traspàs fins al 31 de desembre de 2023, com a data límit.

5. Mitjançant els instruments jurídics que corresponguin, les administracions concernides han de determinar les pautes que s'han de seguir per distribuir i atendre les despeses generades per l'ús compartit dels immobles afectats per aquest traspàs mentre persisteixi la situació transitòria a la qual fa referència l'apartat Q). Les quantitats abonades per la Comunitat Autònoma s'han de deduir dels crèdits que es transferiran en concepte de cost efectiu net al Consell Insular de Mallorca en virtut d'aquest traspàs.

R) Documentació i expedients relatius a les funcions i els serveis que es traspassen

1. El lliurament de la documentació i els expedients relatius a les funcions i els serveis que es traspassen al Consell Insular de Mallorca s'ha d'efectuar en el termini màxim d'un mes a partir de la data d'efectivitat d'aquest Acord de traspàs.

2. No obstant això, els òrgans competents del Consell Insular de Mallorca han de poder accedir, des de la data d'efectivitat del traspàs, als expedients i la documentació corresponent als procediments administratius en curs, a fi que els òrgans insulars puguin continuar els tràmits sense solució de continuïtat.

3. S'han de posar en mans del Consell Insular de Mallorca tota la informació, la documentació i les dades que, en relació amb les funcions i els serveis que es traspassen, hi ha a l'Arxiu General de la Comunitat Autònoma, a l'arxiu central de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball i als arxius de gestió de les diferents dependències d'aquesta Conselleria.

No obstant això, s'ha d'establir mitjançant un conveni entre ambdues administracions el règim d'accés a aquests arxius, atès que contenen informació d'establiments i activitats turístiques que hauran de consultar de manera freqüent no tan sols funcionaris de la institució insular, sinó també personal de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en exercici de les seves competències, en relació amb certs expedients «vius» que puguin ser objecte de recurs o, si escau, desenvolupament de tasques que normativament hagi de dur a terme aquesta Administració.

En qualsevol cas, mitjançant el conveni esmentat o l'instrument jurídic que es determini, s'ha de garantir que tant el personal del Consell Insular de Mallorca com el de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears puguin accedir als arxius en qüestió, tant en paper com digitals, independentment de la seva ubicació, tant en dependències de l'Administració autonòmica com de la insular.

4. D'altra banda, en congruència amb el que disposa el punt 4 de l'apartat Q), s'estableix que els expedients afectes al traspàs al Consell Insular de Mallorca que conté l'Arxiu General de la Comunitat Autònoma han de romandre transitòriament a les dependències de l'arxiu esmentat fins al 31 de desembre de 2023, com a data límit.

S) Data d'efectivitat del traspàs

Aquest traspàs tindrà efectes a partir de l'1 de gener de 2022, llevat del contingut de l'apartat C) d'aquest annex, que tindrà efectivitat a partir de l'1 de abril de 2022, i del contingut del punt 3 de l'apartat P), que ho serà a partir de l'1 de gener de 2023.

Documents adjunts